Sajóörös Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018 (III.20.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2018. 03. 21- 2019. 01. 28

Sajóörös Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkalmazói hatáskörében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

  1. Általános rendelkezések


  1. §

(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Sajóörös Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).


(2) Az önkormányzat székhelye: 3586 Sajóörös, Jókai út 2.


(3) Az önkormányzat működési területe: Sajóörös község közigazgatási területe.


(4) Honlapjának elérhetősége: www.sajooros.hu



  1. §


(1) Az önkormányzat hivatalos pecsétje: „Sajóörös Község Önkormányzata” feliratú körbélyegző, középen Magyarország címerével.


(2) Az önkormányzat hivatalos jelképei: Sajóörös község címere, zászlója.


(3) Az önkormányzat által alapított kitüntetéseket, díjakat és azok adományozásának szabályait önkormányzati rendelet állapítja meg.



2.Az önkormányzat feladatai és hatásköre, a feladatellátásban résztvevők


  1. §


(1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) és az ágazati jogszabályokban meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.


(2) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban: SZMSZ) 3. számú függeléke tartalmazza.


(3) A képviselő-testület által átruházott hatásköröket az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.


(4) A képviselő-testület feladatainak eredményes végrehajtása érdekében – a kölcsönös érdekek alapján – együttműködik más települési önkormányzatokkal, önkormányzati szövetségekkel és az illetékeségi területén működő társadalmi, civil szervezetekkel.


(5) Az önkormányzat a kötelező feladat- és hatáskörén túl, költségvetésében meghatározottak szerint biztosítja a településen működő egyesületek – pályázati eljárás keretében történő – pénzügyi támogatását.


(6) A képviselő-testület az Mötv. előírásainak megfelelően egy vagy több önkormányzati feladat- és hatáskör, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat- és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hozhat létre, ahhoz csatlakozhat.




II. Fejezet


A képviselő-testület szervezete és működésének szabályai


3. A képviselő-testület tagjai és ülései


  1. §


(1) A képviselő-testület tagjainak – a polgármestert is beleértve – száma: 7 fő.


(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát az SZMSZ 1. sz. függeléke tartalmazza.


(3) A képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg.


(4) A képviselő-testület ülésének típusai:

a.) alakuló ülés

b.) rendes ülés

c.) rendkívüli ülés

d.) együttes ülés

e.) közmeghallgatás




  1. §


(1) A képviselő-testület az alakuló ülésén dönt az alpolgármester megválasztásáról, a polgármester illetményéről, az alpolgármester és a képviselők tiszteletdíjáról.


(2) A képviselő-testület az alakuló ülésén az alpolgármester választásának titkos szavazással történő lebonyolításához tagjai sorából szavazatszámláló bizottságot választ.


  1. §


(1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat rendes ülést tart. A rendes ülések időpontja a munkatervben ütemezett hónap utolsó szerdai napja, helye: az önkormányzat székhelye.


(2) A képviselő-testület közmeghallgatás vagy a lakosság szélesebb körét érintő napirendek tárgyalásával kapcsolatos üléseit a Községi Művelődési Ház nagytermében (Sajóörös, Fő út 16.) tartja.


(3) A polgármester a határidőhöz kötött, illetve fontos, halaszthatatlan napirend megtárgyalására rendkívüli képviselő-testületi ülést hívhat össze.


(4) A Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatalhoz (továbbiakban: Közös Hivatal) tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a Közös Hivatalt érintő, a Közös Hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésen is dönthetnek.



4. A képviselő-testületi ülés összehívásának rendje


  1. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.


(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


(3) A képviselő-testület tagjait az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a napirend tárgyának és előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.


(4) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülésének napját megelőzően legalább 5 nappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával előbb meg kell küldeni.


(5) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni:

a.) az önkormányzati képviselőket,

b.) jegyzőt/aljegyzőt,

c.) akiket a polgármester vagy valamely települési képviselő a napirendre való tekintettel indokoltnak tart.


(6) A meghívókat és az előterjesztéseket a képviselők részére elektronikus formában (e-mailen) kell kézbesíteni.


