Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2018 (IX.28.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekjóléti pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2018. 09. 29- 2018. 09. 28

A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

15/2018. (IX.28.) önkormányzati rendelete

a szociális és gyermekjóléti pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról



A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdésének b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdésének b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 58/B (2) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (1)-(2) bekezdésében, 131. §(1) bekezdésében, 133. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8, és 8a pontjában 23. § (5) bekezdés 11, és 11a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1.§ A szociális és gyermekjóléti pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 6/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„1.§ E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében, a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (a továbbiakban Önkormányzat)  illetékességi területén meghatározza a pénzbeli és természetbeni, a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátások egyes formáit, a jogosultság feltételeit, valamint azok elbírálásának szabályait, továbbá a szociális ellátás finanszírozásának és intézmény-rendszerének kereteit.”


2.§ A Rendelet 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


(1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szociális törvény) 3. § (1) bekezdése alapján a rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat közigazgatási területén életvitelszerűen élő lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező:

            a) magyar állampolgárokra,

            b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

            c) hontalanokra,

            d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.”


3.§ A Rendelet 2. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) E rendeletbe foglalt szabályokat az Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület), annak Népjóléti Bizottsága (a továbbiakban: Népjóléti Bizottság) a Polgármester, továbbá az Önkormányzat személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményei  alkalmazzák.”


4.§ A Rendelet 7. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


7.§ Ha a jogosultság elbírálásához a rendelet vagyonnyilatkozatot ír elő és a vagyonnyilatkozat szerint:


a) a család egyéb ingatlan vagyonának együttes forgalmi értéke meghaladja a tízmillió forintot,

b) a család ingó vagyonának együttes forgalmi értéke meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötvenszeresét,

az ellátást a Népjóléti Bizottság javaslata alapján állapítja meg a Polgármester.”


5.§ A Rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„8.§ (1) Az ellátások megállapítására irányuló eljárás során környezettanulmányt kell készíteni az adósságkezelési támogatás, a lakásfenntartási támogatás, a lakás-helyreállítási támogatás, valamint az eseti települési támogatás megállapításához.


(2) A környezettanulmánynak ki kell térnie – a szociális körülmények általános leírásán túl – arra, hogy az igénylő az általa lakott lakásban milyen jogcímen lakik, ki a lakás tulajdonosa, használója illetve haszonélvezője. Nem szükséges környezettanulmányt készíteni, ha az igénylő vagy családtagja egyéb ellátás iránt benyújtott kérelme folytán kettő évnél nem régebbi és a család életkörülményeiben ezen időszak alatt változás nem következett be. Az Önkormányzat szociális intézményei környezettanulmány készítésére felkérhetők.


(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások közül a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, továbbá a gyermekek átmeneti elhelyezéséhez, és a veszélyeztetett gyermekek helyzetének feltárása során a gondoskodást nyújtó intézmény környezettanulmányt készít. Házi segítségnyújtás esetében a kijelölt szakértő gondozási szükséglet vizsgálatot végez.


(4) Az (1)-(3) bekezdésben nem szabályozott esetekben környezettanulmány készíthető az ellátásra való jogosultság elbírálásához vagy kérelmező és családja szociális helyzetének pontos megítéléséhez.”


6.§ A Rendelet 11. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(3) Az étkeztetésre vonatkozó térítési díjakat jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza. A személyes díjkedvezmény mértékéről, az ennek figyelembevételével fizetendő kedvezményes térítési díjról e rendelet 59. § (1) bekezdésében, a 62. § (1) bekezdésében, valamint a 68. § (3) bekezdésében foglaltak esetén – az intézményvezető dönt. A személyi térítési díj elengedéséről a Polgármester dönt.”


7.§ A Rendelet 12. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„b) az általa lakott saját tulajdonában lévő lakás vagy az általa lakott és bérelt önkormányzati tulajdonban lévő lakáson kívül más lakás tulajdonjogával, illetve bérleti jogával rendelkezik.”


8.§ A Rendelet 14. § (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„(2) Az Önkormányzat szociális rászorultság esetén:

            a) települési támogatás keretében

                        aa) szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatást,

                        ab) gyógyszertámogatást

                        ac) adósságkezelési támogatást,

                        ad) lakásfenntartási támogatást,

          b) rendkívüli települési támogatás keretében

                        ba) eseti települési támogatást,

                        bb) temetési támogatást

                        bc) rendkívüli gyermekvédelmi támogatást

            c) köztemetést

nyújt a Szociális törvény 45. §-ában és a 48. §-ában foglaltak figyelembevételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.


