Budapest Főváros XVI. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 20/2017. (IX. 26.) önkormányzati rendelete

a fás szárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról

Hatályos: 2017. 09. 27- 2017. 12. 31


Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46. § (1) bekezdés c) pontjában, valamint 48. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet célja

1. §


E rendelet célja a fás szárú növények rongálásának, értéke csökkenésének és pusztításának megakadályozása, a zöldterületi és zöldfelületi területeken a növényállomány indokolatlan megszűnésének, károsodásának megelőzése, elhárítása, és a bekövetkezett károsodás csökkentése, valamint az indokoltan megszűnő zöldterület, zöldfelület növényállományának pótlásáról való gondoskodás.


2. A rendelet hatálya

2. §


(1)      E rendelet hatálya kiterjed:

a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a Budapest XVI. kerület közigazgatási határán belül minden ingatlanra, azok teljes fás szárú növényállományára, különös tekintettel az Önkormányzat helyi jelentőségű természeti értékeire, függetlenül attól, hogy tulajdonosa – üzemeltetője, bérlője, haszonélvezője, használója – természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet.

 

(2)      E rendelet hatálya nem terjed ki:

a)       a fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelettel szabályozott esetekre;

b)       az erdőről és az erdő védelméről, valamint a természet védelméről szóló törvények

hatálya alá tartozó fás szárú növényekre;

c)       az eltérő szabályt megállapító külön törvény hatálya alá tartozó fás szárú növényekre;

d)       a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló gyümölcsfákra.


3. Értelmező rendelkezések

3. §


E rendelet alkalmazásában:

1. A fapótlás pénzbeli megváltás összege: az egységár és a szükséges fapótlás darabszámának szorzata

2. Cserjepótlás: A kivágott, vagy kivágandó cserje pótlására a területi borítottság arányában előírandó területi borítottságot három éven belül biztosító cserje telepítése

3. Előnevelt díszfa: minimum 6 centiméter törzsátmérőjű kétszer iskolázott, sorfa minőségű faiskolai anyag.

4. Engedélyköteles cserjekivágás: Közterületi ingatlanon a cserje területi borítottság megszüntetését eredményező cserje kivágás szándéka

5. Engedély köteles fakivágás: nem közterületi ingatlanon e rendelet alkalmazásában a gyümölcsfán kívül minimum 5 cm törzsátmérővel rendelkező lombhullató, illetve minimum 10 cm törzsátmérővel rendelkező örökzöld fás szárú növény kivágásának szándéka, közterületi ingatlanon minden minimum 3 cm törzsátmérővel rendelkező fás szárú növény kivágásának szándéka

6. Eredménytelen pótlás: a hatósági határozattal elrendelt fapótlás, mely a hatósági határozatban megadott időpontig   nem ered meg.

7. Fa jelentős mértékű csonkítása: olyan mértékű beavatkozás a fa állagába, mely annak további növekedését visszafordíthatatlanul megakadályozza, vagy ellehetetleníti a fajra jellemző habitus kialakulását, vagy egészségi állapotának romlásához, illetve a fa pusztulásához vezet.

8. Fapótlás: a kivágásra kerülő fa pótlására, törzsátmérőjének arányában megállapított számú és törzsátmérőjű, továbbá a rendeletben megállapított mértékben előnevelt fa telepítése, illatve ennek pénzbeli megváltása

9. Fapótlásra kötelezett személy: nem közterületi ingatlanon a fakivágással érintett ingatlan tulajdonosa, illetve tulajdonosai, közterületi ingatlanon a fakivágási engedéllyel, illetve fakivágási engedély nélkül fát kivágott személy

10. Fatelepítés: nagy lombkoronát növelő, várostűrő, előnevelt díszfa ültetése.

11. Fás szárú növény: a fás szárú növények védelméről szóló kormányrendeletben meghatározott fogalom.

12. Gyümölcsfa: emberi fogyasztásra vagy egyéb hasznosításra kerülő gyümölcséért termesztett és gondozott fa, kivéve: diófa, szelídgesztenyefa, mandulafa, török mogyorófa és díszfának nemesített gyümölcsfák.

13. Kertészeti szakvélemény: jogszabályban meghatározott jogosultsággal rendelkező szakértő vagy szervezet által végzett, a fák korára, egészségi állapotára, térbeli elhelyezkedésére stb. vonatkozó vizsgálaton alapuló szakértői javaslat a fa fenntartásával, megóvásával vagy kivágásával kapcsolatban, mely javaslatnak a fás szárú növényekre vonatkozó vitalitási értéket (életképesség) is tartalmaznia kell.

14. Kertszerű használat: bozótmentesítés, kúszó-futó növények karbantartása, ingatlanhatáron belül tartása, gondozása, 5cm-t el nem érő sarjról, magról kelt fás szárú újulatok eltávolítása. (pl: borostyán, vadszőlő, tatáriszalag vagy vadsóska, hajnalka, trombitafolyondár, loncfélék, lilaakác, komló, szőlő, bálványfasarjak, akácfasarjak, meggyfasarjak, orgonasarjak, zöldjuharfa magoncok, eperfa magoncok, ostorfa magoncok)

15. Közterület: az az állami vagy helyi önkormányzati tulajdonban álló, közhasználatra szolgáló földterület, amelyet az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván.

16. Törzsátmérő: a fa 1 méteres magasságban mért átmérője, centiméterben számolva

17. Várostűrő fa: a káros környezeti hatásoknak (pl. levegőszennyezés, talaj-, talajvíz szennyezettség, sózás) ellenálló fafajta.

18. Vegetációs időszak: a rügyfakadás és a lombhullás közötti időszak.

19. Védett fasor: a kiemelt közcélú zöldterületekről szóló 14/1993. (IV. 30.) Főv. Kgy. rendelet mellékletében szereplő közterületi fasor.

20. Zöldfelület: biológiailag aktív növényzettel borított terület, ahol a termőtalaj és az eredeti altalaj, illetve a talajképző kőzet között nincs egyéb más réteg.

21. Zöldterület: az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendeletben meghatározott fogalom.

 

4. Hatásköri és egyéb szabályok

4. §


(1)       Az e rendeletben meghatározott valamennyi jogosultság és kötelezettség megállapítása közigazgatási

hatósági ügy, és Budapest Főváros XVI. kerület Önkormányzata Képviselő-testületének (a továbbiakban: Képviselő-testület) hatáskörébe tartozik. A Képviselő-testület e hatáskörét Budapest Főváros XVI. kerület polgármesterére (a továbbiakban: polgármester) ruházza át. A polgármester elsőfokú döntése ellen a Képviselő-testülethez fellebbezés nyújtható be.

(2)      Nem közterületi ingatlanon álló 5 cm törzsátmérőt el nem érő sarjról, magról kelt fásszárú újulatok eltávolítására,

ennek elmulasztása esetén a fásszárú növénnyel rendelkezni jogosultat a fásszárú növény kivágására kötelezi a polgármester.

(3)      Nem közterületi ingatlanon álló fa esetén a polgármester a fás szárú növénnyel rendelkezni jogosultat a fás szárú

növény kivágására kötelezi, ha a fás szárú növény az élet- vagy vagyonbiztonságot veszélyezteti, és e veszély másként nem hárítható el.

(4)      A polgármester eljárására a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi

CXL. törvény (továbbiakban Ket.) rendelkezései az irányadók.

(5)      A közterületen történő fa- és cserje kivágását a fás szárú növények védelméről szóló kormányrendelet alapján a

növény helye szerinti illetékes jegyző engedélyezi, a közterületi ingatlanon kivágott fa- és cserje pótlásáról e rendeletben meghatározottak szerint kell gondoskodni.

 

II. Fejezet
Eljárási szabályok


5. A zöldterületek és zöldfelületek fenntartása, megóvása

5. §


(1)     Az Önkormányzat közigazgatási határán belül gondoskodni kell a zöldterületeken és zöldfelületeken található

fás szárú növényállomány megőrzéséről, és növeléséről, ennek érdekében a tulajdonos köteles a tulajdonában lévő zöldterületeket és zöldfelületeket:

a) a mindenkori szakmai szempontoknak megfelelően karbantartani vagy karbantartatni,

b) a kórokozóktól, a kártevőktől és szakszerűtlen kezelésektől megóvni, továbbá

c) fejleszteni, megfelelően fenntartani és felújítani.

(2)      Az (1) bekezdés szerinti karbantartásnak minősül különösen a fás szárú növény

a) fajtatulajdonságainak és növekedési jellemzőinek megfelelő metszése, ifjítása,

b) öntözési lehetőségének biztosítása, továbbá

c) eltávolítása kiszáradás esetén.

(3)      A gépkocsi behajtók kivételével biztosítani kell a telekhatár vagy a járda és az úttest közötti közterületi zöldfelület

fennmaradását és épségét.

(4)     Amennyiben a nem közterületi ingatlan vagy ingatlanrész a talaj vagy a növényzeti viszonyai miatt (különösen a

felszíni vagy talajvíz, vagy futóhomok miatt), illetőleg a használat módja következtében a települési környezetre káros hatást, illetve kedvezőtlen hatást gyakorol, a kedvezőtlen viszonyok megszüntetése érdekében (különösen törmelék, bontási anyag, hulladék és szemét eltávolítása, bozótirtás, tereprendezés, sarjról, magról kelt újulatok eltávolítása, illetve megfelelő növényzet telepítése) az érintett ingatlan tulajdonosát a polgármester kötelezi az ingatlan be nem épített részének kertszerű kialakítására, használatára.

(5)      A belterületi, beépített, Budapest Főváros Közgyűlésének 50/2015. (I. 28.) számú határozatával elfogadott Budapest

Főváros Településszerkezeti Terve szerinti Lke-1 vagy Lk-2 építési övezetbe tartozó ingatlan tulajdonosa gondoskodni köteles az ingatlanon 80 m2-ként egy darab fa ültetéséről vagy fenntartásáról. Az e bekezdésben foglalt kötelezettségnek az ingatlan tulajdonosa e rendelet hatálybalépésétől számított 5 éven belül köteles eleget tenni.


6.  A fák és cserjék telepítése és védelme                

A nem közterületi ingatlanon történő fák és cserjék ültetése 

6. §


(1)       A lakóépülettől, illetve ingatlan határától:

a) a 2 méternél alacsonyabbra megnövő cserjét, illetve sövényt legalább 1 méterre,

b) a fa termetű örökzöldeket, a 2 méternél magasabbra megnövő cserjét, illetve sövényt legalább 1,5 méterre,

c)  fát legalább 3 méterre

kell ültetni.

(2)      Kiépített kerítés megléte esetén a sövény fekvése szerinti ingatlan tulajdonosa vagy használója köteles a sövényt

folyamatosan gondozni illetve megakadályozni a sövény átnövését a szomszéd ingatlanára, továbbá köteles biztosítani, hogy a kiépített kerítés karbantartható legyen.

(3)      Aki a (2) bekezdésben foglaltakat megszegi kérelemre indult eljárásban a polgármester a sövény karbantartására,

visszanyírására, gondozására kötelezi az ingatlan tulajdonosát, vagyonkezelőjét, vagy az ingatlanon lévő fás szárú növényekkel bármely jogviszony alapján rendelkezni jogosult személyt (a továbbiakban együtt: használó).

(4)      Az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott ültetési szabályok alkalmazásakor figyelemmel kell lenni a fás szárú

növények védelméről szóló kormányrendeletben foglalt rendelkezésekre is.

(5)       Az (1) bekezdésben foglaltak megszegése esetén a polgármester 6 cm törzsátmérőig a fa átültetésére kötelezi a

használót.


7. A közterületi ingatlanon történő fák és cserjék ültetése

7. §


Közterületen fát, cserjét ültetni a fasorfenntartó hozzájárulásával lehet. Az Önkormányzat tulajdonában álló közterületi ingatlanon a fasorfenntartó a polgármester.


8. A nem közterületi ingatlanon álló fa engedéllyel történő kivágása és pótlása

8. §


(1)      A fát kivágni, e rendelet alapján definiált gyümölcsfán kívül csak a polgármester jogerős engedélye alapján

lehet. Fakivágásra engedélyt minden esetben kérni kell, azonban megalapozott indokolást csak abban az esetben szükséges csatolni, ha a fa törzsátmérője meghaladja a 20 cm-t.

(2)      A kivágásra okot adó körülmény(ek) igazolására a szabad bizonyítás elve mellett szakvélemény, építési-bontási

engedély, fényképek csatolása is előírható.

(3)     Az engedély iránti kérelemnek - melynek formanyomtatványa e rendelet 2. függelékében található - tartalmaznia kell

az alábbiakat:

a) a kérelmező nevét és lakcímét (székhelyét);

b) a kivágás indokát; ha a fa törzsátmérője meghaladja a 20 cm-t

c) fapótlásra kötelezett személy(ek)nek a fa kivágáshoz való hozzájáruló nyilatkozatát;

d) az érintett ingatlan címét, helyrajzi számát;

e) a kivágással érintett ingatlanról készült helyszínrajzot, melyen be kell jelölni a kivágandó és a kivágás után megmaradó fa (fák) helyét;

f) a kivágandó fa darabszámát, faját annak 1 m magasságban mért törzsátmérőjét;

g) fapótlásra kötelezett személy nyilatkozatát a pótlás módjáról.

(4)       A fakivágási engedély iránti kérelemhez gazdasági társaságok esetén az eljárásra jogosult személy vagy személyek

aláírási címpéldánya másolatban csatolandó.

(5)       A polgármester a fakivágás engedélyezési eljárás keretében, illetve a 8. § (8) bekezdésében foglalt esetben

rendelkezik a fa pótlásáról, annak pénzben történő megváltásáról. A döntésnek tartalmaznia kell a kivágás indokát e § (1) bekezdése esetén és a pótlásként elültetendő előnevelt fa darabszámát, faját, a pótlás határidejét, illetve esetlegesen a pénzbeli megváltás összegét, valamint a befizetés határidejét is.

(6)      Amennyiben a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló fa kivágása nem élet-, illetve vagyonvédelem miatt

szükséges, a kivágott fák pótlásáról a kivágott fa törzsátmérőjének 100 %-os mértékében gondoskodni kell.

(7)     A kivágandó fa pótlásként ültetendő előnevelt fa darabszámát úgy kell kiszámolni, hogy a pótlásra előírt,

centiméterben megadott össztörzsátmérőt hattal kell osztani.

(8)     Az élet-, illetve vagyonbiztonságot veszélyeztető fa kivágását a tulajdonos vagy kezelő - amennyiben a veszély

elhárítására más lehetőség nincs - köteles haladéktalanul elvégezni. A veszély elhárítása érdekében elvégzett fakivágást 3 napon belül írásban be kell jelenteni a polgármesternek. A bejelentésben (kertészeti szakvéleménnyel, fényképfelvétellel vagy egyéb hitelt érdemlő módon) igazolni kell a fakivágás indokoltságát. Az indokolatlan, vagy be nem jelentett fakivágás engedély nélküli fakivágásnak minősül. A fás szárú növénynek az élet-, vagy vagyonvédelmi okból történt kivágása esetén, a polgármester a tulajdonost a pótlásra kötelezi a (11) bekezdésben vagy a (13) bekezdésben előírt módon.

(9)     A polgármester a fa tulajdonosát a (8) bekezdés szerinti kötelezettségének teljesítésére felszólítja. Amennyiben a

tulajdonos az élet- vagy vagyonbiztonságot veszélyeztető fa kivágásáról, illetve eltávolításáról határidőn belül nem gondoskodik, a polgármester intézkedik a szükséges munkák - a tulajdonos költségén történő - elrendelésére.

(10)    A polgármester a (9) bekezdésben foglaltak alapján kivágott, illetve eltávolított fa pótlását elrendeli. A hatóság által a

pótlásra előírt fa darabonkénti költségét e rendelet 1. függelék 1.) pontja tartalmazza.

(11)    Ha a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló fa kivágását előidéző élet- vagy vagyonvédelmi ok a kérelmezőnek

nem felróható, vagy ha a fa kivágása a fa kiszáradása miatt szükséges, a pótlási kötelezettség a kivágott fa darabszámával egyezik meg. Ebben az esetben egy kivágandó fa pótlását minimum 6 cm törzsátmérőjű előnevelt fa (kivéve invazív fa) ültetésével, vagy 1 db előnevelt fa pénzbeli megváltásával kell megoldani.

(12)   Amennyiben a nem közterület megnevezésű ingatlanon álló fa kivágását előidéző élet-, egészség- vagy vagyonvédelmi

ok a kérelmezőnek felróható, a számítandó pótlás a kivágott fák törzsátmérőjével azonos.

(13)     Amennyiben a pótlás ültetéssel történő környezeti feltételei a fakivágással érintett ingatlanon nincsenek meg, akkor

a pótlás pénzbeli megváltását írja elő a polgármester. Ezen kívül a fennmaradó darabszámú fa a közterület tulajdonosának hozzájárulásával a fakivágással érintett közterületi ingatlan előtti közterületi zöldsávra is ültethető az alábbi védőtávolságok betartásával:

a)  Kis lombkoronát növelő fa telekhatártól épülettől minimum 2,0 méterre

aa) lakóház ajtajától, ablakától minimum 2,5 méterre

ab) kapubejárótól minimum 0,8 méterre

ac) fák egymástól minimum 4 méterre ültethetők

b)  Közepes lombkoronát növelő fa telekhatártól épülettől minimum 2,5, méterre

ba) lakóház ajtajától, ablakától minimum 3,0 méterre

bb) kapubejárótól minimum 1,0 méterre

bc) fák egymástól minimum 5 méterre

bd) villanyoszloptól 3 méterre ültethetők

c) Nagy lombkoronát növelő fa telekhatártól épülettől minimum 3,0 méterre

ca) lakóház ajtajától, ablakától minimum 3,5 méterre

cb) kapubejárótól minimum 1,5 méterre

cc) fák egymástól minimum 7-10 méterre

cd) villanyoszloptól 3 méterre ültethetők

(14)     Ültetéssel történő fapótlás esetén minden pótlásra előírt 6 cm törzsátmérőjű előnevelt díszfa helyett 2 db 3 cm

törzsátmérőjű gyümölcsfa is ültethető, azzal, hogy amennyiben a díszfát gyümölcsfával pótolják és ez a gyümölcsfa 5 éven belül elpusztul, azt újabb 3 cm törzsátmérőjű fával pótolni kell.

(15)     A polgármester pótlás nélkül engedélyezi a fa kivágását, ha az ingatlanon 60 m2-ként egy fa marad. Ebben az

esetben az ingatlan területébe a telek teljes területe (az épületek alapterülete is) beszámítandó.


A nem közterület megnevezésű ingatlanon, engedély nélkül kivágott fa pótlása

9. §


(1)      A polgármester az engedély nélküli fakivágás esetén rendelkezik a fa pótlásáról, annak pénzben történő

megváltásáról. A pótlási kötelezettséget pénzbeli megváltással kell teljesíteni, amennyiben a helyben történő és a fakivágással érintett ingatlan előtti közterületi zöldsávban történő pótlásra nincs lehetőség. Pótlási kötelezettség úgy is teljesíthető, hogy a pótlásra előírt fa darabszámának egy részét a kivágással érintett ingatlanon ültetik el, vagy a 8. § (13) a-c) pontja szerint és a fennmaradó törzsátmérő alapján számítandó, pótlandó faegyed pedig pénzben váltandó meg.

(2)      Amennyiben a hatósági döntésben megállapított határidőn belül a kivágott fák után szükséges fatelepítést nem, vagy

csak részben teljesítették, akkor az el nem telepített számú fa helyett 15 napon belüli pénzbeli megváltás írható elő.

(3)      A fatelepítési kötelezettség nem tekintendő teljesítettnek, ha a telepített fa az ültetést követő második vegetációs

időszak kezdetén nem hajt ki. Ebben az esetben a fapótlásra kötelezett személy köteles a fatelepítést megismételni vagy pénzben megváltani.

(4)     Amennyiben az engedély nélkül kivágott fák darabszáma vagy törzsátmérője utólag teljes körűen nem állapítható meg,

akkor a rendelkezésre álló adatokból a vélelmezhető vagy kikövetkeztethető számú fákat egyenként 30 cm törzsátmérővel kell vélelmezni a fapótlási eljárásban.

(5)      A kivágott fa visszapótlására telepítendő fák számának meghatározásához a kivágott össztörzsátmérő 300 %-át kell

alapul venni.

(6)      A pótlásra legalább 6 cm-es törzsátmérőjű fák alkalmazhatók. Minden pótlásra előírt 6 cm törzsátmérőjű előnevelt

díszfa helyett 2 db 3 cm törzsátmérőjű gyümölcsfa ültethető. A kivágás megfelelő pótlásaként csak a természetes továbbnövekedés feltételeit biztosító talajba ültetés fogadható el, vagy írható elő. E körben az egyéb mobil eszközbe - különösen konténerbe, talicskába, stb - való telepítés nem vehető figyelembe.

(7)      A polgármester a fakivágással érintett ingatlan tulajdonosát kötelezi a fa pótlására, előnevelt díszfa, vagy gyümölcsfa

ültetésére, illetve a fapótlás pénzben történő megváltására.

(8)      Fa jelentős mértékű csonkítása az adott fa engedély nélküli kivágásával egyenértékű tevékenységnek minősül.


9. Közterületen lévő fa pótlása

10. §


(1)      Fát kivágni csak a jegyző által kiadott jogerős engedéllyel és megalapozott indokkal lehet, melyek az alábbiak

lehetnek:

a)  kapubeálló nyitása, mely máshová nem helyezhető

b)  egyéb építési engedéllyel bíró építési munka (pl. közmű fektetés, kerítésalap építés, elektromos hálózat építése), mely a közterületi fa megtartásával nem megoldható.

(2)      A közterületen lévő fa kivágása esetén a kivágott fa pótlásáról a kivágott fa törzsátmérőjének másfélszeres

mértékében, elsősorban a kivágott fával azonos helyrajzi számú ingatlanon kell gondoskodni. A pótlásként ültetendő előnevelt díszfa darabszámát úgy kell kiszámolni, hogy a pótlásra előírt, centiméterben megadott össztörzsátmérőt megszorozzuk 1,5-tel, majd az eredményt hattal kell osztani. Ha az eredmény nem egész szám, akkor felfelé kell kerekíteni.

(3)       Amennyiben a fakivágással érintett helyrajzi számon történő pótlásra nincs lehetőség, illetve nem jelölhető ki a

pótlás helyszínéül más ingatlan, vagy az engedéllyel rendelkező ezt kéri, a pótlási kötelezettség pénzben váltható meg. A hatóság által a pótlásra előírt fa darabonkénti költségének e rendelet 1. függelék 1.) pontja szerinti összegét az Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni.

(4)      A pótlás mértéke csökkenthető a kertészeti igazságügyi szakértői szakvéleményben megállapított vitalitási érték

figyelembe vételével.

(5)      Ha a közterületen álló fa élet-, vagy vagyonvédelmi okból történő kivágása szükséges, a pótlási kötelezettség a

kivágott fa darabszámával megegyezik. Ebben az esetben egy kivágandó fa pótlását 1 db minimum 6 cm törzsátmérőjű előnevelt díszfa ültetésével, vagy 1 db előnevelt díszfa pénzbeli megváltásával kell megoldani.

(6)      Amennyiben a közterületen álló fa kivágása kertészeti szempontból igazolt egyéb okból elkerülhetetlenül szükséges,

a pótlási kötelezettség mértéke megegyezik a kivágott fa darabszámával. Ebben az esetben egy kivágandó fa pótlását minimum 6 cm törzsátmérőjű előnevelt díszfa ültetésével, vagy 1 db előnevelt díszfa pénzbeli megváltásával kell megoldani.

(7)      A (6) bekezdés szerinti kertészeti szempontból igazolt fakivágás különösen

a) a fa kiszáradása,

b) a fa közlekedésbiztonságot veszélyeztető elhelyezkedése, vagy

c) fertőzés továbbterjedésének megakadályozása

okán fellépő fakivágás.

(8)      Ha a fa a pótlásától számított második vegetációs időszak kezdetén - vagy az azt megelőző évben - nem hajt ki, a

pótlás eredménytelennek tekintendő.

(9)       Eredménytelen pótlás esetén a fakivágásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ideértve az újabb pótlási

kötelezést is.


10.  Közterületen lévő fa engedély nélküli kivágása és ez alapján előírandó pótlása

11.  §


(1)      Amennyiben az engedély nélkül közterületen kivágott fák darabszáma vagy törzsátmérője utólag teljes körűen nem

állapítható meg, akkor a rendelkezésre álló adatokból a vélelmezhető vagy kikövetkeztethető számú fákat egyenként 30 cm törzsátmérővel kell vélelmezni a fapótlási eljárásban.

(2)      Amennyiben a helyben történő pótlásra nincs lehetőség, vagy nem jelölhető ki a pótlás helyszínéül más közterületi

ingatlan, a pótlási kötelezettséget pénzben kell teljesíteni A hatóság által a pótlásra előírt fa darabonkénti költségének e rendelet 1. függelék 2.) pontja szerinti összegét az Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni.

(3)      A kivágásra került fa visszapótlásra telepítendő fák számának meghatározásához engedély nélküli kivágás esetén a

kivágott össztörzsátmérő 300 %-át kell alapul venni.

(4)      E paragrafus (3) bekezdésében foglaltak szerint, a közterületen engedély nélküli fa kivágása esetén a kivágott fa

pótlásáról a kivágott fa törzsátmérőjének háromszoros mértékében, elsősorban a kivágott fával azonos helyrajzi számú közterületi ingatlanon kell gondoskodni. A pótlásként ültetendő előnevelt díszfa darabszámát úgy kell kiszámolni, hogy a pótlásra előírt, centiméterben megadott össztörzsátmérőt megszorozzuk 3-mal, majd az eredményt hattal kell osztani. Ha az eredmény nem egész szám, akkor felfelé kell kerekíteni.

(5)       A kivágott fa visszapótlására telepítendő fák számának meghatározásához védett fasorban engedély nélküli kivágás

esetén a kivágott össztörzsátmérő 500 %-át kell alapul venni.

(6)       E paragrafus (5) bekezdésében foglaltak szerint, a közterületen engedély nélküli fa kivágása esetén a kivágott fa

pótlásáról a kivágott fa törzsátmérőjének ötszörös mértékében, elsősorban a kivágott fával azonos helyrajzi számú közterületi ingatlanon kell gondoskodni. A pótlásként ültetendő előnevelt díszfa darabszámát úgy kell kiszámolni, hogy a pótlásra előírt, centiméterben megadott össztörzsátmérőt megszorozzuk 5-tel, majd az eredményt hattal kell osztani. Ha az eredmény nem egész szám, akkor felfelé kell kerekíteni.

(7)       Ha a fa a pótlásától számított második vegetációs időszak kezdetén - vagy az azt megelőző évben - nem hajt ki, a

pótlás eredménytelennek tekintendő. Ebben az esetben az ültetést meg kell ismételni.

(8)       Fa jelentős mértékű csonkítása az adott fa engedély nélküli kivágásával egyenértékű tevékenységnek minősül.


11. A közterületen lévő cserje pótlása

12. §


(1)       Közterületen lévő cserje kivágása esetén a cserje pótlását elsősorban helyben történő ültetéssel kell megoldani.

(2)       Amennyiben a helyben történő pótlás a helyszín adottságai miatt nem lehetséges, valamint nem jelölhető ki a pótlás

helyszínéül más ingatlan, vagy a kivágási engedéllyel rendelkező úgy dönt, illetve engedély nélküli cserje kivágása esetén a pótlás pénzben váltandó meg.

(3)      A kivágott cserje pótlásának pénzbeli megváltása esetén a kivágott cserje tövek szerinti pótlásának összegét e

rendelet 1. függelék 3.) pontja tartalmazza.

(4)      A közterületen 1 m2 területi borítást biztosított cserje kivágása esetén a pótlási kötelezettséget a pótlásra kalkulált

azonos területi borítást 4 db 40/60 méretű lombhullató cserje ültetéssel, vagy pénzbeli megváltással kell teljesíteni.

(5)      Amennyiben az engedély nélkül közterületen kivágott cserjék területi borítása utólag teljes körűen nem állapítható

meg, akkor a rendelkezésre álló adatokból a vélelmezhető vagy kikövetkeztethető cserje területi borítást 5 m2-re kell vélelmezni a cserje pótlási eljárásban.


12. Egyéb rendelkezések

13. §


(1)      Közterületi zöldterületen és közterületi zöldfelületen lévő gyepfelületre gépkocsival vagy más járművel behajtani, azon

- a kiépített parkolóhelyeket kivéve - parkolni tilos, továbbá, a közterületen fát, cserjét engedély nélkül kivágni, megcsonkítani, gallyazni, valamint zöldfelületen lévő gyepfelületben kárt tenni tilos.

(2)      Az (1) bekezdésben foglaltak megszegése, Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének a

közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (III. 8.) önkormányzati rendelete alapján szankcionálható.


14. §


(1)      A fapótlási előírás ültetéssel nem teljesíthető a fás szárú növények védelméről szóló kormányrendeletben

meghatározottakon túl a következő fafajokkal:

a) páfrányfenyő (Ginkgo) nőivarú egyede

b) kanadai hybrid nyárfajok (Populus)

c) tuja és hamis ciprus fajok, oszlopos örökzöldek.

(2)     Fapótlás, cserjepótlás pénzben történő megváltása esetén a határozatban előírt összeget a Budapest Főváros XVI.

kerületi Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjába kell befizetni.



III. Fejezet

Záró rendelkezések


15.  §


(1)      E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti Budapest Főváros XVI. kerületi

Önkormányzat Képviselő-testületének a fás szárú növények védelméről, kivágásáról és pótlásáról szóló 24/2015. (IX.24.) önkormányzati rendelete.

(2)      Folyamatban lévő ügyek esetében, amennyiben ügyfélre nézve kedvezőbb rendelkezéseket tartalmaz, e rendelet

szabályait kell alkalmazni.


Ancsin László                                                  Kovács Péter

     jegyző                                                          polgármester






Általános indokolás

Jelen rendelettel Budapest Főváros XVI. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete a kerület közigazgatási határán belül található fás szárú növények (fák és cserjék) megóvásának, használatának fenntartásának és visszapótlásának szabályait kívánja rögzíteni, a kerület lakosságának egészségesebb életkörülményeinek megteremtését célzó, megfelelő mértékű és állapotú zöldfelületi rendszer kialakítása, valamint a kerület zöldövezeti jellegének megőrzése, fejlesztésének elősegítése érdekében. A rendeletalkotás Európai Uniós jogot nem érint.

