Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2017. (X.17.) önkormányzati rendelete

a lakásgazdálkodással összefüggő egyes rendeletek módosításáról

Hatályos: 2017. 10. 18- 2017. 10. 17

A Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotási hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az alábbiakat rendeli el.


1. § A XIII. kerületi Önkormányzat tulajdonában álló lakások és helyiségek bérletének, valamint elidegenítésének feltételeiről szóló 19/2011. (IV. 22.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Nem terjed ki e rendelet hatálya az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló önkormányzati rendelet szerinti forgalomképtelen törzsvagyonra, a korlátozottan forgalomképes vagyonra – így különösen az Önkormányzat intézményeinek használatában lévő vagyonra, a sportpályákra és sportcélú létesítményekre, az egészségügyi ellátást szolgáló vagyonra, valamint a kulturális és művelődési feladatok ellátását szolgáló vagyonra –, továbbá nem terjed ki a 1134 Budapest, Váci út 9-15. szám alatti Lehel Csarnok létesítményben található helyiségre, valamint a Klapka Szolgáltatóház nem lakás célú helyiségeinek bérbeadására.”


2. § (1) A Rendelet 5. § (1) bekezdésének 8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. A pályázatban meghirdetett lakásra érvényesen olyan személy pályázhat, aki legalább 5 éve, önkormányzati tulajdonú bérlakás leadása esetén legalább 3 éve létesített állandó lakóhelyet a XIII. kerület közigazgatási területén és életvitelszerűen a XIII. kerületben él. E jogszabályi feltétel alól mentesül az a pályázó, aki az Önkormányzat XIII. kerületen kívül található lakásának felajánlásával pályázik, amennyiben legalább 3 éve létesített állandó lakóhelyet az Önkormányzat tulajdonában lévő lakásban vagy e lakcímlétesítés és a XIII. kerületi lakhatás együttesen eléri a 3 évet, és az életvitelszerű lakhatás feltéletei minden esetben igazoltak.”

(2) A Rendelet 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A pályázati feltételek és az érvénytelenségi okok fennállását a Megbízott a rendelkezésére álló adatok, valamint a Bérbeadótól kért adatszolgáltatás alapján, a pályázó életvitelszerű lakhatási körülményeit a pályázatban bejelentett állandó lakóhelyen jogosult ellenőrizni.”


3. § (1) A Rendelet 8. § (7) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A pályázat szerződéskötésre jogosult I-III. helyezettje a Megbízott felhívására – a felhívás kézhezvételétől számított – 15 napon belül köteles a kért igazolásokat és mellékleteket benyújtani.”

(2) A Rendelet 8. § (9) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) Átruházott hatáskörben az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatban kijelölt bizottsága jogosult dönteni a pályázat érvényességéről. A tulajdonosi jog gyakorlója a pályázatot érvénytelennek nyilváníthatja, jogosult a pályázót a pályázati eljárásból két évre kizárni, ha

a) az I-III. helyre rangsorolt pályázó által közölt tény vagy adat valódiságát az utóbb benyújtott igazolások nem bizonyítják,

b) az I-III. helyre rangsorolt pályázó a kért igazolásokat vagy a szerződéskötés feltételeként előírt mellékleteket nem vagy nem határidőben csatolja be, vagy

c) a szerződéskötésre jogosult a bérleti szerződést határidőben nem köti meg.”

(3) A Rendelet 8. §-a a következő (9a) bekezdéssel egészül ki:

„(9a) Amennyiben a tulajdonosi jog gyakorlója a pályázatot érvénytelennek nyilvánítja, és van mögé rangsorolt érvényes pályázó, úgy a második, ezt követően a harmadik helyezett számára nyílik lehetőség a szerződéskötésre.”

(4) A Rendelet 8. §-a a következő (10) bekezdéssel egészül ki:

„(10) Amennyiben a bérleti szerződés megkötését követően a bérlő nem tesz eleget a pályázatban vállalt felújítási kötelezettségének vagy a szerződését felmondja, átruházott hatáskörben az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatban kijelölt bizottsága jogosult dönteni a pályázati eljárásból két évre történő kizárásáról.”