(3) Az Önkormányzat a Szociális törvény 1.§ (2) bekezdésében foglaltak alapján egyéb önként vállalt feladat keretében:

            a) születési támogatást,

            b) iskolakezdési támogatást,

            c) lakás-helyreállítási támogatást,

            d) időszaki támogatást,

            e) oltási támogatást,

            f) szociális tanulmányi ösztöndíjat,

            g) mosható nadrágpelenka támogatást,

            h) kedvezményes uszodabérlet biztosítását.

           i) kedvezményes üdülést

nyújt az e rendeletben szabályozottak szerint.”


9.§ A Rendelet 15. § (1)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„(1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Polgármester:


a) szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatást,

b) gyógyszertámogatást

c) adósságkezelési támogatást,

d) lakásfenntartási támogatás

e) eseti települési támogatást

f) temetési támogatást

g) rendkívüli gyermekvédelmi támogatást,

h) köztemetést,

i) szociális tanulmányi ösztöndíjat,

j) születési támogatást,

k) iskolakezdési támogatást,

l) oltási támogatást,

m) mosható nadrágpelenka támogatást

állapít meg e rendeletben meghatározottak szerint.


(2) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Népjóléti Bizottság:

a) eseti települési támogatást

a) lakás-helyreállítási támogatást,

b) kedvezményes üdülési feltételt, turnusbeosztást, üdülési díjat

állapít meg e rendeletbe foglalt szabályok szerint.


(3) Az (1) bekezdésben felsorolt esetekben a döntés ellen benyújtott fellebbezésről a Képviselő-testület a Népjóléti Bizottság javaslata alapján dönt.”


10.§ A Rendelet 15. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) A Polgármester, illetve a Népjóléti Bizottság a hatáskörébe tartozó támogatás megállapításáról szóló határozatban előírhatja a támogatás rendeltetésszerű felhasználásának igazolását. Amennyiben a kötelezett a rendeltetésszerű felhasználást nem tudja igazolni, vele szemben az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőkre vonatkozó, Szociális törvény 17. §-ában meghatározott szabályokat kell alkalmazni.”


11.§ A Rendelet 16. § (2)-(3) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„(2) A Képviselő-testület a jogosulatlanul igénybe vett szociális ellátás visszafizetésének elrendelése esetén a (3) bekezdés a) – c) pontjaiban meghatározott feltételek fennállása esetén

a) a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét,

b) a kamat összegét

méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti.


(3) A méltányosság az (1)-(2) bekezdés tekintetében az alábbi együttes feltételek mellett alkalmazható, ha kérelmező egy főre jutó jövedelme az e rendeletben meghatározott egy főre eső jövedelemhatárt legfeljebb 1.000,- Ft-tal meghaladja és

a) havi rendszeres gyógyító ellátás költségeinek összege az e rendeletben meghatározott mértéket legfeljebb 5 %-al meghaladja, vagy

b) lakásfenntartás elismert havi költségei az e rendeletben meghatározott mértéket legfeljebb 10 %-al meghaladja, vagy

c) a háztartásában két kiskorú gyermeket nevel.„


12. § A Rendelet 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„18.§ (1) A Polgármester e rendelet 17.§ (1) bekezdése alapján az eseti települési támogatást ugyanannak a személynek naptári évenként legfeljebb három alkalommal állapíthatja meg.


(2) A megállapított eseti települési támogatás egyszeri összege a 19. § (2) bekezdésben meghatározott esetet kivéve nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 százalékát, éves összege pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 százalékát.”


13.§ A Rendelet 19. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„19. § (1) A Népjóléti Bizottság eseti települési támogatást nyújthat, annak a személynek, aki igazolható módon, a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, ha a szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatásra nem szerzett jogosultságot, továbbá saját és családtagjai jövedelmének egy főre jutó átlaga meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 százalékát.


(2) A Népjóléti Bizottság e rendelet 19.§ (1) bekezdése alapján az eseti települési támogatást ugyanannak a személynek naptári évenként legfeljebb három alkalommal állapíthatja meg, úgy hogy a megállapított eseti települési támogatás egyszeri, illetve éves összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 százalékáig terjedhet.”


14.§  A Rendelet 20. § (1)-(6) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


(1) A Népjóléti Bizottság a hatáskörébe tartozó eseti települési támogatást szociális kölcsön formájában is nyújthatja, ha a kérelmező

a) elemi vagy bűncselekményből származó káresemény károsultja, és a kár vonatkozásában biztosítással nem rendelkezik,

b) orvosi segédeszközt kíván vásárolni,

c) rendkívüli élethelyzetbe (például kórházi ellátás, súlyos betegség) került.


(2) Az eseti települési támogatás szociális kölcsön formájában csak azok számára nyújtható, akik a kérelem benyújtásakor (igazolt) havi rendszeres jövedelemmel rendelkeznek és az egy főre jutó havi jövedelmük meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 300%-át és nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 400%-át.


(3) A szociális kölcsön összege nem lehet kevesebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegénél, de nem haladhatja meg annak háromszorosát.


(4) A kölcsön egy családon belül egyidejűleg csak egy személynek állapítható meg.


(5) A szociális kölcsön kamatmentes, melyet legfeljebb egy év alatt, havi egyenlő részletekben kell visszafizetni.


(6) A szociális kölcsön szerződés megkötése mellett vehető igénybe. A szerződést a támogatásban részesülővel – a Népjóléti Bizottság döntését követően - a polgármester köti meg. A szerződésben ki kell kötni a támogatás

a) még vissza nem térített összegének azonnali, egyösszegű visszafizetését és a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 6:48 §-ában meghatározott kamatának megtérítését, ha a támogatásban részesített a kölcsön részleteinek megfizetését három hónapon keresztül nem teljesíti;

b) azonnali egyösszegű visszafizetését és Ptk. 6:48 §-ában meghatározott kamatának megtérítését, ha a támogatásban részesített a támogatást a kérelemben megjelöltektől eltérő célra használja fel.”


15. § A Rendelet 24. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„24.§ (1) Szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatásra jogosult az az I. kerületben lakcímmel rendelkező személy, aki rendszeresen létfenntartási gonddal küzd és a saját, illetve a családja jövedelmének egy főre jutó havi átlaga nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 százalékát.


(2) A szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatás megállapításáról kérelemre, átruházott hatáskörben a Polgármester dönt.


(3) A szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatásra irányuló kérelemhez csatolni kell:

a) a kérelmező és családtagjai jövedelmigazolását,

b) a kérelmező és családtagjai vagyonnyilatkozatát,

c) a kérelmező rendszeres havi kiadásainak igazolását.


(4) A szociális kártya elkészítéséről, nyilvántartásba vételéről, a jogosult részére történő átadásáról, a jogosultságot megállapító véglegessé vált döntés alapján a Budapest Főváros I. kerület Budavári Polgármesteri Hivatal Népjóléti Csoportja (a továbbiakban: Népjóléti Csoport) gondoskodik.


(5) A szociális kártyáról vezetett nyilvántartás tartalmazza:

- a jogosult természetes személy azonosító adatait,

- a jogosultság kezdő és befejező időpontját,

- a szociális kártya számát.


(6) A szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától számítva egy éves időtartamra kerül megállapításra


(7) A szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatásra való jogosultság egy családban egyidejűleg egy személy részére állapítható meg.


(8) A szociális kártya elvesztését a jogosult haladéktalanul köteles bejelenteni a Népjóléti Csoporthoz. A bejelentést követően az elveszett szociális kártya számát a Népjóléti Csoport törli a nyilvántartásból. Az elveszett kártya – a jogosult költségére – egy alkalommal pótolható az eredeti jogosultsági időn belül.


(9) A szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatás havi összege 10.000 forint, melynek megfelelő keretösszeg a jogosult részére utólagosan, a tárgyhót követő hónap első napján, havonta kerül a szociális kártyára feltöltésre.


(10) A szociális kártyán lévő keretösszeg a szociális boltban, a (12) bekezdésben felsorolt alapélelmiszerek vásárlására fordítható.


(11) A szociális bolt, élelmiszert árusító olyan üzlet, amellyel az Önkormányzat szerződést köt, melynek alapján a szociális kártyával rendelkező személyek részére az üzemeltető biztosítja a (12) bekezdésben meghatározott alapélelmiszerek szociális kártyával történő megvásárlását.


(12) A szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatás a következő alapélelmiszerek vásárlására fordítható: tej, tejtermék, kenyér, cukor, liszt, rizs, olaj, burgonya, alma, húsáru.”


16. § A Rendelet II. Fejezet 13. alcíme helyébe a következő alcím lép:

„13.Temetési támogatás”


17. § A Rendelet II. Fejezet 14. alcíme helyébe a következő alcím lép:


„14. Gyógyszertámogatás”


18.§ A Rendelet 27. § (1)-(2) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„(1) Az Önkormányzat gyógyszer-támogatás formájában települési támogatást nyújt azon szociálisan rászorult személyek részére, akik a Szociális törvény 50. § (1) és (2) bekezdés szerinti közgyógyellátásra nem jogosultak, de egészségi állapotuk, diagnosztizált krónikus betegségük miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorulnak.


