Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2017 (V.26.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2017. 05. 27- 2017. 05. 26

A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

12/2017. (V.26.) önkormányzati rendelete


az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet módosításáról



Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 4. § (3) bekezdésében, a 19. §-ában, a 34. § (1)  bekezdésében, a 36. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – az önkormányzati tulajdonban álló lakások szociális helyzet alapján történő bérbeadásának lakbér megállapítási elveiről szóló Fővárosi Önkormányzat 42/2016. (XII.29.) Főv. Kgy. rendeletének keretei között - a következőket rendeli el:



1.§. Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R.) 27. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„a) házastárs, gyermek, unoka, szülő, ha törvény alapján a bérleti jogviszony folytatására nem jogosult,”


2.§. A R. 43. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


43. § A szociális és a költség elvű lakbér tárgyévi mértékének meghatározására, valamint a bérlők számára történő közlésére minden tárgyévben egy alkalommal - az első negyedévben - kerül sor, melyet a Képviselő-testület határoz meg a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett előző évi fogyasztói árindex (infláció) mértékének alapul vételével.


3.§. A R. 47. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A lakás piaci alapon történő bérbeadása esetén a nyertes pályázóval, a pályázatában megajánlott összegű lakbér fizetésére vonatkozó kötelezettséggel kell a lakásbérleti szerződést megkötni, mely legalább a lakásra irányadó szociális lakbér háromszorosa. A szerződésben meghatározott piaci lakbér összege minden évben a tárgyév január 1-jén érvényes jegybanki alapkamat mértékével emelkedik.”


4.§. A R. 63. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A tartósan Önkormányzati tulajdonban lévő üzleti vagyon körébe vont, az elidegenítési körből kivett, külön tételesen felsorolt, valamint a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonba tartozó helyiségek bérbeadásáról a Képviselő-testület, más helyiségek bérbeadásáról a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság (a továbbiakban együttesen: Bérbeadói jogok gyakorlója) határoz e rendeletbe foglaltak szerint.”



5.§. A R. 85. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A lakásbérleti szerződés megkötésével, meghosszabbításával és módosításával kapcsolatos feladatokat az (1) bekezdésben foglalt keretek között az ingatlankezelő látja el.”



6.§  A R. 85. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:


„(3) A helyiségbérleti szerződés megkötésével és ezen szerződések meghosszabbításával és módosításával kapcsolatos feladatokat az (1) bekezdésben foglalt keretek között a bérbeadó látja el.”



7.§. Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.





INDOKOLÁS

az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet módosítására irányuló

önkormányzati rendelethez


Általános indokolás


A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat ( a továbbiakban: önkormányzat) a lakások és helyiségek elidegenítéséről és bérletéről szóló 1993. évi LXXVIII. törvényben kapott felhatalmazás alapján a közelmúltban alkotta meg a 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Rendelet) a tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről. A Rendelet egyes rendelkezései vonatkozásában, az egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakítása érdekében további pontosítások váltak szükségessé és indokolttá.

Pontosítást igényeltek a lakásbérleti jog folytatására, a lakbérre vonatkozó rendelkezések, mind a szerződés megkötését, mind a szerződés hatálya alatti időszakot érintően. Ugyancsak részletesebb és újabb szabályozás született a hatásköri rendelkezéseket illetően.

Ezek kerültek megfogalmazásra a módosító rendeletben.


Részletes indokolás


Az 1. §-hoz: Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 27.§-a különleges rendelkezéseket tartalmaz a műemléki védelem alatt álló lakás bérleti jogviszonyát érintően. A bérbeadó a bérlő kérelme alapján kötelezettséget vállal arra, hogy a bérlő halála esetén, egyéb feltételek mellett - a lakást érintően azzal a személlyel köt bérleti szerződést, akit a bérlő által meghatározott személyek közül közjegyző előtt tett nyilatkozatában megjelöl. Ezen személyek köre bővült a házastárs személyével.


A 2. §-hoz: A Rendelet 43. §-a a lakbér mértékének éves változásával kapcsolatos feladatokat határozza meg. Célszerű szétválasztani a szociális, a költségelvű és a piaci alapon megállapított lakbér mértékének változására vonatkozó szabályokat. E célt szolgálta a jelenlegi módosítás.


A 3. §-hoz: A piaci alapon megállapított lakbér mértékének változását rögzíti rendeleti szinten az új szabályozás. A lakbér mértékének emelése - a tárgyév január 1-jén érvényes jegybanki alapkamat mértékével – lényegében pályázati kiírásban feltételként szerepel a kiíró döntése alapján. Mindezek rendeleti szintű rögzítését követően kötelezettséggé is válik a pályázatot kiíró számára. A Rendelet 47. §-a ebből eredően ezzel a rendelkezéssel bővült.


A 4. §-hoz: A Rendelet 63. §-a az egységes jogértelmezés megkönnyítése érdekében pontosítást igényelt.




Az 5-6. §-hoz: A Rendelet 85. §-a egységesen rendelkezett a lakásbérleti és a helységbérleti szerződések megkötése, módosítása és meghosszabbítása tárgyában. Ezt a szabályt változtatják meg a jelenlegi rendelkezések.


A 7. §-hoz: A rendelet hatályára vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.



Hatásvizsgálat

(a Jat. 17.§-a alapján)

  


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

Az önkormányzati lakás, és helyiséggazdálkodás rendszere az önkormányzat társadalmi és gazdaságpolitikai céljaihoz még inkább igazodni fog.


A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

A változtatás gazdasági, költségvetési  hatással nem jár.

A tervezett rendelet környezeti következményei

A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt hatása nincs.

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi követelményei nincsenek.

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A rendelet elfogadása esetén annak alkalmazása a jelenlegihez képest többlet személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak.

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei


A rendelet az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet módosítására irányul s az abban szabályozott tárgykörök pontosítása vált szükségessé az egységes jogalkalmazási gyakorlat kialakítása érdekében.



A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.