4. § A Rendelet 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„13. § (1) A lakásokat – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – komfortfokozattól függetlenül, a szobaszám és a költöző személyek figyelembevételével az alábbiak szerint lehet bérbe adni:

1 szobás lakás

1-4 személy

1 + félszobás lakás

2-5 személy

2 szobás lakás

2-6 személy

1 + két félszobás lakás

3-7 személy

2 + félszobás lakás

4-8 személy

3 szobás lakás

4-8 személy

1 + három félszobás lakás

5-9 személy

2 + két félszobás lakás

5-9 személy

4 szobás lakás

5-9 személy

4 szobásnál nagyobb lakás

fél vagy egy szobánként + 1 fő.

(2) A lakás ismételt bérbeadása, a lakásbérleti jogviszony meghosszabbítása vagy helyreállítása esetén az (1) bekezdés rendelkezését nem kell alkalmazni.”


5. § A Rendelet 17. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Az (1)-(3) bekezdés előírásait nem kell alkalmazni a lakásból bármely okból történő kihelyezés, lakbér felülvizsgálatot követő lakbéremelés esetén.”


6. § (1) A Rendelet 29. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A (4) bekezdés esetén pénzbeli térítésként a bérbeadandó és a lakásbérleti jogviszony megszűnésével érintett lakás tulajdonjog értéke különbségének legfeljebb 50%-a fizethető, amennyiben a Bérbeadó részére visszaadott lakás bérleti jogviszonya határozatlan időtartamra szól.”

(2) A Rendelet 29. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) Ha a határozatlan idejű bérleti joggal rendelkező bérlő a lakásbérleti jogviszonyt úgy kívánja megszüntetni, hogy csak pénzbeli térítést kér, pénzbeli térítésként a lakás ingatlanszakértői értékbecsléssel megállapított forgalmi értékének legfeljebb 50%-a fizethető ki.”


7. § A Rendelet II. Fejezete az alábbi új, 18/B alcímmel egészül ki:

„18/B A Bérbeadó tulajdonában álló, passzív technológiával épített, és passzív energia felhasználásával üzemeltetett épületekben található lakások (a továbbiakban: passzív lakás) bérbeadására vonatkozó speciális rendelkezések

29/C. § (1) A Rendelet 5. § (1) bekezdésében előírt pályázati feltételeket azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy passzív lakásra csak a Bérbeadó tulajdonában lévő lakás bérleti jogának leadásával lehet pályázni. A pályázat érvényességi feltétele a pályázó nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy a bérleti jogáról a pályázat elnyerése esetén, a bérleti szerződés megkötésekor az Önkormányzat javára, feltétlenül és visszavonhatatlanul, térítési igény nélkül lemond.

(2) A Rendelet 5. § (1) bekezdésében előírt pályázati feltételeken felül a passzív lakásra kiírt pályázat további érvényességi feltétele a pályázó – büntetőjogi felelőssége tudatában tett – nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy van-e gépkocsi a saját vagy vele együtt költöző személy használatában tulajdonosként vagy üzembentartóként.

(3) Passzív lakás bérbevételére szóló szerződés megkötésének feltétele, hogy a pályázó és a vele együtt költöző közeli hozzátartozó(i)nak a pályázat benyújtását megelőző 12 hónapban, az egy főre jutó jövedelme – iratokkal igazoltan – eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének egyedül költöző esetében az 5-szörösét, két vagy több együtt költöző esetében a 3-szorosát.

(4) Passzív lakás bérbevételére szóló szerződés megkötésekor a bérlőnek – a szerződésszegés jogkövetkezményeivel – vállalnia kell a passzív ingatlan házirendjében, valamint a lakás- és helyiséghasználati útmutatóban előírt egyedi kötelezettségek teljesítését, továbbá lakásonként legalább egy gépkocsibeállóra szóló szerződés egyidejű megkötését, amennyiben van a saját vagy vele együtt költöző személy használatában gépkocsi tulajdonosként vagy üzembentartóként.

(5) Passzív lakásra 5 év határozott időre szóló szerződés köthető akkor is, ha a pályázat nyertese olyan lakást ajánl fel, amelyre határozatlan idejű bérleti jogviszonnyal rendelkezik.

(6) A passzív lakásra szerződést kötött bérlő köteles a korábbi önkormányzati bérlakást legkésőbb a passzív lakás birtokba vételétől számított 30 napon belül, egyeztetett időpontban, rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban és a közüzemi szolgáltatásokra vonatkozó tartozásmentesség hitelt érdemlő igazolásával birtokba adni. Amennyiben a bérlő e kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a Bérbeadó a leadásra felajánlott lakásbérleti szerződés felmondására jogosult.

(7) Passzív lakás és passzív ingatlanban álló gépkocsibeálló albérletbe nem adható.

(8) Amennyiben a jogviszony ideje alatt még be nem jelentett gépkocsi kerül a passzív lakást bérlő vagy a vele együttlakó tulajdonába vagy üzembentartásába, a bérlő köteles gépkocsi beállóra szóló bérleti szerződést kötni, ha a lakáshoz kapcsolódóan még nem bérel másik gépkocsi beállót. Amennyiben a bérlő e kötelezettségének felszólításra sem tesz eleget, a Bérbeadó a lakásbérleti szerződés felmondására jogosult.

(9) Az (1)-(8) bekezdések rendelkezései nem alkalmazandóak a passzív ingatlanban lévő fecskeházi hasznosítású lakásokra, valamint a koordinátori feladatok ellátásához rendelkezésre bocsátott lakások bérbeadására.”


8. § A Rendelet II. Fejezete az alábbi új, 18/C alcímmel egészül ki:

„18/C A Klapka Szolgáltatóház lakásainak bérbeadására vonatkozó speciális rendelkezések

29/D. § (1) A Rendelet 5. § (1) bekezdésében előírt pályázati feltételeket azzal az eltéréssel kell alkalmazni a Klapka Szolgáltatóházban lévő lakásainak bérbeadására, hogy a pályázatban meghirdetett lakásra érvényesen olyan személy pályázhat, akinek és a vele együtt költöző közeli hozzátartozóinak együttesen a pályázat benyújtását megelőző 12 hónapban az egy főre jutó nettó jövedelme eléri a megpályázott lakás bruttó bérleti díjának egyedül költöző esetében a kétszeresét, két vagy több együttköltöző esetében a 1,5-szeresét.

(2) A Klapka Szolgáltatóházban lévő lakásra 5 év határozott időre szóló szerződés köthető, abban az esetben is, ha a pályázat nyertese olyan lakást ajánl fel, amelyre határozatlan idejű bérleti jogviszonnyal rendelkezik.

(3) A Klapka Szolgáltatóházban lévő lakásokat – a szobaszám és a költöző személyek figyelembevételével – az alábbiak szerint lehet bérbe adni:

1 + félszobás lakás

1-3 személy

2 + félszobás lakás

2-4 személy

3 szobás lakás

2-5 személy

(4) A Klapka Szolgáltatóházban lévő lakás bérlője a bérleti szerződés megkötésének feltételeként 3 havi bérleti díjnak megfelelő mértékű óvadékot köteles megfizetni.

(5) A lakások bérletére és bérbeadására e rendelet 5. § (1) bekezdés 2. pontjában,  a 14. § (1)-(8) bekezdésében, valamint a 16/A. §-ban meghatározott feltételeit a Klapka Szolgáltatóházban lévő lakások esetében nem kell alkalmazni.

(6) A Klapka Szolgáltatóházban lévő lakásokra kiírt lakáspályázat e rendeletben nem szabályozott további, részletes szabályait a Tulajdonosi, Kerületfejlesztési és Lakásgazdálkodási Bizottság jogosult megállapítani.”


9. § A Rendelet 32. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A helyiséget határozott időre, 1-5 évre lehet bérbe adni.”


10. § A fiatal házasok, illetve élettársak részére nyújtandó átmeneti lakhatási támogatásról szóló 45/2001. (X. 20.) Budapest Főváros XIII. kerületi önkormányzati rendelet 2. § (7) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

d) közül legalább az egyik fél 5 éve létesített állandó lakóhelyet a XIII. kerület közigazgatási területén és életvitelszerűen a XIII. kerületben él.”


11. § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Rendelet 8. § (8) bekezdése és a 8/A. § rendelkezése.

(3) Hatályát veszti Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 7/2014. (II. 18.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat tulajdonában álló passzívház bérbeadásának feltételeiről.