Felsőnána Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2017. (XII.31.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

Hatályos: 2024. 04. 09

Felsőnána Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2017. (XII.31.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

2024.04.09.

Felsőnána Község Önkormányzata Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) a)-h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8) Korm.rendelet 43/A. § (6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró, az állami főépítészi hatáskörben eljáró Tolna Megyei Kormányhivatal, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, a kulturális örökség védelméért felelős miniszter és a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatósága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja, hatálya és értelmező rendelkezések

1. § E rendelet célja Felsőnána község sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása

a) a helyi építészeti örökség egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározásával, a védetté nyilvánítás, a védelem megszüntetés szabályozásával;

b) településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával;

c) településképi követelmények meghatározásával;

d) településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával;

e) településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával.

2. § A helyi védelem célja a község településképe és története szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, jellegzetes karakterének a jövő nemzedék számára történő megóvása.

3. § A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja az eltérő karakterű településrészek arculati jellemzőinek védelme, valamint az illeszkedés elősegítése.

4. § E rendelet alkalmazásában használt fogalmak:

1. Védett érték: a területi, továbbá az egyedi védelmet igénylő építészeti, építészet-történeti, várostörténeti szempontból védelemre érdemes épület, épületegyüttes, építmény, épített környezet.

2. Áttört kerítés: olyan kerítés, melynél a tömör felületek aránya nem haladja meg a teljes felület 60 %-át, lábazata legfeljebb 80 cm magas, pillérei legfeljebb 50 cm szélességűek.

3. Információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó;

4. Közérdekű molinó: olyan, elsődlegesen a település életének valamely jelentős eseményéről való közérdekű tájékoztatást tartalmazó, nem merev anyagból készült hordozófelületű hirdetmény, amely falra vagy más felületre, illetve két felület között van kifeszítve oly módon, hogy az nem képezi valamely építmény homlokzatának tervezett és engedélyezett részét;

5. Közérdekű reklámfelület: olyan reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés, amelyen a reklám közzététele más, egyéb célú berendezés közterületen való létesítésére, fenntartására tekintettel közérdekből biztosított, és amely ezen egyéb célú berendezéstől elkülönülten kerül elhelyezésre;

6. Más célú berendezés: a telefonfülke, a reklámfelületet is tartalmazó, közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés, a korlát, a közműszekrény, a pad, a kerékpárállvány, a hulladékgyűjtő.

II. Fejezet

A HELYI VÉDELEM

2. A helyi védelem feladata, általános szabályai, önkormányzati kötelezettségek

5. § A helyi védelem feladata a helyi védett értékek számbavétele és meghatározása, nyilvántartása, dokumentálása, valamint a lakossággal történő megismertetése; továbbá a védett helyi értékek károsodásának megelőzése, fenntartásuk és megújulásuk elősegítése.

6. § (1) A védetté nyilvánítást vagy annak megszüntetését bárki (természetes és jogi személy egyaránt) írásban kezdeményezheti a polgármesternél.

(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) Egyedi védelem esetén:

- a létesítmény megnevezését, szükség esetén körülhatárolását,
- a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, területrész),
- a létesítmény rövid ismertetését, leírását,
- a kezdeményezés indoklását.
- az épület, építmény fényképét,
- kezdeményező nevét és címét.
b) Helyi területi védelem esetén:
- az együttes megnevezését, körülhatárolását,
- az épületegyüttes rövid ismertetését, leírását,
- a kezdeményezés indoklását.

7. § (1) A helyi védelem alá helyezés, illetve annak megszüntetése iránti eljárás megindításáról írásban kell értesíteni az érdekelteket, a védendő érték tulajdonosát, tulajdonosait, a tulajdonoson keresztül az ingatlan használóit, valamint a kezdeményezőket.

(2) Épületegyüttesek esetében az érdekeltek értesítése történhet nem névre szólóan, hanem a helyben szokásos módon is. (Az önkormányzat hirdetőtábláján 30 napra közzé kell tenni.)

(3) A kezdeményezéssel kapcsolatban az érdekeltek 30 napon belül írásban észrevételt tehetnek.

8. § (1) A kezdeményezések döntésre történő előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A védetté nyilvánításról, illetve a védettség megszüntetésről a Képviselő-testület rendelettel, míg annak elutasításáról határozattal dönt.

(3) A helyi védettség kimondásáról, ill. megszűntetéséről az érdekelteket értesíteni kell, illetve az erről szóló képviselő-testületi rendeletet a helyben szokásos módon (hirdetőtáblán történő kifüggesztés) közzé kell tenni.

9. § (1) A védelmet a Képviselő-testület megszünteti, ha a védett értéket műemléki védelem alá helyezik, vagy a védett érték a védelem alapját képező értékeit helyreállíthatatlanul elvesztette, illetve ha a helyreállítás költsége nem áll arányban a védett építmény értékével.

(2) Ha a védettség megszüntetésére kerül sor, gondoskodni kell:

- a védett érték felmérési és fotódokumentációjának elkészíttetéséről;
- az értékes építészeti, szerkezeti elemek és tárgyak megmentéséről, elhelyezéséről.

10. § (1) Az önkormányzat a helyi védelem alatt álló értékekről nyilvántartást vezet.

(2) A nyilvántartás az alábbi adatokat tartalmazza:

a) a védett érték megnevezését, rendeltetését és használatának módját,

b) pontos helyét (helyiség, utca, házszám, helyrajzi szám), és tulajdonosát,

c) a védetté nyilvánítást vagy megszüntetést elrendelő önkormányzati rendelet számát,

d) védettségi kategóriát, a védetté nyilvánítás vagy a megszüntetés szakszerű indokolását,

e) az értékeket bemutató térképet, terv- és fotóanyagot,

f) a helyi értékek védelmére adott önkormányzati támogatás biztosításának időpontját, mértékét és célját

g) a védett értékeket érintő hatósági határozatok másolatát,

h) a helyreállítási javaslatot.

(3) A nyilvántartás nyilvános, abba bárki betekinthet.

3. Az egyedi védelem meghatározása

11. § A helyi egyedi védett értékeket e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

4. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek

12. § (1) A tulajdonos köteles a helyi védett érték jókarbantartásáról, állapotának megóvásáról, rendeltetésszerű használatáról gondoskodni.

(2) A védett építészeti értéket lehetőség szerint eredeti állapotban kell megőrizni. Előnyben kell részesíteni az ezt elősegítő, az eredeti építőanyag, szerkezet, forma megőrzését biztosító, állagjavító, konzerváló eljárásokat, valamint a hagyományos építészeti-műszaki megoldásokat.

(3) A helyileg védett építészeti értékek fennmaradásának, megőrzésének feltételeként a tulajdonosnak törekednie kell az eredeti rendeltetésnek megfelelő használatra. Amennyiben a védett értéket a rendeltetéstől eltérő használat, vagy a közvetlen környezetében végzett építési tevékenység, területhasználat veszélyezteti, úgy e tevékenységeket az illetékes hatóságnak a hatályos jogszabályok keretei között történő korlátozása, illetve tiltása alapján meg kell szüntetni.

III. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK

5. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása

13. § Felsőnána településképi szempontból meghatározó területei a 2. mellékletben lehatárolt

a) történeti településrész

b) átalakuló településrész

c) új településrész

d) beépítetlen zöldfelület

e) beépítetlen belterület.

IV. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

6. Építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények

14. § (1) Anyaghasználatában, megjelenésében és színezésében a helyi hagyományokhoz nem illeszkedő épület nem építhető.

(2) A település területén nem alkalmazhatók a következő építőanyagok: mesterséges pala, hullámpala, műanyag hullámlemez, alu. trapézlemez.

(3) Az egyes épületek egységes megjelenését biztosítani kell: adott épületen eltérő jellegű építőanyagok, eltérő jellegű színezések - sem a homlokzatfelületek, sem a tetőfelületek, sem a nyílászárók tekintetében – nem alkalmazhatók.

(4) A történeti és az átalakuló településrészen a falfelületek felületképzése nem készülhet a természetes anyagoktól (tégla, kő, fa, vakolat) eltérő anyagból.

(5) A történeti és az átalakuló településrészen az építmények falának színezése során nem alkalmazható a fekete, a kék, a lila, a piros, és hasonlóan rikító hatást keltő színek.

(6) A történeti és az átalakuló településrészen a homlokzat részleges felújítása során a meglévőtől eltérő vakolatszínezés nem alkalmazható.

(7) A történeti településrészen a magastetős épületek tetőhéjalásánál nem használható a következőkben fel nem sorolt anyag és szín: vörös-barna, szürke, antracit agyagcserép, betoncserép.

(8) Az átalakuló településrészen a magastetős épületek tetőhéjalásánál nem használható a következőkben fel nem sorolt anyag: kerámia cserép, betoncserép, bitumenes zsindely, fémlemez fedés (horganyzott natúr, szürke, antracit, vörös-barna).

15. § Utcai kerítés anyagaként fém- vagy műanyag, sík-, hullám- vagy trapézlemez nem alkalmazható.

7. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények

16. § A beépítési mód (oldalhatáron álló, szabadon álló) és telepítés tekintetében (pl. előkert mérete) illeszkedni kell a környező és jellemző beépítésekhez.

17. § (1) Az egységes utcakép érdekében az épület tetőgerincének utcához viszonyított iránya és az épület szintszáma, magassága tekintetében illeszkedni kell az utcában jellemzően kialakult állapothoz.

(2) A történeti településrészen az épületek tetőzete a hagyományos formákhoz igazodó, magastetős konstrukcióban készülhet, hajlásszöge 38-42o lehet. A hagyományokban gyökerező kontyolások alkalmazása ajánlott.

(3) Az átalakuló településrészen az épületek tetőjének hajlásszöge 37-45o lehet; 35o-nál alacsonyabb hajlásszögű tető vagy lapostető a tetőfelület legfeljebb 50%-án alkalmazható, az utcai tetőfelület kivételével.

(4) A településen kétszintes tetőterű épület nem létesíthető.

18. § (1) Az épületek tömegaránya, tetőformája, anyaghasználata a környezetben lévő épületekhez illeszkedjen; a homlokzatszélesség, párkány- és gerincmagasság a környezetben kialakult mértéket ne haladja meg.

(2) A település lakóterületén az épület szélesség nem lehet több, mint a telek szélességének 2/3 része, illetve 7,0 m.

