Prügy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018 (IV.27.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 04. 09

Prügy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018 (IV.27.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.04.09.

Prügy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Az önkormányzat

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Prügy Község Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Székhelye: 3925 Prügy, Kossuth Lajos utca 3.

(3) Az önkormányzat illetékességi területe Prügy község közigazgatási területére terjed ki.

(4) Az önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Prügy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).

(5) Az önkormányzat azonosító adatai:

a) törzsszám: 726379

b) KSH statisztikai számjel: 15726377-8411-321-05

c) Költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla: 11734145-15349868

d) Állami hozzájárulás pénzforgalmi számla: 11734145-15349868-05120000.

2. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete kötelező feladatait saját intézményhálózata, társulások, az ellátási kötelezettség szerződéses átadása, átvétele útján valósítja meg.

(2) Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását az 1. függelék tartalmazza.1

3. § A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat - és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve

Prügyi Közös Önkormányzati Hivatal.
Székhelye: 3925 Prügy, Kossuth Lajos utca 3.

4. § Az önkormányzat szervei:

a) polgármester,

b) bizottságok,

c) közös önkormányzati hivatal,

d) jegyző,

e) társulás.

5. § (1) A képviselő-testület kapcsolatot tart és együttműködik a Prügy Községi Roma Nemzetiségi Önkormányzattal, mely részére véleményezési jogkört biztosít.A véleményezési jog körét, továbbá a javaslatok, kezdeményezések kezelésének, véleményezési és egyetértési jog gyakorlásának rendjét az 1. melléklet tartalmazza.

(2) A Nemzetiségi Önkormányzat elnökét a Képviselő-testület ülésére állandó jelleggel meghívja és részére tanácskozási jogot biztosít.

(3) A két testület kapcsolatának szabályozására a mindenkor hatályos Együttműködési Megállapodás vonatkozik.

(4) A helyi önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat részére havonta igény szerint az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használatát, továbbá a működéshez szükséges tárgyi és személyi feltételeket biztosítja a hivatalban. A helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket - a telefonhasználat kivételével- a helyi önkormányzat viseli.

(5) A településen működő nemzetiségi önkormányzat kötelező feladatai ellátását szolgáló, nagyobb férőhelyigénnyel járó rendezvényei megtartása céljából az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat rendelkezésére bocsátja – a jegyző felé való előzetes, legalább 7 nappal korábbi jelzés alapján – a helyigénytől függően a 3925 Prügy, Petőfi u. 39. szám alatti Szociális Szolgáltató Központ tanácstermét vagy a Szabadság u. 14. szám alatti Művelődési Ház nagytermét.

(6) A közös önkormányzati hivatal a jegyző irányításával - a településen működő nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének tisztségviselői telefonhasználata költségei kivételével – a települési önkormányzat általi költségviseléssel ellátja a településen működő nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi ülései előkészítő és utáni feladatokat, a képviselő-testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítését, a képviselő-testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatokat, a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat.

(7) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásával összefüggő sajátos feladatokat a számviteli politika keretében elkészített - eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata, az eszközök és források értékelési szabályzata, a pénzkezelési szabályzat - továbbá a felesleges vagyontárgyak hasznosításának és selejtezésének szabályzata és a számlarend tartalmazza. A szabályzatok hatálya a helyi nemzetiségi önkormányzatra is kiterjednek.

(8) A településen működő nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi ülésein a települési önkormányzat megbízásából és képviseletében a jegyző vesz részt.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI

6. § A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja. A képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.2

A képviselő-testület alakuló ülése

7. § (1) Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a választás eredményéről.

(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:

a) önkormányzati képviselők eskütétele,

b) polgármester eskütétele,

c) polgármester programjának ismertetése,

d) polgármester illetményének megállapítása,

e) alpolgármester megválasztása,

f) alpolgármester eskütétele,

g) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,

h) bizottságok tagjainak megválasztása.

(3) Az alpolgármester és a bizottságok tagjainak megválasztását lebonyolító szavazatszámláló bizottság tagjaira a polgármester tesz javaslatot.

A képviselő-testületi ülések általános szabályai

8. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.

