Csincse Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2018. (III. 13.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
Hatályos: 2018. 03. 13- 2018. 08. 06KÖZSÉG KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK 2/2018(III.13.)
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
2018-03-13-tól 2018-08-07-ig
CSINCSE KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZAT KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK
2/2018.(III.13) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról
Csincse község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. §
(1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése:
Csincse Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)
Az Önkormányzat székhelye:3442 Csincse, Mátyás u. 45.
Levelezési címe: 3442 Csincse, Mátyás u. 45.
Internetes honlapja: www. csincse.eoldal.hu
(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Csincse Község Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület)
(3) Az Önkormányzat működési területe: Csincse Község Önkormányzatának közigazgatási területe
2. §
(1) Az Önkormányzat jelképei: címer, zászló.
(2) A címer: Zöld halmon álló, háromszögletű, kék színű katonai pajzs, alul ezüst hullámpólyával, felül összerogyó, hátrafelé tekintő arany szarvassal. A pajzstartók egyik oldalon arany nádszálak, a másik oldalon pedig arany búzaszálak. A pajzs alatt egy szalag lebeg CSINCSE felirattal.
(3) Csincse Község zászlója: Fehér színű. A zászló közepén helyezkedik el a színes címer.
3. §
A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzattal.
4. §
(1) Az Önkormányzat jogi személy.
(2) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a képviselő-testület hivatala – a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal -, a jegyző, továbbá a társulás látják el.
(3) A képviselő-testületet a polgármester képviseli. A képviselő-testületet –megbízás alapján- bármely képviselő képviselheti.
5. §
Az SZMSZ hatálya kiterjed Csincse Község Önkormányzata Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület bizottságaira, a polgármesterre, az alpolgármesterre, a jegyzőre, valamint a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatalra.
A képviselő-testület működése
Az önkormányzati képviselők száma
6. §
(1) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.
(2) A polgármester, az alpolgármester nevét, a települési önkormányzati képviselők névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.
A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve
7. §
(1) A képviselő-testület munkaterv szerint, de évente legalább 6 alkalommal tart rendes, nyílt ülést.
(2) A képviselő-testület a rendes nyílt üléseken túl rendkívüli ülést is tarthat. A polgármester a képviselő-testület ülését a munkatervtől eltérő időpontban is összehívhatja.
A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:
a.) a képviselők egynegyedének,
b.) a képviselő-testület bizottságának írásbeli indítványára.
(3) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a napirendi pontok előadóit,
d) akit a polgármester meghív.
(4) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott.
(5) A napirendhez kapcsolódóan tanácskozási jog illeti meg:
a) a napirendi pont előadóját,
b) akit a polgármester a napirendhez meghívott.
(6) A képviselő-testület üléseit a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester - hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(7) A képviselői-testületi ülés meghívóját, illetve az abban szereplő egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell kiküldeni, hogy azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikus úton is továbbíthatóak.
(8) A testület ülésének időpontját, helyét, a megtárgyalandó napirendi pontokat a hivatal hirdetőtábláján, valamint az önkormányzat hivatalos honlapján (www.csincse.eoldal.hu) közzé kell tenni legalább a meghívók kiküldését követő 24 órán belül.
(9) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben 24 órán belülre is összehívható a képviselő-testületi ülés. Ebben az esetben bármilyen értesítési mód igénybe vehető és el lehet tekinteni az írásbeliségtől, de a sürgősség okát mindenképpen közölni kell.
8. §
(1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik. A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a testület elé.
(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagja,
d) a jegyző,
e) a bizottság.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét,
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését,
c) az előkészítésért felelős nevét,
d) a közmeghallgatás(ok) időpontját.
(4) A munkatervben kötelező napirendi pontként kell szerepelnie:
a) jogszabályokban és önkormányzati rendeletekben meghatározott beszámolóknak,
b) az előző év költségvetésének teljesítéséről szóló beszámolónak, és a következő év költségvetésének,
c) az önkormányzat összefoglaló belső ellenőrzési jelentésének és következő évi belső ellenőrzési tervének.
A képviselő-testület ülésének vezetése
9. §
(1) A képviselő-testület üléseit a polgármester – akadályoztatása esetén, a testületi ülés vezetésére törvény szerint jogosult alpolgármester - vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) előterjeszti az ülés napirendjét,
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat.
(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja bármelyik napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz.
10. §
(1) A polgármester köteles biztosítani a képviselő-testület ülése működésének rendjét. Ennek keretében:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ,
b) ismételt és eredménytelen figyelmeztetés esetén a szót megvonhatja,
c) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testületi ülés rendjén zavaró magatartást tanúsít.
(2) A testület ülésén megjelent állampolgárok csak a hallgatóság részére kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja az illetőt, ismétlődő rendzavarás esetén kötelezheti a hallgatóként megjelent állampolgárt a terem elhagyására.
(3) Amennyiben a képviselő-testületi ülésen az előterjesztett napirendi pontok tárgyalása rendkívül elhúzódik a polgármester a testület bármely tagjának javaslatára az ülést elnapolhatja. Az elnapolásról és a folytatólagos ülés időpontjáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
Az előterjesztés
11. §
(1) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés általában írásban, - sürgősségi esetekben - kivételesen szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. A polgármester engedélyezheti az írásba foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(2) Előterjesztésnek minősülnek az éves munkatervbe felvett, a testületi meghívóban közölt napirendek, továbbá a sürgősséggel előterjesztett napirenden kívüli anyagok. Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület és a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagja,
d) az Ügyrendi Bizottság,
e) a jegyző,
f) önkormányzat intézményvezetői tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában, mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére.
(4) A polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület tagja, a jegyző a képviselő-testület ülésén új napirendi pont tárgyalására - azt indokolva - sürgősségi indítványt tehet.
(5) A sürgősségi indítvány benyújtásának feltételei: a sürgősség okát és a napirendi pontra vonatkozó előterjesztést is tartalmazó írásbeli indítványukat az ülést megelőző napon 12 óráig a polgármester részére benyújtják. A sürgősségi indítvánnyal kezdeményezett napirendi pont tárgyalásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel - vita nélkül - határoz.
A napirendek vitája
12. §
(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett - a tájékoztatók kivételével - külön-külön nyit vitát. Előtte az előterjesztő rövid - legfeljebb 3 perces - kiegészítést tehet. A bizottság által megtárgyalt előterjesztésekre vonatkozó véleményt legfeljebb 2 percben a bizottsági elnök - akadályoztatása esetén a bizottság által megbízott tag - ismertetik. Az előterjesztés feletti vita során az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama napirendi pontonként és személyenként legfeljebb 5 perc lehet. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. Az előterjesztő az előterjesztéssel kapcsolatos konkrét kérdésekre azonnal válaszol.
(5) A vita lezárására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(6) Az előterjesztés feletti vita lezárását követően az előterjesztő válaszol az elhangzott észrevételekre, javaslatokra.
(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(8) Az észrevételekre adott válasz után a polgármester összefoglalja a vitát, az előterjesztett határozati javaslatot érintő módosításokat, és azt szavazásra bocsátja.
A döntéshozatal – határozathozatal
13. §
(1) A képviselő-testület a napirendi pont tárgyalásának lezárása után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) Határozatképes a képviselő-testület, ha a képviselő-testület tagjainak több mint a fele – 3 fő - jelen van. A határozathozatal szempontjából a képviselő-testület határozatképességét az ülésteremben tartózkodó képviselők létszámából kell meghatározni.
(3) A képviselő-testület döntéseit általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A döntéshozatalhoz a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges (egyszerű többség).
(4) A minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint a felének - 3 fő egybehangzó- szavazata szükséges (minősített többség). A döntéshozatalnál a minősített többséget igénylő ügyek meghatározására a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) vonatkozó szabályai az irányadók.
(5) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító, kiegészítő indítványokról dönt a testület az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(6) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(7) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
(8) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(9) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz. Név szerinti szavazás esetén a jegyző egyenként olvassa fel a képviselők nevét „ABC” sorrendben, akik „igen”-nel, „nem”-mel szavaznak, illetőleg „tartózkodnak” a szavazástól. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
(10) Titkos szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz. A titkos szavazás lebonyolítása borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben az urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításáról az ügyrendi bizottság gondoskodik, a titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
Önkormányzati rendeletalkotás
14. §
(1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagja,
d) a jegyző.
(3) Rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása: A polgármester a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) Rendelet elfogadásához minősített többség - 3 fő települési képviselő egybehangzó szavazata - szükséges.
(5) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Az önkormányzati rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés. A kihirdetés időpontja a hirdető táblára történő kifüggesztés napja. A kifüggesztést követően az Önkormányzat rendeletét, valamint a normatív határozatát a honlapján (www.csincse.eoldal.hu) is közzéteszi.
A tanácskozás rendje
15. §
(1) A (3) és (4) bekezdésben foglaltak kivételével a képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A polgármester saját hatáskörében eldöntve napirend előtti felszólalást engedélyezhet, melynek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.
(3) A képviselő-testület zárt ülés tartására vonatkozó eljárására az Mötv. vonatkozó szabályai az irányadók.
(4) A zárt ülésen résztvevők személyére az Mötv. vonatkozó szabályai az irányadók.
(5) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(6) Bizalmas jelzéssel szerepelő előterjesztéseket – a meghívóban – indoklással kell alátámasztani.
(7) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,
b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjaihoz méltatlan magatartást tanúsít.
Jegyzőkönyv
16. §
(1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről külön - külön írásbeli jegyzőkönyvet kell készíteni, melyeket archiválni kell.
(2) A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(3) A nyilvános testületi ülések hitelesített jegyzőkönyveit, ha ezt jogszabály nem korlátozza, Csincse Község Önkormányzat honlapján közzé kell tenni.
Közmeghallgatás
17. §
(1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal, előre meghirdetett és a munkatervben rögzített időpontban és helyszínen közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyszínéről az állampolgárokat a helyben szokásos módon kell tájékoztatni (hirdetőtábla, önkormányzat hivatalos honlapja).
(3) A közmeghallgatásra meg kell hívni:
a) a képviselő-testületi tagokat,
b) a jegyzőt,
A képviselő-testületi tag jogai és kötelezettségei
18. §
A képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit. Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.
19. §
(1) A települési képviselő tanácskozási joggal részt vehet a bizottsági ülésen. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a települési képviselőt meg kell hívni.
(2) A települési képviselő megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet.
(3) A települési képviselő köteles részt venni a képviselő-testület munkájában.
(4) A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget a döntéshozatalnál.
20. §
(1) A képviselőt megilleti az interpelláció joga. Az interpelláció szóban és írásban is történhet. Írásban interpellációt a képviselő-testületi ülés előtt legalább 5 nappal kell benyújtani a polgármesterhez. Szóban elhangzó interpelláció esetén a választ legkésőbb 15 napon belül írásban kell megadni.
(2) Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, a polgármester további vizsgálatra kiadja az illetékes bizottságnak.
(3) Az interpellációra írásban adott választ a képviselő-testületi ülés előtt meg kell küldeni minden képviselőnek, és annak elfogadásáról a testület dönt.
21. §
(1) A képviselő amennyiben a képviselő-testület, vagy bizottságának ülésén nem tud megjelenni, vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van, ezt köteles előzetesen jelezni a polgármesternek.
(2) A képviselő köteles a tevékenysége során tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
(3) A képviselő az elfogadott napirendi tárgysorozathoz nem tartozó közérdekű ügyben jogosult legfeljebb 2 perces - napirenden kívüli - hozzászólásra.
Az önkormányzat szervezete
A képviselő-testület tisztségviselői, polgármester, alpolgármester, a Képviselő-testület hivatala
22. §
(1) Csincse községben a polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester illetményét és annak emelését az Ügyrendi Bizottság javaslatára a képviselő-testület állapítja meg.
(3) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök:
a) települési szülési támogatás
b) települési temetési támogatás
c) szociális étkeztetés
d) települési rendkívüli létfenntartási támogatás
(4) A polgármester amennyiben a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja az Mötv. vonatkozó szabályai alapján jár el.
(5) A polgármester felfüggesztheti a bizottságok döntéseinek a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A polgármester az Mötv. vonatkozó szabályai alapján jár el.
(6) A polgármester javaslatot tesz a képviselő-testületi bizottság elnöke és tagjai személyére, választásukra, illetve visszahívásukra vonatkozóan javaslatát - állásfoglalásával együtt - a képviselő-testület elé terjeszti.
(7) A polgármester a képviselő-testület elé terjeszti – a képviselő-testület hatáskörébe tartozó – vezetői kinevezéssel, felmentéssel, felelősségre vonással, vezetői jogviszony megszüntetésével kapcsolatos – állásfoglalását is tartalmazó – testületi anyagokat.
Alpolgármester
23. §
(1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, aki a képviselő-testület tagjai közül választandó.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
24. §
A polgármester és az alpolgármester egyidejű és tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület összehívásáról és ülésének vezetéséről az Ügyrendi Bizottság elnöke gondoskodik.
A Képviselő-testület hivatala
25. §
(1) A Képviselő-testület hivatala a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal.
(2) A Közös Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata szerint:
a) a Közös Hivatal székhelye Mezőnyárád településen működik
b) Csincse településen kirendeltség működik
(3) A Közös Hivatal szervezetét és működési rendjét a Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.
A jegyző, aljegyző
26. §
(1) A Közös Önkormányzati Hivatal Polgármesterei jegyzőt és aljegyzőt neveznek ki.
(2) A jegyző ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglalt feladatokat, továbbá egyéb főbb feladatai:
a) ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat,
b) véleményt nyilvánít (állást foglal) a polgármester, alpolgármester és bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,
c) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,
d) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakész állapotában tartásáról.
(3) Az aljegyző ellátja az Mötv. 81. § (2) bekezdésében meghatározott feladatokat.
(4) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásával másik település jegyzőjét kell helyettesítés céljából megbízni, az ok felmerülésétől számított legfeljebb 6 hónap időtartamra.
A bizottság működése
27. §
(1) A képviselő-testület bizottságainak megnevezése, létszáma:
a) Ügyrendi Bizottság 3 fő képviselő,
b)Pénzügyi Bizottság 2 fő képviselő, egy fő külső tag.
(2) A bizottságok nem képviselő jogállású tagjai kötelesek vagyonnyilatkozatot tenni, figyelemmel az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (továbbiakban: Vnytv.) 3. § (3) bekezdés ea) pontjára.
(3) A bizottság elnöke és tagjai kötelesek részt venni a bizottság munkájában és ülésein. A bizottság üléseinek időpontjáról a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal értesíti a bizottság tagjait, ezen túlmenően a Hivatal hirdetőtábláján ki kell függeszteni.
(4) A bizottság elnökét és tagjait a Polgármester javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel választja meg. A bizottság saját tagjai közül elnökhelyettest választhat, akit az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogai megilletik.
(5) A bizottság feladatát saját munkaterve alapján látja el, üléseit szükség szerint tartja.
(6) A bizottság ülését – 2 nappal az ülést megelőzően, a napirend megjelölésével – a bizottság elnöke, vagy a polgármester írásban hívja össze.
(7) A bizottság feladata ellátásához, a polgármester előzetes engedélyével külső szakértői segítséget vehet igénybe. Amennyiben a szakértő munkáját díjazás ellenében látja el, a díjazás mértékéről és annak forrásáról a polgármesteri hatáskört meghaladóan a képviselő-testület dönt.
(8) A bizottság döntéseit javaslatok, állásfoglalások illetve határozatok formájában, általában egyszerű szótöbbséggel hozza meg, a bizottságok határozathozatalára, a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(9) A bizottság ülését az elnök vezeti. A bizottság akkor határozatképes, ha azon a tagok több mint a fele jelen van.
(10) A bizottság elnöke haladéktalan intézkedés megtételét kezdeményezi a polgármestertől, ha a hivatal tevékenységében jogszabálysértés, vagy önkormányzati érdekek figyelmen kívül hagyását észleli.
(11) A bizottságok működésének ügyviteli feltételeit a Mezőnyárádi Közös Önkormányzati Hivatal köteles biztosítani. A bizottságok tagjainak névsorát a 2. és a 3. számú függelék tartalmazza.
Ügyrendi Bizottság feladat és hatáskörének meghatározása
28. §
(1) Kezeli, és nyilvántartja az önkormányzati képviselők, és polgármester, valamint a bizottságok nem képviselő jogállású tagjainak vagyonnyilatkozatát.
(2) Előkészíti és lebonyolítja a titkos szavazásokat.
(3) A polgármester által kiadott feladatokat előkészíti a Képviselő-testületnek.
Pénzügyi Bizottság feladat és hatáskörének meghatározása
29. §
(1) Véleményezi a költségvetéssel, zárszámadással kapcsolatos előterjesztéseket.
Társulások
30. §
(1) A Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulásra átruházott hatáskörök:
a) orvosi ügyeleti feladatellátás megszervezése és működtetése
b) az önkormányzat a házi segítségnyújtást, a szociális és gyermekvédelmi feladatokat, és a családsegítést a Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás által fenntartott Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi háttérrel látja el.
(2) Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra átruházott hatáskörök:
a) az Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása.
Az önkormányzat vagyona
31. §
A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeletet alkot.
Az önkormányzat költségvetése
32. §
(1) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:
- a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,
- az önkormányzatok részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése.
b) A második forduló főbb elemei: a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetet és elfogadja
(2) Az önkormányzat alaptevékenységi kormányzati funkcióit a rendelet 4. számú függeléke tartalmazza.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
33. §
Az önkormányzat a saját intézményei pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület hivatala, valamint független könyvvizsgálón keresztül belső ellenőrök alkalmazásával látja el.
Záró rendelkezések
34. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Mezőnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2011.(IV.26.) önkormányzati rendelete.
Csincse, 2018. március 13.
Lőrincz Imre Attila sk. Várnai Róbert sk.
polgármester jegyző
1. számú függelék a 2/2018.(III.13.) önkormányzati rendelethez
A képviselő-testületi tagok névsora:
Polgármester: Lőrincz Imre Attila
Képviselők: Klein János
Fazekas Lászlóné
Perhács Sándor
Szklenár Tamás
2. számú függelék a 2/2018.(III.13.) önkormányzati rendelethez
Az Ügyrendi Bizottság tagjainak névsora:
1. Fazekas Lászlóné bizottsági elnök, képviselő
2. Klein János bizottsági tag, képviselő
3. Szklenár Tamás bizottsági tag, képviselő
3. számú függelék a 2/2018.(III.13.) önkormányzati rendelethez
Pénzügyi Bizottság tagjainak neve:
Fazekas Lászlóné képviselő, bizottsági elnök
Szklenár Tamás képviselő, bizotsági tag
Monokiné Suhaj Viktória külsős bizottsági tag
4. számú függelék a 2/2018.(III.13.) önkormányzati rendelethez
Az önkormányzat alaptevékenységi kormányzati funkciói:
013320 Köztemető – fenntartás és működtetés
013350 Önkormányzati vagyonról való gazdálkodással
kapcsolatos feladatok
041232 Startmunka program – téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása
064010 Közvilágítás
066010 Zöld területkezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
074031 Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás
076062 Település egészségügyi feladatok
082044 Könyvtári szolgáltatások
086090 Mindenféle egyéb szabadidős szolgáltatás
096010 Óvodai intézményi étkeztetés
096020 Iskolai intézményi étkeztetés
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások
107051 Szociális Étkeztetés
109010 Szociális szolgáltatások igazgatása