Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének 2/2018.(III.19.) önkormányzati rendelete
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2018. 03. 20- 2019. 07. 30Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő- testületének 2/2018.(III.19.) önkormányzati rendelete
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2018-03-20-tól 2019-07-31-ig
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli
Általános rendelkezések
1.§
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Alsódobsza Község Önkormányzata
- Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
3717 Alsódobsza, Rákóczi út 44.
- Az önkormányzat képviselő-testületének hivatalos elnevezése:
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testülete
- A képviselő-testület hivatala: Megyaszói Közös Önkormányzati Hivatal
Székhelye: 3717 Megyaszó, Alkotmány út 2.
Alsódobszai Kirendeltsége: 3718 Alsódobsza, Rákóczi út 44.
A Képviselő-testület működése
A Képviselő-testület ülései
2.§
(1) A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente a munkaterv szerinti ülésezik
(3) A munkatervet minden év február 15-ig a polgármester terjeszti elő.
(4) A munkaterv tartalmazza:
- az ülések várható időpontját.
- az adott ülésen tárgyalandó napirendet és előadóját.
- közmeghallgatás, falugyűlés időpontját.
A Képviselő-testületi ülések összehívása
3. §
A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság elnöke hívja össze a Képviselő-testületet és vezeti a Képviselő-testületi ülést.
4.§
- A Képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
- A meghívónak tartalmaznia kell:
- az ülés helyét,
- az ülés időpontját,
- a tervezett napirendeket,
- a napirendek előadóit,
- a Képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
- A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket. A polgármester felmentést adhat az előterjesztések írásban történő kiadása alól. Amennyiben az előterjesztések postázásra vagy email-ben történő elküldése nem a meghívóval egyidejűleg kerül sor, azokat olyan időpontban kell kézbesíteni, hogy tárgyalható legyen.
- A meghívót és az előterjesztéseket a Képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni.
- A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:
- képviselőknek,
- jegyzőnek
- nem állandó meghívottaknak:
c/a) előterjesztőknek,
c/b) akiket az ülés összehívója megjelöl:
c/c) intézményvezetőnek, amennyiben az intézményt érinti az előterjesztés és költségvetés, féléves beszámoló, tájékoztató, zárszámadás tárgyalásakor,
c/d) szakértőnek.
5.§
- A Képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása, a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet, a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal.
- A Polgármester rendkívüli ülést bármikor összehívhat.
- Indokolt esetben lehetőség van a Képviselő-testületi ülés összehívására telefonon keresztül történő szóbeli meghívással. A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.
6. §
A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:
- a jegyzőt,
- előterjesztőt,
- szakértőt.
7.§
A Képviselő-testület üléséről a lakosságot az ülés előtt 5 nappal tájékoztatni kell.
A tájékoztatás formája a meghívó kifüggesztése az önkormányzati hirdetőtáblára, közösségi hirdetőtáblákon.
A Képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok
8.§
(1) A polgármester feladata:
a) képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) javasolt napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati
döntésekről,
d) az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
e) tárgyalt napirendként:
e/a) vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
e/b) vita összefoglalása,
e/c) indítványok szavazásra való feltevése,
e/d) határozati javaslatok szavaztatása,
a/e) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
e/f) a napirend tárgyában hozott döntés(ek) kihirdetése.
f) a rend fenntartása,
g) időszerű kérdésekről tájékoztatás,
h) az ülés bezárása.
(2) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
- rendre utasítja azt, aki a képviselő-testület üléséhez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy akinek a hozzászólása másokat sértő,
- a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonhatja a szót,
- amennyiben az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést a polgármester az általa meghatározott időre felfüggeszti.
(3) Az ülésen megjelent tanácskozási joggal nem rendelkező személyek tetszésüket vagy nemtetszésüket nem nyilváníthatják ki, az ülést nem zavarhatják. rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarót figyelmezteti, szükség esetén távozásra szólítja fel.