(7) Az írásbeli meghívó, illetve előterjesztés mellőzhető, ha a rendkívüli ülésre okot adó körülmény a képviselő-testületi ülés azonnali megtartását indokolja.


(8) Az együttes ülés összehívására, vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan az e rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni az alábbi eltérésekkel:


a.) az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti önkormányzat polgármestere gondoskodik. Az ülést köteles összehívni bármelyik nem székhely település polgármesterének indítványára

b.) az ülést a székhely önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést megállapodás alapján, valamelyik nem székhely település polgármestere vezeti

c.) az együttes ülésről készült jegyzőkönyvet a jegyző mellett valamennyi, az ülésen résztvevő önkormányzat polgármestere és a jegyzőkönyv hitelesítőkírják alá.



5. Az ülések nyilvánossága


  1. §


(1) A képviselő-testület ülései – a zárt ülés kivételével – nyilvánosak.


(2) A lakosságot a képviselő-testületi ülés helyéről és idejéről, az ülés napirendi pontjairól, az ülés megtartása előtt legalább 5 nappal korábban a meghívó közzétételével értesíteni kell. A közzététel a Közös Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik meg. A kifüggesztéssel egyidejűleg a meghívót az önkormányzat hivatalos honlapján is közzé kell tenni.


(3) A képviselő-testület nyílt ülésén résztvevő állampolgárok az egyes napirendek tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül – nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt.


(4) Az ülés rendjének fenntartásáról a polgármester/ülésvezető gondoskodik.

E jogkörében:

a.) figyelmezteti a hozzászólót, ha a tárgyalt témától eltér és felhívja afigyelmét a tárgyszerűségre

b.) rendre utasítja azt, akinek a megfogalmazása a testületet, vagy annak bármely tagját nyilvánvalóan sérti

c.) rendre utasítja azt, aki a tárgyalás rendjét zavarja

d.) a terem elhagyására kötelezheti – kivéve településiképviselőt – azt aki a tárgyalás rendjét ismételten megzavarja, valamint azt a személyt, aki a tárgyalást olyan mértékben zavarja meg, hogy az az ülés folytatását veszélyezteti.


(5) Amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, úgy a polgármester/ülésvezető az ülést határozott időre félbeszakíthatja.




6. A munkaterv


  1. §


(1) A képviselő-testület rendes üléseit munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik.


(2) A polgármester a munkaterv tervezetének elkészítéséhez javaslatot kér:

a.) a képviselő-testület tagjaitól

b.) az állandó bizottság tagjaitól

c.) a jegyzőtől

d.) az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőjétől.


(3) A munkaterv tartalmazza:

a.) az ülések – ideértve a közmeghallgatást is – tervezett időpontját

b.) az ülések várható, előre tervezhető napirendjét

c.) a napirend előterjesztőjét.


(4) A javaslatok alapján elkészített munkaterv-tervezetet a polgármester legkésőbb a tárgyév utolsó rendes képviselő-testületi ülésére jóváhagyás végett beterjeszti.


(5) Az elfogadott munkatervet a jegyző a Közös Hivatal hirdetőtábláján, valamint az önkormányzat honlapján kihirdeti.




7. Az ülések napirendje


  1. §


(1) A képviselő-testület üléseinek napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amely alapján a napirendeket a képviselő-testület állapítja meg, illetve fogadja el. A napirendről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.


(2) A polgármester köteles a napirendek közé felvenni:

a.) a munkatervben elfogadott előterjesztéseket

b.) az állandó bizottság által megtárgyalt és javasolt napirendeket

c.) a jegyző által tartalmukat tekintve előzetesen elbírált, képviselő-testületi hatáskörbe tartozó lakossági és egyéb beadványokat.


(3) A napirendek tárgyalásának sorrendje a következő:

a.) rendeleti javaslatok

b.) egyéb döntést igénylő javaslatok (határozati javaslatok)

c.) beszámolók

d.) tájékoztatók

e.) kérdések

f.) zárt ülés napirendi pontjai.


(4) Indokolt esetben a napirendek a (3) bekezdésben foglalt sorrendtől eltérően is megállapíthatók, illetve tárgyalhatók, különös tekintettel a meghívottakra.


(5) Az ülés meghívójának kiküldése után a polgármester halaszthatatlan döntést igénylő esetekben a napirendet kiegészítheti. A kiegészítést indokolni kell. A kiegészítésről a képviselő-testület vita nélkül dönt.


(6) A meghívóban szereplő napirendi pontot a képviselő-testület a polgármester/ülésvezető javaslatára egyszerű szótöbbséggel hozott döntésével a tárgyalandó napirendről leveheti, illetve tárgyalását elnapolhatja. A napirend levételére, elnapolására vonatkozó javaslatot indokolni kell és erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.



8. A testületi előterjesztések


  1. §


(1) A képviselő-testületi ülésre előterjesztést tehet:

a.) polgármester

b.) alpolgármester

c.) jegyző

d.) képviselő-testület bizottsága

e.) mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés elkészítésére felkér vagy kötelez


(2) Előterjesztésnek minősül:

a.) a rendeleti javaslat

b.) határozati javaslat

c.) beszámoló

d.) tájékoztató.


(3) A munkatervbe felvett napirendek elkészítési határideje a munkatervben megjelölt időpont, egyéb esetekben a képviselő-testület által meghatározott határidő.


(4) Az előterjesztések írásban terjeszthetők elő - kivéve a rendkívüli ülés anyaga – a jegyző törvényességi vizsgálatát követően.


(5) Az előterjesztésekhez (rendeleti javaslat, határozati javaslat) kapcsolódó átfogó vagy több részletre kiterjedő módosítási javaslatokat a javaslattevő az ülést megelőző nap 12,00 óráig írásban nyújthatja be a polgármesterhez indokolással ellátva.


9. Önálló indítványok


  1. §


(1) A 11. § (1) bekezdésében felsorolt előterjesztőkön túl az önkormányzati képviselő is kezdeményezheti önálló indítványként előterjesztés napirendre történő felvételét.


(2) Az önkormányzati képviselő az önálló indítványát a képviselő-testület téma szerint érintett állandó bizottságánál közvetlenül, írásban terjesztheti elő legalább 15 nappal annak testületi tárgyalása előtt. Az indítvány a polgármesternél is előterjeszthető, ez esetben a polgármester köteles azt a bizottság részére eljuttatni.


(3) Az önkormányzati képviselő önálló indítványát az érintett bizottság által történő megtárgyalást követően lehet napirendként felvenni, amennyiben azt a bizottság is javasolja.


(4) Amennyiben a bizottság nem javasolja az önálló képviselői indítvány napirendre tűzését, úgy az csak akkor kerülhet az ülés napirendjére, ha legalább 3 önkormányzati képviselő írásos támogatását az előterjesztő előzetesen megszerzi.


10. Kérdés


  1. §


(1) Kérdést írásban az ülést megelőzően legalább 3 nappal a jegyzőnél kell benyújtani.


(2) Az írásban határidőre benyújtott kérdésre a képviselő-testület ülésén érdemi választ kell adni. Amennyiben az önkormányzati képviselő határidőn túl vagy az ülésen nyújtja be kérdését, vagy a kérdés összetettsége azt indokolja, úgy legkésőbb 30 napon belül a kérdést feltevő részére írásban érdemi választ kell adni.



11. Az előterjesztések vitája, a szavazás rendje


14. §


(1) A képviselő-testület minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit, amelynek során


a.) az előterjesztést annak előkészítője röviden ismerteti

b.) az érintett bizottság elnöke vagy a polgármester ismerteti a bizottság véleményét

c.) az előterjesztésekkel kapcsolatosan az önkormányzati képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést tehetnek fel, melyekre válaszolni kell

d.) a válaszadások után az önkormányzati képviselők, tanácskozási joggalmeghívottak véleményüket, javaslataikat ismertethetik.


(2) A hozzászólásokra adott válaszokat követően a polgármester/ülésvezető lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja.




15. §


(1) A képviselő-testület a vita lezárását követően rendeletet alkot vagy határozatot hoz.


