Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2017. (II.23.) önkormányzati rendelete

a partnerségi egyeztetés szabályairól

Hatályos: 2017. 02. 24- 2017. 12. 31

A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

 6/2017.(II. 23.) önkormányzati rendelete

a partnerségi egyeztetés szabályairól


A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012 (XI. 8.) Kormányrendelet 29. §-a alapján a következőket rendeli el:




1. Általános rendelkezések

1. §


(1) A Budavári Önkormányzat területére vonatkozó településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia, a településrendezési eszközök, a településképi arculati kézikönyv és a településképi rendelet készítésének vagy módosításának véleményeztetése a lakossággal, érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetekkel, vallási közösségekkel a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet partnerségi egyeztetési szabályai és e rendeletben foglaltak szerint történik.

(2) Koncepció, stratégia, településrendezési eszköz, kézikönyv, településképi rendelet vagy azok módosítása partnerségi véleményezési eljárás lefolytatása nélkül nem fogadható el, kivéve, ha a módosításra a magasabb szintű jogszabállyal ellentétes helyi önkormányzati előírás hatályon kívül helyezése miatt van szükség.

(3) E rendelet alkalmazásában az egyeztetésben résztvevők (a továbbiakban Partnerek):

a) Budapest Főváros I. kerületének lakossága,

b) a Budavári Önkormányzatnál (a továbbiakban: Önkormányzat) az adott eljárás előzetes tájékoztatása során, illetve amennyiben az egyeztetési eljárásban nincs előzetes tájékoztatási szakasz, akkor az elfogadás előtti véleményezés során bejelentkezett érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetek, egyházak, valamint a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 98.§ (2) bekezdés a) pontja alapján a környezetvédelmi érdekek képviseletére létrehozott, politikai pártnak és érdekképviseletnek nem minősülő egyesületek (a továbbiakban Környezetvédelmi egyesületek).


(4) Az érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetek, egyházak, valamint a Környezetvédelmi egyesületek az adott véleményezési eljárásba az Önkormányzat polgármesteréhez a megadott határidőben benyújtott írásbeli kérelemmel jelentkezhetnek be. A kérelemben meg kell jelölni a véleményezési eljárás tárgyát, a szervezet nevét, képviselőjét, postai címét és e-mail címét.



2. A Partnerek tájékoztatásának módja és eszközei

2.§


(1) Az Önkormányzat a Partnerek tájékoztatása, valamint a településfejlesztési koncepció, az integrált településfejlesztési stratégia, a településrendezési eszközök, a településképi arculati kézikönyv és a településképi rendelet egyeztetési eljárásának elősegítése céljából a honlapján (www.budavar.hu) folyamatosan közzéteszi a hatályos dokumentumokat és terveket, valamint „Partnerségi Egyeztetés” címszó alatt az aktuálisan véleményezhető tervezeteket.


(2) A településfejlesztési és településrendezési dokumentum tartalmától és az egyeztetési eljárás módjától függően a polgármester az értelmezéshez szükséges részletezettségű és szükség esetén alátámasztó munkarészeket tartalmazó tájékoztatást tölt fel az Önkormányzat honlapjára, mindezek megjelenéséről a véleményezésre rendelkezésre álló, legkevesebb 8 napos határidő megjelölésével felhívást tesz közzé a honlapon.


(3) A közzétett tájékoztató alapján – a felhívásban megjelölt időszakon belül – a Partnerek az Önkormányzat Polgármesteri Hivatala feladatkör szerinti szervezeti egységétől tájékoztatást kaphatnak – akár személyes konzultáció keretében – a településfejlesztési és településrendezési dokumentum tartalmával kapcsolatban.


(4) A településfejlesztési és településrendezési dokumentumok egyeztetési eljárása során a Partnerek tájékoztatása az egyeztetési eljárás módjától függően az alábbi táblázatban meghatározottak szerint történik:


Dokumentum

Az eljárás fajtája

Tájékoztatási kötelezettség

előzetes tájékoztató

eszközei

a véleményezés eszközei

Településfejlesztési Koncepció (TK)

készítése


közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

TK módosítása


nincs

önkormányzati honlapon


Integrált Településfejlesztési Stratégia (ITS)

készítése


közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

ITS módosítása


nincs

önkormányzati honlapon

Településrendezési eszközök

(pl. Kerületi Építési Szabályzat - KÉSZ)

készítése és módosítása

teljes

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

egyszerűsített

nincs

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

tárgyalásos

nincs

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen¹,

helyi lapban¹,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon¹

állami főépítészi

nincs

önkormányzati honlapon



Településképi Arculati Kézikönyv (TAK)

készítése és módosítása


közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

Településképi rendelet

készítése és módosítása


közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

közterületen elhelyezett hirdetőfelületen,

helyi lapban,

önkormányzati honlapon,

lakossági fórumon

 ¹ Nem szükséges a Kormány által rendeletben kihirdetett veszélyhelyzet esetén, valamint akkor, ha a kerületben a veszélyhelyzet következményeinek a felszámolása vagy a további, közvetlenül fenyegető veszélyhelyzet megelőzése miatt indokolt.


(5) A lakossági fórumot a polgármester hívja össze úgy, hogy azt megelőzően legalább 8 nappal korábban az elkészült tervezeteket a közterületen elhelyezett hirdetőfelületen, a helyi lapban és az önkormányzati honlapon meg kell jeleníteni.



3. A javaslatok, vélemények közlése, határideje és nyilvántartásának rendje

3.§


(1) A közzétett tájékoztató alapján a Partnerek a (2) bekezdésben megadott határidőig véleményt nyilváníthatnak, javaslatot, észrevételt tehetnek a következő módokon:

a) írásos észrevételt az Önkormányzat Polgármesterének vagy Főépítészi Irodájának címére (1014 Budapest, Kapisztrán tér 1.) történő megküldésével,

b) elektronikus levélben történő megküldéssel a foepitesz@budavar.hu e-mail címre,

c) lakossági fórumon szóban.


(2) Az észrevételeket, javaslatokat

a) amennyiben településfejlesztési koncepció és integrált településfejlesztési stratégia készítése és módosítása miatt van lakossági fórum, a lakossági fórumtól számított 15 napon belül,

b) amennyiben településrendezési eszköz, településképi arculati kézikönyv és településképi rendelet készítése és módosítása miatt van lakossági fórum, a lakossági fórumtól számított 8 napon belül,

c) ha nincs lakossági fórum, a honlapon történő közzétételtől számított 8 napon belül

lehet papír alapon vagy elektronikusan megtenni.


(3) Az írásban beérkezett javaslatokat, véleményeket a Polgármesteri Hivatal ügyirat-kezelési rendszere útján, iktatva a Főépítészi Iroda nyilvántartásba veszi. A lakossági fórumon elhangzott észrevételeket a lakossági fórumon készült hangfelvétel alapján jegyzőkönyvezéssel kell rögzíteni, és az iktatott jegyzőkönyvet a Főépítészi Iroda nyilvántartásba veszi. A név és cím nélkül érkezett észrevételeket figyelmen kívül lehet hagyni.


(4) A Főépítészi Iroda szakmai javaslatot készít az Önkormányzat polgármestere számára az el nem fogadott javaslatokról, észrevételekről.



4. Az el nem fogadott partnerségi javaslatok, vélemények indokolásának módja, dokumentálásuk, nyilvántartásuk rendje

4.§

(1) Az el nem fogadott véleményeket és azok indokolását a polgármester a főépítész szakmai javaslata figyelembevételével az Önkormányzat Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottsága (a továbbiakban: Bizottság) elé terjeszti. Az Önkormányzat Képviselő-testületének átruházott hatáskörében a Bizottság dönt az a vélemények elfogadásáról és el nem fogadásáról. A vélemény el nem fogadása esetén a döntést a Bizottságnak indokolnia kell.

(2) A Bizottsági döntést és indokolást az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni a döntést követő 10 napon belül.

(3) A Bizottsági döntést és indokolást a Főépítészi Iroda az adott dokumentációra vonatkozó ügyirat részeként kezeli, valamint a Bizottsági döntést követő 15 napon belül írásban tájékoztatja a véleményező partnert ez el nem fogadásról és annak indokáról.



5. Az elfogadott koncepció, stratégia, településrendezési eszközök, kézikönyv és településképi rendelet nyilvánosságát biztosító intézkedések

5.§


(1) A polgármester gondoskodik a nyilvánosság biztosításáról. Az elfogadott településfejlesztési koncepciót, az integrált településfejlesztési stratégiát, a településrendezési eszközt, a településképi arculati kézikönyvet és a településképi rendeletet vagy azok módosítását az Önkormányzat honlapján közzé kell tenni az elfogadást követő 15 napon belül rövid, közérthető összefoglaló kíséretében.


(2) Az elfogadott településrendezési eszközt vagy módosítását az elfogadást követő 15 napon belül az (1) bekezdésben foglaltakon túl közzé kell tenni

a) a Polgármesteri Hivatal Főépítészi Irodáján, nyomtatott formában és

b) meg kell küldeni hitelesített pdf és szerkeszthető – jogszabályban meghatározottak szerinti nyilvántartásra alkalmas – digitális formátumban a ba) és bb) alpontban felsorolt szervnek, az elfogadásáról szóló jegyzőkönyvvel együtt

ba) a Lechner Tudásközpont Területi, Építészeti és Informatikai Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság részére (a továbbiakban: Lechner Tudásközpont),

bb) az állami főépítész hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalnak,

bc) az eljárásban részt vevő összes államigazgatási szervnek vagy

c) a megküldés helyett digitális formátumban a jegyzőkönyvvel együtt, mint elektronikus úton hitelesített dokumentumot, elérhetővé teszi a b) pont ba)–bc) alpontja szerinti szerveknek.


(3) Az elfogadott kézikönyvet és településképi rendeletet, illetve ezek módosítását az elfogadást követő 15 napon belül az (1) bekezdésben foglaltakon túl közzé kell tenni

a) a Polgármesteri Hivatal Főépítészi Irodáján, nyomtatott formában és

b) meg kell küldeni hitelesített pdf és szerkeszthető digitális formátumban az elfogadásról szóló jegyzőkönyvvel együtt

ba) a Lechner Tudásközpontba,

bb) az állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalnak,

bc) a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala építésügyi osztályának, vagy

c) a megküldés helyett szerkeszthető digitális formátumban a jegyzőkönyvvel együtt, mint elektronikus úton hitelesített dokumentumot, elérhetővé teszi a b) pont ba)–bc) alpontja szerinti szerveknek.

(4) A polgármester gondoskodik a kézikönyv és a településképi rendelet monitorozása érdekében az önkormányzat honlapján nyilvános értékelő felületet működtetéséről. Az önkormányzati főépítész évente egy alkalommal a felületre beérkezett véleményeket kiértékeli és ismerteti az Önkormányzat Képviselő-testületének átruházott hatáskörében eljáró Bizottsággal.


6. Záró rendelkezések

6.§


(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) E rendeletet a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.







Általános indokolás


A 2016 nyarán fogadta el a parlament a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényt. A törvény végrehajtása érdekében 2016 decemberében módosították a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012 (XI. 8.) Kormányrendeletet (a továbbiakban: Kormányrendelet). Ezek az új jogszabályok bevezették a településképi arculati kézikönyv fogalmát, és ezzel egyidejűleg kihangsúlyozták a településfejlesztések területén a társadalmi bevonás és konszenzus szükségességét, kiszélesítve a partnerség korábbi kereteit.  


A Kormányrendelet 29.§ kimondja „az önkormányzat – a teljes körű nyilvánosság biztosításával, a 29/A. § és az e fejezetben meghatározott határidők figyelembevételével – az egyeztetési eljárást megelőzően dönt a partnerségi egyeztetés szabályairól, amelynek során meghatározza:

a) a partnerek tájékoztatásának módját és eszközeit,

b) a partnerek által adott javaslatok, vélemények megadásának módját és határidejét, továbbá nyilvántartásának módját,

c) az el nem fogadott partnerségi javaslatok, vélemények indokolásának módját, a dokumentálásuk, nyilvántartásuk rendjét,

d) az elfogadott koncepció, stratégia, településrendezési eszközök, kézikönyv és településképi rendelet nyilvánosságát biztosító intézkedéseket.” A Kormányrendelet azt is egyértelművé teszi, hogy az önkormányzat minderről rendeletben dönt.

Ezen jogszabályi előírás, illetve felhatalmazás alapján alkotja meg a Budavári Önkormányzat a Kormányrendelet előírásainak megfelelő önkormányzati rendeletét, törekedve a közérthetőségre és a jó áttekinthetőségre.



Részletes indokolás


A Rendelet paragrafusai követik a Kormányrendelet 29.§ előírásainak sorrendjét és tagozódását.


ad. 1.§: Általános rendelkezések: kimondja, hogy az önkormányzat Rendelete a Kormányrendelettel együttesen alkalmazandó, definiálja a „partner” fogalmát, és a partnerségi bejelentkezés módját.


ad. 2.§: A Partnerek tájékoztatásának módja és eszközei: alapvető tájékozódási pontként az önkormányzati honlapot jelöli meg, felajánlja a személyes konzultáció lehetőségét a partnerek tájékoztatásában és egy áttekintő táblázattal segíti az egyes eljárás típusokban követendő tájékoztatási eszközöket, valamint a lakossági fórumot megelőző tájékoztatás módját és idejét határozza meg.


ad. 3.§: A javaslatok, vélemények közlése, határideje és nyilvántartásának rendje: egyértelmű módozatokat és naptári napban megadott határidőket állapít meg a partneri vélemények közlésére, valamint szabályozza mindezek nyilvántartását az Önkormányzat általános ügyirat kezelési rendszere felhasználásával, előírja a javaslatok szakmai véleményezését a Főépítészi Iroda bevonásával.


ad. 4.§: Az el nem fogadott partnerségi javaslatok, vélemények indokolásának módja, dokumentálásuk, nyilvántartásuk rendje: a szabályozás lényeges eleme, hogy a partnerségi javaslatok el nem fogadására a Képviselő-testület döntési jogát a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottságra ruházza át, így biztosítva a szakértelmet és operativitást. A Bizottságban meghozott döntések az adott ügyirat részévé válnak (nyilvántartottak), nyilvánosak (honlapon történő közzététel) és a javaslattevők személy szerint is írásos választ kapnak az el nem fogadás tényéről és indokairól.


ad. 5.§: Az elfogadott koncepció, stratégia, településrendezési eszközök, kézikönyv és településképi rendelet nyilvánosságát biztosító intézkedések: a Rendelet a Kormányrendelet részletes előírásait veszi át.


ad. 6.§: A záró rendelkezések a hatálybalépés idejét és alkalmazásának kezdetét határozzák meg, illetve hatályon kívül helyezi az 53/2013 (V.30.) Kt. sz. határozatot, amely eddig a partnerségi egyeztetést szabályozta.




Hatásvizsgálat

(a Jat. 17.§-a alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

Kiszélesíti a partnerség korábbi kereteit, szabályozza a társadalmi bevonás módját és eszközeit. 

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

Az önkormányzat költségvetésére nincs hatással.

A tervezett rendelet környezeti következményei

A partnerség, társadalmi közreműködés a környezeti állapotok fenntartását elősegíti, esetlegesen javulását idézheti elő.

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

nincs

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

nincs

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A 314/2012 (XI. 8.) Kormányrendeletet

direkt szabályozási kötelezettséget ad az önkormányzatok számára. A rendeletalkotás elmaradása a településfejlesztési, település-rendezési dokumentumok jogszerű megalkotását akadályozná meg.

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek az önkormányzatnál rendelkezésre állnak.