A döntéshozatali eljárásról a szavazás módjáról
A határozatképesség megállapítása
9.§
- A Képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 5 fő
- A Képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.
- Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 10 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása
10.§
- A polgármester előterjeszti a javasolt napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.
- A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
- A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát és bocsátja szavazásra.
A Képviselő-testület döntései
11.§
- Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges.
- A Képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
- A Képviselő-testület a név szerinti szavazás elrendeléséről egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A név szerinti szavazás alkalmazásával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott válasz (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.
- A titkos szavazásról a képviselő testület esetenként dönt, egyszerű szótöbbséggel.
- A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott bizottság gondoskodik.
- Minősített többség szükséges a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben meghatározottakon túl
a. helyi népszavazás kiírásához,
b. hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz, kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállaláshoz,
c. települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati
eljárásával kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyben való döntéshez,
d. összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításához.
- Döntéshozatal során amennyiben a képviselő a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja és bármely képviselő vagy a polgármester tudomására jut a képviselő személyes érintettsége, első alkalommal a polgármester felszólítja kötelezettsége jövőbeni teljesítésére, következő alkalommal bírság kiszabására kerül sor. A bírság mértéke 1000 Ft.
Önkormányzati határozat
12.§
- A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, szükség szerint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
- Határozathozatal nélkül jegyzőkönyvben rögzítendő beszámolók és szakmai beszámolók elfogadása.
- A Képviselő-testület hatósági határozataira - az Ötv.-ben foglalt eltérésekkel – a közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
13.§
- A Képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által hozott határozatok jelölése a következő formában történik:
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének sorszám/évszám (hó. nap.) KT határozata.
- A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
Önkormányzati rendelet
14.§
- Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezheti:
- polgármester,
- képviselő,
- képviselő-testület bizottsága,
- jegyző.
- A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- Az önkormányzat rendeletét helyben szokásos módon ki kell hirdetni.
- Helyben szokásos módnak minősül: önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
15.§
- A Képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A képviselő-testület által alkotott rendelet megjelölése:
Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének…/év (hó, nap) önkormányzati rendelete és a rendelet címe „ról” „ről” toldalékkal ellátva.
- A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
A jegyzőkönyv
16.§
- A Képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyvet egy példányban kell készíteni, melyet 15 napon belül aláírásokkal, pecséttel ellátva a Nemzeti Jogtár felületére fel kell tölteni, melyért a jegyző a felelős.
- A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- előterjesztéseket,
- a képviselők kérése alapján a képviselői beadványokat, hozzászólásokat és írásban benyújtott képviselői hozzászólásokat.
- A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv oldalát zsinórral át kell fűzni, majd a zsinórt a jegyzőkönyv hátoldalán az önkormányzat bélyegzőjével ellátott zárcédulával rögzíteni.
- A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe, térítési díj ellenében másolatot kérhetnek.
- A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvnek az anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
- A Képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti tárolásáról a jegyző gondoskodik.
- A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
A képviselők névsora
17.§
A települési képviselők névsorát az 1.sz. függelék tartalmazza.
A képviselők tiszteletdíja
18.§
- A képviselő tiszteletdíjra jogosult a 2. sz. melléklet alapján.
- A képviselő tiszteletdíjra jogosult abban az esetben is, ha az ülésről igazoltan hiányzott.
- Igazoltnak kell tekinteni a képviselő távolmaradását, ha az ülés megkezdése előtt jelzi indokolt távolmaradását a polgármesternek.
- Indokolt a távolmaradás:
- betegség miatt,
- munkájával kapcsolatos elfoglaltság miatt,
- halaszthatatlan családi esemény miatt.
- Ha a képviselő indokolatlanul és előzetes bejelentés nélkül nem vett részt a képviselő-testületi ülésen, a következő hónap képviselő-testületi ülés után járó tiszteletdíjra nem jogosult.
- Az ismételt kötelezettség szegés esetén ismételten megállapítható a megvonás.
- Az (5)-(6) bekezdésében foglaltak utáni tiszteletdíj megvonás a jelenléti ívek alapján történik, ahol jelezni kell az igazolt vagy igazolatlan távolmaradás tényét.
- A tiszteletdíjak kifizetése utólag a tárgyfélévet követően kerül sor a tárgyfélévet követő hó 20-ig.
- A képviselő tiszteletdíjáról írásban lemondhat.
- A tiszteletdíjról történő írásbeli lemondó nyilatkozatnak tartalmaznia kell:
- mely időtartamra járó tiszteletdíjról kíván lemondani vagy az összeg meghatározása,
- az a) pontban meghatározott tiszteletdíj mely célra kerüljön felhasználásra.
A Képviselő-testület bizottságai
A bizottságok létrehozása
19.§
A Képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hoz létre.
A bizottság működése
20.§
- A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze, a polgármester indítványozhatja a bizottsági ülés összehívását.
- A bizottsági ülések meghívóját a képviselő-testületi ülések meghívójának kiküldésével egyidejűleg kell megküldeni az írásbeli előterjesztésével egyidejűleg.
- A bizottsági ülésén tanácskozási joggal részt vesz:
- jegyző
- A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehetnek:
- képviselők,
- bizottság által meghívott személyek.
- Az üléseket a bizottság elnöke vezeti.
- A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a Képviselő-testületi zárt ülésre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
- A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Nemzeti Jogtár felületére feltölteni.
- A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Képviselő-testület hivatala látja el.
A Képviselő-testület állandó bizottsága
21.§
- A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó bizottságot hoz létre. Az Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság tagjainak száma: 3 fő.
- Az (1) bekezdésben felsorolt bizottságok feladatait a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
- A bizottsági tagok névsorát a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.
A Képviselő-testület ideiglenes bizottságai
22.§
- A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:
- meghatározott időre, vagy
- meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.
- A bizottság a meghatározott idő vagy a meghatározott feladat elvégzését követően automatikusan megszűnik.
- A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor:
- dönt a bizottság elnevezéséről,
- rendelkezik a bizottság személyi összetételéről, létszámáról,
- határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá azokat, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,
- határozza meg a bizottságok feladat- és hatáskörét.
- Az ideiglenes bizottságra, az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell – értelemszerűen – alkalmazni.
A Polgármester, Alpolgármester, Jegyző
A polgármester
23.§
A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
24.§
(1) A polgármester két testületi ülés közötti időszakban felmerülő, halasztást nem tűrő önkormányzati ügyekre vonatkozó döntési jogköre a következő ügyekre terjed ki:
- döntés azon pályázat benyújtásáról, melynek fedezete a költségvetésben biztosított,
- pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítése, egyéb nyilatkozatok megtétele,
- a képviselőtestület által elfogadott szerződések módosítása, melyek nem járnak többletkötelezettség vállalással az önkormányzat részéről.
(2) Dönthet az 500.000 Ft-ot meg nem haladó kötelezettségvállalások, szerződések megkötésének kérdésében.
Az alpolgármester
25.§
- A képviselő-testület képviselő–testületi tagjai közül alpolgármestert választ.
- Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
- Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
A jegyző
26.§
- A jegyzői tisztség betöltetlensége esetén ill. tartós akadályoztatásuk esetére a jegyzői feladatok ellátásáról - legfeljebb hat hónap időtartamra - a hivatalnak az a közszolgálati dolgozója végzi, akinek a munkaköri leírásban szerepel és aki rendelkezik a jegyzői munkakör betöltéséhez szükséges képesítéssel.
- Amennyiben a jegyző jogszabálysértést észlel, köteles azt a testület ülésén szóban jelezni, valamint jelzést írásban az ülésről készült jegyzőkönyvhöz mellékelni.
A Képviselő-testület hivatala
27.§
A hivatal a jegyző által elkészített Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik, amely részletezi a hivatal feladatait és a belső munkamegosztást.