(2) A képviselő-testület az éves munkatervben meghatározott időpontokban ülésezik, de évente legalább 6 rendes ülést tart, munkanapokon, hivatali időben.

(3) Az ülés helye: Prügy Községi Önkormányzat tanácsterme: 3925 Prügy, Kossuth Lajos utca 3.

(4) A képviselő-testület szükség szerint együttes ülést tart a Prügyi Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületeivel, melynek helye felváltva a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok székhelye.

(5) A képviselő-testület és bizottsága ülésére a tevékenységi körükben felmerülő napirendek tárgyalásához, tanácskozási joggal meg kell hívni az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit:

a) Prügy Községi Hátrányos Helyzetű Gyermekekért Alapítvány,

b) Prügy Községi Polgárőr Egyesület,

c) Prügyi Református Egyházközségért Alapítvány,

d) Prügy Kulturális Hagyományőrző és Honismereti Egyesület.3

9. §4

A képviselő-testületi ülés összehívása

10. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a pénzügyi bizottság elnöke hívja össze.

(2) Az ülés meghívóját a képviselők részére az ülés előtt legalább 5 nappal kell kézbesíteni. A meghívóval kézbesíteni kell az ülés napirendjeinek előterjesztéseit is, az önkormányzati rendelet-tervezettel vagy határozati javaslattal együtt. A meghívó és az előterjesztések kézbesítése történhet elektronikus formában, illetve papír alapon, a képviselő kérésének megfelelően.

(3) A meghívó minden esetben tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit, valamint a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal külön meghívottak jelölését is.

(4) A képviselő-testület ülésére – a képviselőkön és a jegyzőn kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.

(5) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt csak azokat a mellékleteket kell megküldeni, amely napirendhez meghívásuk kapcsolódik.

(6) A testületi ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell, a meghívónak a Prügy Község Önkormányzat hivatali épületében elhelyezett hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel és az önkormányzat www.prugy.hu címen elérhető honlapon megjelenítéssel.

Az ülések nyilvánossága

11. § (1) A testületi ülések – zárt ülés kivételével – nyilvánosak, és az azokon megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.

(2) A képviselő-testület nyilvános ülésén megjelenő állampolgárok, az egyes napirendi pontok tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül – nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt.

(3) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti.

(4) A képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az önkormányzat honlapján, a törvényben meghatározott módon gondoskodik.

Az ülés napirendje

12. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester – elsősorban a kiküldött meghívó szerint – tesz javaslatot, amelynek alapján az ülés napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében, vita nélkül szavaz.

Az előterjesztések rendje

13. § (1) A képviselő-testületi előterjesztéseket a napirend tárgya szerinti előadók készítik el.

(2) A napirendi pontokhoz kapcsolódó egyéb előterjesztéseket – elsősorban az önálló képviselői indítványokat, véleményeket – a jegyzőnél kell benyújtani, a képviselő-testületi ülés összehívása előtt, rendes ülés esetében legalább 5 nappal. Rendkívüli ülés esetében, ha azt nem a polgármester kezdeményezi, az ülés összehívásának kezdeményezésekor. Az előterjesztéseket a meghívóval együtt kapják meg a képviselő-testület ülésére meghívottak.

(3) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.

(4) A testületi ülésre az előterjesztés fő szabályként írásban kerül benyújtásra, melytől eltérni csak rendkívüli okok miatt lehet. Ilyen rendkívüli ok lehet pl.: az idő rövidsége és a tárgyalandó előterjesztés fontossága. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyat és a tényállást,

b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

c) az alternatívák indokait,

d) a határozati javaslatot,

e) az önkormányzati rendelet-tervezetet,

f) szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.

(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

Kérdés

14. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(2) A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.

A képviselő-testület tanácskozási rendje

15. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére e Rendelet 10. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) Az ülést a polgármester nyitja meg. Megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. A képviselő-testület létszámának ülés közbeni változását, az érkező vagy a távozó képviselőket a határozatképesség szempontjából folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Változás esetén a polgármesternek ismételten meg kell állapítani a határozatképességet, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról, melynek során

a) figyelmeztetheti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó kifejezéseket használ,

b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,

c) rendzavarás esetén figyelmeztetheti a rendbontót, ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(4) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azzal vitába szállni nem lehet.

A vitavezetés szabályai

16. § (1) A polgármester minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyit vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.

(2) A testületi ülésen napirendenként, elsőként, az adott napirendi pont előadóját illeti meg a szó.

(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó és az előterjesztő a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti.

(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelen lévő meghívottak is kérdéseket intézhetnek.

(5) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.

(6) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat, több alkalommal is.

(7) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.

(8) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, a napirend elfogadása előtt. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és a polgármester javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

(9) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.

A döntéshozatal szabályai

17. § (1) A képviselő-testület döntéseihez a képviselő-testületnek határozatképesnek kell lennie.

(2) A képviselő-testület ülése határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.

(3) A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni.

(4) A határozatképesség megállapítására és bizonyítására a jelenléti ív szolgál.

A szavazás módja

18. § (1) Szavazni kizárólag személyesen lehet.

(2) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról, az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.

(3) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.

A nyílt szavazás

19. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester a szavazatokat megszámolja. A szavazás számszerűsége helyességével kapcsolatban felmerülő kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.

(2) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, valamint a szavazástól tartózkodók számát.

A név szerinti szavazás

20. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa egyenként, abc sorrendben a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(3) A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.

A titkos szavazás

21. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazon ügyekben, amelyekben zárt ülés tartása kötelező, illetve tartható.

(2) A titkos szavazás lebonyolítását az ügyrendi bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi.

(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.

(4) A bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét.

(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.

(6) A titkos szavazásról minden esetben külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének melléklete.

A képviselő-testület döntései

22. § (1) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel hozza.

(2) Minősített többséghez a megválasztott 7 települési képviselő több mint a felének igen szavazata szükséges.

(3) A képviselő-testület döntései:

a) önkormányzati rendeletek és

b) normatív vagy egyedi határozatok.

Az önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai

23. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a) a polgármester

b) a képviselő

c) a képviselő-testület bizottsága

d) a jegyző

e) a településen hivatalosan működő civil szervezet vezetője, képviselője.

(2) Az önkormányzati rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kezdeményezésről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, aki ezen feladatellátása során külső szakértőt igénybe vehet.

(4) Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző köteles gondoskodni.

24. § (1) A képviselő-testület megalkotott önkormányzati rendeleteit a jegyző az önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

(2) A kihirdetett önkormányzati rendeletet a település honlapján közzé kell tenni.

Az önkormányzati határozat

25. § (1) A testület határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, a képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásáról, a név szerinti szavazás elrendeléséről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóról.

(2) Az együttes ülés keretében hozott határozatokat a következő sorszámmal kell jelölni.

(3) A hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni, minden számozott határozatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.

(4) A hozott határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően a végrehajtásban érintetteknek meg kell küldeni.

(5) A képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzé tenni.

A jegyzőkönyv

26. § A képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 52. §-ában megfogalmazottakon kívül tartalmazza mellékletként a meghívót és a jelenléti ívet.

27. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A nyilvános ülésről készített jegyzőkönyveket – teljes terjedelmükben – közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.

(3) Az ülésekről készített jegyzőkönyvek hivatalban tárolt példányait mellékleteivel együtt évenkénti bontásban kell tárolni.

Együttes ülés

28. § (1) A Prügyi Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésükön döntenek.

(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:

a) Az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei együttesen gondoskodnak.

b) Az ülés helye felváltva a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok székhelye.

c) Az ülést az ülés helye szerinti önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést az ülés helye szerinti önkormányzat alpolgármestere vezeti.

III. Fejezet

A települési képviselő

29. § (1) A képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,

b) a testületi, bizottsági üléseken megjelenni, illetve távollétét az ülés megkezdése előtt legalább 3 órával a polgármesternek, a bizottság elnökének személyesen, vagy telefonon bejelenteni (igazolt távollét),

c) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni,

d) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, illetve választói bizalmára.

