Mogyoróska Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 03. 01- 2022. 03. 16

Mogyoróska Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről1

2018.03.01.
Mogyoróska Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat a 2018. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.

1.  §

A rendelet hatálya

A rendelet hatálya az önkormányzat képviselő-testületére, polgármesterére terjed ki.

2.  §

A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)
A képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetését:
22.726. 35,-
Ft Költségvetési bevétellel
22 726 135,- Ft Költségvetési kiadással
0 Ft Költségvetési egyenleggel
állapítja meg
(2)
Az
(1) bekezdés
ben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet
1.1. számú melléklet
alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3)
A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a
2.1. és a 2.2. melléklet
részletezi.
(4)
A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának igénybevételét, továbbá rendkívüli költségvetési támogatás iránti kérelem benyújtását rendeli el.
(5)
A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből vagy az előző év költségvetési maradványának igénybevételével történik.

3.  §

A költségvetés részletezése

(1)
Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a
3. számú
melléklet
részletezi.
(2)
Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a
4. számú melléklet
tartalmazza.
(3)
Az önkormányzat 2018. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az
5. számú melléklet
részletezi.
(4)
Az önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a
6. számú
melléklet
szerint határozza meg.
(5)
Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a
7. számú
melléklet
szerint részletezi.
(6)
Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a
8. számú melléklet
szerint hagyja jóvá.
(7)
A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a
9.1.-9.2.-9.3.. számú
mellékletek
szerint határozza meg.
(8)
Az önkormányzat a kiadások között 0 E Ft általános, 0 E Ft céltartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a képviselő-testület fenntartja magának.
A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület fenntartja magának.
Az önkormányzat 2018. évben engedélyezett létszámát 2 főben, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát … főben állapítja meg a képviselő-testület.
(9)
A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 100.000,-Ft.

4.  §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1)
Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2)
Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3)
A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4)
A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeget nem tervez.
(5)
Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az irányító szerv a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

5.  §

Az előirányzatok módosítása

(1)
Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönthet.
(2)
A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

6.  §

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)
Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző a felelős.
(2)
Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról megbízás útján gondoskodott. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8.  §

Záró és vegyes rendelkezések

Ez a rendelet kihirdetést követő nap lép hatályba, de rendelkezéseit 2018.január 1.napjától kell alkalmazni.
1. melléklet
Mogyoróska község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország
ének 32.cikkének (1) bekezdés d) pontjában előírt feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:üres cím

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Mogyoróska község Önkormányzata

Székhelye: 3893 Mogyoróska, Fő u. 58.sz. .
Levelezési címe: 3893 Mogyoróska, Fő u. 58. sz., Internetes honlapja www. mogyoroska.hu
e-mail címe: info@.mogyoróska hu
(2) Illetékességi területe:Mogyoróska község közigazgatási területe
(3) Az SZMSZ hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatalra.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja

meg.

3. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására

önálló rendeletet alkot.

4. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és

gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, valamint az Abaúj-Hegyközi kistérség önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata,
akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.
A képviselő-testület működése

1.Az önkormányzati képviselők száma

5. § A képviselő-testület tagjainak száma: 3 fő

A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők
névsorát az 1 függelék tartalmazza.

2.A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve

6. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a jegyzőt,

c) a napirendi pontok előadóit

d) akit a polgármester meghív

(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi

pontjához:
a)a jegyzőt
b)akit a polgármester a teljes ülésre meghívott
A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a)
a napirendi pont előadóját
b)
akit a polgármester a napirendhez meghívott
(4) A képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű
betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a korban legidősebb képviselő hívja össze.
(5) A testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit
a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell
megküldeni, hogy azt az ülés előtt 5 nappal megkapják. A meghívó és az
előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.
(6) A testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét a Közös Hivatal / Községháza
hirdetőtábláján közzé kell tenni azzal, hogy az
ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a hivatalban meg lehet
tekinteni.
(7) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-
testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód is igénybe vehető és
el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.

7. § (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a

képviselő-testület elé.
(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a)a polgármester
b)az alpolgármester
c)a települési képviselők
d)a jegyző
(3) A munkaterv tartalmazza:
e)a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét
f)a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését

3.A képviselő-testület ülésének vezetése

8. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és az

alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk
esetén a korban legidősebb képviselő.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a)megállapítja az ülés határozatképességét
b)előterjeszti az ülés napirendjét
c)napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a
döntési javaslatokat
(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását.
A javaslatról a képviselő-testület határoz.

4.Az előterjesztés

9. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett és fel nem vett új, napirenden kívüli

anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen
javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.
A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
- a polgármester
- alpolgármester
- Képviselő-testület tagjai
- jegyző
- önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók
vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői,
akiket a Képviselő- testület és a polgármester felkér tájékoztató,
beszámoló készítésére
5. A sürgősségi indítvány

10. § (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi

indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
Sürgősségi indítványt – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az
ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.
Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a képviselők, a jegyző.
6. A napirendek vitája

11. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-

külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal
résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama
legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama
a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester
megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a
képviselő-testülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita
bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is
vonhatja.
(6) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita
nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
7. A döntéshozatal - határozathozatal

12. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat

egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő
indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati
javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.

13. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

14. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a

képviselő- testület vita nélkül határoz.
(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők
nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük
felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.

15. § A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna

igénybevételével történik.
8. Önkormányzati rendeletalkotás

16. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.

(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a települési képviselők

c) a polgármester

d) az alpolgármester

e) a jegyző

(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása:

A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselő-
testület elé terjeszti.
(4) Az önkormányzati rendeletet ki kell hirdetni a közös hivatalban elhelyezett
hirdetőtáblán.
(5) A minősített többség: 2 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.
9. A tanácskozás rendje

17. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester –illetve a mindenkori

levezető elnök – gondoskodik, ennek során:
e) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a
tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
f)
rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan
magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.
A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a
rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is
kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni,
azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
10. A jegyzőkönyv

18. § A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót

és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére
az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
11. Polgármester, alpolgármester

19. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatású.

12 A körjegyzőség

20. § (1) Mogyoróska község polgármesteri hivatalának feladatait, Telkibánya, Kéked, Pányok Fony és Regéc községekkel közösen, Telkibánya, Nagy út. 2.sz. székhellyel létrehozott, Telkibányai Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(2) A körjegyzőség létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint feladat és hatásköreit a közös hivatalt alapító együttműködési megállapodás tartalmazza.

(3) . § Vagyonnyilatkozattételi kötelezettséggel járó munkaköröket az SZMSZ 4-es számú függelék tartalmazza.

(4) A közös hivatal jegyzője vagy megbízottja Mogyoróska községben ügyfélfogadást tart minden héten pénteken 8 órától 10 óráig.

3. §

13. Lakossági fórumok

21. § (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a

rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
14. Az önkormányzat vagyona

22. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.

15. Az önkormányzat költségvetése

23. § A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának
figyelembevétele
- az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható
feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
a) Az első forduló főbb elemei:
b) A második forduló főbb elemei:
- a munkaértekezletet követően a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési
rendelet-tervezetét
16. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

24. § A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint a

külső belsőellenőrzési szervezetén keresztül látja el.

Záró rendelkezések

25. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló rendelet a kihirdetését követő

napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a 8/2011(.IX15.)önkormányzati rendelet.
1

Az önkormányzati rendeletet a Mogyoróska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelete 19. §-a hatályon kívül helyezte 2022. március 17. napjával.