Onga Város Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018. (III.21.) önkormányzati rendelete

Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 03. 21- 2018. 08. 31

Onga Város Önkormányzata Képviselő-testülete az  Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,

Onga Város Önkormányzata Pénzügyi Bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

  1. fejezet


  1. Általános rendelkezések


1. §


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

           Onga Város Önkormányzata (a   továbbiakban: önkormányzat)

   Székhelye: 3562 Onga, Rózsa utca 18.

      

(2) Az önkormányzat képviselő-testületének megnevezése: Onga Város Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).


(3) A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester

b)Onga Város Önkormányzata Pénzügyi Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi Bizottság)

c) Onga Város Önkormányzata Szociális és Egészségügyi Bizottsága (a továbbiakban: Szociális és Egészségügyi Bizottság)

d) Ongai Polgármesteri Hivatal

e) a jegyző

f) társulások


(4) A képviselő-testület hivatalának elnevezése: Ongai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: hivatal)

                         Székhelye: 3562 Onga, Rózsa utca 18.


(5) A képviselő-testület bizottságainak elnevezése

       a.) Onga Város Önkormányzata Pénzügyi Bizottsága,

       b.) Onga Város Önkormányzata Szociális és Egészségügyi Bizottsága 


(6) Az önkormányzat működési területe: Onga város közigazgatási területe, amely magába foglalja Ongaújfalu és Ócsanálos külterületi lakott helyeket.


(7) Az önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyar Köztársaság címerét, körben az önkormányzat elnevezését és a bélyegző sorszámát.


(8) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló.


a) Az önkormányzat címere: Álló, csücskös talpú, aranyszínű a katonai pajzs, amelynek mezejében (heraldikailag) jobbról egy piros-fehér színek által jellemzett fiatal nőalak, (heraldikailag) balról pedig egy fekete-fehér színekkel jellemzett fiatal férfialak látható; a két alak egymás kezét fogja, méltóságteljesen táncolnak. A pajzson nyitott katonai sisak helyezkedik el, amelyet aranykorona díszít, a koronán pedig természetes színű daru látható, amely a szokásos módon egyik, felemelt lábában követ tart. Az egész címert mindkét oldalon kék-ezüst színű foszlányok díszítik.


b)   A zászló: A település színe a függőlegesen vágott kék-fehér szín, közepén a városi címerrel.


(9)   A város címerének és zászlajának használati rendjét az önkormányzat 3/2018. (III. 21.) önkormányzati rendelete szabályozza.


(10)   A képviselő-testület üléstermében a település jelképeit el kell helyezni.


(11) A kitüntető címek, díjak alapítását az önkormányzat 14/2014. (VIII. 27.) önkormányzati rendelete tartalmazza.


(12) Az önkormányzat azonosító adatai:


a.)Törzskönyvi azonosító szám: 726038

b.)Adószám: 15726030-2-05

c.)KSH statisztikai számjel: 15726030-8411-321-05

2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre


2. §


(1) Az önkormányzat ellátja azokat a feladatokat, melyeket számára törvény állapít meg.


(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatai az alábbiak:

  1. időskorúak támogatása
  2. környezettudatos szemlélet erősítése
  3. önkormányzatok közötti partnerség erősítése
  4. fiatalkorúak egészséges életmódjának támogatása
  5. helyi sportfeladatok és sportrendezvények támogatása
  6. helyi kultúra támogatása
  7. energiatakarékossági programok támogatása
  8. légszennyezés elleni küzdelem
  9. idegenforgalmi tevékenység
  10. gyermekek üdültetésének támogatása
  11. bűnmegelőzési feladatok
  12. helyi közbiztonság erősítése
  13. térinformatikai rendszer támogatása
  14. közhasznú társadalmi szervezetek támogatása
  15. oktatás színvonalának erősítése
  16. allergén növényekkel kapcsolatos feladatok
  17. történelmi múlt ápolása
  18. településkép javítása


(3) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását a rendelet 3. függeléke tartalmazza.


(4)   A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv) 42. §-a tartalmazza.


(5) A képviselő-testület polgármesterre átruházott hatásköreit az 1. melléklet, a bizottságokra átruházott hatásköreit a 2. melléklet, a társulásra átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

II. fejezet


  1. A képviselő-testület működése


3. §


(1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.


(2)   A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék, a bizottságok elnökeinek és tagjainak a névsorát a 2. függelék tartalmazza.

2. Munkaterv


4. §


 (1) A képviselő-testület működésének alapja – az éves munkaterv. A munkatervet a polgármester irányításával a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A polgármester az előterjesztéskor tájékoztatást nyújt a munkaterv tervezetébe fel nem vett javaslatokról is, azok mellőzésének indokaival együtt. A munkatervet a képviselő-testület hagyja jóvá.


(2)  A munkaterv összeállításához javaslatot tehetnek:

      a) a képviselő-testület tagjai,
      b) a képviselő-testület bizottságai,
      c) az önkormányzat intézményeinek vezetői.


(3)  A munkaterv főbb tartalmi elemei:
     a)  a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai, napirendjei,
     b) a napirend előterjesztőjének vagy felelősének a megjelölése.

(4) A munkatervben nem szereplő napirendi pontok előterjesztésének időpontjáról – ha azokról a képviselő-testület nem határozott – a polgármester dönt.

3. A rendes és rendkívüli ülés


5. §

A képviselő-testület

a.) alakuló,

b.) rendes,

c.) rendkívüli ülést és

d.) közmeghallgatást

tart.

6.§


(1) A képviselő-testület alakuló  ülését a megválasztott polgármester – a választást követő 15 napon belüli időpontra – hívja össze.


(2) Az alakuló ülés napirendje:

a) Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója a választás eredményéről

b) a polgármester és az önkormányzati képviselők eskütétele, esküokmány aláírása

c) polgármesteri ciklus-program ismertetése,

d) polgármester illetményének megállapítása,

e) szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálata, módosítása,

f) bizottságok megválasztása, bizottsági tagok eskütétele,

g) alpolgármester megválasztása,

h) alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása.

7. §


(1) A képviselő-testület rendes ülését évente legalább hat alkalommal, az éves munkaterv szerint tartja.


(2) A képviselő-testület üléseinek helye a Polgármesteri Hivatal tanácskozó terme (3562 Onga, Rózsa utca 18.).


(3) A képviselő-testület rendkívüli ülését a polgármester az ok felmerülésétől vagy a kezdeményezésétől számított 15 napon belül hívja össze.


(4) A rendkívüli ülés összehívását kezdeményező indítványt – indokolással és döntési javaslattal - írásban a polgármesternél kell előterjeszteni.


(5) A polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belül köteles az ülést összehívni.


(6) A képviselő-testület rendkívüli ülését az Mötv-ben foglaltakon túl össze kell hívni a helyi települési nemzetiségi önkormányzat kezdeményezésére.


(7) A rendkívüli ülés napirendjére kerülő előterjesztés tárgyalásának – ha jogszabály másként nem  rendelkezik – nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.

4.Zárt ülés


8.§


(1) A képviselő-testület zárt ülés tart, illetve zárt ülést rendelhet el az Mötv-ben meghatározott esetekben.


(2) A zárt ülés tartásának szükségességét az előterjesztő köteles előzetesen jelezni.


(3) Zárt ülés megtartását:

a) a polgármester,

b) bármely képviselő,

c) a jegyző és

d) az érintett személy vagy szerv indítványozhatja.

5. A képviselő-testület ülésének összehívása, az ülés nyilvánossága


9. §


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülésének összehívása és vezetése a képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága elnökének a feladata.


(2) A képviselő-testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés napja előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi tagok részére az általuk megadott e-mail címre kell megküldeni. A képviselők részére papír alapú képviselő-testületi anyag nem kerül kézbesítésre.


(3) Indokolt esetben a képviselő-testület rendkívüli ülése írásbeli meghívó nélkül, rövid úton (telefonon) 5 napon belüli időpontra is összehívható. A telefonon történt összehívás esetén a sürgősség okát közölni kell. Ilyen esetben az írásos előterjesztés az ülésen kerül kiosztásra.


(4) Az írásbeli meghívó tartalmazza:

  1. a képviselő-testületi ülés helyét és időpontját,
    b) a javasolt napirendi pontokat és azok előterjesztőinek megnevezését.


(5) A képviselő-testület ülésének helyéről, kezdési időpontjáról és tervezett napirendjéről a lakosságot a jegyző a meghívónak a Polgármesteri Hivatal épületében elhelyezett hirdetőtáblán az ülést megelőző 5 nappal történő kifüggesztésével, továbbá a meghívónak a település honlapjára (www.onga.hu) feltöltésével tájékoztatja.


(6) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről a lakosságot 15 nappal korábban kell értesíteni a meghívónak a Polgármesteri Hivatal épületében, valamint a településen elhelyezett hirdetőtáblákon történő kifüggesztésével, továbbá a meghívónak a település honlapjára (www.onga.hu) feltöltésével.


(7) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívandók köre:

  1.  a napirend előterjesztője, amennyiben egyébként nem kötelezően meghívott,
  2. akinek a meghívását a polgármester, vagy a képviselő-testület a megtárgyalandó napirend témájától függően indokoltnak tartja,
  3. a Polgármesteri Hivatal érintett ügyintézői,
  4. indokolt esetben az önkormányzati fenntartású intézmények vezetői,
  5. a jegyző, az aljegyző,
  6. a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke.


(8) A képviselő-testület határozatképtelensége esetén ugyanazon napirendek megtárgyalására a képviselő-testületet 15 napon belül újból össze kell hívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők részére.

6. Ciklus-program, gazdasági program


10.§


A polgármester ciklus-programját az alakuló ülésen ismerteti a képviselő-testülettel.


11. §


(1) A képviselő-testület az Mötv-ben foglaltak alapján határozza meg az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását,  fejlesztését szolgáló Gazdasági Programját.


(2) A Gazdasági Program végrehajtásáról – az elfogadás és felülvizsgálat évének kivételével – a polgármester minden év szeptemberében tájékoztatja a képviselő-testületet.


III. fejezet


A képviselő-testület elnöke, az elnök jogköre


1. Az ülésvezetés szabályai


12. §


A polgármesternek – mint a képviselő-testület elnökének - ülésvezetési feladatai és jogköre:


a) megnyitja az ülést, a jelenléti ív alapján számszerűen megállapítja a határozatképességet, valamint azt,            hogy az ülést a Szervezeti és Működési Szabályzat szerint hívták össze,

b) az ülés határozatképességét az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri,

c) a meghívó alapján előterjeszti az ülés napirendi javaslatát és szavazásra bocsátja,

d) napirendenként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát, a bizottsági vélemények elhangzása után      a jelentkezés sorrendjében megadja a szót a hozzászólásokra,

e) a vita és az előterjesztés során elhangzott határozati javaslatokat és módosító indítványokat egyenként - az      elhangzás sorrendjében - szavazásra bocsátja,

f) megállapítja a szavazás eredményét és kihirdeti a képviselő-testület határozatát,

g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,

h) a napirendi pont tárgyalásának elnapolására való javaslattétel,

i) tartalmilag összefüggő napirendek együttes tárgyalására való javaslattétel,

j) tájékoztatást nyújt a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról, az előző ülésen                  elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről,

k) berekeszti az ülést.


13.§


(1) A képviselő-testület minden előterjesztés, önálló indítvány és azzal kapcsolatos határozati javaslat felett külön-külön vitát nyit, amelynek során:

a) az írásbeli előterjesztést az előadó a vita előtt röviden szóban indokolhatja, kiegészítheti,

b) az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,

c) a válaszadással kapcsolatosan a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak további egy alkalommal kérdéseket tehetnek fel,

d) a válaszadás után a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak észrevételeiket, javaslataikat ismertethetik.


(2) A hozzászóló az adott témában legfeljebb kétszer szólalhat fel. Az első hozzászólás időtartama témánként és hozzászólónként legfeljebb 5 perc, a második hozzászólás időtartama legfeljebb 3 perc. Harmadik hozzászólást a polgármester engedélyezhet.


(3) A képviselő-testület esetenként - vita nélkül - dönt arról, hogy a tanácskozási joggal nem rendelkezők részére felszólalási jogot biztosít-e.


(4) A napirend előadója válaszol a kérdésekre, hozzászólásokra, ezt követően a polgármester lezárja a vitát, összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja. A vita lezárása után, a szavazás előtt az előterjesztő viszontválaszra jogosult, amelynek időtartama legfeljebb 3 perc.


(5) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely kérdésben törvényességi észrevételt kíván tenni.


(6) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elhalasztását, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz és megjelöli a napirend tárgyalásának legközelebbi időpontját.


(7) A képviselő-testület nyilvános ülésein a napirendhez kapcsolódóan - a képviselő-testület külön döntése nélkül - szót kaphatnak az országos hatáskörű szervek képviselői, valamint meghívás esetén a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal képviselője.

2. A polgármester egyéb feladatai


14.§


A napirendi pont tárgyalása során a polgármester egy alkalommal tanácskozási szünetet rendelhet el, amelynek időtartama legfeljebb tíz perc lehet. Ezt bármelyik képviselő kezdeményezheti. Vita esetén a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt a tanácskozási szünet elrendeléséről.


15.§


Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja a tárgyszerűségre, tárgyra térésre. A felszólítás eredménytelensége esetén a polgármester a szót megvonhatja.

IV. fejezet


A képviselő-testület ülése


  1. A napirend megállapítása, elnapolása, napirendek


15.§


(1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a meghívó alapján a polgármester tesz javaslatot. A napirendet a képviselő-testület állapítja meg.


(2) Rendelet-tervezetet csak önálló napirendi pontként lehet előterjeszteni.


 (3) Sürgősségi indítványként valamely kérdés napirendre tűzését indítványozhatja:

a) a polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a képviselő-testület bizottságai,

d) bármelyik települési képviselő,

e) a jegyző.


(4) Sürgősségi indítvány írásban vagy szóban is előterjeszthető.


(5) Az indítvány a sürgősség tényének és rövid indoklásának ismertetése mellett terjeszthető be, melyet testületi ülésen ismertetni kell.


(6) A sürgősségről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többségű szavazással a napirend megállapítása előtt dönt.


(7) Ha valamely képviselő ellenzi a sürgősségi megtárgyalást, akkor a polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak - legfeljebb 2 percben – a sürgősség tényének rövid indoklására.


(8) A sürgősség elfogadása azt jelenti, hogy az indítványozott kérdést a képviselő-testület napirendként tárgyalja.


(9) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, vagy elismeri, de a téma az előkészítés hiánya miatt megtárgyalásra nem alkalmas, úgy azt a soron következő ülésre kell napirendi pontként felvenni.


16. §


A képviselő-testület rendkívüli ülésén az a napirend tárgyalható, amelyre a rendkívüli ülés tartására irányuló indítvány vonatkozott, valamint a polgármester külön indítványa alapján napirendre vett téma.

17.§


Az előterjesztés visszavonható, illetve a napirendi pont tárgyalása elnapolható. A napirend elnapolására vonatkozó javaslatot indokolni kell, s arról a képviselő-testület vita nélkül határoz, szükség esetén meghatározza a további előkészítés rendjét.

18.§


A képviselő-testület a rendeletben meghatározott módon ülésének napirendjére felveszi

a) a polgármesteri beszámolót, ezen belül:

aa) két képviselő-testületi ülés közötti időszak fontosabb eseményeit.

b) a munkatervben szereplő előterjesztéseket, ezen belül:

ba) a rendelet-tervezeteket,

bb) a beszámolókat, jelentéseket és az ahhoz kapcsolódó határozati javaslatokat,

bc) a tájékoztatókat és egyéb bejelentéseket,

c) az önálló indítványokat.

2. Az előterjesztés, önálló és nem önálló indítvány


19. §

(1) Előterjesztésnek minősül:

a.) rendelet-tervezet,

b.) beszámoló,

c.) határozati javaslat,

d.) tájékoztató.


(2) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

 a) a polgármester,

    b) az alpolgármester,

    c) a képviselő,

    d) a jegyző, aljegyző,

    e) a bizottság,

    f) a polgármesterrel és a jegyzővel egyeztetve az önkormányzati és nem önkormányzati szervek, azok képviseletre           jogosult vezetői,

    g) akiket a képviselő-testület felkér.


(3) A képviselő-testület ülésére előterjesztést írásban vagy szóban lehet benyújtani. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban kerül sor.


(4) A szóbeli előterjesztést közvetlenül a képviselő-testület előtt kell megtenni, az írásbeli előterjesztést legkésőbb az ülés napját megelőző 5. napig a polgármesterhez kell benyújtani.


(5) Sürgősségi indítvány az ülésen írásban és szóban is előterjeszthető, a sürgősséget minden esetben indokolni kell.

20. §


(1) Napirendi ponthoz kapcsolódóan a következő, nem önálló indítványok nyújthatók be:

a) módosító indítvány

b) bizottsági vélemény.


(2) Módosító indítványt bármely képviselő és a jegyző is előterjeszthet. A módosító indítványt az ülés előtt írásban vagy az ülésen szóban lehet előterjeszteni. A módosító indítványt indokolni kell.


(3) A módosító indítvány ismertetését követően az elnök a napirend előterjesztőjét érdemi nyilatkozattételre hívja fel.

21.§


Az illetékes bizottság a rendelet-tervezethez, határozati javaslathoz – a benyújtott módosító indítványt is értékelő – véleményt nyilváníthat, a Szervezeti és Működési Szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ) meghatározott esetben az illetékes bizottság véleményezi a rendelet-tervezetet. A véleménynek az esetleges kisebbségi álláspontot is tartalmaznia kell.

3. Az előterjesztések vitája


22. §



(1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, de az egyes napirendi pontok összevont tárgyalását is javasolhatja.


(2) A napirend előadója a vita előtt az előterjesztést szóban kiegészítheti, ezt követően kerül sor a bizottsági vélemények, észrevételek elhangzására.


(3) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.


(4) A vita során a hozzászólások sorrendje a következő:

      a)  települési képviselők,

      b) tanácskozási joggal meghívottak.


(5) A napirend előterjesztője a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító indítványát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. Ha az előterjesztő javaslatát módosítja vagy kiegészíti, a módosított, kiegészített döntési javaslat eredeti javaslatnak minősül.


(6) A napirend előterjesztője a szavazás megkezdése előtt javaslatot tehet az előterjesztés napirendről történő levételére. A javaslatról a testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

4. Ügyrendi javaslat, észrevétel


23. §


(1) A tárgyalt napirendi pontot érintően a képviselő-testület tagjai és a jegyző bármikor szót kérhetnek, ügyrendi javaslatot, észrevételt tehetnek.


(2) Ügyrendi javaslat, észrevétel az ülés vezetésével, rendjével, a szavazás módjával, a vita lezárásával összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozhat.


(3) Az ügyrendi javaslatról, észrevételről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

5. Kérdés, interpelláció


24. §


(1) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntés-előkészítés jellegű felvetés vagy tudakozódás. A kérdésre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.


(2) Az interpelláció felvilágosítás kérés, melynek tárgya szoros kapcsolatban áll a képviselő-testület hatáskörének ellátásával, vagy valamely szervezete, intézménye feladat- és hatáskörét érinti.


(3) Az interpellációt a testületi ülésen kell megválaszolni, feltéve ha azt a címzett az ülést megelőzően legalább 3 munkanappal írásban megkapta. Ellenkező esetben 15 napon belül, írásban kell az interpellálónak választ adni.

6. Szavazás


25.§

(1)   A polgármester a vita lényegének összefoglalását követően az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A képviselő-testület - az elhangzás sorrendjében - először a módosító és kiegészítő indítványokról, majd az eredeti határozati javaslatról dönt.


(2)   A képviselő-testület nyílt szavazással hozott döntéseinél a képviselők kézfelemeléssel szavaznak.


(3) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.


(4) Titkos szavazás tartásáról - bármelyik települési képviselő javaslatára - a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel határoz.


(5)   A titkos szavazás lebonyolításáról a Pénzügyi Bizottság gondoskodik.
A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólappal, lezárt szavazóurnába történő helyezéssel, külön szavazóhelyiség igénybevételével történik.


(6) Név szerinti szavazást bármely képviselő indítványozhat a szavazás megkezdése előtt, annak rövid indokolásával. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.


(7) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen”, „nem” és „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazatokat összeszámlálja és a szavazás eredményéről a polgármestert tájékoztatja.


(8) A név szerinti szavazás tényét és eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.


(9) A szavazás eredményét ülésvezetési jogosítványai keretében a polgármester állapítja meg és ismerteti az önkormányzat döntését.

7. A képviselő-testület döntései


26. §


(1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása után rendeletet alkot vagy határozatot hoz a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben.


(2) A képviselő-testület határozatait általában egyszerű többséggel hozza meg. Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.


(3) Minősített többség – legalább 4 települési képviselő „igen” szavazata – szükséges az Mötv-ben felsorolt döntéseken túl az alábbi ügyekben:

  1. képviselő-testület hatáskörének átruházása,
  2. hitelfelvétel, kötvénykibocsátás,
  3. önkormányzati jelképek, kitüntetések, elismerő címek alapítása, szabályozása,
  4. a polgármester fegyelmi felelősségének megállapítása,
  5. önkormányzati vagyonnal való rendelkezés,
  6. településszerkezeti terv jóváhagyása.


(4) A módosító indítvány elfogadásához ugyanolyan szavazati arány szükséges, mint a döntés egészéhez.

8. Rendeletalkotás


27.§


(1) Önkormányzati rendelet megalkotását - amennyiben azt törvény nem írja elő kötelező jelleggel - kezdeményezheti:


a.) polgármester,

b.) képviselők,

c.) a képviselő-testület bizottsága,

d.) jegyző,

e.) aljegyző,

f.) települési nemzetiségi önkormányzat.


(2) A kezdeményezőnek a rendelet-tervezetet a polgármesterhez kell benyújtania, aki  azt az illetékes képviselő-testületi bizottsággal és a jegyzővel egyeztetve a képviselő-testület elé terjeszti.


(3) Rendelet-tervezet akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha azt előzetesen a Pénzügyi Bizottság megtárgyalta, valamint a jegyző törvényességi szempontból véleményezte.


(4) Az önkormányzati rendeleteket évenként folyamatos növekvő arab számmal és évszámmal a 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet szabályainak megfelelően kell jelölni.


(5) A képviselő-testület rendeletének megjelölése:

Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének

.…./…év (….hó…nap) önkormányzati rendelete

………….(ról/ről) (A rendelet címe)


(6)  Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel és a város honlapján történő megjelentetéssel gondoskodik.

9. Határozathozatal


28.§

(1) A képviselő-testület a rendeletalkotás körébe nem tartozó érdemi döntést igénylő kérdésben határozatot hoz.


(2) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos arab sorszámmal és évszámmal a 32/2010. (XII. 31.) KIM rendelet szabályainak megfelelően kell jelölni.


(3) A határozat jelölése:

                                                             Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének

.…./…év (….hó…nap) határozata

                                        Cím: …………………………………………….

(4) A határozatok naprakész nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.


(5) A képviselő-testület határozatáról - a határozat meghozatalától számított 15 napon belül - értesíteni kell az annak végrehajtásában érdekelteket. A határozatot a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.


10. A jegyzőkönyv


29. §


(1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléseiről a jegyzőkönyvet 15 nap alatt kell elkészíteni. Külön jegyzőkönyvet kell készíteni a titkos szavazásról, amelyet a titkos szavazást lebonyolító bizottság elnöke és tagjai írnak alá.


(2)  A jegyzőkönyv – a Mötv-ben foglaltakon túl - tartalmazza:

  1. az ülés minősítését,
  2. az ülésről távolmaradt, illetve a vége előtt eltávozó képviselők nevét, a végleges távozás időpontját,
  3. a napirend előtti felszólalásokat és azok lényegét,
  4. az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve          határozatokat,
  5. a polgármester ülésvezetéssel összefüggő intézkedéseit,
  6. a képviselő-testület ülésén történt fontosabb eseményeket,
  7. külön indítványra az elhangzott bizottsági véleményt.


(3)   A jegyzőkönyv mellékletét képezi:

           a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések és azok mellékletei,

c) a képviselői önálló indítványok és  írásban benyújtott hozzászólások,

d)a nem önálló indítványok,

e) a jelenléti ív,

f) a jegyző törvényességi észrevétele,

g) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv.


(4) A képviselő-testület bármely tagja kérheti egy-egy napirendi pont szó szerinti     jegyzőkönyvezését.


(5) A képviselő-testület üléseinek előterjesztéseibe, a testület üléseinek jegyzőkönyveibe - a zárt ülés előterjesztései és jegyzőkönyvei kivételével - a Polgármesteri Hivatal titkárságán bárki betekinthet. A zárt ülés előterjesztéseinek és jegyzőkönyveinek őket érintő részébe az érintettek az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezéseinek betartásával tekinthetnek be.


(6) A jegyzőkönyvet – külön a nyílt és külön a zárt ülés jegyzőkönyveit – mellékleteikkel együtt évente be kell köttetni. A zárt ülés jegyzőkönyveit a Polgármesteri Hivatalban a nyilvános ülések jegyzőkönyveitől elkülönítetten, zárt helyen kell tárolni.


11. Közmeghallgatás, lakossági fórum


30. §


(1) A képviselő-testület az Mötv. 54. §-ának megfelelően – tárgy megjelölése nélkül – évente egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.


(2)   A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről a lakosságot 15 nappal korábban a település hirdetőtábláin és a város honlapján kell tájékoztatni.


(3) A közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű ügyben szólalhatnak fel.


(4) A kérdések és közérdekű javaslatok írásban is benyújthatók a jegyzőhöz három nappal a közmeghallgatás időpontját megelőzően.


(5) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőség szerint azonnal kell válaszolni.  A megválaszolatlan kérdést, javaslatot - annak vizsgálatát követően - 15 napon belül meg kell válaszolni és a következő ülésen tájékoztatni kell a képviselő-testületet is.


(6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek elkészítésére, tárolására és kezelésére a képviselő-testület nyilvános üléseinek jegyzőkönyveire vonatkozó szabályozás az irányadó.


(7) A képviselő-testület bármely tagja kezdeményezheti lakossági fórum tartását

        a) jelentősebb döntések előkészítése,

b) az állampolgárokkal, valamint társadalmi szervezetekkel való párbeszéd fenntartása céljából.


(8)   A lakossági fórum megtartásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.


(9)   A lakossági fórumra a közmeghallgatás szabályai az irányadóak azzal az  eltéréssel, hogy arról jegyzőkönyv helyett feljegyzés készül.


(10)A közmeghallgatás és a lakossági fórum helye a Művelődési Ház Nagyterme (Onga, Rákóczi utca 21.)

V. fejezet


1. A képviselő-testület bizottságai

31. §

(1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre

      a) Pénzügyi Bizottság,

      b) Szociális és Egészségügyi Bizottság

(2) A bizottságok elnökből és további 2-2 tagból állnak. A bizottságok elnökét és tagjainak több, mint felét a települési képviselők közül kell megválasztani.


(3) A bizottságok feladatkörét a 4. melléklet, míg a bizottságok személyi összetételét a képviselő-testület határozatban állapítja meg.


(4) A bizottsági tag tisztségéből visszahívható, melyre a bizottsági tag megválasztására vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni.


(5) A bizottságok működésének feltételeit a Polgármesteri Hivatal biztosítja.

32. §


(1) A bizottságok a végzett tevékenységükről választási ciklusonként egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek.


(2) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a bizottságok kötelesek - a képviselő-testület igénye szerinti időpontban, de naptári évente legalább egy alkalommal - beszámolni a képviselő-testületnek.


33. §

(1) A bizottság üléséről és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről jegyzőkönyv készül.


(2) A bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.


(3) A képviselő-testület bizottságainak működésével kapcsolatosan felmerülő, e fejezetben nem szabályozott kérdésekben a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

34. §


(1) A képviselő-testület jelentősebb időszakos vagy egyedi feladat elvégzésére ideiglenes (ad-hoc) bizottságot hozhat létre.


(2) Az ideiglenes bizottság megválasztására és működésére az Mötv. 60. §. rendelkezései az irányadóak.


(3) Az ideiglenes bizottság a feladatainak elvégzése és az arról tett jelentés elfogadása után megszűnik.

VI. fejezet


A polgármester, az alpolgármester, a képviselők


1. A polgármester

35. §


(1)  A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester felelős a képviselő-testület és szervei eredményes működéséért.


(2) A polgármester feladatai a rendeletben és az Mötv-ben foglaltakon túl

a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését,  széles körű nyilvánosságát,

b) figyelemmel kíséri és segíti a települési képviselők és a bizottságok munkáját,

c) részt vesz a bizottságok ülésein, segíti munkájukat,

d)szervezi és irányítja a képviselő-testület kapcsolattartását a megyei önkormányzattal és más települési önkormányzatokkal, képviseli a képviselő-testületet,

e) gondoskodik a társadalmi szervezetekkel, önszerveződő közösségekkel való együttműködés folyamatosságáról,

f) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

g) meghatározza az alpolgármester részletes feladatait és koordinálja tevékenységét,

h) dönt a képviselő-testület két ülése közötti időszakban olyan pályázatok benyújtásáról – és aláírja a benyújtáshoz szükséges dokumentumokat -,  amelyekhez önerőt nem kell biztosítani, azzal, hogy a döntéséről a képviselő-testületet a soron következő ülésen köteles tájékoztatni.


(3) A polgármester köteles a képviselő-testület igénye szerinti időpontban, de évente legalább egy alkalommal beszámolni a képviselő-testületnek az átruházott hatáskörök gyakorlásáról.


(4) A polgármesteri szabadságát igény szerint veszi ki azzal, hogy a szabadság kivételét megelőzően a polgármesteri feladatok folyamatos ellátása – a távollét ideje alatti helyettesítés biztosítása – érdekében a szabadság időtartamát az alpolgármesterrel egyezteti.


(5) A polgármester hivatali munkaidőben - csütörtökön 10.00-16.00 óráig - fogadja az állampolgárokat panaszos és egyéb ügyeikben.

2. Az alpolgármester


36.§


(1) A képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.


(2)   Az alpolgármester tevékenységét a polgármester irányítja.


(3) Az alpolgármester önkormányzati döntést csak a polgármestert helyettesítő jogkörében hozhat.

3. A képviselők


37. §

(1) A települési képviselő a gazdasági programban megfogalmazott célkitűzések, az önkormányzati feladat- és hatáskörök megvalósításáért a település egészéért vállalt felelősséggel vesz részt választói érdekeinek képviseletében.


(2) A képviselő főbb jogai a jogszabályokban foglaltakon túl, hogy

a) részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében, ellenőrzésében,

b) a jegyzőn keresztül betekintési joga van a Polgármesteri Hivatal munkájába,

c) a képviselő tiszteletdíjra jogosult, melynek összegét a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletben állapítja meg.  


(3) A képviselőt a polgármester, a jegyző, aljegyző munkaidő alatt soron kívül kötelesek fogadni és az általa előadott ügyben - amennyiben az azonnal lehetséges - érdemi választ adni.


(4) A képviselő főbb kötelessége, hogy

a)  képviselje választóinak érdekeit,

b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

c) általa tartott fogadóórán kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,

d) legjobb tudása szerint részt venni a képviselő-testület munkájában,

e) távolmaradását vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatását előzetesen bejelentse a polgármesternek, a jegyzőnek, vagy a bizottság elnökének,ha az ülésen nem tud részt venni,

f) esküjéhez híven a tudomására jutott állami és szolgálati titkokat megőrizze,

g) titoktartási kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll,

h) bejelentse – a döntéshozatal előtt – a személyes érintettségét, amennyiben az ügy őt, vagy közeli hozzátartozóját személyesen érinti.


(5) A képviselő fogadóórát szervezhet a Polgármesteri Hivatal épületében, ehhez  segítséget a jegyzőtől kérhet.


(6) Amennyiben a képviselő a (4) bekezdés d) pontjában foglalt bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a bejelentés elmulasztásától számított 1 hónapig tiszteletdíjának 25 %-kal csökkentett összegére jogosult.

4. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség

elmulasztásának jogkövetkezményei


38.§

(1) Ha a képviselő személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének nem tesz eleget, a következő jogkövetkezmények alkalmazhatók:

a) az első kötelezettség mulasztást követően a polgármester felhívja a figyelmét, hogy a jövőben tegyen eleget a        bejelentési kötelezettségének

  b) ismételt kötelezettségszegés esetén a polgármester 5.000.- forint rendbírsággal sújtja, melyet a polgármester            erről szóló közlésétől számított nyolc napon belül az önkormányzat költségvetési számlájára köteles befizetni. A        közlés időpontjának

ba) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása a képviselő-testület ülésén jut tudomására, az                ülésen való szóbeli közlést, vagy

bb) amennyiben a bejelentési kötelezettség elmulasztása az ülést követően jut a képviselő-testület tudomására, úgy a polgármester erről szóló értesítésének érintett általi kézhezvételét kell tekinteni.


(2) Ismételt kötelezettségszegés esetén a rendbírság újra kiszabható.

VII. fejezet


A Polgármesteri Hivatal


39. §

(1) A képviselő-testület a saját, a képviselő-testület bizottságai és a tisztségviselők munkájának segítésére, a döntések szakmai előkészítésére, a döntések végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére – külön alapító okirattal – egységes hivatalt hoz létre.


(2) A Polgármesteri Hivatal elnevezése:  Ongai Polgármesteri Hivatal

Székhelye: 3562 Onga, Rózsa utca 18.


(3)   A Polgármesteri Hivatal költségvetési szervként működik és ellátja a jogszabályok szerint hatáskörébe tartozó feladatokat.


(4)   A Polgármesteri Hivatal a jogszabályok és belső szabályzatai alapján látja el feladatait.


(5)   A Polgármesteri Hivatal munkarendje hétfőtől csütörtökig 7.30 -16.00 óráig, pénteken 7.30 -13.30 óráig tart.


(6)   A Polgármesteri Hivatal ügyintézőinek ügyfélfogadási ideje:

       hétfő: 8.00 - 12.00 óráig

       szerda: 8.00 - 16.00 óráig

       csütörtök: 8.00 – 12.00 óráig


(7)   A Polgármesteri Hivatal feladatainak és szervezeti tagozódásának részletezését a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.


VIII. fejezet


  1. A jegyző


40. §


A jegyző feladata az Mötv-ben foglaltakon túl az önkormányzati munkával összefüggésben a következők:

a) közreműködik a képviselő-testület munkatervi javaslatának elkészítésében,

b) gondoskodik arról, hogy az előterjesztések és a döntéstervezetek a törvényességi követelményeknek                    megfeleljenek,

c) biztosítja a testületi ülésekről a jegyzőkönyvek elkészítését, határidőn belüli megküldését a törvényességi felügyeletet gyakorló szerv részére,

d) ellátja továbbá mindazon feladatokat, amellyel a képviselő-testület és a polgármester megbízza

  e) A jegyző a képviselő-testület ülésén jelzi, ha valamely döntési javaslat jogszabálysértő, ez a tény a jegyzőkönyvben is rögzítésre kerül.



  1. Az aljegyző


41. §


(1) A képviselő-testület a jegyző helyettesítésére a képesítési követelményeknek megfelelő aljegyzőt nevez ki pályázat útján.


(2) Az aljegyző feladatát a jegyző határozza meg.


(3) A jegyzői és aljegyzői tisztség 6 hónapot meg nem haladó egyidejű betöltetlensége, vagy egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a feladat ellátásához szükséges iskolai végzettséggel rendelkező köztisztviselő látja el.

IX. fejezet


A képviselői-testület társulásai


42. §

(1) A képviselő-testület feladatainak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz    részt.


(2) A képviselő-testület az alábbi önkormányzati társulások tagja:

a.) Onga és Társult Települések Szociális és Gyermekjóléti Társulása

b.) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás

c.) Körömi Agglomeráció Szennyvíztisztító Fejlesztési Önkormányzati Társulás


(3)  A Társulási Tanácsokban Onga Város Önkormányzatát a polgármester képviseli.


(4) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, vagy együttes akadályoztatásuk, esetén a képviselő-testület határozatban jelöli meg a helyettesítésére jogosult személyt.

X.  fejezet


Az önkormányzat költségvetése és vagyona


43. §

(1) Az önkormányzat gazdálkodásával, költségvetésével és vagyonával kapcsolatos rendelkezéseit a képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletekben szabályozza.


(2) A képviselő-testület az önkormányzat belső pénzügyi ellenőrzését folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzéssel, valamint külső szakmai szervezet szolgáltatásának igénybevételével biztosítja

XI. fejezet


Együttműködés a települési nemzetiségi önkormányzattal


44. §


(1) Az önkormányzat a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók értékeinek kifejezésre juttatása, a helyi nemzetiségi életkörülményeinek javítása, kulturális értékeinek megőrzése érdekében együttműködik a közvetlen választással létrehozott roma nemzetiségi önkormányzattal. (továbbiakban: nemzetiségi önkormányzat)



(2) A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Njtv.) vonatkozó rendelkezése alapján, az ott felsorolt témakörökben meghozandó helyi önkormányzati határozat kapcsán a nemzetiségi önkormányzatokat véleményezési, egyetértési jog illeti meg.


(3) Azon előterjesztéseknél, melyek esetében a Njtv. alapján a nemzetiségi önkormányzatot egyetértési, véleményezési jog illeti meg, annak beszerzéséről a polgármester gondoskodik.


(4) Az önkormányzat az Ongai Polgármesteri Hivatal útján gondoskodik a nemzetiségi önkormányzat működésével kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról.


(5) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat részére Együttműködési megállapodásban foglaltak szerint biztosítja a működés feltételeit. (4. függelék)


(6) Az (5) bekezdésben foglalt megállapodást szükség szerint, de évente legalább egyszer felül kell vizsgálni.


(7) Az önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ügyekben a nemzetiségi közügyek intézése érdekében a polgármesternél lehet kezdeményezni a képviselő-testület eljárását, ilyen ügyekről tájékoztatás kérését, javaslat tételét.


(8) A polgármester az Njtv-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve tájékoztatás megadása iránt intézkedni.


(9) A nemzetiségi önkormányzatnak az Njtv-ben rögzített egyetértési és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntését, a kialakított és írásba foglalt véleményét a polgármesternek kell megküldeni.


(10) A települési nemzetiségi önkormányzatnak a polgármesterhez eljuttatott kezdeményezését, javaslatát, véleményét, egyetértését a képviselő-testület ülésén a kapcsolódó előterjesztés tárgyalásakor vagy önálló előterjesztésben ismertetni kell.


XII. fejezet


Helyi népszavazás


45. §


A képviselő-testület a helyi népszavazással kapcsolatos szabályokról önálló önkormányzati rendeletet alkot.

XIII. Fejezet


Záró rendelkezések


46. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Onga Város Önkormányzata Képviselő-testületének és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 15/2013. (VIII. 28.), 17/2013. (IX. 25.),  3/2015. (II. 12.), 1/2016. (II. 10.), 12/2016. (X. 26.), 16/2016. (XII.14.) és 1/2017. (I. 18.) önkormányzati rendeletekkel módosított 8/2013. (IV. 24.) önkormányzati rendelete.



                     Dr. Madzin Tibor                                                        Farkas Lászlóné

                       polgármester                                                                      jegyző