Gyarmat községi önkormányzat képviselő testületének 10/2018 (X.26.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

Hatályos: 2022. 08. 06

Gyarmat községi önkormányzat képviselő testületének 10/2018 (X.26.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

2022.08.06.

Gyarmat Község Önkormányzat Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1. és 7. pontjaiban és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6/A. § (1) aa), (2) és (3) bekezdéseiben, valamint az 57. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. §-ában biztosított véleményezési jogkörében eljáró a) az állami főépítészi hatáskörében eljáró Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal; b) Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság; c) Fertő- Hanság Nemzeti Park Igazgatóság; d) Miniszterelnökség, mint a kulturális örökség védelméért felelős miniszter, valamint e) az erről szóló külön önkormányzati rendeletben partnerségi egyeztetésre megjelölt partnerek véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:

1. § (1) A helyi településképi rendelet célja Gyarmat épített környezetének és természeti örökségének megőrzése érdekében a helyi építészeti értékvédelemmel, a településképi követelményekkel és a településkép-érvényesítési eszközökkel kapcsolatos szabályok megállapítása, a településképhez illeszkedő településképi követelmények megállapításával a jellegzetes, értékes, helyi hagyományt őrző építészeti arculat megőrzése, a településkép kedvező alakítása:

a) az építési tevékenységgel érintett építményekre – ide értve a sajátos építményfajtákra is,

b) a helyi egyedi építészeti örökség védelmére, védetté nyilvánítására, a védettség megszüntetésére,

c) a reklámok és reklámhordozók, cégérek és egyéb műszaki berendezések elhelyezésére, alkalmazására, illetve tilalmára vonatkozóan.

2. § (1) E rendelet hatálya Gyarmat község teljes közigazgatási területére terjed ki.

3. § (1) E rendelet előírásait a hatályban levő Helyi Építési Szabályzattal, a Településképi Arculati Kézikönyvvel és a településrendezési eszközökkel együttesen kell alkalmazni.

4. § E rendelet alkalmazásában általános fogalmak:

a) A településkép védelme: a település vagy településrész jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatának és szerkezetének - az építészeti, táji érték és az örökségvédelem figyelembevételével történő - megőrzését vagy kialakítását jelenti.

b) Helyi településképvédelmi terület: a település olyan összefüggő része, amely a jellegzetes településszerkezet történelmi folyamatosságát képviseli, illetve olyan, ahol jelentős számban találhatók a település arculatát meghatározó épületek, ezért a védelmi szabályok egységesen kerültek kidolgozásra, így magában foglalja a - településszerkezet védelmét, - az építészeti karakter védelmét, - valamint az utcakép védelmét is.

c) Védett településszerkezet: az önkormányzat által védetté nyilvánított utcahálózat, telekszerkezet, beépítési mód és építési vonal.

d) Védett településkarakter: az önkormányzat által védetté nyilvánított a településépítészet jellegzetes elemeinek, valamint szerkezeteinek, formáinak, anyagainak, színvilágának együttese.

e) Védett épület, építmény: az önkormányzat által védetté nyilvánított olyan épület, építmény, amely a hagyományos településkép megőrzése céljából, továbbá építészeti, településtörténeti, helytörténeti, régészeti, művészeti, vagy műszaki-ipari szempontból jelentős alkotás. A védett épület, építmény fogalmába beletartozik annak minden alkotórésze – ideértve a kiegészítő, illetve külső és belső díszítő elemeket, valamint – amennyiben a védelemre vonatkozó rendelet azt nevesíti, a használati módot is. A rendelet alkalmazása szempontjából védettnek minősül az a telek, annak használati módja is, amelyen a védett épület, építmény áll.

f) Védett műtárgy: az önkormányzat által védetté nyilvánított műszaki alkotás, műtárgy – különösen emlékmű, szobor, síremlék (sírkő), utcabútorzat, díszkút, kerítés.

g) Védett növényzet: az önkormányzat által védetté nyilvánított olyan növényzet, amely fajtájánál, koránál, helyzeténél, látványánál vagy valamilyen eseményhez-kötődésénél fogva védelemre érdemes.

h) Védett érték károsodása: minden olyan esemény, beavatkozás, amely a védett érték teljes vagy részleges megsemmisülését, karakterének előnytelen megváltoztatását, általános esztétikai értékcsökkenést eredményez.

i) Értékvizsgálat: a helyi védelem alá helyezésről szóló önkormányzati rendelet szakmai megalapozására szolgáló esztétikai, műszaki és történeti vizsgálatot tartalmazó munkarész.

j) Utcaképi védelem: a jelölt utcaszakaszok épületeinek beépítési módját, az épületek építészeti arculatának, tömegének, jellemző paramétereinek megőrzését jelenti. A védett utcaszakaszon lévő, a védett értékeket hordozó épület lebontása csak az önkormányzati képviselő-testület hozzájárulásával engedélyezhető.

k) Zöldterület: a település közigazgatási területén lévő, a lakosság egészsége megőrzésére, közérzetének javítására, felüdülésére, a település szerkezetének tagolására szolgáló, az intézményi területek funkcionális használatát, esztétikai megjelenését biztosító, jellemzően növényzettel borított terület.

l) Zöldfelület: biológiailag aktív növényzettel borított terület, ahol a termőtalaj és az eredeti altalaj, illetve a talajképző kőzet között nincs egyéb más réteg.

m) Zöldfelületi számítás: belterületi ingatlanokon az 1 db fa/100 m2 arány számításánál a meghatározott minimális zöldfelület mértékébe számításba lehet venni annak legfeljebb 50 %-áig a haszonnövények termesztésére szolgáló terület nagyságát.

n) Törzsátmérő: a fa talajfelszíntől számított 1,3 méteres magasságban (mellmagasságban) mért átmérője, centiméterben számolva;

o) Fás szárú növény: az olyan növény, amely évelő, talaj feletti, és kemény kéreggel borított szára van.

p) Gyümölcsfa: emberi fogyasztásra vagy egyéb hasznosításra kerülő gyümölcséért termesztett és gondozott fa.

q) Haszonnövény: kertészeti, szántóföldi növénytermesztés során termesztett emberi fogyasztásra vagy egyéb hasznosításra kerülő kultúrnövény a pázsit kivételével.

r) Előnevelt díszfa: minimum 5 centiméter törzsátmérőjű kétszer iskolázott, sorfa minőségű (220 cm feletti törzsmagasságú) faiskolai anyag.

s) Reklám elhelyezése: reklám közzététele, illetve reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés

t) Utcabútor: a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet 1. § 19. pontja szerinti berendezés

u) Kereskedelmi útirányjelző tábla: természetes és jogi személyek, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok gazdasági, kereskedelmi tevékenységet végző telephelyének helyére vonatkozó útirányt jelző, információt adó tábla. A táblán az arculatnak megfelelő felirat és logó is szerepelhet.

v) Építési reklámháló: a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet 1. § 19. pontja szerinti berendezés.

w) Főépítész: e rendelet alkalmazása szempontjából az önkormányzat által megbízott önkormányzati (települési) főépítész.

x)1 Gunyhó: Az Újhegy utcai és Óhegy utcai présházak helyi, történeti elnevezése

5. § (1) A helyi védelem célja a település településképe és történelme szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek, a táji, valamint az épített környezettel összefüggő természeti elemeinek védelme, jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása.

(2) A helyi értékvédelem feladata a különleges oltalmat igénylő településszerkezeti, utcaképi, építészeti, történeti, régészeti, képző- és iparművészeti, műszaki-ipartörténeti szempontból védelemre érdemes területek, épületegyüttesek, építmények, épületrészek, köz- és műtárgyak, növények vagy növényegyüttesek számbavétele, meghatározása, nyilvántartása, dokumentálása, valamint a nyilvánossággal történő megismertetése.

(3) A helyi védelem irányítása, a védelem alá kerülő értékek körének meghatározása a képviselő-testület feladata.

(4) A helyi védelem feladatait a polgármester a helyi társadalmi és egyéb szervezetek, valamint a lakosság véleményének kikérésével látja el.

6. §2 (1) Helyileg védetté történő nyilvánításra, valamint annak megszüntetésére javaslatot tehet.

a) bármely állampolgár, akár saját, akár más tulajdonában lévő értékek tekintetében,

b) helyben működő jogi személyek, jogi személyiséggel nem rendelkező társadalmi szervezetek.

(2) A helyi védelem alá helyezésre vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell

a) a kezdeményező nevét, lakcímét/székhelyét,

b) a védendő érték megnevezését, szükség esetén körülhatárolását,

c) pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám),

d) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását (irodalom, fotók), a kezdeményezés indoklását

(3) A helyi védelem megszüntetésére vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a védett érték megnevezését, egyedi védelem esetén címét, helyrajzi számát, területi védelem esetén a terület lehatárolását a helyrajzi számok megjelölésével

b) a védelem törlésével kapcsolatos javaslat rövid indokolását,

c) a kezdeményező nevét, megnevezését, lakcímét, székhelyét.

(4) Amennyiben a kezdeményezés hiánypótlásra szorul, és azt a polgármester erre vonatkozó felhívása ellenére 15 napon belül a kezdeményező nem egészíti ki, a javaslatot a polgármester érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

7. § (1) A helyi védelem alá helyezés és megszüntetés szakmai előkészítése Gyarmat község települési főépítészének (továbbiakban: főépítész) feladata.

(2) A védetté nyilvánításhoz vagy annak megszüntetéséhez előzetes értékvizsgálatot kell készíteni, amelyhez indokolt esetben be kell szerezni a védendő érték jellegétől függően szakértők véleményét.

(3) A képviselő-testület helyi védelem alá helyezheti az arra érdemesnek talált épületeket, építményeket, azok tulajdoni viszonyaitól függetlenül.

(4) A védetté nyilvánítás előtt a tulajdonost tájékoztatni kell, aki 15 napon belül írásban észrevételt tehet.

(5) A helyi védelem alá helyezés vagy a védettség megszűnésének tényét az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetni.

(6) A helyi védett értékekről nyilvántartást kell vezetnie. A nyilvántartás nyilvános.

8. § (1) A helyi területi védelem a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Kormányrendelet (továbbiakban: Tr.) 23/C. § (3) bekezdésében helyi területi védelemként meghatározott helyi értékekre terjedhet ki.

(2) A helyi egyedi védelem a Tr. 23/C. § (4) bekezdésében helyi egyedi védelemként meghatározott értékekre terjedhet ki.

(2a)3 Az önkormányzat helyi egyedi vagy területi védelem alá helyezi az 1. mellékletben meghatározott helyi értékeket

(3)4

9. § (1) A helyi védelem alatt álló építészeti, természeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért településképbe illő esztétikus fenntartása, gondozása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.

(2) Azon tevékenység, amely a védett érték létét, állagát veszélyezteti, vagy károsítását jelenti, közérdeket sért.

(3) A védett érték településképbe illő esztétikus fenntartása, gondozása és jókarbantartása a mindenkori tulajdonos, vagyonkezelő feladata.

9/A. §5 (1) Az egyedi védelem alatt álló helyi építészeti örökség mindenkori tulajdonosát az alábbi kötelezettség terheli:

a) A védett elem/elemrészlet használata nem veszélyeztetheti az örökség fennmaradását;

b) A védett elem/elemrészlet jókarbantartásáról, állapotának megőrzéséről gondoskodni kell;

c) A védett elemen végzett építési tevékenység során a védett elem értékóvó átalakítására, karakterének megőrzésére, anyag- és színhasználatában a védett állapot megtartására kell törekedni.

d) A védett érték teljes bontására kizárólag a védettség alóli kivételt követően kerülhet sor. Kivételt képez ez alól, ha a bontás az életveszély elhárítása miatt válik haladéktalanul szükségessé.

e) A helyi védettségű építészeti örökség korszerűsítését, átalakítását, bővítését vagy részleges bontását a védelem ténye nem zárja ki, amennyiben az építmény védelmére okot adó jellegzetességei nem változnak meg, azok eredeti helyükön megtarthatók.

(2) A védett érték megfelelő fenntartását és megőrzését elsősorban a rendeltetésnek megfelelő használattal kell biztosítani.

(3) Helyi védettségű épülethez történő hozzáépítés, ráépítés, vagy annak telkén új építmény, építményrész építése nem sértheti a védett építészeti érték fennmaradását, érvényesülését, hitelességét.

(4) A védett épületet vagy építményt – ha a védelem az építmény egészére terjed ki - meg kell jelölni „Helyi védelem alatt álló” táblával. A táblák elkészíttetéséről a jegyző, elhelyezéséről és fenntartásáról az ingatlan-tulajdonos gondoskodik.

10. § (1) Gyarmat település településképi szempontból meghatározó területei az 5. számú melléklet szerinti

a) a településközponti karakter

b) falusias karakter

c) szőlőhegyi pince karakter

d) gazdasági karakter

e) a mezőgazdasági karakter

(2) A 7. sz. melléklet szerinti ökológiai és tájképi szempontból fontos területek:

a) ökológiai folyosó

b) a tájképvédelmi szempontból kiemelten kezelendő övezetek területei

c) egyedi tájképvédelem – védett pincesor.

11. § (1) Az épületek színezése során lehetőleg pasztellszínek kerüljenek alkalmazásra azzal, hogy harsány rikító színek nem alkalmazhatók.

(2) Előkertben az utcavonalon kerítés legfeljebb 2 m magasságig építhető.

(3) Tömör kerítést az utcai telekhatáron a lakóépület homlokzati részei előtt Gyarmat község egész területén építeni szigorúan tilos.

(4) Lapos tetős lakóépületet épületet Gyarmat község egész területén építeni szigorúan tilos.

(5) Kerítés egyéb övezeti előírás hiányában közterület határán 180 cm magasságig építhető, legfeljebb 60 cm lábazattal, a kapuépítmény legmagasabb pontja 2 m lehet. A kerítés magasságát a szomszédos meglevő kerítések magasságához illeszkedően kell meghatározni. A kerítésnek 70 %-ban áttörtnek kell lennie.

(6) A kerítés anyaga nem lehet fémlemez, hullámlemez, felületkezelés nélküli nyersbeton, zsalukő.

(7) A településképi szenpontból meghatározó területek táji, természeti elemekkel érintett részére csak a hatályos jogszabályoknak megfelelően szabad épületet építeni, azok alapvetően beépítésre nem szánt területek.

12. § (1) A településképi illeszkedés érdekében új épület építése vagy meglévő épület átalakítása, bővítése, felújítása esetén a kialakult településszerkezetet, a településre jellemző építészeti karaktert sértő építészeti megoldás nem megengedett.

(2) Az illeszkedés tekintetében vizsgálni kell, különösen

a) a párkány magasságát, kiülését,

b) a tetőidom formáját, a tető hajlásszögét,

c) a tetőfelépítmények jellegét, arányát,

d) a homlokzatok arányait, jellegét,

e) a tömegképzés jellegét,

f) a nyílások arányrendszerét, a teljes homlokzatfelülethez való viszonyát,

g) az utcai kerítések és ezek nyílásainak megoldását.

13. §6

14. § (1) Épület közterületről látható homlokzatán kizárólag az ingatlan rendeltetési egységeiben folytatott kereskedelmi-, szolgáltató-, vendéglátó vagy egyéb tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó saját vállalkozást népszerűsítő berendezés (cégér, cégtábla, cégfelirat) létesíthető. Kerítésen, tetőfelületen - gazdasági terület kivételével - vállalkozást népszerűsítő berendezés nem helyezhető el.

(2) Cégér, cégfelirat, cégtábla épületen, épületrészen, építményen csak annak homlokzatához (stílusához, anyaghasználatához) illeszkedően helyezhető el és nem haladhatja meg a homlokzat felületének 10 százalékát.

(3) Cégér maximális mérete 70 × 70 cm lehet.

(4) Magastetőn, lapostetőn cégér, cégtábla, vagy cégfelirat nem helyezhető el.

(5) Az (1) bekezdés szerinti cégér, cégtábla, cégfelirat csak káprázatmentes kialakítású lehet, futófény nem alkalmazható.

(6) Az épülethomlokzat részét képező kirakatok, nyílászárók üvegezésére kívülről, vagy belülről elhelyezett fóliadekoráció, reklám mérete nem haladhatja meg az adott felület 25%-át.

15. § (1) Magastetős épület esetén táblás napelemeket, napkollektorokat a tető lejtésével párhuzamosan úgy kell elhelyezni, hogy

a) azok a tető szélein, gerincén ne lógjanak túl,

b) vápákat legfeljebb 50 cm-re közelítsék meg,

c) széleik igazodjanak egymáshoz, a tető-felépítményekhez és a tetősík ablakok osztásrendszeréhez,

16. § (1) Napelemcserép a tető teljes felületén alkalmazható

17. § (1) A településen található védett fasorokat meg kell őrizni, a hiányzó egyedeket pótolni kell. (2) A zöldfelületeken legalább 20%-ban olyan magasra növő fákat kell ültetni, hogy a megengedett legnagyobb építménymagasságú épületeket a kifejlett egyedek lombkoronaszintje meghaladja.

(1a) Saroktelek esetén a takaró növényzetet a közterületen úgy kell telepíteni, hogy az ne zavarja a kilátást a járművel közlekedők számára.

18. § (1) A telepítendő növényfajok kiválasztásakor a honos, a termőhelyi adottságoknak megfelelő növényfajokat kell előnyben részesíteni, olyan fajok kiválasztásával, amelyek megfelelnek a termőhelyi feltételeknek, összhangban vannak az adott terület és környezet funkciójával. Inváziós növényfajokat telepíteni tilos az idegenhonos növényfajok terjedésének megelőzése céljából! A telepítésre javasolt növények listáját az 2. számú melléklet tartalmazza.

(2) Közterületen faültetéshez, járda, gépkocsibehajtó építéséhez, burkolat elhelyezéséhez a közterület tulajdonosának hozzájárulása szükséges.

19. § (1) Meg kell őrizni, illetve helyre kell állítani a helyi egyedi védelem tárgyának a védettség alapját jelentő, az értékvizsgálat szerinti értékét képező

a) eredeti külső megjelenését, (beleértve az ahhoz csatlakozó tetőfelületet és vízelvezető rendszert),

b) egészének és részleteinek külső geometriai formáit, azok rész- és befoglaló méreteit,

c) eredeti anyaghatását, nyílászárók esetében eredeti anyaghasználatát, nyílásosztását,

d) eredeti épülettartozékait, melléképületeit.

(2) Helyi védettségű építészeti örökség telkén az értékes növényzetet meg kell tartani.

20. § (1) Helyi egyedi védelem alá helyezett épületet bővíteni oly módon lehet, hogy a bővítésnek a védett épület formájával, szerkezetével, anyagaival összhangban kell lennie.

(2) Kisebb mértékű bővítés, átalakítás esetén az új hozzátétel homlokzata a korabeli állapot ismétlésével, analógiák alapján is kialakítható, amennyiben az harmonikus összképet eredményez.

(3) Jelentős bővítés esetén az új hozzátétel homlokzata korunk építészeti eszközeivel alakítható, anyaghasználatban, színben, formai megoldásokban, amennyiben az a helyi védettségű építészeti értékkel összhangban áll.

21. § (1) Helyi védelem alá helyezett épületen utólagos redőny, roló csak úgy helyezhető el, ha az eredeti ablaknyílás méretét nem csökkenti és az utcai homlokzaton a roló tokja nem látható módon van elhelyezve.

(2) Gépészeti berendezéseket, szellőzőt, klímaberendezést, megújuló energia berendezéseit helyi védett értékek esetében utcafronti homlokzatra nem lehet elhelyezni.

22. § (1) A védett épületek színezését a szomszédos épületek színezésének figyelembevételével, azzal harmonizálóan lehet megtervezni. Ha fellelhető, az eredeti színt kell elsősorban alkalmazni. Kerülni kell a rikító színeket és a túlzott kontrasztokat.

23. § (1) A helyi egyedi védelem alá helyezett épület belső korszerűsítése, belső átalakítása, tetőterének beépítése a védett értékek megőrzését szolgáló elvek és szabályok betartása mellett megengedett.

(2) Ha a helyi egyedi védelem tárgyának egy részét, részletét korábban az eredetitől stílusidegen módon eltérő megjelenésűvé alakították át, (pl. felületképzés, tagozatok, nyílászárók mérete, nyílásrendje) és az eredeti (építéskori) állapotára vonatkozó dokumentum nem lelhető fel, akkor azt a homlokzat megfelelő megmaradt eredeti elemeinek vagy hasonló stílusú épülethomlokzatok analóg formaelemeinek alkalmazásával kell helyreállítani.

24. § (1) Helyi egyedi védett építmény bontására csak a helyi egyedi védett építmény olyan mértékű károsodása esetén kerülhet sor, amely műszaki eszközökkel nem állítható helyre.

(2) A helyi egyedi védett építmény csak az épület teljeskörű felmérése, dokumentálása és a védettség megszüntetése után bontható.

24/A. §7 (1) Az Újhegy utca helyi területi védelmi területen meg kell őrizni a település jellegzetes szerkezetét, telekrendszerét, utcavonal vezetését. Új telek kialakítása vagy telekalakítás csak azzal összhangban engedélyezhető.

(2) A védett területen lévő építményeket egymással összehangoltan, a jellegzetes településkép egységes megjelenését biztosító módon kell fenntartani, illetőleg kialakítani. E tekintetben az épületek fő tömeg- és tetőformája, homlokzata, az alkalmazott anyagok, azok színe, felületképzése meghatározó jelentőségű.

(3) Az újhegyi pincesor helyi területi védelemmel érintett területén betartandó településképi követelmények:

a) A területen elhelyezhető épületek jellemzői:

aa) utcára merőleges tetőkialakítás, nádtetőfedés vagy natúr hornyolt cserépfedés

ab) 5- 5,5 m utcai homlokzat szélesség az utcához közelebb eső épület esetén. A présházsor sor mögötti területi sávban épített épület esetén max. 8,0 m szélességű épület építhető.

ac) max. 3,2 m párkány magasság a telek homlokvonalától 10,0 m-en belül álló épületnél, a gunyhósor mögött álló épület max. párkánymagassága max. 3,5 m lehet.

ad) homlokzati felületképzés: fehérre meszelt, vagy fehérre festett sima fal

ae) közterület felőli homlokzatra nyílászáró nem építhető be. Homlokzati nyílászáró szerkezetek csak natur vagy barnára festett fa kivitelűek lehetnek!

af) Meglévő épületek tetőhajlásszögét megváltoztatni csak a jobb illeszkedés érdekében lehetséges. Új épületek tetőhajlásszögét a meglévő épületek tetőhajlásszögével megegyezően kell kialakítani! A tetőhajlásszög 35-45 fokos lehet

ag) Deszkaoromzat natúr, vagy barna színű lehet

b) Egyéb építmény elhelyezése:

A területen kerítés nem építhető.

25. §8

25/A. §9 A helyi egyedi védett gunyhók felújításásra vonatkozó egyedi előírásokok:

a) utcára merőleges tetőkialakítás, nádtetőfedés

b) homlokzati helyreállítás során az eredeti nyílásrend helyreállítása, új nyílás kialakításánál az eredeti nyílások méretei az irányadóak.

c) hagyományos anyaghasználat kötelező

d) fa nyílászárók natúr vagy barna színben

e) homlokzati felületképzés: fehérre meszelt, vagy fehérre festett sima fal

f) közterület felőli homlokzatra nyílászáró nem építhető be.

g) Meglévő épületek tetőhajlásszögét megváltoztatni csak a jobb illeszkedés érdekében lehetséges. A tetőhajlásszög 35-45 fokos lehet

h) Deszkaoromzat natúr, vagy barna színű lehet

26. §10

27. § Helyi védettségű szobor, képzőművészeti alkotás helyreállítása szakrestaurátor bevonásával, felügyeletével történhet.

28. § Védett fát kivágni, csak életveszély elhárítása érdekében lehetséges. Kivágás esetén új fával pótolni kell.

29. § (1) Önálló antennatartó szerkezet, torony nem létesíthető településképi szempontból meghatározott védett természeti területeken.

(2) Antenna, hírközlési szerelvény a víztornyokon elhelyezhető.

30. § (1) Közmű-létesítmények (nyomvonalas létesítmények, elektromos transzformátor, közvilágítási kapcsolószekrény, távközlési elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó) elhelyezésénél figyelemmel kell lenni a településképi megjelenésre.

(2) Vezetékes elektronikus hírközlési hálózat föld alatt vagy meglévő oszlopsoron vezethető.

(3) Több közműépítmény csoportos elhelyezése esetén az egységeket összevonva kell tervezni, a takarást egybefüggően kell kialakítani.

(4) Közműépítmény növényzettel történő takarását nyírható örökzöld cserjével szükséges biztosítani.

(5) Közművezetékek felújítása, cseréje során a megszűnő, feleslegessé vált közművezetéket, közműépítményeket el kell bontani, felhagyott vezeték, műtárgy közterületen nem maradhat, kivéve azon eseteket, ahol a közműszolgáltató szakértői véleménnyel azt indokolja.

(6) Gépészeti és közmű-csatlakozási berendezések az épületek utcai homlokzatára, előkert nélküli beépítés esetén nem helyezhetők el. A berendezés csak az előkertbe, az udvarra vagy az épület alárendeltebb homlokzatára helyezhető.

31. § A település területén torony jellegű építmény (kémény, torony, siló stb.) piros festéssel nem készülhet.

32. § (1) A reklámok közzétételére, a reklámhordozók elhelyezésére a településkép védeleméről szóló 2016. évi LXXIV törvény (továbbiakban Tktv.), a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendelet (továbbiakban: Rr.), és e rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A település számára jelentős eseményről való tájékoztatás érdekében a polgármester településképi bejelentési eljárásban, a Tktv. 11/B. § (1) – (2) bekezdésében, az Rr-ben és e rendeletben meghatározott tilalmak és követelmények alól eltérést engedélyezhet évente összesen tizenkét naptári hét időszakra.

33. § (1) Közművelődési célú hirdetőoszlopon, hirdetőfelületen csak közművelődéssel kapcsolatos tájékoztatás, reklám, plakát helyezhető el.

(2) Funkcionális utcabútoron reklám, reklámtartó berendezés nem helyezhető el.

(3) Reklámot, reklámtartó berendezést elhelyezni egyéb célú berendezésen lehet.

34. § (1) A településen telephellyel rendelkező szervezetek, vállalkozók, szálláshelyek iránymutató tábláit a települési utcaneveket és intézményeket jelölő egységes kialakítású útbaigazító táblák mintájára kell kialakítani.

(2) Útbaigazító tábla a létesítmény 2000 méteres körzetén belül helyezhető el. Az itt meghatározott korlátozás alól kivételes méltánylást érdemlő esetben felmentés adható. Ez vonatkozik a községben telephellyel rendelkező szervezetek, vállalkozók, szálláshelyek tájékoztató, iránymutató és figyelemfelhívó berendezéseire is.

35. § (1) Mozgatható (a talajhoz, burkolathoz nem rögzített) hirdetőberendezés közterületen

a) kereskedelmi és szolgáltató üzletek előtt, kizárólag az üzlet nyitvatartási ideje alatt, és az adott tevékenység hirdetésére, illetve

b) alkalmi rendezvények esetén a rendezvény 300 m-es körzetén belül helyezhető el.

(2) Mozgatható hirdetőberendezés minden oldalának esztétikusnak kell lennie.

36. § (1) Településképi szakmai konzultáció a település belterületén kötelező minden építési, átalakítási, felújítási munkára, kivéve a településképi véleményezési és településképi bejelentési kötelezés alá vont eseteket.

(2) A szakmai konzultációt a települési főépítész látja el, akadályoztatása esetén a polgármester, vagy az általa kijelölt személy végzi el a feladatot.

(3) A kötelező szakmai konzultációhoz a 4. sz. melléklet szerinti kérelmet kell benyújtani, amelyhez a csatolandó dokumentáció megegyezik településképi véleményezési és településképi bejelentési eljárásban kötelező munkarészekkel azonos vázlattervek dokumentumaival. A dokumentációt 2 példányban kell benyújtani.

(4) Az ajánlott településképvédelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció kérelméhez a településképi véleményezési és településképi bejelentési eljárásban kötelező munkarészekkel azonos vázlattervek, adatok szükségesek, mivel a konzultációról készült jegyzőkönyv az említett eljárások során az önkormányzatot az emlékeztetőben rögzített állásfoglaláshoz, javaslathoz kötik, valamint a településképi kötelezés során is figyelembe vehető.

37. § (1) Településképi véleményezési eljárás lefolytatása szükséges a (2) bekezdésben részletezett esetekben a települési főépítész szakmai álláspontja alapján.

(2)11 A polgármester a főépítész szakmai álláspontjára alapozva folytat le településképi véleményezési eljárást építésre, bővítésre, településképet érintő átalakításra irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljáráshoz:

a) rendeltetéstől függetlenül, a tervezési területen a 300 m2 beépített területet meghaladó építmény esetében;

b) helyi egyedi védelem alatt álló építmény szomszédságában lévő építmény esetében;

c) helyi területi védelem alá tartozó területen lévő építmény esetében;

d) közterületen vagy közlekedési területen lévő építmény esetében, valamint

e) valamennyi olyan fennmaradási engedélyezési eljárásban, mely a helyi építési szabályzat megsértésével megvalósuló jogszerűtlen építési tevékenység esetén indult;

f) helyi egyedi védelem alatt álló építmény átalakítása, bővítése esetében;

g) kettőnél több rendeltetési egységet tartalmazó építmény esetében;

h) műemléki jelentőségű területen és műemléki környezetben lévő építmény esetében,

i) külterületi ingatlanon lévő építmény esetén,

(3) A településképi véleményezés során vizsgálandó, hogy az építészeti-műszaki tervdokumentáció megfelel-e a vonatkozó településrendezési eszköz, a településfejlesztési koncepció és a településképi helyi rendelet elveinek és előírásainak, valamint megfelel-e az elvárható szakmai igényesség és szakszerűség követelményeinek.

(4) A településképi véleményezés során az alaprajzi elrendezéssel kapcsolatban vizsgálandó: az alaprajzi elrendezés, a tervezett rendeltetés, valamint az azzal összefüggő használat sajátosságaiból eredő hatások nem korlátozzák, zavarják indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlan használatát; az alaprajzi megoldások nem eredményezik-e az épület tömegének vagy homlokzatának településképi szempontból kedvezőtlen megjelenését.

(5) A településképi véleményezés során az épület homlokzatának és tetőzetének kialakításával kapcsolatban vizsgálandó:

a) a homlokzatkialakítás építészeti megoldásai megfelelően illeszkednek-e a kialakult, vagy a településrendezési eszköz szerint átalakuló épített környezethez;

b) a homlokzatot tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival;

c) a terv javaslatot ad-e a rendeltetéssel összefüggő reklám- és információs berendezés elhelyezésére és kialakítására; a terv településképi szempontból kedvező megoldást tartalmaz-e az épület gépészeti és egyéb berendezései, tartozékai elhelyezésére;

d) a tetőzet kialakítása - különösen hajlásszöge és esetleges tetőfelépítménye - megfelelően illeszkedik-e a domináns környezet adottságaihoz;

e) tömegalakítása, homlokzatfelület színezése, anyaghasználata harmonizál-e a településkép meghatározó karakterelemeivel.

(6) A településképi véleményezés során a határoló közterülettel való kapcsolatot illetően vizsgálandó:

a) a közterületre benyúló építményrész, szerkezet, berendezés, - különösen díszvilágító és hirdető berendezés -, milyen módon befolyásolja a közterület használatát;

b) korlátozza-e vagy zavarja-e a gyalogos és a kerékpáros közlekedést és azok biztonságát;

c) megfelelően veszi-e figyelembe a közterület adottságait és esetleges berendezéseit, műtárgyait;

d) a terv megfelelő javaslatot ad-e az esetleg szükségessé váló - közterületet érintő - beavatkozásra.

(7) A véleményezés lefolytatásához szükséges építészeti-műszaki tervdokumentáció - a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 22. § (3) bekezdésében foglaltakon túl - az alábbi, megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező által készített munkarészeket is tartalmazza:

a) műszaki leírás,

b) fotódokumentáció a tervezési területről,

c) tető-felülnézeti helyszínrajz a tervezéssel érintett, valamint a szomszédos telkeken álló építmények, továbbá a terepviszonyok és a be nem épített területek kialakításának ábrázolásával,

d) az épület tömegalakítását meghatározó jellemző szintek alaprajza,

e) metszet a megértéshez szükséges mértékben,

f) valamennyi homlokzati rajz, melyen feltüntetésre kerül a meglévő és tervezett hirdetés, reklámberendezések helye,

g) utcakép ábrázolása, ha a tervezett építmény az utcaképben megjelenik,

h) látványterv, vagy modellfotó.

38. § (1) A polgármester településképi bejelentési eljárást folytat le a településkép helyi védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott településképi területi védelem alá tartozó területen, műemléki környezetben, valamint egyedi védelem alatt álló építményre vonatkozóan a (2) bekezdésben meghatározott építési tevékenységek esetén, valamint a helyi építési szabályzatban meghatározott lakó és vegyes területfelhasználású övezetekben és a hozzájuk kapcsolódó közterületeken, zöldterületeken valamint közúti közlekedési övezetekben a (2) bekezdésben meghatározott építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek esetén.

(2) A településképi bejelentési eljáráshoz kötött

a) a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. számú mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül: 1., 2., 4-9., 21., 23. pontokban foglalt tevékenységek;

b) minden olyan építménynek nem minősülő, de huzamos emberi tartózkodásra alkalmas és letelepített mobil eszköz (konténer, lakókocsi, sátor stb.), amely 30 napot meghaladó időtartamra terjedő emberi tevékenység céljára (raktározás, árusítás) szolgál;

c) amikor a településrendezési eszköz a szabályozással érintett terület sajátosságai alapján előírja;

d) meglévő építmények rendeltetésének – részleges vagy teljes – megváltoztatása esetén, valamint az önálló rendeltetési egységek számának változásakor;

e) a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) kormányrendeletben szereplő általános településképi követelmények tekintetében a reklámok és reklámhordozók elhelyezésénél;

f) településképet meghatározó területen az építmények homlokzatára:

fa) kirakat kialakítása,

fb) reklám-felületet is tartalmazó előtető, napvédő ponyva elhelyezése

fc) cégér, cégfelirat, címtábla elhelyezése esetén,

g) közterületi építmények létesítése;

h) a reklámok és reklámhordozók elhelyezése.

i)12 Helyi területi vagy egyedi védelemmel érintett építmény esetén minden a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. számú mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munka

(3) A polgármester - a főépítész szakmai álláspontja alapján - a településképi bejelentési eljárásban a tevékenység tudomásulvételéről vagy megtiltásáról szóló döntés kialakítása során - különösen - az alábbi szempontokat veszi figyelembe:

a) jogszabályi előírásoknak való megfelelőség;

b) a kialakult településszerkezetnek és telekszerkezetnek való megfelelőség;

c) a tervezett, távlati adottságokat, a településfejlesztési terveket figyelembe vevő megfelelőség, terület-felhasználás megfelelősége, és

d) az épület belső elrendezésének és szerkezetének funkcionális megfelelősége.

(4) Amennyiben a tevékenység megfelel az (3) bekezdésben felsorolt szempontoknak, a polgármester a tervezett építési tevékenység, reklámelhelyezés vagy rendeltetésváltoztatás tudomásul vételéről igazolást állít ki, melynek érvényességi ideje a kérelemnek megfelelő.

(5) A bejelentő a polgármester döntésével szemben a kézhezvételtől számított 15 napon belül fellebbezhet Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületéhez. A Képviselő-testület a döntését legkésőbb a fellebbezés benyújtását követő második rendes ülésén hozza meg, 60 napon belül.

