Máriapócs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2017 (V.30.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól és a települési támogatásról

Hatályos: 2017. 05. 30- 2021. 03. 09

MÁRIAPÓCS VÁROS ÖNKORMÁNYZAT                              

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉTŐL                                                                                „ M Á S O L A T „

4326. Máriapócs, Kossuth-tér 2. sz.

Telefon száma: 42/554-500.

Telefax száma: 42/554-502.


MÁRIAPÓCS VÁROS ÖNKORMÁNYZAT

KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 

 6/2017 (V. 30.)

ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE


a szociális ellátások helyi szabályairól és a települési támogatásról


Máriapócs Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1) bekezdésében, és a 132. § (4) bekezdés  g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában és az Alaptörvény 32. cikk   (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, valamint Máriapócs Város Önkormányzat Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2015 (VI.30) önkormányzati rendelet 1. melléklete alapján a Humánszolgáltatási Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet célja


1. §


(1) E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


2. A rendelet hatálya


2. §


(1) Ha jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik, a rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerint Máriapócs Város Önkormányzat közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkezőkre.


3. Általános eljárási rendelkezések


3. §


(1) E rendelet alkalmazása során létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet:

           a) elemi kár,

b) hirtelen fellépő betegség, baleset, s ezek következtében kórházi kezelés, magas gyógyszerköltség,

            c) hozzátartozó halála,

            d) munkaviszony megszűnése a munkáltató rendes felmondása által,

e) rendszeres ellátás megszűnése, egy hónapot meghaladó átmeneti jövedelem kiesés,
f)  bűncselekmény áldozataként elszenvedett élethelyzet,

g) büntetés-végrehajtási intézetből történő elbocsátáskor rendelkezésre álló börtön-keresmény a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg.


(2) Létfenntartást veszélyeztető időszakos vagy tartós élethelyzet:

a)   krónikus betegség miatt bekövetkezett évente legalább kétszeri gyógyintézeti kezelés,

b)   gyógyászati segédeszköz beszerzés közgyógyellátással nem rendelkező személy esetén,


(3) Krízishelyzet: elemi kár, belvízkár, baleset, váratlan haláleset, előre nem látható  hirtelen  bekövetkező esemény, mely miatt – igazolt módon, – a kérelmező és családja létfenntartása veszélyeztetve van.


(4) Kivételes méltányosság gyakorlására lehetőséget ad, ha a kérelmező:

         a)  krónikus beteg,

         b)  egyedül él,

         c)  gyermekét egyedül neveli,

         d)  fogyatékos.


(5) Nem jogosult települési támogatásra:

a) az az aktív korú személy, aki álláskeresőként a munkahely keresés céljából nem működik együtt a Foglalkoztatási Osztállyal.


4. Közös eljárási szabályok


4. § 


(1) A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásra irányuló eljárás a kérelmező, vagy a törvényes képviselő, illetve meghatalmazottja (a továbbiakban: kérelmező) írásbeli kérelmére – a jogosultság megállapításához szükséges igazolások, nyilatkozatok, dokumentumok, okmányok csatolásával - , vagy e rendeletben  meghatározott esetekben hivatalból indul.      A kérelmeket a Máriapócsi Közös Önkormányzati Hivatal Szociális irodájában (a továbbiakban: Hivatal) kell előterjeszteni a Hivatal által e célra rendszeresített formanyomtatványon.  A nyomtatványok a hivatal Ügyfélszolgálatán megtalálhatóak.


(2) A rendeletben nem szabályozott egyéb ellátásokról és juttatásokról a Humánszolgáltatási Bizottság javaslata alapján a Polgármester dönt a költségvetés függvényében.


(3) A szociális ellátás iránti kérelemben és jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok valódisága környezettanulmány készítésével vizsgálható. Vitatott esetben a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 10. §  (6) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.


(4) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokra való jogosultság elbírálása során a jövedelemszámításnál az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdéseiben, a vagyon megállapításánál az Szt.4.§ (1) bekezdés b) pontjában foglaltak az irányadók.


(5) A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet előírásai szerint történik azzal, hogy a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatást utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani.


(6) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. rendelkezései az irányadóak


5. §


(1) A III. fejezetben foglalt, az önkormányzat helyi hatáskörű pénzben és természetben nyújtott települési támogatásai (születési, házasulók, óvodáztatási, beiskolázási, idősek támogatása, karácsonyi támogatás, fűtési támogatás)  az adott év költségvetési függvényében adhatóak. 


(2) A szociális hatáskört gyakorló szerv a hatáskörébe tartozó szociális ellátás visszatérítésének elrendelésénél a megtérítés összegét, annak kamatát méltányosságból elengedheti, illetve mérsékelheti, részletfizetést engedélyezhet, ha az a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti.


II. fejezet


Pénzben és természetben nyújtott Települési támogatások


  1. Lakhatáshoz kapcsolódó támogatás


6. §


(1) A képviselő-testület lakhatáshoz kapcsolódó támogatás formájában települési támogatást állapít meg a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.


(2) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások (villanyáram, víz-, gázfogyasztás, csatornahasználat, önkormányzati vagy pénzintézeti kölcsön törlesztése, tüzelőanyag költsége) viseléséhez havi települési támogatás nyújtható.


(3) Lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem  nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.


(4) A lakhatáshoz kapcsolódó támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol:

  1. a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0;
  2. a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9;
  3. a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8;
  4. a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8;
  5. a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.


   (5) Ha a háztartás

  1. (4) bekezdés a)-c) pontja szerinti tagja magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
  2. (4) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
    1. Ha a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt - él, a rá tekintettel figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.


   (6) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás havi összege:

           a) 4.000,-Ft ha a háztartásban az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem 35.000,-Ft alatt van,

           b) 3.000,-Ft ha a háztartásban az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem 35.001 és   60.000,-Ft között van,

           c) 2.000,-Ft ha a háztartásban az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem 60.001,-Ft és 71.250,-Ft között van.


7. §


    (2) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


    (3) A (8) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.


   (4) A lakhatáshoz kapcsolódó települési támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 1. melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot is.


   (5) Az Önkormányzat a lakhatáshoz kapcsolódó támogatást természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja elsősorban. A támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.


   (6) A lakhatáshoz kapcsolódó támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

             a) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát

             b) a lakásban lakás jogcímét igazoló adásvételi vagy bérleti, vagy használati szerződést,

             c) a lakásfenntartási költségek igazolására közszolgáltatás számláit,

             d) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amelyre a kérelmező a lakhatási támogatásutalását kéri

8. §


   (1) A lakhatáshoz kapcsolódó támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.


   (2) lakhatáshoz kapcsolódó támogatás iránti kérelem ügyében átruházott hatáskörben első fokon a polgármester dönt.


2.  Gyógyszertámogatás


9. §



(1) A képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt a szociálisan rászorult azon személyek részére, akik az Szt. 50. § (1) és (2) bekezdés szerinti közgyógyellátásra nem jogosultak, de egészségi állapotuk, diagnosztizált krónikus betegségük miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorulnak.



(2) Gyógyszertámogatásra Máriapócs település közigazgatási területén állandó bejelentett lakóhellyel és tartózkodási hellyel rendelkező azon személy jogosult:

  1. akinek családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át, egyedül élő esetében annak  220 %-át nem haladja meg;
  2. akinek a havi rendszeres gyógyszerköltsége meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 10 %-át.


(3) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

             a) a családban élő személyek jövedelemigazolását,

          b) a gyógyszertár által beárazott, a diagnosztizált krónikus betegséghez közvetlenül kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó háziorvosi igazolást.


(4) E rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül krónikus betegség kapcsán legalább 6 hónapot meghaladó gyógyszerszedés.


(5) A gyógyszertámogatás mértéke a gyógyszertár által beárazott gyógyszerköltség, de legfeljebb havi 5.000.-Ft.


(6) A gyógyszertámogatás adott év december 31. napjáig kerül megállapításra azzal, hogy amennyiben a jogosult ezen időtartam alatt jogosultságot szerez közgyógyellátásra, a részére megállapított gyógyszertámogatást e naptól meg kell szüntetni.


10. §


(1) Az ellátásban részesülő, amennyiben közgyógyellátásra való jogosultságot szerez, köteles erről az Önkormányzatot értesíteni.


(2) A gyógyszertámogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően az Szt. 50. § (1) - (3) bekezdése szerinti közgyógyellátás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.


(3) Gyógyszertámogatás iránti kérelem ügyében átruházott hatáskörben első fokon a polgármester dönt.


III. fejezet


Az önkormányzat helyi hatáskörű pénzben és természetben nyújtott települési támogatásai


3. Születési támogatás


11. §


(1)  A támogatásra jogosultság feltétele, hogy

a) legalább az egyik szülő – a gyermek születésekor és a gyermek születését közvetlenül megelőző 12 hónapban - megszakítás nélkül máriapócsi állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik és ott életvitelszerűen él,

b) és a gyermek megszületésekor annak lakóhelyeként a lakcímnyilvántartásba máriapócs lakóhely kerül bejegyzésre.


(2)  A születési támogatás összege: 50.000,- Ft.


(3) A támogatás iránti kérelmeket, a gyermek születését követő 30 napon belül lehet benyújtani. A benyújtási határidő elmulasztása jogvesztő.


(4) A kérelemhez csatolni kell:

             a)  gyermek születési anyakönyvi kivonatát,

             b) szülők, valamint a gyermek lakcímkártyáját.


(5) A születési támogatás megállapításáról a polgármester dönt.


4. Házasulók támogatása


12. §


(1)  A támogatásra jogosultság feltétele, hogy

              a) legalább egyik házasságot kötő félnek ez az első házassága,

      b) és a házasulandók egyike a kérelem beadásakor – valamint a házasságkötést megelőző 12 hónapban – megszakítás nélkül máriapócsi bejelentetett lakóhellyel rendelkezik és ott életvitelszerűen él.


(2) A házasulók támogatás összege: 50.000,- Ft.


(3) A támogatás iránti kérelmeket, a házasságkötést követő 30 napon belül lehet benyújtani. A benyújtási határidő elmulasztása jogvesztő.


(4) A kérelemhez csatolni kell:

  1. házassági anyakönyvi kivonatot,
  2. a felek lakcímkártyáját.


(5) A házasulók támogatás megállapításáról a polgármester dönt.


5. Gyermekétkeztetési támogatás


13. §


(1) Máriapócs Város Önkormányzat Képviselő-testülete a Máriapócs Város közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező, rendszeres gyermekvédelmi támogatásban nem részesülő családok, helybeni általános iskolázatási és helybeni óvodáztatási költségeinek enyhítéséhez, az étkezési térítési díj, kedvezmény biztosításával személyenként önkormányzati támogatást biztosíthat.


(2) A támogatást mértékét a Képviselő- testület az éves költségvetési rendelet alapján állapítja meg.


5. Óvodáztatási támogatás


14. §


       (1) Máriapócson állandó lakóhellyel rendelkező és ott életvitelszerűen élő óvodai nevelésben részt vevő gyermek részére, - amennyiben nem részesül rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben – óvodáztatási támogatás állapítható meg.


(2) Az óvodáztatási támogatás megállapítása az adott óvodai nevelési évre vonatkozó igazolás és a kérelem kitöltése alapján történik.


(3) A támogatás mértéke: 10.000,-Ft/fő


(4) Az óvodáztatási támogatás megállapításáról a polgármester dönt.


(5) Az óvodáztatási támogatás iránti kérelem benyújtási határideje tárgyév szeptember 15. napja. A benyújtási határidő elmulasztása jogvesztő.


6. Beiskolázási támogatás


15. §


(1) Máriapócson állandó lakóhellyel rendelkező, nappali tagozatos általános és középiskolás tanulót, valamint felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán aktív tanulmányokat folytató személynek, - amennyiben nem részesül rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben – beiskolázási támogatás állapítható meg.


(2) A beiskolázási támogatás megállapítása iskolalátogatási bizonyítvány és a kérelem kitöltése alapján történik.


(3) A támogatás mértéke


               a)  általános iskolai tanuló esetén 10.000,-Ft/fő/év

b) szakmunkás, szakiskolai és középiskolai és gimnáziumi tanuló esetén   10.000,-Ft/fő/év

c) felsőfokú intézmény nappali hallgatója esetén (főiskola, egyetem)            2 X 10.000,-Ft (őszi és tavaszi félév)

        

(4) A beiskolázási támogatás megállapításáról a polgármester dönt.


(5) A beiskolázási támogatás iránti kérelmek benyújtási határideje tárgyév augusztus 01. napja és tárgyév szeptember 15. napja közötti időtartam.


A felsőfokú intézmény nappali hallgatója a kérelmet őszi félév esetén az adott év október 15. napja tavaszi félév esetén az adott év március 15. napja közötti időben nyújthatja be. A benyújtási határidő elmulasztása jogvesztő.


7. Idősek támogatása


16. §


     (1) Az önkormányzat minden év október hónapban az idősek világnapja alkalmából 5.000,-Ft támogatásban részesítheti az állandó bejelentett lakcímmel rendelkező, 62. életévüket betöltött vagy a tárgyévben betöltő személyeket.


    (2) A támogatás megállapítása hivatalból történik. A támogatás megállapításáról a polgármester dönt.


8. Karácsonyi támogatás


17. §


 (1) Az önkormányzat képviselő-testülete Máriapócs város közigazgatási területén életvitelszerűen lakott ingatlanonként évente egyszer karácsonyi támogatásban - természetbeni formában, például tartós élelmiszer támogatásban -  részesítheti az ott élő és állandó bejelentett lakcímmel rendelkező személyeket.


 (2) A karácsonyi (csomag) támogatás mértéke 5.000,-Ft/ingatlan.


 (3)  A támogatás megállapítása hivatalból történik.


9. Fűtéshez nyújtott települési támogatás


18. §


    (1) A Képviselő-testület költségvetési forrásai figyelembe vételével fűtéshez nyújtott települési támogatást állapíthat meg Máriapócs város közigazgatási területén lakott ingatlanonként.


    (2) A fűtési költség viseléséhez évente egy alkalommal, legfeljebb 20.000,-Ft-ig pénzbeli támogatás nyújt ingatlanonként, jövedelem vizsgálat nélkül.


    (3) Fűtési támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és a háztartások számától.

Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben életvitelszerűen senki sem él, a támogatás nem kérhető.


     (4) A fűtéshez nyújtott települési támogatás ügyében átruházott hatáskörben első fokon a polgármester dönt.


IV. Fejezet


Rendkívüli települési támogatások és köztemetés


10. Rendkívüli települési támogatások


19. §


(1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt


   a) halálesetre tekintettel temetési támogatás,

   b) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett  gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében, valamint elemi kár esetén krízistámogatás,

   c) önhibán kívüli átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából eseti támogatás formájában.


(2) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem ügyében átruházott hatáskörben első fokon a polgármester dönt.


11. Krízistámogatás


20. §


(1) Krízistámogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Máriapócs településen lakcímmel rendelkező személynek, akinek esetében az alábbi feltételek legalább egyike fennáll és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetében 200 %-át.


      a)  válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében vagy


      b) akinek a település közigazgatási területén lévő ingatlanát elemi kár éri, és az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik.

                     ba) magántulajdonú lakás tulajdonosa, haszonélvezője, használója,

                     bb)  lakáshasználati szerződéssel rendelkező használója.


(2) Elemi kárnak minősül e rendelet vonatkozásában a tűz, robbanás, földrengés és belvíz.


(3) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

      a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása és a gyermek fogadásának előkészítése szakorvos vagy védőnő általi igazolást a várandósság és a terhes-gondozás tényéről, vagy

    b) a gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében igényelt támogatás esetében gyámhivatali határozatot, vagy

     c) az elemi kárt igazoló szakhatósági jegyzőkönyvet és

     d) a kérelmező és családja jövedelemigazolását.


(4) Krízistámogatásban egy naptári éven belül ugyanaz a személy vagy család legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegében részesíthető.


12. Eseti támogatás


21. §


(1) Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Máriapócs településen lakcímmel rendelkező személynek, aki vagy akinek a családja önhibáján kívül átmenetileg létfenntartási gondokkal küzd.

Létfenntartási gond különösen a kérelmező vagy kérelmezővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók valamelyikének hírtelen fellépő, és kórházi ápolást igénylő betegsége, továbbá súlyos vagy életveszélyes sérüléssel járó balesete.


(2) Eseti támogatásra az a kérelmező jogosult, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetében 200 %-át.


(3) Eseti támogatás egy családon belül csak egy személynek állapítható meg. Egy család esetében, egy naptári éven belül legfeljebb két alkalommal állapítható meg. Az első és a második kérelem benyújtása között legalább három hónap teljen el.


(4) Az eseti támogatás egy alkalommal folyósított összege nem lehet kevesebb  2.000.-Ft-nál, és nem lehet több 15.000- Ft összegnél. Ettől eltérni csak különösen indokolt esetben lehet.


         a) 5 napnál hosszabb ideig tartó kórházi ellátás esetén a kórház által kiállított igazolás alapján egyszeri 5.000,-Ft összegű támogatás adható.

         b) Eseti települési támogatás, élelmezési költségre nem adható kivéve, ha annak hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

         c) A polgármester ha indokoltnak tartja a kérelmezőt elszámoltathatja (számlák csatolása, névre szóló gyógyszer nyugta stb.) a támogatás felhasználásáról.


  (5) A polgármester saját hatáskörében különös méltányolást igénylő esetekben, amennyiben a kérelmező váratlan esemény következtében – önhibáján kívül – életvitelét jelentősen akadályozó élethelyzetbe kerül, jövedelemhatártól függetlenül évente maximum két alkalommal ugyanazon személy eseti támogatásban részesíthető maximum 50.000-Ft értékben alkalmanként.


 (6) Az eseti támogatás iránti kérelem ügyében átruházott hatáskörben első fokon a polgármester dönt.


13. Temetési támogatás


22. §


(1) Temetési támogatás nyújtható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyeztetné.


(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére kiállított számla eredeti példányát és a halotti anyakönyvi kivonatot. A temetési számlát a 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet. 32.§ (2) bekezdésében foglalt adatok feltüntetését követően az eltemettetőnek vissza kell adni.


(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra igényelt temetési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség mértékének

a) 15 %-a, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át meghaladja; 

b) 20 %-a, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő vagy egyedülálló esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.


(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés összege: 170.000.-Ft.


(5) A kérelmet a temetést követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított  30 napon belül kell benyújtani.       A határidő elmulasztása jogvesztő.


(6) A temetési támogatás iránti kérelem ügyében átruházott hatáskörben első fokon a polgármester dönt.


14. Köztemetés


23. §


(1) A köztemetéssel összefüggő feladatokat az Szt. 48. §.-ban foglaltak szerint kell ellátni.


(2) A köztemetést a Polgármester rendeli el.


(3) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a Humánszolgáltatási Bizottság javaslata alapján a Polgármester a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból

       a) elengedheti vagy

       b) csökkentheti.

V. Fejezet


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


15. Az ellátások formái


24. §


    (1) Az Önkormányzat a szociális rászorultak részére:

Nyírbátor Város Önkormányzat ellátási szerződés alapján a Nyírbátor Város Szociális Szolgálatán keresztül

a) házi segítségnyújtást működtet,

b) valamint támogató szolgálatot.


 (2) A Nyírbátori Többcélú Kistérségi Társulás keretén belül ellátási szerződés alapján alaptevékenység körében ellátja:

  1. az étkezést,
  2. házi segítségnyújtást,
  3. jelzőrendszeres házi segítségnyújtást,
  4. nappali ellátást



VI. Fejezet


   Záró rendelkezések


25. §


(1) Ez a rendelet 2017. május 30. napján 16.00 órakor lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követően kell alkalmazni.


(2) Hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Máriapócs Város Önkormányzat Képviselő-testületének az egyes szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2016.(VIII.04.) önkormányzati rendelete.


M á r i a p ó c s, 2017. május 24.




                                 Dr. Bodnár Zsuzsanna  sk                                           Papp  Bertalan sk.                                                                        jegyző                                                             polgármester                                                                     


Kihirdetési záradék:

Ezen rendelet 2017. május 30. napján kihirdetésre került.




                                                                                                   Dr. Bodnár Zsuzsanna

                                                                                                                 jegyző





ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLAT


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján a jogszabály előkészítője - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit.

Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatni kell.


A hatásvizsgálat során vizsgálni kell


a) a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen

aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait,

ab) környezeti és egészségi következményeit,

ac) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, valamint

b) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és

         c) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.


A szociális ellátások helyi szabályairól és a települési támogatásról szóló rendelet vonatkozásában a fenti kötelezettségnek eleget téve, az előzetes hatásvizsgálatot elvégeztük, melyről az alábbiak szerint tájékoztatom a Képviselő-testületet.


  1. A tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatása


aa) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:


Társadalmi, gazdasági  hatás:

Az előterjesztés társadalmi tényezője abban mérhető, hogy a lakosság rászorult rétegeit az önkormányzat által nyújtott támogatások alapján segíti.

Az 2015. 03. 01-től hatályos szociális rendelet az eseti települési támogatás szabályozása esetében - a döntés előkészítés során igazolódott-, jelen formájában nem éri el célját. A módosítással a támogatás mértékét és az igénylők körét kívánjuk meghatározni, nem utolsó sorban lakosság megtartó szerepet is betölt.

Költségvetési hatása:

A rendeletben szabályozott szociális ellátásokra fordítandó keret a város szociális költségvetésében rendelkezésre áll.


ab) A rendelet környezeti és egészségi következményei:

A rendeletben foglaltak végrehajtásának nincs környezeti hatása. Az előterjesztett rendelettervezetnél egészségügyi következményekre nem számítunk.


c) Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:

A rendeletben foglaltak végrehajtása többlet adminisztratív feladatot nem jelent.


b) A jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:


A rendelet megalkotása szükséges ahhoz, hogy az önkormányzat a rászorulóknak törvényes keretek között a rendeletben megállapított támogatásokat nyújtson. A rendelet alkotás elmaradása esetén a rászorulók támogatása nem lehetséges.


c) A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:


A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi feltételek nem változnak, a pénzügyi feltételek az önkormányzat adott évi költségvetésében biztosítottak.



Máriapócs, 2017. május 24.

                                                                 

                 Dr. Bodnár Zsuzsanna sk.

        jegyző



        



Általános indokolás

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 134/E. §-a értelmében a települési önkormányzat képviselő-testületének meg kell alkotnia rendeletét a települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint a felhasználás ellenőrzésének szabályairól.


Részletes indokolás


1. - 5. §-ok:

Az általános rendelkezéseket tartalmazzák: mint A rendelet célja, A rendelet hatálya, Általános eljárási rendelkezések, Közös eljárási szabályok


6. - 8. § -ok:

A lakáshatási támogatásra irányuló kérelem benyújtását szabályozza, amely rögzíti, a jogosultság feltételeit és a megállapított összeg mértékét.


9. - 10. § -ok:

A gyógyszertámogatásra irányuló kérelem benyújtását szabályozza, amely rögzíti, a jogosultság feltételeit és a megállapított összeg mértékét.


11. §:

A születési támogatásra irányuló kérelem benyújtását szabályozza, amely rögzíti, a jogosultság feltételeit és a megállapított összeg mértékét.


12. §:

A házasulók támogatására irányuló kérelem benyújtását szabályozza, amely rögzíti, a jogosultság feltételeit és a megállapított összeg mértékét.


13. §:

A gyermekétkeztetési támogatás jogosultsági feltételei kerültek leszabályozásra.


14. §:

Az óvodáztatási támogatásra irányuló kérelem benyújtását szabályozza, amely rögzíti, a jogosultság feltételeit és a megállapított összeg mértékét


15. §:

A beiskolázási támogatásra irányuló kérelem benyújtását szabályozza, amely rögzíti, a jogosultság feltételeit és a megállapított összeg mértékét.


16. §.

Az idősek támogatásának a jogosultság feltételei és a megállapított összeg mértéke került leszabályozásra valamint, hogy a támogatás megállapítása hivatalból történik.


17. §:

A rendelkezésben a karácsonyi támogatás jogosultság feltételei és mértéke került leszabályozásra valamint, hogy a támogatás megállapítása hivatalból történik.


18. §:

A fűtési támogatásra irányuló kérelem benyújtását szabályozza, amely rögzíti, a jogosultság feltételeit és a megállapított összeg mértékét.


19. – 20.  §:

A rendkívüli települési támogatás és a krízis támogatás feltételeit rögzíti.


21. §:

Az eseti települési támogatások igénybevételével kapcsolatos szabályozást tartalmazza.


22. §:

A halálesetre tekintettel igényelt rendkívüli települési támogatás feltételeit rögzíti.


23. §:

A köztemetés feltételeit rögzíti.


24. §:

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások formáit tartalmazza.


25. §:

A záró rendelkezéseket és a hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmazza.