Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2017. (V.31.) önkormányzati rendelete
A szociális ellátások helyi szabályairól
Hatályos: 2017. 06. 01- 2018. 11. 30Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2017. (V.31.) önkormányzati rendelete
A szociális ellátások helyi szabályairól
2017-06-01-tól 2018-11-30-ig
Ajak Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Szt.) 10.§ (1) bekezdésében, 26.§-ában, 32.§ (1) bekezdés b) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdésében és az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1.§
E rendelet célja Ajak város állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező lakóinak szociális biztonsága megőrzése érdekében meghatározza az Szt.-ben adott felhatalmazások alapján szabályozott előírásokat, a helyi önkormányzat által biztosított szociális juttatások helyi szabályait, rendelkezzék az ellátások igénybevételének jogosultságáról és módjáról, az ellátások mértékéről.
- A rendelet hatálya
2.§
- A rendelet hatálya Ajak Város közigazgatási területén életvitelszerűen lakó személyekre terjed ki.
Hatáskör
3.§
(1) A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott pénzbeli és szociális ellátásokkal kapcsolatos feladat- és hatáskörét a polgármesterre ruházza át.
- Az elsőfokú feladat- és hatáskör gyakorlója dönt
a támogatásra való jogosultság megállapításáról, a jogosulatlanul igénybe vett támogatás és a kamat összege megtérítésének elrendeléséről, illetve méltányosságból történő elengedéséről vagy csökkentéséről, továbbá a részletfizetés engedélyezéséről.
(3) Az elsőfokú döntés ellen benyújtott fellebbezés ügyében másodfokú szervként Ajak Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jár el.
- Értelmező rendelkezések
4. §
(1) E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használatos fogalmak meghatározása a Szt. 4. §-a alapján történik.
(2) E rendelet alkalmazásában a család, háztartás: az életvitelszerűen egy háztartásban élőket kell értelmezni.
- Eljárási rendelkezések
5.§.
- A települési támogatás iránti kérelmet az Ajaki Polgármesteri Hivatalban (továbbiakban: Hivatal) erre a célra rendszeresített- e rendelet mellékletében foglalt- formanyomtatványon a jogosultság megállapításához szükséges igazolások, nyilatkozatok csatolásával illetékmentesen lehet benyújtani.
- Az eljárás írásban a kérelmező, illetve meghatalmazottja (a továbbiakban kérelmező) kérelmére vagy hivatalból indul.
- A kérelemre indult eljáráshoz minden kérelem esetén külön szükséges igazolni a személyazonosító adatokat, családi viszonyokat, az eltartottak számát, a tartásra kötelezettek adatait, a jövedelmi és vagyoni helyzetet. A jövedelemmel nem rendelkezőknek büntetőjogi felelősségük tudatában kell e tényről nyilatkozniuk.
- A támogatási kérelemhez szükséges jövedelem számításnál e rendeletet és a Szt. előírásait kell alkalmazni.
- Támogatási formánként a jogosultság megállapíthatósága érdekében a fentieken kívül a kérelmezőnek csatolnia kell a szükséges orvosi igazolást, receptet, közüzemi számlát, temetési számlát, iskolalátogatási igazolást, munkaügyi központ igazolását.
- A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a Hivatal ellenőrizheti.
- Az eljárás során a tényállás tisztázása érdekében a kérelmező lakásán környezettanulmányt lehet készíteni, mely eljárásban közreműködhet az Ajaki Alapszolgáltatási Központ dolgozója is.
- E rendelet alapján megállapított ellátások lakossági folyószámlára való utalással,postai uton történő kifizetéssel vagy készpénzben, pénztári kifizetéssel adhatók. A havi rendszerességgel adott szociális ellátásokat -ettől eltérő rendelkezés hiányában- utólag, minden hónap 5. napjáig kell folyósítani.
- E rendeletben nem szabályozott eljárási rendelkezésekben, az ellátásra való jogosultság, a jogosultat érintő jogok és kötelezettségek megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre, a jövedelemre és vagyonra az Szt. illetve a Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
- Ellátások finanszírozása
6.§
- E rendeletben megállapított pénzbeli és természetbeni szociális ellátások, részben vagy egészben történő finanszírozására, Ajak Város Önkormányzatának költségvetésébe kell előirányzatot biztosítani.
(2) A pénzbeli támogatás iránti kérelmeket a szociális hatáskört gyakorló szerv a rendelkezésére álló keretösszeg felhasználása esetén a jogosultságra való tekintet nélkül elutasíthatja kivéve az alanyi jogon járó juttatást a köztemetést.
II. Fejezet
7.A szociális és pénzbeli ellátások formái
7.§
(1) Az önkormányzat a rászorultságtól függően igénybe vehető ellátások körét az alábbiakban állapítja meg:
1.Pénzbeli ellátások:
a) rendkívüli települési támogatás
b) települési támogatás temetkezéssel kapcsolatos költségek viseléséhez
c)települési támogatás lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
d.)újszülött születése esetén nyújtott támogatás
e.)házasságkötési támogatás
2.Természetbeni ellátások:
a) köztemetés
3.Szociális alapszolgáltatások:
a) étkeztetés
b) házi segítségnyújtás
c) családsegítés
d) idősek, demens betegek nappali ellátása
e) támogató szolgáltatás
(2) A települési támogatás indokolt esetben pénzbeli ellátás helyett természetbeni ellátásként is nyújtható.
8. Rendkívüli települési támogatásra és a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások
viseléséhez nyújtott települési támogatásra jogosult személyek részére a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében előírt részletes szabályok
8.§
- A rendkívüli települési támogatási ellátás és a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres
kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás iránti kérelmező
vagy arra jogosult személy a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó,
jelen rendeletben megállapított feltételeket teljesíteni köteles.
(2)A települési támogatást kérelmező személy, aki az ellátásra jogosulttá válik az-e rendeletben foglaltaknak megfelelően a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
- a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, szemét és lom eltávolítsa
- az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
- az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének gondozása, tisztán tartása, szemét és gyommentesítése
- az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése.
- A fenti kötelezettségeket a megállapító határozatban elő kell írni.
(3)Amennyiben a kérelmező vagy jogosult az (1)-(2) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, a jegyző 8 napos határidő kitűzésével – az elvégzendő tevékenységek konkrét megnevezésével – felszólítja a hiányosságok megszűntetésére.
(4)Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a (3) bekezdésben foglaltaknak nem tesz eleget, a rendszeres ellátás folyósítása felfüggesztésre kerül a kötelezettség teljesítéséig, rendkívüli ellátás ismételt kérelmezése esetén elutasítást vonhat maga után.
III. Fejezet
Pénzbeni települési támogatások
9.§
Rendkívüli települési támogatás
(1) Rendkívüli települési támogatás nyújtható kérelemre vagy hivatalból az e rendeletben meghatározottak szerint eseti jelleggel, a rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére
-élelmiszerre,
-gyermek intézmények étkezési térítési díjának megfizetésére,
-lakás rezsiköltségekre (gáz, víz, villany, stb.)
-megélhetést érintő előre nem tervezhető többletkiadásra, mint kórházi kezelésre,
temetési költségekre, elemi kár költségeinek enyhítésére, stb.
-gyógyszerköltségekre.
Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családnak, személynek minősül,
a.) aki betegségéből eredő jelentős jövedelem kiesés miatt anyagi nehézségbe került, s ezt
zárójelentéssel, háziorvosi vagy szakorvosi igazolással alátámasztja,
b.) akinek nem várt többletkiadása merült fel gyógyászati segédeszköz beszerzése,s gyógykezelése miatt és nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal, s azt a gyógyászati segédeszköz illetve a gyógykezelés számlájával alátámasztja,
c.) lakhatást biztosító épületet elpusztító, vagy e rendeltetését akadályozó köztudomású elemi kár, tűz, szél, hóvihar, belvíz, más időjárási károsító hatás, vagy meghibásodás: csőtörés, gázrobbanás, elektromos meghibásodás esetén kárszakértő, biztosító igazolása vagy a kérelmező nyilatkozatával igazolja
d.) aki bűncselekmény sértettjeként anyagi segítségre szorul, s a rendőrségi feljelentés másolatát vagy a kérelmezőként a nyilatkozatot csatolja
e.) aki munkanélküli és semmilyen egyéb ellátásban nem részesül, jövedelemmel nem rendelkezik és azt az erről szóló dokumentumot csatolja illetve nyilatkozattal igazolja,
f.) akinek a megigényelt rendszeres pénzellátásának kifizetése valamely ok miatt késik (nyugdíjazás elhúzódása, egészségkárosodás mértékének megállapítása, stb.)
g.) aki valamilyen más előre nem látható esemény bekövetkezése miatt létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd,
h.) aki a gyermeke betegsége miatt egy hónapot meghaladó időtartamú, táppénzes állományba került,
i.) akinek gyermeke nevelésbe van véve, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, vagy a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez
j.) akinek gyermeke hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű, s emiatt anyagi segítségre szorul,
k.) válsághelyzetben lévő várandós anya, gyermekének megtartásához, a gyermek fogadásának előkészítéséhez vagy iskoláztatásához,
l.) aki egyik vagy mindkét szülőt elvesztette vagy azok munkanélkülivé váltak, az árvaellátás vagy munkanélküli ellátás folyósításának kezdetéig,
m.) aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott.
(2) Rendkívüli települési támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező családja illetve a közös háztartásban élők jövedelmi viszonyait figyelembe véve az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a
- család esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át
- egyedül élő, illetve gyermekét egyedül nevelő szülő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.
(3)A rendkívüli települési támogatás összege háztartásonként évente nem haladhatja meg a
mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 300 %-át.
(4)A rendkívüli települési támogatás felhasználásáról a jogosultat el lehet számoltatni,
amit a megállapító határozatban kell előírni. Ha elszámolási kötelezettségének nem
tesz eleget, az elszámolás teljesítéséig az általa vagy vele közös háztartásban élő
hozzátartozója által benyújtott újabb segély kérelmét el lehet utasítani.
(5)Csak kivételes méltánylást érdemlő esetben részesülhet rendkívüli települési támogatásban
az a személy, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja a (2)
bekezdésben előírt jövedelemhatárt.
10.§ Települési támogatás
Temetkezéssel kapcsolatos költségek viseléséhez
(1) Települési temetési segély azon közeli hozzátartozó részére adható, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott és a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, valamint a családjában az egy főre jutó havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
(2) A települési temetési segélyt a temetés napját követő két hónapon belül lehet igényelni a 2. sz. melléklet szerinti nyomtatványon
(3) A települési temetési segély iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről a kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla egy másolati példányát, a halotti anyakönyvi kivonat fénymásolatát, valamint a kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem igazolását.
(4) A települési temetési segély összege: 12.000.- Ft.
(5) A települési temetési segély megállapításával kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.
11.§ Települési támogatás
Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez
(1) A Képviselő-testület a lakhatás elősegítése érdekében támogatást nyújthat a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz.
(2) Lakhatási támogatás annak a kérelmezőnek állapítható meg, akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 200 %-át, egyedül élő esetén 250%-át nem haladja meg, és a háztartás egyik tagjának sincs vagyona.
(2) A lakhatási támogatás összege:
a) ha a háztartás egy főre jutó havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg 4 000 forint/hó,
b) ha a háztartás egy főre jutó havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét meghaladja, de a 200 %-át nem haladja meg 2 000 forint /hó,
c) egyedülélő esetén, ha egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át nem haladja meg 4 000 forint/hó,
d) egyedülélő esetén, ha egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át meghaladja, de 250%-át nem haladja meg 2 000 forint/hó
(4) A lakhatási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.
