Tiszakeszi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018.(V.2.) önkormányzati rendelete
a szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2018. 05. 03- 2019. 08. 27Tiszakeszi Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2018.(V.2.) önkormányzati rendelete
a szervezeti és működési szabályzatáról
2018-05-03-tól 2019-08-27-ig
Tiszakeszi Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Általános rendelkezések
1.§
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tiszakeszi Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: 3458 Tiszakeszi, Községháza út 46. szám
(3) Az önkormányzat honlapjának címe: www.tiszakeszi.hu
(4) Az önkormányzat elektronikus levelezési címe: phkeszi@bicomix.hu
(5) Az önkormányzat önálló jogi személy.
(6) Az önkormányzat illetékességi területe: Tiszakeszi község közigazgatási területe, beleértve a bel- és külterületeket.
(7) Az önkormányzat közigazgatási területét az 1. függelék tartalmazza.
(8) Az önkormányzat telephelye: 3458 Tiszakeszi, Községháza u. 18. (Tiszakeszi Csillagfény Biztos Kezdet Gyerekház)
2.§
(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
- Tiszakeszi címere: Hegyestalpú címerpajzs kék mezejében (címertanilag) jobbra úszó ezüst kecsege.
- Tiszakeszi zászlaja: Vörös, két fehér sávval (ún. pólyával), s a leírt címerrel.
- Tiszakeszi Községi Önkormányzat Polgármestere, Jegyzője, valamint Tiszakeszi Község Önkormányzata feliratú – Magyarország címerével ellátott – körbélyegző. (2) Az önkormányzat Polgármesteri Hivatalának hivatalos megnevezése: Tiszakeszi Polgármesteri Hivatal.(3) Tiszakeszi Polgármesteri Hivatal székhelye: 3458 Tiszakeszi, Községháza út 46. szám.(4)A Polgármesteri Hivatal szervezeti tagozódását, feladatait és működésének szabályait a 3. függelék tartalmazza, melyet a képviselő-testület határozatban hagy jóvá.(5) A képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét.(6) A Képviselő-testület önálló önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat. A kitüntetettek névsorát jelen rendelet 4. függeléke tartalmazza.
3.§
(1) Az önkormányzat hivatalos honlapjának (www.tiszakeszi.hu) tartalmaznia kell különösen:
- tájékoztatást a Képviselő-testület fontosabb döntéseiről
- közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat
- a fontosabb társadalmi eseményeket
- intézményekről szóló tájékoztatókat.
2. Az önkormányzat feladat- és hatáskörei
4.§
(1) A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) és más törvény határozhat meg.
(2) Az önkormányzat az Mötv-ben meghatározott helyben biztosítható feladatok ellátásáról az alábbiak szerint gondoskodik:
a) a település egész területét érintő egészséges ivóvízellátásról: üzemeltetővel kötött közszolgáltatási szerződés útján;
b) az óvodai nevelésről: a Hétszínvirág Óvoda útján;
c) az egészségügyi alapellátásról: egészségügyi ellátást biztosító gazdasági társasággal kötött feladat-ellátási szerződéssel, továbbá közalkalmazotti jogviszonyba kinevezett alkalmazottakkal (védőnők).
d) A gyermekjóléti szolgáltatásokról és ellátásokról: önkormányzati társulás útján fenntartott és működtetett intézmény: Mezőcsáti Kistérség Humánszolgáltató Központ; valamint saját fenntartású intézmény útján: Élelmezési Központ
e) szociális szolgáltatások és ellátások
f) A közvilágításról: üzemeltetővel kötött közszolgálati szerződés útján
g) Kulturális szolgáltatások biztosításáról és közművelődési intézmény fenntartásáról: saját fenntartású intézménye a Művelődési Központ és Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér útján.
h) Hulladékgazdálkodásról: társulás útján
i) sport és ifjúsági ügyek
j) helyi piac fenntartása
k) Ravatalozó működtetése
l) Önkormányzati tulajdonú földutak fenntartása
(3) A Képviselő-testület gazdasági helyzetének függvényében önként vállalja az alábbi feladatok ellátását:
a) Civil szerveződések támogatása
b) Egyházak támogatása
c) Hagyományőrző rendezvények fenntartása
d) Helyi elismerő címek, kitüntetések adományozása
e) Nem kötelező pénzbeli szociális ellátások biztosítása: Bursa Hungarica támogatás, intézményi térítési díj támogatás;
f) Kompközlekedés biztosítása
(4) Az ellátott feladatok szakfeladatok szerinti besorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(5) Az önkormányzat által ellátott közszolgáltatások, valamint az önként vállalt feladatok tárgyában - a lakosság igényei és az anyagi lehetőségek alapján – az éves költségvetésben – fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalnia a Képviselő-testületnek.
5.§
(1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozó feladat és hatásköröket az Mötv. 42.§-a határozza meg.
(2) A Képviselő-testület a polgármesterre, a jegyzőre, bizottságaira és társulásaira hatáskört ruházhat át, és azt visszavonhatja. Az átruházott hatáskörében eljáró szervének, önkormányzati hatósági ügyben hozott határozata ellen jogorvoslattal a képviselő-testülethez lehet fordulni.
(3) A Képviselő-testület átruházott hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.
3. A Képviselő-testület és szervei
Önkormányzati képviselők
6.§
(1) Az önkormányzat Képviselő-testületének tagjai a polgármester és 6 fő települési önkormányzati képviselő, akik névsorát a 2. függelék tartalmazza.
(2) A képviselő az Mötv-ben rögzített jogok és kötelezettségek mellett köteles
a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában
b) köteles előzetesen írásban vagy szóban bejelenteni, ha a Képviselő-testület vagy a bizottságának ülésén a megjelenésben akadályoztatva van
c) kapcsolatot tartani a település polgáraival, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel, helyi civil szervezetekkel.
Bizottságok
7.§
(1) A Képviselő-testület egyes önkormányzati feladatok ellátására a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi Bizottság 3 taggal
b) Humán, Szociális és Sport Bizottság 3 taggal.
(2) A tagokat és a bizottság elnökét a Képviselő-testület választja meg. A tagok névsorát a 2. függelék tartalmazza.
(3) A bizottságot annak elnöke képviseli.
(4) A tagok megválasztása során figyelemmel kell lenni arra, hogy a bizottság munkájába kerüljenek bevonásra az adott területen tevékenykedő, nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkező külső résztvevők is.
(5) A képviselő-testület az egyes bizottságok által ellátandó feladatokat a 3. melléklet szerint határozza meg.
(6) A bizottság feladata elsősorban a Képviselő-testület munkájának elősegítése. A döntés-előkészítő feladata körében a bizottságok jogosultak:
- bármely ügyet a képviselő-testület elé terjeszteni
- az indítványokat a képviselő-testületi ülés előtt megtárgyalni és ezt követően a képviselő-testület elé terjeszteni.
- külső szakembereket a bizottság munkájába bevonni.
- A munkatervben elfogadott napirendi pontok csak – az előterjesztés tárgya szerint illetékes – bizottsági megtárgyalást követően terjeszthetők a képviselő-testület elé.
- Az előterjesztés tárgya szerint illetékes bizottság állásfoglalásával kell a képviselő-testület elé terjeszteni a rendeletek elfogadásával, módosításával, hatályon kívül helyezésével kapcsolatos előterjesztéseket.
- A Pénzügyi Bizottság állásfoglalásával kell a Képviselő-testület elé terjeszteni a vagyonrendelet szerint a képviselő-testület hatáskörébe tartozó döntéseket.
- A bizottságok nem képviselő tagjai az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (3) bekezdés e) pontjában foglaltak alapján évente vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek.
A polgármester, alpolgármester
8.§
(1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el. A polgármester foglalkoztatási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. határozza meg.
82) A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a „Tiszakeszi Község Polgármestere” felirat olvasható.
9.§
(1) A polgármester feladatai az Mötv. 67.§-a alapján:
a) A képviselő-testület döntései szerint és saját hatáskörében irányítja a Polgármesteri Hivatalt.
b) A jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a Polgármesteri Hivatalnak a feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában.
c) Dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörökben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatal ügyintézőjére.
d) A jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásának, létszámának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására.
e) A hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.
f) Gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében.
g) Gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők és a védőnők tekintetében.
(2) A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott feladatai ellátása során
a) képviseli az önkormányzatot,
b) szervezi és biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését,
c) segíti a képviselők munkáját,
d) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról,
e) gondoskodik a helyi fórumok szervezéséről,
f) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, a helyi civil szervezeteket,
g) kapcsolatot tart a felsőbb szintű szervekkel, a megyei közgyűléssel, az országgyűlési képviselőkkel, más település és a szomszédos települések önkormányzataival, a helyi pártok és társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések vezetőivel, a történelmi egyházak vezetőivel,
h) A polgármester az Mötv. 68.§ (2) bekezdése alapján a képviselő-testület határozatképtelensége vagy a határozathozatal hiánya miatt döntést hozhat az Mötv. 42.§-ában nem tartozó minden ügyben, ha azt törvény nem tiltja.
i) A polgármester az Mötv. 68.§ (3) bekezdése alapján két testületi ülés közötti időszakban döntést hozhat az Mötv. 42.§-ában nem tartozó halaszthatatlan önkormányzati ügyekben, ha azt törvény nem tiltja.
j) A polgármester a költségvetési források felhasználásáról az önkormányzati vagyonrendeletben foglaltak szerint dönthet.
10.§
(1) A képviselő-testület tagjai közül egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester feladatait és munkarendjét a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester távolléte, vagy tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester teljes jogkörrel helyettesíti a polgármestert.
(4) Ha a polgármester és az alpolgármesteri tisztségek egyidejűleg nincsenek betöltve, illetve tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a Képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozóan a hatáskört a Pénzügyi Bizottság elnöke gyakorolja, illetve képviseli az önkormányzatot a Mezőcsáti Többcélú Kistérségi Társulás Társulás, a Mezőcsáti Területfejlesztési Önkormányzati Társulás, a Dél-borsodi Sürgősségi Betegellátási Társulás és a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás ülésein.
A jegyző
11.§
(1) A polgármester, pályázat alapján - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény alapján – határozatlan időre nevezi ki a jegyzőt.
(2) A jegyző vezeti a Polgármesteri Hivatalt, és ellátja az Mötv. 81.§ (3) bekezdésében meghatározott feladatokat.
(3) A jegyzőt távolléte esetén teljes jogkörrel az adóigazgatási ügyintéző helyettesíti.
(4) A jegyzői és az adóigazgatási ügyintézői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatok ellátásáról az igazgatási ügyintéző gondoskodik.
Társulások
12.§
(1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) A társulás célja és rendeltetése:
a) társult településsel, vagy településekkel együtt közös intézmény fenntartása
b) tervek, fejlesztési koncepciók, programok egyeztetése, közös megvalósítása
c) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása
d) a lakosság szélesebb körének a közügyekbe való bevonása
e) a közös érdekképviselet, közös fellépés meghatározott közös érdekű feladatok ellátására.
(3) A képviselő-testület a rendelkezésre álló eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak.
A képviselő-testület és a bizottságok működése
A képviselő-testület megalakulása
13.§
(1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül össze kell hívni. Az ülést a polgármester hívja össze és vezeti.
(2) Az alakuló ülés első napirendjeként a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatót ad a választás eredményéről. Az alakuló ülésen a polgármester és a települési képviselők esküt tesznek. Az alakuló ülésen kell megválasztani az alpolgármester, dönteni kell a bizottságok létrehozásáról, illetve tagjainak megválasztásáról, a polgármester illetményéről, az alpolgármester és a képviselők tiszteletdíjáról.
(3) A polgármester az alakuló ülésen, de legkésőbb a költségvetés tárgyalásával egyidejűleg gazdasági programot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely a Képviselő-testület megbízásának időtartamára a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseket és feladatokat tartalmazza.
Ülések összehívása
14.§
(1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 8 ülést tart, a hónap utolsó hetében. Az ülések tartásának rendszeres helyszíne a Polgármesteri Hivatal Tanácsterme, időpontja 14 óra.
(2) A képviselő-testület féléves munkaterv alapján működik. A féléves munkaterv a Képviselő-testület által tárgyalásra kerülő főbb napirendeket fogalmazza meg havi bontásban.
(3) A munkaterv javaslatot a jegyző készíti el, és a polgármester terjeszti jóváhagyás céljából a képviselő-testület elé. A fő napirendek csak a munkatervben meghatározott bizottság előzetes véleményének kikérésével terjeszthetők elő.
(4) Az üléseket a polgármester, annak távollétében az alpolgármester hívja össze és vezeti. Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt legalább 5 nappal korábban megkapják. A nagyobb terjedelmű, egyszeri áttekintést igénylő előterjesztések a képviselők részére elektronikus úton is továbbíthatók. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(5) Sürgős, halasztást nem tűrő esetekben a képviselő-testület azonnal összehívható telefonon, szóban, vagy szöveges üzenettel.
(6) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) képviselőket,
b) jegyzőt,
c) helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,
d) napirendi pontok előadóit,
e) intézményvezetőket, az intézményt érintő témájú napirendre,
f) akiket a polgármester meghív.
(7) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához:
a) a bizottságok nem képviselő tagjait,
b) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,
c) civil szervezetek képviselőit,
d) akit a polgármester az ülésre meghívott.
(8) A polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni a kezdeményezés kézhezvételétől számított 3 napon belül a képviselők egynegyedének, illetve a Képviselő-testület bizottságainak a napirendet is tartalmazó indítványára.
Nyilvánosság
15.§
(1) A képviselő-testület, valamint a bizottságok ülései nyilvánosak.
(2) Az ülések időpontját, helyét és napirendjét – a meghívó képviselőknek történő megküldés időpontjában – hirdetmény útján közzé kell tenni a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a település hivatalos honlapján azzal, hogy az ülés napirendi anyagát (zárt ülés kivételével) a Polgármesteri Hivatalban meg lehet tekinteni.
(3) A képviselő testület-, valamint a bizottságainak üléseire a település önszerveződő közösségeinek, helyi civil szervezeteinek képviselőjét a tevékenységi körüket érintő napirend tárgyalásához esetileg, tanácskozási joggal kell meghívni.
(4) Az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőit a tevékenységüket érintő napirendek képviselő-testületi-, és bizottsági tárgyalásához – tanácskozási joggal – meg kell hívni.
(5) A különböző szakmai kamarákat a tevékenységi köröket érintő előterjesztésekről – annak megküldésével – előzetesen tájékoztatni kell.
(6) A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzattal összefüggő híreknek
az önkormányzat által működtetett települési honlapon (www.tiszakeszi.hu) történő közzététele.
A Képviselő –testület ülésének menete
16.§
(1) A polgármester az ülés megnyitását követően
a) megállapítja a Képviselő-testület határozatképességét. Határozatképtelenség esetén az ülést elnapolja, s gondoskodik annak azonos napirenddel történő 8 napon belüli újbóli összehívásáról.
b) Javaslatot tesz a jegyzőkönyvvezető és 2 fő jegyzőkönyv-hitelesítő személyére és megszavaztatja azt.
c) Javaslatot tesz a megvitatásra kerülő napirendekre, a tárgyalás sorrendjére. A képviselő-testület – nyílt szavazással az egyik kéz magasba emelésével – dönt az ülés napirendi pontjainak elfogadásáról.
ca) Indokolt esetben lehetőséget biztosít napirend előtti felszólalásra.
d) Napirendi pontonként külön-külön megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát. Elsőként a napirendi előadóját illeti meg a szó, aki az előterjesztet írásos anyaghoz szóbeli kiegészítést tehet.
e) Szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat, rendeleteket. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.
f) A szavazás az egyik kéz magasba tartásával manuálisan történik.
k) Kihirdeti a szavazás eredményét és az elfogadott határozatokat.
g) Az egyebek napirendi pont keretében tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről, különös tekintettel az általa tett intézkedésekről.
(2) A levezető elnök jogai és kötelességei az ülés során:
a) folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet, határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti,
b) biztosítja a képviselők interpellációs, kérdezési jogát, ehhez megadja a szót,
c) az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező résztvevőnek megadja a szót,
d) tárgyalási szünetet rendel el a tanácskozás folyamatát akadályozó körülmény felmerülésekor,
e) az ülést meghatározott időre megszakítja vagy berekeszti,
f) megvonhatja a szót a felszólalótól, amennyiben a felszólalás időtartama a 6 percet, ismételt felszólalás esetén a 3 percet meghaladja,
g) megtagadja a szót a további hozzászólást kérőtől, amennyiben a már feltett kérdésére adott választ a képviselő- testület nyílt szavazással egyszerű szótöbbséggel elfogadja,
h) indítványozhatja a tárgyalt napirend keretében a vita lezárását a vita 30. percétől, erről a képviselő-testület nyílt szavazással egyszerű szótöbbséggel dönt,
i) soron kívüli felszólalást engedélyezhet,
j) figyelmeztetheti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától,
k) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,
l) rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
m) figyelmezteti azt a hallgatóságban megjelent állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A tájékoztató napirendek felett nem lehet vitát nyitni. Azokat a napirendeket, amelyek tárgyalása elmaradt, fel kell venni a munkaterv szerint soron következő ülés napirendjére. A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma napirendről történő levételét, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(4) A napirend tárgyalása során és a szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat, vagy indítvány tekintetében törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.
(5) A hozzászólások időbeni korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet, illetve javasolhatja a vita lezárását. Erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szavazással határoz.
(6) A képviselő-testület elhatározhatja, hogy a kiemelkedően fontos ügyeket két fordulóban – előbb az elveket, majd a konkrét döntéstervezetet – tárgyalja meg.
(7) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49.§-a szerinti személyes érintettségét nem jelenti be, és a képviselő-testület így nem határoz a döntésből való kizárásáról, és ezt a testületi ülést követő 60 napon belül bárki írásban jelzi, akkor:
a) a döntés hatályban marad, ha azt legalább 4 képviselő megszavazta,
b) a döntést ismételten a testület elé kell terjeszteni megerősítésre, vagy elvetésre, ha a 4 szavazatnál kevesebbel lett elfogadva.
Előterjesztés
17.§
(1) Előterjesztésnek minősül:
a) a határozati javaslat,
b) a rendelettervezet,
c) a beszámoló,
d) a tájékoztató.
(2) Az előterjesztés megtételére jogosultak:
a) a képviselő-testület bizottságai,
b) a polgármester,
c) a képviselő-testületi tag,
d) a jegyző,
e) az önkormányzati fenntartású intézmény vezetője,
f) mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés elkészítésére kötelez, illetve felkér.
(3) A képviselő-testületi ülésre az önálló napirend írásban, kivételesen szóban kerül benyújtásra. Az egyéb kiegészítések szóban is előterjeszthetők. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(4) A képviselő-testület féléves munkatervében határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá amely előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek, kivéve a sürgősségi indítvány által tárgyalt ügyeket. A bizottság a véleményét a testületi ülésen írásban vagy szóban terjesztheti elő.
(5) A sürgősségi indítvány előterjesztésre a képviselő-testületi bizottság elnökei, a polgármester, a képviselők és a jegyző jogosult. Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely a meghívóban nem szerepel vagy az ülés előtt az illetékes bizottság indítvány hiányában nem tárgyalja.
(6) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a tárgy pontos meghatározását,
b) az előkészítésben résztvevők megnevezését,
c) a döntés-előkészítés során beszerzett véleményeket,
d) az adott tárgykörrel kapcsolatos hatályos jogszabályok pontos felsorolását,
e) utalást azokra a dokumentumokra, döntésekre, szabályzatokra, amelyek az adott előterjesztéshez kapcsolódnak,
f) a korábban hozott kapcsolódó döntéseket – amennyiben a képviselő-testület által már tárgyalt tárgykörben készül előterjesztés,
g) egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot,
h) a hozandó döntés indokainak felsorolását,
i) vagylagos előterjesztés esetén egymástól elkülöníthető megfogalmazásokat, döntési alternatívákat- bemutatva az egyes döntések következményeit, előnyeit, hátrányait,
j) az adott döntés meghozatalának pénzügyi vonzatát és a költségvetésre gyakorolt hatását, az adott költségvetési sor megjelölésével,
k) költség felmerülése esetén, hogy milyen forrásból biztosítható annak fedezete,
l) szükség szerint a felelős és a végrehajtási határidő megjelölését.
(7) A lakosság széles körét érintő kérdésekben – ha az előterjesztés előkészítésére legalább 3 hónap rendelkezésre áll – hatásvizsgálatot kell készíteni a döntések várható következményeiről, amit az előterjesztésben be kell mutatni, be kell számolni a közzétett rendelet- tervezetekre érkezett lakossági jelzésekről és egyéb szervek véleményéről.
Döntéshozatal
18.§
(1) Minősített többség – a megválasztott települési képviselők több mint a felének szavazata, azaz legalább 4 szavazat – szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott esetekben, továbbá:
a) hitelfelvételhez, kötvény kibocsátásához, önkormányzati vagyon elidegenítéséhez,
b) kezességvállaláshoz,
c) az önkormányzat vagyonát 500.000,- Ft-ot meghaladó értékben érintő határozat meghozatalához,
d) kitüntetéshez (díszpolgári cím adományozásához),
e) helyi népszavazás kiírásához,
f) amit az önkormányzat rendeletében minősített többségű elfogadáshoz köt.
(2) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben az Mötv. ezt lehetővé teszi. A titkos szavazást bármely képviselő kezdeményezheti, a kezdeményezésről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. A titkos szavazás arra kijelölt helyiség és urna igénybevételével történik, a szavazás számszerű eredményét és a döntést határozat formájában a testületi ülésről készült jegyzőkönyv tartalmazza.
(3) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt a törvény előírja. Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást tartani nem lehet.
(4) A névszerinti szavazás során az elnök felolvassa a képviselő-testület tagjainak nevét, és a jelenlevő tagok – a nevük felolvasását követően – „igen”-nel, vagy „nem”-mel, vagy „tartózkodóm”-mal szavaznak. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
19.§
(1) A bizottságok üléseiket a képviselő-testület üléseihez igazodóan szükség szerint tartják. A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.
(2) A bizottsági ülést össze kell hívni:
a) a képviselő-testület döntése alapján,
b) a polgármester indítványára,
c) legalább 2 bizottsági tag kezdeményezésére.
(3) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, Melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(4) A bizottság azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben azt az Mötv. kötelezővé teszi, illetve, ha arra lehetőséget biztosít, és az érintett ezt kéri.
Jegyzőkönyv
20.§
(1) A képviselő-testület üléséről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. Ebből:
a) az első példányt a jegyző kezeli, melyet évente be kell köttetni,
b) a második példányt meg kell küldeni 15 napon belül a B.A.Z. Megyei kormányhivatal vezetőjének.
(2) A testületi ülés nyilvános részét mellékleteivel együtt – a lakosság tájékoztatása érdekében – a település honlapján (www.tiszakeszi.hu) is közzé kell tenni.
(3) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon kívül tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselők nevét,
b) az ülésre esetlegesen késve érkezők nevét és az érkezésük időpontját,
c) az ülésen tanácskozási joggal résztvevők nevét,
d) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, a hozzászólások és válaszok lényegét,
e) a határozathozatal módját,
f) a polgármester esetleges intézkedéseit, az elhangzott kérdéseket,
g) az ülés bezárásának időpontját,
h) a nemzetiségi véleményt,
i) dátumot, bélyegzőlenyomatot.
(4) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) a meghívót,
b) a kiküldött-, és kiosztott anyagokat (előterjesztéseket, beszámolókat, tájékoztatókat)
c) a jelenléti ívet,
d) a névszerinti szavazás jegyzékét,
e) a kihirdetett rendeletet.
21.§
(1) A bizottság üléséről készült jegyzőkönyv tartalmára, aláírására az Mötv. 60.§-ában foglaltak az irányadóak.
A képviselő-testület döntései
22.§
(1) A képviselő-testület normatív határozatait külön-külön évente egytől kezdődő folyamatos arab sorszámokkal kell ellátni.
(2) A határozat megjelölése tartalmazza a képviselő-testület megnevezését, a határozat sorszámát a közzététel dátumával, valamint a határozat megjelölést a következők szerint:
„Tiszakeszi Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/20…. (közzététel dátuma) határozata”.
(3) A határozatnak a megjelölésen kívül tartalmaznia kell:
a képviselő testület döntését,
a szükséges intézkedéseket
a végrehajtásért felelős megnevezését,
a végrehajtás határidejét.
(4) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet. A határozatokat elfogadásukat dátumával követő 8 munkanapon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
(5) Nem minősül normatív határozatnak, így nem kell sorszámozással ellátni az alábbi döntéseket:
a) az ügyrendi kérdésekben hozott döntés (napirend elfogadása, döntés szavazás módjáról, döntés személyes érintettségről),
b) a tájékoztatók-, beszámolók elfogadása.
23.§
(1) Önkormányzati rendelet megalkotását, módosítását és hatályon kívül helyezését kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) a települési képviselők,
c) az önkormányzat bizottságai,
d) a jegyző,
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki azt az illetékes bizottsággal és a jegyzővel véleményezteti, majd a képviselő-testület elé terjeszti. A rendeletalkotás szükségességében a képviselő-testület állást foglal.
(3) A képviselő-testület megbízhatja bármely bizottságát a rendelettervezet előkészítésével. A rendelettervezetet a jegyző minden esetben véleményezi. A rendelettervezet előkészítésében részt vesznek a polgármesteri hivatal tárgy szerint érintett munkatársai.
(4) A rendelet kihirdetéséről és nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. A rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.
(5) A kihirdetett rendeletet a település honlapján (www.tiszakeszi.hu) is közzé kell tenni.
6. Közmeghallgatás, lakossági fórumok
24.§
(1) A képviselő-testület közmeghallgatással és lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre.
(2) Közmeghallgatást a képviselő-testület minden évben egy alkalommal tart.
(3) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok értelemszerűen irányadóak.
25.§
(1) A képviselő-testület – szükség szerint – lakossági fórumot szervez:
a) lakosság széles körét érintő, fejlesztési, beruházási kérdésekben,
b) a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra,
c) a közvetlen tájékoztatásra,
d) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) Fontosabb lakossági fórumok:
a) állampolgári közösségek rendezvényei,
b) érdekegyeztető tanácskozás.
7. Az önkormányzati gazdálkodás
26.§
(1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot. Megalkotására nézve a vonatkozó jogszabályok az irányadók. A gazdálkodásra vonatkozó részletes előírásokat a költségvetésről szóló rendelet állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését két fordulóban tárgyalja meg.
27.§
(1) A képviselő-testület az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről saját hatáskörben dönt.
(2) A képviselő-testület az Önkormányzat belső ellenőrzéséről vállalkozási szerződés útján gondoskodik.
28.§
(1) A képviselő-testület az önkormányzati tulajdon és a vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.
(2) Az Önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról a képviselő-testület a lakosságot évente egyszer átfogóan tájékoztatja.
8. A települési nemzetiségi önkormányzat és azok működésével kapcsolatos szabályok
29.§
(1) Tiszakeszi településen az alábbi nemzetiségi önkormányzat működik: Tiszakeszi Roma Nemzetiségi Önkormányzat.
(2) A Polgármesteri Hivatal gondoskodik a települési nemzetiségi önkormányzat bevételeivel és kiadásaival kapcsolatban a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatok ellátásáról. Az önkormányzat és a települési nemzetiségi önkormányzat a feladatok ellátásának részletes szabályait a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerinti megállapodásban rendezik.
(3) Az önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzati feladatok ellátásához megállapodás alapján ingyenesen helyiséget biztosít a helyben működő nemzetiségi önkormányzat részére. Megállapodás alapján biztosítja a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerinti működési feltételeket, a polgármesteri hivatal útján ellátja a testületi ülések és a döntések előkészítésével kapcsolatos feladatokat, valamint a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási, nyilvántartási, iratkezelési feladatokat és az ezzel járó költségeket a polgármesteri hivatal költségvetésében biztosítja.
(4) Az önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzattal történő együttműködés során a javaslatok kezdeményezésének rendjét, a véleményezési és egyetértési jog gyakorlását a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerint biztosítja.
9. Záró, vegyes rendelkezések
30.§
(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Jelen rendelet a hatálybalépéssel egyidejűleg hatályát veszti Tiszakeszi Község Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2013. (VI.14.) önkormányzati rendelet, és az azt módosító 6/2014. (IV.30.), 10/2014. (X.22.), 12/2014. (XI.26.), 13/2015. (IX.23.), 2/2016. (II.15.), 6/2017. (IV.28.) önkormányzati rendeletek.
Sipos Imre Kruj Tímea
polgármester jegyző