Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2017. (XI.2.) önkormányzati rendelete

a településképet meghatározó reklámok, plakátok elhelyezéséről

Hatályos: 2017. 11. 03- 2018. 02. 11

Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12.§ (5) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jogalkotási hatáskörében eljárva a településkép védelme érdekében a következőkert rendeli el:


1. A rendelet hatálya


1. § (1) E rendelet hatálya Tatabánya Megyei Jogú Város közigazgatási területén a közterületen, a közterületről látható magánterületen, köztulajdonban álló ingatlanon vagy köztulajdonban álló, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző személy tulajdonában álló ingatlanon történő reklám, illetve plakát elhelyezésére terjed ki.

(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre – ideértve a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét is –, aki (amely) az (1) bekezdésben meghatározott területen, ingatlanon reklámot, plakátot tesz közzé, reklámhordozót tart fenn, helyez el, valamint reklámot, plakátot, reklámhordozót kíván elhelyezni vagy ilyen céllal felületet alakít ki.


2. Értelmező rendelkezések


2. § E rendelet alkalmazásában:

  1. CityLight formátumú eszköz: olyan függőleges elhelyezésű berendezés, amelynek mérete legfeljebb 118 cm x 175 cm és legfeljebb 2 négyzetméter látható, papíralapú reklámközzétételre alkalmas felülettel vagy 72”-90” képátlójú, 16:9 arányú, álló helyzetű digitális kijelzővel rendelkezik;
  2. CityBoard formátumú eszköz: olyan 2,5 métertől 3,5 méter magasságú két lábon álló berendezés, amelynek mérete 7-9 négyzetméter, látható, papír- (vagy fólia-) alapú, nem ragasztott, hátulról megvilágított reklámközzétételre alkalmas, hátsó fényforrás által megvilágított felülettel, vagy ilyen méretű digitális kijelzővel rendelkezik;
  3. információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó, valamint a CityLight formátumú eszköz és CityBoard formátumú eszköz, amennyiben közérdeket is szolgál;
  4. közérdekű molinó: olyan, elsődlegesen a település életének valamely jelentős eseményéről való közérdekű tájékoztatást tartalmazó, nem merev anyagból készült hordozófelületű hirdetmény, amely falra vagy más felületre, illetve két felület között van kifeszítve oly módon, hogy az nem képezi valamely építmény homlokzatának tervezett és engedélyezett részét.
  5. közérdekű reklámfelület: olyan reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés, amelyen a reklám közzététele más, egyéb célú berendezés közterületen való létesítésére, fenntartására tekintettel közérdekből biztosított, és amely ezen egyéb célú berendezéstől elkülönülten kerül elhelyezésre;
  6. más célú berendezés: a reklámfelületet is tartalmazó, közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés.


3. Reklámok elhelyezésének általános szabályai közterülten és a közterületről látató magánterületen


3. § Tatabánya Megyei Jogú Város közigazgatási területén e rendeletben meghatározott reklám tehető közzé, és reklámberendezés helyezhető el.


4. § (1) Reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.

(2) Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatán – építési reklámháló kivételével – nem helyezhető el.

(3) Magántulajdonban álló ingatlanon elhelyezett reklámhordozó a telekhatárt nem keresztezheti és közvetlenül a telekhatáron nem helyezhető el.

(4) Bármely utcabútortól számítva ötven méteren belül további reklámhordozó nem helyezhető el, kivétel az utasvárók felülete, valamint a reklámközzétételre nem használt információs célú berendezések, funkcionális célú utcabútorok, közérdekű reklámfelület, továbbá az építési reklámháló.

(5) Reklámhordozó megvilágítása céljából kizárólag 80 lumen/Watt mértéket meghaladó hatékonyságú, statikus meleg fehér színű fényforrások használhatók.

(6) Reklám analóg és digitális felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető.

(7) A közérdekű molinó, az építési reklámháló és a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés kivételével molinó, ponyva vagy háló reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként nem alkalmazható.


4. Reklám közzététele a településrendezési terv alapján meghatározott egyes területeken


5. § (1) Az 1. melléklet szerinti, a településrendezési terv alapján meghatározott területen reklámot közzétenni, reklámhordozót, reklámhordozót tartó berendezést elhelyezni az 1. mellékletben meghatározott számban kizárólag utcabútor alkalmazásával lehet.

(2) A 2. melléklete szerinti, a településrendezési terv alapján meghatározott területen nem tehető közzé reklám, nem helyezhető el reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés.

(3) Nem helyezhető el reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés a helyi védelem alatt álló területeken.


5. Az utcabútorokra vonatkozó szabályok


6. § (1) A 2. mellékletben meghatározott területen kizárólag olyan funkcionális célokat szolgáló utcabútor helyezhető el, amelynek kialakítása a terület védelmi besorolása szerinti jellegét nem befolyásolja.

(2) Az utcabútoron reklámhordozót tartó berendezés – az utasváróban és a kioszkon elhelyezett CityLight formátumú eszköz kivételével – nem helyezhető el.

(3) Utcabútorként létesített információs célú berendezés reklámközzétételre alkalmas felületének legfeljebb kétharmadán tehető közzé reklám. Árnyékoló berendezés esetén, annak egész felülete hasznosítható reklámcélra.


6. Egyes utcabútorok elhelyezésére vonatkozó különös szabályok


7. § (1) A 3. mellékletben meghatározott közművelődési közművelődési intézmények számának húszszorosával megegyező számú közművelődési célú hirdetőoszlop létesíthető. Közművelődési célú hirdetőoszlop reklám közzétételére igénybe vehető felülete a tizenkét négyzetmétert nem haladhatja meg. A 4. mellékletben meghatározott közterületen kizárólag belső megvilágítású közművelődésű célú hirdetőoszlop helyezhető el.

(2) Információs célú berendezés az alábbi gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ közlésére létesíthető:

  1. az önkormányzat működése körébe tartozó információk;
  2. a település szempontjából jelentős eseményekkel kapcsolatos információk;
  3. a településen elérhető szolgáltatásokkal, ügyintézési lehetőségekkel kapcsolatos tájékoztatás nyújtása;
  4. idegenforgalmi és közlekedési információk;
  5. a  lakosság egészét vagy széles rétegeit érintő, elsősorban állami információk.

(3) Az információs célú berendezés felületének legfeljebb kétharmada vehető igénybe reklám közzétételére, felületének legalább egyharmada a (2) bekezdés szerinti közérdekű információt kell tartalmazzon.


7. Reklámhordozóra, reklámhordozó berendezésekre vonatkozó követelmények


8. § (1) Közterületen reklám, illetve plakát reklámhordozón

  1. horganyzott és szinterezett acélból, vagy szinterezett alumíniumból készült eszközön;
  2. plexi vagy biztonsági üveg mögött;
  3. hátsó fényforrás által megvilágított eszközben;
  4. állandó és változó tartalmat is megjelenítő eszközön;
  5. egymástól számított 2 méteres távolságon belül – ide nem értve az egyetlen funkcionális célú utcabútoron történő több reklámhordozó elhelyezését – sem horizontálisan, sem vertikálisan nem

helyezhető el.

(2) A közérdekű reklámfelület, az utasváró és a kioszk kivételével a reklám, illetve plakát elhelyezésére szolgáló reklámhordozón kialakítható reklámfelület legalább egyharmadán Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzata az információs célú berendezésekre megállapított információk közzétételére jogosult.


8. Közművelődési célú hirdetőoszlop


9. § (1) A 4. mellékletében meghatározott, városképi szempontból kiemelt területen nem helyezhető elő közművelődési célú hirdetőoszlop.

(2) A 3. mellékletben meghatározott közművelődési intézmény a polgármesterhez benyújtott, a településképi bejelentési eljárás lefolytatására irányuló írásbeli kérelmével kezdeményezheti közművelődési hirdetőoszlop létesítését.


9. Eltérés a reklámok elhelyezésére vonatkozó szabályoktól


10. § (1) Az országos szabályoktól eltérni az alábbi esetekben lehet:

  1. település szempontjából jelentős valamely eseményről való tájékoztatás érdekében legfeljebb évente tizenkét naptári hét időszakra
  2. építési reklámháló történő reklámelhelyezés esetén az önkormányzat jogosult a reklámmal, reklámhordozóval és reklámhordozó berendezéssel kapcsolatos jogszabályoktól átmeneti időre eltérni abban az esetben is, ha az építési tevékenység idejére építési reklámháló kihelyezésének engedélyezését kérelmezik az építési tevékenység időtartamára.


