Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2018 (VI.28.) önkormányzati rendelete

a közösségi együttélés szabályairól valamint ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2018. 06. 29- 2018. 07. 14

A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete

13/2018. (VI.28.) önkormányzati rendelete


A közösségi együttélés szabályairól valamint ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (V. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról



Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8.§ (2) bekezdésében és 143.§ (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.


1.§


A közösségi együttélés szabályairól valamint ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (V. 31.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) az alábbi 23/A. §-sal egészül ki:


„23/A. § (1) Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat tulajdonában álló közterületen lévő gyalogutakon és gyalogos övezetekben tilos elektromos vagy más gépi meghajtású közlekedési-, sport-, szabadidős vagy turisztikai közlekedési eszközzel (pl.: segway, elektromos roller, hoverboard, elektromos gördeszka stb., a továbbiakban: szabadidős eszköz) közlekedni.

(2) A fenti területeken az (1) bekezdésben meghatározott szabadidős eszközökkel azokról leszállva és azokat gyalogosan tolva vagy kézben tartva kell haladni.

(3) Budapest Főváros I. kerület közigazgatási területén üzlethelyiséggel rendelkező kölcsönző/bérbeadó természetes-, vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles a szabadidős eszköz használóit a tilalommal érintett területekről tájékoztatni, a tájékoztatást az üzlethelyiségben a bérlők által jól látható helyen kifüggeszteni. Közterületen történő kölcsönző/ bérbeadó tevékenység folytatása tilos.

(4) Az (1) és (2) bekezdésben foglalt rendelkezések nem vonatkoznak a rendvédelmi szervek járműveire és eszközeire, valamint a mozgáskorlátozottak által használt eszközökre.

(5) A közösségi együttélés alapvető szabályaival ellentétes magatartást követ el, aki az (1)-(3) bekezdésekben foglalt előírást megszegi.”


2.§


A Rendelet 10.§ (1) bekezdése és 11.§ (1) bekezdése hatályát veszti.


3.§


(1) E rendelet 1.§ -a 2018. július 15. napján lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.




(2) E rendelet 2. §-a 2018. június 29. napján lép hatályba, és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.




INDOKOLÁS


Általános Indokolás


Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8. § (1) bekezdésének b) pontja értelmében a kerületi önkormányzat feladata a közösségi együttélés alapvető szabályainak betartása és betartatása.


Az Alaptörvényben deklarált eredeti jogalkotói hatáskörre tekintettel az Önkormányzat Képviselő-testülete 2013. május 31-én elfogadta a közösségi együttélés szabályairól valamint az ezek megsértésének és elmulasztásának jogkövetkezményeiről  szóló 15/2013. számú rendeletet (a továbbiakban: Ör.).


Egyre elterjedtebb az új, elektromos közlekedési- és a közlekedésben résztvevő elektromos eszközök használata, és az ennek kapcsán tapasztalt problémák miatt szükségessé vált, hogy kerületünkben ezeknek az eszközöknek a használatát rendeleti szinten szabályozzuk, illetve korlátozzuk addig is, míg erre vonatkozóan központi szabályozás nem születik. Ezek az eszközök hanghatásuk miatt a gyalogosok által korlátozottan észlelhetőek, viszont az elérhető maximális sebességük miatt nagyon balesetveszélyesek egy gyalogos számára. Ha az eszközt rutintalan személy használja már eleve veszélyt jelent a járókelők testi épségére. A gyalogosok között csapatokban, sokszor fegyelmezetlenül és nagy sebességgel közlekedők közvetlenül veszélyeztetik a gyalogosokat és lehetetlenné teszik a gyalogos közlekedésre szolgáló területek biztonságos és rendeltetésszerű használatát.


A Kúria Önkormányzati Tanácsa a 2017. november 28. napján kelt Köf.5026/2017/3 számú határozatával (a továbbiakban: Köf. határozat) megsemmisítette a Budapest Főváros IV. kerülete Képviselő-testülete közösségi együttélés szabályairól alkotott rendeletének vadon élő vagy kóbor állatok etetésének tilalmára vonatkozó rendelkezéseit. A Kúria Önkormányzati Tanácsának határozat alapján a módosító javaslat a kifogásolt rendelkezés hatályon kívül helyezését célozza.


Részletes Indokolás


1.§


Pontosan meghatározza, hogy mely területeken tilos az elektromos közlekedési eszközök használata. Az eszköz bérlőire és bérbeadóira is kötelezettségeket ró valamint meghatározza a kivételek körét.


2.§


A Köf. határozatból eredő változtatás.


3.§


Hatályba léptető rendelkezés.




Hatásvizsgálat

(a Jat. 17.§-a alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

A rendelet módosításának hatására a gyalogosok védelme és a gyalogos utak rendeltetésszerű használata biztosítva lesz, viszont az elektromos eszközök használói a tiltott területeken kívül továbbra is használhatják ezeket az eszközöket.

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

A rendelet megszegése miatt kiszabható bírság költségvetési bevételt jelenthet, de az önkéntes jogkövetésre való hajlandóság ismerete nélkül ennek összege egyenlőre nem becsülhető meg.

A tervezett rendelet környezeti következményei

A rendelet-módosítás végrehajtásának az elektromos eszközök környezetkímélő hatását nem rontja, nem befolyásolja.

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

A rendelet-módosítás a gyalogosokat illetve az elektromos eszköz használóit is védi az esetleges balesetektől, egészségkárosodástól.


A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A tervezet elfogadása esetén a rendelet alkalmazása a jelenlegihez képest többlet személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételt nem igényel, a szükséges feltételek rendelkezésre állnak.

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

Az elektromos közlekedési eszközök elterjedése és az ebből adódó közlekedési problémák megoldása időszerű és a balesetek elkerülése érdekében halaszthatatlan. Ha a jogalkotás elmarad, a potenciális veszélyforrás balesetet és sérülést okozhat. A Kúria döntésével jogszabályellenesnek minősített rendelkezés hatályon kívül helyezése  

A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.