(5) A lakhatási támogatás legfeljebb 1 évre, de maximum az adott év december 31. napjáig állapítható meg.
(6) A lakhatási támogatás lejártát követően a kérelmező új kérelmet a támogatás megszűnését követő hónap első napjától adhat be újra.
(7) A lakhatási támogatás a szolgáltatóhoz történő utalással is történhet.
(8) A közüzemi számla a lakhatási támogatást kérelmező vagy a vele
közös háztartásban élő nevére szóljon.
(9) Egy lakcímen csak egy kérelmező részére nyújtható lakhatási támogatás.
(10) A kérelemhez be kell csatolni:
a) a háztartás tagjainak jövedelem igazolását,
b) a közüzemi számla másolatát,
c) a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm.. rendelet szerinti vagyonnyilatkozatot.
(11) A kérelem elbírálása a polgármester hatásköre.
12)Az önkormányzat közszolgáltatási díjtételt csökkentő kedvezményt nyújt a
települési szilárdhulladék gazdálkodásról és a közterületek tisztántartásáról
szóló 6/2016.(III.04.) Ör. 11.§ szerinti esetben.
(13.) A rendszeres ellátásra való jogosultságot meg kell szüntetni ha:
a.)a jogosultság feltételei már nem állnak fenn,
b.)a jogosult kéri,
c.)a jogosult meghalt.
A megszüntetés időpontja a megszüntetésre okot adó körülmény bekövetkezése hónapjának utolsó napja lehet.
12.§ Települési támogatás
Újszülött születése esetén
(1) A Képviselő-testület újszülött születése esetén támogatást állapíthat meg annak a kérelmezőnek, akinek gyermeke születik.
(2) A támogatás annak állapítható meg, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át nem haladja meg.
(3) A kérelemhez csatolni kell:
c) a gyermek születési anyakönyvi kivonat másolatát,
d) a családtagok jövedelem igazolását,
e) lakcímet igazoló hatósági bizonyítvány másolatát.
(4) A támogatást azon kérelmező kaphatja, aki a gyerek születése előtt legalább egy évig Ajakon bejelentetett lakcímmel rendelkezett és életvitelszerűen a településen él.
(5) A támogatást pénzbeli támogatásként kell megállapítani.
(6) A támogatás iránti kérelmet a gyermek megszületését követő 6 hónapig lehet benyújtani. A határidő jogvesztő.
(7) A támogatás összege újszülöttenként egyszeri 10.000,-Ft. Elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.
13.§ Települési támogatás
Házasságkötési támogatás esetén
(1)A Képviselő-testület házasságkötési támogatást állapíthat meg annak, aki házasságot
kötött.
(2) A házasságkötési támogatás annak állapítható meg:
a) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át nem haladja meg,
b) legalább egyik házasságot kötő félnek ez az első házassága és
c) a házasulandók egyike a kérelem beadása előtt legalább egy évig Ajakon bejelentetett lakcímmel rendelkezett és életvitelszerűen a településen él.
(3) A kérelemhez csatolni kell:
a) a házassági anyakönyvi kivonat másolatát,
b) a családtagok jövedelem igazolását,
c) lakcímet igazoló hatósági bizonyítvány másolatát,
d) a házastársak nyilatkozatát a (2) bekezdés b) pontjáról.
(4) A támogatást pénzbeli támogatásként kell megállapítani.
(5) A kérelmet a házasságkötést követő 6 hónapig lehet benyújtani. A határidő jogvesztő.
(6) Házaspáronként egyszeri 10.000,-Ft pénzbeni támogatás adható. Elbírálása a polgármester hatáskörébe tartozik.
IV. Fejezet
Természetben nyújtott ellátások
Köztemetés
14.§
(1) Az Sztv. 48. § szerinti köztemetést a polgármester rendeli el.
(2) A köztemetés megszervezése, lebonyolítása esetén biztosítani kell, hogy a temetés színvonala semmiben sem térjen el kedvezőtlen irányban a helyben szokásos legegyszerűbb temetkezési szolgáltatás színvonalától.
