Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2018. 02. 24- 2019. 08. 30Emőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatról
Emőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Emőd Város Önkormányzata
A település főbb adatait az 1. függelék tartalmazza.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önálló rendelet állapítja meg.
3. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására önálló rendeletet alkot.
4. § (1) A Képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben és gazdaságszervező munkában együttműködik a megyei önkormányzattal, kormányhivatallal, valamint a miskolci járás önkormányzataival.
(2) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.
A képviselő-testület működése
1. Az önkormányzati képviselők száma
5. § A képviselő-testület tagjainak száma: 9 fő
2. A Képviselő-testület üléseinek összehívása, munkaterve
6. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente 6 ülést tart.
(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) az önkormányzati képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) a bizottság által előzetesen tárgyalt napirendeknél a nem települési képviselő bizottsági tagokat,
d) a napirendi pontok előadóit,
e) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
f) a Polgármesteri Hivatal belső egységeinek vezetőit,
g) akit a polgármester meghív.
(3) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a jegyzőt,
b) a nemzetiségi önkormányzat elnökét,
c) akit a polgármester a teljes ülésre meghívott.
7. § (1) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(2) A munkatervre javaslatot tehetnek:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) az önkormányzati képviselők,
d) a jegyző,
e) a bizottságok,
f) a nemzetiségi önkormányzat.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a Képviselő-testület üléseinek havi időpontját és napirendjét,
b) a tervezett napirendi pontok előterjesztéseinek megnevezését.
3. A képviselő-testület ülésének vezetés
8. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg akadályoztatása esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) előterjeszti az ülés napirendjét,
c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsájtja a döntési javaslatokat.
(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz.
4. Az előterjesztés
9. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett s fel nem vett új, a napirenden kívüli anyag, a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A rendelet-tervezetet, határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor. A polgármester engedélyezheti az írásban foglalt rendelet-tervezetnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Előterjesztést nyújthat be:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) önkormányzati képviselők,
d) állandó bizottságok,
e) jegyző,
f) önkormányzati intézmények vezetői, tájékoztatók és beszámolók vonatkozásában mindazok a személyek, szervezetek vezetői, képviselői, akiket a képviselő-testület és a polgármester felkér tájékoztató, beszámoló készítésére,
g) nemzetiségi önkormányzat (nemzetiséget érintő kérdésekben),
h) a Polgármesteri Hivatal osztályvezetői a jegyző kijelölése alapján.
5. Sürgősségi indítvány
10. § (1) A képviselő-testület minősített többséggel, soron kívül dönt a sürgősségi indítványról.
(2) A sürgősségi indítványok benyújtásának feltételei:
6. A napirendek vitája
11. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.
(5) Az előterjesztő a javaslatot, illetve az önkormányzati képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(6) A vita lezárására a testült bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
7. A döntéshozatal – határozathozatal
12. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.
(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel vagy tartózkodással lehet.
(3) A szavazás nyílt, titkos vagy névszerinti lehet.
13. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
14. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét a jelenléti ív sorrendjében, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel vagy „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak. A szavazatok összeszámlálásáról a jegyző gondoskodik.
15. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság végzi.
(2) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
8. Önkormányzati rendeletalkotás
16. § (1) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) önkormányzati képviselők,
d) az önkormányzati bizottságok, elnökeik útján,
e) a jegyző.
(3) A rendelet-tervezet képviselő-testületi elfogadása: A polgármester vagy a jegyző a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon – a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján törtnő kifüggesztéssel – kell kihirdetni.
(5) Az önkormányzati rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét az önkormányzat internetes honlapján közölni kell.
(6) A minősített többség: 5 fő települési képviselő egybehangzó szavazata.
9. A tanácskozás rendje
17. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik, enne során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.
b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a rendzavarót.
(3) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedése ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
10. A jegyzőkönyv
18. § A testületi ülésről készített jegyzőkönyv első példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
1. Polgármester, alpolgármester
19. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban végzi tevékenységét.
(3) Az alpolgármester feladatait a polgármester határozza meg.
20. § A polgármesterre átruházott hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
2. Önkormányzati képviselő
21. § (1) Az önkormányzati képviselő vagyonnyilatkozatát az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
(2) Az önkormányzati képviselő az Mötv. 39. §-ában foglaltak szerint köteles vagyonnyilatkozatot tenni.
(3) Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztó képviselőt a polgármester jegyzőkönyvben rögzítetten figyelmezteti.