11. § Egy épület azonos közterületre néző homlokzatán kizárólag egy építési reklámháló helyezhető el.


10. Településképi bejelentési eljárás


12. § (1) A 2 m2-t meghaladó, de legfeljebb 9 m2-t el nem érő reklám, illetve reklámfelületet biztosító reklámhordozó bejelentési eljárás köteles.

(2) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a polgármesterhez benyújtott – papíralapú – bejelentésre indul. A bejelentéshez papíralapú dokumentációt vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozót kell mellékelni.

(3) A bejelentésnek tartalmazni kell:

  1. bejelentő nevét,
  2. a bejelentő lakcímét (jogi személy, illetve jogi személyiséggel rendelkező szervezet esetén székhelyének a címét),
  3. a bejelentő aláírását,
  4. a reklám elhelyezés, valamint a reklámhordozót tartó berendezés megjelölését,
  5. a konkrét elhelyezés dokumentációját.

(4) A polgármester a tervezett építési tevékenységet, reklámelhelyezést vagy rendeltetésváltoztatást – kikötéssel vagy anélkül – tudomásul veszi és a bejelentőt erről a tényről igazolás megküldésével értesíti, ha a bejelentés

a)    megfelel a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Kormányrendeletben meghatározott, továbbá – a csatolandó dokumentációt illetően – a (2) bekezdésében előírt követelményeknek,

b)    a reklám illeszkedik a településképbe, valamint a reklám vagy a reklámhordozó településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm.rendelet rendelkezésnek megfelel.

(5) A polgármester megtiltja reklámelhelyezés vagy reklámhordozó elhelyezését és – a megtiltás indokainak ismertetése mellett – figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha a bejelentés nem felel meg a jogszabályoknak.

(6) A településképi bejelentés tudomásul vételét tartalmazó igazolást, illetve a tudomásulvétel megtagadását tartalmazó határozatot a polgármester a bejelentés megérkezésétől számított 8 napon belül adja ki.

(7) A polgármesternek a településképi bejelentéssel kapcsolatos döntését a szakmai szempontok figyelembevételével a főépítész készíti elő.


11. Településképi bírság, valamint a településképi kötelezettségek megszegése esetén alkalmazható bírság


13.§ (1) Az e rendeletben foglalt településképi kötelezettségek megsértésével, továbbá a településképi bírság kiszabásával kapcsolatos hatósági eljárásra e §-ban foglalt eltérésekkel a közigazgatási hatósági eljárást szabályozó törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) E rendeletben foglaltak megsértését jelenti különösen:

  1. a településképi bejelentési eljárás kezdeményezésének elmulasztása,
  2. a bejelentésen vagy a döntésben meghatározottól eltérő tevékenység végzése, a településképi követelmények be nem tartása,
  3. döntés végre nem hajtása.

(3) A településképi kötelezettségek megsértése miatt alkalmazható közigazgatási bírság mértéke legfeljebb 1.000.000 forintig terjedhet.

(4) A jogsértő a kiszabott közigazgatási bírságot a jogsértő a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül köteles megfizetni.


12. A reklámhordozók átalakításával kapcsolatos településképi bejelentési eljárás


14. § A reklámhordozók átalakításával kapcsolatos településképi bejelentési eljárásra e rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.


13. Záró rendelkezések


15. § Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.


16. § Hatályát veszti

a) a hirdető-berendezések és hirdetmények elhelyezéséről szóló 4/2002. (II.21.) önkormányzati rendelet,

b) a településrendezés sajátos jogintézményeiről szóló 6/2013. (II. 22.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Településképi Rendelet) 2. § (4) bekezdés c) pont,

d) a Településképi Rendelet 3. § (1) bekezdésében szereplő „reklámokra vonatkozó” szövegrész,

e) a Településképi Rendelet 1. melléklet 5. pont,

f) a Településképi Rendelet 2. melléklet 3. pont.

17. § A településrendezés sajátos jogintézményeiről szóló 6/2013. (II. 22.) önkormányzati rendelet 2. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni minden a közterületről, a közforgalom céljára átadott magánterületről vagy közforgalom által használt területről látható:]

„d) 2 m2-t meghaladó emléktábla-, cégér elhelyezésére vonatkozó építési tevékenység”

[esetében.]




                                Schmidt Csaba s.k.                                                      Dr. Berkovics Gergely s.k.

                                   polgármester                                                                             jegyző