Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 38 /2017. (XII.15.) önkormányzati rendelete
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata jelképei és a „Dunaújváros” településnév használatáról
Hatályos: 2018. 01. 01Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 38 /2017. (XII.15.) önkormányzati rendelete
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata jelképei és a „Dunaújváros” településnév használatáról
Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) jelképei (címer, zászló) és a „Dunaújváros” településnév használat engedélyezési eljárásának lefolytatására az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. CL.. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezései - e rendeletben foglalt eltérésekkel - irányadók.
(2) Az önkormányzat jelképei és a „Dunaújváros” településnév használata iránti kérelmet papír alapon és elektronikus levél útján is be lehet nyújtani.
(3) A kérelem elektronikus levél útján történő benyújtása esetén az illeték megfizetését papír alapon kell igazolni.
(4) A kérelem papír alapú benyújtása esetén a 3. melléklet szerinti kérelem-nyomtatványt kell használni.
2. § (1) Az önkormányzat címere (a továbbiakban: címer) négyelt, kerek talpú, pajzs alakú. A pajzs egyes, kék mezejében lebegő ezüst bárány dicsfénnyel, mellső jobb lábával fekete keresztes, ezüst zászlót tart. A pajzs kettes és hármas mezeje ezüsttel és vörössel kilencszer sakkozott. A pajzs négyes, kék mezejében ezüst római oszlopfő lebeg.
(2) A kék mezőben lebegő bárány Dunapentele középkori eredetű szimbóluma, a fehér és vörös sakkozású részek egyfelől a város tervezett mivoltát, másfelől domináns iparát fejezik ki. A kék mezőben lebegő oszlopfő a település római kori előzményeire utal. A címer kék mezői a Dunát szimbolizálják.
(3) A címer színezési technikáját, szerkesztési alapelveit, és ábrázolását az 1. melléklet tartalmazza.
3. § (1) A címer csak díszítő vagy utaló jelképként alkalmazható úgy, hogy az Magyarország címerének jelentőségét ne kisebbítse.
(2) A címer hatósági tevékenység, eljárás során nem alkalmazható.
(3) A címer engedély nélkül megjeleníthető:
a) az önkormányzat zászlaján,
b) Dunaújváros Megyei Jogú Város Közgyűlése (a továbbiakban: közgyűlés) tanácskozótermében,
c) Dunaújváros Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: hivatal) épületén, helyiségeiben,
d) a hivatal házasságkötő termében,
e) a hivatal által kiadott beléptető kártyán,
e) az önkormányzat által kiadásra kerülő okleveleken, emléklapokon, emlékérmeken,
f) az önkormányzat és a hivatal protokolláris rendezvényein,
g) a közgyűlés, Dunaújváros Megyei Jogú Város Polgármestere (a továbbiakban: polgármester), Dunaújváros Megyei Jogú Város Jegyzője (a továbbiakban: jegyző) protokolláris használatra készített levélpapír fejlécén,
h) a közgyűlés bizottságának működése során keletkező iraton,
i) az önkormányzat által kiadott és a város történelmével, életével, fejlődésével foglalkozó kiadványokon,
j) a nemzetiségi önkormányzat, az önkormányzati költségvetési szerv, az önkormányzati tulajdonában álló gazdasági társaság, és a Dunaújvárosi Egyetem protokolláris rendezvényein, továbbá belföldi és nemzetközi kapcsolattartása során,
k) az önkormányzati költségvetési szerv és a Dunaújvárosi Egyetem által kiadott, és ezen intézmények történelmével, életével, fejlődésével foglalkozó kiadványokon,
l) az önkormányzat költségvetéséből magvalósuló programok, rendezvények alkalmával (ideértve a jótékonysági programokat, rendezvényeket is),
m) az önkormányzat költségvetéséből készülő kiadványok felületein.
4. § (1) A 3. § (3) bekezdésben meghatározottakon kívül a címer használatát - a közgyűlés által átruházott hatáskörében eljárva - a polgármester engedélyezi.
(2) A címer használatára vonatkozó írásbeli kérelmet a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A kérelemnek - az Ákr. 36. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül - tartalmaznia kell az alábbiakat:
a) a kérelmező elektronikus levélcímét,
b) a címerhasználat célját, alkalmazásának módját,
c) a felhasználni kívánt példányszámot vagy mennyiséget,
d) a címer előállításának anyagát,
e) terjesztés vagy forgalomba hozatal esetén annak módját,
f) a használat kérelmezett - határozott vagy határozatlan - időtartamát,
g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát, mely történhet rajz, fénykép, fénymásolat benyújtásával, vagy megjelenítésre alkalmas egyéb hitelt érdemlő módon,és
h) a felhasználásért felelős természetes személy nevét, elérhetőségét.
5. § (1) A címert az ábrázolás hűségének, mértékarányainak, színeinek megtartásával lehet felhasználni vagy megjeleníteni.
(2) A kérelem elbírálása előtt az (1) bekezdésben foglaltakról ki kell kérni Dunaújváros Megyei Jogú Város főépítészének véleményét.
(3) A címer használata kizárólag abban az esetben engedélyezhető, ha a kérelem megfelel az (1) bekezdésben írtaknak és a kiadvány, tárgy, termék rendeltetése, esztétikai megjelenése alkalmas a város jó hírnevének öregbítésére.
6. § (1) A címer használatára vonatkozó engedélynek - az Ákr. 81. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl - tartalmaznia kell:
a) az engedélyes elektronikus levélcímét,
b) az engedélyezett felhasználás célját,
c) az előállításra engedélyezett példányszámot, vagy mennyiséget,
d) az előállítás anyagát,
e) a terjesztés, a forgalomba-hozatal módjára vonatkozó kikötéseket, feltételeket,
f) a használat engedélyezett időtartamát, és
g) a címer felhasználásáért felelős természetes személy nevét, elérhetőségét.
(2) A kiadott engedélyekről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartást a jegyző vezeti. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell az (1) bekezdésben foglaltakat.
7. § (1) Az önkormányzat zászlaja (a továbbiakban: zászló) 2:1 arányú, állított téglalap alakú. A zászló két egyenlő szélességű sávra osztott, a baloldali sáv világoskék, a jobboldali sáv ezüst színű. Az ezüst sávban a felső- és baloldali széltől azonos, a középkék sáv szélességének 60%-ának távolságában a címer helyezkedik el.
(2) A zászló a Magyarország zászlajának használatát nem helyettesítheti, és nem kisebbítheti.
(3) A zászló színes ábrázolását a 2. melléklet tartalmazza.
8. § (1) A zászló engedély nélkül használható:
a) a közgyűlés ülései és a város életében jelentős események alkalmával,
b) megkülönböztetésül a több település részvételével tartott rendezvényen,
c) az önkormányzat bel-, és külkapcsolata során,
d) állami és nemzeti ünnepen,
e) az önkormányzat rendezvényén, ünnepségén,
f) cserezászlóként,
g) a juttatás jellegének a zászlón való feltüntetésével elismerésként.
(2) A zászlót az (1) bekezdés a)-e) pontjában meghatározott esetekben a Városháza téren vagy a rendezvény helyszínén zászlórúdra fel kell vonni.
(3) A város életében jelentős eseménynek minősül az olyan társadalmi rendezvény (különösen politikai, gazdasági, kulturális, sport, és nemzeti jellegű megemlékezés), amely a város életét, jövőjét, vagy fejlődését illetően meghatározó szerepet tölt be.
9. § (1) A zászló 8. § (1) bekezdésen kívüli esetekben történő felhasználását - a közgyűlés által átruházott hatáskörében eljárva - a polgármester engedélyezi.
(2) A zászló használatára vonatkozó írásbeli kérelmet a polgármesterhez kell benyújtani.
(3) A kérelemnek - az Ákr. 36. (1) bekezdésében foglaltakon kívül - tartalmaznia kell az alábbiakat:
a) a kérelmező elektronikus levélcímét,
b) a használat célját,
c) az előállítás anyagát,
d) terjesztés vagy forgalomba hozatal esetén annak módját,
e) a használat kérelmezett - határozott vagy határozatlan - időtartamát,
f) a zászlóval díszítendő tárgy mintapéldányát, mely történhet rajz, fénykép, fénymásolat benyújtásával, vagy megjelenítésre alkalmas egyéb hitelt érdemlő módon, és
g) a felhasználásért felelős természetes személy nevét, elérhetőségét.
10. § (1) A zászló használatára vonatkozó engedélynek - az Ákr. 81. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl - tartalmaznia kell:
a) az engedélyes elektronikus levélcímét,
b) az engedélyezett felhasználás célját,
c) az előállításra engedélyezett mennyiséget (darabszámot),
d) az előállítás anyagát,
e) a terjesztés, a forgalomba-hozatal módjára vonatkozó kikötést, feltételt,
f) a használat engedélyezett időtartamát, és
g) a felhasználásáért felelős természetes személy nevét, elérhetőségét.
(2) A kiadott engedélyekről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartást a jegyző vezeti. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell az (1) bekezdésben foglaltakat.
11. § Dunaújvároshoz tartozás kinyilvánítása céljából magánszemély a címert és a zászlót az e rendeletben foglalt korlátozások megtartásával használhatja.
12. § A címer és zászló engedélyes vagy engedély nélküli használata során mindenki köteles megőrizni azok tekintélyét és méltóságát.
13. § A „Dunaújváros” vagy „Dunaújváros Megyei Jogú Város” elnevezés, és ezek toldalékos, vagy ragozott nyelvtani formái (a továbbiakban: településnév) engedély nélkül használható:
a) az önkormányzat költségvetési szerve, önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társasága,
b) az önkormányzat területén működő gazdasági kamara,
b) az önkormányzat területén működő államigazgatási, igazságszolgáltatási szerv, vagy
c) önkormányzati tulajdonú médiaszolgáltató elnevezésében.
14. § (1) Az önkormányzat közigazgatási területén:
a) székhellyel rendelkező jogi személy és jogi személyiség nélküli szervezet,
b) tudományos, irodalmi, művészi és egyéb közszereplést végző, dunaújvárosi lakóhellyel vagy székhellyel rendelkező személy és társadalmi szervezet részére elnevezésük, tevékenységük gyakorlása, működésük folytatása során a településnevet és ezek bármely toldalékos formájának használatát a polgármester - a közgyűlés által átruházott hatáskörében eljárva - engedélyezi.
(2) Az önkormányzat költségvetési szerve, gazdasági társasága esetén a településnév felvételét és használatát nem kell engedélyezni.
(3) A településnév használatára vonatkozó írásbeli kérelmet a polgármesterhez kell benyújtani.
(4) A kérelemnek - az Ákr. 36. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül - tartalmaznia kell az alábbiakat:
a) a kérelmező elektronikus levélcímét,
b) a használat célját, alkalmazásának módját,
c) a használat kérelmezett - határozott vagy határozatlan - időtartamát, és
d) a felhasználásért felelős természetes személy nevét, elérhetőségét.
(5) Abban az esetben, ha a településnév dísztárgy, embléma, kiadvány vagy termék megjelölését szolgálja, úgy annak tervét a kérelemhez csatolni kell.
15. § A településnév használati engedély kizárólag abban az esetben bocsátható ki, ha a benyújtott kérelemből kétséget kizáróan megállapítható, hogy a településnév használata a közfigyelem felkeltésére és a város iránti megbecsülés fokozására alkalmas.
16. § (1) A településnév használatára vonatkozó engedélynek - az Ákr. 81. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl - tartalmaznia kell:
a) az engedélyes elektronikus levélcímét,
b) az engedélyezett használat céljának, és formájának meghatározását,
c) az engedély érvényességének időtartamát (határozott vagy határozatlan),
d) a felvétel és használat módjával kapcsolatos előírást, kikötést és feltételt,
e) a használat díjmentességre történő utalást,
f) az engedély visszavonhatóságára történő figyelmeztetést és ennek okait,
g) a használatért felelős természetes személy nevét, elérhetőségét.
(2) A kiadott engedélyekről nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartást a jegyző vezeti. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell az (1) bekezdésben foglaltakat.
17. § A címer, zászló, településnév használat engedélyezésére irányuló kérelmet el kell utasítani, ha a használat célja, módja, vagy formája:
a) jogszabályba ütközne,
b) az önkormányzat és szervei, vagy az önkormányzat közigazgatási területén élő lakosság jogát, jogos érdekét sértené, vagy veszélyeztetné,
c) a használat célja, módja, formája az önkormányzat céljaival ellentétes, vagy
d) az önkormányzatra nézve méltatlan.
18. § A címer, zászló, településnév használatának ellenőrzéséről - átruházott hatáskörében eljárva - a polgármester gondoskodik.
19. § (1) Az engedélyben foglaltaktól eltérő címer, zászló, településnév használat esetén a kiadott engedélyt - a közgyűlés által átruházott hatáskörében eljárva - a polgármester visszavonja és a használatot megtiltja.
(2) Engedély nélküli címer, zászló, településnév használat esetén - a közgyűlés által átruházott hatáskörében eljárva - a polgármester a használatot megtiltja.
20. § Ez a rendelet 2018. január 1. napján lép hatályba.