(2) Szavazni kizárólag személyesen lehet.


(3) A határozathozatalhoz minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában, valamint a (4) bekezdésben, illetőleg törvényben, egyéb jogszabályban meghatározott esetekben.


(4) Minősített többség szükséges a (2) bekezdésben foglaltakon kívül a

a.) fegyelmi ügyekben

b.) képviselő-testület hatáskörének átruházásához

c.) kitüntetések, díszpolgári cím adományozásához

d.) helyi népszavazás kiírásához

e.) településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyásához

f.) hitel felvételhez, kötvény kibocsátáshoz, önkormányzati tulajdonban lévő vagyontárgyak forgalomképessé vagy forgalomképtelenné történő minősítéséhez

h.) Az önkormányzati tulajdonban lévő korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak elidegenítéséhez, gazdasági társaságba történő beviteléhez.


(5) Határozati javaslat és rendelet-tervezet esetében amennyiben van módosító javaslat, úgy először azokról kell szavazni.


(6) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.


(7) Az Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő tiszteletdíját a képviselő-testület határozatával 3 havi időtartamra, 50 %-os mértékre csökkenti.


(8) Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és természetbeni juttatásainak szabályairól önkormányzati rendelet rendelkezik.




16. §


(1) A szavazás nyílt vagy titkos. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.


(2) A nyílt szavazás kézfelnyújtással történik, a képviselők „igennel” vagy „nemmel” szavaznak vagy tartózkodnak a szavazástól.


(3) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az Mötv. 46. § (2) bekezdésben foglalt ügyekben.


(4) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület tagjai sorából 3 tagú szavazatszámláló bizottságot hoz létre.


(5) A titkos szavazás szavazólappal történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a hivatal biztosítja.


(6) A szavazatszámláló bizottság a szavazást követően összeszámolja a leadott szavazatokat és megállapítja a szavazás eredményét. A szavazás eredményéről a bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet.


(7) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.


(8) A képviselő-testület egyszerű többséggel, név szerinti szavazást rendelhet el az Mötv. 49. § (3) bekezdésében meghatározottak szerint. Név szerinti szavazásnál a jegyző ABC sorrendben, egyenként felolvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor „igennel” vagy „nemmel” szavaznak, illetve tartózkodnak a szavazástól.



12. Jegyzőkönyv


17. §


(1) A képviselő-testület üléséről, valamint a bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni.


(2) A jegyzőkönyvnek az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmaznia kell:


a.) az ülésről távolmaradó önkormányzati képviselők, a bizottsági ülésekről készült jegyzőkönyvek esetén a távolmaradó bizottsági tagok nevét,

b.) a jegyzőkönyv hitelesítők személyét,

 c.) az előterjesztésre „nemmel” szavazó képviselő nevét, ha azt kéri.



(3) A képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készül, melynek visszahallgatását biztosítani kell.


(4) A jegyzőkönyv mellékletei:

a.) meghívó

b.) jelenléti ív

c.) elfogadott rendeletek

d.) írásos előterjesztések, indítványok, kérdések

e.) jegyző írásos észrevétele

f.) név szerinti szavazásról készült névsor


(5) A jegyzőkönyvről, illetve a jegyzőkönyvből – az adatvédelemre vonatkozó szabályok figyelembevételével – másolat készíthető.



13. A rendeletek és határozatok végrehajtása


18. §


(1) A képviselő-testület rendeleteiről és határozatairól, valamint a bizottságok határozatairól nyilvántartást kell vezetni.



(2) A nyilvántartás tartalmazza:

a.) a rendelet, határozat számát

b.) a rendelet, határozat tárgyát

c.) a rendelet, határozat meghozatalának idejét

d.) a rendelet hatályba lépésének idejét

e.) a rendelet, határozat végrehajtására vonatkozó megjegyzést

f.) a határozat végrehajtásáért felelős nevét

g.) a határozat végrehajtásának idejét


(3) A rendelet, határozat végrehajtásáért felelős a határidők lejárta után a polgármesternek a végrehajtásról jelentést ad.


(4) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról a polgármester a jelentések alapján a képviselő-testületet félévenként tájékoztatja.



14. Közmeghallgatás, lakossági fórum


19. §


(1) A képviselő-testület évente egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatás időpontjáról, helyszínéről és az esetleges témákról a lakosságot legalább 8 nappal előtte tájékoztatni kell. A közmeghallgatás meghívóját a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján hirdetmény útján közzé kell tenni.


(3) A közmeghallgatásokra az e rendelet II. Fejezet rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.


(4) A lakosság és a társadalmi, civil szervezetek tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását a lakossági fórum biztosítja. A képviselő-testület lakossági fórumok megszervezéséről, megtartásáról esetenként dönt.



III. Fejezet

15. Az önkormányzati rendeletalkotás és az önkormányzati döntéshozatal


20. §


(1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

        a.) az önkormányzati képviselő,

        b.) a képviselő-testület bizottsága

        c.) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző

                  

(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, a rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.


(3) Biztosítani kell, hogy a település lakossága, a helyi társadalmi és civil szervezetek közreműködjenek az életviszonyaikat érintő rendeletek előkészítésében és megalkotásában.


(4) A rendelet-tervezetet a Közös Hivatal készíti el és társadalmi egyeztetés céljából az önkormányzat honlapján közzéteszi.


(5) A társadalmi egyeztetés keretében az állampolgárok, a nem állami és nemönkormányzati szervek, szervezetek a rendelet-tervezettel kapcsolatosan véleményt nyilváníthatnak a sajooroshivatal@fibermail.hu elektronikus levélcímen vagy írásban.


(6) A (5) bekezdés szerinti véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet- tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében a képviselő-testület lakossági fórumot is szervezhet.


(7) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

a.) az éves költségvetésről szóló

b.) a költségvetés végrehajtásáról szóló

c.) a helyi adókról szóló

d.) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet-tervezetet, valamint

e.) az önkormányzati rendeletet módosító rendelet-tervezetet, ha a módosítás magasabb szintű jogszabály rendelkezése miatt szükséges


(8) A beérkezett véleményekről a jegyző tájékoztatja a képviselő-testületet és javaslatot tesz a rendelet-tervezet esetleges módosítására.


21. §


(1) A képviselő-testület rendeleteinek és határozatainak megjelölésére vonatkozó szabályokat a 32/2010.(XII.31.) KIM rendelet 9. § (2) bekezdése és a 13. § (1) bekezdése tartalmazza.


(2) Az önkormányzati rendelet hiteles szövegének a rendeletet elfogadó képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve mellékleteként kezelt rendelet szövegét kell tekinteni.


(3) A rendeletek kihirdetésének helyben szokásos módja a Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kihirdetése.


(4) A jegyző gondoskodik arról, hogy az önkormányzat rendeleteiről a település lakossága, az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek.


(5) A kihirdetett önkormányzati rendeletek szövegét az önkormányzat hivatalos honlapján is közzé kell tenni.



22. §



(1) A képviselő-testület által hozott határozatokról a hivatal nyilvántartást vezet és felelős a határozatok írásba foglalásáért, illetve kiadásáért.


(2) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészülését követő 15 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek, továbbá azoknak, akikre nézve rendelkezést tartalmaz.




23. §


(1) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, alakszerű határozat meghozatal nélkül dönt:


a.) a napirendek meghatározásáról

b.) a jegyzőkönyv hitelesítők személyéről

c.) ügyrendi kérdésekről

d.) tájékoztató jellegű anyagok tudomásulvételéről

e.) a képviselői kérdésre adott válasz elfogadásáról

f.) a rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat módosítására, kiegészítésére tett indítványokról



IV. Fejezet


16. A képviselő-testületi tagok jogai és kötelezettségei


24. §


(1) Az önkormányzati képviselőt megilletik a jogszabályban foglalt jogok és terhelik a kötelezettségek. Az önkormányzati képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. A képviselők jogait és kötelezettségeit az Mötv., valamint e rendelet határozza meg.


(2) A képviselő – az Mötv.-ben meghatározottakon túl – köteles:


a.) a tudomására jutott minősített adatokat megőrizni

b.) rendszeres kapcsolatot tartani a község polgáraival

c.) írásban vagy szóban bejelenti a polgármesternek, ha a képviselő-testület vagy bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy ha egyéb képviselői megbízatása teljesítésében akadályoztatva van

d.) képviselő-testületi vagy bizottsági felkérésre részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban

e.) közéleti szerepéhez és esküjéhez méltó módon viselkedni és

f.) személyes érintettségre vonatkozó bejelentését megtenni

g.) minden év január 31. napjáig vagyonnyilatkozatot tenni.


(3) Az önkormányzati képviselő amennyiben megbízás alapján az önkormányzat képviseletében jár el, úgy csak a képviselő-testület döntésének megfelelő álláspontot képviselhet az önkormányzat nevében.



17. A képviselő-testület bizottságai


25. §


(1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések véleményezésére, döntéseinek előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére, ellenőrzésére állandó bizottságokat, valamint ideiglenes bizottságot hozhat létre.


(2) A képviselő-testület 5 fős Szervezési, Jogi és Szociális Bizottságot, valamint 5 főből álló Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottságot hoz létre.


(3) A bizottságok – 3-3 tagja települési képviselő, 2-2 tagja nem képviselő bizottsági tag - személyi összetételét az SZMSZ 2. számú függeléke tartalmazza.


(4) A Szervezési, Jogi és Szociális Bizottság működése során

a.) kivizsgálja az összeférhetetlenségi, méltatlansági és a vagyonnyilatkozat-tétellel kapcsolatos bejelentéseket és a határozati javaslatát a képviselő-testület elé terjeszti

b.) nyilvántartja és ellenőrzi a képviselői vagyonnyilatkozatokat, gondoskodik annak megőrzéséről és visszaadásáról a képviselő-testület által elfogadott vonatkozó külön szabályzatban foglaltak szerint

c.) figyelemmel kíséri a tevékenységi körébe tartozó önkormányzati rendeletek hatályosulását

d.) javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, engedélyezi a szabadság igénybevételét

e.) átruházott hatáskörben dönt az SZMSZ 1. sz. mellékletében meghatározott ügyekben.


(5) A Pénzügyi, Gazdasági és Településfejlesztési Bizottság működése során

a.) megtárgyalja és véleményezi az önkormányzat vagyonát, gazdálkodását érintő rendelet-tervezeteket és előterjesztéseket

b.) figyelemmel kíséri a tevékenységi körébe tartozó rendeletek hatályosulását

c.) közreműködik az önkormányzati beruházások előkészítésében, pályáztatásában, lebonyolításában

d.) véleményezi az önkormányzat hitelfelvétellel, kötvénykibocsátással kapcsolatos indokait, gazdasági megalapozottságát

e.) véleményezi a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel kapcsolatos előterjesztéseket


(6) A bizottságok elnökei a ciklus folyamán egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek a bizottság munkájáról, a megválasztásuk óta végzett tevékenységükről.


(7) A bizottság üléseinek összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére, valamint határozathozatalára, döntéseinek végrehajtására, tagjainak kizárására a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a bizottsági tag kizárásáról a bizottság dönt, a jegyzőkönyvet pedig a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.


(8) A képviselő bizottsági tagokon kívül az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. §. (3) bekezdés ea./ pontjában foglaltak alapján a bizottság nem képviselői tagjai is vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek.



18. A polgármester, az alpolgármester


26. §


(1) A polgármester megbízatását fő állásban látja el.


(2) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladatokat az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.


(3) Az Mötv. rendelkezésein túl a polgármester felelős:

a.) az önkormányzat demokratikus működéséért, a széles körű nyilvánosságbiztosításáért

b.) a település fejlesztéséért, a közszolgáltatások megszervezéséért

c.) a lakossággal való együttműködésért

d.) az önkormányzat intézményeivel, társönkormányzatokkal való kapcsolattartásért

e.) a testületi ülések színvonalas, jól összehangolt előkészítéséért, a javaslatok megalapozottságáért

f.) a testületi döntések végrehajtásának megszervezéséért, irányításáért, a végrehajtásról történő tájékoztatásért.


(4) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel – tagjai közül egy fő társadalmi megbízású alpolgármestert választ.


(5) Az alpolgármester a polgármester irányításával végzi tevékenységét.



19. A jegyző és az aljegyző


27. §


(1) A képviselő-testületek hivatalának szervezetét a polgármester(ek) irányításával a jegyző vezeti. Az önkormányzati és közigazgatási feladatait a hivatal bevonásával látja el.


(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós távolléte esetén a jegyzői feladatokat az aljegyző látja el. Mindkét tisztség betöltetlensége vagy akadályoztatása esetén a Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működési szabályzatában meghatározott köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.


(3) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.


(4) A jegyzőre átruházott hatáskört az SZMSZ 1. számú melléklete tartalmazza.




20. Társulások


28. §


(1) Az önkormányzat feladatainak célszerűbb, hatékonyabb ellátása érdekében önkormányzati társulásokban vesz részt.


(2) A társulásban való részvétel részletes szabályait a társulási megállapodás, illetve a társulás szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.


(3) Az önkormányzat a hulladékgazdálkodási feladatait a Miskolci RegionálisHulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás, BMH Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társasága útján látja el.



21. A Közös Önkormányzati Hivatal


29. §


(1) Sajóörös Község Önkormányzata Képviselő-testülete, Nagycsécs Község Önkormányzata Képviselő-testülete, valamint Muhi Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Mötv. 84. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Mötv. 85. § (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, az önkormányzat működésével, továbbá a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátásra Közös Önkormányzati Hivatalt hoztak létre, melynek megnevezése


Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal

címe: 3586 Sajóörös, Jókai út 2.


(2) A nem székhely településeken az ügyfélfogadást, valamint az (1) bekezdés szerinti feladatok ellátását állandó kirendeltségek biztosítják, melyek megnevezése:


a.) Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Nagycsécsi Kirendeltsége

címe: 3598 Nagycsécs, Apponyi út 50.

b.) Sajóörösi Közös Önkormányzati Hivatal Muhi Kirendeltsége

címe: 3552 Muhi, Rákóczi út 2.


(3) A Közös Önkormányzati Hivatal az önkormányzat(ok) működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos teendők ellátásával összefüggő feladatkörében eljárva


a.) biztosítja a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok lakosságának a közszolgáltatásokhoz való magas színvonalú, hatékony, gyors hozzáférését


b.) biztosítja a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok működéséhez, a képviselő-testületek, a polgármesterek vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítéséhez és végrehajtásához kapcsolódó feladatok elvárható és elérhető legmagasabb szakmai – igazgatási színvonalon történő ellátását


c.) közreműködik a Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok által közösen elfogadott szabályozó rendszerre épülő együttműködésében


(4) A Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozzák meg a hivatal létszámát, szervezeti felépítését, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.


(5) A Közös Önkormányzati Hivatal szervezeti és működés szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselői-testületei hagyják jóvá.



V. Fejezet


22. Az önkormányzat vagyona, költségvetése


30. §


(1) A képviselő-testület hosszú és közép távú fejlesztési elképzeléseit gazdasági programban, fejlesztési tervben rögzíti. A gazdasági program tervezetét elfogadásra a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


(2) Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseket a képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza.


(3) Az önkormányzat belső ellenőrzési feladatainak ellátása eseti megbízás alapján történik.


VI. Fejezet


Záró rendelkezések


31. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és természetbeni juttatásairól szóló 4/2015.(II.16.) önkormányzati rendelet 3. § (3), (6) és (8) bekezdése.


(3) Hatályát veszti az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2014. (XII.1.) önkormányzati rendelete.





Szabó Gábor s.k.                                                                Dr. Molnár Tamás s.k.

  polgármester                                                                                 jegyző





Kihirdetési záradék:


A rendelet kihirdetve: 2018. március 20.

Sajóörös, 2018. március 20.

                                                                                                               Dr. Molnár Tamás s.k.

                                                                                                                            jegyző