Onga Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018. (III.21.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat jelképeiről

Hatályos: 2018. 03. 22

Onga Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Onga Város Önkormányzata Pénzügyi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

  1. Az önkormányzat jelképei


1. §

(1) Az önkormányzat jelképei a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok:  a  címer és a zászló.


(2) A címer rajzát az 1. melléklet tartalmazza.

2. A címer leírása


2. §


Az önkormányzat címere álló, csücskös talpú, arany színű katonai pajzs, amelynek mezejében jobbról egy piros-fehér színek által jellemzett, fiatal nőalak, balról pedig egy fekete-fehér színekkel jellemzett fiatal férfialak látható; a két alak egymás kezét fogja, mintegy méltóságteljesen táncolva. A pajzson nyitott katonai sisak helyezkedik el, amelyet arany korona díszít, a koronán pedig természetes színű daru látható, amely a szokásos módon egyik, felemelt lábában követ tart. Az egész címert mindkét oldalon kék-ezüst színű foszlányok díszítik.

  1. A címer használatának szabályai

3. §

(1) Az önkormányzat címere az e rendeletben szabályozott módon, kizárólag a városra utaló jelképként és díszítő elemként használható fel:

a) az önkormányzat körbélyegzőjén,

b) az önkormányzat zászlaján és annak változatain,

c) a képviselő-testület, a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület bizottsága,  a jegyző által kibocsátott irat fejlécén,

d) az önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken,

e) a városháza épületének bejáratánál, tanácskozó termében és más protokolláris célt szolgáló   helyiségeiben,

f) az önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodájában,

g) az önkormányzat által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, a képviselő-testület és szervei által adományozott emléktárgyakon,

h) a városba vezető utak mellett, a közigazgatási határnál levő táblákon, valamint

i) a településen elhelyezett buszvárókon.



(2) Az önkormányzat címerével ellátott körbélyegző az önkormányzat és más bel-, illetve külföldi önkormányzatok közötti kapcsolatokban protokolláris célból, illetőleg szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint az önkormányzat belső működésével és szervezeti felépítésével kapcsolatos rendelkezések, kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható.


(3) Az önkormányzat címerével ellátott körbélyegző hatósági eljárás során nem alkalmazható.

4.§


(1) A 3.§-ban meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes termékeken az önkormányzat címerének használatát - kérelemre - a jegyző javaslata alapján a polgármester engedélyezheti.


(2) Kereskedelmi vagy reklám célú felhasználás esetében a címer használatáért gyártási és forgalmazási díjat kell fizetni. A díj mértékét a jegyző javaslata alapján a polgármester állapítja meg.


(3) A díj megállapítása történhet egy összegben, évi átalány formájában vagy az elért árbevétel arányában.


(4) A (3) bekezdésben szereplő átalány összege gazdálkodó szervezeteknél 1.000.- 100.000.-Ft-ig terjedhet. Az árbevétel után megállapítható díj mértéke az éves árbevétel 0,1 %-a, de legkevesebb 1.000.-Ft.


5. §

(1) A 3. § c) pontban felsoroltakon, valamint az önkormányzat intézményén kívül magánszemély, jogi személy, jogi                     személyiséggel nem rendelkező szervezet az önkormányzat címerét csak engedéllyel használhatja a (2) bekezdésben           meghatározottak szerint.


 (2)Engedéllyel használható az önkormányzat címere:

a) település történetével, életével, fejlődésével foglalkozó kiadványokon,

b) településről készült térképeken, idegenforgalmi, reklám célú kiadványokon,

c) településre utaló emléktárgyakon, kézműves termékeken, valamint

d) településen működő nem önkormányzati intézmény honlapján.”

6. §


(1) Az önkormányzat címerének használatát átruházott hatáskörben a polgármester engedélyezi.

       

(2) Az önkormányzat címerének használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:

a) a kérelmező megnevezését, címét vagy székhelyét,

b) a címerhasználat célját,

c) az előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot),

d) a címer előállításának anyagát,

e) a terjesztés vagy forgalomba hozatal módját,

f) a használat  időtartamát,

g) a címerrel díszítendő tárgy, kiadvány grafikus ábrázolását tartalmazó papír alapú dokumentumot,

h) a felhasználásért felelős személy megnevezését.


(3) A címer használatára vonatkozó engedély tartalmazza:

a) az engedélyes megnevezését, címét vagy székhelyét,

b) az engedélyezett felhasználás célját,

c) az előállításra engedélyezett mennyiséget,

d) az előállítás anyagát,

e) a felhasználás idejét, illetve az engedély érvényességének időtartamát,

f) a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,

g) a címer használatáért felelős személy megnevezését;

h) amennyiben a címer használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.


(4) A címerhasználatra vonatkozó engedély a kérelemben foglaltaknak megfelelően szólhat határozott vagy határozatlan időtartamra.


(5) A címerhasználatra vonatkozó engedélyekről az önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.


(6) Ha az engedélyes az önkormányzat címerét az engedélytől eltérő módon használja,  polgármester dönt az engedély visszavonásáról és a címer használatát megtiltja.

7. §

(1) Az önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.


(2) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozható tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia stb.) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.

4. A zászló leírása

8. §

(1) A zászlólap - arányában a zászlórúd felől nézve 1:2 arányú téglalap - középen vágással egy felső világoskék és egy alsó fehér mezőre osztott, rajta az első harmad vonalában mint tengelyen foglal helyet az önkormányzat címere, amelyen a város nevét feltüntető felirat van.


(2) Az önkormányzat zászlaja esetében az arányt meghatározó téglalap rövidebb oldala 1 méter.


(3) Az önkormányzat zászlaja a városháza tanácskozó termében kerül elhelyezésre.


5. A zászló használata


9. §


A zászló lobogó formájában is használható. A zászló (lobogó) vagy annak méretarányos változata használható:

a)  nemzeti ünnepek alkalmával Magyarország és az Európai Unió zászlajával együtt,

b) a képviselő-testület és szervei, valamint az önkormányzat intézményeinek ünnepségein, rendezvényein,

c) a képviselő-testület ülésein,

d) nemzeti, illetőleg megyei gyászesemény alkalmával a fekete zászlóval együtt, félárbocra eresztve;

e)   több település részvételével tartott rendezvényeken, továbbá

f) a települések közötti kapcsolatokban, rendezvényeken cserezászlóként.


6. Záró rendelkezések


10. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti a községi címer és zászló használatáról szóló 9/1995. (V. 22.) önkormányzati rendelet.




                dr. Madzin Tibor                                                            Farkas Lászlóné

                  polgármester                                                                         jegyző


Mellékletek