(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az a szociálisan rászorult személy, aki:


a) háztartásában egyedül él, és havi jövedelme nem haladja meg az öregségi  nyugdíj mindenkori legkisebb összegének  350%-át, családos esetén az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum 300%-át;  és a vényköteles havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke a nyugdíjminimum  20%-át eléri;

b) 80. életévét betöltötte és az egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át; és a vényköteles havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke a nyugdíjminimum 20%-át eléri.”


19.§ A Rendelet 27. § (4)-(5) bekezdései helyébe a következő rendelkezések lépnek:


„(4) A gyógyszertámogatás mértéke havi 6.000,- Ft.


(5) A gyógyszertámogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra azzal, hogy amennyiben a jogosult ezen időtartam alatt közgyógyellátásra szerez jogosultságot, a részére megállapított gyógyszertámogatást a jogosultság megállapítását követő hónap 1. napjától meg kell szüntetni.”


20.§ A Rendelet 28. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


(1) A gyógyszertámogatást az Önkormányzat természetben, a Budavári Egészségkártya keretében nyújtja.”


21.§ A Rendelet 28. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(3) A Budavári Egészségkártya egy év időtartamra kerül kiállításra. A jogosultság ismételt megállapítását követően a Budavári Egészségkártya érvényességi ideje évente meghosszabbítható.”


22.§ A Rendelet 28. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) Az igénylő személyi adatairól a Népjóléti Csoport nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

a) a jogosult természetes személyazonosító adatait,

b) a gyógyszertámogatásra való jogosultság kezdő és befejező időpontját,

c) a Budavári Egészségkártya számát.”


23. § A Rendelet 30. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„b) a kérelmező a támogatásban érintett lakás tulajdonosa, haszonélvezője, bérlője, illetve önkormányzati tulajdonú lakás bérlője.”


24. § A Rendelet 33. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) Az adósságkezelési támogatásra azon szociálisan rászorult személy jogosult, aki az általa életvitelszerűen lakott lakásnak a tulajdonosa, haszonélvezője, önkormányzati tulajdonú lakás bérlője vagy ezeknek hozzátartozója, amennyiben ő az adós.”


25.§ A Rendelet 37. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) A Család és Gyermekjóléti Szolgálat a kérelmet megvizsgálja és amennyiben a 35. §-ban foglaltak teljesülnek, valamint az adós eleget tesz az előzetes együttműködési megállapodásban foglaltaknak, az adósságkezelési támogatásra vonatkozó kérelmet az együttműködési és az adósságkezelési megállapodással együtt az intézményvezető javaslatával ellátva a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat továbbítja a Népjóléti Csoport részére.”


26.§ A Rendelet 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


40. § (1) Időszaki támogatására jogosult az az I. kerületben lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen itt élő: 

a) a tárgyév december hónapjának utolsó napjáig 80. életévét betöltő személy,

b) az időszaki támogatás nyújtását megelőző egy évben szociális kártya keretében nyújtott havi élelmiszertámogatásban vagy gyógyszertámogatásban, vagy adósságkezelési támogatásban, illetve lakásfenntartási támogatásban részesülő személy, aki a tárgyév december hónapjának utolsó napjáig 65. életévét betölti,

c) az I. kerületben lakcímmel rendelkező 0-18 éves korú gyermeket nevelő család vagy egyedülálló szülő, aki az időszaki támogatás nyújtását megelőző egy évben rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesült,

d) az I. kerületben lakcímmel rendelkező 0-18 éves korú gyermeket nevelő család vagy egyedülálló szülő, akinek a Gyermekvédelmi törvény alapján a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága:

     - húsvétot megelőzően a tárgyév március 1-jén fennáll,

      - karácsonyt megelőzően a tárgyév december 1-jén fennáll.


(2) Az időszaki támogatás Étkezési Erzsébet-utalvány formájában évente két alkalommal

a) a húsvétot,

b) a karácsonyt

megelőző 30 napon belül – kérelemre való tekintet nélkül- hivatalból nyújtja az Önkormányzat.


27.§ A Rendelet 41. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„41.§ Az időszaki támogatás alkalmankénti összege a 40.§ (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott esetben személyenként, a c) és d) pontjában meghatározott esetben családonként 8.000 forint.”


