Sima Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018.(III.13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 03. 14- 2019. 04. 09

Sima Község Onkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotói jogkörében eljárva, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Altalános rendelkezések

Az önkormányzat és jelképei


1.§ (1) Sima Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselőtestület) és szervei számára a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) más jogszabályban meghatározott feladat és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatában (továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

  1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

        Sima Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)

  1. A Képviselő-testület hivatalos megnevezése:

        Sima Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület).

  1. Az önkormányzat székhelye:

                 3881 Sima, Fő út 38.

(5) Az Önkormányzat hivatalának hivatalos elnevezése: Abaújszántói Közös Önkormányzati Hivatal (3881 Abaújszántó, Béke út 51.).

      (6) Az önkormányzat működési területe: Sima Község közigazgatási területe.

      (7) Az önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, körben az önkormányzat elnevezését, székhelyét, és a település nevét.


2. §      Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.basko.hu


3. §      (1) Az önkormányzat által alapított jelképek:

a)         községi címer, és

b)         községi zászló

c)         pecsét

(2) Az önkormányzat által alapított jelképekkel kapcsolatos szabályokról az önkormányzat önálló rendeletet alkot.


4. §      A bélyegzőhasználat rendje:

(1) Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző

(2) A Hivatal bélyegzőjén a Magyarország címerét kell használni.


5. §      Az önkormányzat helyi kitüntető címeket és díjakat alapít, és adományoz, melyek alapításáról és adományozásának szabályairól önálló önkormányzati rendeletet alkot.



II. Fejezet

Az Önkormányzat feladata, hatásköre, szervei


  1. §  (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni a Mötv. 13. (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátásáról.
  1. Önkormányzati feladatokat lát el a Képviselő-testület és szervei:
  1. a polgármester,
  2. a testület bizottsága,
  3. a Közös Onkormányzati Hivatal,
  4. társulások.

III. Fejezet

A Képviselő-testület működése

1. A Képviselő-testület összehívása


  1. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 3 fő. Tagjainak névsorát a 1. számú fiiggelék tartalmazza.
  1.  A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
  2.  A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.
  3.  Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, tanácskozási joggal meghívottaknak és részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívó kifiiggesztendó Sima Község  Önkormányzat  hivatali helyiségeinek hirdetőtábláira.
  4.  Sürgős, halasztást nem túró esetben az ülés előtt 24 órával is küldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
  5.  A Képviselő-testület üléseire a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:
  1. a jegyzőt,
  2. kirendeltség-vezetőt,
  3. a napirendi pontok előadóit,
  4. önszervezódó közösségeket képviselő személyt,
  5. akiket a polgármester és a Képviselő-testület indokoltnak tart.


2. Munkaterv


  1. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja a munkaterv.
  1. A munkaterv tervezetét — a polgármester irányításával — a jegyzó állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé. A munkaterv jóváhagyásáról a Képviselőtestület minden év utolsó ülésén egyszerű szótöbbséggel határoz.
  2. Munkatervnek tartalmaznia kell:
  1. az ülések várható időpontját,
  2. napirendek címét, előadóját,
  3. közmeghallgatás időpontját.

3. A Képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai

  1. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén , illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök.

 (2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

  1. megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
  2. megállapítja az ülés határozatképességét,
  3. előterjeszti az ülés napirendjét,
  4. tájékoztatást ad a lejárt határidejú önkormányzati döntések végrehajtásának 

              állásáról,

  1. tájékoztatást ad az előző Képviselő-testületi ülésen elhangzott bejelentések

             nyomán tett intézkedésekről,

  1. ismertetést ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.


4. Az előterjesztés


  1. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, a Képviselő-testület vagy a Képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.
  1. A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Az egyszerűbb döntést kívánó ügyekben szóbeli előterjesztés is lehet. Rendeleti előterjesztés csak írásbeli lehet.
  2. Az előterjesztés főbb elemei:
  1. Első rész: tartalmazza az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket, a tárgykört rendező jogszabályokat, véleményeket, s mindazon körülményeket, összeffggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják.
  2. Második rész tartalmazza a határozati javaslatokat, a végrehajtásért felelősök megnevezését és a határidők megjelölését.

(4) A települési képviselő a rendes ülés előtt 3 nappal írásbeli előterjesztést tehet, melyet az ülésen napirendi pontként tárgyalni kell.

5. A tanácskozás rendje, szavazás


  1. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
  1.   Az előadó a napirendhez a tanácskozás előtt szóban kiegészítést tehet.
  2. Az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal részvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
  1. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama az 5 percet nem haladhatja meg. Az idó túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
  2. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
  3. Az előterjesztó a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a tanácskozás bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
  4. A tanácskozás lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A tanácskozás lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
  5. A tanácskozás lezárása utána, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
  6. A polgármester az előterjesztésben szereplő és a tanácskozásban elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület — az elhangzás sorrendjében — majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített eredeti javaslatról.
  1.  § A testület — a szavazati arányok rögzítésével — alakszerű határozat nélkül dönt:
  1. feladat-meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,
  2. információs jelentés tudomásul vételéről,
  3. interpellációra adott válasz elfogadásáról.
  1. § A szavazás — titkos szavazás kivételével - nyíltan, kézfelemeléssel történik.
  2.  § A személyesen érintett képviselő-testületi tag érintettségének jelzése mellett bejelentheti, hogy az adott döntéshozatalban tartózkodik.
  3. § Szavazategyenlőség esetén a szavazást meg kell ismételni. Ismételt szavazategyenlőség esetén a Képviselő-testület a következő ülésen hoz határozatot.
  4.  § (1) A Képviselő-testület — a törvény által lehetővé tett körben — indítvány alapján esetenként dönt a titkos szavazásról.
  1. A titkos szavazást 3 fős szavazatszámláló bizottság bonyolítja Ie, tagjait és elnökét a képviselő-testület esetenként választja meg.
  2. A titkos szavazás eljárása: borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségék 

uma igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:

  1. a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,
  2. a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
  3. a szavazás során felmerült körülményeket,
  4. a szavazás eredményét.

(4) Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazást a testület a következő ülésen lehet megismételni. Újabb szavazategyenlőség esetén a szavazás azonnal megismételhetó.

  1. § (1) Névszerinti szavazásnál a jegyző felolvassa a tagok nevét, és a jelenlévó tagok a nevük felolvasásakor „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(2) Névszerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyhez hitelesített  

 névsort kell csatolni.

  1. § A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik települési képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételtetni.


6. Interpelláció


  1. § (1) A képviselők kérdéseiket, interpellációikat szóban vagy írásban a napirendek megtárgyalását követően tehetik meg.
  1. Az interpelláció és a kérdés csak a testületi ülésen ismertethető.
  2. A Képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz, hogy az interpellációra 15 napon belül írásban adjanak választ. A válasz másolatát egyidejűleg minden képviselőnek meg kell küldeni. Az interpelláció elfogadásáról a következő ülésen kell dönteni.

7. A tanácskozás rendjének fenntartása

  1.  §  (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
  1. Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.
  2. Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a Képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
  1. A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarás esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlódó rendzavarás esetén, pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
  2. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

8. A jegyzőkönyv


  1. §  (1) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv.-ben meghatározottakon túl:
  1. a távolmaradt képviselők nevét,
  2. az ülés megnyitásának időpontját,
  3. a képviselótestület határozatképességének megállapítását,
  4. a határozathozatal módját,
  5. a polgámnester esetleges intézkedéseit,
  6. az ülés bezárásának időpontját.

 (2) A jegyzőkönyvek és mellékleteinek összefogása a következő módon történik. Az oldalakat kettes lyukasztóval történő kilyukasztása után nemzeti színú szalaggal kell átkötni, valamint leragasztani és a „Sima Község Önkormányzata” bélyegzólenyomattal ellátni.


9. Közmeghallgatás


  1. § (1) A Képviselő-testület évente egy estben közmeghallgatást tart, mely falugyúléssel együtt is meghirdethetó, fontosabb szabályai:
  1. A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a Képviselőtestülethez, az egyes települési képviselőkhöz, polgármesterhez, alpolgármesterhez, vagy jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.
  2. A rendes nyilvános ülésekről és a közmeghallgatás helyéről, idejéról, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a községháza hirdetőtábláján tájékoztatni kell a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
  3. A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
  4. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a Képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

(2) Lakossági fórumon, közmeghallgatáson a polgármester figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illó, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően megvonja tőle a szót, és súlyos rendzavarás esetén a tanácskozást berekesztheti.



10. Az önkormányzati rendeletalkotás


  1.  §  (1) A rendeletalkotás kezdeményezhetik:
  1. települési képviselők,
  2. önkormányzati bizottságok,
  3. a polgármester, alpolgármester, jegyzó, aljegyző
  4. a települési társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői,
  5. nemzetiségi önkormányzat testülete.

