Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2017 (XII.15.) önkormányzati rendelete
a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2017. 12. 16- 2018. 04. 13Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2017 (XII.15.) önkormányzati rendelete
a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
2017-12-16-tól 2018-04-13-ig
Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének
20/2017. (XII.15.) önkormányzati rendelete
a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat
2018. évi költségvetéséről
Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:
I. Fejezet
A RENDELET HATÁLYA
1. §
E rendelet hatálya kiterjed Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények).
II. Fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS FŐÖSSZEGEI
2. §
- Az önkormányzat 2018. évi költségvetésének főösszege 16.737.794 eFt
- A főösszegen belül
- a tárgyévi költségvetési bevételek összege 9.408.794 eFt
- a tárgyévi költségvetési kiadások összege (tartalékok nélkül) 10.702.537 eFt
- A tárgyévi bevételek és kiadások egyenlege (tartalékok nélkül) -1.293.743 eFt
ezen belül
- a működési bevételek és kiadások egyenlege (többlet) 328.404 eFt
- a felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege (hiány) -1.622.147 eFt
- A tárgyévi finanszírozási bevételek és kiadások egyenlege
(tartalékokkal) 1.293.743 eFt
- A Képviselő-testület úgy dönt, hogy az előző évi maradvány (költségvetési többlet) teljes összegét, 1.529.000 eFt-ot tartalékba helyezi. A tárgyévi bevételek és kiadások egyenlegének fedezetére további 1.293.743 eFt kerül átcsoportosításra a 2017. évben vásárolt Kamatozó Kincstárjegy összegéből. Összesen: 2.822.743 eFt kerül tartalékba.
3. §
- Az önkormányzat 2018. évi összevont költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat 2018. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait 2/a-b. mellékletek tartalmazzák.
- A tartalékok 2018. évi előirányzatát a 2/c. melléklet tartalmazza.
- Az intézmények 2018. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait 3/a-c. mellékletek tartalmazzák.
- A Képviselő-testület az intézmények irányító szervi támogatásának előirányzatát 3.854.072 eFt-ban állapítja meg.
III. Fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁHOZ KAPCSOLÓDÓ HATÁSKÖRÖK ÉS RENDELKEZÉSEK
Forrásfelhasználással és finanszírozással kapcsolatos hatáskörök
4. §
- A polgármester a költségvetési rendeletben szereplő előirányzatok összegének megfelelő értékhatárig jogosult dönteni a forrásfelhasználásról. Döntéséről a költségvetési zárszámadás alkalmával tájékoztatja a Képviselő-testületet.
- A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket – a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság gyakorolja. Az átmenetileg szabad pénzeszközöket kamatozó betétben, vagy állampapírban kell elhelyezni. A betétlekötésekre és az állampapír vásárlásokra a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság döntése alapján kerülhet sor.
Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása a polgármesterre átruházott hatáskörben
5. §
- A Képviselő-testület – a 6. § (1) bekezdésében foglaltakon túl – felhatalmazza a polgármestert
- az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására (a működési és a felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, valamint a működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain tervezett előirányzaton felül a tárgyévben meghatározott céllal rendelkezésre bocsátott bevétel erejéig)
- a kiadási előirányzatok feladatok közötti átcsoportosításra,
- az önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.
- A polgármester az (1) bekezdés, valamint a 6. § (1) bekezdés szerinti előirányzat-módosításról, előirányzat átcsoportosításról szóló döntéséről a költségvetési rendelet soron következő negyedéves módosítása alkalmával, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal tájékoztatja a Képviselő-testületet.
- A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert arra, hogy a működési kiadások vonatkozásában – amennyiben arra szükség van – többéves, de maximum 3 év időtartamra keretszerződést kössön, azzal, hogy az éves kiadások nem haladhatják meg a tárgyévi költségvetésben jóváhagyott összeget.
Tartalékok felhasználása
6. §
- A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2/c. mellékletben szereplő tartalékok felhasználásához kapcsolódó kiadási előirányzatok módosítására.
- Tartalék felhasználására az (1) bekezdés szerinti előirányzat-átcsoportosítás elrendelését követően kerülhet sor.
- A vis maior tartalék kizárólag nem tervezett, sürgős beavatkozást igénylő feladatok finanszírozásához használható fel.
- A pályázati tartalék pályázatok elkészítéséhez, benyújtásához kapcsolódó kiadások, pályázati támogatással megvalósuló program előkészítéséhez, megvalósításához szükséges önerő, továbbá valamennyi kapcsolódó kiadás finanszírozásához, valamint utófinanszírozott program esetében a megítélt pályázati támogatás megelőlegezésére használható fel. 5.000 eFt-ot meghaladó pályázat esetén az előirányzat átcsoportosításhoz az ágazati bizottság javaslatát ki kell kérni.
- Az intézményi kiadások tartaléka című előirányzat az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek feladatainak finanszírozására használható fel.
A költségvetési rendelet módosításának rendje
7. §
- A költségvetési rendelet módosítására negyedévente, valamint szükség szerint kerül sor.
- Az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokról, előirányzat-átcsoportosításokról szóló dokumentumainak, valamint a többletbevételek felhasználására irányuló kérelmeinek polgármester részére történő megküldésének határideje:
- május 25.
- augusztus 25.
- november 25.
- tárgyévet követő év január 6.
IV. Fejezet
AZ INTÉZMÉNYEK KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁVAL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK
8. §
- Az 1991. évi XX. tv. 140. § (1) bekezdés g) pontja alapján az intézmények pénzellátása a jóváhagyott előirányzat felhasználási tervük alapján történik, melynek végrehajtásáról a Jegyző gondoskodik. Az intézmények bevételei évente kétszer, tárgyévben, félévkor és az év végén kerülnek átvezetésre az önkormányzat számlájára. Kötelezettséget vállalni kizárólag a visszaigazolt és jóváhagyott előirányzat-felhasználási terv és likviditási terv alapján és mértékéig szabad, fedezet nélküli kötelezettségvállalásért az intézmény vezetőjét a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szerinti felelősség terheli.
- Az intézmények által kötött, pénzeszközök átvételére irányuló megállapodásokat 1 millió Ft értékhatár fölött a Polgármesterrel ellenjegyeztetni kell. Értékhatárra tekintet nélkül ellenjegyeztetni kell a megállapodást, ha az átvétel működési kiadás többletet okoz. Ha a kiadási többletet az intézmény egyéb megtakarításból nem tudja fedezni, illetve többéves költségvetési kihatása van, a megállapodást a Képviselő-testület hagyja jóvá.
- A személyi juttatások előirányzata felett a kötelezettségvállalási jogkörrel rendelkező intézmény vezetője – e jogkörében eljárva – a Képviselő-testület döntésével megvalósuló feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be.
- Az intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottak és köztisztviselők cafeteria keretében nyújtott juttatásának 2018. évi összege bruttó 200.000 Ft/fő.
V. Fejezet
EGYÉB RENDELKEZÉSEK
Lakbérek megállapítása
9. §
A Képviselő-testület úgy dönt, hogy az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet 43. §-ban foglaltak szerinti lakbér módosításaira nem kerül sor.
Önkormányzati Környezetvédelmi Alap
10. §
A Képviselő-testület az Önkormányzati Környezetvédelmi Alap 2018. évi felhasználási tervét a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.
VI. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
11. §
- Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
- E rendelet rendelkezéseit 2018. január 1-jétől kell alkalmazni.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről rendeletet alkot.
A rendelet és mellékletei az Áht., valamint az Ávr. előírásainak megfelelően kerültek összeállításra.
Részletes indokolás
1. §-hoz: Meghatározza a rendelet hatályát, melynek értelmében a költségvetési rendeletben foglaltakat a Képviselő-testület és szerveire, valamint az Önkormányzat által irányított költségvetési szervekre kell alkalmazni.
2. §-hoz: A költségvetés bevételi és kiadási főösszegeit, egyenlegét és a finanszírozási bevételi és kiadási egyenlegét határozza meg 2018. évre vonatkozóan, tartalmazza az előző évi maradványra vonatkozó rendelkezést.
3. §-hoz: A bevételek és kiadások mérlegszerű bemutatását, valamint a 2018. évi főösszegek bontásait tartalmazza.
4. §-hoz: A polgármester, valamint a szakbizottság részére biztosított hatásköröket tartalmazza.
5. §-hoz: A polgármesterre átruházott hatásköröket tartalmazza az előirányzatok módosítása és átcsoportosítása tekintetében.
6. §-hoz: A tartalékok felhasználására vonatkozó rendelkezéseket rögzíti.
7. §-hoz: Rendelkezik a költségvetési rendelet módosításának időpontjairól.
8. §-hoz: Az intézményekre vonatkozó, költségvetést érintő rendelkezéseket tartalmazza.
9. §-hoz: Az Önkormányzat tulajdonában álló lakásokért fizetendő bérleti díj mértékét határozza meg.
10. §-hoz: Az Önkormányzati Környezetvédelmi Alap felhasználási tervét tartalmazza.
11. §-hoz: A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépésének napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet, illetve a 10. § (6) bekezdése szerint a hatályvesztés időpontjának meghatározása esetén rögzíteni kell a hatályvesztés naptári napját.
HATÁSVIZSGÁLAT
a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2018. évi költségvetésről szóló
20/2017. (XII.15.) önkormányzati rendelethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § alapján)
A vizsgált kritériumok | A vizsgálat eredménye |
A tervezett rendelet társadalmi hatásai | Biztosítja a kerület lakosainak a tájékoztatását az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről. |
A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai | A költségvetési rendelet szabályszerűségében, a magasabb szintű jogszabályoknak való megfelelésben állnak. A tervezet alapján a 2018. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatai és azok összegei kerülnek meghatározásra. |
A tervezett rendelet környezeti hatásai | A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt hatásai nincsenek. |
A tervezett rendelet egészségügyi következményei | A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi következményei nem várhatóak. |
A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai | Közzétételi kötelezettség az Önkormányzat internetes honlapján, valamint a helyi újságban. |
A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei | A rendelet megalkotására az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 28/A. § (3) bekezdése alapján kerül sor. |
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek | A rendelet alkalmazása a jelenlegihez képest többlet személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak. |