(3)A köztemetés költségének megtérítésére a polgármester méltányosságból részletfizetést engedélyezhet, illetve indokolt esetben a megtérítéstől részben vagy egészben eltekinthet, ha az a kötelezett vagy családja megélhetését veszélyezteti, vagy számukra aránytalanul nagy terhet jelent.
V. Fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Szociális alapszolgáltatások
A személyes gondoskodás formái
15.§
(1)Az Ajaki Alapszolgáltatási Központ (a továbbiakban: Intézmény) által biztosított személyes gondoskodás formái:
Alapszolgáltatások:
a) étkeztetés
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés,
d) idősek, demens betegek nappali ellátása
e) támogató szolgáltatás
(2) A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatást érintő ellátásokkal kapcsolatos feladat-, és hatáskörét az intézményvezetőre ruházza át.
2. Étkeztetés
16. §
(1) A szociális alapszolgáltatások közül az étkeztetést Ajak Város közigazgatási területén az önkormányzat látja el az Ajaki Alapszolgáltatási Központ útján.
(2) Az étkeztetés keretében az Szt-ben meghatározottak szerint, szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
(3) Az (2) bekezdés szerinti szociálisan rászorultnak minősül
a) Aki egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani az (1) bekezdésben meghatározott étkeztetést, azaz pl.: erősen legyengült, fekvőbeteg, stb.
b) Fogyatékosság, illetve pszichiátriai betegség miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani az (1) bekezdésben meghatározott étkeztetést, azaz pl.: testi fogyatékossága, értelmi fogyatékosság, pszichiátriai állapot.
c) Szenvedélybetegség miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani az (1) bekezdésben meghatározott étkeztetést, azaz pl.: olyan szenvedélybeteg, ami miatt képtelen az ellátás biztosítására.
d) Hajléktalanság miatt akkor minősül valaki szociálisan rászorultnak, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, s a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.
(4) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni. A térítési díj mértékét külön rendelet állapítja meg.
(5) Az önkormányzat az étkeztetést
a) a Városélelmezési Kft. konyhájáról történő étel elvitellel, helyben fogyasztással illetve házhoz szállításával biztosítja.
(6) Az ellátás iránti kérelmet az Ajaki Alapszolgáltatási Központba kell benyújtani.
3. Házi segítségnyújtás
17.§
(1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni azokról a személyekről akik lakókörnyezetükben az önálló életvitel fenntartása érdekében segítségre szorulnak
(2) A házi segítségnyújtást az Ajaki Alapszolgáltatási Központ biztosítja Ajak közigazgatási területén.
(3)A szolgáltatás igénybevételéért térítési díj állapítható meg.
Mértékét külön rendelet állapítja meg.
4. Családsegítés
18.§
(1) A családsegítést az intézmény biztosítja Ajak közigazgatási területén.
(2) A Családsegítés megelőző tevékenységek körében a hatályos jogszabályokban írt feladatokon túl figyelemmel kíséri a lakosság szociális és mentálhigiéniés helyzetét, feltárja a nagy számban előforduló, vagy az egyén és család életében jelentkező problémák okait, valamint a működtetett jelzőrendszeren keresztül az önkormányzati intézmények, társadalmi szervezetek, egyház és magánszemélyek megállapításait eljuttatja a polgármesteri hivatalhoz.
(3)A családsegítés az egyén és a család, közösség számára nyújtott térítésmentes szolgáltatás.
5. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
19.§
(1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Képviselő-testület a Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás keretében működő Kisvárda és Térsége Szociális Szolgálat (a továbbiakban: Szociális Szolgálat) útján biztosítja.
(2) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező a Szociális Szolgálathoz nyújthatja be.
(3) Az ellátás iránti kérelemről – tekintettel a településnek biztosított készülékek számára - a Szociális Szolgálat vezetője dönt.
6. Támogató szolgáltatás
20.§
(1) A támogató szolgáltatást az Ajaki Alapszolgáltatási Központ (4524 Ajak Kiss E. út 5.) biztosítja.
Az ellátás igénybevételéről az intézményvezető dönt szociális rászorultság alapján. A külön jogszabályban előírt formanyomtatványon kell kérelmezi a szolgáltatás igénybevételét a kérelem előterjesztése mellé jövedelemigazolást, fogyatékosságáról szakvéleményt, fogyatékossági támogatásról igazolást, magasabb összegű családi pótlék folyósításáról szóló igazolást szükséges csatolni.
(2)A szolgáltatás igénybevételéért térítési díj állapítható meg.
Mértékét külön rendelet állapítja meg.
7. Idősek, demens betegek nappali ellátása
21.§
(1) Idősek, demens betegek nappali ellátásában a 18. életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére, továbbá igény szerint megszervezi az ellátottak – ide nem értve az idős személyeket - napközbeni háromszori étkeztetését.
(2)Az idős, demens betegek nappali ellátását az Ajaki Alapszolgáltatási Központ biztosítja Ajak közigazgatási területén.
(3) A nappali ellátásért fizetendő térítési díj mértékét külön rendelet állapítja meg.
8. Az ellátás megszüntetésének esetei és módja
22.§
(1) A jogosult, illetve törvényes képviselője az ellátás megszüntetését kezdeményezheti az illetékes intézményvezetőnél. Az ellátás a felek megegyezése szerinti időpontban, ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint szűnik meg.
(2) Az intézményvezető megszünteti az ellátást:
a) kérelemre
b) lakcímváltozás esetén
c) az ellátást igénybevevő a megállapodásban foglaltakat súlyosan megsérti;
d) a szolgáltatás biztosítása a továbbiakban nem indokolt
e) halálozás indokán.
(3) Az ellátás megszüntetésről az intézményvezető írásban értesíti az igénybevevőt, megjelölve a megszüntetés ellen tehető panasz lehetőséget. Ha az igénybevevő nem ért egyet az ellátás megszüntetésével, akkor az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül az illetékes Intézmény fenntartójához fordulhat. Ebben az esetben biztosítani kell az ellátást mindaddig, amíg a fenntartó vagy a bíróság jogerős és végrehajtható határozatot nem hoz.
(4) Az ellátás megszüntetésekor a felek elszámolnak
- az esedékes, illetve hátralékos térítési díj befizetési kötelezettségről;
- az intézménnyel, illetve a jogosulttal szembeni követelésről, kárigényről, azok esetleges előterjesztési és rendezési módjáról;
- a személyes használati tárgyak és a megőrzésre átvett értékek, vagyontárgyak elvitelének határidejéről, rendjéről és feltételeiről.
9. Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdések
23.§
(1) A szociális ellátás igénybevételének megkezdése előtt az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője írásban az ellátási forma szerinti megállapodást köt az intézménnyel.
(2) A megállapodás megkötésére jogosult az intézményvezető.
(3) A megállapodás kötelező tartalma :
a) a szolgáltatásnyújtás helye
b) az ellátás kezdete
c) az ellátás időtartama (határozott, határozatlan)
d) nyújtott szolgáltatás tartalma
e)a személyi térítési díj megállapítására, fizetésére vonatkozó szabályok
f) az ellátás megszűntetésének módjai
10. Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal
24.§
(1) Ajak Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal-t működtet.
(2) A Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal feladata különösen a szolgáltatás tervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése.
(3) A Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart.
(4) A Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:
a./ polgármester
b./alpolgármesterek
c./jegyző
d./intézményvezetők
e./ háziorvos
f./ védőnők,
g./Roma Önkormányzat elnöke
h./intézmények gyermekvédelmi felelősei, családgondozók vezetői
i./a hivatal szociális ügyintézője
Záró rendelkezések
25.§
(1) E rendelet 2017. június 01. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2015.(III.23.) önkormányzati rendelete.