(2) Az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, a képviselő-testület határozatával

a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50%-os mértékre csökkenti,

b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75%-os mértékre csökkenti,

c) harmadik és további alkalmakkal 12 havi időtartamra megvonja.

(3) Ha a képviselő a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget az Mötv. 49. § (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 3 hónapig az őt megillető tiszteletdíj 50%-ára jogosult.

A képviselő díjazása

30. § A képviselőknek járó tiszteletdíj mértékét és a juttatás szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.

Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

31. § A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester az ügyrendi bizottság elnökének adja át kivizsgálásra.

32. § A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát az ügyrendi bizottság végzi, amely gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.

IV. Fejezet

Állandó bizottságok

33. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot működteti:

a) pénzügyi bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő,

b) ügyrendi bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő,

c) szociális bizottság 3 fővel, amelyből 3 fő képviselő.5

(3) A bizottságok feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A bizottságok tagjainak felsorolását a 3. függelék tartalmazza.

(5) A bizottság ülésén állandó meghívott a polgármester és a jegyző.

(6) A Képviselő-testület az eseti települési támogatás megállapítása esetén a Szociális Bizottságra ruházza feladat és hatásköreit.

Ideiglenes bizottság

34. § (1) A képviselő-testület indokolt esetben, általa meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.

(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.

(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:

a) esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése,

b) egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése,

c) társulási megállapodások előkészítése,

d) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.

V. Fejezet

A polgármester

35. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-16.00 óráig.

(3) A polgármester – törvényben meghatározottakon túli – feladata különösen:

a) a település fejlődésének elősegítése,

b) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,

c) a település vagyonának megőrzése és gyarapítása,

d) a településgazdálkodás,

e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,

f) a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása, segítése,

g) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,

h) együttműködés kialakítása a helyi civil szervezetekkel és a lakossággal,

i) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,

j) a saját önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése.

(4) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladata különösen a képviselők munkájának segítése.

(5) A polgármester részére feladatokat a jogszabályokon túl, a képviselő-testület állapíthat meg.

(6) A polgármester – alpolgármester hiányában - lemondását az ügyrendi bizottság elnökének adja át, vagy részére juttatja el.

(7) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, vagy az alpolgármesternek, mindezek hiányában az ügyrendi bizottság elnökének adja át.

(8) ) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza a következő feladat-és hatásköreit:

a) gyógyszerkiadás viseléséhez nyújtott eseti támogatás,

b) temetési költségek viseléséhez nyújtott támogatás,

c) krízishelyzet esetén nyújtott támogatás megállapítása,

d) köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés.

e)6 településkép-érvényesítési eszközök alkalmazása.

36. § A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. 72. §-a állapítja meg.

Az alpolgármester

37. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.

(3) Az alpolgármester fő feladata a polgármester helyettesítése, ezért külön hivatali munkarendet számára a testület nem állapít meg.

A jegyző

38. § (1) A jegyző, mint a Prügyi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője, ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsorolt feladatokat, valamint az önkormányzati hatósági ügyek előkészítését és végrehajtását.

(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület tagjai felé.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei, a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő közös önkormányzati hivatali köztisztviselőt bízzák meg a jegyzői feladatok ellátásával.

(4) A Képviselő-testület a jegyzőre ruházza a következő feladat-és hatásköreit:

a) települési lakásfenntartási támogatás,

b) gyógyszerkiadás viseléséhez nyújtott rendszeres támogatás megállapítása.

A közös önkormányzati hivatal

39. § (1) Prügy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete és Taktakenéz Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85. § (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Prügyi Közös Önkormányzati Hivatal (3925 Prügy, Kossuth u. 3.) elnevezéssel.

(2) Taktakenéz településen ügyfélszolgálat működik.

(3) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.

(4) A hivatal szervezeti és működési szabályzatát Prügy Községi Önkormányzat Képviselő-testülete hagyja jóvá.

VI. Fejezet

Az önkormányzat társulásai

40. § (1) A képviselő-testület, önkormányzati feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében, társulásokban vesz részt.

(2) Az önkormányzat feladatellátásához kapcsolódó társulásra átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

41. § (1) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásáról önkormányzati rendelet rendelkezik.

(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről köteles tájékoztatni a lakosságot.

42. § (1) A képviselő-testület éves költségvetéséről évenként önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A polgármester - a költségvetésben nem előirányzott kiadások vonatkozásában - saját hatáskörében, 2.000.000.-Ft értékhatárig vállalhat kötelezettségeket és írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről, kötelezettségvállalásokról a képviselő-testületet a legközelebbi rendes ülésen tájékoztatnia kell.

43. § (1) A gazdasági év lezárását követően az előző év költségvetésének végrehajtásáról a képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.

(2) A zárszámadási rendelet-tervezetet elkészítéséről a jegyző gondoskodik és a rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

VII. Fejezet

Falugyűlés

44. § (1) A lakosság széles körét érintő döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság közvetlen tájékoztatása érdekében a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.

(2) A falugyűlés időpontjáról és témájáról előzetesen a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 8 nappal korábban, tájékoztatni kell, hirdetmény kifüggesztésével.

(3) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(4) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

Közmeghallgatás

45. § (1) A képviselő-testület minden évben egyszer, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatásra a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok vonatkoznak.

VIII. Fejezet

46. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2013. (VIII.1.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

A Roma Nemzetiségi Önkormányzat települési önkormányzati döntésekhez kapcsolódó véleményezési jogköre:
- Véleményt nyilváníthat a lakosságot érintő önkormányzati rendelet-tervezetekről.
- Figyelemmel kíséri a helyi foglalkoztatási viszonyok alakulását.
- Részt vesz a helyi foglalkoztatási érdekegyeztetésben.
- Véleményt nyilváníthat az önkormányzat intézményei vezetőinek kinevezése ügyében.
- Közreműködik az általános iskolai tanulmányok befejezését követően tovább nem tanulók tankötelezettségének teljesítéséhez szükséges feltételek megteremtésében.
A javaslatok, kezdeményezések kezelésének, a véleményezési és egyetértési jog gyakorlásának rendje
A nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete a település nemzetiséghez tartozó lakosságát érintő javaslatait, kezdeményezéseit a nemzetiségi önkormányzat elnöke útján terjesztheti elő.
A megkeresett szerv vezetője a hatáskörébe tartozó kérdésben a kezdeményezésről a kézhezvételétől számított harminc napon belül köteles érdemben nyilatkozni vagy határozni. Ha a megkeresett szerv vezetője a megkeresés tárgyát illetően nem rendelkezik hatáskörrel vagy illetékességgel, köteles a megkeresést három napon belül a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező szervhez áttenni.
Amennyiben a kezdeményezés a képviselő-testület vagy valamely bizottság hatáskörébe tartozik, a beérkezett javaslatot, kezdeményezést a megkeresett szerv vezetője a képviselő-testület, vagy bizottság munkaterv szerinti soros ülésére terjeszti elő döntéshozatal céljából arra való figyelemmel, hogy a testületi szerv hatvan napon belül köteles érdemben határozni, illetve harminc – jogalkotással összefüggő kérdésben negyvenöt – napon belül érdemben nyilatkozni.
A nemzetiségi önkormányzat hatáskörébe tartozó véleményezési és egyetértési jogköre körében hozott döntés meghozatalát a képviselő-testület képviseletében a polgármester a nemzetiségi önkormányzat elnökénél kezdeményezi úgy, hogy a döntést előkészítő írásos anyagot a nemzetiségi önkormányzat tagjai az elnök előterjesztésében az ülést megelőző legalább 3 nappal korábban megkapják.
A nemzetiségi önkormányzat véleményezési, illetve egyetértési jogkörében hozott döntését, vagy annak elmulasztását települési önkormányzat képviselő-testülete ülésén tanácskozási joggal részt vevő nemzetiségi önkormányzat elnöke, ennek hiányában a napirend előterjesztője ismerteti a döntéshozatalt megelőzően.
Az egyetértési és a véleményezési jog jogosultja jogait az ez irányú kezdeményezés kézhezvételétől, vagy az egyéb módon történő tudomására jutástól számított harminc napon belül gyakorolhatja. E határidő elmulasztása jogvesztő.
Ha a nemzetiségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a helyi önkormányzatnak vagy szervének döntése szükséges, a nemzetiségi önkormányzat elnöke által benyújtott erre irányuló kezdeményezést a döntésre jogosult köteles a következő ülésén napirendre tűzni, valamint a kezdeményezés benyújtásától számított harminc, testületi döntés esetén hatvan napon belül döntést hozni.

