Tompaládony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2017. (XII.18.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Hatályos: 2024. 04. 26Tompaládony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2017. (XII.18.) önkormányzati rendelete
a településkép védelméről
Tompaládony Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában, és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A helyi védelem célja
1. § (1) A helyi védelem célja a település településképe és történelme szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, a jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása.
(2) A helyi védelem alatt álló építészeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.
(3) Tilos a helyi védett építészeti örökség elemeinek veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése.
2. A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja
2. § A településképi szempontból meghatározó területek lehatárolásának célja az egységes karakterű területekre vonatkozó egyes településképi követelmények területi hatályának megállapítása a településkép megőrzése, vagy javítása céljából.
HELYI VÉDELEM
3. Védetté nyilvánítás, védettség megszüntetésének szabályai
3. § (1) A helyi védelem alá helyezést, illetve annak megszüntetését bárki (természetes és jogi személy egyaránt) írásban kezdeményezheti Tompaládony Község Önkormányzatának polgármesterénél.
(2) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell:
a) a kezdeményező megnevezését;
b) a védendő érték megnevezését, szükség esetén körülhatárolását;
c) a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, épület, ill. telekrész);
d) a védendő érték rövid dokumentálását;
e) a kezdeményezés indokolását.
(3) A Képviselő-testület az értékvizsgálati dokumentáció alapján egyedileg dönt a védetté való nyilvánításról, vagy védettség törléséről, amely döntés megalapozására szakértőt / szakértőket vonhat be. A testületi döntésre a legalább 30 napos előkészítő eljárást követő 60 napon belül kerül sor.
(4) A helyi védelem alá helyezésről, illetve annak megszüntetéséről 30 napon belül értesíteni kell:
a) kezdeményezőt
a) az ingatlan tulajdonosát, használóját, kezelőjét,
b) az elsőfokú építésügyi hatóságot,
c) területi védelem esetén az érintett közművek üzemeltetőit.
(5) A védettség megszüntetésére akkor kerülhet sor, ha
a) a védetté nyilvánított helyi érték megsemmisül,
b) a védett terület, illetve érték, a védelem alapját képező értékeit helyreállíthatatlanul elveszítette,
c) a védelem tárgya a védelemmel összefüggő szakmai ismérveknek már nem felel meg,
d) a védett érték magasabb (műemléki) védettséget kap.
4. Nyilvántartási szabályok
4. § A helyi védett értékekről Tompaládony Község Önkormányzatának nyilvántartást kell vezetnie. A nyilvántartás nyilvános, abba bárki betekinthet.
5. § A védelem alá helyezés vagy a védettség megszüntetésének tényét az önkormányzat jegyzője ingatlanügyi hatóságnál kezdeményezi a védelem jogi jellegként való feljegyzését vagy törlését.
5. Egyedi védelem
6. § Az egyedi védelem a település jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatát, településkarakterét meghatározó elemeire terjed ki. A helyi egyedi védelem alatt álló elemeket a rendelet 1. melléklet tartalmazza
6. Területi védelem
7. § Az területi védelem alatt álló a település jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatát, településkarakterét meghatározó elemeire terjed ki. A területi védelem alatt álló elemeket a rendelet 1. melléklet 1. fejezete tartalmazza A helyi területi védelemmel érintett terület lehatárolását az 1. melléklet tartalmazza, amely kiterjed:
a) a településszerkezet,
b) a telekstruktúrára,
c) az utcavonal-vezetés,
d) az utcakép, valamint
e) a települési- és tájkarakteri elemek
megőrzésére, értékóvó fenntartására.
8. § A telepítendő növényfajok kiválasztásakor a honos, a termőhelyi adottságoknak megfelelő növényfajokat kell telepíteni olyan fajok kiválasztásával, amelyek megfelelnek a termőhelyi feltételeknek, életképesek, összhangban vannak az adott területnek és környezetének funkcióival. A telepítésre javasolt növényzet listáját a 1. sz. függelék
9. § (1) A helyi területi védelemmel érintett ingatlanok esetén az alábbi településképi követelmények figyelembe vételével kell eljárni:
a) Helyi védelem alatt levő területen egyedi védelem alatt nem álló épület részleges vagy teljes bontással járó átépítése, új épület létesítése esetén a történeti építési vonalakra utalni kell (homlokzatképzés, tömegtagolás, elhelyezés, stb.).
b) A területen, a település helyi karakterének kialakítása, a hagyományőrző arculatteremtés érdekében a környezettől idegen anyaghasználat, formai, stb. építészeti megoldások nem alkalmazhatók, meglévő épületek, építmények részleges homlokzati felújítása során sem megengedett.
c) Új épület(rész) építésénél a meglévő beépítéshez igazodva kell meghatározni (kialakítani):
ca) a tető hajlásszögét,
cb) a tetőgerinc irányát, tetőidom formáját
cc) a nyílászárók méretét és formáját, anyagát, arányát és színezését
cd) a kerítést,
ce) az alkalmazott homlokzati építőanyagok típusát, textúráját,
cf) az építmények homlokzati színezését.
7. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
10. § A rendelet mellékletében szereplő, helyi egyedi védelem alatt álló épített környezeti örökséget a tulajdonos, vagyonkezelője köteles jókarbantartani, állapotát településképhez illő méltó módon megóvni, a használat nem veszélyeztetheti az adott örökség fennmaradását.
11. § A helyi egyedi védelem alatt álló elemet nem veszélyeztetheti, településképi vagy műszaki szempontból károsan nem befolyásolhatja az adott örökségen vagy közvetlen környezetében végzett építési tevékenység, területhasználat.
A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK
8. A településképi szempontból meghatározó területek megállapítása
12. § Tompaládony település teljes közigazgatási területe településképi szempontból meghatározó, amely a következő területekre tagolódik:
13. § A 12. §-ban definiált településképi szempontból jellegzetes, értékes, hagyományt őrző építészeti arculatot, településkaraktert hordozó települési egységek, településrészek lehatárolását a 2. melléklet tartalmazza.
A TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK
9. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelmények
14. § Az építmény és környezete tervezésekor figyelemmel kell lenni azok tájba illesztésére. Az építményt oly módon kell megtervezni, hogy az a tájképi értékek fennmaradását és a településkép védelmét ne veszélyeztesse.
15. § A műsorszórás és a mobil rádiótelefon hírközlés bázisállomásainak telepítésekor a berendezéseket meglévő magas építményeken többfunkciós állomásként kialakított közös hírközlési toronyra kell elhelyezni. Önálló antennatartó szerkezet és csatlakozó műtárgy csak belterületen és csak akkor helyezhető el, ha meglévő magas építményeken erre nincs lehetőség. Az önálló antennatartó szerkezet táj- és településképbe illeszkedően létesíthető.
16. § (1) A telek utcavonalán csak áttört kerítés létesíthető, és annak magasságán belül max. 60 cm magas tömör lábazattal.
(2) A telek oldalsó és hátsó határán a szomszédos telkek vonalán tömör kerítés létesíthető 1,4-1,8 m közötti magassággal, áttört kerítés 1,2-1,8 m közötti magassággal.
(3) A telken belül csak áttört kerítés létesíthető, a tulajdonos társak hozzájárulásával.
10. A településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények
17. §1 A település történelmi részét képező területeken a gazdasági épületek kivételével csak magas tetős épület létesíthető 35◦-45◦ közötti tető hajlásszöggel. E történelmi részt képező területbe tartozik a Hunyadi János és a Rákóczi Ferenc utca, valamint a Kossuth Lajos utca 289.helyrajzi számú út menti területe.
18. §2 Az új beépítésű területeken magas tetős épület létesíthető 15◦-45◦közötti tető hajlásszöggel. Az új beépítésű területek közé tartozik az Ifjúság utca (381/13 hrsz.) és a Kossuth utca 296 helyrajzi számú út menti területe.
11. Az egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése
19. § (1) Vezetékes elektronikus hírközlési hálózat föld alatt vagy meglévő oszlopsoron vezethető, új oszlop létesítése nem megengedett.
