Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2018. (IX.25.) önkormányzati rendelete
a közterület-használat rendjével és engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 28/2003. (VII. 01.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2018. 09. 26- 2018. 12. 31Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat Képviselő-testületének 25/2018. (IX.25.) önkormányzati rendelete
a közterület-használat rendjével és engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 28/2003. (VII. 01.) önkormányzati rendelet módosításáról
2018-09-26-tól 2018-12-31-ig
Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata
Képviselő-testületének
25/2018. (IX.25.) önkormányzati rendelete
a közterület-használat rendjével és engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 28/2003. (VII. 01.) önkormányzati rendelet módosításáról
Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 2. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A közterület-használat rendjével és engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 28/2003. (VII. 01.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 3. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A közterület rendeltetésétől eltérő használatához (a továbbiakban: közterület-használat) a tulajdonos hozzájárulása, valamint a hozzájárulást igazoló határozat megléte (a továbbiakban együtt: közterület-használati hozzájárulás) szükséges.”
2. § A Rendelet 6. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Azokban az esetekben, amelyekben a hozzájárulás megadása jelen rendelet szerint a Képviselő-testület bizottságainak előzetes véleményéhez van kötve, a polgármester a bizottságok véleményének hiányában is dönthet, ha a kérelem benyújtásától számított 60 napon belül a Bizottság a számára előkészített előterjesztést nem tűzi napirendjére. Amennyiben a Bizottság a közterület-használat iránti kérelmet kétszer elutasította és a döntésnek megfelelően kiadott határozatok fellebbezés nélkül véglegessé váltak, vagy a fellebbezést a Képviselő-testület elutasította, a második elutasítás kézhezvételétől számított hat hónapon belül ugyanannak a kérelmezőnek ugyanazon közterület-használatára és ugyanazon tevékenységre vonatkozóan nem adható ki közterület-használati hozzájárulás.”
3. § A Rendelet 7. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A közterület önkormányzati cél megvalósítása érdekében szükséges használata esetén a közterület-használat engedélyezésére vonatkozó eljárás hivatalból indul, ebben az esetben az (1) és (2) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni és nem kell a 2. melléklet szerinti kérelmet benyújtani.”
4. § A Rendelet 10. § (1) bekezdése a következő i) ponttal egészül ki:
/ A közterület-használati hozzájárulásnak tartalmaznia kell/
„i) a jogorvoslati eljárás lehetőségére és annak módjára vonatkozó tájékoztatást,”
5. § A Rendelet 11. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
„(3) Az 1. mellékletben szereplő i-, j-, k-, és az m/2 díjtételek vonatkozásában a napijegyek a postai utalványon történő befizetés igazolásával egyidejűleg adhatók ki.”
6. § A Rendelet 14. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) Amennyiben a közterület használatát biztosító határozatban meghatározott határidő lejárta előtt – a rendeletben meghatározottak szerint – szűnik meg a közterület-használati hozzájárulás érvénye, akkor az eredeti állapot határidőre történő helyreállítását követően a jogosult által már megfizetett használati díj időarányos részét a jogosult részére vissza kell fizetni.”
7. § A Rendelet „A közterület-használati hozzájárulás érvényének megszűnése” elnevezésű alcíme a következő 15. §-sal egészül ki:
„15. § (1) A polgármester közterület-használati ügyekben hozott döntése ellen a Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat Képviselő-testületéhez címzett fellebbezéssel lehet élni a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül, melyet a Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimrei Polgármesteri Hivatal Vagyon- és Lakásgazdálkodási Irodájához kell benyújtani. A fellebbezési kérelemről a Képviselő-testület dönt.
(2) Az eljárásra az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény az irányadó.”
8. § A Rendelet 18. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„18. § (1) Aki közterületet hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulástól eltérő módon, valamint azt meghaladó mértékben használ, köteles az Önkormányzat felszólítására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul, de legkésőbb a felszólításban megjelölt határidőre megszüntetni, továbbá kártalanítás nélkül kötelezhető a közterület eredeti állapotának 8 napon belül történő helyreállítására. Az Önkormányzat a felszólítást írásban juttatja el a közterületet szabálytalanul használó részére. Amennyiben a közterületet szabálytalanul használó nem beazonosítható, a felszólítás hirdetményi úton kerül közlésre a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő 8 napos kifüggesztéssel.
Amennyiben a közterületet szabálytalanul használó a jogellenes közterület-használatot nem szünteti be, vagy az eredeti állapotot nem állítja helyre a felszólításban megjelölt határidőn belül, az Önkormányzat az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére elvégeztetheti.”
9. § A Rendelet 24. § (5)-(6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(5) E rendeletnek a közterület-használat rendjével és engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 28/2003. (VII. 01.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 25/2018. (IX.25.) önkormányzati rendelettel (a továbbiakban: MÓD. rendelet) megállapított rendelkezéseit a MÓD. rendelet hatálybalépését megelőzően beadott, de még el nem bírált kérelmek, valamint a már megvalósult jogellenes közterület-használatok esetében is alkalmazni kell.
(6) A MÓD. rendelet hatálybalépését megelőzően meghozott, érvényes közterület-használati határozatokat, valamint aláírt megállapodásokat az azokban megjelölt közterület-használatra vonatkozó határnapig vagy feltételig érvényesnek kell tekinteni.”
b) 2. melléklete helyébe a 2. melléklet
lép.
11. § A Rendelet
a) 4. § (2) bekezdésében az „önkormányzat felé a lehetőleg” szövegrész helyébe az „Önkormányzat felé lehetőleg” szöveg;
b) 5. § (1) bekezdés a) pontjában az „a Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzatnál” szövegrész helyébe az „az Önkormányzatnál” szöveg;
c) 7. § (3) bekezdésében a „Budapest XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat Képviselő-testületélnek” szövegrész helyébe a „Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat Képviselő-testületének” szöveg;
d) 13. § (4) bekezdésében a „tulajdonos önkormányzatnak” szövegrész helyébe a „tulajdonos Önkormányzatnak” szöveg;
e) 17. § (1) bekezdés i) pontjában a „kerületi önkormányzat” szövegrész helyébe a „kerületi Önkormányzat” szöveg;
f) 17. § (1) bekezdés j) pontjában a „kerületi önkormányzat” szövegrész helyébe a „kerületi Önkormányzat” szöveg;
g) 18. § (2) bekezdésében az „irányuló felhívás” szövegrész helyébe az „irányuló felszólítás” szöveg;
h) 19. §-ában az „illetve a tulajdonos által megbízott egyéb személyek, a kerületi polgármesteri hivatal” szövegrész helyébe a „valamint a Polgármesteri Hivatal” szöveg;
i) 20. § (3) bekezdésében a „Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata” szövegrész helyébe az „Az Önkormányzat” szöveg;
j) 20. § (4) bekezdésében az „önkormányzat fontos közérdekből” szövegrész helyébe az „Önkormányzat fontos közérdekből” szöveg
lép.
12. § Hatályát veszti a Rendelet 18. § (3)-(4) bekezdése.
13. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 10. § a) pontja 2019. január 1. napján lép hatályba.
(3) Ez a rendelet 2019. január 2. napján hatályát veszti.
Budapest, 2018. szeptember 13.
dr. Molnár Ildikó címzetes főjegyző | Ughy Attila polgármester |
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A rendelet megalkotása a Kúria Önkormányzati Tanácsa Köf. 5033/2017/4. számú határozata, valamint a közterület-használati díjak mértékének emelése miatt vált szükségessé.
A rendelet megalkotásának társadalmi és gazdasági, költségvetési hatása, hogy az ügyfeleket a rendelet hatálybalépésével közterület-használati engedélyek igénylése esetén illetékfizetési kötelezettség terheli, amely az Önkormányzat bevételeit nem érinti. További gazdasági, költségvetési hatása a rendeletnek, hogy a közterület-használati díjak mértéke 2019. január 1. napjától az infláció mértékével emelkedik. A rendeletalkotás elmaradásának jogkövetkezményeiről a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 134. §-a rendelkezik. A rendelet megalkotásának környezeti, egészségügyi következménye, adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs. A rendelet alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.
Részletes indokolás
1. §-9. §-hoz: A Kúria Önkormányzati Tanácsa Köf. 5033/2017/4. számú határozatára tekintettel szükséges a közterület-használat rendjével és engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 28/2003. (VII. 01.) önkormányzati rendeletet (a továbbiakban: Rendelet) módosítani és a közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos eljárást az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (továbbiakban: ÁKR) hatálya alá helyezni. Ennek érdekében a Rendelet egyes rendelkezéseinek módosítására került sor.
Az engedélyezési eljárást hatósági ügyként kezelve nincs lehetőség eltekinteni az általános eljárási illeték megfizettetésétől, így a kérelmezőknek a közterület-használat díjának mértékétől függetlenül illetékbélyeg formájában fizetési kötelezettsége keletkezik közterület-használati hozzájárulás igénylése esetén.
Tekintettel arra, hogy nagyszámú közterület-használati megállapodás és engedély van a jelen rendelet megalkotása időpontjában is érvényben, a rendelet kimondja, hogy azok érvényességi ideje alatt a keletkezésük időpontjában hatályos Rendelet rendelkezései az irányadók, ugyanakkor a Kúria Önkormányzati Tanácsa határozatára tekintettel a Rendeletnek a módosítással megállapított rendelkezéseit a módosító rendelet hatálybalépését megelőzően beadott, de még el nem bírált kérelmek, valamint a már megvalósult jogellenes közterület-használatok esetében is alkalmazni kell.
10. §-hoz: A közterület-használatáért általános esetben díjat kell fizetni, a vonatkozó díjtételeket a Rendelet 1. melléklete tartalmazza. A Rendelet díjtételekre vonatkozó 1. mellékletének módosítását (díjemelés) a Rendelet 16. § (3) bekezdésének figyelembevételével a Képviselő-testület minden év október 31-ig teheti meg, és az új díjtételeket a következő év január 1-jétől december 31-ig kell alkalmazni. A 2013. évben a KSH által közzétett adatok alapján az infláció mértéke 1,7% volt, így 2014-ben korrigálásra kerültek a díjak ennek megfelelően. 2014. óta a díjakban nem történt változtatás. 2014-ben -0,2%, míg 2015-ben -0,1% volt az infláció, 2016-ban +0,4%, amellyel nem került korrigálásra a díjtáblázat. Tekintettel arra, hogy a KSH által meghatározott 2017. évi fogyasztói árindex +2,4% volt, indokolt a Rendelet hatályos díjtételeinek változtatása. A Rendelet 2. mellékletét képező, közterület-használat iránti kérelem formanyomtatvány módosítása is szükségessé vált, tekintettel arra, hogy a közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos eljárás az ÁKR. hatálya alá kerül.
11. §-hoz: az Önkormányzat elnevezésére vonatkozó, technikai jellegű pontosításokat tartalmaz.
12.§-hoz: a hatályát vesztő jogszabályhelyekről rendelkezik.
13. § -hoz: jelen rendelet hatályba lépéséről rendelkezik. A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 7. § (1) bekezdése szerint a jogszabályban meg kell határozni a hatálybalépésének napját, amely a jogszabály kihirdetését követő valamely nap lehet, valamint a 12. § (1)-(2) bekezdése szerint a módosító rendelkezés a hatálybalépéssel végrehajtottá válik, és a végrehajtottá vált rendelkezés, a végrehajtottá válást követő napon hatályát veszti.
Budapest, 2018. szeptember 13.
dr. Molnár Ildikó címzetes főjegyző | Ughy Attila polgármester |
A rendelet kihirdetésének dátuma: 2018. szeptember 25.
2. melléklet a 25/2018. (….…) önkormányzati rendelethez
„2. melléklet a 28/2003. (VII.01.) önkormányzati rendelethez76F
|
Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc- Pestszentimrei
Polgármesteri Hivatal
Vagyon- és Lakásgazdálkodási Iroda
Vagyon- és Lakásgazdálkodási Csoport
1184 Budapest, Üllői út 400.
KÉRELEM
a Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc- Pestszentimre Önkormányzata
tulajdonában lévő közterületek használatához
Magánszemélyek esetében:
Kérelmező/igénylő neve:........................................................ telefon: …..............................................
Lakcíme:.................................................................................................................................................
Születési helye: .................................. ideje:…........................ Anyja neve: .........................................
Adóigazgatási azonosító száma:.............................................................................................................
Őstermelői igazolvány száma: …...........................................................................................................
Gazdasági társaságok, társadalmi és egyéb szervezetek esetében:
Kérelmező/igénylő neve: .......................................................................................................................
Kapcsolattartó ügyintéző neve:................................................. telefon:………....................................
Székhelye:...............................................................................................................................................
Adóigazgatási azonosító száma:................................................ Bankszámlaszám:...............................
Egyéni vállalkozó esetében:
Kérelmező/igénylő neve:........................................................... telefon:................................................
Lakcíme:.................................................................................................................................................
Születési helye: .................................. ideje:.............................. Anyja neve: …...................................
Vállalkozói igazolvány száma:....................................... Adóigazgatási azonosító száma:....................
MEGJEGYZÉS! Fenti adatok közlése a közterület-használati kérelmek elbírálásához, a közterület-használatok ellenőrzéséhez szükségesek. Az adatokat a 28/2003. (VII.01.) önkormányzati rendelet 6. §-ában, és a 10. § (2) bekezdésben meghatározott szervezeti egységek, bizottságok, valamint a Képviselő-testület kezelik. Jelen tájékoztatás az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényen alapul.
Közterület-használat ideje: 20….. év …..……. hó ..… naptól 20…. év ………..… hó ......... napig
A közterület-használat célja: ........................................ A kért közterület nagysága: ........... m2/db
A közterület helyének pontos leírása: ................................................................................................
Kiegészítő közlendők:
A jogosult közterületet érintő tevékenységben (üzletek működése, árusítás, alkalmi és mozgó árusítás, szolgáltatás, televízió-, film-, videó készítése, vendéglátó-ipari terasz-, kiállítás,- vásár-, termékbemutató) résztvevő bejelentett családtagjainak, alkalmazottainak vagy más megbízottainak adatai:
ha a résztvevő természetes személy:
név: ………………………………..…………..….. születési hely és idő: ……….……..…………….
anyja neve: ……………………………………..… adóazonosító jele: ………..…………….……….
ha a résztvevő jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet:
szervezet neve: …………………………………… székhelye: ………………………………….……
cégjegyzékszáma:……………………………....…. képviselője:…………….….……………….…....
adószáma:……………………………………….… bankszámla száma: ……..…………………….…
LEVELEZÉSI CÍM: (amennyiben a fenti adatoktól eltér): ………………………………………....
………………………………………………………………………………………………………....
Kérjük a túloldalon jelzett mellékleteket csatolni és a kérelemnyomtatványt aláírni szíveskedjenek!
A kérelemhez a kérelmezőnek/igénylőnek az alábbi mellékleteket kell csatolni.
1. A közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására feljogosító egyszerű okirat másolatát.
- Egyéni vállalkozó esetén: vállalkozói igazolványának másolatát,
- Gazdasági társaság esetén: cégbírósági bejegyző végzésének, vagy 30 napnál nem régebbi cégkivonatának másolatát,
- Társadalmi és egyéb szervezetek esetében: nyilvántartásba vételüket igazoló okirat másolatát,
- Magánszemély esetén okirat becsatolása nem szükséges.
2. Az igényelt területre vonatkozó helyszínt ábrázoló vázlatot, amelyen szerepelnie kell a környező utcáknak. Ebbe be kell rajzolni az igényelt területet a szükséges méretekkel úgy, hogy annak nagysága, elhelyezkedése egyértelműen megállapítható legyen.
3. Az elhelyezni kívánt létesítmény, berendezés, műszaki leírását és terveit, annak feliratát.
4. Pavilonok megvásárlását követő közterület-használati kérelemhez csatolni kell 1 példány adásvételi szerződést.
5. Pavilonok bérbeadása esetén a közterület-használati kérelemhez csatolni kell 1 példány bérleti szerződést.
6. Meghatározott tevékenység esetén (szokványos, illetve kijelölt helyektől eltérő árusítás, huzamosabb ideig tartó építkezés, vendéglátó-ipari terasz stb.) közútkezelői engedély birtokában adható közterület-használati hozzájárulás.
A kérelmező tudomásul veszi, hogy
- a kérelem benyújtása nem jogosítja fel a közterület-használatára, engedély nélkül tanúsított ilyen jellegű magatartása hátrányos következményekkel járhat,
- a közterületen csak a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX.29.) Korm. rendelet 5. mellékletében engedélyezett termékek árusíthatók,
- a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatáról szóló 3/2013. (III.8.) Főv. Kgy. rendelet 23. § (1) bekezdése és a Budapest Főváros XVIII. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata Képviselő-testületének a közterület-használat rendjével és engedélyezésével kapcsolatos eljárásról szóló 28/2003. (VII.01.) önkormányzati rendelet 16. § (1) bekezdése szerint a közterület használatáért díjat kell fizetni,
- a díjat a jogosult a közterület tényleges használatára, illetve a közterületen elhelyezett létesítmény tényleges üzemeltetésére tekintet nélkül köteles megfizetni.
Budapest, 20… év ................. hó.......... nap
kérelmező aláírása”