Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2017. (XI.2.) önkormányzati rendelete
a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról
Hatályos: 2017. 11. 02- 2017. 12. 30Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2017. (XI.2.) önkormányzati rendelete
a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról
2017-11-02-tól 2017-12-31-ig
Budapest XXI. Kerület Csepel Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jogalkotási hatáskörében, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12.§ (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a településkép védelme érdekében a következőket rendeli el:
1.A rendelet hatálya
- §
- E rendelet hatálya Budapest Főváros XXI. Kerület Csepel közigazgatási területén a közterületen, a közterületről látható magánterületen, a köztulajdonban álló ingatlanon, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző személy tulajdonában álló ingatlanon történő reklám, cégér, reklámhordozó, illetve reklámhordozót tartó berendezés elhelyezésére, alkalmazására terjed ki.
- E rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre – ideértve a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét is –, aki (amely) az (1) bekezdés szerinti ingatlanon az e rendelet szerinti tevékenység bármelyikét folytatja.
- E rendelet reklámok elhelyezésére, alkalmazására vonatkozó szabályait a településkép védelméről szóló törvénnyel és végrehajtására kiadott kormányrendelettel összhangban a plakátok elhelyezésére, alkalmazására is megfelelően alkalmazni kell.
- E rendelet reklámhordozóra vonatkozó szabályait a reklámhordozót tartó berendezésre is értelemszerűen alkalmazni kell.
- E rendelet hatálya nem terjed ki az európai uniós támogatásból megvalósuló beruházásokról szóló tájékoztató tábla elhelyezésére és alkalmazására.
2.Értelmező rendelkezések
2.§
E rendelet alkalmazásában:
- CityBoard formátumú eszköz: olyan, legfeljebb 3,0 méter magasságú berendezés, amelynek mérete 7-9 négyzetméter, látható, papír- (vagy fólia-) alapú, nem ragasztott, hátulról megvilágított reklámközzétételre alkalmas, hátsó fényforrás által megvilágított felülettel, vagy ilyen méretű digitális kijelzővel rendelkezik;
- CityLight formátumú eszköz: olyan függőleges elhelyezésű berendezés, amely legfeljebb 2 négyzetméter látható, papíralapú reklámközzétételre alkalmas felülettel vagy ugyanekkora digitális kijelzővel rendelkezik;
- Fényreklám: fény-, illetve világítástechnikai eszközökkel tájékoztató reklámberendezés;
- Funkcionális célokat szolgáló utcabútor: olyan utasváró, kioszk és információs vagy más célú berendezés, amely létesítésének célját tekintve nem reklámközzétételre, hanem az adott területen ténylegesen felmerülő, a berendezés funkciójából adódó lakossági igények kielégítésére szolgál;
- Információs célú berendezés: az önkormányzati faliújság, az önkormányzati hirdetőtábla, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó, valamint a CityLight formátumú eszköz és CityBoard formátumú eszköz;
- Közérdekű molinó: olyan, elsődlegesen a település életének valamely jelentős eseményéről való közérdekű tájékoztatást tartalmazó, nem merev anyagból készült hordozófelületű hirdetmény, amely falra vagy más felületre, illetve két felület között van kifeszítve oly módon, hogy az nem képezi valamely építmény homlokzatának tervezett és engedélyezett részét;
- Közérdekű reklámfelület: olyan reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés, amelyen a reklám közzététele más, egyéb célú berendezés közterületen való létesítésére, fenntartására tekintettel közérdekből biztosított, és amely ezen egyéb célú berendezéstől elkülönülten kerül elhelyezésre;
- Önkormányzati faliújság: az önkormányzat által a lakosság tájékoztatása céljából létesített és fenntartott, elsődlegesen az önkormányzat testületei, szervei, tisztségviselői tevékenységéről a lakosságot tájékoztató berendezés, mely az önkormányzat működését szolgáló épületek homlokzatán kerül elhelyezésre és mely a közérdekű tájékoztatási célt meghaladóan reklámok közzétételére is szolgálhat;
- Önkormányzati hirdetőtábla: az önkormányzat által a lakosság tájékoztatása céljából létesített és fenntartott, elsődlegesen a település élete szempontjából jelentős információk, közlemények, tájékoztatások, így különösen a település életének jelentős eseményeivel kapcsolatos információk közzétételére szolgáló, közterületen elhelyezett tábla, mely a közérdekű tájékoztatási célt meghaladóan reklámok közzétételére is szolgálhat;
- Útbaigazító hirdetmény: közérdekű információt nyújtó olyan közterületi jelzés, amelynek funkciója idegenforgalmi eligazítás, közösségi közlekedési szolgáltatásról tájékoztatás, vagy egyéb közérdekű tájékoztatás;
- Információs vitrin: térbeli, egy vagy többoldalú, kültéri információs célú berendezésnek minősülő eszköz, melynek üveglappal határolt oldala(i) alatti felületen elhelyezhetők közérdekű információk, lakossági hirdetések és reklámok is;
- Más célú berendezés: az ülő- és parki pad, a kerékpárállvány, a hulladékgyűjtő, a telefonfülke, a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés, korlát és a közterületi illemhely.
3.Reklámok elhelyezésének általános szabályai közterületen és a közterületről látható magánterületen
3.§
Budapest Főváros XXI. Kerület Csepel közigazgatási területén tiltott valamennyi e rendeletben, a településképről szóló törvényben, valamint annak felhatalmazása alapján kiadott, a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendeletben tiltott vagy nem szabályozott reklám közzététele.
4.§
- Reklám-, reklámhordozó megvilágításával, térvilágítással kápráztatást, vakítást, ártó fényhatást okozni, egyéb ingatlan használatát korlátozni nem szabad.
- A reklámot és reklámhordozót úgy kell elhelyezni, hogy
- a hagyományosan kialakult településképet ne változtassa meg,
- illeszkedjen a környező beépítés meghatározó hangulatához, építészeti színvonalához, biztosítsa a kialakult igényes településkép fenntartását,
- színvilága illeszkedjen a környezethez, azzal harmonizáljon,
- ne változtassa meg indokolatlanul és ne károsítsa a védett természeti környezetet,
- ne zavarja a védett vagy védelemre javasolt építmény és természeti értékek városképi megjelenését és annak megfelelő érvényesülését,
- védett, vagy védelemre javasolt területen szolgálja a védelem látványban is jelentkező szempontjait,
- ne akadályozza az épület, ingatlan, vagy közterület használatát, vagy a közlekedést,
- ne zavarja a nappali és éjszakai városképet.
- Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatán – építési reklámháló e rendelet szerinti elhelyezésének kivételével – nem helyezhető el.
- Magántulajdonban álló ingatlanon elhelyezett reklámhordozó a telekhatárt nem keresztezheti és közvetlenül a telekhatáron nem helyezhető el.
- Reklám analóg és digitális felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető.
- A közérdekű molinó, az építési reklámháló és a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés kivételével molinó, ponyva vagy háló reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként nem alkalmazható.
- Utcabútorként létesített információs célú berendezés reklám közzétételre alkalmas felületének legfeljebb kétharmadán tehető közzé reklám.
- Információs célú berendezés az alábbi gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ közlésére létesíthető:
- az önkormányzat működése körébe tartozó információk;
- a település szempontjából jelentős eseményekkel kapcsolatos információk;
- a településen elérhető szolgáltatásokkal, ügyintézési lehetőségekkel kapcsolatos tájékoztatás nyújtása;
- idegenforgalmi és közlekedési információk;
- a lakosság egészét vagy széles rétegeit érintő, elsősorban állami információk;
- lakossági apróhirdetések.
- Budapest Főváros XXI. Kerület Csepel területén működő közművelődési intézményekkel megegyező számú közművelődési célú hirdetőoszlop létesíthető.
4.Reklám közzététele régészeti lelőhelyen
5.§
Régészeti lelőhely területén az útbaigazító tábla kivételével kizárólag információs célú berendezésen lehet reklámot közzétenni.
5.Reklám közzététele nem régészeti lelőhelyen
6.§
- Utasváróban és a kioszkon kizárólag CityLight formátumú eszköz helyezhető el.
- A más célú berendezés reklámcélra nem használható, kivéve a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés esetén.
- Közművelődési célú hirdetőoszlop reklám közzétételére igénybe vehető felülete a tizenkét négyzetmétert nem haladhatja meg.
- Egy adott útszakasz menetirány szerinti azonos oldalán ötven méteren belül további reklámhordozó nem helyezhető el. A tilalom nem vonatkozik a reklámközzétételre nem használt információs célú berendezésekre, funkcionális célú utcabútorokra, közérdekű reklámfelületre, továbbá az építési reklámhálóra.
6.Eltérés a reklámok elhelyezésére vonatkozó szabályoktól
- Az e rendeletben, valamint egyéb jogszabályban meghatározott tilalmaktól és követelményektől el lehet térni, amennyiben az Önkormányzat, vagy annak szerve, az Önkormányzat költségvetési szerve, gazdasági társasága a Polgármesteri Hivatal, vagy annak valamely szervezeti egysége által szervezett nyilvános eseményről való tájékoztatás érdekében szükséges.
- Az (1) bekezdést az eseményeket megelőzően, valamint az események ideje alatt lehet alkalmazni, egy évben összesen tizenkét naptári hét időtartamig.
- A polgármester az (1) bekezdés szerinti eseményről való tájékoztatás érdekében, a vonatkozó jogszabályok szerint településképi bejelentési eljárásban engedélyezhet eltérést a reklám közzétevője számára.
- A polgármester (3) bekezdés szerinti döntése nem pótolja, illetve helyettesíti a reklám közzétételéhez szükséges, jogszabályban előírt egyéb hatósági engedélyeket, melyeknek a beszerzése a reklám közzétevőjének feladata.
8.§
- Csepel Belvárosán kívül épület valamennyi homlokzatának egyidejű felújítása esetén a közterületről látható homlokzat előtti építési állványzaton építési reklámháló az alábbi együttes feltételekkel helyezhető el:
- egy épület azonos közterületre néző homlokzatán kizárólag egy építési reklámháló helyezhető el,
- a reklámhálón meg kell jeleníteni az épület tervezett homlokzati rajzát,
- az elhelyezés időtartama az építési munka megkezdésétől számított legfeljebb 6 hónap lehet, továbbá
- az építési munka megkezdését e-építési napló megnyitásával kell igazolni.
- A polgármester – településképi bejelentési eljárásban - az építési tevékenység építési naplóval igazolt megkezdésétől az építési tevékenység időtartamára építési reklámháló kihelyezését engedélyezheti.
- Egy épület azonos közterületre néző homlokzatán kizárólag egy építési reklámháló helyezhető el.
7. Záró rendelkezések
9.§
Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.