Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2017.(VII.26.) önkormányzati rendelete

Az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól

Hatályos: 2023. 05. 25

Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2017.(VII.26.) önkormányzati rendelete

Az egyes anyakönyvi események engedélyezésének szabályairól

2023.05.25.

2017-08-02-tól

Dorogháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. § a) -b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 19. §-ban meghatározott feladatkörében eljárva, a családi eseményekre vonatkozó rendelkezések tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, a következőket rendeli el:

I.

A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Dorogháza Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) illetékeségi területén történő házasságkötés, valamint gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás során az e rendeletben meghatározott szolgáltatást igénybe vevőkre, valamint a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatalnál közszolgálati jogviszonnyal rendelkező anyakönyvvezetőkre terjed ki.

II.

Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

a) anyakönyvi esemény: a házasságkötés;

b) családi esemény: gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő szertartás;

c) hivatali munkaidő: a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend;

d) hivatali helyiség: az Önkormányzat házasságkötő terme. Amennyiben a házasságkötésre, vagy családi esemény megtartására kijelölt hivatali helyiség műszaki, technikai vagy egyéb ok miatt nem áll rendelkezésre, abban az esetben megfelelő helyiség biztosításáról a jegyző gondoskodik.

III. A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő események engedélyezésének szabályai

3. § (1) Anyakönyvi-, illetve családi eseményt hivatali munkaidőben és hivatali munkaidőn kívüli időben az Önkormányzat házasságkötő termében (Dorogháza, Malom út 24.) lehet lebonyolítani.

(2) A hivatali helyiségen kívül anyakönyvi-, illetve családi esemény tartását a jegyző akkor engedélyezheti, ha a külső helyszín alkalmas az anyakönyvi-, illetve családi esemény méltóságteljes, ünnepélyes lebonyolítására és a jogszabályban előírt feltételek biztosítására, továbbá az e rendeletben meghatározott díjat megfizetik.

(3) Anyakönyvi-, illetve családi esemény hivatali helyiségen kívüli helyszínen való tartásának engedélyezése iránti kérelmet az esemény tervezett időpontját megelőző 30 nappal előbb írásban kell benyújtani a jegyzőhöz.

(4) Az anyakönyvvezető meggyőződik a külső helyszín alkalmasságáról.

(5) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a már előjegyzésbe vett anyakönyvi-, illetve családi eseményekre, azok lebonyolítását az engedélyezendő hivatalon kívüli esemény nem veszélyeztetheti.

4. § (1) Az önkormányzati intézményekben tartandó anyakönyvi-, illetve családi eseményt az intézményvezető vagy az általa kijelölt személy írásbeli jóváhagyását követően engedélyezhető.

(2) Családi eseményt csak hivatali munkaidőn kívül lehet tartani.

IV. Az anyakönyvi-, illetve családi események díjazása

5. § (1) Az Önkormányzat hivatali munkaidőben térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi esemény lebonyolításához alkalmas hivatali helyiséget.

(2) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény házasságkötő teremben, hivatali munkaidőn kívüli, valamint hivatali helyiségen kívüli lebonyolításának díját e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

V. Díjfizetésre vonatkozó szabályok

6. § (1) A hivatali munkaidőn kívül és hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi-, illetve családi esemény esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként a Dorogháza Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) részére az 1. mellékletben meghatározott díjat kell fizetni.

(2) Az (1) bekezdésekben meghatározott díjat az anyakönyvi-, illetve családi eseményt megelőző 15. napig be kell fizetni az Önkormányzat pénzforgalmi bankszámlájára, vagy a házipénztárba. A befizetés tényét az anyakönyvvezető felé igazolni kell.

(3) Az anyakönyvi-, illetve családi esemény elmaradása esetén a befizetett díjat a kérelmező részére, az anyakönyvvezető írásos jelzése alapján az Önkormányzat visszautalja.

(4) Rendkívüli körülmények esetén, így különösen akkor, ha valamelyik fél

a) közeli halállal fenyegető egészségi állapota miatt

b) büntetés-végrehajtási intézetben fogvatartott,

c) mozgáskorlátozottsága miatt,

d) orvosi igazolással alátámasztott súlyos egészségi állapota vagy kora miattkülönös erőfeszítés lenne számára az anyakönyvvezető hivatali helyiségében való megjelenés, a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi-, illetve családi esemény díjmentes.

(5) Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő, jubileumi házasságkötés, házasságkötést megerősítő szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért, illetve megtartásáért fizetendő díj mértéke, független a házasság, egyéb családiesemény megkötésének, illetve megtartásának napjától.

VI. Az anyakönyvvezető és egyéb közreműködő díjazása

7. §1 A hivatali munkaidőn kívül, valamint hivatali helyiségen kívül történő házasságkötés, egyéb családi esemény esetén a közreműködő anyakönyvvezetőt eseményenként bruttó 20.000 Ft díjazás illeti meg, mely összeget az ügyfél a Mátramindszenti Közös Önkormányzati Hivatal részre köteles megfizetni legkésőbb a házasságkötést, egyéb családi eseményt megelőző 5. napig.

VII.

Záró rendelkezések

8. § (1) Ez a rendelet 2017. augusztus 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a hivatali helyiségen, valamint a hivatali munkaidőn kívüli házasságkötés engedélyezésének szabályairól szóló 8/2012.(V.18.) önkormányzati rendelet.

(3) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően bejelentett házasságkötési szándék, valamint családi esemény alapján indult eljárásokban kell alkalmazni.

1. melléklet a 6/2017.(VII.26.) önkormányzati rendelethez2

Az Önkormányzat részére fizetendő díjak

1

Hivatali munkaidőben, a hivatali helyiségben tartott
anyakönyvi eseményért az ügyfél által fizetendő díj.

ingyenes

2

Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő,
jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő
szertartás) hivatali munkaidőn túli – hétköznapi és szombati
napokon – történő megkötéséért, illetve megtartásáért az
ügyfél által fizetendő díj.

20.000 Ft

3

Házasság, egyéb családi esemény (gyermekköszöntő,
jubileumi házasságkötés és házasságkötést megerősítő
szertartás) hivatali helyiségen kívül történő megkötéséért,
illetve megtartásáért az ügyfél által fizetendő díj.

35.000 Ft

1

A 7. § a Dorogháza Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. melléklet a Dorogháza Község Önkormányzat Képviselő-testülete 3/2021. (III. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.