Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2017. (X.27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Hatályos: 2023. 05. 04Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2017. (X.27.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Dabas Város Önkormányzat Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6. pontjában, 6. § (5) bekezdésében, 11. § (16) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében; a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ában, 109. § (4) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés i) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés e) pontjában, valamint (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Általános rendelkezések
1. Rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed Dabas Város Önkormányzata (a továbbiakban:Önkormányzat) tulajdonában lévő, és tulajdonába kerülő
a) ingatlan és ingó vagyonra, valamint vagyoni értékű jogokra (továbbiakban: ingatlan és ingó vagyon), továbbá
b) a tagsági jogot megtestesítő értékpapírokra, a kárpótlási jegyekre, a nonprofit
2. Értelmező rendelkezések:
2. §
II. Az önkormányzati vagyon
3. Önkormányzati vagyon
3. § Az önkormányzat vagyona rendeltetése szerint törzsvagyonból és üzleti vagyonból áll.
4. Törzsvagyon
4. § (1) Az önkormányzat törzsvagyona forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes vagyon.
(2) Az önkormányzat törzsvagyona – a Nemzeti vagyon külön része - a kötelező önkormányzati feladatok ellátására szolgáló vagyon, amelyet a többi vagyontól elkülönítve kell nyilvántartani.
5. §
5. Forgalomképtelen vagyon
6. §
6. Korlátozottan forgalomképes vagyon
7. Üzleti vagyon
7. § (1) Mindaz a vagyon, amely törvény vagy e rendelet alapján nem tartozik a törzsvagyon, körébe, forgalomképes üzleti vagyon.
(2) Az üzleti vagyon elemeit a 3. számú melléklet tartalmazza
8. Az önkormányzati vagyon minősítése és nyilvántartása
8. § (1) A vagyontárgy megszerzésekor dönteni kell annak 5-7. §-ban foglaltak szerinti besorolásáról (minősítéséről).
(2) Az Önkormányzat tulajdonában lévő vagy tulajdonába kerülő vagyon a rendeltetése vagy tervezett rendeltetése alapján a 5-7. §-ban foglaltak figyelembevételével sorolandó be az ott meghatározott vagyoni körbe.
(3) Amennyiben az üzleti vagyon valamely eleme közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátásához vagy hatáskör gyakorlásához válik szükségessé, az adott vagyoni elem a 5-6. § .ban foglaltak figyelembevételével a törzsvagyonba sorolandó át.
(4) Amennyiben a törzsvagyon valamely eleme már nem szolgálja közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását, az adott vagyontárgy a törzsvagyon köréből – e §. (5) és (6) bekezdésben foglaltak kivételével – kivonható, és az üzleti vagyonba átsorolható.
(5) Az ingatlan vagy ingatlanrész forgalomképtelensége e rendelet erejénél fogva megszűnik, ha a helyi építési szabályzat végrehajtása céljából az erre vonatkozó jogszabály alapján lefolytatott telekalakítási eljárásban hozott jogerős határozat alapján végrehajtható telekalakítás során az ingatlan közterület rendeltetése megszűnik. Az ingatlan vagy ingatlanrész a telekalakítási határozat alapján kialakult megnevezése vagy rendeltetése szerint korlátozottan forgalomképes vagy üzleti vagyonba sorolandó át.
(6) Az ingatlan vagy ingatlanrész korlátozott forgalomképessége e rendelet erejénél fogva megszűnik, ha a helyi építési szabályzat végrehajtása céljából az erre vonatkozó jogszabály alapján lefolytatott telekalakítási eljárásban hozott jogerős határozat alapján végrehajtható telekalakítás során kialakuló vagy másik ingatlanba beolvadó ingatlan vagy ingatlanrész kötelező önkormányzati feladatkör ellátásához vagy hatáskör gyakorlásához nem szükséges. Az ingatlan vagy ingatlanrész a telekalakítási határozat alapján kialakult megnevezése vagy rendeltetése szerint üzleti vagyonba sorolandó át.
(7) A vagyon (2)-(6) bekezdés szerinti átsorolásáról az Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) dönt.
(8) E § alkalmazásában közterület: az Önkormányzat tulajdonában álló helyi közutak és műtárgyaik, terek (vásárterek, kiállítási területek), parkok (közparkok, közkertek, belterületi élőfa-gyűjtemények), vizek, közcélú vízi létesítmények (gátak, töltések, belvízlevezető csatornák, öntözőcsatornák, árkok), valamint minden olyan közhasználatra szolgáló földterület, amelyet az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván.
9. §
.
A vagyongazdálkodás általános szabályai
9. A vagyongazdálkodás alapelvei
10. §
.
10. Vagyongazdálkodási terv
11. § (1) A Képviselő-testület a tulajdonában lévő nemzeti vagyon rendeltetésének megfelelő biztosítása céljából, az Önkormányzat teherbíró képességéhez igazodó, hosszú távú vagyongazdálkodási tervet készít. A hosszú távú vagyongazdálkodási terv az önkormányzat gazdasági programjának időtartamára szól.
(2) A vagyongazdálkodási terv tartalmazza az önkormányzat teljes vagyonának kezelésére, hasznosítására, gyarapítására vonatkozó aktuális célkitűzéseket, és az önkormányzat feladatellátásának érdekében felesleges vagyontárgyak értékesítésére, hasznosítására vonatkozó javaslatot.
(3) A vagyongazdálkodási tervről szóló határozatot az éves költségvetési rendelet megalkotása során figyelembe kell venni.
A vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlása
11. Általános szabályok
12. § Az Önkormányzat vagyonára vonatkozó tulajdonosi jogokat az e rendeletben szabályozottak szerint
a) a Képviselő-testület,
b) a polgármester
gyakorolhatja.
13. § (1) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyon megszerzésére vagy átruházására irányuló döntést megelőzően az adott vagyontárgy értéke a (2)-(3) bekezdésben foglalt kivétellel
a)1 ingatlanvagyon esetén az erre vonatkozó értékbecslésben meghatározott érvényességi idejű, -de 6 hónapnál nem régebbi ingatlanszakértő által készített értékbecslés, mely értékbecslés 50 millió forint értékhatárig saját ingatlanszakértővel is elvégezhető,
b) értékpapír esetén a tőzsdére bevezetett részvénynél a tőzsdei árfolyam, a tőzsdén nem jegyzett részvénynél, valamint az üzletrésznél üzleti értékelés,
c) ingó vagyontárgy átruházása esetén az erre vonatkozó értékbecslésben meghatározott érvényességi idejű, de 6 hónapnál nem régebbi egyedi értékbecslés, nyilvános értékelési módszer vagy könyv szerinti érték
(a továbbiakban az a-c) pontokban foglaltak együtt: értékbecslés) alapján határozandó meg.
(2) Ingó vagyontárgy átruházása esetén 200 ezer Ft egyedi beszerzési, előállítási érték alatt mellőzhető értékbecslés beszerzése, ellenben szükséges az összehasonlító árak alkalmazása.
(3) Ingatlanvagyon megszerzése esetén nincs szükség ingatlanforgalmi értékbecslésre, amennyiben a szerzés hatósági vagy végrehajtási eljárásban történik, és az ingatlan értékét az adott eljárásokra vonatkozó jogszabály alapján határozták meg.
(4) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyon megterhelésére irányuló döntést megelőzően az e.§. (6) bekezdésben foglalt kivétellel – az erre vonatkozó értékbecslésben meghatározott érvényességi idejű, de 6 hónapnál nem régebbi értékbecslés alapján határozandó meg.
(5) Amennyiben törvény másként nem rendelkezik, az önkormányzati vagyon közfeladat céljára történő ingyenes hasznosítása, vagyonkezelésbe, működtetésbe vagy üzemeltetésbe adása esetén a forgalmi érték az adott vagyontárgy könyv szerinti bruttó értéke.
(6) Amennyiben az adott vagyontárgy vonatkozásában az (1) bekezdésben meghatározottnál régebben készült értékbecslés áll rendelkezésre, a döntést megelőzően ennek aktualizált változata is elfogadható.
(7) Az önkormányzati vagyon nem pénzbeli hozzájárulásként gazdasági társaság részére történő szolgáltatása csak a könyvvizsgáló által megállapított értéken történhet. Társasági részesedésvásárlása legfeljebb a könyvvizsgáló által megállapított értéken történik.
(8) Ingatlan (5) bekezdésen kívüli – bérbeadás, hasznosítása esetén esetén a forgalmi érték az adott vagyontárgy könyv szerinti bruttó értéke.
14. §
.
12. Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának átruházása
15. § (1) A korlátozottan forgalomképes vagyon átruházásáról és annak feltételeiről értékhatárra való tekintet nélkül – a (2) és (4) bekezdésben írt feltételekre figyelemmel – a Képviselő-testület dönt.
(2) A 6. § (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott korlátozottan forgalomképes vagyon a törzsvagyon köréből történő kivonás nélkül kizárólag törvényben meghatározott személy részére vagy törvényben meghatározott feltételek teljesülése esetén idegeníthető el.
(3) A (2) bekezdésben nem szabályozott esetben a 6. § (1) bekezdés a) pontjában, valamint a 6. § (1) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott korlátozottan forgalomképes vagyon átruházására abban az esetben van lehetőség
a) ha az adott vagyonelem a közfeladat ellátásához feleslegessé válik, vagy megszűnik a közfeladat ellátásának kötelezettsége, amelyre tekintettel a vagyonelem korlátozottan forgalomképességét megállapították, és
b) a Képviselő-testület legkésőbb az átruházásra vonatkozó döntéssel egyidejűleg dönt a vagyonelem korlátozottan forgalomképes vagyoni körből üzleti vagyoni körbe történő átsorolásáról.
(4) A 6. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott korlátozottan forgalomképes vagyon tulajdonjoga abban az esetben ruházható át, ha a Képviselő-testület az átruházással egyidejűleg dönt a vagyonelem korlátozottan forgalomképes vagyoni körből üzleti vagyoni körbe történő átsorolásáról.
16. § (1) Az üzleti vagyon körébe tartozó
a) vagyon átruházásáról és annak feltételeiről
b) A gazdasági társaságokban lévő üzleti vagyon körébe tartozó társasági részesedések, valamint értékpapírok átruházásáról, értékpapírszámlát vezető, valamint az ügyletet lebonyolító szervezet kiválasztásáról vagyonértéktől függetlenül
a Képviselő-testület dönt.
(3) Az üzleti vagyon körébe tartozó ingó vagyon átruházásáról
a) nettó 500.000,- Ft vagyonértékig a polgármester,
b) nettó 500.001,- Ft vagyonértéktől a Képviselő-testület
dönt.
17. § Nemzeti vagyon tulajdonjogát átruházni természetes személy vagy átlátható szervezet részére lehet. Az átláthatóság vizsgálatát belső szabályzat rögzíti.
13. Az önkormányzati vagyon hasznosítása és megterhelése
18. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát képező nemzeti vagyont ingyenesen csak törvényben meghatározott esetekben kizárólag közfeladat és a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátása, valamint e feladatok ellátásához szükséges infrastruktúra biztosítása vagy közérdekű tevékenység végzése céljából lehet hasznosítani.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott ingyenes hasznosításról és annak feltételeiről
a) ingó vagyon esetében
aa) az Önkormányzat intézményének működtetésében lévő ingó vagyonra vonatkozóan az intézményvezető,
ab) az Önkormányzat tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság működtetésében vagy más szervezet vagyonkezelésében lévő ingó vagyonra vonatkozóan a működtető vagy vagyonkezelő szervezet vezetője, valamint
ac) az aa) és ab) alpontban nem szabályozott egyéb ingó vagyonra vonatkozóan a polgármester és
b) ingatlan vagyon esetében
ba) ha a hasznosítás időtartama a 1 évet nem haladja meg, a polgármester,
bb) ha a hasznosítás időtartama a 1 évet meghaladja a Képviselő-testület
dönt.
19. § (1) A forgalomképtelen vagyon bérbe, ellenérték fejében történő használatba adásáról, valamint a nemzeti vagyonról szóló törvény által lehetővé tett megterheléséről és annak feltételeiről a Képviselő-testület dönt.
(2) A korlátozottan forgalomképes vagyon bérbe, ellenérték fejében történő használatba adásáról, valamint megterheléséről és annak feltételeiről Képviselő-testület dönt.
(3) Az üzleti vagyon bérbe, ellenérték fejében történő használatba adásáról, valamint megterheléséről és annak feltételeiről a Képviselő-testület dönt.
(4) Az (1)-(3) bekezdéstől eltérően az önkormányzati vagyont működtető szervezetek működtetésében lévő vagyon bérbeadásáról
a) a vagyonkezelő szervezet vezetője vagy
b) a 43-45. §-ban foglaltak szerint az önkormányzati vagyont vagyonkezelésnek nem minősülő jogviszony alapján működtető vezetője vagy a polgármester dönt.
20. §
.
21. §
.
14. Társasházi közös tulajdonnal kapcsolatos szabályok
22. § (1) Társasház Képviselő-testületében az Önkormányzatra eső közös tulajdoni résszel kapcsolatos tulajdonosi jogokat a polgármester gyakorolja és dönt a közös tulajdoni rész átruházásáról, megterheléséről, az elővásárlási, visszavásárlási és vételi jog, valamint a közös tulajdoni részt érintő hatósági eljárásban az Önkormányzatot megillető jogok gyakorlásáról. Az ezen túl felmerülő minden más, közös tulajdont érintő társtulajdonosi jogot a polgármester a Polgármesteri Hivatal megbízott köztisztviselője illetve a vagyont működtető szervezet útján is gyakorolhatja.
(2) A társasházi közös tulajdon átruházására vonatkozó döntést megelőzően a társasházi vagyont működtető szervezet az átruházással összefüggésben állást foglal és a tulajdonosi döntést megelőzően javaslatot ad.
15. Mező- és erdőgazdasági hasznosítású földre vonatkozó szabályok
23. §
.
Az Önkormányzat tulajdonosi részesedésével működő gazdasági társaságokra vonatkozó szabályok
16. Az Önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő részvénytársaságra vonatkozó szabályok
24. § A részvénytársaság döntéshozó szerveként az alapító kizárólagos hatásköreit a Képviselő-testület, a Képviselő-testület és a polgármester gyakorolja a 25. §-ban foglaltak szerint.
25. § (1) A Képviselő-testület dönt
a) az alapszabály megállapításáról, módosításáról,
b) a társaság működési formájának megváltoztatásáról,
c) a társaság átalakulásának és jogutód nélküli megszűnésének elhatározásáról,
d) az alaptőke felemeléséről, leszállításáról,
e) alaptőke felemelése, leszállítása,
f) tagi hitel nyújtásáról és visszafizetésének feltételeiről,
g) az igazgatóság tagjának és elnökének megválasztásáról, visszahívásáról, első díjazásának megállapításáról,
h) a felügyelő bizottság tagjának és elnökének megválasztásáról, visszahívásáról, díjazásának megállapításáról,
i) a könyvvizsgáló megválasztásáról, visszahívásáról, díjazásának megállapításáról,
j) az olyan szerződés megkötésének jóváhagyásáról, amelyet a társaság igazgatósága tagjával vagy elnökével, felügyelő bizottsági tagjával, választott társasági könyvvizsgálójával vagy azok közeli hozzátartozójával köt,
k) a vezető tisztségviselővel, a felügyelőbizottsági taggal és a társasági könyvvizsgálóval szembeni kártérítési igény érvényesítéséről,
l) a társaság által gazdálkodó szervezet alapításáról vagy megszüntetéséről, valamint
m) a társaság által gazdálkodó szervezetben való részesedés megszerzéséről vagy
n) a számviteli törvény szerinti éves beszámoló elfogadásáról és az adózott eredmény felhasználásáról,
o) az éves üzleti terv jóváhagyásáról,
p) osztalékelőleg fizetéséről,
q) a társaság gazdasági tevékenységéről szóló beszámoló elfogadásáról,
r) az igazgatóság tagjának és elnökének díjazásáról az első díjazás kivételével,
s) kötvény kibocsátása
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározotton kívül a jogszabályban, valamint az alap
17. Az Önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő korlátolt felelősségű társaságokra vonatkozó szabályok
26. § A korlátolt felelősségű társaságok döntéshozó szerveként az alapító kizárólagos hatásköreit a Képviselő-testület, a Képviselő-testület tulajdonosi jogokat gyakorló bizottsága és a polgármester gyakorolja a 27. §-ban foglaltak szerint.
27. § (1) A Képviselő-testület dönt
a) a társasági szerződés, alapító okirat megállapításáról, módosításáról,
b) a társaság átalakulásának és jogutód nélküli megszűnésének elhatározásáról,
c) a törzstőke felemeléséről, leszállításáról,
d) pótbefizetés elrendeléséről,
e) tag kizárásának kezdeményezése,
f) az ügyvezető megválasztásáról, visszahívásáról, első díjazásának megállapításáról,
g) a felügyelő bizottság tagjának és elnökének megválasztásáról, visszahívásáról, díjazásának megállapításáról,
h) a könyvvizsgáló megválasztásáról, visszahívásáról, díjazásának megállapításáról,
i) az olyan szerződés megkötésének jóváhagyásáról, amelyet a társaság ügyvezetőjével, felügyelőbizottsági tagjával, választott társasági könyvvizsgálójával vagy azok közeli hozzátartozójával köt,
j) a vezető tisztségviselővel, a felügyelőbizottsági taggal és a társasági könyvvizsgálóval szembeni kártérítési igény érvényesítéséről,
k) a társaság által gazdálkodó szervezet alapításáról vagy megszüntetéséről, valamint
l) a társaság által gazdálkodó szervezetben való részesedés megszerzéséről vagy átruházásáról.
m) a számviteli törvény szerinti éves beszámoló elfogadásáról és az adózott eredmény felhasználásáról,
n) az éves üzleti terv jóváhagyásáról,
o) a társaság gazdasági tevékenységéről szóló beszámoló elfogadásáról,
u) osztalék kifizetésnek kezdeményezése
v) üzletrész felosztásának kezdeményezése,üzletrész bevonásának elrendelése
(2) Az (1) bekezdésben meghatározotton kívül jogszabályban, valamint az alapító okiratban a társaság legfőbb szerve kizárólagos hatáskörébe utalt ügyben a polgármester dönt.
(3) A képviselő-testület és a polgármester tulajdonosi döntései nem veszélyeztethetik, illetve korlátozhatják az éves költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását.
18. Az Önkormányzat többségi befolyásával működő gazdasági társaságokra vonatkozó szabályok
28. § (1) A társaság legfőbb szervének döntését megelőzően a Képviselő-testület dönt
a) a társaság létesítő okiratának megállapítására, módosításáról
(2) Az (1) bekezdésben meghatározotton kívül jogszabályban, valamint a létesítő okiratban a társaság legfőbb szerve kizárólagos hatáskörébe utalt ügyben előterjesztett javaslatról a társaság legfőbb szervének döntését megelőzően a polgármester dönt.
(3) A képviselő-testület és a polgármester tulajdonosi döntései nem veszélyeztethetik, illetve korlátozhatják az éves költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását.
(4) A társaság legfőbb szervének döntése során az Önkormányzat képviseletében eljáró személy az (1) és (2) bekezdésben foglaltak szerint hozott előzetes döntésnek megfelelően érvényesíti az Önkormányzat tulajdonosi jogait.
19. Kisebbségi tulajdonban lévő gazdasági társaságokra vonatkozó szabályok
29. § (1) Az Önkormányzat kisebbségi részesedésével működő gazdasági társaságban a társaság legfőbb szervének döntését megelőzően a társaság legfőbb szervének hatáskörébe utalt ügyekben előterjesztett javaslatról a polgármester dönt.
(2) A társaság legfőbb szervének döntése során az Önkormányzat képviseletében eljáró személy az (1) bekezdésben foglaltak szerint hozott előzetes döntésnek megfelelően érvényesíti az Önkormányzat tulajdonosi jogait.
(3) A polgármester tulajdonosi döntései nem veszélyeztethetik, illetve korlátozhatják az éves költségvetésben tervezett feladatok megvalósítását.
20.Üzleti terv
30. § (1) Dabas Város Önkormányzatának 100%-os tulajdonosi részesedésével rendelkező gazdasági társaság köteles üzleti tervet készíteni. Az üzleti terv és a beszámoló tartalmára vonatkozó előírásokat a 4. melléklet tartalmazza.
(2) A tulajdonos képviselő-testület az üzleti tervet az éves költségvetés elfogadásakor tárgyalja meg.
(3) Az önkormányzati tulajdonú társaságok vez0etői kötelesek a tulajdonos képviselő testületnek munkatervéhez igazodóan, legalább a képviselő-testületi ülést megelőző 15 nappal benyújtani üzletpolitikai jelentéseiket, a számviteli törvény szerinti beszámolójukat, és minden olyan előterjesztési javaslatot, amely a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(4) Az üzleti terv, valamint a (3) bekezdésben felsoroltak a társaság felügyelő bizottsága írásbeli jelentésének birtokában - kivéve ha jogszabályban meghatározottak alapján nem rendelkezik felügyelő bizottsággal - azzal egyidejűleg nyújthatók be a tulajdonos képviselő- testülethez megtárgyalásra.
(5) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettsége az önkormányzat jogszabályokban előírt beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségéhez kapcsolódik, melyet a jegyző felhívására kell teljesíteni.
(6) A benyújtott dokumentumok tartalmának ellenőrzésében az önkormányzat hivatala közreműködik, melynek keretében ellenőrzi az igényelt önkormányzati támogatás felhasználását, vizsgálja a javaslatok megalapozottságát az önkormányzat költségvetésének, illetve gazdálkodási feltételeinek tükrében, szakmai jellegű vizsgálatot az önkormányzat hivatalának arra illetékes osztálya látja el.
(7) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoknak törvényben meghatározott kötelezően közzé teendő információikat, szerződéseket a saját honlapjukon kell közzé tenni.
Az Önkormányzat tulajdonában álló vagyon működtetése
21. Vagyonkezelés
31. § (1) Önkormányzati vagyon vagyonkezelésbe adására a Képviselő-testület jogosult. A Képviselő-testület a döntésében meghatározza a vagyonkezelés időtartamát, díját, térítésmentességét és a jogviszony további feltételeit. A vagyonkezelői jog gyakorlásának részletes szabályait a vagyonkezelési szerződésben kell rögzíteni.
(2) A vagyonkezelő köteles
a) a vagyonkezelésbe vett vagyont a központi berendezésekkel és felszerelésekkel együtt rendeltetésszerűen, a vagyonkezelési szerződésnek, a rendes gazdálkodás szabályainak megfelelően, a vagyonra vonatkozó jogszabályokban leírt és egyéb előírások betartásával, a közvagyont használó személytől elvárható gondossággal, mások jogainak és törvényes érdekeinek sérelme nélkül birtokolni, használni, szedni hasznait.
b) a vagyonkezelésbe vett vagyon teljes egészét kizárólag a vagyon működtetésével fenntartott szolgáltatások helyben történő nyújtása érdekében felhasználni.
c) betartani és betartatni a vagyonkezelésbe vett vagyonnal kapcsolatban a tűzvédelmi, munkavédelmi és környezetvédelmi jogszabályokban és más előírásokban foglaltakat.
d) viselni a vagyonkezelésbe vett vagyonnal összefüggő költségeket, díjakat, közterheket, és gondoskodni a vagyon biztosításáról, vagyonvédelméről.
e) legalább az évenként elszámolt értékcsökkenés összegének mértékéig gondoskodni a vagyonkezelésbe vett vagyon karbantartásáról, pótlásáról, felújításáról, lehetőség szerinti gyarapításáról, bővítéséről. Vagyonkezelő e kötelezettsége teljesítéséről köteles az Önkormányzat felhívására soron kívül tájékoztatást adni.
f) teljesíteni a vagyonkezelésbe vett vagyonnal kapcsolatban a jogszabályokban és a vagyonkezelési szerződésben előírt nyilvántartási, adatszolgáltatási, és elszámolási kötelezettségét.
g) a vagyonkezelésbe vett vagyont, annak értékét és változásait nyilvántartani. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a vagyon elsődleges rendeltetése szerinti közfeladat megjelölését is. A nyilvántartási adatok jogszabály eltérő rendelkezése hiányában nyilvánosak.
h) az Önkormányzatot haladéktalanul értesíti a vagyonkezelésbe vett vagyont fenyegető veszélyről, a beállott károkról, és a tudomására jutott minden olyan tényről, adatról, körülményről, amely a vagyon rendeltetésszerű, zavarmentes használatát akadályozza, kár bekövetkezésével fenyeget, a vagyon értékének, állagának romlásához vezethet, valamint arról, ha őt jogai gyakorlásában harmadik személy akadályozza.
i) a tárgyévet megelőző év december első munkanapjáig a tárgyévre vonatkozóan selejtezési, karbantartási, felújítási, pótlási tervet bemutatni, amely tartalmazza a vagyonkezelésbe vett vagyon értékcsökkenésének felhasználását is.
j) a vagyonkezelésbe vett vagyont érintően az i) pont szerinti terven felüli értékcsökkenést, selejtezést, felújítást, beruházást, pótlást és egyéb lényeges változásokat azok bekövetkezésétől számított 10 napon belül jelenteni az Önkormányzatnak.
k) évente legkésőbb a tárgyévet követő év márciusának első munkanapjáig beszámolni a vagyonkezelési kötelezettsége teljesítéséről és a jogviszonnyal kapcsolatos egyéb tevékenységéről. Az éves beszámoló keretében a vagyonkezelő köteles az Önkormányzat részére adatot szolgáltatni a vagyonkezelésbe vett vagyon tárgyévi változásairól, a tárgyévben elszámolt értékcsökkenési leírás összegéről, köteles továbbá bruttó és nettó érték egyeztetést elvégezni az Önkormányzattal a vonatkozó jogszabályok és a vagyonkezelési szerződés által előírtak teljesítése, betartása érdekében.
(3) Vagyonkezelő a (2) bekezdésben meghatározott kötelezettségei teljesítése és a vagyonellenőrzés során köteles a valóságnak megfelelően adatot szolgáltatni, e kötelezettség megszegése jogszabályban előírt kötelezettség megszegésének minősül, amelyre tekintettel Önkormányzat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény alapján a vagyonkezelési szerződést megszüntetheti.
(4) A vagyonkezelésbe vett vagyonban a vagyonkezelő bővítést csak az Önkormányzat előzetes jóváhagyásával végezhet. A vagyonkezelésbe vett vagyon bővítésével létrejött vagyon az átadását követően térítés nélkül az Önkormányzat vagyonába kerül, közös tulajdon nem keletkezik.
(5) A vagyonkezelésbe vett vagyon karbantartáson túli beruházásai, pótlása során létrejövő új vagyonelemek az átadásukat, vagy üzembe helyezésüket követően térítés nélkül az Önkormányzat vagyonába kerülnek, közös tulajdon nem keletkezik.
32. § (1) A vagyonkezelés ellenőrzésének szabályait az számvitelről szóló törvény, az államháztartás számviteléről szóló törvény, a nemzeti vagyonról szóló törvény és az államháztartásról szóló törvény alapján a vagyonkezelési szerződésben kell rögzíteni.
(2) A vagyonkezelési szerződésben rögzíteni kell, hogy a Képviselő-testület, vagy felhatalmazása alapján annak bizottsága, vagy a polgármester jogosult a vagyonkezelői jog gyakorlásának ellenőrzésére.
(3) Az ellenőrzés célja a vagyonkezelésbe adott vagyonnal való gazdálkodás vizsgálata, ennek keretében különösen az önkormányzati vagyonnyilvántartás teljességének és helyességének biztosítása, a jogszerűtlen, a szerződésellenes, vagy a tulajdonos érdekeit sértő, vagy az Önkormányzatot hátrányosan érintő vagyonkezelői intézkedések feltárása és a jogszerű állapot helyreállítása.
(4) Az ellenőrzés körében az Önkormányzat, vagy képviselője jogosult
a) a vagyonkezelő vagyonkezelésében álló, az Önkormányzat tulajdonában álló ingatlan területére belépni,
b) az ellenőrzés tárgyához kapcsolódó iratokba és más dokumentumokba, elektronikus adathordozón tárolt adatokba - a külön jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával - betekinteni, azokról másolatot, kivonatot, tanúsítványt készíttetni, ennek érdekében a vagyonkezelő szerv irodai helyiségeibe belépni, és ott tartózkodni, a számára szolgáltatott adatok valóságáról meggyőződni,
c) vagyonkezelő vezetőjétől és bármely alkalmazottjától írásban vagy szóban felvilágosítást, információt kérni.
(5) Az ellenőrzés körében az Önkormányzat, vagy képviselője
a) jogait úgy gyakorolja, hogy a vagyonkezelő tevékenységét és rendeltetésszerű működését a lehető legkisebb mértékben zavarja,
b) helyszíni ellenőrzésének megkezdéséről a vagyonkezelő vezetőjét az ellenőrzés megkezdése előtt legalább 3 nappal tájékoztatja,
c) megállapításait tárgyszerűen, a valóságnak megfelelően ellenőrzési jelentésbe foglalja és a jelentéstervezetet, valamint a végleges jelentést a vagyonkezelő vezetőjének megküldi.
(6) A vagyonkezelő, vagy képviselője
a) jogosult a helyszíni ellenőrzési cselekményeknél jelen lenni,
b) jogosult az ellenőrzés megállapításait megismerni, a jelentéstervezetre észrevételt tenni,
c) köteles az ellenőrzés végrehajtását elősegíteni, abban együttműködni,
d) köteles az ellenőrzést végző részére szóban vagy írásban a kért tájékoztatást, felvilágosítást, nyilatkozatot megadni, a dokumentációkba a betekintést biztosítani,
e) köteles az ellenőrzést végző kérésére a rendelkezésre bocsátott dokumentumok teljességéről nyilatkozni,
f) köteles az ellenőrzés zavartalan elvégzéséhez szükséges egyéb feltételeket megteremteni,
g) köteles az ellenőrzés megállapításai, javaslatai alapján tett intézkedéseiről az Önkormányzatot tájékoztatni.
22. Az önkormányzati vagyon vagyonkezelésnek nem minősülő jogviszony alapján történő működtetése
33. § (1) Az önkormányzati vagyont vagyonkezelésnek nem minősülő jogviszony alapján
a) az Önkormányzat intézménye,
b) az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társasága és
c) az Önkormányzattal szerződéses jogviszonyban álló más jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, vagy természetes személy
(a továbbiakban együtt: önkormányzati vagyont működtető szervezet) működtetheti.
(2) Az Önkormányzat intézménye részére a Képviselő-testület a működéshez szükséges vagyon használatát a közfeladat ellátásához szükséges és elégséges mértékben biztosítja. Az önkormányzati intézmény az alapító okiratban használatba adott vagyon működtetéséről törvényben és e rendeletben foglaltak figyelembevételével gondoskodik.
(3) Az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság, valamint az Önkormányzattal szerződéses jogviszonyban álló más jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagy természetes személy a használatában lévő vagyon működtetéséről törvényben és e rendeletben meghatározottakon kívül a vele kötött szerződésben foglaltak alapján gondoskodik.
34. § (1) Az önkormányzati vagyont működtető szervezet a működtetés során jogosult a vagyon
a) birtoklására,
b) rendeltetésszerű használatára, valamint
c) hasznai szedésére az e rendeletben foglaltak szerint.
(2) Az önkormányzati vagyont működtető szervezet a vagyon működtetése során – a (7) bekezdésben foglalt kivétellel – a tűzvédelmi, munkavédelmi, egészségügyi előírásoknak megfelelően gondoskodik
a) a vagyon fenntartásáról, ezen belül különösen
aa) a karbantartásról,
ab) a vagyon teljes vagy részleges felújításáról,
ac) a vagyon fejlesztéséről, beleértve a korszerűsítést, átalakítást és
ad) szükség esetén a bontásról, megsemmisítésről,
b) a vagyon üzemeltetésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, ezen belül különösen
ba) a vagyonvédelemről,
bb) a vagyon működtetése költségeinek és
bc) a vagyonhoz fűződő közterhek viseléséről.
(3) Az Önkormányzat intézménye a (2) és (7) bekezdésben foglalt feladaton túl gondoskodik a működtetésébe adott ingó vagyon számviteli előírások szerinti nyilvántartásáról, szükség esetén a használatra alkalmatlan vagyontárgyak selejtezéséről.
(4) Az önkormányzati vagyont működtető szervezet felelős a vagyon rendeltetésszerű használatáért és gazdaságos működtetéséért.
(5) Az önkormányzati vagyont működtető szervezetek a vagyon működtetése körében egyes részfeladatok elvégzésére vagy a feladatok megosztására megállapodást köthetnek.
(6) A Képviselő-testület az Önkormányzat intézménye használatába adott vagyoni eszköz használatának jogát megvonhatja, ha az a feladat ellátásának veszélyeztetése nélkül az önkormányzati célok megvalósítását hatékonyabban szolgálja. Ebben az esetben az intézménynek az adott vagyoni eszköz működtetésére vonatkozó jogai és kötelezettségei is megszűnnek.
(7) Az Önkormányzat tulajdonában álló és az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetése során az önkormányzati vagyont működtető szervezet a nemzeti köznevelésről szóló törvényben meghatározott feladatok ellátásáról gondoskodik.
35. § (1) Az Önkormányzat vagyonának működtetésbe adásáról vagy kivonásáról
a) a vagyon fő rendeltetése vagy tervezett fő rendeltetése vagy hasznosítása,
b) alapító okirat,
c) az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társasággal feladatellátásra kötött szerződés vagy
d) a tulajdonosi jogok 19. §-ban meghatározott gyakorlójának döntése
alapján a jegyző gondoskodik.
(2) A vagyon vagy a vagyon egy meghatározott része üzemeltetésének jogát és kötelezettségét a tulajdonosi jogok 19. §-ban meghatározott gyakorlójának döntése alapján el lehet vonni, és más személy vagy szervezet üzemeltetésébe lehet adni.
(3) Az üzemeltetés jogának a működtető szervezettől történő elvonása a működtetés körébe tartozó többi feladat ellátását nem érinti, az továbbra is a működtetőt terheli.
36. §
.
37. § Az önkormányzati vagyont működtető, az Önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság a működtetésében álló önkormányzati vagyont az Nvt.-ben meghatározott időre, a társaság igazgatósága elnökének vagy ügyvezetőjének döntése alapján hasznosíthatja.
38. § A 39. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott más jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagy természetes személy működtetésében álló vagyon bérbeadására a működtetővel kötött szerződésben foglaltakat kell alkalmazni.
23. Az Önkormányzat vagyonát érintő egyéb tulajdonosi jogok gyakorlása
39. § (1) Az Önkormányzattal szemben benyújtott – a (2) bekezdésben foglaltakon kívül felmerülő – kártérítési vagy kártalanítási igényről
a) nettó 1.000.000,- Ft összegig a polgármester,
b) nettó 1.000.001,- Ft összegtől a Képviselő-testület
dönt.
(2) A vagyon 43. § szerinti megszerzése során keletkező kártalanítási igény (értékcsökkenés, zöldkár, elmaradt haszon stb.) szakértő által megállapított összege a vagyon megszerzése során megkötendő szerződésben vagy hatósági határozatban foglaltak szerint fizetendő meg.
(3) Az Önkormányzatot megillető kártérítés vagy kártalanítás megfizetésére vonatkozó megállapodás megkötéséről a polgármester dönt.
40. § (1) Más személy vagy szervezet tulajdonában lévő vagyonon az Önkormányzat javára fennálló szolgalmi, egyéb használati joggal, elidegenítési, elidegenítési és terhelési, továbbá a tulajdonos rendelkezési jogát korlátozó egyéb tilalommal vagy az alapján való rendelkezésről a polgármester dönt.
41. § (1) Önkormányzati intézményi és nemzetiségi önkormányzati feladatot segítő, valamint az Önkormányzat intézménye vagy nemzetiségi önkormányzat által létrehozott alapítvány székhelycímeként az intézmény vagy nemzetiségi önkormányzat címe bejegyzéséhez szükséges hozzájárulásról a polgármester dönt.
(2) Civil szervezet vagy vállalkozás székhelycímeként önkormányzati ingatlan címe abban az esetben jegyezhető be, ha a civil szervezet vagy vállalkozás az e rendeletben meghatározott közérdekű tevékenységet végez, vagy az Önkormányzattal kötött ellátási szerződés alapján önkormányzati feladatot lát el és az ingatlan vagy ingatlanrész jogszerű használatának feltételei biztosítottak. Az önkormányzati ingatlan civil szervezet vagy vállalkozás székhely címeként történő bejegyzéséhez szükséges hozzájárulásról a polgármester dönt.
42. § (1) Az Önkormányzat által nyújtott kamatmentes önkormányzati kölcsöntámogatás, valamint az Önkormányzattól részletfizetésre vásárolt lakás vételára visszafizetésének biztosítására bejegyzett jelzálogjog mellett más szerv vagy személy javára fennálló további jelzálogjog bejegyzéséhez – ha jogszabály másként nem rendelkezik – kizárólag az Önkormányzatot követő rangsorban lehet hozzájárulni.
(2) Az Önkormányzat által folyósított munkáltatói kölcsön biztosítására bejegyzett jelzálogjogok esetén
a) kizárólag az Önkormányzatot követő rangsorban lehet hozzájárulni más szervezet vagy személy javára fennálló további jelzálogjog bejegyzéséhez, ha a felvételre kerülő összeg a munkáltatói kölcsön összegénél alacsonyabb, és ha jogszabály másként nem rendelkezik, vagy
b) az Önkormányzatot megelőző rangsorban lehet hozzájárulni más szervezet vagy személy javára fennálló további jelzálogjog bejegyzéséhez, ha a felvételre kerülő összeg a munkáltatói kölcsön összegét meghaladja és az Önkormányzatot megelőző rangsor a hitel felvételének feltétele.
(3) Az (1)-(2) bekezdés szerinti hozzájárulásról a polgármester dönt.
24. Vagyon Önkormányzat javára történő megszerzése
43. § (1) Az Önkormányzat vagyona gyarapítására
a) az éves költségvetési előirányzat terhére
aa) elővásárlási jog, építési tilalom miatt,
ab) városrendezési terv megvalósítása miatt,
ac) terület – és városfejlesztés érdekében,
ad) tulajdonjog rendezés (közös tulajdon megszüntetése stb.) miatt és
b) az a) pontban írtakon túl minden más esetben a Képviselő-testület egyedi döntése alapján
vásárol ingatlanokat és egyéb vagyontárgyakat.
(2) Amennyiben az éves költségvetési rendelet az (1) bekezdés a) pontja szerint meghatározott vásárláshoz szükséges előirányzatot a vagyontárgy konkrét megjelölésével nevesítetten nem tartalmazza, abban az esetben a vásárlásról vagy annak meghiúsulása esetén a kisajátítási eljárás megindításáról
a) ha a vagyon megszerzéséhez szükséges előirányzatot a költségvetési rendelet egy adott fejlesztés (beruházás) megvalósításának előkészítése érdekében megszerzendő vagyoni kör és az ehhez szükséges forrás megjelölésével tartalmazza, akkor a polgármester, vagy
b) minden más esetben a szerzéshez szükséges forrás megjelölésével egyidejűleg a tulajdonosi jogok 16. § (1) bekezdésében meghatározott gyakorlója
dönt.
44. § (1) Az Önkormányzat feladatellátásához szükséges, más személy vagy szervezet tulajdonában lévő vagyon bérbe, használatba vagy vagyonkezelésbe vételéről – amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik – a tulajdonosi jogok 19. § (3) bekezdésében meghatározott gyakorlója dönt.
(2) Az Önkormányzat javára más személy vagy szervezet tulajdonában lévő vagyonon szolgalmi vagy egyéb közérdekű használati jog alapításáról a Képviselő-testület dönt.
(3) A Ptk. 6:589. §-a szerinti közérdekű kötelezettségvállalás elfogadására irányuló jognyilatkozat megtétele a polgármester hatáskörébe tartozik.
45. § (1) A Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó eset kivételével az Önkormányzat vagy intézménye részére
a) öröklés, vagyonról történő lemondás és
b) az a) pontban foglaltakon kívül ingyenesen felajánlott vagyon
elfogadásáról a vagyon forgalmi értéke és ismert terhei figyelembevételével a Képviselő-testület dönt.
(2) Ajándékként, örökségként nem fogadható el olyan vagyon, amelynek ismert terhei elérik vagy meghaladják a vagyon értékét, illetve az Önkormányzat vagyonnal kapcsolatos kötelezettségvállalási lehetőségét.
46. § (1) Az Önkormányzat részére
a) úthoz, egyéb közterület kialakításához szükséges ingatlan vagy ingatlanrész ingyenes, tehermentes átvételéről és
b) ingatlan tulajdonjogának jogszabályon alapuló térítés nélküli átvételéről
a Képviselő-testület dönt
47. § (1) A vagyon értékének meghatározására a 9. § rendelkezései az irányadóak.
(2) Amennyiben a felajánlott forgalomképes vagyontárgyat a törzsvagyonba kell besorolni a vagyontárgy elfogadásról értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület dönt.
(3) Az (1) bekezdéstől eltérően állami, vagy más helyi önkormányzat tulajdonában álló nemzeti vagyon ingyenes átvételéről értékhatárra tekintet nélkül a Képviselő-testület dönt.
VII. Az önkormányzati vagyon ingyenes, vagy kedvezményes átruházása, követelésről való lemondás
25. Önkormányzati vagyon ingyenes, vagy kedvezményes átruházása
48. § (1) Az önkormányzat tulajdonában lévő nemzeti vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni csak törvényben meghatározott esetekben és feltételekkel lehet. Ingyenes átruházás esetén a nemzeti vagyonról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Az önkormányzati tulajdonú nemzeti vagyon ingyenesen kizárólag közfeladat ellátása céljából, a közfeladat ellátásához szükséges mértékben hasznosítható, valamint adható vagyonkezelésbe.
(3) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházásáról értékhatárral tekintet nélkül a Képviselő-testület dönt.
26. Követelésről való lemondás
49. § (1)2 Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a behajthatatlannak nem minősülő önkormányzati követelésről való lemondásról, ide értve a bér – és árengedményt is:
a) a 0 Ft-tól és az 100 000 Ft közötti követelések esetén a polgármester,
b) 100 000 Ft és 1 000 000 Ft között a Gazdasági Bizottság dönt.
c) 1 000 000 Ft felett a Képviselő-testület dönt
(2) Az önkormányzati költségvetési szervek vezetői a költségvetési szervet illető kis összegű követelésekről a polgármester jóváhagyásával mondhatnak le.
(3) A hatáskör gyakorlójának (1) bekezdés szerinti meghatározása során az azonos kötelezettel szemben fennálló követeléseket, továbbá az azonos jogviszonyból, több kötelezettel szemben fennálló követeléseket - egy költségvetési éven belüli - egybe kell számítani.
(4) Az önkormányzat követeléseiről, ide értve a bér és árengedményt is – ha azt más jogszabály nem tiltja - az alábbi esetekben mondhat le:
a) erre irányuló kérelem esetén méltányosságból, önkormányzati tulajdonú ingatlan bérlője javára, különösen az ingatlant érintő rehabilitáció, beruházás, épület-felújítás, korszerűsítés esetén, vagy önkormányzati bérlakás bérlője javára szociális indokok alapján;
b) rendezési terv végrehajtásához szükséges közmű kiváltásához, út kialakításához, telekhatár-rendezéshez szükséges ingatlancsere esetén a csereingatlan tulajdonosának javára.
c) önkormányzat tulajdonában álló vagyontárgy használatba, vagy bérbe adása esetén, ha a kedvezményezett a vagyontárgyat önkormányzati érdek mentén, így különösen: művészeti, kulturális, sport, bűnmegelőzési, hagyományőrzési, érdekvédelmi tevékenysége során, illetőleg közfeladat ellátásához használja.
d) a kedvezményezett szervezet önkormányzati kötelező és/vagy önként vállalt feladatokat lát el, és a követelés érvényesítése a szervezet további működését, ezáltal a közfeladat ellátását veszélyeztetné,
e) a felek csődegyezség során megállapodtak,
f) a felszámolási eljárás során a felszámoló írásban adott nyilatkozata alapján a követelés várhatóan nem térül meg,
g) bírói egyezség keretében,
h) a követelés bizonyítottan csak veszteséggel vagy aránytalanul nagy költségráfordítással érvényesíthető,
i) a követelés az Önkormányzat kizárólagos, vagy többségi tulajdonában lévő, végelszámolás alatt álló társasággal szemben áll fenn, és az időközi számviteli beszámolóból megállapítható, hogy a tartozás megfizetésére nem áll rendelkezésre fedezet,
(5) A (4) bekezdés c) pontja vonatkozásában kedvezményezett lehet
a) átlátható szervezet
b) az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény hatálya alá tartozó, jogi személyiségű szervezet
c) egyéni vállalkozó
(6) A (4) bekezdés d) pontja vonatkozásában kedvezményezett lehet:
a) a 100%-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság,
b) Dabas Város Önkormányzata részvételével működő önkormányzati társulás.
(7) A behajthatatlannak minősülő követelés törlésére vonatkozó döntés meghozatalára a 16. §-ban meghatározott hatásköri szabályok irányadók.
(8) Természetes személlyel szemben a kisösszegű értékhatár feletti követelésről akkor lehet lemondani, amennyiben az adós magánszemély és a vele együtt élő közeli hozzátartozók megélhetését súlyosan veszélyeztethetné
(9) Vállalkozásnak a gazdasági tevékenységével összefüggő kisösszegű értékhatár feletti tartozásáról lemondani nem lehet kérelmére – amennyiben működése ellehetetlenülne vagy dabasi munkahelyek megszűnését eredményezhetné - részletfizetés, valamint legfeljebb a kamat összegének 50 százaléka erejéig kamatcsökkentés engedélyezhető az uniós állami támogatási szabályokkal összhangban.
(10) A kérelem elbírálása során figyelembe kell venni a fizetési nehézség kialakulásának okait és körülményeit, a kérelmező pedig igazolni vagy valószínűsíteni köteles a méltánylást érdemlő körülmények fennállását. Az igazolás módja lehet különösen gazdálkodó szervezet számviteli dokumentációjának vagy magánszemély szociális és jövedelmi helyzetét igazoló dokumentumnak a bemutatása.
Versenyeztetés
27. A versenyeztetési kötelezettségre vonatkozó szabályok
50. §
.
28. Versenytárgyalás eljárás szabályai
51. § (1) A versenytárgyalási eljárás
a) pályázat vagy
b) licitálás
lehet.
(2) Pályázat írható ki a tulajdonosi jogok gyakorlója által kitűzött vagy elismert cél vagy feladat Önkormányzat számára legkedvezőbb feltételekkel történő elérése vagy teljesítése érdekében.
(3) Licitálás tartandó, ha az elsődleges cél kizárólag a legmagasabb ellenérték elérése.
52. § (1) A pályázati eljárás és elbírálás részletes szabályait az önkormányzat Vagyongazdálkodási Pályázati Szabályzata tartalmazza (5. számú melléklet).
(2) Pályázati eljárás esetén a pályázó ajánlatához az ajánlat benyújtásától a nyertessel való szerződéskötésig, illetve az eljárás eredménytelenné nyilvánításáig kötve van. Kettő vagy többfordulós pályázat esetén a pályázó ajánlati kötöttsége megszűnik, ha a következő fordulóra nem választják ki.
(3) A szerződéskötést követően a szerződés kizárólag önkormányzati érdekből módosítható.
53. § (1) A liciteljárás részletes szabályait az önkormányzat Vagyongazdálkodási Liciteljárási Szabályzata tartalmazza (6. számú melléklet).
(2) Liciteljárás esetén az ajánlattevő ajánlatához az ajánlat benyújtásától a nyertessel való szerződéskötésig kötve van.
IX. Szerződések nyílvántartása
54. §
.
X. Egyéb rendelkezések
55. §
.
XI. Záró rendelkezések
56. § (1) Ez a rendelet a 2018. január 01. napján lép hatályba. Rendelkezései nem érintik a hatályba lépése előtt megkötött jogügyletek, szerződések érvényességét.
(2) Dabas Város Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 21/2014(XI. 28) önkormányzati rendelet 1. számú mellékletének a Képviselő-testülett által a polgármesterre átruházott feladat és hatáskörök jegyzéke az alábbi „z” ponttal egészül ki:
57. § A rendelet a következő mellékleteket tartalmazza:
A 13. § (1) bekezdés a) pontja a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2022. (VI. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 49. § (1) bekezdése a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (I. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2022. (III. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2023. (V. 3.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2023. (V. 3.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2022. (III. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 3. melléklet a Dabas Város Önkormányzata Képviselő-testületének 25/2023. (V. 3.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.