Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018 (IV.26.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 08. 11

Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2018 (IV.26.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.08.11.

Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Háromhuta Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Székhelye: 3936 Háromhuta, Rákóczi u. 18.

(3) Az önkormányzat illetékességi területe Háromhuta község közigazgatási területére terjed ki.

(4) Az önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).

1/A.

Az önkormányzat telephelyei:
a) Vegyesbolt 3936 Háromhuta, Petőfi u. 40.
b) Erdei Iskola 3936 Háromhuta, Rákóczi u. 22.
c) Turisztikai Központ és Kávézó 3936 Háromhuta, Rákóczi u. 37.

2. § (1) Az önkormányzat feladatellátásához kapcsolódó átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete kötelező feladatait saját intézményhálózata útján, társulások útján, illetve az ellátási kötelezettség szerződéses átadása, átvétele útján valósítja meg.

(3) Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti felsorolását a 3. függelék tartalmazza.

3. § A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat - és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve:

Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal.
Székhelye: 3934 Tolcsva, Szabadság tér 16.

4. § Az önkormányzat szervei:

a) polgármester,

b) bizottság,

c) közös önkormányzati hivatal,

d) jegyző,

e) társulás.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI

5. § A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja.

A képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza.

1. A képviselő-testület alakuló ülése

6. § (1) Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a választás eredményéről.

(2) Az alakuló ülés napirendi pontjai:

a) önkormányzati képviselők eskütétele,

b) polgármester eskütétele,

c) polgármester illetményének megállapítása,

d) polgármester programjának ismertetése,

e) alpolgármester megválasztása,

f) alpolgármester eskütétele,

g) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,

h) bizottságok tagjainak megválasztása.

(3) Az alpolgármester és a bizottságok tagjainak megválasztását lebonyolító szavazatszámláló bizottság tagjaira a polgármester tesz javaslatot.

2. A képviselő-testületi ülések általános szabályai

7. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.

(2) A képviselő-testület az éves munkatervben meghatározott időpontokban ülésezik, de évente legalább 6 rendes ülést tart, amelyeket munkanapokon, hivatali időben tart meg.

(3) Az ülés helye, Háromhuta Község Önkormányzata tanácsterme: 3936 Háromhuta, Rákóczi u.18.

(4) A képviselő-testület szükség szerint együttes ülést tart a Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületeivel, melynek helye felváltva a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok székhelye.

8. § (1) A rendkívüli képviselő-testületi ülések száma nincs meghatározva, össze kell hívni a képviselő-testület sürgős, halasztást nem tűrő, döntéshozatalt igénylő esetekben.

(2) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.

(3) A rendkívüli ülést az összehívásra irányuló indítvány benyújtásától számított 3 napon belül össze kell hívni.

(4) Rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető.

3. A képviselő-testületi ülés összehívása

9. §

4. Az ülések nyilvánossága

10. § (1) A testületi ülések – zárt ülés kivételével – nyilvánosak, és az azokon megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.

(2) A képviselő-testület nyilvános ülésén megjelenő állampolgárok, az egyes napirendi pontok tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül – nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt.

(3) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti.

(4) A képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az önkormányzat honlapján, a törvényben meghatározott módon gondoskodik.

5. Az ülés napirendje

11. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester – elsősorban a kiküldött meghívó szerint – tesz javaslatot, amelynek alapján az ülés napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében, vita nélkül szavaz.

6. Az előterjesztések rendje

12. § (1) A képviselő-testületi előterjesztéseket a napirend tárgya szerinti előadók készítik el.

(2) A napirendi pontokhoz kapcsolódó egyéb előterjesztéseket – elsősorban az önálló képviselői indítványokat, véleményeket – a jegyzőnél kell benyújtani, a képviselő-testületi ülés összehívása előtt, rendes ülés esetében legalább 8 nappal. Rendkívüli ülés esetében, ha azt nem a polgármester kezdeményezi, az ülés összehívásának kezdeményezésekor. Az előterjesztéseket a meghívóval együtt kapják meg a képviselő-testület ülésére meghívottak.

(3) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.

(4) A testületi ülésre az előterjesztés fő szabályként írásban kerül benyújtásra, melytől eltérni csak rendkívüli okok miatt lehet. Ilyen rendkívüli ok lehet pl.: az idő rövidsége és a tárgyalandó előterjesztés fontossága. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyat és a tényállást,

b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

c) az alternatívák indokait,

d) a határozati javaslatot,

e) az önkormányzati rendelet-tervezetet,

f) szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.

(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

7. Kérdés

13. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(2) A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.