2. melléklet

A Képviselő-testület bizottságainak feladat- és hatáskörei

1. A Pénzügyi Bizottság az Mötv. 120. §-ában meghatározott feladatokat látja el.

2. A Szociális Bizottság ellátja az eseti települési támogatás megállapítását.

3. Az Ügyrendi Bizottság ellátja:

- polgármester és képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, kezelését és őrzését,

- eljár polgármesteri, alpolgármesteri és képviselői összeférhetetlenségi ügyben.

3. melléklet

AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSRA ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖREI
Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás
- költséghatékony hullagazdálkodási közszolgáltatás biztosítása, hulladékgazdálkodási feladatok integrált, gazdaságos és hatékony ellátása Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 19. pontjában és a hulladékról szóló 2012. évi CLXXV. törvény 33-37/B. §-ában meghatározottaknak megfelelően.
Borsod-Abaúj-Zemplén Térségi Ivóvíz-kezelési Önkormányzati Társulás
- a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 21. pont szerinti víziközmű-szolgáltatás ivóvízellátás.
Szerencsi Többcélú Kistérségi Társulás
- a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. §-ában meghatározott, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70. §-a szerinti, a belső ellenőrzéshez kapcsolódó feladatok ellátása,
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 57. § (1) bekezdés f) pont szerinti jelzőrendszeres házi segítségnyújtás biztosítása,
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 57. § (1) bekezdés h) pont szerinti támogató szolgáltatás ellátása.
Prügy Környéki Szociális Alapellátó és Gyermekjóléti Társulás
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározottak alapján: szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, családsegítés.
- a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározottak alapján: gyermekjóléti szolgáltatás.
Prügy - Taktakenéz Szennyvíz Beruházó Önkormányzati Társulás
- szennyvíz szállítására szolgáló közmű építése.

1. függelék

Prügy Község Önkormányzat alaptevékenységei kormányzati funkciók szerinti besorolása
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
031030 Közterület rendjének fenntartása
041232 Start – munkaprogram – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
064010 Közvilágítás
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés
082044 Könyvtári szolgáltatások
082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység
082063 Múzeumi kiállítási tevékenység
082064 Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység
082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok
106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

2. függelék

A képviselő-testület névsora

1. Csehely Richárd polgármester

2. Tiszlavicz Csaba alpolgármester

3. Csehely Jánosné képviselő

4. Erdei Sándor képviselő

5. Lakatos József képviselő

6. Lengyel Erik képviselő

7. Vigh József képviselő

3. függelék

I. Prügy Községi Önkormányzat Képviselő-testület Pénzügyi Bizottság tagjai:

1. Erdei Sándor elnök

2. Vigh József bizottsági tag

3. Lengyel Erik bizottsági tag

II. Ügyrendi Bizottság tagjai:

1. Vigh József elnök

2. Csehely Jánosné bizottsági tag

3. Erdei Sándor bizottsági tag

III. Szociális Bizottság tagjai:

1. Csehely Jánosné elnök

2. Lengyel Erik bizottsági tag

3. Lakatos József bizottsági tag

1

Módosította: 3/2019. (IV.8.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2019. április 9. napjától

2

Módosította: 10/2018. (XII.14.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2018. december 15. napjától

3

Módosította: 6/2019. (VII.30.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2019. július 31. napjától

4

A 9. §-t a Prügy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (IV. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.

5

Módosította: 8/2019. (X.30.) önkormányzati rendelet, hatályos: 2019. október 30. napján 14.30 órától

6

A 35. § (8) bekezdés e) pontját a Prügy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.