(6) A településképi bejelentési eljárás a polgármesterhez benyújtott kérelemre indul. A bejelentés melléklete a papíralapú dokumentáció vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozó. A dokumentáció - a bejelentés tárgyának megfelelően - legalább az alábbi, megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező által készített munkarészeket tartalmazza:

a) építési munka esetében - műszaki leírást a telepítésről és az építészeti kialakításról; helyszínrajzot a szomszédos építmények és a terepviszonyok feltüntetésével; alaprajzot; valamennyi homlokzati rajzot; amennyiben az építmény az utcaképben megjelenik - utcaképi vázlatot, valamint közterületen elhelyezendő építmények esetén közterület-alakítási tervet kell mellékelni.

b) reklámelhelyezés esetében műleírást; közterületi elhelyezés esetén M=1:500 méretarányú, a közműszolgáltatókkal dokumentáltan egyeztetett helyszínrajzot; a reklámeszköz elhelyezésének és rögzítésének műszaki megoldását; a legalább 2 m2 felületű berendezés esetén az érintett homlokzat egészét ábrázoló homlokzati rajzot, valamint látványtervet és fotómontázst, fényreklám esetén éjszakai utcaképet is.

c) rendeltetés-módosítások esetében műszaki leírást, mely ismerteti az új rendeltetésnek megfelelő (terület)használat, vagy technológia jellemzőjét, a rendeltetés-módosítás következtében -a szomszédos és a környező ingatlanokat érintő- változásokat, hatásokat, továbbá a szükségessé váló járulékos beavatkozásokat; helyszínrajzot a szomszédos építmények és a terepviszonyok feltüntetésével; szükség szerint alaprajzot, valamint szükség szerint homlokzatot vagy a közterületről látható felületek változtatását bemutató látványtervet, fotómontázst.

d) Nem településképi területi védelem alá tartozó területen tervezett kerítés építése esetén nem szükséges tervező által készített tervrajz készítése, hanem az Építtető által készített, pontos méretekkel és megnevezésekkel ellátott méretarányos vázrajz (alaprajz, metszet, nézetrajz, műszaki leírás) is elfogadható.

39. § (1) Településképi kötelezési eljárás lefolytatása szükséges:

a) a kötelező településkép-védelmi konzultáció elmulasztása esetén;

b) a településképi bejelentés vagy a településképi véleményezési eljárás elmulasztása esetén, illetve a településképi bejelentési vagy véleményezési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése esetén;

c) a településképet rontó feliratok, cégérek megszüntetése érdekében, amennyiben az nem felel meg településképi előírásoknak, különösen, ha az állapota nem megfelelő; megjelenése idejétmúlt vagy félrevezető; nem illeszkedik a megváltozott környezetéhez;

d) a helyi településkép-védelem érdekében, amennyiben a településképi elem (egyedi és területi) fenntartása, karbantartása, vagy rendeltetésének megfelelő használata a helyi építési szabályzatban vagy a helyi településkép-védelmi rendeletben meghatározott szabályokkal ellentétes, különösen

da) az épület jó karban tartása,

db) homlokzati elemeinek, színezésének védelme,

dc) egységes megjelenésének biztosítása vagy

dd) rendeltetésének megfelelő funkciójának megőrzése;

de) az építési övezetre előírt zöldterület biztosítása;

df) a telek terület-felhasználási szabályoknak megfelelő használata;

dg) az építkezések átmeneti állapota keretében a terület adottságának megfelelő szintű bekerítése, rendben tartása.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségek megszegése és végre nem hajtása esetén e magatartás megszegőjével szemben hivatalból, vagy bejelentésre eljárás indul; amennyiben a bejelentés megalapozott, a polgármester önkormányzati hatósági jogkörében eljárva kötelezést ad ki az építtetőnek vagy a tulajdonosnak a jogsértő állapot 90 napon belüli megszüntetésére.

(3) Amennyiben a kötelezésnek a kötelezett nem tett eleget, és a jogsértő állapot továbbra is fennáll, a polgármester pénzbírságot szab ki:

a) első alkalommal 100 000 Ft településképi bírságot állapíthat meg, és 45 napos határidőt szab adhat a jogsértő állapot megszüntetésére;

b) második alkalommal, amennyiben a kötelezett továbbra sem teljesíti településképi kötelezésben foglaltakat, a településképi bírság összege 500 000 Ft-ra emelkedik és 30 napot a jogsértő állapot megszüntetésére;

c) harmadik alkalommal, amennyiben a kötelezett nem tett eleget az önkormányzati hatáskörben meghozott településképi kötelezésnek, és a jogsértő állapot továbbra is fennáll, a településképi bírság mértéke 1 000 000 Ft, a jogsértő állapotot pedig 15 napon belül köteles a kötelezett megszüntetni.

(4) A településképi kötelezés háromszori határidőn túli elmulasztása esetén a polgármester önkormányzati hatósági jogkörében eljárva, a legmagasabb összegű településképi bírságot 30 naponként ismételten mindaddig kiszabhatja, amíg a jogsértő állapot meg nem szűnik.

(5) Az önkormányzati településképi bírság kiszabásánál a hatóság mérlegeli különösen:

a) a jogsértéssel okozott hátrányt, ideértve a hátrány megelőzésével, elhárításával, helyreállításával kapcsolatban felmerült költségeket, illetve a jogsértéssel elért előny mértékét,

b) a jogsértéssel okozott hátrány visszafordíthatóságát,

c) a jogsértéssel érintettek körének nagyságát,

d) a jogsértő állapot időtartamát,

e) a jogsértő magatartás ismétlődését és gyakoriságát,

f) a jogsértést elkövető eljárást segítő, együttműködő magatartását, valamint

g) a jogsértést elkövető gazdasági súlyát.

(6) A bírság adók módjára behajtható. A polgármester döntésével szemben a kézhezvételtől számított 15 napon belül fellebbezés nyújtható be a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületéhez. A Képviselő-testület döntését a fellebbezés benyújtását követő második rendes ülésén, de legkésőbb a fellebbezés kézhezvételétől számított 60 napon belül meghozza.

40. § (1) A védett érték tulajdonosának kérésére a szokásos jó karban tartási feladatokon túlmenő, a védettséggel összefüggésben szükségessé váló, a tulajdonost terhelő munkálatok finanszírozásához az önkormányzat az alábbiak szerint támogatást adhat:

(1a) a támogatás mértékét az önkormányzat képviselő-testülete évente a költségvetésben határozza meg.

(1b) a támogatás ingatlanra eső mértékét – az önkormányzati költségvetés keretei között – az önkormányzat állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdés szerinti önkormányzati támogatás csak az esetben nyújtható, ha:

a) a védett értéket a tulajdonos megfelelő módon fenntartja (karbantartja), azt neki felróható módon nem károsítja,

b) a karbantartással és az építéssel összefüggő hatósági előírásokat és szabályokat maradéktalanul betartja.

(3) Nem adható önkormányzati támogatás, ha a védett értékkel összefüggésben engedély nélkül vagy engedélytől eltérően, illetve szabálytalanul végeztek építési munkát.

41. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) E rendelet előírásait a hatályba lépése napján államigazgatási egyeztetés alatt lévő és a hatálybalépését követően induló eljárásokban kell alkalmazni. E rendeletet a már megkezdett eljárások esetében az eljárás azon szakaszától kell alkalmazni, amely a hatályba lépéskor még nem kezdődött meg.

(3) E rendelet rendelkezéseit a hatályos településrendezési eszközökkel együtt kell értelmezni.

(4) A jelen rendeletben jóváhagyott előírásokat a Helyi Építési Szabályzat, és a helyi egyéb rendeletekben található településképi rendelkezésekkel együttesen kell alkalmazni; ellentmondás esetén az e rendeletben foglaltakat kell irányadónak tekinteni, és a helyi rendeleteket ennek megfelelően kell módosítani.

42. § Ez a rendelet az Európai Parlament és a Tanács belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006/123/EK. irányelvnek való megfelelést szolgálja.

1. melléklet13

VÉDETT ÉRTÉKEK GYARMATON

1. sz. melléklet

VÉDETT ÉRTÉKEK GYARMATON

2. Helyi területi védelem alá eső területek

sorszám

típus

megnevezés

cím

helyrajzi szám

1.

területi

Pincesor

Újhegy utca

Térképen jelölt terület

2.

területi

Temető melletti emlékműpark

Jókai utca és Újsor utca sarok

146

3. Helyi egyedi védett épületek, műtárgyak

1

egyedi

Lakóház

Magyar utca 156.

494

2

egyedi

Lakóház

Magyar utca 158.

495

3

egyedi

Lakóház

Fő utca 43.

709

4

egyedi

Tűzoltókocsi

Magyar utca és Fő utca sarok

681

5

egyedi

Régi szőlőprés

Jókai utca és Újhegy utca sarok

870

6

egyedi

Nepomuki Szent János szobor

Kossuth Lajos utca és Magyar utca sarok

94

7

egyedi

Templom előtti feszület

Kossuth Lajos utca.

2/2

8

egyedi

Emlékszobor

Fő utca 21. előtt.

696

9

egyedi

Feszület

Újhegy utca 6.

3127

10

egyedi

Feszület

külterület

0143/5

11

egyedi

Fehérkép oszlop

külterület

0112/3

12

egyedi

Óhegyi feszület

Óhegy utca

310

13

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3002

14

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3009

15

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3012

16

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3013

17

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3017

18

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3019

19

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3025

20

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3030

21

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3032

22

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3036

23

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3047

24

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3048

25

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3049

26

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3058

27

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3061

28

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3064

29

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3069

30

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3070

31

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3074

32

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3077

33

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3081

34

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3083

35

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3087

36

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3088

37

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3092

38

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3116

39

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3151

40

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3156

41

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3173

42

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3177

43

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3181/1

44

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3182

45

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3185

46

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3187

47

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3193

48

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3204

49

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3214

50

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3217

51

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3219

52

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3225

53

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3228

54

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3231

55

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3232

56

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3233

57

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3235

58

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3242

59

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3243

60

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3247

61

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3250

62

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3251

63

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3254

64

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3257

65

egyedi

„Gunyhó” présház

Újhegy utca

3259

66

egyedi

„Gunyhó” présház

Józanhegy utca 1.

425

67

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

336

68

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

338

69

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

377

70

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

378

71

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

379/1

72

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

392

73

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

398

74

egyedi

„Gunyhó” présház

Óhegy utca

415/2

4. Helyi védett természeti területek

sorszám

típus

megnevezés

cím

helyrajzi szám

1.

növény

nyárfa sor

83-as út mellett

079

2.

temető

temető

Jókai utca

147

3.

temető

zsidó temető

Jókai utca

221

5. Országos védelem alatt álló épületek

sorszám

típus

megnevezés

cím

helyrajzi szám

1.

műemlék

Római Katolikus templom

Kossuth Lajos utca

1

2.

műemlék

Kálvária kápolna

Petőfi Sándor utca

751

3.

műemlék

Lakóház

Magyar u. 62.

130

4.

műemléki környezet

Római Katolikus templom ex-lege műemléki környezete

137, 138 , 150/1, 2/1, 2/2, 3, 4, 5/1, 832, 844, 94

5.

műemléki környezet

Kálvária kápolna ex-lege műemléki környezete

711/2, 712, 726/2, 753/2

6.

műemléki környezet

Lakóház ex-lege műemléki környezete

711/2, 712, 726/2, 753/2.

1

A 4. § x) pontját a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

2

A 6. § a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

3

A 8. § (2a) bekezdését a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

4

A 8. § (3) bekezdését a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

5

A 9/A. §-t a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be.

6

A 13. §-t a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 11. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 24/A. §-t a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 6. §-a iktatta be.

8

A 25. §-t a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 11. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

9

A 25/A. §-t a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 7. §-a iktatta be.

10

A 26. §-t a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 11. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

11

A 37. § (2) bekezdése a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

12

A 38. § (2) bekezdés i) pontját a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 9. §-a iktatta be.

13

Az 1. melléklet a Gyarmat Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (VIII. 5.) önkormányzati rendelete 10. § - 1. mellékletével megállapított szöveg.