(2) Új villamosenergia ellátási, táv- és hírközlő vezetékek külterületen csak terepszint alatti elhelyezéssel létesíthető, kivéve, ha a terepszint alatti elhelyezés védendő értéket veszélyeztetne, károsítana.
(3) Földgázvezetéket közterületen csak föld alatti elhelyezéssel szabad kivitelezni.
(4) A közműfejlesztésnél, építmény, út fejlesztésénél olyan megoldás javasolt, amely nem veszélyezteti a kialakított fasor, faegyed életképességét, valamint nem jár a faegyed teljes gyökérzetének 25%-ot meghaladó sérülésével.
20. § (1) Az újonnan tervezett közút építési területén, fő- és gyűjtőút rekonstrukciójánál út menti fasort kell telepíteni. A fasor helyét a közmű és az útburkolat tervezésekor biztosítani kell.
(2) A közműlétesítmények növényzettel takart fonatos kerítéssel határolhatók körbe.
(3) Az utcai és a közútról látható homlokzaton közmű csatlakozó- ill. mérő berendezés, klímaberendezés, turbókazán, központi porszívó szellőzőnyílása és kültéri berendezései nem helyezhetők el.
(4) Napenergiát hasznosító berendezés (napkollektor, napelem) magas tető építése esetén a tetősíktól max. 10 fokos kiemeléssel telepíthető.
12.3 Cégérekre, cégfeliratokra, cégtáblákra és reklámhordozókra vonatkozó egyedi követelmények
21. §4
22. § (1)5 Épületen maximum 0,5 m2 felületű információs tábla, vagy felirat helyezhető el, az épületben folyó tevékenységgel összefüggően..
(2) Cégér, cégfelirat, cégtábla épületen, épületrészen, építményen csak annak homlokzatához (stílusához, anyaghasználatához) illeszkedően, az üzlet homlokzatonkénti felületének 10%-át meg nem haladó méretben helyezhető el, kivéve
a) a sarki üzletet, ahol homlokzatonként 1 db helyezhető el, és
b) azon üzletet, amely vendéglátóipari terasszal rendelkezik, ahol a nem rikító színű napellenzőn korlátlan számú cégfelirat helyezhető el.
(3) Az építési engedély és településképi bejelentési eljárás alapján létesíthető ponyva és egyéb védőfelületek csak oly módon alakíthatók ki, hogy azok településképi megjelenése, színvilága illeszkedjen a környezethez.
(4) Nem helyezhető el reklámhordozó közterületről látható magánterületen, ha:
a)6
b) településképi, tájképi környezetvédelmi szempontból elhelyezkedése kedvezőtlen vagy káros lenne.
(6)7
23. § Az állandó díszvilágítást, fényreklámot és egyéb fénylő hirdető berendezést az egyéb előírások betartása mellett csak úgy lehet kialakítani, hogy a fényhatás az adott és a környező épületek és közterületek rendeltetésszerű használatát ne zavarja, a közlekedés biztonságát, a természetes élőhelyek életfolyamatait ne veszélyeztesse, és a terület látványát kedvezőtlenül ne befolyásolja.
TELEPÜLÉSKÉP-ÉRVÉNYESÍTÉSI ESZKÖZÖK
13. Településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció
24. § (1)8 Kérelem esetén az önkormányzati főépítész, amennyiben foglalkoztatására nem kerül sor, a polgármester szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről. A konzultációra a tervdokumentációval benyújtott kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül sor kerül.
(2) A szakmai konzultációt írásban kell kérelmezni, a kérelmező lehet az ingatlantulajdonos, az építtető, a tervező. Lehetőség szerint az építtető minden esetben vegyen részt a szakmai konzultáción.
(3) A szakmai konzultáció lefolytatható írásban és személyesen.
a) Írásban történő szakmai konzultáció esetén a polgármester az írásban rögzített javaslatait és nyilatkozatait a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül megküldi kérelmező részére, amelynek melléklete a benyújtott tervdokumentáció.
b) Személyesen történő szakmai konzultáció esetén a polgármester emlékeztetőben rögzíti javaslatait és nyilatkozatait, melyet a konzultáció időpontjától számított 8 napon belül megküld kérelmező részére, amelynek melléklete a benyújtott tervdokumentáció.
25. § (1) A kérelemhez minden esetben mellékelni lehet a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervet (továbbiakban: tervdokumentáció), amely a következőket tartalmazza:
a) a tervdokumentáció benyújtójának neve, címe, telefonszáma, e-mail címe;
b) tervező neve, elnevezése, címe, székhelye, tervezési jogosultság megnevezése, és az igazoló okirat száma, telefonszáma, e-mail címe;
c) műszaki leírás;
d) tető-felülnézeti helyszínrajz (jelenlegi és tervezett állapot, a Balti tenger feletti magasság meghatározásával):
14. Településképi véleményezési eljárás
Településképi véleményezési eljárás alkalmazási köre
26. § Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni a jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építmény településképet érintő építésére, bővítésére, átalakítására vonatkozó építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően, amely az építmény külső megjelenésének, valamely homlokzatának változásával jár.
Településképi véleményezés eljárási szabályai
27. § (1)9 Az átruházott hatáskörben eljáró polgármester településképi véleményét az alábbi esetekben hozza meg, amennyiben azok építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkára vonatkoznak:
a) Az önkormányzat beruházásában készülő épület építése, bővítése, átalakítása, ha a polgármester az építési munka sajátosságainak eseti elbírálása alapján indokoltnak tartja.
b) Műemléki védelem alatt álló vagy helyi védelem alatt álló építményt érintő építési engedélyköteles tevékenység esetében, amennyiben az építési tevékenység a külső homlokzatokon változtatást eredményez.
c) Új épület építése műemléki környezetben és védett természeti területen, Natura 2000 területén.
d) Területi vagy egyedi védelemmel érintett területeken.
28. §10 A településképi véleményezési eljárás a kérelmező által az átruházott hatáskörben eljáró polgármesterhez benyújtott 1 db papíralapú tervdokumentáció és kérelem benyújtásával indul.
Településképi véleményezés szempontjai
29. § (1) A településképi véleményezési eljárás során vizsgálni kell, kormányrendeletben meghatározottak szerint különösen hogy a tervdokumentáció
a) megfelel-e a jelen rendeletben foglalt településképi követelményeknek;
b) figyelembe veszi-e az előzetes tájékoztatás, illetve szakmai konzultáció(k) során írásba foglalt javaslatokat, véleményeket.
(2) A környezetbe illeszkedéssel, telepítéssel kapcsolatban vizsgálni kell, hogy
a) a beépítés módja megfelel-e a környezetbe illeszkedés követelményének,
b) megfelelően veszi-e figyelembe a kialakult, illetve átalakuló környező beépítés adottságait, rendeltetésszerű használatának és fejlesztésének lehetőségeit,
c) nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, illetve építmények kilátását,
d) több építési ütemben megvalósuló új beépítés, illetve meglévő építmények bővítése esetén
15. Településképi bejelentési eljárás
30. §11 Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 1. mellékletében meghatározott építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek közül
a) Helyi védett épület esetében
aa) épület felújítása, átalakítása, helyreállítása, korszerűsítése,
ab) épület homlokzatának megváltoztatása, ideértve cégér, üzletfelirat elhelyezése, homlokzat utólagos hőszigetelése, homlokzati nyílászáró cseréje, homlokzatfelület színezése, valamint a homlokzat felületképzésének megváltoztatása,
ac) égéstermék-elvezető kémény létesítése, átépítése,
ad) épület homlokzatához illesztett előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, átalakítása,
ae) szellőző-, illetve klímaberendezés, áru- és pénzautomata, homlokzaton való elhelyezése,
b) Egyéb épület esetében:
ba) az épület homlokzatának megváltoztatása bárhol, ahol összességében az 1 m2 -t meghaladja a cégér, üzletfelirat felülete,
bb) közterület határán álló kerítés és azzal egybeépített építmények építése, átépítésekor
bc) szélerőmű, szélgenerátor építésekor,
bd) hírközlési antennák létesítése esetén.
.
31. §12 Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni meglévő építmények rendeltetésének vagy a rendeltetési egységek számának megváltoztatása, továbbá reklámok és reklámhordozók elhelyezése esetén
Településképi bejelentés eljárási szabályai
32. § (1)13 A településképi bejelentési eljárás a kérelmező által az átruházott hatáskörben eljáró polgármesterhez írásban benyújtott bejelentésre indul.
(2) A bejelentéshez a bejelentés tárgyától függően az alábbi munkarészeket kell mellékelni:
a) műszaki leírást,
b) helyszínrajzot,
c) a reklámhordozó elhelyezésének, illetve rögzítésének műszaki megoldását,
d) építményre helyezendő reklámhordozó esetén az érintett felület egészét ábrázoló homlokzatot,
e) látványtervet vagy fotómontázst,
f) fotódokumentációt.
33. § (1)14 A településképi bejelentés tudomásul vételét tartalmazó hatósági határozatot, illetve a tudomásulvétel megtagadását tartalmazó határozatot, továbbá 1 pld záradékkal ellátott tervet az átruházott hatáskörben eljáró polgármester a bejelentés megérkezésétől számított 15 napon belül hozza meg és adja ki.
(4) A határozat hatálya a tevékenység megkezdésére vonatkozóan 3 év.
16. Településképi kötelezési eljárás
34. §15 (1) Átruházott hatáskörben eljárva a polgármester településképi kötelezési eljárást folytat le a településképi rendelkezések megsértése esetén.
(2) A településképi rendelkezések (1) bekezdés szerinti megsértése esetén átruházott hatáskörben a polgármester az eljárás alá vontat a jogsértés megszüntetésére hívja fel határidő megjelölésével.
(3) Amennyiben a (2) bekezdésben meghatározott kötelezésben foglalt határidő eredménytelenül telt el, új határidő megjelölést tartalmazó kötelezés kibocsájtásával egyidejűleg a polgármester átruházott hatáskörben 100.000 Ft-tól természetes személy esetén 200.000- Ft-ig, jogi személy esetén 1.000.000 Ft-ig terjedő közigazgatási bírságot szab ki.
(4) Amennyiben a (3) bekezdésben meghatározott ismételt kötelezésben foglalt határidő eredménytelenül telt el, úgy az átruházott hatáskörben eljáró polgármester a jogsértő állapot megszüntetése érdekében szükséges munkákat a kötelezett költségére elvégeztetheti.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
17. Hatálybalépés
35. § Ez a rendelet 2018. január 1. napján lép hatályba.
18. Hatályon kívül helyező rendelkezések
36. §
1. melléklet
Megnevezés |
Cím |
Hrsz |
lakóház |
Hunvadi J. u. 47. |
47 hrsz |
lakóház |
Hunvadi J. u. 41. |
50 hrsz |
lakóház |
Hunvadi J. u. 39. |
53 hrsz |
volt iskola, ma lakóház és evanaélikus imaház |
Hunyadi J, u. 36. |
106 hrsz |
katolikus imaház és lakóház |
Hunyadi J. u. 37. |
55 hrsz |
lakóház |
Hunvadi J. u. 19. |
71 hrsz |
lakóház |
Kossuth L. u. 7. |
253 hrsz |
lakóház |
Kossuth L. u. 13. |
273 hrsz |
haranstoronv |
339 hrsz út |
339 hrsz |
lakóház |
Rákóczi F. u. 25. |
347 hrsz |
1. fejezet:

2. melléklet


A 17. § a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 12. alcím címe a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 21. §-t a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 22. § (1) bekezdése a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 22. § (4) bekezdés a) pontját a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 11. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 22. § (6) bekezdését a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 11. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 24. § (1) bekezdése a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 27. § (1) bekezdése a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 28. § a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 30. § a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 31. § a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 32. § (1) bekezdése a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 33. § (1) bekezdése a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A 34. § a Tompaládony Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2024. (IV. 23.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.