(2) Az önkormányzat rendeletét Sima Község Önkormányzatának Hivatali Helyiségének hirdetőtábláján ki kell fiiggeszteni, ez a rendelet kihirdetésének módja.

IV. Fejezet

A települési képviselő


  1.  § A képviselő főbb kötelezettségei:
  1. köteles tevékenyen részt venni a Képviselő-testület munkájában,
  2. köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
  3. köteles felkérés alapján részt venni a települési ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
  4. köteles bejelenteni a személyes érintettséget a döntéshozatalnál,
  5. köteles bejelenteni, ha akadályoztatva van a képviselő-testületi ülésén való részt vételben.


V. Fejezet

A képviselótestület bizottságai


  1.  §  (1) A Képviselő-testület — meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
  1. A bizottság belső működési szabályait — az Mötv. és az SZMSZ keretei között — maga állapítja meg.
  1.  A Képviselő-testület az általa szükségesnek tartott esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hoz létre. Az ideiglenes bizottság megbízása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
  2.  A bizottság a tevékenységéről évente beszámol a Képviselő-testületnek.


VI. Fejezet

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, aljegyző, a képviselő-testület hivatala


  1. §  (1) A polgármester megbízását fóállásban látja el.
  1. A Képviselő-testület egy alpolgármestert választ saját tagjai közül, aki társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.
  2. Az alpolgármester konkrét feladatát a polgármester esetenként határozza meg.
  3. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselótestület ülését a korelnök hívja össze és vezeti.
  4. A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
  1. települési temetési támogatás,
  2. közterület használattal kapcsolatos engedély kiadása,
  3.  az önkormányzat vagyonáról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendeletben ekként meghatározott jogosultságok,
  4. az önkormányzat mindenkori éves költségvetéséről szóló rendeletben ekként meghatározott jogosultságok.
  1.   A polgármester ügyfélfogadási rendje: minden hét szerda 11 és 12 óra-
  2. A Közös Önkormányzati Hivatal Polgármesterei jegyzőt és aljegyzőt neveznek ki.
  3. A jegyző ellátja a Mötv. 81. (3) bekezdésében foglalt feladatokat, egyéb főbb feladatai:
  1. ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,
  2. véleményt nyilvánít (állást foglal) a polgármester, alpolgármester és bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,
  3. javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
  4. gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és fiiggelékeinek naprakész állapotában tartásáról.
  1. A jegyző ügyfélfogadási rendje: minden hét szerda 13 és 15 óra között.
  2. Az aljegyző ellátja a Mötv. 81. (2) bekezdésében meghatározott feladatokat.
  3. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásával másik település jegyzőjét kell a helyettesítés céljából megbízni, az ok felmerülésétól számított legfeljebb 6 hónap időtartamra.


VII. FEJEZET

Társulások


  1.  §  (1)  Az Abaújszántó és Térsége Szociális- és Gyermekjóléti Alapellátási Társulásra átruházott hatáskörök:
  1.  gyermekjóléti feladatok, családsegítést,
  2.  házi segítségnyújtás.

  (2) Az Abaújszántói és Térsége Óvodai Társulásra átruházott határkörök:

           a) az óvodai nevelés feladatainak ellátása.

(3)  Hernád Völgye és Térsége Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulásra:

 a.) az Mötv. 13.Š (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.




Vłll. FEJEZET

Az önkormányzat gazdasági alapjai


28. § (1) Az Önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.

  1. A Képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét a központi költségvetési törvény határozza meg.
  2. A kormányzati funkciókat a 2. számú fiiggelék tartalmazza.


IX. FEJEZET

Záró rendelkezés


29. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Sima Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2014. (XI. 26.) önkormányzati rendelete.



   Takács Vincéné                                                                                                    Dr. Lerch Ernő Ottó

     polgármester                                                                                                                 jegyző




 


1. függelék a 2/2018. (III.13.) önkormányzati rendelethez


A Képviselő-testület tagjai

Polgármester: Takács Vincéné  független

Képviselők:   Ivancsó László alpolgármester   független

Kisiczki Gergő  független





2. függelék a 2/2018. (III.13.) önkormányzati rendelethez



Az Önkormányzat által ellátandó alaptevékenységek kormányzati funkciók szerinti felsorolása

011130            Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013350            Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

045160            Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

066010            Zöldterület-kezelés

064010            Közvilágítás

066020            Város-községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

041231            Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041233            Hosszabb idótartamú közfoglalkoztatás

082092            Közművelódés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása