Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2018 (II.15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei 2018. évi költségvetéséről és annak végrehajtásáról, a költségvetési gazdálkodás 2018. évi vitelének szabályairól
Hatályos: 2018. 12. 22Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2018 (II.15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei 2018. évi költségvetéséről és annak végrehajtásáról, a költségvetési gazdálkodás 2018. évi vitelének szabályairól
2018-12-22-tól
Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, az önkormányzat által fenntartott önállóan működő és gazdálkodó- valamint az önállóan működő költségvetési szerveire.
Az önkormányzat és költségvetési szervei
2018. évi költségvetési bevételei és kiadásai
2. §
(1)[1] Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2018. évi költségvetésének bevételi és kiadási főösszegét 1 225 831 ezer forintban állapítja meg.
A bevételi főösszegen belül az önkormányzat intézményeinek finanszírozására 189 932 ezer Ft bevételi és kiadási előirányzat szerepel.
(2)[2] a) A működési célú bevételeket 743 359 ezer forintban
Ebből:
aa) A központi, irányítószervi támogatás bevételét 189 932 ezer forintban
ab) A működési célú pénzmaradvány igénybevételét 144 301 ezer forintban
b) A működési célú kiadásokat 699 684 ezer forintban
Ebből:
ba) a személyi jellegű kiadásokat 201 114 ezer forintban
bb) a munkaadókat terhelő járulékokat 38 044 ezer forintban
bc) a dologi jellegű kiadásokat 187 418 ezer forintban
bd) ellátottak pénzbeli juttatásait 14 941 ezer forintban
be) egyéb működési célú kiadások összegét 59 233 ezer forintban
ebből: tartalék összegét 10 929 ezer forintban
kölcsön összegét 500 ezer forintban
bf) a központi, irányítószervi támogatás kiadását 189 932 ezer forintban
bg) az államháztartáson belüli megelőlegezések
visszafizetésének összegét 9 002 ezer forintban
c) A felhalmozási célú bevételt 482 472 ezer forintban
d) A felhalmozási célú kiadást 526 147 ezer forintban
Ebből:
da) a beruházások összegét 505 826 ezer forintban
db) a felújítások összegét 19 642 ezer forintban
dc) a felhalmozási célú hitel visszafizetés összegét 679 ezer forintban
állapítja meg.
3. §
(1) A 2. §-ban megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti megbontását az önkormányzat és az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek címek, alcímek, előirányzat-csoportok, kiemelt- és részelőirányzatok szerinti részletezésben elkülönítetten és összesítve az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat 2018. évre tervezett egyéb működési célú támogatásokból származó bevételei államháztartáson belülről összege: 68 975 ezer forint.[3]
Az egyéb működési célú támogatásokból származó bevételeket jogcímenként az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat általános működésének 2018. évi támogatását a 2. melléklet mutatja be.
Az önkormányzat kiadásai
4. §
(1) A 2. §-ban megállapított kiadási főösszeg – az önkormányzat és az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek címek, alcímek, előirányzat-csoport, kiemelt- és részelőirányzatok szerinti részletezését – elkülönítetten és összesítve, valamint a költségvetési szervek létszám-előirányzatát a 3. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek felújítási előirányzatait célonként, felhalmozási kiadásait feladatonként – cím, alcím, kiemelt előirányzat, részelőirányzat bontásban – a 4. melléklet rögzíti.
(3) Az önkormányzat által tervezett pénzbeli és természetbeni szociális alapellátásokat tételesen az 5. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat által tervezett egyéb működési célú kiadásokat tételesen a 6. melléklet tartalmazza.
(5) Az önkormányzat céltartalékot nem tervezett.
(6) Az önkormányzat 2018. évi saját bevételeit a 9. melléklet tartalmazza
(7) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből származó kötelezettségeit a 10. melléklet tartalmazza.
Illetménykiegészítés
5. §
A képviselő-testület a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3)-(4) bekezdése alapján az önkormányzat köztisztviselői részére 20% illetménykiegészítést állapít meg.
Keresetkiegészítés
6. §
A képviselő-testület a Zákányszéki Manó-kert Óvoda és Bölcsődénél az élelmezésvezető és vezető szakács munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottaknak keresetkiegészítés fedezetet biztosít 2018. január 1. napjától. A képviselő-testület a keresetkiegészítés mértékét az élelmezésvezető esetében a közalkalmazotti pótlékalap 80 %-ában, a vezető szakács esetében a közalkalmazotti pótlékalap 50 %-ában határozza meg.
Költségvetési szervek létszámkeretei
7. §
(1)[4] A képviselő-testület az önkormányzat
a) engedélyezett költségvetési létszámkeretét (álláshely) 80,3 főben
b) az éves átlagos statisztikai állományi létszámot (átlaglétszám) 80,3 főben
állapítja meg.
(2) Az önkormányzat és a költségvetési szervei létszám-előirányzatát a képviselő-testület címenként a 3. melléklet szerint állapítja meg.
Az önkormányzat 2018. évi költségvetési mérlege
8. §
A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat bemutató 2018. évi költségvetési mérleget a 7. melléklet tartalmazza.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
9. §
(1) Az önkormányzat 2018. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat-felhasználási ütemtervet a 8. melléklet tartalmazza.
(2) Az előirányzat-felhasználási ütemtervet az év közbeni pótelőirányzatokkal, valamint az időközben az önkormányzat tudomására jutott eltérő pénzforgalmi teljesítéssel módosítani szükséges.
(3) A képviselő-testület a gazdálkodás vitelének folyamatos biztosítása érdekében a költségvetési szervek kezdeményezése alapján feljogosítja a polgármestert az előirányzat-felhasználási ütemtervtől való eltérésre. A polgármester – az első negyedév kivételével –negyedévente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal a képviselő-testület elé terjeszti az előirányzat-felhasználási ütemterv módosítását.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
A költségvetés vitelének rendje
10. §
(1) Az önkormányzat és a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatait év közben a képviselő-testület döntésével megváltoztathatja.
(2) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervei a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól előirányzat-módosítás nélkül eltérhet, kivéve a külön sorban szereplő részelőirányzatokat.
(3) A polgármester a helyi önkormányzat bevételeit és kiadásait megmódosíthatja, valamint a kiadási előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre.
11. §
(1) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek saját hatáskörben előirányzat-módosítási kezdeményezést nyújthatnak be a polgármesternél.
(2) Az előirányzat-módosításról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles. A képviselő-testület előirányzat változás miatt a költségvetési rendeletet – az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosíthatja.
Pályázat, megállapodás eljárási rendje
12. §
Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknek – szakmai feladataik ellátásához – az önkormányzaton kívüli költségvetési források igénybevételére irányuló tevékenysége (pályázat, megállapodás) során az alábbiak szerint kell eljárniuk:
a) A költségvetési szerv pályázati tevékenysége pénzeszközök átvételére vonatkozó megállapodás az alapító okiratban megjelölt alapfeladat ellátására irányulhat.
b) Amennyiben a tervezett pályázat megvalósítása
ba) a költségvetési szerv alapfeladatától eltérő szakmai kötelezettséget jelent
bb) az alapfeladat növekedését és többletműködtetési igényt eredményez
bc) fenntartó részéről támogatási nyilatkozatot igényel
a költségvetési szerv köteles előzetesen bejelenteni a polgármesternek.
c) A polgármester a képviselő-testület elé legközelebbi ülésre döntésre beterjeszti az önkormányzaton kívüli forrás költségvetési igénybevételét.
d) Az önkormányzat 2018. évi költségvetésében pályázati támogatással megvalósuló feladatok teljesítése a támogatás jóváhagyását követően kezdhető meg.
Pénzmaradvány felülvizsgálat, elszámolás
13. §
(1) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek pénzmaradványát a képviselő-testület vizsgálja felül, és azt a képviselő-testület a zárszámadási rendeletével egy időben hagyja jóvá.
(2) A pénzmaradvány elszámolása során elvonásra kerül:
a) végleges feladat elmaradás miatti összeg,
b) a meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,
c) a munkaadót terhelő járulékok,
d) gazdálkodási szabályok megsértéséből adódó összeg,
e) a feladatmutató elmaradásával arányos támogatás.
(3) Az állami költségvetés javára befizetendő, az önkormányzatot meg nem illető normatív állami hozzájárulást az előző évi pénzmaradvány terhére kell elszámolni.
(4) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek tárgyévi személyi juttatásai - és annak járulékaiból származó előirányzat maradványának felhasználásáról a képviselő-testület dönt. A döntést legkésőbb a pénzmaradvány felülvizsgálatakor meghozza, figyelembe véve az önkormányzat forráshiányát, az emiatt fennálló gazdasági szükséghelyzetet.
Támogatásokról beszámolás és ellenőrzés
14. §[5]
14.§ (1) Az önkormányzat a feladatai ellátása során támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt, melyhez az önkormányzati költségvetés Egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre kiadások előirányzatán belül a Helyi non-profit szervezetek támogatása címen 2 300 eFt összegben forrást biztosít.
(2) A támogatás felhasználásáról történő beszámolásra és ellenőrzésre az államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó szabályokról szóló 5/2018. (VII.10.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint kerül sor.
Adat- és információszolgáltatás
15. §
(1) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek gazdálkodásukról a polgármester által elrendelt időben és tartalommal szolgáltatnak információt.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a költségvetési előirányzatok teljesítéséről minden hónapban a tárgyhót követő hó 25. napjáig információt szolgáltat a polgármester és az önállóan működő intézmények vezetői részére. Az információs jelentést első alkalommal az I-III. havi adatokról 2018. április 25. napjáig kell szolgáltatni.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a költségvetés tervezéséhez és végrehajtásához kapcsolódó rendszeres és eseti adat- és információ szolgáltatásra köteles a Magyar Államkincstár Csongrád Megyei Igazgatósága felé. Az adatszolgáltatás magába foglalja a hozzá tartozó önállóan működő költségvetési szervek adatszolgáltatását is.
A karbantartási és felhalmozási feladatok végrehajtása
16. §
(1) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a saját költségvetésükben szereplő előirányzat terhére karbantartási feladataikat saját jogkörükben végzik el.
(2) Az önkormányzat költségvetési szervei 2018. évben a felújítási és beruházási feladatokat az intézményi felhalmozási kiadások előirányzata terhére saját jogkörükben végzik el.
(3) Az önkormányzat felújítási és beruházási feladatainak megvalósítása a Polgármesteri Hivatal feladatát képezi.
(4) A felújítási és beruházási célú kiadási előirányzatot az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek a költségvetési rendeletben meghatározott célra használják fel. Az önkormányzatnak a megjelölt feladatra fel nem használt része, valamint a feladatok évközi csökkentése esetén az e célra biztosított előirányzat arányos része elvonásra kerül a pénzmaradvány felülvizsgálata során.
Az önkormányzati biztos
17. §
(1) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnek tájékoztatást kell adni a polgármesternek a költségvetési szervek elismert tartozásállományáról, mely az esedékességet követő 20 napon belül ki nem egyenlített tartozásokat egy összegben, az esedékességet követő 20 napon túl ki nem egyenlített tartozásokat tételesen tartalmazza.
(2) Amennyiben a költségvetési szerv eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, de legalább 5.000 e Ft-ot meghaladó tartozásállománya 30 napon túl fennáll, önkormányzati biztost kell kirendelni.
(3) Az önkormányzati biztos személyéről a képviselő-testület dönt. A képviselő-testület döntése alapján a biztost a polgármester bízza meg.
Bankszámla vezetés
18. §
(1) Az önkormányzat számlavezető pénzintézete a 2018. évben a 3A Takarékszövetkezet.
(2) Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek – Polgármesteri Hivatal, Manó-kert Óvoda és Bölcsőde, Művelődési Ház és Könyvtár,– önálló bankszámlával rendelkeznek.
(3) Az intézmények pénzellátása a gazdasági eseményekhez igazodóan, az önkormányzat általi finanszírozással történik.
(4) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei a vagyonrendeletben írtak szerint a számlavezető hitelintézetnél helyezhető el 3 hónapnál rövidebb időre lekötött tartós bankbetét, kivéve ha a bankbetét összege nem haladja meg a felhalmozási célú bevételeknél átmenetileg fel nem használt forrásokat.
Záró rendelkezések
19. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2018. január 1-től kell alkalmazni.
A rendelet szövegét a 11/2018 (XII.21.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.12.22-től
A rendelet szövegét a 11/2018 (XII.21.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2018.12.22-től
A rendelet szövegét a 11/2018 (XII.21.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2018.12.22-től
A rendelet szövegét a 4/2018 (V.30.) önkormányzati rendelet 4. §-a módosította. Hatályos: 2018.05.31-től
A rendelet szövegét az 5/2018 (VII.10.) önkormányzati rendelet 14. §-a módosította. Hatályos: 2018. július 11-től