Bükkaranyos Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.14.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2018. 03. 15- 2021. 11. 19

Bükkaranyos Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018.(III.14.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatról

2018.03.15.

Bükkaranyos Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Hivatalos megnevezés

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bükkaranyos Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Székhelye: 3554 Bükkaranyos Petőfi Sándor út 100.

(3) Működési területe: Bükkaranyos Község közigazgatási területe.

(4) Hivatalos honlapja: www.bukkaranyos.hu

(5) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Bükkaranyos Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(6) A Képviselő testület hivatalának hivatalos megnevezése: Kisgyőri Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal).

(7) Bükkaranyos Községben a Kisgyőri Közös Önkormányzati Hivatal állandó kirendeltséget működtet.

Az önkormányzat jelképei

2. § Az önkormányzati jelképek leírását, használatának módját külön önkormányzati rendelet szabályozza.

A település ünnepei

3. § (1) Az önkormányzat gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.

(2) A Község az alábbi ünnepeket és közösségi alkalmakat tartja:

a) Március 15.

b) Június 4.

c) Október 6.

d) Október 23.

e) Karácsony

f) „Vigad az Óvoda”

g) Télűző Fesztivál

h) Pöltenberg Nap

i) Idősek Napja

j) Bükkaranyosi Falunap

k) Projektzáró és projektnyitó rendezvények

4. § (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete elismerő címként a Bükkaranyosért díjat adományozza, mely díj odaítélésének szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete Bükkaranyos Község Díszpolgár címet alapít. A cím odaítélésének szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

Az önkormányzat feladat és hatáskörei

5. § (1) Az Önkormányzat kötelezően ellátandó feladatait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX tv. 13. § (1) bekezdése tartalmazza.

(2) Az (1) bekezdésen kívül kötelezően ellátandó feladatokat más törvény is meghatározhat.

(3) Az önként vállalt feladatok tárgyában a Képviselő-testület az éves költségvetési rendelet elfogadásakor, a fedezet biztosításával egyidejűleg dönt.

(4) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

6. § (1) A képviselő-testület - Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározottak kivételekkel - egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át.

(2) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.

(3) Az átruházott hatáskörök jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ

A képviselő jogai

7. § (1) A képviselő részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.

(2) Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a bizottságának, a polgármesternek, a jegyzőnek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.

(3) A Képviselő-testület a hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, illetőleg ügyviteli közreműködést.

(4) A Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, alpolgármestertől, jegyzőtől, aljegyzőtől, bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen, vagy 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(5) Az önkormányzat hatáskörébe tartozó, közérdekű ügyben a képviselő kezdeményezheti a polgármesternél, vagy a jegyzőnél a Hivatal intézkedését, amelyre az 15 napon belül köteles érdemi választ adni.

A képviselő kötelezettségei

8. § (1) A képviselő köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, továbbá köteles a választópolgárokkal közvetlen és rendszeres kapcsolatot tartani.

(2) A képviselő köteles a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot a polgármesternek bejelenteni és megszüntetni, valamint a törvény előírásai szerint vagyonnyilatkozatot tenni.

(3) A képviselő köteles tevékenyen részt venni a Képviselő-testület, valamint annak a bizottság(ok)nak a munkájában, amelynek tagja, köteles a Képviselő-testület illetve azon bizottság(ok), melynek tagja üléseinek legalább 75%-án megjelenni.

(4) A képviselő a település jelen rendelet 3. § (2) bekezdésében meghatározott ünnepségek 75 %-án az adott naptári évben köteles megjelenni.

(5) Az ülésen köteles a Képviselő-testületnek személyes érintettségét bejelenteni a napirend tárgyalását megelőzően.

(6) A képviselő köteles előre írásban vagy szóban jelezni a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének, ha a képviselő-testület vagy a bizottság ülésén való részvételben, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van, valamint a település jelen rendelet 3. § (2) bekezdésében meghatározott ünnepein való megjelenésben akadályoztatva van.

(7) Felkérés vagy a Képviselő-testület döntése alapján a képviselő köteles részt venni a Képviselő-testület ülésének előkészítésében, különböző vizsgálatokban, ellenőrzésekben.

9. § (1) A települési képviselőt mind a Képviselő-testület, mind annak valamely bizottsága konkrét feladat elvégzésével bízhatja meg, a képviselő köteles az elvégzett munkáról a következő ülésen beszámolni, és a testület bármely tagja kérésére, menetközben is köteles tájékoztatást adni a feladatokról.

(2) A polgármester egyedi megbízást adhat a képviselőnek saját feladatkörébe tartozó ügy ellátására, vagy a hivatal tevékenységi körébe tartozó ügy végrehajtásának ellenőrzésére. A települési képviselő köteles a megbízó iránymutatásait figyelembe venni. A képviselő köteles munkájáról a megbízónak beszámolni.

(3) A képviselő köteles megtartani a tudomására jutott állami és szolgálati, üzleti és magántitkot. Titoktartási kötelezettsége megbízatásának megszűnése után is fennáll.

(4) A képviselő-testület a Rendelet 8. § (3) és (4) bekezdéseiben meghatározott kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját 25%-kal, 12 havi időtartamra csökkenti. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés, újra megállapítható.”

A kizárás szabályai

10. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) meghatározott szabályok irányadók.

(2) A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlevőnek kell tekinteni.

Az összeférhetetlenségi eljárás

11. § (1) A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést 8 napon belül az Ügyrendi Bizottság elé terjeszti kivizsgálás végett és erről az érintett képviselőt írásban tájékozatja. Egyben felkéri, hogy 8 napon belül nyilatkozzon az összeférhetetlenségi ok fennállásáról, és kezdeményezze annak megszüntetését.

(2) Ha a képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésének megtörténtét bejelentette és az összeférhetetlen tisztségről szóló lemondásának másolatát a polgármesternek a (1) bekezdésben megjelölt határidőn belül átadta, az Ügyrendi Bizottság az összeférhetetlenségi eljárást megszünteti.

(3) A továbbiakban a bizottság tagját érintő összeférhetetlenségi eljárásra értelemszerűen a (1)-(2) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

12. § A Képviselő-testület 7 főből áll, a névsorát a 2. függelék tartalmazza.

Az ülések munkaterve

13. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.

(2) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a) a Képviselő-testület tagjától,

b) a Képviselő-testület bizottságától,

c) a települési nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületétől,

d) a jegyzőtől,

e) önkormányzati intézmények vezetőitől

(3) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállításánál nem vették figyelembe.

14. § (1) Az éves munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé legkésőbb a januári első ülésen.

(2) A munkaterv tartalmazza a képviselő-testületi ülések tervezett időpontját, tervezett napirendjét;

A Képviselő-testület ülései, meghívó

15. § (1) A Képviselő-testület alakuló-, rendes és rendkívüli ülést, közmeghallgatást tart. Együttes ülést tart a közös önkormányzati hivatalt létrehozó önkormányzattal.

(2) A Képviselő-testület üléseit munkaterve alapján tartja évente legalább 12 alkalommal.

(3) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze, akadályoztatása estén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke.

(4) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.

(5) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A bizottsági javaslatokat az ülés előtt kapják kézhez a képviselők.

(6) A testületi ülés előtt 5 nappal hirdetmény útján hirdetőtáblán és a Község honlapján is közzé kell tenni a nyilvános testületi ülések időpontját, helyét, napirendjét.

(7) Az ülés előterjesztéseinek írásos anyaga az érdeklődő polgárok számára elérhető a Kisgyőri Közös Önkormányzati Hivatal Bükkaranyosi Kirendeltségén.

(8) A meghívó és az írásos előterjesztések a képviselő és a bizottsági tag írásbeli nyilatkozata alapján, papír alapon nyomtatott formában, vagy elektronikus úton kerülnek kiküldésre.

16. § (1) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a Képviselő-testület tagjait;

b) a jegyzőt, aljegyzőt;

c) a napirendi pontok előadóit,

d) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét.

e) az őket érintő téma tárgyalásához akiket a polgármester meghívni javasol

(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az összes napirendi pont vonatkozásában

a) jegyzőt, aljegyzőt

b) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét

(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az adott napirendi pont vonatkozásában

a) a napirendi pont előadóit

b) akit a polgármester az adott napirend tárgyalásához meghívni javasolt.

(4) Rendkívüli esetben a Képviselő-testület rövid úton összehívható az ülés tervezett időpontja előtt legalább 6 órával (email, telefax, telefon). A rendkívüli ülés összehívása során meg kell nevezni azt a körülményt ami a rendkívüli ülés összehívását indokolja.

(5) A polgármester rendkívüli testületi ülést 5 napon belül köteles összehívni a képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bizottságának indítványára. Ilyen esetben az ülés összehívására vonatkozó indítványt a sürgősség okának közlésével és megfelelő indoklással, vagy egy konkrét előterjesztés bemutatásával együtt a polgármesternél kell írásban előterjeszteni.

(6) A rendkívüli ülés vezetésére a rendes ülés vezetésének szabályait kell alkalmazni.

(7) A Képviselő-testület üléseinek összehívását a Kormányhivatal, valamint népi kezdeményezés is indítványozhatja. Ez esetben az idevonatkozó jogszabályok szerint kell eljárni.

Együttes ülés

17. § A Képviselő-testület a közös önkormányzati hivatalt létrehozó önkormányzat képviselő-testületeivel szükséges esetben együttes ülést tart.

Nyilvános és zárt ülés tartása

18. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely magyar és meghívott külföldi állampolgár részt vehet, és a testület felszólalást jóváhagyó határozata alapján kérdést intézhet a polgármesterhez, jegyzőhöz, bizottsághoz, képviselőhöz és a képviselő-testülethez.

(2) A Képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. §. (2) bekezdés a), b) pontja szerint, továbbá zárt ülést rendelhet el a 46. §.(2) bekezdés c) pontja alapján.

(3) A zárt ülésen az Mötv. 46. §. (3) bekezdésben foglalt személyek lehetnek jelen.

(4) A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyek kapják:

a) a Képviselő-testület tagjai,

b) a jegyző,

c) az aljegyző,

d) a napirendi pontot tárgyaló bizottságok tagjai

e) a polgármester döntése szerint az előterjesztés tárgyalására meghívott,

f) a Kormányhivatal,

g) a napirendi pontot előkészítő, valamint végrehajtó személy.

19. § (1) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Kormányhivatal továbbá a jegyző, aljegyző tekinthet be.

(2) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítja a Hivatal a jegyző útján.

(3) A közérdekű adatok megismeréséről az önkormányzat külön szabályzattal rendelkezik.

(4) A 28. § és a 29. § (1)-(3) bekezdésének rendelkezései a bizottságok ülései rendjére is irányadók.

Az ülés vezetése

20. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén, amennyiben a tárgyalandó kérdés sürgőssége indokolja az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.

(2) A Képviselő-testület ülését vezető személy:

a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;

b) megállapítja az ülés határozatképességét;

c) előterjeszti az ülés napirendjét;

(3) A Képviselő-testület a napirendjéről vita nélkül dönt.

(4) A polgármester, a képviselők, a jegyző, valamint az előterjesztési joggal rendelkezők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, vagy a javasolt sorrend megváltoztatását. Az előterjesztő az előterjesztést a napirend elfogadásáig visszavonhatja. A polgármester vagy a képviselő szóbeli előterjesztés napirendre vételét javasolhatják, a javaslatról egyszerű többséggel a Képviselő-testület dönt.

(5) A már elfogadott napirendi pont levételéről, a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatásról bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

21. § (1) Képviselő-testületi napirendi pont előterjesztője lehet:

a) a Polgármester;

b) a Képviselő-testület tagja;

c) a Képviselő-testület bizottsága;

d) a jegyző;

e) a települési nemzetiségi önkormányzat testülete;

f) a Képviselő-testület által felkért szervezet vezetője.

(2) Amennyiben a benyújtott előterjesztés véleményezése bizottság ügykörébe tartozik, az előterjesztés az érintett bizottság véleményével ellátva terjeszthető a Képviselő-testület elé.

(3) Ha a határozatképességhez szükséges számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.

(4) A Képviselő-testület napirendjének tárgyalására

a) előterjesztés,

b) beszámoló,

c) tájékoztató formájában kerülhet sor.

Az előterjesztés

22. § (1) Az előterjesztés két részből áll:

a) Első rész:

aa) a tárgy pontos meghatározása

ab) a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés;

ac) az előkészítés során felmerülő vélemények;

ad)az előterjesztést készítők megnevezése.

b) Második rész:

ba) határozati javaslat;

bb) a végrehajtásért felelős személy megnevezése;

bc) a határidő megjelölése.

(2) Az előterjesztés elkészítésére a munkatervben kötelezett a bizottsági ülések előtt legalább tíz nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.

Beszámoló

23. § (1) A beszámoló a Képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó valamely megtett intézkedésről, elvégzett vizsgálatról, vagy valamely szerv tevékenységéről szóló jelentés. Különösen:

a) önkormányzati hatáskör gyakorlását érintő ügyben;

b) a képviselő-testületi határozat(ok) végrehajtásáról;

c) az interpellációk kivizsgálásának eredményéről;

d) a Képviselő-testület és szervei működését érintő ügyről;

e) az önkormányzati feladatot ellátó szervezet tevékenységéről

f) amit jogszabályok a Képviselő-testület előtti beszámolás körébe utalnak.

(2) A beszámoló benyújtására a polgármester, bizottsági elnök, tanácsnok, jegyző, továbbá jogszabály alapján beszámolásra kötelezett jogosult.

(3) A beszámoló elfogadásáról, vagy kiegészítéséről, valamint ismételt előterjesztéséről a Képviselő-testület határozatot hoz.

Tájékoztató

24. § (1) A tájékoztató olyan szóban, vagy írásban közölt információ, adat, tény, megállapítás Képviselő-testület elé terjesztése, amelyek az önkormányzati döntések meghozatalát elősegítik, vagy alátámasztják, továbbá amelyek valamely, a település életével kapcsolatos jelenségnek, nem önkormányzati szerv tevékenységének megismerését segítik elő.

(2) Tájékoztató benyújtására jogosult a polgármester, a bizottság, a jegyző, aljegyző, továbbá a jogszabály alapján tájékoztatásra kötelezett személy, vagy szerv.

(3) A tájékoztató tartalmú napirendi pontok esetében nem szükséges vitát nyitni, azokat a Képviselő-testület alakszerű határozat hozatala nélkül is tudomásul veheti.

A vita

25. § (1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak legfeljebb három perc időtartamban kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell. A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárását követően a polgármester összefoglalja az elhangzottakat, s ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz. A szóbeli kiegészítés időtartama legfeljebb három perc.

(3) A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.

(4) Ügyrendi javaslat tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.

(5) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítőket az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.

Az ülés rendje

26. § (1) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, és a megsértett személyt.

(2) Az érintett személy a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást.

(3) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, túllépi a hozzászólási idejét, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;

b) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;

c) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe;

d) a c) pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával és a jegyzővel szemben nem alkalmazhatóak.

(4) Amennyiben a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

Tárgyalási szünet

27. § A polgármester bármikor tárgyalási szünetet rendelhet el, amelynek az időtartamát is megállapítja.

Döntéshozatal

28. § (1) A Képviselő-testület rendeletet alkot és határozatot hoz. A határozathozatalhoz a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.

(2) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata, azaz 4 igen szükséges.

(3) A Képviselő-testület számozott alakszerű határozat nélkül dönt:

a) a napirend elfogadásáról;

b) név szerinti szavazás elrendeléséről;

c) ügyrendi kérdésekről;

d) határozati javaslat módosítására, kiegészítésére szóló szavazás eredményéről.

Szavazás

29. § (1) A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.

(2) A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfeltartással történik.

(3) A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot.

Titkos szavazás

30. § (1) A Képviselő-testület, az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott esetekben titkos szavazás tarthat. Elrendeléséről esetileg, vita nélkül dönt.

(2) Titkos szavazásnál a szavazatszámláló bizottság tisztségét az Ügyrendi bizottság látja el, amennyiben valamelyik tagja érintett az eldöntendő kérdésben, úgy helyette póttagot kell választani.

(3) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(4) A szavazásról jegyzőkönyv készül, amelyet a bizottság tagjai írnak alá.

(5) A bizottság elnöke jelentést tesz a képviselő-testületnek a szavazás eredményéről, amely alapján a polgármester kihirdeti a Képviselő-testület határozatát.

Név szerinti szavazás

31. § (1) A név szerinti szavazás indítványozása a Mötv. rendelkezési alapján történik.

(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor az "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel is szavaznak.

(3) A névsort a személyek szavazatának feltüntetésével a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

Ismételt szavazás

32. § Érvényes szavazás után egy ülésen belül abban a kérdésben, amelyben szavazás történt, ismételt szavazást elrendelni csak akkor lehet, ha az üggyel kapcsolatosan olyan új körülmény merül fel, amely annak elbírálását lényegesen befolyásolja. A körülmény újszerűségének és lényegességének megítélése tekintetében a Képviselő-testület minősített többséggel határoz.

Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai

33. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:

a) a Képviselő-testület tagja;

b) a Képviselő-testület bizottsága;

c) a jegyző;

d) a települési nemzetiségi önkormányzat testülete.

(2) A kezdeményezés irányulhat a Képviselő-testület rendeletalkotásra vonatkozó állásfoglalásának kérésére, vagy konkrét rendelet-tervezet megtárgyalására.

(3) Amennyiben a kezdeményezés a Képviselő-testület állásfoglalására irányul, először a rendeletalkotás szükségességéről, főbb elveiről, az előkészítés menetéről és felelőséről hoz döntést a testület.

(4) Amennyiben a rendelet-tervezetet a kezdeményező tárgyalásra alkalmas módon nyújtja be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.

(5) Rendelet-tervezettel kapcsolatos érdemi módosító indítványt szövegszerűen kell megfogalmazni, az azt tárgyaló testületi ülést megelőzően kell benyújtani a jegyzőhöz. A javaslatot az érintett bizottság előzetesen véleményezi.

34. § (1) A Képviselő-testület megbízhatja bármely bizottságát a rendelet-tervezet előkészítésével. Az előkészítő munkában részt vesznek a Hivatal tárgy szerint érintett munkatársai is.

(2) A rendelet tervezetet írásos indokolással együtt kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.

35. § (1) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti.

(2) A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek az őket érintő rendeleteket megismerjék.

(3) A jegyző gondoskodik a rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról, a hatályos rendeletek jegyzékének naprakész vezetéséről. Az egységes szerkezetbe foglalt rendeletek elérhetőek a település honlapján.

(4) A jegyző köteles a hatályos rendeletek felülvizsgálatáról folyamatosan gondoskodni, és kétévente az önkormányzati rendeletek hatályosulásáról a Képviselő-testületnek beszámolni.

(5) A rendeletek kihirdetésének hivatalos módja, az önkormányzati hirdetőtáblán való kifüggesztés. A hirdetőtáblán való kifüggesztésen túl a rendeleteket a település honlapján is meg kell jelentetni.

IV. Fejezet

A JEGYZŐKÖNYV

36. § (1) A képviselő- testület üléséről 2 példányos jegyzőkönyv készül, mely az Mötv.52. §-ában foglaltakon túl tartalmazza az igazoltan és igazolatlanul távol maradó képviselők nevét, továbbá az önkormányzat pecsétjét.

(2) A Képviselő-testület tagjának az adott napirendi pont tárgyaláskor tett előzetes kérésére saját hozzászólását a jegyzőkönyvben szó szerint kell rögzíteni.

(3) A jegyzőkönyvet az ülésen rögzített hangfelvétel és a jegyzőkönyvvezető jegyzetei alapján kell elkészíteni.

(4) A hangfelvételt a ciklus végéig meg kell őrizni, annak 1 példányát a képviselő kérésre át kell adni. Az archiválás az aljegyző feladat.

(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Képviselő-testület hivatala kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenkénti beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről.

(6) A jegyzőkönyvről - térítés ellenében – másolatot kérhet az állampolgár.

(7) A jegyzőkönyv közhitelességének biztosítása érdekében a jegyzőkönyv minden oldalát folyamatos sorszámozással kell ellátni és a mellékleteivel együtt a bal oldalon kilyukasztva zsinórral kell átfűzni. A zsinórt az utolsó lap hátoldalán megkötve záró- címkével leragasztva kell rögzíteni és azon az önkormányzat körbélyegzőjét, úgy kell elhelyezni, hogy a záró-címkét és a hátlapot is érintse. A záró-címkét a jegyző aláírással látja el.

V. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET SZERVEI A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

A bizottságok tagjainak megválasztása

37. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat feladatait figyelembe véve gondoskodik a megfelelő bizottságok felállításáról

(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek.

(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az (1)-(2) bekezdésbe foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.

38. § (1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására, állandó vagy ideiglenes bizottságot választ.

(2) A Képviselő-testület előkészítő, szervező és ellenőrző, továbbá döntési hatáskörökkel rendelkező bizottságokat hozhat létre.

(3) A bizottságok kültagjai a bizottság ülésein a települési képviselőkkel, azonos jogokkal és kötelezettségekkel bírnak.

(4) A bizottságok nem képviselő, külsős tagjai az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. §-a alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek.

Állandó bizottságok

39. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai:

a) Gazdasági Bizottság (3 fő)

b) Szociális és Egészségügyi Bizottság (3fő)

c) Közbeszerzési Bizottság (3 fő)

d) Ügyrendi Bizottság (3 fő)

(2) Bizottsági tagok névsorát az 5. függelék tartalmazza.

(3) A bizottságok részletes feladatait jelen rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

(4) A bizottságok belső működési szabályait a törvényi keretek között maguk állapítják meg.

Ideiglenes bizottságok

40. § (1) A Képviselő-testület indokolt esetben meghatározott feladat ellátására – ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, és az erről szóló jelentésnek a Képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(2) Az ideiglenes bizottság összetételére és működésére egyebekben az állandó bizottságokra vonatkozó szabályok az irányadók.

41. § (1) A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt öt nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.

(2) A Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.

(3) A bizottság albizottságot hozhat létre, az albizottság működésének szabályaira - az albizottság eltérő rendelkezése hiányában - az állandó bizottság működésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vesz a jegyző, az aljegyző, részt vehet a polgármester, az alpolgármester, és a képviselő-testület tagja. A bizottság zárt ülésén csak a bizottság elnöke, tagjai, a jegyző/aljegyző és a napirendi pont előterjesztője, valamint az ülés menetét segítő technikai feladatot ellátó személy vehet részt.

(5) A bizottsági döntéshozatalból való kizárásra az Mötv-ben a képviselőkre meghatározott szabályok irányadók.

(6) Tevékenységükről 4 évente beszámolnak a Képviselő-testületnek.

A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ ÉS AZ ALJEGYZŐ

A polgármester

42. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) Dönt a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a 3. mellékletben felsorolt ügyekben.

(3) A polgármester részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.

(4) A polgármester a két rendes képviselő-testületi ülés között eltelt időszakban az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről teles tájékoztatni a képviselő-testületet.

Az Alpolgármester

43. § (1) A Képviselő-testület saját tagjai közül, társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát, hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg.

(3) A polgármester távollétében írásbeli felhatalmazása alapján, vagy akadályoztatása esetén az alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg.

A jegyző

44. § (1) A Jegyző:

a) A polgármester irányításával elkészíti annak Szervezeti és Működési Szabályzatát gondoskodik annak folyamatos karbantartásáról;

b) elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását és minősítését, saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét;

c) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról;

d) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a Képviselő-testületnek, a bizottságoknak, az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, előkészíti a Képviselő-testület üléseit;

e) a Képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyv vezettetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról;

f) tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézésről;

g) gondoskodik az önkormányzati rendeletek, kihirdetéséről, nyilvántartásáról.

h) A Képviselő-testület határozatairól nyilvántartást vezet.

i) szervezi a jogi felvilágosító munkát;

j) gondoskodik a Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről;

(2) A jegyző részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.

Az Aljegyző

45. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal székhely településének polgármestere a jegyző javaslatára - a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint - aljegyzőt nevez ki..

(2) Az aljegyző tekintetében az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző gyakorolja, és meghatározza feladatait.

(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség 6 hónapot meg nem haladó egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásával a polgármester a Kisgyőri Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői közül azt bízza meg aki a feladat ellátáshoz szükséges iskolai végzettséggel rendelkezik.(1) kell. (2) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók. Helyi népszavazás58. § A Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés rendjét. VIII. fejezet ZÁRÓ RENDELKEZÉS59. § (1) Jelen rendelet mellékletét képezi:a)Képviselő-testület átruházott hatáskörének jegyzéke (1. melléklet);b)Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre (2. melléklet);c)A Bizottságok feladat- és hatásköre (3. melléklet);(2) E rendelet függelékét képezi:a) Települési képviselők névsora (1. függelék)b) Bizottságok jegyzéke, elnöke, tagjai (2. függelék)c) Bélyegzők megnevezése, használata (3. függelék)d) Bükkaranyos Község Önkormányzata által használt kormányzati funkciók felsorolása (4. függelék)(3) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.(4) Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2003. (IX. 26.) önkormányzati rendelet.

(1) kell.

(2) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók.

Helyi népszavazás

58. § A Képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés rendjét.

VIII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉS

59. § (1) Jelen rendelet mellékletét képezi:

a) Képviselő-testület átruházott hatáskörének jegyzéke (1. melléklet);

b) Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre (2. melléklet);

c) A Bizottságok feladat- és hatásköre (3. melléklet);

(2) E rendelet függelékét képezi:

a) Települési képviselők névsora (1. függelék)

b) Bizottságok jegyzéke, elnöke, tagjai (2. függelék)

c) Bélyegzők megnevezése, használata (3. függelék)

d) Bükkaranyos Község Önkormányzata által használt kormányzati funkciók felsorolása (4. függelék)

(3) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(4) Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2003. (IX. 26.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

Képviselő-testület átruházott hatáskörének jegyzéke
Polgármesterre átruházott hatáskörök:
1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása
2) Temetési támogatás megállapítása
3) Köztemetés elrendelése
4) 70 éven felüliek támogatása
5) Többletbevétel felhasználása saját költségvetésből 1.000.000 Ft-ig
6) Az önkormányzat címer és zászló használatának engedélyezés
7) A közterület filmforgatási célú használatának engedélyezése
8) Közterület-használati engedélyek kiadása
9) Tulajdonosi hozzájárulás kiadása önkormányzati tulajdonú ingatlanok tekintetében
Szociális és Egészségügyi Bizottságra átruházott hatáskörök:
1) Rendkívüli települési támogatás
2) Szociális célú tűzifa juttatás
Jegyzőre átruházott hatáskörök:
Rendszeres települési támogatások - települési lakásfenntartási támogatás, települési gyógyszertámogatás - megállapítása
Társulásokra átruházott hatáskörök:
1.) Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulására

a) idősek nappali ellátása

b) a házi segítségnyújtás

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

c) család- és gyermekjóléti szolgálat

2.)Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzti társulásra:
Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontja alapján meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok ellátása

2. melléklet

Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre
Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. §-a alapján vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek köre:

1. Képviselő-testület tagja.

2. Képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja.

3. Önkormányzati költségvetési szerv vezetője.

3. melléklet

3.melléklet a 3/2018.(III.14) önkormányzati rendelethez
Bizottságok,feladat- és hatásköre

I. Gazdasági Bizottság

Feladat és hatásköre:

1. Dönt a Képviselő-testület által átruházott hatáskörökben,

2. Véleményezi feladatkörében az önkormányzat rendelet-tervezeteit,

3. Véleményezi az önkormányzat éves költségvetését, zárszámadását,

4. Ellenőrzi az önkormányzati vállalkozásokat, javaslatot dolgoz ki az önkormányzat vállalkozói vagyonának struktúrájára, a vállalkozások élénkítésére,

5. Figyelemmel kíséri az önkormányzat saját bevételeinek alakulását, javaslatot tesz azok mértékének módosítására,

6. Kialakítja, és a testület elé terjeszti a helyi adókkal kapcsolatos koncepciót, javaslatot tesz arra vonatkozóan, milyen helyi adó bevezetésére kerüljön sor,

7. Véleményezi az intézmény (vállalat) alapításával, megszüntetésével kapcsolatos előterjesztéseket,

8. Prioritásokat javasol az önkormányzat hatáskörébe tartozó kommunális fejlesztések esetében,

9. Képviselő-testület általi megbízatásból a Hivatal közreműködésével ellenőrzi az önkormányzati intézmények gazdálkodását,

10. Előterjeszti a polgármester bérfejlesztésre, jutalmazására vonatkozó javaslatot,

11. Véleményezi a hitelfelvételeket,

12. Véleményezi az átmenetileg szabad pénzeszközök felhasználását,

13. Előzetesen véleményezi az éves ellenőrzési tervet, a végrehajtás tapasztalatait,

14. Részt vesz a bizottság hatáskörét érintő előterjesztések előkészítésében.

II. Szociális és Egészségügyi Bizottság

Feladat és hatásköre:

1. Dönt a Képviselő-testület által átruházott hatáskörökben,

2. Megfogalmazza a szakterületén lévő intézményekkel kapcsolatos követelményrendszert, koncepciót,

3. Javaslatot dolgoz ki az önkormányzat szociálpolitikai tevékenységére, a rendelkezésre álló eszközök racionális felhasználására, a szociális intézményrendszer fejlesztésére,

4. Véleményezi az önkormányzat telek-, lakástámogatási rendszer működését,

5. Figyelemmel kíséri a szociálisan hátrányos helyzetű lakosság élet-és munkakörülményeit, a Község munkaképes korú lakossága munkalehetőségeit, s ezzel kapcsolatosan javaslatot tesz a testület elé,

6. Kapcsolatot tart az egészségügyi intézményekkel, valamint a szociális gondoskodás területén működő társadalmi és egyházi alapítványi és egyéb karitatív szervezetekkel,

7. Feladatkörében ellenőrzi, figyelemmel kíséri az önkormányzati rendeletek, határozatok végrehajtását,

8. Véleményezi a feladatkörébe tartozó intézményvezetők szakmai tevékenységét (szociális, kulturális), javaslatot tesz az intézményvezetők személyére, véleményezi a pályázatokat,

9. Segítséget nyújt a helyi neveléspolitika kialakításához, s ennek keretében elősegíti annak meghatározását, hogy melyek azok az önkormányzat által fenntartott intézmények, melyek fejlesztésére szükség van, prioritásokat határoz meg,

