Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2018 (XI.30.) önkormányzati rendelete

a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2018. 12. 01- 2018. 11. 30

A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének

16/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelete

a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról



A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. tv.  58. § (2)-(3) bekezdéseiben, az egyes állami tulajdonban lévő vagyontárgyak önkormányzatok tulajdonába adásáról szóló 1991. évi XXXIII. tv. 2. § (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. 23. § (5) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



1.§ A Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V.13.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A Képviselő-testület a helyiségek elidegenítésével kapcsolatos rendelkezési jogait az e rendeletben szabályozottak szerint

1.) a polgármester,

2.) a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság

közreműködésével gyakorolja.”


2.§ A Rendelet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A helyiség elidegenítésre történő kijelöléséről, továbbá eladásáról és egyéb módon történő elidegenítéséről (apportálásáról) a Polgármester kezdeményezésére – a Pénzügyi, Tulajdonosi és Jogi Bizottság véleményének ismeretében – a Képviselő-testület határoz.”


3.§ A Rendelet 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A helyiséget elidegenítésre akkor lehet kijelölni, ha:

  1. a helyiség bérlőjének kijelölésére jogosult szerv,
  2. a polgári védelem céljait szolgáló helyiség esetében a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság írásban hozzájárult az elidegenítéshez.”


4.§ A Rendelet 4. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) Az állam tulajdonából az Önkormányzat tulajdonába került, eladásra kijelölt helyiséget először a Magyar Államnak kell megvételre felajánlani. Amennyiben a Magyar Állam elővásárlási jogával nem él, a helyiséget a bérlőnek és a Fővárosi Önkormányzatnak egyidejűleg kell megvételre felajánlani (a továbbiakban: vásárlásra jogosultak). A Magyar Állam megkeresését mellőzni kell, amennyiben az eladásra kijelölt helyiség forgalmi értéke a bruttó 5.M. Ft-ot nem éri el.”


5.§ A Rendelet 4. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) A helyiség – kivéve a mindenkor hatályos központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott értékhatár feletti értékesítés esetét – elidegeníthető versenyeztetés nélkül is a Képviselő-testület egyedi döntése alapján.”



6.§ A Rendelet 5. § (1) bekezdés f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:


„f) a vásárlásra jogosult által közlendő  - az adásvételi szerződés megkötéséhez a Műszaki Iroda által kért – adatokat.”



7.§ A Rendelet 8. § helyébe a következő rendelkezés lép:


„8 § A Tv-ben biztosított elővásárlási joggal érintett helyiséget harmadik személynek akkor lehet eladni, ha sem a Magyar Állam, sem a bérlő (bérlőtárs), sem a Fővárosi Önkormányzat a vásárlásra történt felajánlás alapján:


a) a helyiséget nem vásárolja meg és

b) a harmadik személy által felajánlott vételáron nem él elővásárlási jogával.”



8.§ A Rendelet 10. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) A kárpótlásra jogosultat a tulajdonviszonyok rendezése érdekében, az állam által az állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV. tv. 9.§-ában foglaltaknak megfelelően illeti meg elővásárlási jog.”


9.§ A Rendelet 10. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) Ha a kárpótlásra jogosult a helyiséget a harmadik személyek részére megállapított feltételekkel nem vásárolja meg, a helyiséget a Tv-ben biztosított elővásárlási jog jogosultja részére kell megvásárlásra felajánlani.”


10. § A Rendelet 14. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(1) Azt a helyiséget, amelyre elővásárlási joggal rendelkeznek, versenyeztetés útján akkor lehet eladni, ha az elővásárlásra jogosult írásban kinyilvánítja, hogy elővásárlási jogával élni nem kíván, vagy a megvételre való felajánlásra az előírt határidőben nem válaszol, illetőleg a helyiség bruttó forgalmi értéke a mindenkori központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott értékhatárt meghaladja.”


11.§ A Rendelet 16. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) Helyiség elidegenítésére olyan adásvételi szerződés is köthető, amelynek alapján a vételár teljes kiegyenlítéséig tulajdonjog fenntartás történik.”


12.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.



I N D O K O L Á S



a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testületének a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításról szóló 16/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelethez


ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete 1994. májusában megalkotta a Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendeletét (továbbiakban: Ör).


A közelmúlt folyamatos jogszabályi változásai indokolttá és szükségessé tették az Ör. felülvizsgálatát, annak érdekében, hogy az Ör. a vagyongazdálkodást szabályozó jogszabályi előírásokkal összhangban legyen.


A rendeletmódosítás az Ör. pontosítását szolgálja, a módosítási javaslatok egy része technikai jellegű, más része pedig jogszabályi változásokból ered.


RÉSZLETES INDOKOLÁS


1.§-hoz: A jogszabályhely az illetékes bizottság nevét pontosítja.


2.§-hoz: A jogszabályhely az illetékes bizottság nevét pontosítja.


3.§-hoz: A jogszabályhelyben szereplő Fővárosi Polgári Védelmi Igazgatóság megszűnt, jogutódja a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság.


4.§-hoz: Önkormányzati tulajdonú helyiség értékesítése esetén - amennyiben az értékesíteni kívánt helyiség forgalmi értéke a bruttó 5 Millió forintot eléri vagy meghaladja - a Magyar Államnak privilégizált elővásárlási joga van. Ezt követően egy sorban a bérlőnek és a Fővárosi Önkormányzatnak van elővásárlási joga.


5.§-hoz: A versenyeztetési értékhatár már nem a mindenkor hatályos államháztartási tv-ben, hanem a mindenkor hatályos központi költségvetésről szóló tv-ben van benne. Ez indokolja a módosítás szükségességét.


6.§-hoz: Az illetékes szervezeti egység nevének megváltozása indokolja a jogszabályhely módosítását.


7.§-hoz: A 4.§-ban foglaltakhoz hasonlóan ehelyütt is az elővásárlásra jogosult személyek változása indokolja a jogszabályhely módosítását.

8-9 §-hoz: A kárpótlasra jogosultak volt tulajdonára vonatkozó speciális elővásárlási jogot szabályozza.

10.§-hoz: A meglévő szabályozást a kötelező versenyeztetés esetkörével egészíti ki. Bruttó 25 Millió forint forgalmi érték felett a helyiség értékesítése kizárólag versenyeztetési eljárás útján történhet.

11.§-hoz: Pontatlan jogi megfogalmazást korrigál.

12.§-hoz: A Rendeletet módosító rendelkezések hatályba lépését szabályozza, tekintettel arra, hogy a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépés napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet.




Hatásvizsgálat


Budavári Önkormányzat tulajdonában lévő nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 16/1994. (V. 13.) önkormányzati rendelet módosításról szóló 16/2018. (XI.30.) önkormányzati rendelethez

(A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § alapján)


A vizsgált kritériumok

A vizsgálat eredménye

A tervezett rendelet társadalmi hatásai

A rendeletmódosítás társadalomra gyakorolt hatása nem mérhető.

A tervezett rendelet gazdasági, költségvetési hatásai

A módosításnak költségvetésre gyakorolt hatása nem jelentkezik.

A tervezett rendelet környezeti következményei

A módosítás elfogadásának környezeti következményei nincsenek.

A tervezett rendelet egészségügyi következményei

A módosítás elfogadásának egészségügyi következményei nincsenek

A tervezett rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatásai

Több elővásárlásra jogosult megkeresése szükséges, ez az adminisztratív terhek minimális növekedésével járhat.

A rendelet megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei

A módosítást a magasabb szintű jogszabályi rendelkezésekkel történő összhang megteremtése indokolja


A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek

A szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.