Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2017 (XII.15.) önkormányzati rendelete

a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 12. 16- 2018. 04. 13

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

20/2017. (XII.15.) önkormányzati rendelete


a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat

2018. évi költségvetéséről


Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


I. Fejezet


A RENDELET HATÁLYA


1. §

E rendelet hatálya kiterjed Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és szerveire, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (a továbbiakban: intézmények).


II. Fejezet


A KÖLTSÉGVETÉS FŐÖSSZEGEI


2. §

  1. Az önkormányzat 2018. évi költségvetésének főösszege                16.737.794  eFt


  1. A főösszegen belül
  1. a tárgyévi költségvetési bevételek összege                                       9.408.794 eFt
  2. a tárgyévi költségvetési kiadások összege (tartalékok nélkül)     10.702.537 eFt


  1. A tárgyévi bevételek és kiadások egyenlege (tartalékok nélkül)       -1.293.743 eFt

ezen belül

  1. a működési bevételek és kiadások egyenlege (többlet)                 328.404 eFt
  2. a felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege (hiány)         -1.622.147 eFt


  1. A tárgyévi finanszírozási bevételek és kiadások egyenlege

(tartalékokkal)                                                                                              1.293.743 eFt


  1. A Képviselő-testület úgy dönt, hogy az előző évi maradvány (költségvetési többlet) teljes összegét, 1.529.000 eFt-ot tartalékba helyezi. A tárgyévi bevételek és kiadások egyenlegének fedezetére további 1.293.743 eFt kerül átcsoportosításra a 2017. évben vásárolt Kamatozó Kincstárjegy összegéből. Összesen: 2.822.743 eFt kerül tartalékba.


3. §


  1. Az önkormányzat 2018. évi összevont költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat 2018. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait 2/a-b. mellékletek tartalmazzák.


  1. A tartalékok 2018. évi előirányzatát a 2/c. melléklet tartalmazza.


  1. Az intézmények 2018. évi költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait 3/a-c. mellékletek tartalmazzák.


  1. A Képviselő-testület az intézmények irányító szervi támogatásának előirányzatát 3.854.072 eFt-ban állapítja meg.


III. Fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁHOZ KAPCSOLÓDÓ HATÁSKÖRÖK ÉS RENDELKEZÉSEK


Forrásfelhasználással és finanszírozással kapcsolatos hatáskörök

4. §


  1. A polgármester a költségvetési rendeletben szereplő előirányzatok összegének megfelelő értékhatárig jogosult dönteni a forrásfelhasználásról. Döntéséről a költségvetési zárszámadás alkalmával tájékoztatja a Képviselő-testületet.


  1. A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket – a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság gyakorolja. Az átmenetileg szabad pénzeszközöket kamatozó betétben, vagy állampapírban kell elhelyezni. A betétlekötésekre és az állampapír vásárlásokra a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság döntése alapján kerülhet sor.


Előirányzatok módosítása, átcsoportosítása a polgármesterre átruházott hatáskörben

5. §


  1. A Képviselő-testület – a 6. § (1) bekezdésében foglaltakon túl – felhatalmazza a polgármestert
  1. az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására (a működési és a felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről, valamint a működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök rovatain tervezett előirányzaton felül a tárgyévben meghatározott céllal rendelkezésre bocsátott bevétel erejéig)
  2. a kiadási előirányzatok feladatok közötti átcsoportosításra,


  1. az önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosításra.


  1. A polgármester az (1) bekezdés, valamint a 6. § (1) bekezdés szerinti előirányzat-módosításról, előirányzat átcsoportosításról szóló döntéséről a költségvetési rendelet soron következő negyedéves módosítása alkalmával, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal tájékoztatja a Képviselő-testületet.


  1. A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert arra, hogy a működési kiadások vonatkozásában – amennyiben arra szükség van – többéves, de maximum 3 év időtartamra keretszerződést kössön, azzal, hogy az éves kiadások nem haladhatják meg a tárgyévi költségvetésben jóváhagyott összeget.


Tartalékok felhasználása

6. §


  1. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a 2/c. mellékletben szereplő tartalékok felhasználásához kapcsolódó kiadási előirányzatok módosítására.


  1. Tartalék felhasználására az (1) bekezdés szerinti előirányzat-átcsoportosítás elrendelését követően kerülhet sor.


  1. A vis maior tartalék kizárólag nem tervezett, sürgős beavatkozást igénylő feladatok finanszírozásához használható fel.


  1. A pályázati tartalék pályázatok elkészítéséhez, benyújtásához kapcsolódó kiadások, pályázati támogatással megvalósuló program előkészítéséhez, megvalósításához szükséges önerő, továbbá valamennyi kapcsolódó kiadás finanszírozásához, valamint utófinanszírozott program esetében a megítélt pályázati támogatás megelőlegezésére használható fel. 5.000 eFt-ot meghaladó pályázat esetén az előirányzat átcsoportosításhoz az ágazati bizottság javaslatát ki kell kérni.


  1. Az intézményi kiadások tartaléka című előirányzat az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek feladatainak finanszírozására használható fel.



A költségvetési rendelet módosításának rendje

7. §


  1. A költségvetési rendelet módosítására negyedévente, valamint szükség szerint kerül sor.
  2. Az intézmények saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokról, előirányzat-átcsoportosításokról szóló dokumentumainak, valamint a többletbevételek felhasználására irányuló kérelmeinek polgármester részére történő megküldésének határideje:
  1. május 25.
  2. augusztus 25.
  3. november 25.
  4. tárgyévet követő év január 6.


IV. Fejezet


AZ INTÉZMÉNYEK KÖLTSÉGVETÉSÉNEK VÉGREHAJTÁSÁVAL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK

8. §


  1. Az 1991. évi XX. tv. 140. § (1) bekezdés g) pontja alapján az intézmények pénzellátása a jóváhagyott előirányzat felhasználási tervük alapján történik, melynek végrehajtásáról a Jegyző gondoskodik. Az intézmények bevételei évente kétszer, tárgyévben, félévkor és az év végén kerülnek átvezetésre az önkormányzat számlájára. Kötelezettséget vállalni kizárólag a visszaigazolt és jóváhagyott előirányzat-felhasználási terv és likviditási terv alapján és mértékéig szabad, fedezet nélküli kötelezettségvállalásért az intézmény vezetőjét a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény, valamint a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény szerinti felelősség terheli.


  1. Az intézmények által kötött, pénzeszközök átvételére irányuló megállapodásokat 1 millió Ft értékhatár fölött a Polgármesterrel ellenjegyeztetni kell. Értékhatárra tekintet nélkül ellenjegyeztetni kell a megállapodást, ha az átvétel működési kiadás többletet okoz. Ha a kiadási többletet az intézmény egyéb megtakarításból nem tudja fedezni, illetve többéves költségvetési kihatása van, a megállapodást a Képviselő-testület hagyja jóvá.


  1. A személyi juttatások előirányzata felett a kötelezettségvállalási jogkörrel rendelkező intézmény vezetője – e jogkörében eljárva – a Képviselő-testület döntésével megvalósuló feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be.


  1. Az intézményekben foglalkoztatott közalkalmazottak és köztisztviselők cafeteria keretében nyújtott juttatásának 2018. évi összege bruttó 200.000 Ft/fő.


V. Fejezet


EGYÉB RENDELKEZÉSEK


Lakbérek megállapítása

9. §


A Képviselő-testület úgy dönt, hogy az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásáról szóló 2/2017. (II.23.) önkormányzati rendelet 43. §-ban foglaltak szerinti lakbér módosításaira nem kerül sor.



Önkormányzati Környezetvédelmi Alap

10. §


A Képviselő-testület az Önkormányzati Környezetvédelmi Alap 2018. évi felhasználási tervét a 4. melléklet szerint hagyja jóvá.


VI. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


11. §


  1. Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


  1. E rendelet rendelkezéseit 2018. január 1-jétől kell alkalmazni.




INDOKOLÁS


Általános indokolás


A Budapest I. Kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről rendeletet alkot.

 A rendelet és mellékletei az Áht., valamint az Ávr. előírásainak megfelelően kerültek összeállításra.


Részletes indokolás


1. §-hoz: Meghatározza a rendelet hatályát, melynek értelmében a költségvetési rendeletben foglaltakat a Képviselő-testület és szerveire, valamint az Önkormányzat által irányított költségvetési szervekre kell alkalmazni.


2. §-hoz: A költségvetés bevételi és kiadási főösszegeit, egyenlegét és a finanszírozási bevételi és kiadási egyenlegét határozza meg 2018. évre vonatkozóan, tartalmazza az előző évi maradványra vonatkozó rendelkezést.


3. §-hoz: A bevételek és kiadások mérlegszerű bemutatását, valamint a 2018. évi főösszegek bontásait tartalmazza.


4. §-hoz: A polgármester, valamint a szakbizottság részére biztosított hatásköröket tartalmazza.


5. §-hoz: A polgármesterre átruházott hatásköröket tartalmazza az előirányzatok módosítása és átcsoportosítása tekintetében.


6. §-hoz: A tartalékok felhasználására vonatkozó rendelkezéseket rögzíti.


7. §-hoz: Rendelkezik a költségvetési rendelet módosításának időpontjairól.


8. §-hoz: Az intézményekre vonatkozó, költségvetést érintő rendelkezéseket tartalmazza.


9. §-hoz: Az Önkormányzat tulajdonában álló lakásokért fizetendő bérleti díj mértékét határozza meg.


10. §-hoz: Az Önkormányzati Környezetvédelmi Alap felhasználási tervét tartalmazza.


11. §-hoz: A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépésének napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet, illetve a 10. § (6) bekezdése szerint a hatályvesztés időpontjának meghatározása esetén rögzíteni kell a hatályvesztés naptári napját.



HATÁSVIZSGÁLAT

a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat 2018. évi költségvetésről szóló

20/2017. (XII.15.) önkormányzati rendelethez

(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

Biztosítja a kerület lakosainak a tájékoztatását az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről.

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

A költségvetési rendelet szabályszerűségében, a magasabb szintű jogszabályoknak való megfelelésben állnak. A tervezet alapján a 2018. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatai és azok összegei kerülnek meghatározásra.

A tervezett rendelet környezeti hatásai

A rendeletben foglaltak végrehajtásának környezetre gyakorolt hatásai nincsenek.

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

A rendeletben foglaltak végrehajtásának egészségügyi következményei nem várhatóak.

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

Közzétételi kötelezettség az Önkormányzat internetes honlapján, valamint a helyi újságban.

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A rendelet megalkotására az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 28/A. § (3) bekezdése alapján kerül sor.

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A rendelet alkalmazása a jelenlegihez képest többlet személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak.