Novajidrány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2018. (IV.2.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 10. 25

Novajidrány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2018. (IV.2.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2019.10.25.

Novajidrány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) szerinti eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § A Képviselő-testület és szervei számára a jogszabályban foglalt feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen szabályzat figyelembevételével kell alkalmazni.

2. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Novajidrány Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 3872 Novajidrány, Kossuth u. 111.

(3) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.

(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Novajidrány Község közigazgatási területe.

(5) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat képviselő-testületére, a képviselő-testület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, a az alpolgármesterre, a jegyzőre és a Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatalra.

(6) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal

a) Székhelye: Novajidrány, Kossuth u. 111.

b) Levelezési címe: 3872 Novajidrány, Kossuth u. 111.

(7) A Közös Önkormányzati Hivatal Kirendeltségei:

a) Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal Hernádvécsei Kirendeltsége

aa) székhelye: Hernádvécse, Kossuth út 2.

ab) Levelezési címe: 3874 Hernádvécse, Kossuth út 2.

b) Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal Garadnai Kirendeltsége

ba) székhelye: Garadna, Fő u. 22.

bb) levelezési címe: 3873 Garadna, Fő u. 22.

Az Önkormányzat feladatai, hatáskörei

3. § (1) Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei a Képviselő-testületet illetik. Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei (bizottságok, polgármester, jegyző, közös önkormányzati hivatal, társulások ) látják el. A Képviselő-testület az átruházott hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat.

(2) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.

4. § (1) Az Önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladatokat.

(2) Az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait költségvetési szervein és társulásain keresztül látja el.

(3) A képviselő-testület által alapított és fenntartott költségvetési szervek jegyzékét a 2. függelék, az önkormányzati társulások és általuk fenntartott kötelező feladatot ellátó intézmények felsorolását az 1. függelék tartalmazza.

(4) Az Önkormányzat kötelező feladatain túl, önként is vállalhatja más feladat ellátását a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 10. § (2) bekezdésében meghatározottak fennállása esetén, amennyiben

a) az átvállalt feladat olyan közfeladat, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe, vagy azt a feladat címzettjétől átvállalja,

b) rendelkezésére állnak a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és tárgyi feltételek, valamint alaptevékenységéhez kapcsolódó eszközök gazdaságos működtetése indokolttá teszi.

(5) Az Önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatok körét az 1. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat alaptevékenységébe tartozó kormányzati funkciók meghatározását a rendelet 2. függeléke tartalmazza.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

A Képviselő-testület tagjai

5. § (1) A Képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(3) A Képviselők névsorát jelen rendelet 3. függeléke tartalmazza.

A Képviselő-testület ülése

6. § (1) A képviselő-testület havonta, - évi 12 alkalommal – a hónap második csütörtökén tart rendes ülést, ezen kívül szükségesetén rendkívüli ülést tart.

(2) A képviselő-testület üléseit Novajidrány Község Önkormányzatának székhelyén lévő tanácskozó termében vagy az önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező Művelődési Házban – Novajidrány Kossuth u. 71. – tartja

A Képviselő-testület ülésének nyilvánossága

7. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A Képviselő-testület Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben zárt ülést tart, tarthat.

A Képviselő-testületi ülés összehívása

8. § (1) A Képviselő-testület üléseit a polgármester, távollétében az alpolgármester írásbeli meghívóval hívja össze.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, együttes akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat a legidősebb települési képviselő látja el.

(3) A Képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend tárgyának és előadójának megjelölését.

(4) Az ülés meghívóját a testületi ülés előtt legalább öt nappal korábban kapják kézhez a képviselők – amennyiben írásos anyag is készült, - azzal együtt. Az előterjesztés képviselő-testületi ülésen való kiosztására csak kivételesen indokolt esetben kerülhet sor. A polgármester az engedélyezés okát a képviselő-testületi ülésen ismerteti.

(5) A Képviselő-testület ülésének helyéről, idejéről, napirendjéről a lakosságot a meghívónak Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján az ülés napját megelőző 5. napon történő kifüggesztésével tájékoztatja a jegyző.