28.§ A Rendelet 47. § (5) bekezdése az alábbi f) ponttal egészül ki:


„f) az I. kerületi Védőnői Szolgálat igazolása az életvitelszerű tartózkodásról”


29.§ A Rendelet IV. Fejezet „26. Gyermekjóléti szolgáltatás” alcíme helyébe a következő alcím lép:


„26. Család- és gyermekjóléti szolgáltatás


30.§ A Rendelet 53. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„53.§ (1) A Család- és gyermekjóléti szolgáltatás ellátja a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: gyermekvédelmi törvény) 39. § és a (2) bekezdés szerinti gyermekjóléti szolgáltatási feladatokat, valamint a családsegítés Szociális törvény 64. § (4) bekezdése szerinti feladatait.


(2) A Család- és gyermekjóléti szolgáltatás, szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatai:

a) a kerület szociális és mentálhigiénés, valamint a gyermekek veszélyeztetésével kapcsolatos tényfeltáró és elemző munka, szociális segítőmunka, ügyintézés, információnyújtás, életvezetési , mentálhigiénés tanácsadás, krízisintervenció

b) szociális csoportmunka, klubprogramok, szociális célú önsegítő csoportok támogatása

c) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos programok szervezése és koordinálása a Budapest I. kerület területén élő gyermekek, idősek, fogyatékosok, szenvedélybetegek, munkanélküliek, nagycsaládosok vagy szociálisan rászorulók számára

 e)a családokkal folytatott munka során figyelemmel kíséri a gyermekek testi és lelki egészségét és megtervezi a beavatkozási módokat és szükség esetén írásban jelzi a Család- és gyermekjóléti központ felé

f) felkérésre környezettanulmányt készít,

g) anyagi nehézségekkel, adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők számára adósságkezelési tanácsadás, szociális ügyintézés,

h) biztosítja a gyermekjogi képviselő munkavégzéséhez szükséges helyiségeket,

i) részt vesz a külön jogszabályban meghatározott Kábítószerügyi Egyeztető Fórum munkájában,

j) nyilvántartást vezet a helyettes szülői férőhelyekről.


(3) A szociális szolgáltatást nyújtó alapellátások igénybevétele önkéntes és térítésmentes. Az ellátó intézmény alaptevékenységével összefüggő egyéni pszichoterápia, pár- és családterápia, mediáció-közvetítői tevékenység térítési díját, a nem e rendelet személyi hatálya alá tartozó személyek részére az ellátó intézmény szervezeti és működési szabályzatának térítési díj mellékletében foglaltak szerint állapítja meg.


(4) Azokban az esetekben, ahol egyéb szolgáltatások, támogatások folyósításának feltétele az intézményi együttműködés, ott e rendeletben foglaltak és az igénybe vevő által aláírt írásos megállapodások feltételei az irányadóak.”


31.§ A Rendelet 55. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(5) A bölcsődei ellátás igénybevételéről az intézményvezető dönt.  Az elbírálás során elsőbbséget élveznek az I. kerületben bejelentett lakóhellyel (ennek hiányában tartózkodási hellyel) rendelkező és életvitelszerűen is az I. kerületben élő családok gyermekei.”


32.§ A Rendelet IV. Fejezet „33. Családsegítés” alcíme helyébe a következő alcím lép:

„33.Család- és gyermekjóléti központ”


33.§ A Rendelet 64. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:


„64.§ (1) A Család- és gyermekjóléti központ tevékenységei:

a) a gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedésekhez kapcsolódó, a gyermekek védelmére irányuló tevékenységet lát el, amelynek keretében kezdeményezi a veszélyeztetett gyermek védelembe vételét vagy súlyosabb fokú veszélyeztetettség esetén a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezését, nevelésbe vételét

b) jogi tájékoztatást és pszichológiai tanácsadást biztosít, esetkonferenciát, szakmaközi megbeszéléseket szervez

c) védelembe vett gyermek esetében a családsegítő munkatárs és az esetmenedzser elkészíti a gondozási-nevelési tervet, családgondozást végez, illetve a gyámhatóság megkeresésére a családi pótlék természetbeni formában történő nyújtásához kapcsolódó pénzfelhasználási tervet készít

d) a családjából kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében szociális segítőmunkát koordinál és végez

e) utógondozást végez - a gyermekvédelmi gyámmal együttműködve

f) együttműködik a pártfogó felügyelői szolgálattal

g)részt vesz a külön jogszabályban meghatározott Kábítószerügyi Egyeztető Fórum munkájában,

h)nyilvántartást vezet a helyettes szülői férőhelyekről.

i) biztosítja a gyermekjogi képviselő munkavégzéséhez szükséges helyiségeket,


(2) A Család- és gyermekjóléti központ speciális szolgáltatásokat szervez és biztosít:

a) utcai és lakótelepi szociális munka

b) kapcsolattartási ügyelet

c) kórházi szociális munka

d) gyermekvédelmi jelzőrendszeri készenléti szolgálat

e) jogi tájékoztatásnyújtás és pszichológiai tanácsadás

f) családkonzultáció, családterápia, családi döntéshozó konferencia

g) óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység

h) szociális diagnózis

i) jelzőrendszeri koordinációs tanácsadás


(3) A szolgáltatás térítésmentes.”


34.§ A Rendelet IV. Fejezet „34. Szociális információs szolgáltatás” alcíme helyébe a következő alcím lép:

„34. Szociálpolitikai Kerekasztal”


35.§. (1) A Rendelet

1. 11.§ (4) bekezdésében az „a Rendelet 1. sz.” szövegrész helyébe az „e rendelet 1.” szöveg,

2. 15.§ (4) bekezdésében a „Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületéhez” szövegrész helyébe a „Képviselő-testületéhez” szöveg,

3. 20.§ (7) bekezdésében a „krízistámogatás” szövegrész helyébe az „eseti települési támogatás” szöveg,

4. 20.§ (8) bekezdésében a „krízistámogatás” szövegrész helyébe az „eseti települési támogatás” szöveg,

5.  25.§ (1) bekezdésében a „segélyre” szövegrész helyébe a „támogatásra” szöveg,

6.  25.§ (3) bekezdésében a „segély” szövegrész helyébe a „támogatás” szöveg,

7.  25.§ (4) bekezdésében a „segély” szövegrész helyébe a „támogatás” szöveg,

8. 26.§ (1) bekezdésében a „segély” szövegrész helyébe a „támogatás” szöveg,

9. 26.§ (1) bekezdés b) pontjában a „kétszeresét” szövegrész helyébe a „200 %-át” szöveg,

10. 26.§ (3) bekezdésében a „segély” szövegrész helyébe a „támogatás” szöveg,

11. 27.§ (3) bekezdésében a „segély” szövegrész helyébe a „gyógyszer támogatás” szöveg,

12. 28.§ (6) bekezdésében a „28. §. (3)” szövegrész helyébe a „27. § (4)” szöveg,

13. 28.§ (7) bekezdésében a „tulajdonosa” szövegrész helyébe a „jogosultja” szöveg,

14. 29.§ (1) bekezdésének a) pontjában a „70. életévüket” szövegrész helyébe az „öregségi nyugdíjkorhatárt” szöveg,

15. 29.§ (2) bekezdésének a) pontjában a „70. életévüket” szövegrész helyébe az „öregségi nyugdíjkorhatárt” szöveg,

16. 34.§ (1) bekezdésében a „Családsegítő Szolgálattal” szövegrész helyébe a „Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központtal (a továbbiakban: Család- és Gyermekjóléti Szolgálat)” szöveg,

17. 34.§ (4) bekezdésében a „Budavári Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ Családsegítő Szolgálatával” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálattal” szöveg,

18. 36.§ (2) bekezdésében a „Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ (a továbbiakban Családsegítő Szolgálat)” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálatnál, a” szöveg,

19. 36.§ (6) bekezdésében a „Családsegítő Szolgálat” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

20. 36.§ (9) bekezdésében a „Családsegítő Szolgálat” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

21. 36.§ (10) bekezdésében a „Családsegítő Szolgálat” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

22. 37.§ (1) bekezdésében a „Családsegítő Szolgálatnál” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálatnál” szöveg,

23. 37.§ (3) bekezdésében a „Családsegítő Szolgálat” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

24. 42.§ (1) bekezdésének c) pontjában az „a két” szövegrész helyébe az „egy” szöveg,

25. 48.§ (2) bekezdésében a „Az Önkormányzat azokat a gyermekeket támogatja:” szövegrész helyébe a „Mosható nadrágpelenka támogatásban részesülhetnek:” szöveg,

26. 49.§ (2) bekezdésében a „Gyermekvédelmi” szövegrész helyébe az „Iskolai” szöveg,

27. 50.§ (1) bekezdésében a „két és fél szeresét” szövegrész helyébe a „háromszorosát” szöveg,

28. 52.§ (3) bekezdésében a „Az Egészségügyi és Szociális” szövegrész helyébe a „Népjóléti” szöveg,

29. 55.§ (4) bekezdésében a „Gyermekvédelmi” szövegrész helyébe a „gyermekvédelmi” szöveg,

30. 55.§ (10) bekezdésében a „Gyermekjóléti Szolgálat” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

31. 57.§ (3) bekezdésében a „Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ” helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

32. 58.§ (3) bekezdésében az „előírás” szövegrész helyébe a „javaslat” szöveg,

33. 61.§ (7) bekezdésében az „Szt.” szövegrész helyébe a „Szociális törvény” szöveg,

34. 61.§ (10) bekezdésében a „Szolgáltatási Központ” szövegrész helyébe a „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

35. 65/A. § (3) bekezdésében a „Budavári Önkormányzat” szövegrészek helyébe az „Önkormányzat” szöveg,

36. 66.§ (2) bekezdésében „Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ” szövegrész helyébe „Család- és Gyermekjóléti Szolgálat” szöveg,

37. 69.§ (1) bekezdésében az „a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény” szövegrész helyébe a „Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény” szöveg lép.


36.§ Hatályát veszti a Rendelet

a) 17.§ (4) bekezdése,

b) 55.§ (3) bekezdése,

c) 65.§-a,

d) II. fejezet 10. alcíme.


37.§ (1) A Rendelet 1. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.

(2) A Rendelet 2. melléklete helyébe e rendelet 2. melléklete lép.


Záró rendelkezések


38.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.




I N D O K O L Á S



a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális és gyermekjóléti pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet  módosításról szóló 15/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelethez


ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat)  Képviselő-testületének a szociális és gyermekjóléti pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelete (továbbiakban: a Rendelet) szabályozza a Budapest I. kerületében élő személyek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátások igénybevételének helyi szabályait.

Az Önkormányzat arra törekszik, hogy a helyi szociális pénzbeli és természetbeni juttatások rendszere megfelelő védőhálót biztosítson az arra rászorulók részére, valamint hozzájáruljon a Budapest I. kerületében élő családok, gyermekek, idősek megélhetésének javításához, szociális biztonságának megőrzéséhez.

A Rendeletbe foglalt szabályok gyakorlati alkalmazása során nyert tapasztalatok előmozdítják a helyi szociális ellátó rendszer folyamatos fejlődését, átláthatóbbá tételét.

A jelen módosítás legfőképpen a mindennapi jogalkalmazói gyakorlat alapján feltárt módosító indítványokat tartalmazza. A jogosultsági feltételeket tekintve a változás minimális, az ellátások mértékeiben pedig nincs változás.


RÉSZLETES INDOKOLÁS


1.§-hoz: A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) nevének és rövidítésének pontosításáról rendelkezik.


2.§-hoz: Kodifikációs szabályok indokolták a módosító rendelkezést.


3.§-hoz: Kodifikációs szabályok indokolták a módosító rendelkezést.


4.§-hoz: Az ellátásokhoz kötődő vagyonnal kapcsolatos rendelkezések vonatkozásában a Népjóléti Bizottság javaslatához kötött vagyon együttes forgalmi értékének megemeléséről rendelkezik. A módosítást a kerületben érvényes ingatlan árakhoz igazodó reálisabb megközelítés és az ügyintézési határidő rövidítése indokolja.


5.§-hoz: A környezettanulmány készítésének kötelezettségére, illetve az attól való  eltekintésre vonatkozó szabályokat pontosítja az egyes ellátok vonatkozásában tényállásának tisztázása érdekében. Szabályozza a házi segítség nyújtás esetében a gondozási szükséglet elkészítését.


6.§-hoz: Az étkeztetésnél fizetendő díjakra vonatkozó rendelkezést tartalmaz.


7.§-hoz: A személyes gondoskodást nyújtó egyes ellátások esetén adható személyes díjkedvezmény megállapításának esetére meghatározza a lakástulajdon mellett a figyelembe vehető bérleti jogot is.


8.§-hoz: Az Önkormányzat által nyújtott szociális ellátások formáit határozza meg.

9.§-hoz: Az Önkormányzat Képviselő-testülete által átruházott hatáskörökről rendelkezik.

10.§-hoz: A támogatás rendeltetésszerű felhasználásával, igazolásával kapcsolatban rendelkezik.

11.§-hoz: A támogatás visszafizetésével, a méltányossági jogkör gyakorlásával kapcsolatos szabályokat határozza meg.

12.§-hoz: A Polgármester hatáskörébe tartozó eseti települési támogatás szabályaira vonatkozó rendelkezést tartalmaz.

13.§-hoz: A Népjóléti Bizottság hatáskörébe tartozó eseti települési támogatás szabályaira vonatkozó rendelkezést tartalmaz.

14.§-hoz: A Népjóléti Bizottság hatáskörébe tartozó eseti települési támogatás szociális kölcsön formájában történő nyújtásának szabályairól rendelkezik.

15.§-hoz: A szociális kártya keretében nyújtott élelmiszertámogatásra vonatkozó szabályokat határozza meg.

16.§-hoz: Az ellátások vonatkozásában a segély szóhasználat helyett a támogatást használjuk, így e rendelkezés ennek átvezetésére irányul. A temetési segély neve temetési támogatásra változik.

17.§-hoz: Az ellátások vonatkozásában a segély szóhasználat helyett a támogatást használjuk, így e rendelkezés ennek átvezetésére irányul. A gyógyszer-támogatási segély neve gyógyszertámogatásra változik.

18.§-hoz: A gyógyszertámogatásra való jogosultság feltételeiről rendelkezik.

19.§-hoz: A gyógyszertámogatás összegéről és megállapításának szabályairól rendelkezik.

20.§-hoz: A gyógyszertámogatás Budavári Egészségkártya formájában történő nyújtásáról rendelkezik.

21.§-hoz: A Budavári Egészségkártya érvényességi idejéről rendelkezik.

22.§-hoz: A Budavári Egészségkártyával kapcsolatos nyilvántartásról rendelkezik.


23.§-hoz: A lakásfenntartási támogatás odaítélése esetében a lakástulajdon mellett figyelembe vehető bérleti jogok figyelembe vételével egészíti ki a korábbi szabályokat.


24.§-hoz: Az adósságkezelési támogatás odaítélése esetében a lakástulajdon mellett figyelembe vehető bérleti jogok figyelembe vételével egészíti ki a korábbi szabályokat.


25.§-hoz: Az adósságkezelési támogatás megállapításával kapcsolatban a  Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgáltatási Központ javaslattételére vonatkozó szabályozást pontosítja.


26.§-hoz: Az időszaki támogatás jogosultsági feltételiről, odaítélésről  rendelkezik.


27.§-hoz: Az időszaki támogatás összegéről rendelkezik.


28.§-hoz: A születési támogatás igényléséhez szükséges kerületi védőnői szolgálat igazolásának csatolásáról rendelkezik.


29.§-hoz: A Család- és gyermekjóléti szolgáltatás alcímmel kapcsolatos változásról rendelkezik.


30.§-hoz: A Család- és gyermekjóléti szolgáltatással kapcsolatos szabályokról rendelkezik.


31.§-hoz: A bölcsődei felvétellel kapcsolatos szabályokról rendelkezik.


32.§-hoz: A család- és gyermekjóléti központ alcímmel kapcsolatos változásról rendelkezik.


33.§-hoz: A család- és gyermekjóléti központ tevékenységére vonatkozó szabályokat tartalmazza.


34.§-hoz: A Szociálpolitikai Kerekasztal alcímként történő szabályozását rögzíti.


35.§-hoz: A Rendeletre vonatkozó szövegcserés módosításokat tartalmazza.


36.§-hoz: A Rendeletben hatályát vesztő rendelkezéseket rögzíti.


37.§-hoz: A Rendelet mellékletének módosítása a térítési díj változásából ered.


38.§-hoz: A Rendeletet módosító rendelkezések hatályba lépését szabályozza, tekintettel arra, hogy a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépés napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet.



Hatásvizsgálat

a szociális és gyermekjóléti pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 15/2018. (IX. 28.) önkormányzati rendelethez

 (A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

A helyi szociális ellátó rendszer hatékonyabbá, a szabályozási környezet átláthatóbbá tétele a kerületben élő polgárok számára kedvező hatást jelent.

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

A módosításnak a költségvetésre gyakorolt hatása elenyésző, mivel minimálisan változnak a jogosultsági feltételek, az ellátások mértékeiben pedig nincs változás.

A tervezett rendelet környezeti következményei

A módosítás elfogadásának környezeti következményei nincsenek.

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

A módosítás elfogadásának egészségügyi következményei nincsenek

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

A rendeletben szabályozott egyes ellátások igénylésének egyszerűsítése az adminisztratív terhek csökkenését eredményezi.

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A módosítást a jogalkalmazási gyakorlat során szerzett tapasztalatok indokolták, és általa hatékonyabbá válik az ellátások biztosítása.


A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.


Mellékletek