10. Véleményezi az intézmények tevékenységét, költségvetését,

11. Javaslatot tesz emlékmű, köztéri alkotás állítására, utcanév változtatásra,

12. Javaslatot tesz a kulturális támogatási pénzeszközök odaítélésére, felhasználására,

13. Részt vesz a bizottság hatáskörét érintő előterjesztések előkészítésében.

III. Ügyrendi Bizottság

Feladata és hatásköre:

14. Véleményezi az önkormányzati rendelet-tervezeteket,

15. Figyelemmel kíséri a Szervezeti és Működési Szabályzat, az egyéb önkormányzati rendeletek hatályosulását, ellenőrzi a Képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

16. Vizsgálja (ellenőrzi) és nyilvántartja a települési képviselők és a polgármester által benyújtott vagyonnyilatkozatokat, tapasztalatairól a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

17. Véleményezi a Hivatal belső szervezeti egységek kialakítására vonatkozó polgármesteri javaslatot,

18. Ellátja a Képviselő-testület működésével kapcsolatos ügyrendi teendőket,

19. Véleményezi a Képviselő-testület döntése elleni törvényességi észrevételt,

20. Véleményezi a Hivatal ügyfélfogadásának rendjét, a hivatal munkájáról szóló tisztségviselői előterjesztést,

21. Testületi, vagy tisztségviselői felkérésre részt vesz az önkormányzatot érintő polgári jogi szerződések és egyéb ügyletek jogi-, szakmai véleményezésében,

22. Véleményezi az alapítványok alapító okiratait,

23. A Polgármester kezdeményezésére kivizsgálja a képviselők, továbbá a bizottságok tagjainak összeférhetetlenséggel kapcsolatos ügyeit,

24. Polgármester egyéb munkáltatói jogának gyakorlása,

25. Ellátja a Képviselő-testület titkos szavazása esetén a szavazatszámlálási bizottsági teendőket,

26. Részt vesz a bizottság hatáskörét érintő előterjesztések előkészítésében.

IV. Közbeszerzési Bizottság

Feladata és hatásköre:

1. Az önkormányzati közbeszerzéseket segíti, felügyeli.

1. függelék a 3. melléklethez

1. Nagy Lajos polgármester
1. Oczella Józsefné alpolgármester
1. Bigus Árpádné képviselő
1. Dr Kovács Lajos -”-
1. Galuska Norbert -”-
1. Székely Béla -”-
1. Dr Vladár Péter - „ –

2. függelék a 3. melléklethez

2. függelék a 3/2018. (III.14.) önkormányzati rendelethez

Ügyrendi Bizottság:

Székely Béla bizottság elnöke

Dr Kovács Lajos bizottság tagja

Dr Vladár Péter bizottság tagja

Szociális és Egészségügyi Bizottság:

Bigus Árpádné bizottság elnöke

Galuska Norbert bizottság tagja

Bodó Lajosné külsős tag

Gazdasági Bizottság

Galuska Norbert bizottság elnöke

Bigus Árpádné bizottság tagja

Csécsi Bertalanné külsős tag

Közbeszerzési Bizottság

Dr Vladár Péter bizottság elnöke

Bigus Árpádné bizottság tagja

Diószegi István külsős tag

4. függelék a 3. melléklethez

4. függelék a 3/2018. (III.18.) önkormányzati rendelethez

A Bükkaranyos Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320 Köztemető-fenntartás és- működtetés

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb

szolgáltatások

016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

031030 Közterület rendjének fenntartása

041140 Területfejlesztés igazgatása

045120 Út, autópálya építése

047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111 Háziorvosi alapellátás

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082030 Művészeti tevékenységek

082044 Könyvtári szolgáltatások

082092 Közművelődés, hagyományos közösségi, kulturális értékek gondozása

0911140 Óvodai nevelés, ellátás feladatai

102031 Idősek nappali ellátása

107051 Szociális étkeztetés

107052 Házi segítségnyújtás

10404 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

5. függelék a 3. melléklethez

Bükkaranyos Község Önkormányzat tevékenységi köre
TEÁOR típusa TEÁOR Megnevezés
Fő tevékenység 8411 Általános közigazgatás
Egyéb tevékenység 3511 Villamosenergia-termelés
Egyéb tevékenység 3512 Villamosenergia-szállítás
Egyéb tevékenység 3513 Villamosenergia-elosztás
Egyéb tevékenység 3514 Villamosenergia-kereskedelem