(6) Az ülés napirendi pontjait a polgármester a Szociális Egészségügyi Munkaügyi és Ügyrendi Bizottság elnökével egyezteti az ülés tervezett időpontját megelőző 6.napig.

A Képviselő-testületi ülésre meghívottak köre

9. § A Képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni:

a) a képviselőket,

b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző),

c) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,

d) a napirendben érintetteket

e) az önkormányzati kötelező feladatot ellátó társulások által fenntartott intézmények vezetőit.

Rendkívüli testületi ülés

10. § (1) A polgármesternek össze kell hívnia a Képviselő-testület ülését:

a) a települési képviselők legalább egynegyedének írásbeli indítványára, annak átvételétől számított 15 napon belüli időpontra;

b) a képviselő-testület bizottságának határozatba foglalt indítványára, az indítvány átvételétől számított 15 napon belüli időpontra

c) a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Vezetőjének indítványára, annak beérkezésétől számított 15 napon belüli időpontra.

(2) Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat.

(3) A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.

(4) A rendkívüli ülés napját és az ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg.

(5) A rendkívüli képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók. A 8. § (4) bekezdés szerinti meghívót legalább 24 órával az ülés előtt közzé kell tenni.

(6) A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával az ülés előtt kézbesíteni kell a képviselők részére. A meghívón kívül a képviselő-testület telefonon történő értesítéssel is összehívható. Ebben az esetben az (5) bekezdés szerinti meghívó helyett tájékoztatót kell közzétenni.

Az ülés vezetése

11. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük tartós akadályoztatása, illetve a polgármesteri és

alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke helyettesíti
(2) Az ülés megnyitásakor a levezető elnök megállapítja a megjelentek számát, az ülés határozatképességét, majd
a) javaslatot tesz napirendi pontokra, azok sorrendjére, javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére – 2 fő
b) beszámol az elmúlt képviselő-testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről,
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
d) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, berekeszti az ülést.

Vita vezetése

12. § (1) A levezető elnök minden napirendet külön-külön nyit meg. Az előterjesztő kiegészítése után a levezető elnök megnyitja a vitát.

(2) A vita során – a jelentkezések sorrendjének figyelembevételével – a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak szólhatnak a tárgyhoz.

(3) Egy képviselő egy adott napirendhez két alkalommal szólhat hozzá, hozzászólásonként maximum 3 perc időtartamban. A levezető elnök mérlegelést követően további egyszeri maximum 3 perc hozzászólási lehetőséget biztosíthat.

(4) A hozzászólás során a képviselői kérdésre a kérdezett választ köteles adni. A választ követően a képviselő folytathatja hozzászólását.

(5) A Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézője a szakterületüket érintő napirendi pontoknál tanácskozási joggal rendelkeznek.

A Képviselő-testületi ülés rendjének fenntartása

13. § (1) A Képviselő-testületi ülésen jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani, – olyan jellegű tetszést, vagy nem tetszést, amely zavarhatja mások hozzászólását, nem nyilváníthatnak ki – kötelesek a részükre kijelölt székeken helyet foglalni.

(2) A levezető elnök köteles gondoskodni a Képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról. A rend fenntartása érdekében a levezető elnök:

a) Képviselő általi rendzavarás esetén:

aa) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a tárgytól eltér, már elhangzottakat indokolatlanul ismétel.

ab) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki nem helyi érdekű ügyekben szól hozzá.

ac) rendre utasítja, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a képviselő-testület tekintélyéhez méltatlan kifejezést, vagy másokat sértő megfogalmazást használ,

ad) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben rendreutasítja azt a képviselőt, aki olyan magatartást tanúsít, mellyel zavarja a Képviselő-testület munkáját;

b) egyéb rendzavarás esetén a levezető elnök:

a képviselő-testületi ülésén jelenlévő meghívottakat, vagy más megjelenteket a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendreutasíthatja. Amennyiben a rendzavarás folytatódik, vagy újra megismétlődik, a rendbontókat az ülésterem elhagyására kötelezheti.

(3) A levezető elnök tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás esetén az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(4) A levezető elnöknek az (2)-(3) bekezdésekben foglalt, a rend fenntartása érdekében tett, indokolt intézkedéseiről a képviselő-testület nem nyit vitát, azokkal kapcsolatban felszólalásnak helye nincs.

Tanácskozási jog

14. § A Képviselő-testületi ülésen tanácskozási joga van – mely jelenti szavazati jog nélkül a vitában való részvétel jogát (hozzászólás):

a) a jegyzőnek, aljegyzőnek,

b) a hivatal ügyintézője , a szakterületüket érintő napirendi pontoknál,

c) nemzetiségi önkormányzat elnökének, d) pályázóknak,

e) adott napirendi pontnál a napirend előadójának, a napirend tárgyalásához meghívott személynek.

f) annak a választópolgárnak, aki a napirend tárgyalásánál érintett.

15. § (1) Az előterjesztés lehet:

a) javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat),

b) beszámoló,

c) tájékoztató,

d) jogszabályban kötelezően meghatározott formátum.

(2) Az előterjesztéseket írásban, vagy szóban kell előterjeszteni.

(3) A Képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.

(4) Az előterjesztéseket a polgármester által meghatározott személyek, illetve intézmények részére kell megküldeni:

a) az előterjesztéseket 1-1 kinyomtatott formában kell megküldeni.

Előterjesztők

16. § (1) Előterjesztés megtételére jogosult

a) települési képviselő,

b) tisztségviselő,

c) képviselő-testület bizottsága,

d) nemzetiségi önkormányzat elnöke helyettese

e) intézményvezetők,

f) esetenként, akit a polgármester felkér,

g) önkormányzati feladatot ellátó szervezet(ek) képviselője.

(2) Az előterjesztő a meghívóban feltüntetett előterjesztést visszavonhatja. Azt a képviselő-testület minősített többséggel napirenden tarthatja.

Módosító indítvány

17. § (1) Módosító indítványt az adott napirendnél a szavazás megkezdéséig lehet benyújtani, megtenni írásban, vagy szóban a levezető elnökhöz. Az indítványban az eredeti határozati javaslatot nem kell megismételni.

(2) Módosító indítvány esetében a testület minősített többséggel eltérhet a javaslattól.

Vita lezárása

18. § (1) Ha a napirendhez több hozzászóló nincs, a levezető elnök a vitát lezárja.

(2) Bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását, melyről a Képviselő-testület – vita nélkül – egyszerű többséggel határoz.

A Képviselő-testületi döntés meghozatalának módjai

Nyílt szavazás

19. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással hozza.

(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(3) A szavazatok megszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik.

(4) A szavazatok összeszámlálása után a levezető elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.

Névszerinti szavazás

20. § (1) Bármely képviselő javasolhat névszerinti szavazást, erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt. Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet névszerinti szavazást elrendelni.

(2) Név szerinti szavazásnál a jegyző ABC – sorrendben felolvassa a képviselők név-sorát, a képviselők felállva, „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavazhatnak.

(3) A jegyző a szavazatokat a névsorban feltünteti, összeszámolja az eredményt, és azt átadja a levezető elnöknek, aki kihirdeti az eredményt.

(4) A névszerinti szavazáshoz igénybe vett, külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

Titkos szavazás

21. § (1) A Képviselő-testület jogszabályban kötelezően előírt esetben titkos szavazást tart.

(2) Bármely képviselő javaslatára minősített többséggel hozott határozata szerint a képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat, vagy köteles tartani.

(3) A titkos szavazás lebonyolításában az Ügyrendi és Szociális Bizottság vesz részt (továbbiakban bizottság). Az elnököt távollétében a bizottság tagja helyettesíti.

(4) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.

(5) A szavazatszámláló bizottság a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a bizottság tagjai írják alá.

(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a képviselő-testület részére.

(7) A titkos szavazással hozott határozatot már a nyilvános ülésen kell ismertetni.

Határozathozatal

22. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása után szavaz a határozati javaslatról.

