Aba Város Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2017.(VIII.29.) önkormányzati rendelete

Aba Város Önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról

Hatályos: 2017. 08. 30- 2019. 02. 20

Aba Város Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2017.(VIII.29.) önkormányzati rendelete

Aba Város Önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról

2017.08.30.

ABA Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (továbbiakban: Nvtv.) 5. §. (2) bekezdés b) és c) pontjában, az 5. §. (4) bekezdésében, a 6. §. (5) bekezdésében, a 11. § (16) bekezdésében, a 13. §. (1) bekezdésében, a 18. §. (1) bekezdésében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 143. §. (4) bekezdés i) pontjában, a 109. §. (4) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. §. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A törzsvagyonra vonatkozó rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező nemzeti vagyonba tartozó forgalomképtelen vagyontárgynak minősülnek a rendelet 1. mellékletében felsorolt vagyonelemek.

(2) Az önkormányzat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű és ezáltal forgalomképtelen törzsvagyona körében tartozó vagyonelemeket a 2. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat korlátozottan forgalomképes vagyonelemeinek jegyzékét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat üzleti vagyonának jegyzéket a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

2. § (1) A korlátozottan forgalomképes vagyonelemek hasznosítása rendeltetésüknek sérelmét nem eredményeheti, elidegenítésökre e rendelet keretei között akor van lehetőség, ha a vagyonelem a közfeladat ellátásához feleslegessé válik vagy megszűnik a közfeladat ellátásának kötelezettsége, amelyre tekintettekl jogszabály vagy a tulajdonosi joggyakorló a vagyonelem korlátozott forgalomképességét megállapította.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tényállás megállapítása a képviselő-tstület kizálagos hatáskörébe tartozik.

(3) A törzsvagyon körébe tartozó vagyonelemek használói kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a használat, illetve üzemeltetés során, e kötelezettség teljesítéséért a használó intézmények, illetve gazdasági társaságok vezetői felelnek.

3. § Az önkormányzat vagyonát a számviteli törvény és az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Kormányrendelet előírásainak megfelelően tartják nyilván. A számviteli nyilvántartást úgy kell megszervezni -a főkönyvi számlák további bontásáva, vagy részletező, analitikus nyilvántartás vezetésével-, hogy abból kitűnjön

1. a törzsvagyon, forgalomképtelen, ezen belül

a) a kizárólagos,

b) a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű

c) korlátozottan forgalomképes,

2. az üzleti vagyon részét képező eszközök értéke.

4. § (1) Az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanvagyonról ingatlan-katasztert kell vezetni. Az önkormányzati ingatlanvagyon nyilvántartása a számviteli nyilvántartás szerint bruttó értékben történik. A kataszterben szereplő adatoknak meg ekll egyezniók a földhivatali ingatlan-nyilvántartásának azonos adataival, illetve a vagyon üzemeltetőjének számviteli nyilvántartásával. A kataszter elkülönítetten tartalmazza -törzsvagyon (forgalomképtelen, korlátozottan forgalomképes) és üzleti vagyon szerinti bontásban- az ingatlanra vonatkozó főbb adatokat, továbbá, ha rendelkezésre áll, az ingatlan számviteli nyilvántartás szerinti bruttó értéké, értékbecslés esetén a becsült értéket.

(2) A kataszter ellenőrizhetőségét biztosítja azingatlanokról vezetett kataszteri napló. Az ingatlanvagyon kataszter elkészítéséről, fogyamatos vezetéséről a Jegyző gondoskodik.

(3) Az Önkormányzat tulajdonába keürlő ingatlanok tulajdonjogának az ingatlan-nyilvántartásban történő bejegyeztetéséről a Polgármester gondoskodik.

(4) Ha az Önkormányzat vagyona új vagyontárggyal gyarapszik a szerzéssel egyidejűleg a képviselő-testületi ülésen kell dönteni a vagyontárgy valamely típusba történő besorolására vonatkozóan.

(5) Ha az ingatlan forgalomképességében változás történik -a Képviselő-tstület döntésének megfelelően- az ingatlan új besorolását a vagyonkimutatásban és az ingatlanvagyon kataszerben át kell vezetni a kialakuló ingatlan-nyilvántartási állapotnak megfelelően.

(6) Az önkormányzat a kataszterről adatokat szolgáltat -a Magyar Államkincstáron keresztül- a Központi Statisztikai Hivaal részére.

5. § (1) Az önkormányzati vagyont az éves zárszámadáshoz csatol vagyonmérlegben kell kimutatni.

(2) A vagyonkimutatás a költségvetési év zárónapján az Önkormányzat tulajdonában meglévő -az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §. (2) bekezdés c) pontjában meghatározott- vagyon állapot szerinti kimutatása, melynek célja az önkormányzati vagyontárgyak számbavétele értékben és mennyiségben.

(3) A vagyonkimutatás a könyvviteli mérleg alapján, a tárgyi eszközök és a befektetett pénzügyi eszközök esetében arab számmal, az egyéb eszközök- és forráscsoportok esetében római számmal jelzett tételek szerinti tagolásban tartalmazza az önkormányzat vagyonát törzsvagyon (forgalomképtelen -a kizárólagos, a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű-, korlátozottan forgalomképes), illetve üzleti vagyon bontásban.

(4) Az önkormányzati intézmények vezetői a vagyonkimutatás összeállításához, valamint a vagyonkimutatásban nyilvántartott ingatlanok adatainak az önkormányzati tulajdonú ingatlanok ingatlanvagyon kataszterében szerplő ingatlanok adataival való egyezősége érdekében kötelesek adatot szolgáltatni, az éves költségvetési beszámoló számszaki adatainak leadására megadott határidőig.

6. § Az önkormányzat vagyongazdálkodásának közép- és hosszú távú célkitűzéseit az önkormányzat vagyongazdálkodási tervében köteles meghatározni.

3. Az önkormányzati vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának közös szabályai

7. § A rendelet alkalmazásában a vagyonnal való rendelkezésnek minősül az Önkormányzat tulajdonában álló dolog, vagy az Önkormányzatot illető vagyonelem tekintetében fennálló jog vagy kötelezettség megváltoztatása, illetve megszüntetése, így különösen:

a) az elidegenítés,

b) a vagyon gazdasági társaságokba és közhasznú társaságokba, közalapítványokba történő bevitele,

c) a vagyonhasznosítás, ideértve a vagyon használatba, bérbe, haszonbérbe adását, koncesszióba adását, illetve onnan való kivonását,

d) a vagyon megterhelése, ideértve a vagyon biztosítékául adását, zálog- és jelzálogjog, illetve szolgalmi és egyéb használati jog alapítását, használat jogának biztosítását, valamint kezesség vállalását, az Önkormányzat tulajdonbáan fennálló vagyonértékű jog gazdasági társaság rendelkezésére bocsátásához való hozzájárulást,

e) az Önkormányzatot megillető elővásárlási-, vételi- és visszavásárlási jog gyakorlása,

f) gazdasági és nonprofit társaságokban üzletrész, részvény alapján az Önkormányzatot megillető jog gyakorlása

g) vagyonszerzés,

h) értékpapírral, pénzeszközökkel a költségveetési, államháztrtási törvény és önkormmányzati rendelet alapján való gazdálkodás,

i) önkormányzati vagyont érintő hatósági, polgári jogi eljárásban az Önkormányzatot megillető jog gyakorlása

8. § (1) Az Önkormányzatot a törvényben meghatározott eltérésekkel megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazok a kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.

(2) A tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket e rendelet előírásai szerint:

a) a Képviselő-testület

b) átruházott hatáskörben a Polgármester gyakorolja.

(3) Az önkormányzati tulajdon feletti tulajdonost megillető rendelkezési jog gyakorlására 3 millió Forintot el nem érő értékű vagyonelem esetén a Polgármester, 3 millió forint értékhatár fölött a rendelkekzési jogok gyakorlására a Képviselő-testület jogosult, amennyiben e rendelet ettől eltérően nem rendelkezik.

(4) Egyes, tulajdonosi jogok gyakorlása körében felmerült feladatokat a Képviselő-testület rendelkezései szerint a Képviselő-testület hivatala, vagy a Képviselő-testület által megbízott természetes vagy jogi személy, illetve ezek jogi személyiség nélküli szervezetei is elláthatnak. Ez azonban nem minősül a tulajdonosi jogok átruházásának.

(5) A Képviselő-testület képviseletében a Polgármester jár el, aki e jogát törvényben meghatározottak alapján, a polgári jog szabályainak megfelelően átruházhatja.

9. § (1) A Képviselő-testület – ha jogszabály elétrően nem rendelkezik – indokolt esetben dönthet a vagyontárgy forgalomképességének megváltoztatásáról.

(2) A funkcióját vesztett vagyont a funkcióvesztéssel egyidejűleg, vagy az Önkomrányzat tulajdonába kerülő vagyont a megszerzéssel egyidejűleg minősíteni kell, meghatározva azt, hogy a vagyontárgy az Önkormányzat törzsvagyonába, vagy forgalomképes üzleti vagyoni körébe kerül besorolásra.

(3) Az önkormányzti költségveetési szervek használatában lévő, a költségvetési szerv alaptevékenysége ellátásához nem szükséges, vagy feleslegessé váló ingatlanvagyon tekintetében a Képviselő-testület dönt az ingatlan további hasznosításáról.

10. § (1) az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgy értékesítésére, egyéb módon történő hasznosítására (kivéve a bérbe vagy használatba adást) és megterhelésére, valamint bármilyen idegen vagyontárgy megszerzésére irányuló döntést megelőzően adz adott vagyontárgy forgalmi (piaci) értékét

a) ingatlatvagyon esetén 6 hónapnál nem régebbi ingatlanforgalmi értékbecslés,

b) tagsági jogokat megtestesítő értékpapír esetén, ha az a Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vagy forgalmazott kategóriában szerepel, úgy a tőzsdén kialakult tőzsdei árfolyamon

c) tőzsdén kívüli másodlagos értékpapírpiacon forgalmazott értékpapír esetén az értékpapípr kereskedők által a sajtóban közzétett vételi középárfolyamon,

d) egyéb társasági részesedés esetén 6 hónapnál nem régebbi üzleti értékbecslés, vagy független könyvvizsgálói jelentés alapján kell meghatározni

(2) A vagyontárgy feletti tulajdonosi jog gyakorlóját az adott vagyontárgy értékétől függően, illetve – ha a hasznosítás csak a vagyontárgy egy részére vonatkozik – a vagyonrész értéke alapján kell megállapítani.

(3) Ha a szerződés tárgya több vagyontárgy, a rendelet értékhatárra – és ez alapján a tulajdonosi jog gyakorlójának meghatározására – vonatkozó rendelkezéseinek alkalmazásakor a vagyontárgyak együttes értéke az irányadó.

4. Behajthatatlan követelésekkel kapcsolatos eljárási szabályok, valamint lemondás az önkormányzat követeléseiről

11. § (1) Követelésekről lemondani a jelen fejezetben foglalat eljárási szabályok betartásával az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Kormányrendelet 1. § (1) bekezdésében meghatározott behajthatatlannak minősülő követelés esetén, valamint méltányosságból, továbbá bban az esetben lehet, ha lemondás a követeléssel összevethető mértékű előnyökkel jár.

(2) Behajthatatlan követelésekkel kapcsolatos eljárás:

a) a behajthatatlan követelések felülvizsgálatát évente egyszer a zárszámadást megelőzően kell elvégezni,

b) az a) pongban írt felülvizsgálat során a tárgy évi költségvetési törvényben kötelezettenként megállapított értékhatárt el nem érő, kis összegű, be nem hajtható követelések törléséről a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben eljárva a Polgármester dönt

c) a b) pontban jelzett értékhatár felett a behajthatatlan követelések törléséről a Képviselő-testület dönt.

12. § (1) Az önkormányzat követeléseiről való lemondásról a Polgármester határoz méltányosságból, ha a követelés egyedi értéke a költségvetési törvényben megállapított kis összegű követelés értékét nem haladja meg.

(2) Az önkormányzat követeléseiről való lmeondásról a Képviselő-testület határoz méltányosságból, ha a követelés egyedi értéke a költségvetési törvényben megállapított kis összegű követelés értékét meghaladja. Méltányosság gyakorlására a költségvetési törvényben megállapított kis összegű követelés értékének ötszörösét meghaladó követelés elengedése esetén nincs lehetőség.

(3) A Képviselő-testület jogosult a követelésről való lemondásról szóló döntés meghozatalára, ha lemondás a követeléssel összevethető mértékű egyéb előnyökkel jár a költségvetési törvényben megállapított kis összegű követelés értékének ötszörösét meghaladó követelés elengedése esetén.

(4) Az (1)-(3) bekezdésekben rögzítettek nem terjednek ki az adók módjára behajtandó követelésekre. A behajthatatlan követelésnek minősülő adótartozásokat az adóhatóság „az adózás rendjéről” szóló 2003. évi XCII. törvényben meghatározottak szerint törli.

13. § (1) Az 1,5 M Ft értéket meghaladó önkormányzati vagyo elidegenítése, használatba- vagy bérbe adása főszabályként nyilvános versenyeztetési eljárás eredményeként, az összességében legelőnyösebb jánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával történhet.