Részletes indokolás

1.  §-hoz


A rendelet célját fogalmazza meg, felsorolva a cél elérése érdekében szükséges teendőket.


2.  §-hoz


A rendelet hatályát tisztázza. A fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Kormányrendelet (továbbiakban Kr.) rendelkezéseivel összhangban a rendelet azokat az eseteket szabályozza, amelyek nem tartoznak a Kr., vagy külön törvény hatálya alá. Nem terjed ki továbbá a hatálya a nem közterületi ingatlanokon található gyümölcsfákra.


3. §-hoz


Az egyértelmű és egységes fogalomhasználat érdekében a paragrafus utalásokat tartalmaz magasabb szintű jogszabályokban található fogalmakra, és definiálja a rendeletben használt szakmai kifejezéseket.


4. §-hoz


A rendelet hatásköri szabályait tartalmazza, mely a nem közterületi ingatlanokon történő fakivágás esetén első fokon polgármesteri hatáskörbe helyezi a döntési kompetenciát. A fapótlás módjának, mértékének helyi rendeletben történő szabályozására a felhatalmazást a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (2) bekezdése adja. Közterületi ingatlanokon történő fa-és cserjekivágás a Kr. alapján első fokon jegyzői hatáskörbe tartozik. Amennyiben a fapótlás nem, vagy csak részben teljesíthető, a pótlás helyébe lépő kompenzáció mértékének meghatározására vonatkozó rendelkezések megalkotására a Kr. 8. § (4) bekezdése ad felhatalmazást.


5. §-hoz


Budapest XVI. kerülete zöldövezeti jellegének megőrzése érdekében minden XVI. kerületi ingatlantulajdonos gazda módjára történő gondoskodási kötelezettségét tartalmazza a fás szárú növényekre vonatkozóan.


6. §-hoz


A nem közterületi ingatlanokon fák, cserjék ültetési előírásaihoz ad iránymutatást e paragrafus.


7.  §-hoz


A közterületi ingatlanokon fák, cserjék ültetési szabályait taglalja a paragrafus.


8-9. §-hoz


A nem közterületi ingatlanokon végzett fakivágások esetkörét szabályozza. A fakivágási kérelem, valamint a kérelem alapján polgármesteri hatáskörben hozott határozat elengedhetetlen tartalmi elemei kerülnek felsorolásra. A pótlási kötelezettséget differenciáltan szabályozza a rendelet a fa veszélyeztető, valamint a kertészeti szempontból indokoltan kivágott fák pótlási szabályait, figyelembe véve a fák szakértői véleményben írt állapotát is.

Tartalmazza az engedély nélküli fakivágás, és a telepítés eredménytelensége esetén teendőket a rendelet. Meghatározza továbbá a pénzbeli kompenzáció mértékét is.

Élet vagy, vagyonbiztonságot veszélyeztető okból történő fakivágás esetén fa pótlás alóli mentesség szabálya került rögzítésre e paragrafusban.


10-11. §-hoz


Közterületen található fapótlás mértékét, és módját a Kr. rendelkezéseit kiegészítve tartalmazza a rendelet, figyelembe véve a fa kivágásának indokát és a fa vitalitását.

Részletes előírásokat tartalmaz a rendelet az épületek állagát veszélyeztető, egyéb kertészeti okból indokolt, vagy engedély nélküli fakivágás esetében fellépő pótlásra és a kompenzáció összegére vonatkozóan. A szabályozás figyelemmel van a kertészeti szakvéleményben megállapított vitalitási értékekre is, mely alapján a kivágandó fa pótlására előírt darabszám csökkenthető.

12. §-hoz


A közterületeken végzett cserjekivágás pótlásának mértékét, és módját tartalmazza, figyelembe véve a cserje kivágásának indokát, a cserje fajtáját, a pótlást helyettesítő kompenzáció esetkörét és összegét.


13. §-hoz


Közterületi zöldterületen lévő gyepfelületen, illetve fás szárú növények károkozásának tilalmát fogja össze e paragrafus


14. §-hoz


A fapótlás ültetéssel történő teljesítése során nem alkalmazható fafajokról ad tájékoztatást.


15. §-hoz


Szabályozza a rendelet hatályba lépését, valamint a folyamatban lévő ügyekre vonatkozóan rendelkezik az ügyfélre nézve kedvezőbb szabályok alkalmazhatóságáról.

Mellékletek