(2) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint fele jelen van.

(3) A határozatképtelen testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.

(4) Képviselő-testület a határozatait általában egyszerű szótöbbséggel (a jelenlévő települési képviselők több mint felének „igen” szavazata) hozza.

(5) A levezető elnök az előterjesztésben szereplő és a módosító indítványokat egyenként bocsátja szavazásra.

(6) A levezető elnök elsőként a módosító indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat, végül a módosításokkal teljes határozati javaslatot teszi fel szavazásra.

(7) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a levezető elnök kihirdeti a döntést.

(8) A döntést követően ugyanabban a kérdésben bármely képviselő új szavazást kezdeményezhet amennyiben a szavazás eredménye felől kétség merül fel. Erről a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A szavazás egy alkalommal ismételhető meg.

Határozathozatal személyi kérdésben

23. § A képviselő-testület valamennyi személyi kérdés esetében (választás, kinevezés, vezetői megbízás) minősített többséggel dönt.

Minősített többség

24. § Minősített többség ( a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata szükséges az Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:

1. azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal

2. az éves költségvetés 5 %-át meghaladó hitelfelvételhez, a kötvény kibocsájtáshoz

3. vélemény nyilvánításhoz olyan ügyben, melyet a törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő,

4. tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához

5. az előterjesztés visszavonása után annak napirenden tartásához

6. az önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához

Személyes érintettség

25. § (1) A polgármester, a képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget.

(2) A képviselő-testületi döntés hozatalából kizárható az, akit, vagy akinek közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.

(3) A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(4) A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(5) Az (1) bekezdésben meghatározottak elmulasztása esetén a képviselő a következő havi díjazásának 80 %-ára jogosult.

26. § A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

Rendeletalkotás

27. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a képviselő-testület tagjai,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) nemzetiségi önkormányzat,

d) a jegyző, aljegyző,

(2) A javaslatot a jegyzőhöz kell írásban benyújtani.

(3) Az elfogadott önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(5) Az elfogadott rendeletek hiteles szövegét, a jegyző a 30. § (1) bekezdésben foglaltak szerint kihirdeti.

Közmeghallgatás

28. § (1) A képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok, a helyben érdekelt társadalmi szervezetek képviselői közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről legalább 5 nappal korábban, tájékoztatót kell megjelentetni.

(3) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő, vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha arra nincs lehetőség, 15 napon belül írásban adja meg.

(4) A közmeghallgatásról 15 napon belül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza a hozzászólásokat, feltett kérdéseket valamint az azokra adott válaszok lényegét. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására egyebekben a képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

A jegyzőkönyv

29. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmaznia kell Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző valamint a képviselő-testület tagjai közül a testület által kijelölt két fő írja alá.

(3) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal, részére.

(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(5) A képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvekbe a választópolgárok ügyfél-fogadási időben a községházán betekinthetnek.

(6) A jegyzőkönyv eredeti példánya az előterjesztésekkel, a kiosztós anyagokkal együtt évente bekötésre kerülnek.

30. § (1) A képviselő-testület rendeletét a jegyző az önkormányzat hirdetőtábláján – kifüggesztéssel – hirdeti ki. A rendelet kihirdetésének tényét a rendeletre záradékként rá kell vezetni. Ugyanez az eljárás az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények közzétételénél is.

(2) Az egyházak, valamint a civil szervezetek hirdetményeit a polgármester jóváhagyása esetén lehet elhelyezni a hivatal hirdetőtábláján.

III. Fejezet

Települési képviselő

31. § (1) A képviselők jogait és kötelezettségeit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 32. §-a határozza meg.

a) Ha a képviselő igazolatlanul, vagy előzetes bejelentés nélkül nem vesz részt a Képviselő-testületi vagy bizottsági ülése(ke)n, akkor az alábbiakban meghatározott módon és mértékben a havi tiszteletdíja csökkentésre kerül:

aa) képviselő-testületi ülésről való igazolatlan vagy előzetes bejelentés nélkül történő hiányzás esetén a képviselő következő havi tiszteletdíját 10 %-al kell csökkenteni.

ab) Bizottsági ülésről való igazolatlan vagy előzetes bejelentés nélkül történő hiányzás esetén a képviselő következő havi tiszteletdíját 10 %-al kell csökkenteni.

ac) Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.

(2) A képviselő munkájának ellátásához szükséges ügyviteli segítséget, adminisztrációt, gépelést a Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.

(3) A képviselő írásban vagy szóban köteles előre a polgármester részére bejelenteni, hogy a képviselő-testület ülésén való részvételben akadályoztatva lesz.

(4) A képviselők díjazását önálló önkormányzati rendelet szabályozza.

(5) A polgármester, az alpolgármester és a képviselők, valamint a nem képviselő bizottsági tagok esküjének szövegét az Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény tartalmazza.

Interpelláció

32. § (1) Bármely képviselő az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, az állandó bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz interpellációt intézhet.

(2) Az interpelláció teljes szövegét legkésőbb az ülést megelőző 2 munkanappal előbb írásban kell benyújtani a címzetthez és a polgármesterhez. Lehetőséget kell adni az ülésen szóban történő előadásra. Az 2 munkanapos határidő elmulasztása esetén az interpelláció nem tárgyalható. Amennyiben a benyújtó képviselő továbbra is fenntartja szándékát, úgy az interpellációt ismételten be kell nyújtani.

(3) Az interpelláció ideje legfeljebb 3 perc, az interpellációra adott válasz elfogadásáról szóló nyilatkozat időtartama legfeljebb 1 perc.

(4) Az interpellációra az ülésen szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni, és azt el kell juttatni minden képviselőhöz.

(5) Amennyiben az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadta el, az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(6) Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület sem fogadta el, további vizsgálat és javaslattétel céljából a polgármester a kérdést az illetékes elé utalja.

(7) Az interpellációra adott írásbeli válasz, valamint az interpelláló – legkésőbb az ülést megelőző két munkanappal előbb tett – írásbeli nyilatkozata ismeretében a soron következő képviselő-testületi ülésen az interpelláció elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül , egyszerű többséggel határoz. Az írásbeli nyilatkozatot a polgármesternek kell megküldeni.

Képviselői kérdés

33. § (1) Bármely képviselő a testületi ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, az állandó bizottságok elnökétől, valamint a jegyzőtől a hatáskörükbe tartozó ügyekben felvilágosítást kérhet

(2) Erről a kérdezett az ülésen, vagy legkésőbb 15. napon belül írásban érdemi választ köteles adni.

(2) A képviselői kérdésre az interpellációra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem szavaz.

Önálló képviselői indítvány

34. § (1) Bármely képviselőnek joga van önálló képviselői indítvány előterjesztésére, az előterjesztésre vonatkozó előírások szabályainak figyelembe vételével.

(2) Az indítványnak az indoklást is tartalmaznia kell.

(3) Az indítványt a benyújtástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a benyújtástól számított 2. képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

Állandó bizottságok

35. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre: Ügyrendi és Szociális Bizottság

(2) A bizottság elnökből és további 2 tagból áll. A bizottság tagja csak települési képviselő lehet.

(3) A képviselő-testület állandó bizottsága tagjainak névsorát a rendelet 4. függeléke tartalmazza.

Ideiglenes bizottság

36. § (1) A Képviselő-testület egy konkrét feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság tagjainak megválasztására ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az állandó bizottságra.

(3) Az ideiglenes bizottság megszűnik, amennyiben a létrehozásának alapjául szolgáló ok, vagy feladat megszűnik, az időpont, vagy esemény bekövetkezik.

Bizottsági működés főbb szabályai

37. § (1) A bizottságok nem képviselő tagjainak eskütételét lehetőleg a megválasztó, vagy az azt követő első Képviselő-testületi ülés keretében kell megtartani. A bizottságok munkájában a nem képviselő bizottsági tagok csak eskütétel után vehetnek részt.

(2) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül.

(3) A bizottságok nem képviselő tagjai kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni, az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (3) bekezdés ea) pontjában foglaltak alapján. A vagyonnyilatkozat tétel elmulasztása esetén – annak benyújtásáig – a. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 39. § (2) bekezdésében foglalt jogkövetkezményeket kell alkalmazni.

Bizottsági feladatok

38. § (1) A bizottság általános feladatai:

a) elősegítik a lakosság közreműködését az önkormányzati feladatok végrehajtásában,

b) a képviselő-testület a bizottságaira minősített többséggel hatáskört ruházhat át,

azt visszavonhatja. Az átruházott hatáskörben eljáró bizottság határozata ellen a
jogorvoslattal képviselő-testülethez lehet fordulni.
(2) Az Ügyrendi és Szociális bizottság feladatai:
a) Kezeli és nyilvántartja a vagyonnyilatkozatokat,
b) a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás eredményéről a következő ülésen beszámol
a képviselő-testület részére
c) Kivizsgálja az összeférhetetlensége és a méltatlanság megállapítására irányuló
kezdeményezéseket.
c) Lebonyolítja a titkos szavazást.
e) Az átruházott hatáskörben a bizottság dönt: megnézni
ea) a rendkivüli települési támogatás iránt benyújtott kérelem tárgyában,
eb) a születésnapi köszöntés tárgyában
V. Fejezet

A HELYI NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT

39. § (1) A nemzetiségi önkormányzatra a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény, valamint jelen szabályzat rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

(2) A nemzetiségi önkormányzat elnöke tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület ülésein, arra előterjesztést készíthet.

(3) A képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzat munkájának segítése érdekében:

a) nem lakás céljára szolgáló helyiséget biztosít, határozatlan időre, ingyenes használattal,

b) biztosítja a rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotot,

c) viseli a használat folyamán felmerülő karbantartási, javítási, pótlási kiadások – költségek – megtérítését,

d) fizeti a helyiség / épületrész használatával kapcsolatos közüzemi díjakat ( villamos-energia, víz, csatorna, fűtés, szemétszállítás , stb )

biztosítja a posta, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és viseli az ezzel kapcsolatos költségeket.

(4) Minderről együttműködési megállapodást kell készíteni melyet a képviselő-testület hagy jóvá. .

(5) A nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés során a nemzetiségi önkormányzatot megillető véleményezési és egyetértési jog gyakorlásához, teljesítéséhez kapcsolódó önkormányzati feladatokat a polgármester a jegyző útján látja el. A jegyző a véleményezési és egyetértési jog gyakorlására írásban értesíti a nemzetiségi önkormányzat elnökét, a határidő lejártát megelőző 30 nappal.

VI. Fejezet

A TISZTSÉGVISELŐK

Polgármester

40. § (1) Ellátja a Képviselő-testület, a Bizottságok, valamint a Közös Önkormányzati Hivatal működésével kapcsolatos feladatait.

(2) A polgármester megbízatását főállásban tölti be.

(3) A polgármester átruházott hatáskörben dönt:
- lakhatási települési támogatás,
- temetési települési támogatás
- a kórházi ápolási települési támogatás iránt benyújtott kérelem tárgyában
- köztemetés, az ingatlanok házszámainak megállapításáról és megváltoztatásáról.

Alpolgármester

41. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, illetőleg munkájának segítésére, a polgármester javaslatára saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) A megválasztott alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.

(3) A polgármester határozza meg az alpolgármester feladatai.

Jegyző

42. § (1) Ellátja a képviselő-testület, a bizottságok, valamint a Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal és Kirendeltségei működésével kapcsolatos feladatait.

(2) A képviselő-testület vagy szerveinek jogszabálysértő döntését, működését észleli, köteles azt részükre jelezni.

(3) Felügyel a Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal tevékenységének törvényességére, ennek körében ellenőrzi a hatósági tevékenységét, szükség esetén funkcionális, eseti és célvizsgálatot rendel el. Felelős a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért.

Aljegyző

43. § (1) A jegyzőt akadályoztatása esetén az aljegyző helyettesíti.

(2) A jegyző és az aljegyző együttes távolléte esetén a jegyző által megbízott köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.

(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei által lakosságszám-arányos, többségi döntéssel megbízott közös önkormányzati hivatali köztisztviselő látja el.

A polgármester fogadóórái

44. § (1) A polgármester havonta egy alkalommal meghatározott napon és időben fogadóórát tart.

(2) A fogadóórájának helyéről és időpontjáról a jegyző tájékoztatót bocsát ki erről a 30. § szerinti módon értesíti a lakosságot.

(3) Elháríthatatlan akadályoztatása esetén megfelelő helyettesítésről gondoskodni köteles.

VII. Fejezet

NOVAJIDRÁNYI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL

45. § A Novajidrányi Közös Önkormányzati Hivatal működésének szabályait, eljárási rendjét, és működésének szabályait a Szervezeti és Működési Szabályzata – Ügyrendje – tartalmazza, amelyet a Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó települési Önkormányzatok – Garadna Község Önkormányzata, Hernádpetri Község Önkormányzata, Hernádvécse Község Önkormányzata, Novajidrány Község Önkormányzata, Pusztaradvány Község Önkormányzata – fogadnak el.

VIII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

46. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 5/2015. (V.11.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 2/2018. (IV. 2.) önkormányzati rendelethez

Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai

1a. Kötelező feladatok Önként vállalt feladatok

-Nemzetiségi ügyek:
RNÖ működéséhez segítségnyújtás
-Közoktatási feladatok:
Óvodai ellátás Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíjpályázat támogatása
-Szociális ellátás:
Házi segítségnyújtás
Idősek nappali ellátása
Szociális étkeztetés
Családsegítő szolgálat Étkeztetés (dolgozói, vendég)
-Gyermekjóléti feladatok:
Gyermekjóléti szolgálat
Nevelési, oktatási intézmények étkeztetése
-Közművelődési feladatok:
Művelődési ház
-Kulturális szolgáltatás:
Könyvtári ellátás civil szervezetek támogatása
-Sport feladatok:
sporttámogatások nyújtása (egyesületnek)
-Igazgatási feladatok:
Közös Önkormányzati Hivatal
-Egészségügyi feladatok:
Háziorvosi ellátás
Védőnői szolgálat
-Lakás- és helyiséggazdálkodás
-Helyi környezet- és természetvédelem, ivóvízellátás,
szennyvízelvezetés
-Helyi közfoglalkoztatás
-Polgárvédelem, katasztrófavédelem
-Piacfenntartás
-Hulladékgazdálkodás
-Városüzemeltetési feladatok:
Köztisztaság Kéményseprő-ipari közszolgáltatás
Közvilágítás
Park- és közterület fenntartás
Köztemető fenntartás
Útfenntartás

2. melléklet a 2/2018. (IV. 2.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület által társulásokra átruházott feladat- és hatáskörök

A Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulásra átruházott feladat-és hatáskörök

Településüzemeltetési ágazat

1. Kötelező közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladat- és hatáskörök

Sorszám HATÁSKÖR TÁRGYA JOGSZABÁLYI HIVATKOZÁS

1. Az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat keretén belül hulladékgazdálkodási közszolgáltató kiválasztása, a közszolgáltatási szerződés megkötése, 2011. évi CLXXXXIX. törvény 13. § (1) 19. pontja, valamint a 2012. évi CLXXXV. törvény 2. § 27.a pontja

Az Encsi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott feladat és hatáskörök

Egészségügyi ágazat

1. Kötelező egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos feladat- és hatáskörök

Sorszám HATÁSKÖR TÁRGYA JOGSZABÁLYI HIVATKOZÁS

1. Egészségügyi alapellátás biztosítására vonatkozó közfeladat keretén belül a háziorvosi és a fogorvosi ügyeleti ellátás megszervezése, biztosítása, a szolgáltatási szerződés megkötése,

2011. évi CLXXXIX tv. 13. § 4. pontja , valamint az egészségügyi alapellátásról szóló 2015 évi CXXIII. törvény 5. § (1) c)