Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 23/2017 (XII.15.) önkormányzati rendelete

az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2018. 01. 01- 2017. 12. 31

Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének


23/2017. (XII.15.) önkormányzati rendelete


az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013 (IX.27.) önkormányzati rendelet módosításáról



Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 6.§ (4) és 12.§ (5) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 23.§ (5) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. § Az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013. (IX.27.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 4.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) Az üzlet kereskedője az éjszakai nyitva tartás engedélye iránti kérelmet jelen rendelet 1. függelékében megjelölt tartalommal terjesztheti elő. Az eljárás illetékköteles, a hatósági eljárásért általános tételű eljárási illetéket kell fizetni.”


2. § A Rendelet 4.§ (2) bekezdés d) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„d) amely vonatkozásában a hivatalból rendelkezésre álló adatok (beleértve az ellenőrzésre jogosult hatóságok, szervek megkeresését vagy tájékoztatását is) alapján nem merült fel a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapon belül személy- és vagyonvédelmet, közbiztonságot, köztisztaságot jelentősen sértő vagy ismétlődő cselekmény, továbbá az üzlet működésével összefüggésben elkövetett jogellenes cselekmény.”


3. § A Rendelet 4.§ (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(3) A jegyző az engedély megadásáról vagy a kérelem elutasításáról hatóságként dönt az Ákr. által rögzített határidőben. ”


4.§ A Rendelet 4.§-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:


„(5) Engedély megadása a korábbi kérelem elutasításának véglegessé válásától számított legalább hat hónap elteltével kérelmezhető ismételten ugyanarra az üzletre.”


5. § A Rendelet 5.§ (2) bekezdése helyében az alábbi rendelkezés lép:


„(2) Az engedély visszavonásáról vagy korlátozásáról szóló határozat véglegessé válásától számított legalább 6 hónap elteltével kérelmezhető ismételten engedély ugyanarra az üzletre.”


6. § A Rendelet 6.§-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„6. § (1) A világörökségi területen működő, szeszes italt kimérő, árusító kereskedelmi illetve vendéglátó üzlet 22 óra és 06 óra közötti nyitva tartását akkor engedélyezi a jegyző, ha a rendelet 4.§ (2) bekezdésében foglaltakon túl a Kertv. 6.§ (8) bekezdésében megjelölt feltételek is teljesülnek.


(2) A jegyző a világörökségi területen működő, szeszes italt kimérő, árusító kereskedelmi illetve vendéglátó üzlet 22 óra 24 óra közötti éjszakai nyitva tartását is módosíthatja, visszavonhatja vagy korlátozhatja, amennyiben

  1. a Kertv. 6.§ (8) bekezdése alapján a felülvizsgálat következtében az engedély az eredeti tartalommal már nem adható meg, vagy
  2. a Kertv. 6.§ (10) bekezdésében foglalt feltételek megvalósulnak.”


7. § A Rendelet 7.§ helyébe a következő rendelkezés lép:


„7. § A jegyző döntésével szemben az Ákr. szabályai szerint van helye jogorvoslatnak.”


8.§ A Rendelet 8.§ (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A kereskedő a felügyeleti díjat negyedévente, az azt követő hónap 15. napjáig köteles megfizetni a Polgármesteri Hivatal erre a célra létrehozott bankszámlájára a jegyző felügyeleti díjat kiszámoló, előíró határozata alapján. A jegyző a felügyeleti díjat a kereskedelmi nyilvántartáson alapuló igazolás vagy működési engedély adatai alapján számítja ki minden évben az első esedékességet megelőzően határozatban. A felügyeleti díj késedelmes megfizetése esetén a törvényes kamatnak megfelelő mértékű késedelmi pótlék fizetendő. Ha a kereskedő végleges döntésben foglalt felügyeleti díj fizetési kötelezettségének nem tett eleget, az végrehajtható.”


9.§ A Rendelet 8.§ (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) A kereskedő a tárgyévben esedékes első felügyeleti díj részlet megfizetését követően előterjesztett kérelmében – melyhez az általános tételű eljárási illetéket megfizette -  kérheti a tárgyévben még esedékessé nem vált felügyeleti díj részletek megfizetésének felfüggesztését, amennyiben hitelt érdemlően igazolja, hogy a tárgyévet megelőző évre vonatkozó korrigált iparűzési adóalapjának 0,5%-át lényegesen meghaladná a tárgyévben fizetendő felügyeleti díj éves összesített mértéke és a tárgyévi felügyeleti díj megfizetése a gazdasági tevékenységét súlyosan hátráltatná vagy ellehetetlenítené. A felfüggesztés kérdésében a jegyző mérlegelési jogkörben dönt, döntésével szemben az Ákr szabályai szerint jogorvoslatnak van helye.”


10.§ A Rendelet 9.§ (4) bekezdése helyére az alábbi rendelkezés lép:


„(4) Ha a köztisztviselő a helyszíni ellenőrzés során az üzlet működésével összefüggésben jogellenes cselekmény elkövetését észleli, köteles erről haladéktalanul a jegyzőt értesíteni, aki a cselekménytől függően az illetékes hatóságot értesíti és az éjszakai nyitva tartásra vonatkozó engedélyt visszavonhatja, vagy korlátozhatja.”


11. § A Rendelet

1. 8.§ (3) bekezdésében az „írásban igazolni” szövegrész helyébe az „igazolni” szöveg,

2. 8.§ (4) bekezdésében az „írásban értesíti” szövegrész helyébe az „értesíti” szöveg, az „írásban felszólítja” szövegrész helyébe a „felszólítja” szöveg, a „behajtásáról intézkedik” szövegrész helyébe a „végrehajtását elrendeli” szöveg

lép.


12.§ Hatályát veszti a 9.§ (2) bekezdésének utolsó két mondata.


13.§ Ez a rendelet a kihirdetését követően 2018. január 1. napján lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.





Általános indokolás


Az üzletek éjszakai nyitva tartásáról szóló 25/2013 (IX.27.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) módosításának indoka egyrészről a jogharmonizációs kötelezettségünk a 2018. január 1-el hatályba lépő általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény és az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (továbbiakban: Eüsztv.) rendelkezéseinek, a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (Kertv.) és a fővárosi és megyei kormányhivatalokról, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok kialakításával és a területi integrációval összefüggő törvénymódosításokról szóló 2010. évi CXXVI. törvény megváltozó rendelkezéseinek való megfeleltetés kapcsán, másrészt a jogalkalmazás során felmerülő igények és tapasztalatok átvezetése volt.


Részletes indokolás


1.§ a kérelem előterjesztésének tartalmi szempontjait írja elő a függelékre való utalással, formai előírásokat magasabb szintű jogszabályok rendezik, ahogy az illeték mértékét és megfizetésének módját is


2.§ hivatalból rendelkezésre álló adatok körét pontosítja oly módon, hogy bármely ellenőrzésre jogosult hatóság, vagy bármely szerv megkeresése vagy tájékoztatása is figyelembe vehető, nemcsak a szakhatóságé, melyre vonatkozóan a még hiányzó kormány rendelet miatt egyelőre nincs adatunk, ugyanis a szakhatóság Kertv-ben való megjelölése hatályon kívül helyezésre kerül 2018. január 1-el a világörökségi üzletek vonatkozásában


3.§ az Ákr. hatályba lépése miatt szükséges módosítás


4.§ - 5.§  mindkét esetkörre egységesítésre kerül a 6 hónapos türelmi idő hasonlóan a Kertv. 6.§ (9) bekezdéséhez


6.§ a világörökségi területen elhelyezkedő, szeszes italt kimérő, árusító kereskedelmi illetve vendéglátó üzletekre vonatkozó speciális szabályokat tartalmazza a 22 óra utáni nyitva tartás vonatkozásában különös tekintettel arra, hogy azok 24 és 6 óra közötti nyitva tartásának engedélyezésére törvényi rendelkezéseket tartalmaz a Kertv.


6.§ a korrigált éves iparűzési adóalap igazolásának határidejét, valamint benyújtásának módját és határidejét szabályozza


7.§ jegyzői döntésekkel szemben az Ákr. biztosít jogorvoslati, fellebbezési lehetőséget, elbíráló hatóság a kormányhivatal


8.§ a felügyeleti díjat – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – az első esedékességet megelőzően a jegyző határozatban szabja ki, az igazolás vagy működési engedély adatai alapján, késedelmes megfizetése esetén az Ákr késedelmi pótlék rendelkezései az irányadóak, a végleges döntés pedig végrehajtható, a végrehajtás elrendelését követően a foganatosító hatóság az állami adóhatóság eltérő rendelkezés hiányában

9.§ a felfüggesztésre vonatkozó szabályok és eljárásrend Ákr-hez való igazítását tartalmazza


10.§ a Kertv. 2.§ 31. szerinti cselekmények észlelése esetén a követendő eljárásrendet pontosítja


11.§ az Ákr-hez való jogharmonizáció miatt szükséges szövegcserés rendelkezéseket tartalmazza


12. § hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz a jegyzőkönyv formájára és tartalmára vonatkozóan, a szabályozás háttere ezen esetben is az Ákr.


13.§ a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) alapján a jogszabály hatálybalépésének időpontját tartalmazza, amely a Jat. 7.§ (1) bekezdése szerint a kihirdetést követő valamelyik nap lehet, ugyanakkor a 12.§(1) bekezdése alapján a módosító rendelkezés a hatályba lépéssel végrehajtottá válik, és a végrehajtottá vált rendelkezés a végrehajtottá válást követő napon hatályát veszti.



Hatásvizsgálat

(a Jat. 17.§-a alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

társadalmi hatása nincs

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

nincs tekintettel arra, hogy a felügyeleti díj mértéke változatlan; a felügyeleti díj tartozások végrehajtásának változása várható az állami adóhatóság eljárására tekintettel

A tervezett rendelet környezeti következményei

a közbiztonsági és köztisztasági szempontok javulása a világörökségi üzletek környezetében

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

nem kimutatható

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

az általános Ákr-re és az Eüsztv-re való átálláson túlmenő többletterhet nem jelent

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

a Jat., és az Ákr., Eüsztv rendelkezéseinek való megfelelés, a Kertv-el való összhang

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

a szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek – ez utóbbi az önkormányzat költségvetésében – rendelkezésre állnak