(3) Hagyományos épület bővítése esetén az új épületrészt a meglévő épülethez igazodva kell kialakítani, illeszkedve

a) az épület magassági csatlakozási pontjaihoz,

b) a tető hajlásszögéhez,

c) a tetőidom formájához – az értelemszerű szerkezeti eltérésekkel-,

d) a nyílászárók méretéhez, formájához, anyagához, arányaihoz és színezéséhez,

e) az alkalmazott homlokzati építőanyagok típusához, textúrájához és

f) az építmények színezéséhez.

19. § (1) A történeti településrészen garázs, raktár az utcára közvetlenül nem nyitható.

(2) Az épületek közterületre néző homlokzatán, utcai tetőfelületén és az utcai kerítéseken klíma-berendezés kültéri egysége, parabola antenna, szélkerék, szerelt kémény nem helyezhető el, illetve homlokzati égéstermék-kivezetés nem létesíthető.

20. § A történeti és az átalakuló településrészen lakóépülettől különálló épület (gazdasági épület) a helyi hagyományoknak megfelelő formai kialakítással és anyaghasználattal épülhet.

21. § A település területén új épület csak oly módon engedélyezhető, hogy építése során a meglévő terep rendezésének szükségessége nem haladhatja meg az 1,5 m-t, a azt meghaladó tereprendezés csak különösen indokolt esetben, (életveszély elhárítás) végezhető.

22. § (1) A történeti településrészen a telkek utcafrontján csak áttört kerítés létesíthető.

(2) Az oldal- és hátsókertben építhető kerítés magassága nem haladhatja meg az 1,80 m-t.

23. § A támfalakat természetes kővel, tégla-kő vegyes burkolattal, faburkolattal, vagy más anyag (beton) esetében zöldhomlokzatként kell kialakítani.

24. § A szőlőhegyi épületek a népi építészeti hagyományokat továbbörökítő módon építhetők:

- hagyományos falazó anyagokból (tégla, kő, vályog)
- történelmileg kialakult színezéssel (fehér, sárga, barnás-vörös, szürke)
- nyeregtetős kialakítással (40 – 45o-os tetőhajlással)
- cserép és nádfedéssel
- fából készült nyílászárókkal (zöld, barna, fehér és natúr fa színekben)
- max. 3,6 m építménymagassággal, legfeljebb földszint + tetőtér kialakítással
- tetőtéri terasz nélkül
- max. 5,5 m szélességben létesíthetők.

25. § (1) A meglévő utak mentén fásítást kell végezni, az egységes utcakép érdekében az utcákban egységes növényfaj telepítendő.

(2) Újonnan létesülő és kialakuló közterületi utak mentén legalább egyoldali, átlagosan 10 méter tőtávolságot meg nem haladó fasor telepítendő. A fasor létesítéséhez fánként legalább 4m2-nyi burkolatlan felület vagy legalább 1,5 m széles, az útburkolattal párhuzamos zöldsávot kell kialakítani és fenntartani.

(3) A vízfolyások mellé fasorokat kell telepíteni, illetve a meglévő fasorokat, galéria növényzetet fel kell újítani.

(4) A véderdősávokat tájba illő, lombos, a tájban őshonos fafajokból kell telepíteni, a gyorsan öregedő, könnyen törő, illetve szemetelő vagy allergiakeltő fafajok telepítése kerülendő.

(5) A közterületeket csak a használat érdekében legszükségesebb nagyságú burkolt felületekkel szabad ellátni. A burkolatlan felületeket lehetőség szerint zöldfelületként kell kialakítani.

(6) Fás szárú növény az ingatlan azon részén és oly módon telepíthető, hogy az figyelemmel az adott faj, fajta tulajdonságaira, növekedési jellemzőire, szakszerű kezelésére az emberi életet és egészséget nem veszélyeztetheti, a biztonságos közlekedést nem akadályozhatja, valamint nem okozhat kárt a meglévő építményekben, létesítményekben, és nem akadályozhatja azok biztonságos működését.

(7) A közterületen lévő fasor fahiányainak pótlása csak az adott fasor vonalába történő telepítéssel, a fasorra jellemző faj, fajta felhasználásával történhet, ha annak környezeti feltételei adottak.

(8) Az idegenhonos inváziós fajok betelepítését vagy behurcolását és terjedését meg kell előzni, ennek érdekében e rendelet Függelékében szereplő növényfajok nem telepíthetők. Ha a pótlás inváziós fás szárú növény kivételként meghatározott kertészeti változataival történik, az ingatlan tulajdonosa, vagyonkezelője, vagy az ingatlanon lévő fás szárú növényekkel bármely jogviszony alapján rendelkezni jogosult használója köteles gondoskodni a fás szárú növény továbbterjedésének megakadályozása érdekében az újulat eltávolításáról.

(9) A tájhasználat során biztosítani kell a táji jellegzetességek (esztétikai, természeti értékek), a tájra jellemző természeti rendszerek és egyedi tájértékek megóvását.

(10) A közlekedési és közmű létesítmények telepítésekor, átépítésekor, a gazdaságos területhasználatra és a tájképi, esztétikai követelmények betartására kiemelt figyelmet kell fordítani.

8. A helyi védelemben részesülő értékekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények

26. § (1) A helyi védett épületek (bővítése felújítása, (homlokzatvakolás, színezés, nyílászáró csere, tető felújítás, tetőtér beépítés) során az eredeti épület anyaghasználatát, léptékét és formavilágát alkalmazó, vagy ahhoz alkalmazkodó építészeti megoldások engedélyezhetők.

(2) A Helyi értékvédelmi területen, védendő a településrész úthálózata, szerkezete, beépítési módja, valamint a telkek alakja és mérete.

(3) A helyi védett területen a területrész szerkezetét, úthálózatát, a közterület kialakítását, a telekosztás jellegét, a telek alakját, megváltoztatását célzó vagy eredményező tevékenység (a telek max. 10%-át befolyásoló) telekhatár korrekció és telek egyesítés kivételével nem lehet.

(4) A helyi értékvédelmi területen található hagyományos keresztcsűrös épületek az építési helytől függetlenül megtartandók, felújíthatók, bővíthetők.

(5) Helyi védett épület úgy bővíthető, hogy az eredeti épület tömegformája, homlokzati kialakítása, utcaképi szerepe ne változzon, a tervezett bővítés a régi épület formálásával, szerkezetével, anyaghasználatával összhangban legyen.

(6) A belső átalakításokat az eredeti szerkezet és belső értékek tiszteletben tartásával kell megoldani.

(7) A védett épületek felújítása, bővítése esetén a védett részértékeket meg kell őrizni, esetleges bontás után az értékes részeknek a megtartására, új épületbe történő beépítésére törekedni kell.

9. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése

27. § (1) A teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények elhelyezésére elsősorban a kiemelten kezelendő tájképvédelmi területbe nem tartozó, beépítésre nem szánt területek alkalmasak.

(2) A teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények elhelyezésére a történeti településrész nem alkalmas.

(3) A sajátos építmények, műtárgyak tartószerkezetei csak betonból vagy fémből készülhetnek.

28. § (1) Transzformátor állomás a helyi védett érték közvetlen környezetében, azt takarva nem helyezhető el. Egyéb helyeken kizárólag olyan építményben helyezhető el, amely az adott terület formavilágához és anyaghasználatához illeszkedik, és nem bontja meg a környezet egységét.

(2) Mobil távközlésre szolgáló új bázisállomás, adótorony, antenna belterületen és természetvédelmi területen nem helyezhető el.

29. § (1) A belterületen, a beépítésre szánt területeken új közép-, kisfeszültségű, valamint közvilágítási villamosenergia ellátási hálózatokat föld alatti elhelyezéssel kell kiépíteni. Ha a föld alatti elhelyezés nem valósítható meg, akkor egy oldali közös oszlopsoron kell ezeket a villamosenergia szolgáltatást nyújtó és a vezetékes hírközlési hálózatokat elhelyezni, amelyre egyben a közvilágítást szolgáló lámpafejek is elhelyezhetők.

(2) A villamosenergia ellátás hálózatainak föld feletti vezetése külterületen, beépítésre nem szánt területen fennmaradhat, de ott is területgazdálkodási okokból a villamosenergia elosztási, a közvilágítási szabadvezetékeket és a hírközlési hálózatokat közös egyoldali oszlopsorra kell fektetni, amelyre egyben a közvilágítást szolgáló lámpafejek is elhelyezhetőek.

30. § Nem létesíthető közmű - energia, táv - és hírközlési vezeték a meglévő és tervezett fasorok nyomvonalán.

10. A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények

31. § (1) A település közigazgatási területén nem tehető közzé valamennyi e rendeletben tiltott, vagy nem szabályozott reklám.

(2)1

32. § (1) A reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.

(2) Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatán – építési reklámháló kivételével – nem helyezhető el.

(3) Helyi védelem alatt álló épületen kizárólag építési reklámháló helyezhető el.

(4)2

(5) Reklámhordozó megvilágítása céljából kizárólag 80 lumen/Watt-mértéket meg nem haladó hatékonyságú, statikus meleg fehér színű fényforrások használhatók.

(6) Reklám analóg és digitális felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető.

33. § (1) Kizárólag olyan funkcionális célokat szolgáló utcabútor helyezhető el, amelynek kialakítása a terület jellegét nem befolyásolja.

(2) Az utcabútor tetején reklámhordozót tartó berendezés nem helyezhető el, kizárólag az utcabútor felülete vehető igénybe reklám közzététele céljából.

(3)3

(4)4

(5)5

34. § (1)6

(2) Információs célú berendezés az alábbi gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ közlésére létesíthető:

a) az önkormányzat működése körébe tartozó információk;

b) a település szempontjából jelentős eseményekkel kapcsolatos információk;

c) a településen elérhető szolgáltatásokkal, ügyintézési lehetőségekkel kapcsolatos tájékoztatás nyújtása;

d) idegenforgalmi és közlekedési információk;

e) a lakosság egészét vagy széles rétegeit érintő, elsősorban állami információk.

35. § Közterületen reklám, illetve plakát reklámhordozón

a) horganyzott és szinterezett acélból, vagy szinterezett alumíniumból készült eszközön;

b) plexi vagy biztonsági üveg mögött;

c) hátsó fényforrás által megvilágított eszközben;

d) állandó és változó tartalmat is megjelenítő eszközön;

e) egymástól számított 2 méteres távolságon belül – ide nem értve az egyetlen funkcionális célú utcabútoron történő több reklámhordozó elhelyezését – sem horizontálisan, sem vertikálisan nem

helyezhető el.

36. § (1) Az Önkormányzat a (2) bekezdés szerinti létesítési költségek megfizetését követő 90 napon belül intézkedik a közművelődési célú hirdetőoszlop létesítéséről.

(2) A közművelődési intézmény köteles előre minden év január 31. napjáig az Önkormányzat részére a közművelődési célú hirdetőoszlop-használattal arányos fenntartási költséget megfizetni.

(3) Amennyiben több közművelődési intézmény közösen kíván közművelődési hirdetőoszlopot használni, a létesítés és fenntartás költségeinek megosztására a közöttük létrejövő megállapodás irányadó. A létesítés és fenntartás költségeinek megtérítéséért a közművelődési célú hirdetőoszlopot használó közművelődési intézmények egyetemlegesen felelnek.

37. § (1) Egy épület azonos közterületre néző homlokzatán kizárólag egy építési reklámháló helyezhető el.

(2) A reklámok és reklámhordozók településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően és a közterületek használatáról szóló 7/2005. (VI. 6.) önkormányzati rendeletben meghatározott közterület-használati díj megfizetése esetén helyezhetők el.

(3) Az 5. § és a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet rendelkezéseitől eltérően legfeljebb évente összesen 12 naptári hét időszakra az Önkormányzat, az önkormányzati intézmény, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vagy állami szerv, szervezet vagy intézmény rendezvényeit népszerűsítő reklámhordozók elhelyezhetők ezen szervezetek épületein, továbbá közterületi járdán, forgalomcsillapított utcában és téren.

(4) Az alkalmazható hirdető-berendezések a következők lehetnek:

a) közterület fölé kifeszített molinó,

b) az Önkormányzat, az önkormányzati intézmény, önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság vagy állami szerv, szervezet vagy intézmény épületének homlokzatán elhelyezett reklám vagy hirdető-berendezés méretkorlátozás nélkül.

38. § (1) A polgármester – településképi bejelentési eljárásban - az építési tevékenység építési naplóval igazolt megkezdésétől számított 12 hónap időtartamra építési reklámháló kihelyezését engedélyezheti.

(2) A polgármester kivételesen, különösen az építési tevékenység folytán a településkép várható javulására tekintettel az (1) bekezdés szerinti határidőt legfeljebb egy alkalommal 3 hónappal meghosszabbíthatja, amennyiben a kérelmező a kérelmet az (1) bekezdés szerinti időtartam lejártát megelőző 30 nappal benyújtja.

11. Az egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények

39. § A fényszennyezés elkerülése érdekében:

a) El kell kerülni a hideg fehér fényű világítást, amely 500 nanométernél rövidebb hullámhosszúságú fényt tartalmaz: ennek megfelelően 3000K alatti érték javasolt a kültéri világítás színhőmérsékletére.

b) A világítótestek ernyőzése olyan legyen, hogy a fényt oda irányítsa, ahol arra szükség van: Megfelelő ernyőzés esetén a kibocsátott fényt nem látjuk közvetlenül. A megfelelően irányított fény nem jut a gyalogosok, járművezetők szemébe, az épületek ablakai felé vagy éppen az égbolt irányába. A fényeknek – még a díszvilágítás esetén is – lefelé kell irányulniuk. Így például a talajszintbe épített fényvetőket, melyek felfelé sugároznak, el kell kerülni.

c) Az utcákat amennyire csak lehet egyenletesen, és amennyire csak lehet alacsony intenzitással világítsuk meg: Vidéki utakon a 0,3 cd/m² fénysűrűség elegendő, amely kb. 4 lux megvilágítással elérhető. Ez az EU útvilágítási szabványoknak (EN13201) megfelelő legalacsonyabb útosztály. Az EU szabványok gyakran sokszor erősebb megvilágítást ajánlanak, mint ami jelenleg a legtöbb európai településen megvalósult.

d) Igazítsák a kültéri világítást a tényleges használat idejéhez. Este 10 óra vagy éjfél után jóval kevesebb fényre van szükség, ennek megfelelően az közvilágítás fénye csökkenthető. A megvilágítási szintek akár 50-80%-os csökkentése is lehetséges. A nem közcélú világítást teljesen ki kell kapcsolni, ha nincs arra közvetlen szükség.

V. Fejezet

KÖTELEZŐ SZAKMAI KONZULTÁCIÓ

12. Rendelkezés a szakmai konzultációról

40. § (1) A településkép védelme érdekében – nem kötelező érvénnyel, hanem kizárólag az ügyfél írásbeli kérelmére - az önkormányzat tájékoztatást ad és szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről - bármely építési tevékenység ill. reklámelhelyezés esetében - és ennek keretében javaslatot tehet a településképi követelmények érvényesítésének módjára.

(2) A konzultációs lehetőség biztosításáról a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül kell gondoskodni, amely időtartamtól eltérni valamely fél akadályoztatása esetén lehet.

(3) A tervezés során ugyanazzal az építési munkával kapcsolatban az építtető, illetve az általa megbízott tervező több alkalommal is kezdeményezhet szakmai konzultációt.

(4) A szakmai konzultációról – az ügyfél kérése esetén – emlékeztető készül. Az emlékeztetők nyilvántartásáról a polgármesteri hivatal gondoskodik.

VI. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉPI BEJELENTÉSI ELJÁRÁS

13. A bejelentési eljárással érintett létesítmények köre

41. § A polgármester településképi bejelentési eljárást folytat le a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében.

14. A bejelentési eljárás részletes szabályai

42. § (1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott papíralapú beadványra indul. A beadványhoz papíralapú dokumentációt vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozót kell mellékelni.

(2) A bejelentésnek a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet 26/B. § (2) bekezdésében foglaltakat kell tartalmaznia és a 26/B. § (3) bekezdése szerinti a bejelentéshez a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervet kell mellékelni.

(3) A dokumentációnak – a bejelentés tárgyának megfelelően – legalább az alábbi munkarészeket kell tartalmazni:

a) műleírást,

b) közterületi elhelyezés esetén (a mobil megállító tábla kivételével) M=1:500 méretarányú, a közmű-szolgáltatókkal dokumentáltan egyeztetett helyszínrajzot,

c) a reklámberendezés elhelyezésének, illetve rögzítésének műszaki megoldását,

d) az építmény érintett részletét, 2 m2-t meghaladó felületű berendezés esetén az érintett felület egészét ábrázoló homlokzatot, valamint

e) látványtervet vagy fotómontázst.

43. § (1) A polgármester a tervezett reklámelhelyezés tudomásul vételéről illetve a megtagadásáról határozatot hoz.

(2) A polgármester – feltétel meghatározásával vagy anélkül– tudomásul veszi a bejelentést, ha

a) megfelel a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendeletben meghatározott követelményeknek,

b) a tervezett reklám illeszkedik a településképbe, jelen rendelet szerint létesíthető az eszköz, az elhelyezés módja, mérete a rendelkezésnek megfelel.

(3) A polgármester megtiltja a reklámelhelyezés megkezdését és – a megtiltás indokainak ismertetése mellett – figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli megkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha a bejelentésben foglalt tevékenység nem felel meg a (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek.

44. § (1) A polgármester a tervezett reklámelhelyezés tudomásul vételéről szóló, illetve a tudomásulvétel megtagadását tartalmazó határozatot a bejelentést követő 15 napon belül hozza meg.

(2) Az (1) bekezdés szerinti tevékenység a bejelentés alapján megkezdhető, ha ahhoz más hatósági engedély nem szükséges, és a polgármester a tevékenység végzését a bejelentést követő 15 napon belül nem tiltja meg.

(3) A polgármester (1) bekezdés szerinti önkormányzati hatósági döntésével szemben a települési önkormányzat képviselő-testületéhez lehet fellebbezni.

VII. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉPI BÍRSÁG

15. A településképi kötelezési eljárás

45. § A polgármester az e rendeletben foglalt településképi követelmények megsértése esetén felhívja az ingatlan-tulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére:

a) a településképet rontó reklámok, reklámhordozók felújítása, átalakítása, áthelyezése vagy megszüntetése és eltávolítása érdekében, ha azok

aa) elhelyezése nem felel meg a jogszabályban foglalt követelményeknek,

ab) állapota nem megfelelő,

ac) tartalma idejét múlt vagy félrevezető,

ad) nem illeszkedik a városképbe, a környezetbe, az épület adottságaihoz.

b) a helyi építészeti értékek védelme érdekében, ha az építmény vagy annak - az értékvédelemmel összefüggő, a városképi látványban megjelenő - része

ba) állapota nem megfelelő, balesetveszélyes, homlokzati elemei hiányosak, sérültek,

bb) rendeltetéstől eltérő használata veszélyezteti a védett értékek megőrzését,

bc) felületképzése, színezése idegen az épület karakterétől és ezzel kedvezőtlenül befolyásolja annak megjelenését, városképi látványát.

c) a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése esetén,

d) a településképi bejelentés elmulasztása esetén.

46. § Az (1) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén a polgármester településképi kötelezés formájában - önkormányzati hatósági döntéssel - a településképi követelmények érvényesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát a reklám, az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy eltávolítására, elbontására, valamint településképi bírság megfizetésére kötelezi.

16. A településképi bírság kiszabásának esetkörei és mértéke

47. § (1) A képviselő-testület a településképi követelmények megszegése vagy végre nem hajtása esetén e magatartás elkövetőjével szemben bírság kiszabását rendelheti el (településképi bírság).

(2) A településképi bírság összege:

a) településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén 20.000 Ft;

b) tevékenység bejelentési eljárás során kiadott igazolás érvényességi idejét meghaladó időn túl történő folytatása esetén 20.000 Ft;

c) a tiltás ellenére végzettt tevékenység esetén legfeljebb 1.000.000 Ft;

d) a bejelentési dokumentációban foglaltaktól eltérő tevékenység folytatása esetén az eltérés mértékétől függően legfeljebb 500.000 Ft;

e) bejelentési eljárás során kiadott igazolásban előírt kikötések végre nem hajtása esetén alkalmanként legfeljebb 200.000 Ft;

f) településképi kötelezésben foglaltak végre nem hajtása esetén alkalmanként legfeljebb 300.000 Ft;

g) egyéb esetekben legfeljebb 1.000.000 Ft.

17. A településképi bírság kiszabásának és behajtásának módja

48. § (1) A településképi bírság ismételten is kiszabható.

(2) A bírság befizetési határideje a határozat közlésétől számított 30 nap. Százezer forint feletti bírság befizetésére a polgármester részletfizetést engedélyezhet.

VIII. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐRENDSZER

18. A településképi követelmények alkalmazásának önkormányzati ösztönzése

49. § (1) Az önkormányzat a helyi védelem alatt álló épületek, építmények példaértékű fenntartásának, jó karbantartásának, felújításának elismerése céljából díjat alapít.

(2) A díjat a védelem alatt álló érték tulajdonosa, és/vagy a felújítást, karbantartást végző szakember, személy kaphatja.

(3) A díj odaítéléséről a Képviselő-testület dönt, szükség esetén szakember/szakértő bevonásával.

(4) Egy naptári évben több díj is adományozható, ill. amennyiben egy adott évben az (1) pontban szereplő tevékenység nem történik, úgy a díj kiadása nem kötelező.

(5) A díj oklevél és a védett értéken elhelyezhető tábla formájában kerül átadásra, melyeken szerepel az „ELISMERÉS AZ ÉPÍTETT ÖRÖKSÉG MEGŐRZÉSÉÉRT”felirat, valamint az évszám.

50. § (1) Amennyiben az Önkormányzat éves költségvetési rendelete tartalmazza, úgy a Képviselő-testület pénzügyi támogatást nyújthat azon tulajdonosoknak, akik a védelem alatt álló épületek, építmények külső, közterületről jól látható megjelenésének javítása érdekében karbantartási vagy felújítási munkát végeznek.

(2) A pénzbeli támogatás mértéke nem haladhatja meg az elvégzendő munkálatok értékének 40 %-át, értékösszegben az 40.000 Ft-ot. Természetbeli támogatás korlátozás nélkül nyújtható.

(3) A támogatás iránti kérelmet a polgármesterhez kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a tervezett munkálatok műszaki leírását és költségvetését. A kérelem elbírálásáról a Képviselő-testület dönt, szükség esetén szakértő/szakember bevonásával.

(4) A támogatás folyósítására támogatási szerződést kell kötni. A támogatás folyósítása utólag, számla ellenében történik. Saját munkavégzés - a munka értékének kimutatása mellett - figyelembe vehető.

(5) Három naptári éven belül egy védett ingatlanra legfeljebb egy alkalommal adható támogatás.

IX. Fejezet

ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

19. Hatályba lépés

51. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

20. Átmeneti rendelkezések

52. § E rendelet előírásait a hatálybalépést követően induló ügyekben kell alkalmazni.

21. Hatályon kívül helyező rendelkezések

53. § E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Felsőnána önkormányzatának a helyi építési szabályzatról szóló 6/2008. (V.15.) sz. Kt. rendeletének 7. § (1) bekezdése, 8. §-a, 11. §-a, 12. §-a, 32. § (6) bekezdése, 35. § (7) bekezdése, 43. § (7) bekezdése, 44. § (4)-(5) bekezdése, 45. § (8) bekezdése és 3. sz. melléklete.

1. melléklet a 10/2017. (XII. 31.) önkormányzati rendelethez

Felsőnána helyi védelem alatt álló építészeti örökségeinek jegyzéke
1.fejezet: A helyi területi védelem alatt álló területek elnevezése és lehatárolása
Helyi értékvédelmi terület a település belterületének egésze, kivéve a kertvárosias lakóterületet

2. fejezet

A helyi egyedi védelem alatt álló épületek

Sor-szám

Helyrajzi szám

Utca, házszám

Megnevezés

1.

463.

Rákóczi u. 6.

Lakóház

2.

460.

Rákóczi u. 10.

Lakóház és gazdasági épület

3.

455.

Rákóczi u. 20.

Lakóház és gazdasági épület

4.

426.

Rákóczi u. 21.

Lakóház

5.

454.

Rákóczi u. 22.

Lakóház és gazdasági épület

6.

453.

Rákóczi u. 24.

Lakóház és gazdasági épület

7.

452.

Rákóczi u. 26.

Lakóház és gazdasági épület

8.

443.

Rákóczi u. 42.

Lakóház

9.

440.

Rákóczi u. 46.

Lakóház

10.

414/1.

Petőfi u. 1.

Lakóház

11.

12.

Dózsa Gy. u. 7.

Lakóház

12.

32.

Dózsa Gy. u. 17.

Lakóház

13.

37.

Dózsa Gy. u. 21.

Lakóház és gazdasági épület

14.

59.

Dózsa Gy. u. 32.

Lakóház

15.

63.

Dózsa Gy. u. 34.

Lakóház és gazdasági épület

16.

67.

Dózsa Gy. u. 36.

Lakóház

17.

70.

Dózsa Gy. u. 37.

Lakóház

18.

79.

Dózsa Gy. u. 42.

Lakóház és gazdasági épület

19.

83.

Dózsa Gy. u. 45.

Lakóház

20.

93.

Dózsa Gy. u. 53..

Lakóház

21.

97.

Dózsa Gy. u. 57.

Lakóház

22.

190.

Ady Endre u. 10.

Lakóház

23.

182.

Ady Endre u. 14.

Lakóház

24.

159.

Ady Endre u. 28.

Lakóház

25.

181.

Ady Endre u. 15.

Lakóház

26.

150.

Ady Endre u. 33.

Lakóház

27.

142.

Ady Endre u. 37.

Lakóház

28.

133.

Ady Endre u. 40.

Lakóház

29.

132.

Ady Endre u. 41.

Lakóház

30.

125.

Ady Endre u. 44.

Lakóház és gazdasági épület

31.

124.

Ady Endre u. 45.

Lakóház

32.

120.

Ady Endre u. 47.

Lakóház és kút közt.

33.

278.

Béke u. 17.

Lakóház és gazdasági épület

34.

282.

Béke u. 19.

Lakóház

35.

394.

Kossuth L. u. 4.

Lakóház és gazdasági épület

36.

389.

Kossuth L. u. 9.

Lakóház

37.

384.

Kossuth L. u. 14.

Lakóház

38.

375.

Kossuth L. u. 23

Lakóház

39.

382.

Kossuth L. u. 16.

Lakóház

40.

368.

Kossuth L. u. 28.

Lakóház

41.

357.

Kossuth L. u. 39.

Lakóház

42.

363.

Kossuth L. u. 33.

Lakóház és gazdasági épület

43.

362.

Kossuth L. u. 34.

Lakóház és gazdasági épület

44.

606.

Szabadság u. 5.

Lakóház

45.

611.

Szabadság u. 10.

Lakóház

46.

614.

Szabadság u. 12.

Lakóház

2. melléklet a 10/2017. (XII. 31.) önkormányzati rendelethez

A településképi szempontból meghatározó területek jegyzéke
A településképi szempontból meghatározó területek lehatárolásának térképi bemutatása
null

1. függelék a 10/2017. (XII. 31.) önkormányzati rendelethez a 10/2017. (XII. 31.) önkormányzati rendelethez

Nem telepíthető növényfajok
fehér akác (Robinia pseudoacacia)
mirigyes bálványfa (Ailanthus altissima)
keskenylevelű ezüstfa (Eleagnus angustifolia)
zöld juhar (Acer negundo)
amerikai kőris (Fraxinus pennsylvanica)
kései meggy (Prunus serotina)
kanadai nyár (Populus x canadensis)
nyugati ostorfa (Celtis occidentalis)
cserjés gyalogakác (Amorpha fruticosa)
kisvirágú nebáncsvirág (Impatiens parviflora)
bíbor nebáncsvirág (Impatiens grandiflora)
japánkeserűfű-fajok (Fallopia spp.)
magas aranyvessző (Solidago gigantea)
kanadai aranyvessző (Solidago canadensis)
közönséges selyemkóró (Asclepias syriaca)
ürömlevelű parlagfű (Ambrosia artemisiiflora)
arany ribiszke (Ribes aureum)
adventív szőlőfajok (Vitis-hibridek)
vadszőlőfajok (Parthenocissus spp.)
süntök (Echinocystis lobata)
észak-amerikai őszirózsák (Aster spp.)
magas kúpvirág (Rudbeckia laciniata)
vadcsicsóka (Helianthus tuberosus s. l.)
olasz szerbtövis (Xanthium strumaium subsp. italicum)
amerikai karmazsinbogyó/amerikai alkörmös (Phytholacca americana)
kínai karmazsinbogyó/kínai alkörmös (Phytholacca esculenta)
japán komló (Humulus japonicus)
átoktüske (Cenchrus incertus)
nem hazai tündérrózsa fajok
kanadai átokhínár (Elodea canadensis)
aprólevelű átokhínár/vékonylevelű átokhínár (Elodea nuttallii)
moszatpáfrányfajok (Azolla mexicana, Azolla filiculoides)
borfa/ tengerparti seprűcserje (Baccharis halimifolia)
karolinai tündérhínár (Cabomba caroliniana)
közönséges vízijácint (Eichhornia crassipes)
perzsa medvetalp (Heracleum persicum)
kaukázusi medvetalp (Heracleum mantegazzianum)
Szosznovszkij-medvetalp (Heracleum sosnowskyi)
hévízi gázló (Hydrocotyle ranunculoides)
nagy fodros-átokhínár (Lagarosiphon major)
nagyvirágú tóalma (Ludwigia grandiflora)
sárgavirágú tóalma (Ludwigia peploides)
sárga lápbuzogány (Lysichiton americanus)
közönséges süllőhínár (Myriophyllum aquaticum)
felemáslevelű süllőhínár (Myriophyllum heterophyllum)
keserű hamisüröm (Parthenium hysterophorus)
ördögfarok keserűfű (Persicaria perfoliata)
kudzu nyílgyökér (Pueraria montana)
aligátorfű (Alternanthera philoxeroides)
óriásrebarbara (Gunnera tinctoria)
tollborzfű (Pennisetum setaceum)
Alternanthera philoxeroides
1

A 31. § (2) bekezdését a Felsőnána Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2/2024. (IV. 8.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

2

A 32. § (4) bekezdését a Felsőnána Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2/2024. (IV. 8.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

3

A 33. § (3) bekezdését a Felsőnána Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2/2024. (IV. 8.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 33. § (4) bekezdését a Felsőnána Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2/2024. (IV. 8.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

5

A 33. § (5) bekezdését a Felsőnána Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2/2024. (IV. 8.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

6

A 34. § (1) bekezdését a Felsőnána Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2/2024. (IV. 8.) önkormányzati rendelete 1. § d) pontja hatályon kívül helyezte.