8. A képviselő-testület tanácskozási rendje

14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetére e rendelet 10. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) Az ülést polgármester nyitja meg. Megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. A képviselő-testület létszámának ülés közbeni változását, az érkező vagy a távozó képviselőket a határozatképesség szempontjából folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Változás esetén a polgármesternek ismételten meg kell állapítani a határozatképességet, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról, melynek során

a) figyelmeztetheti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó kifejezéseket használ,

b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,

c) rendzavarás esetén figyelmeztetheti a rendbontót, ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(4) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azzal vitába szállni nem lehet.

9. A vitavezetés szabályai

15. § (1) A polgármester minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyit vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.

(2) A testületi ülésen napirendenként, elsőként, az adott napirendi pont előadóját illeti meg a szó.

(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó és az előterjesztő a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti.

(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelen lévő meghívottak is kérdéseket intézhetnek.

(5) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.

(6) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat, több alkalommal is.

(7) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.

(8) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, a napirend elfogadása előtt. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és a polgármester javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

(9) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.

10. A döntéshozatal szabályai

16. § (1) A képviselő-testület döntéseihez a képviselő-testületnek határozatképesnek kell lennie.

(2) A képviselő-testület ülése határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 3 fő jelen van.

(3) A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendi pontok megtárgyalására újra össze kell hívni.

(4) A határozatképesség megállapítására és bizonyítására a jelenléti ív szolgál.

17. § Ha a képviselő, az alpolgármester, a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 49. § (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 3 hónapig az őt megillető tiszteletdíj 50%-ára jogosult.

11. A szavazás módja

18. § (1) Szavazni kizárólag személyesen lehet.

(2) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról, az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.

(3) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.

12. A nyílt szavazás

19. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester a szavazatokat megszámolja. A szavazás számszerűsége helyességével kapcsolatban felmerülő kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.

(2) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, valamint a szavazástól tartózkodók számát.

13. A név szerinti szavazás

20. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa egyenként, ábécé sorrendben a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(3) A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.

14. A titkos szavazás

21. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazon ügyekben, amelyekben zárt ülés tartása kötelező, illetve tartható.

(2) A titkos szavazás lebonyolítását a pénzügyi és ügyrendi bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi.

(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.

(4) A bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét.

(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.

(6) A titkos szavazásról minden esetben külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének melléklete.

15. A képviselő-testület döntései

22. § (1) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel hozza.

(2) Minősített többséghez a megválasztott 7 települési képviselő több mint a felének, 4 képviselőnek az igen szavazata szükséges.

(3) Minősített többséghez a megválasztott5 települési képviselő több mint a felének, 3 képviselőnek a szavazata szükséges.

(4) A képviselő-testület döntései:

a) önkormányzati rendeletek és

b) normatív vagy egyedi határozatok.

16. Az önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai

23. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a) a polgármester

b) a képviselő

c) a képviselő-testület bizottsága

d) a jegyző

e) a településen hivatalosan működő civil szervezet vezetője, képviselője.

(2) Az önkormányzati rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kezdeményezésről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) Az önkormányzati rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, aki ezen feladatellátása során külső szakértőt igénybe vehet.

(4) Az önkormányzati rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző köteles gondoskodni.

24. § (1) A képviselő-testület megalkotott önkormányzati rendeleteit a jegyző az önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.

(2) A kihirdetett önkormányzati rendeletet a település honlapján közzé kell tenni.

17. Az önkormányzati határozat

25. § (1) A testület határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, a képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásáról, a név szerinti szavazás elrendeléséről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóról.

(2) Az együttes ülés keretében hozott határozatokat a következő sorszámmal kell jelölni.

(3) A hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni, minden számozott határozatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.

(4) A hozott határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően a végrehajtásban érintetteknek meg kell küldeni.

(5) A képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzé tenni.

18. A jegyzőkönyv

26. § A képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52. §-ában megfogalmazottakon kívül tartalmazza mellékletként a meghívót és a jelenléti ívet.

27. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyv elkészítése érdekében a képviselő-testület ülésén jegyzőkönyvvezető működik közre, valamint hangfelvétel készül.

(3) A nyilvános ülésről készített jegyzőkönyveket – teljes terjedelmükben – közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.

(4) Az ülésekről készített jegyzőkönyvek hivatalban tárolt példányait mellékleteivel együtt évenként be kell köttetni.

19. Együttes ülés

28. § (1) A Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatalt fenntartó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésükön döntenek.

(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:

a) Az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei együttesen gondoskodnak.

b) Az ülés helye felváltva a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok székhelye.

c) Az ülést az ülés helye szerinti önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést az ülés helye szerinti önkormányzat alpolgármestere vezeti.

III. Fejezet

A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK

1. A települési képviselő

29. § (1) A képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, ennek érdekében távolmaradását a képviselő-testület üléséről jeleznie kell a polgármesternek,

b) részt vesz a testületi ülések előkészítésében, illetve a meghozott döntések végrehajtásában,

c) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni,

d) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, illetve választói bizalmára.

(2) Az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, a képviselő-testület határozatával

a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50%-os mértékre csökkenti,

b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75%-os mértékre csökkenti,

c) harmadik és további alkalmakkal 12 havi időtartamra megvonja.

2. A képviselő díjazása

30. § A képviselőknek járó tiszteletdíj mértékét és a juttatás szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.

3. Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

31. § A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester a pénzügyi és ügyrendi bizottság elnökének adja át kivizsgálásra.

32. § A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát a pénzügyi és ügyrendi bizottság végzi, amely gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

1. Állandó bizottságok

33. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot működteti: pénzügyi, szociális és ügyrendi bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő,

(3) A bizottság feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

(4) A bizottság tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.

(5) A bizottság ülésén állandó meghívott a polgármester és a jegyző.

2. Ideiglenes bizottság

34. § (1) A képviselő-testület indokolt esetben, általa meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.

(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.

(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:

a) esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése,

b) egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése,

c) társulási megállapodások előkészítése,

d) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.

V. Fejezet

A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ

1. A polgármester

35. § (1) A polgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-12.00 óráig.

(3) A polgármester – törvényben meghatározottakon túli – feladata különösen:

a) a település fejlődésének elősegítése,

b) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,

c) a település vagyonának megőrzése és gyarapítása,

d) a településgazdálkodás,

e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,

f) a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása, segítése,

g) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,

h) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása a helyi civil szervezetekkel és a lakossággal,

i) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,

j) a saját önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése.

(4) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladata különösen a képviselők munkájának segítése.

(5) A polgármester részére feladatokat a jogszabályokon túl, a képviselő-testület állapíthat meg.

(6) A polgármester – alpolgármester hiányában - lemondását a pénzügyi, szociális és ügyrendi bizottság elnökének adja át, vagy részére juttatja el.

(7) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek vagy az alpolgármesternek, mindezek hiányában a pénzügyi, szociális és ügyrendi bizottság elnökének adja át.

36. § A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. 72. §-a állapítja meg.

2. Az alpolgármester

37. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.

(3) Az alpolgármester fő feladata a polgármester helyettesítése, ezért külön hivatali munkarendet számára a testület nem állapít meg.

3. A jegyző

38. § (1) A jegyző, mint a Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője, ellátja az Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsorolt feladatokat, valamint az önkormányzati hatósági ügyek előkészítését és végrehajtását.

(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület tagjai felé.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a közös önkormányzati hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterei, a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő közös önkormányzati hivatali köztisztviselőt bízzák meg a jegyzői feladatok ellátásával.

4. A közös önkormányzati hivatal

39. § (1) Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testülete, Tolcsva Község Önkormányzat Képviselő-testülete és Vámosújfalu Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84. § (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85. § (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Tolcsvai Közös Önkormányzati Hivatal (3934 Tolcsva, Szabadság tér 16.) elnevezéssel.

(2) Háromhuta településen kirendeltség nem működik.

(3) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.

(4) A hivatal szervezeti és működési szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.

VI. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI, GAZDASÁGI ALAPJAI

1. Az önkormányzat társulásai

40. § (1) A képviselő-testület, önkormányzati feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében, társulásokban vesz részt.

(2) A társulások jegyzékét a 4. függelék tartalmazza.

2. Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

41. § (1) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásáról önkormányzati rendelet rendelkezik.

(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

42. § (1) A képviselő-testület éves költségvetéséről évenként önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A polgármester - a költségvetésben nem előirányzott kiadások vonatkozásában - saját hatáskörében 1.000.000.-Ft értékhatárig vállalhat kötelezettségeket és írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről, kötelezettségvállalásokról a képviselő-testületet a legközelebbi rendes ülésen tájékoztatnia kell.

43. § (1) A gazdasági év lezárását követően az előző év költségvetésének végrehajtásáról a képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.

(2) A zárszámadási rendelet-tervezetet elkészítéséről a jegyző gondoskodik és a rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

VII. Fejezet

FALUGYŰLÉS, KÖZMEGHALLGATÁS

1. Falugyűlés

44. § (1) A lakosság széles körét érintő döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság közvetlen tájékoztatása érdekében a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.

(2) A falugyűlés időpontjáról és témájáról előzetesen a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 8 nappal korábban, tájékoztatni kell, hirdetmény kifüggesztésével.

(3) A falugyűlést a polgármester vezeti.

(4) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

2. Közmeghallgatás

45. § (1) A képviselő-testület minden évben egyszer, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatásra a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok vonatkoznak.

VIII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

46. § (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Háromhuta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2014. (XII.3.) önkormányzati rendelete.

Verbovszki Károly Szabó Ferenc
polgármester jegyző

1. melléklet a 3/2018. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez

AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁSULÁSRA ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖREI
Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás

1. költséghatékony hullagazdálkodási közszolgáltatás biztosítása, hulladékgazdálkodási feladatok integrált, gazdaságos és hatékony ellátása Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 19. pontjában és a hulladékról szóló 2012. évi CLXXV. törvény 33-37/B. §-ában meghatározottaknak megfelelően

Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulás

1. az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény 5. § (1) c) pontjában foglalt háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi ügyeleti ellátás biztosítása

2. a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. §-ában meghatározott, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70. §-a szerinti, a belső ellenőrzéshez kapcsolódó feladatok ellátása

2. melléklet a 3/2018. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez

AZ ÜGYRENDI ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI BIZOTTSÁG FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI

1. véleményezi az éves költségvetési javaslatot, és a költségvetés végrehajtásáról készült éves beszámoló (zárszámadás) tervezetét,

2. figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, -különös tekintettel a saját bevételekre,

3. figyelemmel kíséri a vagyonváltozást (növekedést, csökkenést),

4. értékeli a vagyonváltozást előidéző okokat,

5. vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

6. ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását,

7. ellenőrzi a bizonylati rend, és a bizonylati fegyelem érvényesülését,

8. szakmai kapcsolatot alakít ki az önkormányzat belső ellenőrzésében közreműködő egyéb szervezetekkel, személyekkel, így a belső ellenőrrel, könyvvizsgálóval, intézmények vezetőivel,

9. észrevételt tesz az előirányzat-felhasználási ütemterv és likviditási terv adataival kapcsolatban,

10. javaslatot tesz a likviditási helyzet javítására,

11. ellenőrzi az adóztatási tevékenységet, különös tekintettel az adókintlévőségek behajtására,

12. ellenőrzi a gazdálkodási folyamatokat,

13. ellátja mindazon ügyekben a szavazatszámláló bizottsági feladatokat, amikor a képviselő-testület ülésén titkos szavazásra kerül sor,

14. ellátja a polgármester és a képviselők összeférhetetlenségének, méltatlanságának kivizsgálásával kapcsolatos teendőket,

15. ellátja a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatának gyűjtésével, nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat,

16. javaslattételi joga van a polgármester jutalmának megállapítására,

17. közreműködik az önkormányzat SZMSZ-ének felülvizsgálatában, javaslatot készít a módosításra, illetve új szabályzat alkotására,

18. vizsgálja a település rendezési terv hatályosulását, szükség esetén kezdeményezi a módosítását, illetve új rendezési terv elkészítését,

19. figyeli a pályázati lehetőségeket, javaslatot terjeszt elő a település fejlesztését elősegítő pályázatok benyújtására,

20. Közreműködik a település idegenforgalmának kiépítésében, a lehetőségek feltárásában

1. függelék a 3/2018. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET NÉVSORA

1. Verbovszki Károly polgármester

2. Golenya József alpolgármester

3. Juhász Andrásné képviselő

4. Sándor István képviselő

5. Vaszlavik Lászlóné képviselő

2. függelék 3/2018. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez

A ÜGYRENDI ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI BIZOTTSÁG NÉVSORA

1. Juhász Andrásné elnök

2. Golenya József tag

3. Sándor István tag

3. függelék a 3/2018. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez

Háromhuta Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés

013340 Az állami vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042220 Erdőgazdálkodás

045120 Út, autópálya építése

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051020 Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása

051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

061020 Lakóépült építése

063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

081043 Iskolai, diáksport –tevékenység és támogatása

081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082044 Könyvtári szolgáltatások

082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

107052 Házi segítségnyújtás

107053 Jelző rendszeres házi segítségnyújtás

107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

Háromhuta Község Önkormányzata államháztartási szakágazat rend szerinti besorolása:
841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

4. függelék 3/2018. (IV. 26.) önkormányzati rendelethez

TÁRSULÁSOK JEGYZÉKE
a) Abaúj-Zempléni Szilárdhulladék Gazdálkodási Önkormányzati Társulás
b) Sárospatak és Térsége Önkormányzati Társulás,
c) Sárospatak és Térsége Területfejlesztési Önkormányzati Társulás,