3. Jegyző
22. § (1) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat az Emődi Polgármesteri Hivatal Műszaki és Beruházási Osztályának vezetője látja el.
(2) A jegyzőre átruházott hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.
4. A Képviselő-testület bizottságai
23. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
5. Társulások
24. § (1) A képviselő-testület feladatinak gazdaságosabb megoldása érdekében önkormányzati társulásokban vesz részt.
(2) A települési önkormányzatokkal létrehozott társulások felsorolását az 5. függelék tartalmazza.
(3) A képviselő-testület a hulladékgazdálkodási feladatot a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás, BMH Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társasága útján látja el.
6. Együttműködés a nemzetiségi önkormányzattal
25. § (1) A nemzetiségi önkormányzat a Képviselő-testület hatáskörbe tartozó, a nemzetiséget érintő ügyekben, a polgármesternél kezdeményezheti a képviselő-testület döntését, ezen ügyekről tájékoztatást, felvilágosítást kérhet, javaslatot tehet, melyet a képviselő-testület a következő munkaterv szerinti ülésén tárgyal meg és a döntésről a polgármester írásban tájékoztatja a nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(2) A nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés során a nemzetiségi önkormányzatot megillető véleményezési és egyetértési jog gyakorlásához, teljesítéséhez kapcsolódó önkormányzati feladatokat a polgármester a jegyző útján látja el. A jegyző a véleményezési és egyetértési jog gyakorlására írásban értesíti a nemzetiségi önkormányzat elnökét, a határidő lejártát megelőző 30. nappal.
(3) Az önkormányzat – a jegyző útján – a nemzetiségi önkormányzattal megkötött együttműködési megállapodásban rögzített feltételek alapján:
a) a nemzetiségi önkormányzat munkájának megkönnyítése és hatékonyabbá tétele érdekében a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete, tisztségviselői feladatainak ellátásához szükséges személyi, tárgyi és technikai feltételeket, ennek részeként a megállapodásban meghatározottak szerinti ingó – és ingatlan vagyona térítésmentes használatának lehetőségét biztosítja.
b) gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat költségvetésének tervezésével, végrehajtásával kapcsolatos feladatok, a gazdálkodással kapcsolatos beszámolási, adatszolgáltatási, valamint az egyéb pénzügyi – gazdálkodási jellegű kötelezettségek végrehajtásáról.
26. § A Pénzügyi Bizottság feladatai:
(1) A bizottság véleményezi:
a) az éves költségvetési rendelet-tervezetet,
b) a költségvetés végrehajtásáról szóló éves zárszámadási rendelet-tervezetet,
c) a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,
d) az éves költségvetési rendelet módosítására vonatkozó előterjesztéseket,
e) az önkormányzati vagyon változásával kapcsolatos előterjesztéseket,
f) az önkormányzati költségvetési szerv, alapítvány, valamint gazdasági társaság alapításával, megszüntetésével kapcsolatos előterjesztéseket,
g) a térítési díjak összegére vonatkozó előterjesztéseket,
h) az élelmezési nyersanyagnorma összegére vonatkozó előterjesztéseket,
i) a helyiségek bérleti díjára vonatkozó javaslatokat, előterjesztéseket,
j) a helyi adóval kapcsolatos előterjesztéseket,
k) az önkormányzat gazdasági programját.
(2) A Bizottság vizsgálhatja, ellenőrizheti:
a) a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre,
b) a költségvetési rendeletben rögzített kiemelt kiadási előirányzatok alakulását,
c) az önkormányzat vagyonát és pénzügyi helyzetét érintő testületi döntések végrehajtását,
d) a Képviselő-testület hivatalának a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját,
e) a költségvetés végrehajtását.
(3) Javaslatot tesz a polgármester béremelésére és jutalmazására.
27. § Szociális és Egészségügyi Bizottság feladatai:
(1) Közreműködik:
a) munkahelyteremtő önkormányzati tevékenység előkészítésében,
b) a szociális törvényben és a helyi rendeletben szereplő települési támogatások ellenőrzésében és új támogatási formák feltárásában,
c) az egészségügyi és személyes gondoskodást nyújtó ellátások fejlesztésében, az ilyen tevékenységet nyújtó intézmények ellenőrzésében,
d) az önkormányzat gazdasági programjának, továbbá szociális és egészségügyi tervek kidolgozásában,
e) a bizottság feladatkörét érintő testületi előterjesztések elkészítésében,
f) a képviselő-testület közbiztonsággal és bűnmegelőzéssel kapcsolatos döntéseinek végrehajtásában.
(2) Véleményezi:
a) a feladatkörét érintő rendelet-tervezeteket,
b) egészségügyi és szociális intézmények költségvetését, (védőnők, családsegítő szolgálat, orvosi ügyelet, idősek klubja, házi szociális gondozás, étkeztetés),
c) egészségügyi és szociális intézmények alapítására, megszüntetésére, átszervezésére vonatkozó javaslatok,
d) a rendelet-tervezetből a bizottság feladatkörét érintő javaslatok, előterjesztéseket,
e) szociális intézmények vezető állású dolgozói, valamint a háziorvosok pályázatával, kinevezésével, munkaviszonyával kapcsolatos testületi előterjesztéseket,
f) az intézmények SZMSZ-t,
g) a település közbiztonságával, valamint a bűnmegelőzéssel kapcsolatos ügyekben készült előterjesztéseket, a testületi döntések előkészítését,
h) az intézményvezetői pályázati kiírásokat és a benyújtott pályázatokat,
i) Képviselő-testület elé kerülő, hatáskörébe tartozó témákban készült beszámolókat, tájékoztatókat,
j) a város térségi érdekeit, fejlesztését célzó programokat, a különböző szervekkel megkötött együttműködési megállapodásokat,
k) a képviselő-testület rendelkezésére álló fejlesztési és működtetési források elosztását.
(3) Figyelemmel kíséri:
a) a szociális és egészségügyi intézmények szakmai munkáját,
b) a lakosság egészségügyi és szociális ellátását érintő döntések végrehajtását,
c) az ágazatilag feladatkörébe tartozó intézmények átfogó ellenőrzéséről készült jelentéseket, jegyzőkönyveket, az intézmények szakmai ellenőrzése során a feladatkörébe tartozó megállapításokat, a meghatározott feladatok végrehajtását,
d) a Képviselő-testületi határozatok végrehajtását,
e) az intézmények működését szabályozó előírások, normatívák érvényesülését,
f) a tanulók és az intézményekben dolgozók élet- és munkakörülményeit,
g) a feladatkörébe tartozó intézményeket érintő pályázatok, s ahhoz segítséget nyújt,
h) a város intézményeibe folyó gyermek- és ifjúságvédelmi, egészségnevelő munkát (drog prevenció), környezetvédelemre nevelő, pályaválasztó, biztonsági (közlekedés, baleset, bűnmegelőzés stb) tevékenységet,
i) a családsegítő szolgálat gyermekeket érintő szabadidős programjait,
j) a szociálisan rossz helyzetben lévő gyermekes családok helyzetét, támogatásukat, különös tekintettel a szociálisan rossz helyzetben lévő nagycsaládosokra,
k) nemzeti ünnepségeket aktívan segíti, kiemelten a lokálpatriotizmus.
(4) Kapcsolatot tart:
a) szakmai szervezetekkel,
b) karitatív szervezetekkel, egyesületekkel,
c) a társulásokkal, a társulások felé javaslatot tehet a megfelelő intézkedések megtétele érdekében,
d) a bűnmegelőzést elősegítő szervekkel, civil szervezetekkel.
(5) Javasolja, döntésre előterjeszti a Képviselő-testületnek:
a) a feladatkörébe tartozó területeket érintő pályázatokat,
b) a képviselő-testület munkatervére tett elképzeléseket.
(6) Feladatkörébe tartozik:
a) a szociális és egészségügyi intézmények napirendi pontjait érintő véleményezési jogkör.
28. § Oktatási, Ifjúsági és Sport Bizottság feladatai:
(1) Közreműködik:
a) az önkormányzat gazdasági programjának, továbbá szociális és egészségügyi tervek kidolgozásában,
b) a bizottság feladatkörét érintő testületi előterjesztések előkészítésében,
c) a képviselő-testület közbiztonsággal és bűnmegelőzéssel kapcsolatos döntéseinek végrehajtásában.
(2) Véleményezi:
a) a feladatkörét érintő rendelet-tervezeteket, rendelet alkotását, módosítását kezdeményezheti,
b) a rendelet-tervezetből a bizottság feladatkörét érintő javaslatokat,
c) előterjesztéseket,
d) az intézmények SZMSZ-t,
e) a település közbiztonságával, valamint a bűnmegelőzéssel kapcsolatos ügyekben készült előterjesztéseket, a testületi döntések előkészítését,
f) az intézményvezetői pályázati kiírásokat és a benyújtott pályázatokat,
g) a képviselő-testület elé kerülő, hatáskörébe tartozó témákban készült beszámolókat, tájékoztatókat, rendelet-tervezeteket.
h) az óvoda továbbképzési programját, valamint az Emődi Művelődési Ház és Könyvtár kulturális tevékenységét,
i) a köznevelési, közművelődési intézmények alapítását, megszüntetését, átszervezését,
j) a köznevelési, művelődési, közművelődési intézményvezetők kinevezését, felmentését,
k) a város térségi érdekeit, fejlesztését célzó programokat, a különböző szervekkel megkötött együttműködési megállapodásokat,
l) a városi sportélet fejlesztésével összefüggő intézkedéseket (sportegyesület, DSE, tömegsport),
m) a képviselő-testület rendelkezésére álló fejlesztési és működési források elosztását (javaslatot tesz),
n) az önkormányzat költségvetésének neveléssel, művelődéssel és sporttevékenységgel összefüggő részét.
(3) Figyelemmel kíséri:
a) az ágazatilag feladatkörébe tartozó intézmények átfogó ellenőrzéséről készült jelentéseket, jegyzőkönyveket, az intézmények szakmai ellenőrzése során a feladatkörébe tartozó megállapításokat, a meghatározott feladatok végrehajtását,
b) a nevelés, közművelődés és kulturális, valamint sporttevékenységgel kapcsolatos teendőket,
c) az óvodai, iskolai és a városi sporttevékenységeket, javaslatot tesznek annak fejlesztésére,
d) a képviselő-testületi határozatok végrehajtását,
e) az intézmények működését szabályozó előírások, normatívák érvényesülését,
f) a város lakosságának, az oktatásra, nevelésre, a kultúrára, a sportra kiterjedő elvárásait, véleményalkotást, javaslatait,
g) a tanulók és az intézményekben dolgozók élet- és munkakörülményeit,
h) a feladatkörébe tartozó intézményeket érintő pályázatokat, s ahhoz segítséget nyújt,
i) az Emődi Művelődéi Ház és Könyvtár rendezvényeit,
j) a roma tanulók felzárkóztatását szolgáló foglalkoztatásokat,
k) a gyermekek, a tanulók, a szülők és a pedagógusok jogainak, kötelezettségeinek érvényesülését (köznevelési törvényben foglaltak szerint,
l) a város intézményeiben folyó gyermek- és ifjúságvédelmi, egészségnövelő munkát (drog prevenció), környezetvédelemre nevelő, pályaválasztó, biztonsági (közlekedés, baleset, bűnmegelőzés stb.) tevékenységeket,
m) a gyermekek és az ifjak kulturális, szórakozási lehetőségeit, módjait (a középiskolásokat érintő nyári rendezvényeket),
n) a családsegítő szolgálat gyermekeket érintő szabadidős programjait,
o) a szociálisan rossz helyzetben lévő gyermekes családok helyzetét, támogatásukat, különös tekintettel a szociálisan rossz helyzetben lévő nagycsaládosokra,
p) a város gyermek-és ifjúsági, sport és vallási rendezvényeit, ezen lehetőség szerint képviselteti magát,
q) nemzeti ünnepségeket aktívan segíti, kiemelten a lokálpatriotizmus és a magyarságtudat erősítését.
(4) Kapcsolatot tart:
a) szakmai szervezetekkel,
b) karitatív szervezetekkel, egyesületekkel,
c) a társulásokkal, a társulások felé javaslatot tehet a megfelelő intézkedések megtétele érdekében,
d) a bűnmegelőzést elősegítő szervekkel, civil szervezetekkel,
e) a megyei önkormányzat művelődési, köznevelési és sport bizottságaival,
f) a szomszédos települések iskoláival, ahol a kihelyezett művészeti és zenetagozat működik.
(5) Javasolja, döntésre előterjeszti a Képviselő-testületnek:
a) a köznevelés, közművelődés és sport jövőbeli fejlesztésére, módosítására vonatkozó elképzeléseket,
b) a feladatkörébe tartozó területeket érintő pályázatokat,
c) a képviselő-testület munkatervére tett elképzeléseit.
(6) Feladatkörébe tartozik:
a) az Emődi Gyermekálom Óvoda és Bölcsőde,
b) az Emődi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola,
c) a Reményi Ede Alapfokú Művészeti Iskola,
d) az Emődi Művelődési Ház és Könyvtár,
e) és az Egyesületek napirendi pontjait érintő véleményezési jogkör.
29. § A Településfejlesztési Bizottság feladata:
(1) Véleményezi:
a) az önkormányzati vagyon változására, forgalmára vonatkozó javaslatokat,
b) az önkormányzati vagyon vállalkozásba történő bevitelével kapcsolatos javaslatokat,
c) versenytárgyalások előkészítésére és bonyolítására vonatkozó előterjesztéseket,
d) önkormányzati intézmények, gazdasági társaságok alapítását, átszervezését, megszüntetését,
e) az önkormányzat gazdálkodását, vállalkozását, településfejlesztését, környezetvédelmét, kommunális ellátást érintő előterjesztéseket, javaslatokat,
f) az önkormányzati földek hasznosítására vonatkozó ügyeket,
g) településrendezési eszközök:
a) Településszerkezeti terv
b) Szabályozási terv
h) Helyi Építési Szabályzat módosításait,
i) a feladatkörét érintő rendelet-tervezeteket,
j) a Településképi Arculati Kézikönyv tervezetét,
k) a beruházási célok településfejlesztési és rendezési szempontból.
(2) Közreműködik:
a) településfejlesztési tervek, környezetvédelmi koncepciók kidolgozásában,
b) telekárak kialakításában,
c) a bérbe adott földek bérleti díjának kialakításában,
d) lakbérek, és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti díjának kialakításában,
e) részt vesz a költségvetés összeállításában.
(3) Figyelemmel kíséri:
a) a településen működő vállalkozások helyzetét,
b) az önkormányzati vagyon hasznosítását,
c) a helyi adóztatás gazdasági hatásait,
d) a település gazdasági adottságait,
e) az önkormányzati beruházásokat.
(4) Javaslatot tesz:
a) a költségvetési rendeletben az út-, közterület és közműfejlesztések sorrendiségére, rangsorolja azokat,
b) építésre bevonandó területek sorrendiségére,
c) közúti és önkormányzati utak forgalomtechnikai fejlesztéseire.
30. § Ügyrendi Bizottság feladatai:
(1) A Bizottság általános feladatai:
a) figyelemmel kíséri a Szervezeti és Működési Szabályzat rendelkezéseit, hatályosulását, indokolt esetben intézkedést kezdeményez,
b) részt vesz a vagyonnyilatkozat tételi eljárások lefolytatásában,
c) kivizsgálja az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezéseket,
d) részt vesz a képviselő-testület éves munkatervének elkészítésében,
e) lebonyolítja a titkos szavazást.
(2) Önkormányzati rendelet alkotás körében:
a) közreműködik az önkormányzati rendelet-tervezetek elkészítésében, illetve véleményezi azokat,
b) javaslatot tesz önkormányzati rendelet alkotására, felülvizsgálatára, hatályon kívül helyezésére,
c) figyelemmel kíséri, hogy az önkormányzati rendeletek az Európai Unió-s normákkal összhangban legyenek.
(3) Véleményezési jogot gyakorol:
a) az Alkotmány Bíróságnál történő eljárás kezdeményezésével kapcsolatban.
(4) Előzetesen véleményezi:
a) a vezetői megbízatásra vonatkozó pályázatok kiírását,
b) a beérkezett pályázatok kiírásnak való megfelelősségét,
c) az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletére vonatkozó pályázati kiírást,
d) az önkormányzat együttműködési megállapodás tervezeteit,
e) az önkormányzat alapítványhoz vagy egyesülethez való csatlakozását,
f) a rendőrkapitány tájékoztatóját a közlekedésrendészeti és közbiztonsági tevékenységről.
(5) Javaslatot tesz:
a) Lakossági fórumok rendezésére.
b) Testvérvárosi kapcsolatok kialakítására.
c) Önkormányzati intézmények alapítására, átszervezésére, megszüntetésére.
d) A testületet illető – munkáltatói joggal összefüggő döntésre.
Közmeghallgatás
31. § (1) A képviselő-testület évente egy esetben közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az ismertetésre kerülő tárgykörökről a rendezvény előtt 15 nappal tájékoztatni kell a lakosságot.
1. Az önkormányzat vagyona
32. § A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására önálló rendeltet alkot.
2. Az önkormányzat költségvetése
33. § A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
a) Az első forduló főbb elemei:
3. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
34. § A saját intézmények pénzügyi ellenőrzésér a Polgármesteri Hivatal, valamint Takács Gyula egyéni vállalkozó (3525 Miskolc, Sellő u. 23.) látja el.
Záró rendelkezések
35. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a 8/2014. (X.29.), a 3/2016. (IV.12.), valamint a 10/2016. (VIII.26.) önkormányzati rendeletek.
1. melléklet a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
2. melléklet a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez
A polgármesterre átruházott hatáskörök
1. Dönt az önkormányzat címer és zászló használatának engedélyezéséről
2. Dönt a közterület filmforgatási célú használatáról
3. A Képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírása.
4. Képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a Képviselő-testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadása, a szerződés aláírása,
5. Az Önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából szerződés felbontására, vagy megszüntetésére irányuló jognyilatkozatok megtétele, az Önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása,
6. Az 200.000 forint egyedi könyvszerinti bruttó értéket meg nem haladó tárgyi eszközök értékesítésének jóváhagyása (az ingatlanok kivételével),
7. Az 200.000 forint egyedi könyvszerinti bruttó értéket meg nem haladó tárgyi eszközök (az ingatlanok kivételével) selejtezésének jóváhagyása,
8. Az 200.000 forint összeghatárt meg nem haladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedésére,
9. Az egy évet meg nem haladó részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezésére és ehhez kapcsolódóan a kamat, illetve költség címén fennálló követelések elengedésére,
10. Az egy évet meg nem haladó futamidejű értékpapír vásárlás
11. A 2 év időtartamot meghaladó, de az 5 év időtartamot meg nem haladó idejű bérleti szerződés megkötéséhez (vagyonkezelői jog gyakorlása estén is) a Polgármester hozzájárulása szükséges.
12. A nem kizárólag Emőd Önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságban az Önkormányzatot a Polgármester képviseli.
13. Közterület-használati engedély kiadása
14. Tulajdonosi hozzájárulást ad nyomvonalas létesítmények elhelyezéséhez önkormányzati tulajdonú ingatlanok tekintetében.
15. A közlekedés résztvevőit tájékoztatja a közlekedés biztonságát és zavartalanságát, jelentősen befolyásoló körülményekről.
16. Útcsatlakozás létesítéséhez hozzájárul. A hozzájárulás megadásáról vagy megtagadásáról a kérelem benyújtásától számított 21 napon belül köteles nyilatkozni. Ez a határidő indokolt esetben legfeljebb 21 nappal meghosszabbítható, melyről a kérelmezőt az eredeti határidő lejárta előtt értesíteni kell.
17. Hozzájárul a közút nem közlekedési célú igénybevételéhez. A hozzájárulást megtagadja, ha a tervezett igénybevétel a közút állagának jelentős romlásával, a közúti forgalom biztonságának súlyos sérelmével vagy veszélyeztetésével járna, és az az igénybevétel feltételeinek meghatározásával sem hárítható el, illetve ha a fenntartási, üzemeltetési feladatok ellátást, hálózatfejlesztési és korszerűsítési tervek, programok végrehajtását veszélyezteti.
18. Hozzájárul a közút műtárgyának minősülő árokba, csatornába vagy más vízelvezető létesítménybe a közút területén kívüli területekről származó vizeket bevezetéséhez.
19. Lakáscélú támogatás biztosítására bejegyzett jelzálogjog, elidegenítési és terhelési tilalom ranghelycseréjéhez hozzájárul.
20. Településképi követelményekről tájékoztatást ad.
21. Településképi véleményezési eljárást lefolytatja.
22. Településképi bejelentési eljárást lefolytatja.
23. Dönt a temetési támogatásról.
24. Dönt az iskolakezdési támogatásról.
25. Dönt a gyermekétkeztetési támogatásról.
26. Dönt a gyermekek természetbeni juttatásairól.
27. Dönt az időskorúak támogatásáról.
28. Dönt a rendkívüli települési támogatásról.
29. Dönt a köztemetésről.
3. melléklet a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez
A jegyzőre átruházott hatáskörök
1. Dönt a lakhatási támogatásról.
1. függelék a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez
A település főbb adatai
2. függelék a 3. melléklethez a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez
Polgármester, alpolgármester, önkormányzati képviselők névsora
Alpolgármester
Települési képviselők
3. függelék a 3. melléklethez a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez
4. függelék a 3. melléklethez a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez
5. függelék a 3. melléklethez a 3/2018. (II. 23.) önkormányzati rendelethez