Közmeghallgatás
28.§
- A Képviselő-testület évente legalább egyszer – előre meghirdetett – közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni a község hirdetőtábláján, a közmeghallgatás időpontja előtte legalább 7 nappal.
- A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét, helyét, idejét.
- Közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek, az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban.
- A közmeghallgatást a polgármester vezeti, melyről jegyzőkönyvet kell készíteni és azt aláírás után a jegyző 15 napon belül köteles feltölteni a Nemzeti Jogszabálytár felületére.
Társulás
29. §
(1) Alsódobsza Község Önkormányzata az alábbi társulásoknak a tagja:
- Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás, (székhelye: Szerencs)
- Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás, (székhelye: Kazincbarcika)
(2) A Társulási Tanácsok ülésén az önkormányzatot a polgármester képviseli, akadályoztatása esetén feladatát a képviselő-testület kijelölő határozata alapján az alpolgármester látja el.
(3) A képviselő-testület a 29.§ (1) bekezdésben meghatározott társulások társulási tanácsaira nem ruházott át hatásköröket.
Vagyongazdálkodás
30. §
Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkcióit a rendelet 3. számú függeléke tartalmazza.
Záró rendelkezések
31.§
(1) A rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Alsódobsza Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2013. (VI.24.) önkormányzati rendelete valamint a helyi képviselők tiszteletdíjáról szóló 9/2014. (X.21.) önkormányzati rendelete.
Bűdi Károly Lengyelné Bús Zita
Polgármester Jegyző
A rendelet kihirdetésének napja: 2018. március 19.
Lengyelné Bús Zita
jegyző
1. számú függelék a 2/2018. (III.19.) önkormányzati rendelethez
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK NÉVSORA
Bűdi Károly polgármester
Nagy Béla alpolgármester
Bérczes Endre képviselő
Csáki Miklósné képviselő
Kerekes Lászlóné képviselő
2. számú függelék a 2/2018. (III.19.) önkormányzati rendelethez
Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság
Elnök:
Kerekes Lászlóné képviselő
Tagok:
Bérczes Endre képviselő
Csáki Miklósné képviselő
3. függelék a 2/2018. (III.19.) önkormányzati rendelethez
Alaptevékenységi besorolás:
841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége
Kormányzati funkció:
Sorsz. | kor.funk. | megnevezés |
011130 | Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége | |
013320 | Köztemető-fenntartás és - működtetés | |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok | |
013390 | Egyéb kisegítő szolgáltatás | |
031030 | Közterület rendjének fenntartása | |
041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás | |
041232 | Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás | |
041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás | |
042220 | Erdőgazdálkodás | |
045160 | Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása | |
047410 | Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek | |
064010 | Közvilágítás | |
066010 | Zöldterületgazdálkodás | |
066020 | Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások | |
082042 | Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása | |
082044 | Könyvtári szolgáltatások | |
082091 | Közművelődés és közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése | |
082092 | Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása | |
091140 | Óvodai nevelés,ellátás működetési feladatai | |
096015 | Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben | |
096025 | Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben | |
104031 | Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása | |
104035 | Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében | |
104037 | Intézményen kívüli gyermekétkeztetés | |
106020 | Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások | |
107051 | Szociális étkeztetés | |
107055 | Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
1. sz. melléklet a 2/2018. (III.19.)önkormányzati rendelethez
Az állandó bizottság, a bizottság feladata, hatásköre
Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Kezelő Bizottság feladatai:
- a képviselő-testület tagjait terhelő vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséget nyilvántartja, ellenőrzi és az ezzel összefüggő kezdeményezéseket vizsgálja
- a képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést vizsgálja
- az önkormányzati intézmények dolgozóinak magatartásával kapcsoltban felmerülő etikai észrevételek kivizsgálása
2. melléklet a 2/2018. (III.19.) önkormányzati rendelethez
Képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíja
A települési képviselők tiszteletdíja: 15.000 Ft/hó.
A bizottság tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.