(2) A rendeleet hatálya a lá tartozó vagyonelemeket értékhatártól függően a tualjdonosi jogok gyakorlója jelöli ki értékesítésre vagy egyéb müdon történő hasznosításra az alábbi tartalommal: - a vagyonelem megnevezése, ingatlan esetén helyrajzi számának megjelölése – forgalmi érték megjelölése – a hasznosítás módja – a (3) bekezdésben meghatározott értékhatárt meghaladó vagyonelem hasznosítása esetén a pályázati feltételek meghatározása.

(3) A versenyeztetési eljárás szabályit külön jogszabályban nem szabályozott esetekben a Képviselő-testület által jóváhagyott, e rendelet 6. mellékletét képező Versenyeztetési Szabályzat tartalmazza.

(4) az (1) bekezdésben megjelölt értékhatár 1,5 millió Ft alatt a versenyeztetés nem kötelező.

14. § (1) Bármely vagyontárgy ingyenes vagy kedvezményes megszerzésére vonatkozó nyilatkozat megtételre a 7. § (3) bekezdése szerinti értékhatároknak megfelelően a Polgármester, illetve a Képviselő-testület jogosult.

(2) Ha az ingatlanvagyon tulajdonjogáról az Önkormányzat, vagy intézménye javára lemondtak, a vagyon csak abban az esetben fogadható el, ha az Önkormányzat, illetve az intézmény a vagyon elfogadásával együtt járó tulajdonosi kötelezettsége teljesítésére képes.

(3) Ha az Önkormányzat el kívánja idegeníteni az elfogadott és az intézmény vagyonkezelésébe adott ingatlant, a befolyó bevétel az intézmény költségvetésén kívüli bevételét képezi.

(4) Nem fogadható el olyan ingyenes vagy kedvezményes felajánlás, amelynek ismert terhei elérhetik, vagy meghaladhatják a felajánlott vagyon forgalmi értékét.

5. Rendelkezés az egyes önkormányzati tulajdonú vagyontárgyakkal

15. § (1) A forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes törzsvagyonát az Önkormányzat – a Polgármesteri hivatal, az Önkormányzat intézményei, gazdasági társaságai – rendeltetésének megfelelő használatra alkalmas állapotban köteles megőrizni, fenntartásáról, pótlásáról, működéséről gondoskodni.

(2) A törzsvagyon használati jogát, illetve üzemeltetési feladatait azok az önkormányzati gazdálkodó szervek gyakorolják, melyek a rendelet hatályba lépésekor közszolgálatatást teljesítettek, illetve azok a jogi és természetes személyek, akiket a Képviselő-testület a használatára az Nvtv. alapján vagyonkezelői vagy egyéb szerződéssel feljogosít (továbbiakban: jogszerű használók.)

(3) Az önkormányzati költségvetési szervek és egyéb jogszerű használók a rájuk bízott forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyont határozott idejű bérbeadás útján az alapfeladataik sérelme nélkül e rendeletben foglalta szerint hasznosítják.

16. § (1) Az önkormányzati törzsvagyonába tartozó vagyon tulajdonjogát nem érintő hasznosításról: a) amennyiben a vagyontárgyak hasznosítására irányuló szerződések időtartama az egy évet nem haladja meg a Polgármester, b) egy évet meghaladó időtartamra történő szerződés megkötéséről a Képviselő-testület dönt.

(2) A törzsvagyon hasznosítására vonatkozó döntés meghozatalára azokban az esetekben, amelyben az (1) bekezdés rendelkezései nem alkalmazhatóak a 8. § (3) bekezdésének szabályai az irányadóak.

(3) A hasznosítás bevétele a törzsvagyon megtartására, gyarapítására, állagának megóvására fordítandó.

17. § (1) Az önkormányzati intézmények annak a törzsvagyonnak a használati jogát gyakorolhatják, amely adott intézmény Alapító Okiratában vagy vagyonnyilvántartásában szerepel.

(2) Az Önkormányzat intézményei részére a Képviselő-testület a működéshez szükséges vagyo használatát a feladat ellátásához szükséges és elégséges mértékben biztosítja.

(3) Az Önkormányzat intézményei a jó gazda gondosságával jogosultak és kötelesek a vagyon rendeltetésszerű használatára, működtetésére, fenntartására, hasznosítására, a vagyonhoz fűződő közterhek viselésére és a használatukban lévő vagyon számviteli előírások szerinti nyilvántartásra.

(4) Az Önkormányzat intézményeitől a vagyoni eszközök hasznosításána kjogát a Képviselő-testület megvonhatja, ha az a feladat ellátásának veszélyeztetése nélkül az önkormányzati célok megvalósítását hatékonyabban szolgálja.

(5) Az intézmény vezetője felelős a vagyon rendeltetésszerű használatáért és a gazdaságos működtetéséért.

(6) Az intézmény a használatában lévő feleslegessé váló ingó vagyontárgyait a selejtezési szabályzatában megfogamazottak szerint hasznosíthatja.

(7) Az intézmény használatában lévő, átmenetileg feleslegesség vált vagy kihasználatlan vagyontárgyait határozott időre történő bérbeadás útján hasznosíthajta.

(8) Az önkormányzati intézmény vezetője az alapító okiratban meghatározott tevékenységi körön belül, az alaptevékenység sérelme nélkül önállóan dönt ingatlan, ingatlanrész ellenérték fejében legfeljebb egyévi időtartamra történő bérbe-, illetve használatba adásáról.

(9) Ingatlan, ingatlanrész ismételt, azonos szervezettel történő, vagy egy évnél hosszabb, de legfeljebb ötévi időtartamra történő bérbe-, illetve használatba adásához a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása szükséges.

(10) A Képviselő-testület dönt az önkormányzati intézmény és használó szervezet között kötendő önkormányzati vagyont érintő olyan megállapodás jóváhagyásáról, mely edgyidejűleg tartlamazza a használó szervezetnek az önkormányzati intézmény címére történő székhely, valamint elephely bejegyzéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulást is.

18. § (1) A törzsvagyonon kívül egyéb vagyon körébe tartozó vagyontárgyak természetes személyek és átlátható szervezetek részére egyarán elidegeníthetők, használatba adhatók, vagy egyéb müdon hasznosíthatók, illetve tőlük megszerezhetők.

(2) Az üzleti vagyon hasznosítására a 8. § (3) bekezdése szerinti értékhatároknak megfelelően a Polgármester, és a Képviselő-testület jogosult.

(3) A vagyon egyedi forgalmi értékének meghatározását szakértői véleménnyel kell alátámasztani.

(4) Értékhatártól függetlenül a Képviselő-testület hatásköre az Önkormányzat feladat és hatáskörének változásával összefüggésben a hsználat jogának más Önkormányzat vagy állami szerv részére történő átadását, illetve e szervektől történő átvételét szolgáló megállapodás jóváhagyása, továbbá az önkormáyzati vagyon bármely módon történő megterhelése.

6. Vagyonkezelői jog megszerzése, gyakorlása, ellenőrzése, megszűnése

19. § (1) Az önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adása:

a) az egészséges ívóvízellátással és a csatornaszolgáltatással kapcsolatos önkormányzati közfeladatok ellátásával

b) köztemető fenntartásával

c) a helyi közutak, és közterületek fenntartásával

d) az óvodai neveléssel, az általános és középfokú iskolai oktatásról és neveléssel

e) az egészségügyi a szociális ellátással

f) közművelődési, tudományos, művészeti tevékenységgel és a sport támogatásával

g) egészséges életmód kzösségi feltételeinek megteremtésével kapcsolatos vagyonelemek esetén lehetséges

(2) A Képviselő-testület, mint az önkormányzati vgyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlója közfeladat ellátásához kapcsolódva az Önkormányzat vagyontárgyait, azok hasznosítását – vagyonkezelési szerződéssel – az Nvtv. és e rendelet keretei között másra bízhatja. A vagyonkezelő – törvény keretei között – a tulajdonos nevében, a szerződés szerint gyakorolja a tulajdonosi jogokat és teljesíti a tulajdonos kötelezettségeit.

(3) Azon vagyonelemek nevesített jegyzékét, amelyekre vagyonkezelői szerződés köthetú a rendelet 5. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzati vagyon vagyonkezelői szerződéssel történő átengeését ingyensen biztoístja a vagyonkezelő részére.

(5) A vagyonkezelő a részére vagyonkezelésbe átadadott vagyonelemekre köteles vagyonbiztosítást kötni, a vagyon állagát megóvni, a szükséges karbantartásról gondoskodni.

(6) A vagyonkezelőt a vagyonkezelésbe vett vagyonnal kapcsolatban megilletik a tulajdonos jogai és terhelik a tulajdonos kötelezettségei azzal, hogy

a) a vagyont nem idegenítheti el, valamint – jogszabályon alapuló, továbbá az ingatlanra közérdekből külön jogszabályban feljogosított szervek javára alapított használati jog, vezetékjog vgy ugyanezen okokbó alapított szorlgalom, továbbá a helyi önkormányzat javára alapított vezetékjog kivételével – nem terhelheti meg,

b) a vagyont biztosítékul nem adhatja

c) a vagyonon osztott tulajdont nem létesíthet

d) a vagyonkezelői jogo harmadik személyre nem ruházhatja át

(7) A vagyonkezelő köteles teljesíteni a vagyonkezelésbe vett vagyonnal kapcsolatban a jogszabályokban, valamint a vagyonkezelési szerződésben előírt nyilvántartási, adatszolgáltatási, beszámolási és elszámolási kötelezettségeket.

(8) A vagyonkezelő köteles írásban adatot szolgáltatni a vagyonkezelésbe adó részére a vagyon bruttó értékének változásáról, az értékcsönnekésről évente egy alkalommal.

(9) Nagy értékű vgyontárgy esetén a selejtezést a vagyonkezelésbe adó végzi a vagyonkezelésbe vevő javaslata alapján.

(10) A vagyonkezelő a saját költségén a vagyonkezelésbe adó előzetes írásbeli engedélye alapján jogosult a vagyonkezelésbe vett ingatlant átalakítani, értéknövelő beurházást, felújítást végezni. A beruházás, felújítás érékét a vagyonkezelőnek bizonylatokkal kell igazolnlia a vagyonkezelésbe adónak.

(11) Az önkormányzat, mint tulajdonos évente egy alkalommal ellenőrizhető a vagyonkezelésbe adott vagyon állapotát, rendeltetésszerű használatát.

20. § (1) A vagyonkezelési szerződésben az önkormányzati döntést figyelembe véve meg kell határozni:

a) a vagyonkezelési jog gyakorlásának terjedelmét, mértékét és korlátait, az esetleges korlátozások pontos megjelölésével

b) a közfeladat ellátása érdekében a vgyonkezelésbe adott eszközöknek az önkormányzat száviteli nyilvántartási adataival megegyező tételes jegyzékét értékével együtt, az önkormányzati vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésének módját és formáját,

c) az ellenőrzéssel kapcsolatos eljárást, teljesítésének biztosítékait,

d) a vagyonkezeléssel kapcsolatos beszámolási kötelezettség móüdját, az elszámolási kötelezettség tartalmát. A vagyonkezelési szerződés melléklete – a vonatkozó jogszabályi lehetőségekkel összhangban – az elkészített elszámolási rend, amely biztosítja, hogy a vagyonkezelő saját vagyonától elkülönítetten, analitikus nyilvántartások útján tételesen kimutassa a vagyonkezeléssel kapcsolatos bevételeit, költségeit, számláit, vagyon- és pénzmozgásokat, a vagyonkezeléssel kapcsolatos beszámolót a vagyonkezelőenk a tárgyévet követő év február 28-ig kell elkészíteni.

e) a felmondási lehetőségeket és feltételeket, felmondási időt. Ezzel összefüggésben ki kell kötni, hogy a vagyonkezelő súlyos szerződésszegése esetén, vagy ha az ellenőrzésre feljogosított tevékenység akadályozza, a szerződés azonnali hatállyal felmondható.

f) a vagyonkezelési szerződésben az is kiköthető, hogy a kezelőt csak a szerződésben meghatározott eredmény elérése esetén illeti meg díjazás, mely azonban nem érinti a vagyonkezeléssel kapcsolatban felmerült költségek megtérítését

g) az átvevő a vagyon érintő beruházást, fejlesztést megelőzen köteles beszerezni az átadó írásos hozzájárulását is,

h) a vagoynkezelő a beruházást, felújítást, ha annak fedezete önkormányzati forrásból származik csak az önkormányzat költségvetési rendeletében, vagy egyéb testületi határozatokban szabályozott módon és keretek között végezheti, az egyéb forrásból megvalósuló beruházások és felújítások esetében feltételeket a vagyonkezelési szerződésben kell rögzíteni,

i) a vagyonkezelési szerződés szerződésszerű teljesítésének biztosítására szolgáló mellékkötelezettségeket (letét, engedméynezés, stb.) és egyéb biztosítékokat,

j) a vagyoni, személyi és szakmai jellegű feltételek igazolásának módját,

k) a vagyon megterhelésével kapcsolatos tiltást,

l) a vagyonkezelési szerződés megszűnésének eseteit,

m) felmondási időt: 1. rendes felmondás esetén legalább 6 hónap, 2. rendkívüli felmondás esetén legalább 1 hónap, 3. a felmondás azonnali hatállyal történhet, ha a vagyokezelő a vagyonban kárt okoz, vagy magatartása közvetlenül károkozással fenyeget. A szerződés tartalmlára egyebekben az Mötv. 109. §-ában foglaltak az irányadóak, valamint e törvényekben nem szabályozott kérdésekben a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Ingatlanvagyon esetében a vagyonkezelői jog létrejöttéhez annak az ingatlan nyilvántartásba való bejegyzése szükséges. A vagyonkezelési szerződés megkötésének időpontjáig a vagyonkezelői jog az ingatlan nyilvántartásba nem jegyeztethető be, és a vagyonkezelői jogot a kijelölt személy nem gyakorolhatja.

21. § (1) A vagyonkezelő a rábízott vagyont – az önkormányzat kötelező feladatainak sérelme nélkül – e rendelet és a hatályos jogszabályok szerint, illetve a vagyonkezelési szerződésében foglaltak szerint a jó gazda gondosságáva kezeli.

(2) A vagyonkezelő jogosult a vagyon birkolására, használatára és hasznosítására

(3) A vagyonkezelő a vagyonkezelésre vonatkozó jogszabályi kötelezettségein túl köteles

a) a rábízott vagyon biztosítására

b) fenntartásával, üzemeltetésével, karbantartásáva kapcsolatos feladatok ellátására

c) önkormányzati vagyonnal kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettséget teljesíteni

d) a vagyonkezelői jog ellenértékeként meghatározott pénzösszeg vagy más ellenszolgáltatás szerződés szerinti megfizetésére illetve teljesítésére

(4) A vagyonkezelői jog ellenérékeként figyelembe vehető ellenszolgáltatás különösen: a vagyontárgy értéknövelő felújítása, illetve ilyen beruázás. Az ellenszolgáltatás vagyonkezelési szerződésben rögzített ellenértékének ÁFA fizetési kötelezettségét a vagyonkezelőre kell hárítani.

(5) A vagyonkezelő az átvállalt feladatok ellátását saját szervezete útján, vagy a szerződésben foglalt felhtalmazással – más személye közreműködéséve llátja el. A közreműködő eljárásáért úgy felel, mintha maga járt volna el.

22. § (1) A vagyonkezelőt megillető jogok gyakorlását, annak szabályszerűségét, célszerűségét a Polgármester - ellenőrzi.

(2) A tulajdonosi ellenőrzés célja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás vizsgálata, különösen: az önkormányzati vagyonnyilávntartás hitelességének, teljességének és helyességének biztosítása, továbbá a jogszserűtlen, szerződésellenes, vagy a tulajdonos érekeit sértő, illetve az önkormányzatot hátrányosan érintő vagyongazdálkodási intézkedések feltárása és ajogszerű llapot helyreállítása.

(3) A Polgármester, illetve a Polgármester felhatalmazásával a Polgármesteri hivatal a tulajdonosi ellenőrzés keretében jogosult:

a) az ellenőrzött szerv az önkormányzati tulajdonba tartozó, vagyonkezelésében álló ingatlan területére belépni,

b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba – a külön jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával – betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, illetve tanúsítványt készíttetni,

c) az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban vagy szóban felvilágosítást, információt kérni.

(4) A Polgármester, illetve a polgármester felhatalmazásával a Polgármesteri Hivatal a tulajdonosi ellenőrzés során köteles:

a) jogait úgy gyakorolni, hogy az ellenőrzött vagyonkezelő tevékenységét és rendeltetésszerű működését a lehető legkisebb mértékben zavarja,

b) tevékenységéne megkezdéséről az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjét az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 3 nappal tájékoztatni

c) megállapításait tárgyszerűen, a valóságnak megfelelően elleőrzési jelentésbe foglalni és a jelentéstervezetet, valamint a végleges jelentést az ellenőrzött vagyonkezelő vezetőjének megküldeni

(5) Az ellenőrzött vagyonkezelő, illetve képviselője jogosult:

a) az ellenőrzési cselekényeknél jelen lenni

b) az ellenőrzés megállapításait megisemrni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni

(6) Az ellenőrzött vagyonkezelő, illetve képviselője köteles:

a) az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,

b) az ellenőrzést végő részére szóban vagy írásban a kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumfentációkba a betekintést biztosítani

c) az ellenőrzést végző kérésére a rendelkezésre bocsátott dokumentáció (iratok, okányok, adatok) teljességéről nyilatkozni

d) az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni

e) az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről a Önkormányzatot tájékoztatni

(7) A Polgármester az adott évben elvégzett tulajdonosi ellenőrzésének legfontosabb megállapításairól, összefoglaló jelentésben a – azárszámadással egyidejűjleg – tájékoztatja a Képviselő-testületet.

23. § (1) A vagyonkezelői jog megszűnik:

a) határozott időtartamú vagyonkezelési szerződésben meghatározott időtartam elteltével,

b) határozatlan időtartamú vagyokezelési szerződés esetén a szerződés felmondásával,

c) a Mötv 109. § (10) (12) bekezdésben foglaltak bekövetkeztével

d) az adott vagyontárgyra vonatkozóan a vagyontárgy megsemmisülésével

e) a vagyonkezelő jogutód nélküli megszűnésével

f) a szerződésben meghatározo9tt egyéb ok vagy feltétel bekövetkezése esetén

(2) A felmondási idő jogszabály, vagy a felek eltérő rendelkezése hiányában:

a) a rendes felmondás esetén hat hónap

b) rendkívüli felmondás esetén két hónap, ide nem értve a Mötv 109. § (10) (12) bekezdésseiben foglaltakat, ahol a felmondás hatálya azonnali.

(3) A vagyonkezelői jog megszűnésekor gondoskodni kell a kezelői jog ingatlan nyilvántartásból való törléséről.

(4) A vagyonkezelési szerződés hatálya alá tartozó vagyontárgyak körének megváltozása esetén a vagyonkezelő a változás bekövetkezésétől számított 8 napon belül köteles kezdeméynezni a szerződés módosítását.

7. Tulajdonosi jogok gyakorlása társaságokban

24. § (1) Gazdasági társaság alapítására és megszüntetésére- az önkormányzati tulajdonrész mértékétől függetlenül – kizárólagosan a Képviselő-testület jogosult

(2) Azon gazdasági társaságokban, amelyekben az Önkormányzat legalább többségi befolyással rendelkezik, valamint azon többszemélyes, de nem többségi befolyású önkormányzati tulajdonú társaságokban, amelyekkel az Önkormányzat közszolgáltatási szerződést kötött, a legfőbb szerv hatáskörébe tartozó, tulajdonost megillető alábbi jogokat a Képviselő-testület gyakorolja:

a) az alapító okirat (társasági szerződés, alapszabály) megállapítáa (jóváhagyása) és módosítása

b) az alaptőke (törzstőke) felemelése és leszállítása

c) az egyes üzletrészekhez fűződő jogok megváltoztatása,

d) a társaság ügyvezetőjének felügyelő biizottság tagjainak és a könyvvizsgálójának- a jelölésre vonatkozó törvényi előírások figyelembve vételéve történő – kinevezése (megválasztása), felmentése, visszahívása, kivéve, ha a gazdasági társság alapító okirata (társasági szrződése, alapszabálya) ettől eltérő rendelkezést tartalmaz,

e) a társaság jogutód nélküli megszűnésének, valamint átalakulásának elhatározása,

f) a tag kizárásának kezdeményezéséről való határozat érvényesítése,

g) a társaság alapszabályának rendelkezése szerint alapítói döntést igénylő kérdésben

(3) Az Önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok legfőbb szervének hatáskörébe tartozó, a (2) bekezdésben nem szabályozott eseteiben a tulajdonosi jogokat a Polgármester gyakorolja

(4) A (2) bekezdésekben felsorolt hatáskörökben gyakorolt döntések meghozatalát megelőzően – a (2) bekezdés d) pontjában foglaltak kivételével – a vezető tisztségviselők, valamint Felügyelő Biziottság véleményét írásban kell megkérni, a társaságok alapító okiratában (társasági szerződés, alapszabály) oglaltaknak megfelelően.

(5) Az egyéb Önkormányzati részvétellel működő gazdasági társaságokban az Önkormányzatot, mint tulajdonost megillető jogokat a Polgármester gyakorolja.

8. Az Önkormányzat vagyonához kapcsolódó egyéb rendelkezések

25. § (1) Kizárólagos képviselő-testületi döntést igénylő vagyoni kötelezettségek:

a) kötvénykibocsátás,

b) kezességvállalás,

c) társadalmi szervezetekhez (kivéve politikai pártok, érdekképviseleti szervezetek) való csatlakozás

d) nonprofit szervezethez való csatlakozás, ha a létrehozásáról szóló törvény azt lehetővé teszi

e) alapítványok támogatása

f) önkormányzati vagyon társulásba vitele

g) önkormányzati költségvetéssel intézmény alapítása, megszüntetése, összevonása

8. Záró rendelkezések

26. § (1) Ezen rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Aba Város Önkormányzat vagyonáról, a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 9/2017. (V.31.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

kataszteri napló

2. melléklet

kataszteri napló

3. melléklet

kataszteri napló

4. melléklet

kataszteri napló

5. melléklet

kataszteri napló

6. melléklet

versenyeztetési szabályzat