Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2018 (XI.30.) önkormányzati rendelete
a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2018. 12. 01- 2018. 11. 30Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2018 (XI.30.) önkormányzati rendelete
a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról
2018-12-01-tól 2018-12-01-ig
A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének
16/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelete
a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról
A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. tv. 58. § (2)-(3) bekezdéseiben, az egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába adásáról szóló 1991. évi XXXIII. tv. 2. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 23. § (5) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.§ A Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V.13.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület a helyiségek elidegenítésével kapcsolatos rendelkezési jogait az e rendeletben szabályozottak szerint
1.) a polgármester,
2.) a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság
közreműködésével gyakorolja.”
2.§ A Rendelet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A helyiség elidegenítésre történő kijelöléséről, továbbá eladásáról és egyéb módon történő elidegenítéséről (apportálásáról) a Polgármester kezdeményezésére – a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság véleményének ismeretében – a Képviselő-testület határoz.”
3.§ A Rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A helyiséget elidegenítésre akkor lehet kijelölni, ha:
- a helyiség bérlőjének kijelölésére jogosult szerv,
- a polgári védelem céljait szolgáló helyiség esetében a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság írásban hozzájárult az elidegenítéshez.”
4.§ A Rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az állam tulajdonából az Önkormányzat tulajdonába került, eladásra kijelölt helyiséget először a Magyar Államnak kell megvételre felajánlani. Amennyiben a Magyar Állam elővásárlási jogával nem él, a helyiséget a bérlőnek és a Fővárosi Önkormányzatnak egyidejűleg kell megvételre felajánlani (a továbbiakban: vásárlásra jogosultak). A Magyar Állam megkeresését mellőzni kell, amennyiben az eladásra kijelölt helyiség forgalmi értéke a bruttó 5.M. Ft-ot nem éri el.”
5.§ A Rendelet 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A helyiség – kivéve a mindenkor hatályos központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott értékhatár feletti értékesítés esetét – elidegeníthető versenyeztetés nélkül is a Képviselő-testület egyedi döntése alapján.”
6.§ A Rendelet 5. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„f) a vásárlásra jogosult által közlendő - az adásvételi szerződés megkötéséhez a Műszaki Iroda által kért – adatokat.”
7.§ A Rendelet 8. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„8 § A Tv-ben biztosított elővásárlási joggal érintett helyiséget harmadik személynek akkor lehet eladni, ha sem a Magyar Állam, sem a bérlő (bérlőtárs), sem a Fővárosi Önkormányzat a vásárlásra történt felajánlás alapján:
a) a helyiséget nem vásárolja meg és
b) a harmadik személy által felajánlott vételáron nem él elővásárlási jogával.”
8.§ A Rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A kárpótlásra jogosultat a tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV. tv. 9.§-ában foglaltaknak megfelelően illeti meg elővásárlási jog.”
9.§ A Rendelet 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Ha a kárpótlásra jogosult a helyiséget a harmadik személyek részére megállapított feltételekkel nem vásárolja meg, a helyiséget a Tv-ben biztosított elővásárlási jog jogosultja részére kell megvásárlásra felajánlani.”
10. § A Rendelet 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Azt a helyiséget, amelyre elővásárlási joggal rendelkeznek, versenyeztetés útján akkor lehet eladni, ha az elővásárlásra jogosult írásban kinyilvánítja, hogy elővásárlási jogával élni nem kíván, vagy a megvételre való felajánlásra az előírt határidőben nem válaszol, illetőleg a helyiség bruttó forgalmi értéke a mindenkori központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott értékhatárt meghaladja.”
11.§ A Rendelet 16. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) Helyiség elidegenítésére olyan adásvételi szerződés is köthető, amelynek alapján a vételár teljes kiegyenlítéséig tulajdonjog fenntartás történik.”
12.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
I N D O K O L Á S
a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításról szóló 16/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelethez
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete 1994. májusában megalkotta a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendeletét (továbbiakban: Ör).
A közelmúlt folyamatos jogszabályi változásai indokolttá és szükségessé tették az Ör. felülvizsgálatát, annak érdekében, hogy az Ör. a vagyongazdálkodást szabályozó jogszabályi előírásokkal összhangban legyen.
A rendeletmódosítás az Ör. pontosítását szolgálja, a módosítási javaslatok egy része technikai jellegű, más része pedig jogszabályi változásokból ered.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1.§-hoz: A jogszabályhely az illetékes bizottság nevét pontosítja.
2.§-hoz: A jogszabályhely az illetékes bizottság nevét pontosítja.
3.§-hoz: A jogszabályhelyben szereplő Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság megszűnt, jogutódja a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság.
4.§-hoz: Önkormányzati tulajdonú helyiség értékesítése esetén - amennyiben az értékesíteni kívánt helyiség forgalmi értéke a bruttó 5 Millió forintot eléri vagy meghaladja - a Magyar Államnak privilégizált elővásárlási joga van. Ezt követően egy sorban a bérlőnek és a Fővárosi Önkormányzatnak van elővásárlási joga.
5.§-hoz: A versenyeztetési értékhatár már nem a mindenkor hatályos államháztartási tv-ben, hanem a mindenkor hatályos központi költségvetésről szóló tv-ben van benne. Ez indokolja a módosítás szükségességét.
6.§-hoz: Az illetékes szervezeti egység nevének megváltozása indokolja a jogszabályhely módosítását.
7.§-hoz: A 4.§-ban foglaltakhoz hasonlóan ehelyütt is az elővásárlásra jogosult személyek változása indokolja a jogszabályhely módosítását.
8-9 §-hoz: A kárpótlasra jogosultak volt tulajdonára vonatkozó speciális elővásárlási jogot szabályozza.
10.§-hoz: A meglévő szabályozást a kötelező versenyeztetés esetkörével egészíti ki. Bruttó 25 Millió forint forgalmi érték felett a helyiség értékesítése kizárólag versenyeztetési eljárás útján történhet.
11.§-hoz: Pontatlan jogi megfogalmazást korrigál.
12.§-hoz: A Rendeletet módosító rendelkezések hatályba lépését szabályozza, tekintettel arra, hogy a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépés napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet.
Hatásvizsgálat
Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításról szóló 16/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelethez
(A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § alapján)
A vizsgált kritériumok | A vizsgálat eredménye |
A tervezett rendelet társadalmi hatásai | A rendeletmódosítás társadalomra gyakorolt hatása nem mérhető. |
A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai | A módosításnak költségvetésre gyakorolt hatása nem jelentkezik. |
A tervezett rendelet környezeti következményei | A módosítás elfogadásának környezeti következményei nincsenek. |
A tervezett rendelet egészségügyi következményei | A módosítás elfogadásának egészségügyi következményei nincsenek |
A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai | Több elővásárlásra jogosult megkeresése szükséges, ez az adminisztratív terhek minimális növekedésével járhat. |
A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei | A módosítást a magasabb szintű jogszabályi rendelkezésekkel történő összhang megteremtése indokolja |
A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek | A szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak. |