HAJDÚDOROG VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK KÉPVISELŐ-TESTÜLETE 5/2018.(II.20.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE

Hajdúdorog Város településképének védelméről

Hatályos: 2024. 08. 06

HAJDÚDOROG VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK KÉPVISELŐ-TESTÜLETE 5/2018.(II.20.) ÖNKORMÁNYZATI RENDELETE

Hajdúdorog Város településképének védelméről

2024.08.06.

Hajdúdorog Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (12. § (2) bekezdésében és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 57. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. §-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró

· az állami főépítész hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal;
· Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság,
· Miniszterelnökség, mint a kulturális örökség védelméért felelős miniszter,
· Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság;
· a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal örökségvédelmi hatáskörben eljáró járási hivatal; valamint
· a partnerségi egyeztetés szabályai szerint bevont partnerek (teljes helyi lakosság, érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetek, vallási közösségek)
véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS - BEVEZETŐ-RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja

1. § (1) A Város sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása:

a) a helyi építészeti örökség egyedi védelem (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározásával, a védetté nyilvánítás a védelem megszüntetés szabályozásával;

b) településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával;

c) településképi követelmények meghatározásával;

d) településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával.

A helyi védelem célja

2. § (1) A település településképe és történelme szempontjából meghatározó, hagyományt őrző, a közösségek munkáját és kultúráját tükröző, sajátos megjelenésű építészeti örökség kiemelkedő, településképet meghatározó értékű elemeinek védelme, a jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása.

(2) A helyi védelem alatt álló építészeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.

(3) Tilos a helyi védett építészeti örökség elemeinek veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése.

A településképi szempontból meghatározó területek megállapításának célja

3. § (1) A településkép szempontjából meghatározó területek megállapításának célja a településképhez illeszkedő településképi követelmények megállapításával a jellegzetes, értékes, helyi hagyományt őrző építészeti arculat megőrzése, a településkép kedvező alakítása:

a) az építési tevékenységgel érintett építményekre – ide értve a sajátos építményfajtákra is,

b) a helyi egyedi építészeti örökség védelmére, védetté nyilvánítására, a védettség megszüntetésére,

c) a reklámok és reklámhordozók, cégérek és egyéb műszaki berendezések elhelyezésére, alkalmazására, illetve tilalmára vonatkozóan.

A rendelet területi hatálya és alkalmazása

4. § (1) E rendelet területi hatálya Hajdúdorog város teljes közigazgatási területére terjed ki.

(2) E rendelet előírásait az önkormányzat képviselő-testülete által elfogadott településszerkezeti tervvel, helyi építési szabályzattal együtt kell alkalmazni.

(3) A beépítésre nem szánt területeket a helyi építési szabályzat és a hozzá tartozó szabályozási terv tartalmazza,ezen belül a településkép szempontjából meghatározó, természeti, táji védelemmel érintett területeket 15. § (3) szerint e terven kell beazonosítani.

Értelmező rendelkezések

5. § E rendelet alkalmazásában:

(1) -

(2) Cégtábla: kereskedelmi-, szolgáltató-, vagy vendéglátó létesítmény (helyiség, együttes) nevét és az ott folytatott tevékenységet a bejáratnál feltüntető tábla, illetve felirat, mely nem minősül reklámnak.

(3) Címtábla: e rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő, az intézmény vagy vállalkozás nevét, esetleg egyéb adatait feltüntető tábla, névtábla.

(4) Egyedi mobil tájékoztató tábla: információs vagy más célú berendezésnek minősülő olyan nem rögzített, egyedi méretű és akár változó feliratú tájékoztató, hirdető berendezés, mely a kereskedelmi- szolgáltató-vendéglátó tevékenység szolgáltatásairól – pl. étlapjáról stb. – ad tájékoztatást.

(5) Egyedi tájékoztató tábla: információs vagy más célú berendezésnek minősülő olyan – rögzített, egyedi méretű, állandó tartalmú – hirdető berendezés, mely gazdasági-, kereskedelmi-, szolgáltató-, vendéglátó tevékenységet végzők helyéről, irányáról, megnevezéséről, tevékenységéről, telephelyéről, nyitvatartásáról, megközelítéséről, ill. a település szolgáltató épületeiről, utcáiról ad információt;

(6) Épület főgerince: Az épület tömegét meghatározó, jellemzően az utcai traktus legmagasabb és leghosszabb gerince.

(7) Eredeti állapot: a védett építmény építésekor fennálló állapot vagy egy olyan későbbi állapot,melyet az értékvizsgálat a védelem elrendelésekor védendő értékként határozott meg.

(8) Értékvizsgálat: a települési érték helyi védelem alá helyezésének szakmai megalapozására szolgáló, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint annak minősülő munkarész.

(9) Földszínek: (más néven terra színek) tört, sötét, meleg színek, melyek színtartománya a vörös-narancs- sárga-zöldessárga.

(10) Helyi védett érték: helyi egyedi védett épület, műtárgy (építmény) és területi védelem összessége.

(11) Információs vagy más célú berendezés (utcabútor kategóriába tartozó): egyedi tájékoztató tábla, egyedi mobil tájékoztató tábla, önkormányzati információs tábla, totemoszlop, oszlop tartószerkezetű tábla, reklám pylon és reklámzászló, napvédő ponyva, transzparens vagy molinó amennyiben ezek részben reklámnak nem minősülő információs célt és közérdeket szolgálnak.”

(12) Önkormányzati információs tábla: olyan rögzített, egyedi méretű információs és más célú berendezésnek minősülő hirdető-berendezés, mely a helyi lakosok számára nyújt, rendszeresen változó tartalommal, közérdekű információkat, továbbá lehetőséget biztosít lakossági apróhirdetések, kisméretű hirdetések elhelyezésére.

(13) Pasztellszín: a színek nagyon világos és kis telítettségű árnyalatai, melyeknek (a szín mellett) csak fehértartalma van, fekete nincs.

(14) -

(15) Rikító szín: nagyon élénk, erőteljes, figyelemfelkeltő színek, melyeknek nagy a színtelítettsége.

(16) -

(17) Üzletfelirat: kereskedelmi-, szolgáltató- vagy vendéglátó, egy vagy több egységet magába foglaló építményen, a benne folyó tevékenységet hirdető feliratot hordozó berendezés, mely nem minősül reklámnak.

(18) Vállalkozást népszerűsítő felirat: vállalkozást népszerűsítő felirata benne folyó tevékenységet hirdető feliratot hordozó berendezés, mely nem minősül reklámnak.

(19) Transzparens vagy molinó: kifeszített vagy köztér felett átfeszített textil vagy textil jellegű egyéb anyagból készült reklámhordozó.

(20) Cégér: A településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8.) Korm. rendelet 2. § 1b. pontja szerinti épület tartozék.

(21) mozgatható hirdető berendezés:információs vagy más célú berendezésnek minősülő, olyan nem rögzített, egyedi méretű és akár változó feliratú tájékoztató, hirdető berendezés, mely a kereskedelmi-szolgáltató-vendéglátó tevékenység szolgáltatásairól ad tájékoztatást.

(22) Közterület: A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 11/F. § 1. pontja, valamint az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 2. § 13. pontja szerinti fogalom.

II. Fejezet

A HELYI VÉDELEM

A helyi védelem feladata

6. § (1) A helyi védelem feladata a helyi védelmet igénylő építészeti örökség:

a) meghatározása, dokumentálása,

b) védetté nyilvánítása, nyilvántartása,

c) megőrzése, megőriztetése,

(2) A védelem alatt álló építészeti örökség károsodásának megelőzése, illetve a károsodás csökkentésének vagy megszüntetésének elősegítése.

Helyi védelem általános szabályai

7. § (1) Helyi védelem alá helyezésről, illetve annak megszüntetéséről a Képviselő-testület rendelettel dönt.

(2) A helyi védelem alá helyezés alapjául az értékvizsgálat szolgál.

(3) Értékvizsgálat alapján bármely természetes vagy jogi személyírásban kezdeményezheti a védelem alá helyezést, illetve annak megszüntetését.

(4) A kezdeményezésnek tartalmaznia kell.

a) egyedi építmények és természeti értékek esetén:

aa) a védendő értékek megnevezését, szükség esetén körül határolását

ab) a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, épület-, illetve telekrész)

ac ) a védendő érték rövid leírását, dokumentálását (irodalom, fotók)
ad) a kezdeményezés indoklását
b) településszerkezet, településkép, karakter, védelemre javasolt együttes esetén:
ba) az együttes megnevezését,
bb) körül határolását,
bc)a védendő érték rövid leírását, dokumentálását,
bd) a kezdeményezés indoklását.

A védett érték nyilvántartása

8. § (1) A helyi védettségről nyilvántartást kell vezetni, mely nyilvános, abba bárki betekinthet.

(2) A nyilvántartás tartalmazza:

a) a védett érték megnevezését,

b) a védelem szakszerű, rövid indoklását,

c) fotódokumentációt,

d) a védettségi kategóriát (egyedi építészeti, területi, táji),

e) a helyrajzi számot.

(3) Egyedi védettség esetén a (2) bekezdésben felsoroltakon túl tartalmaznia kell:

a) a védett érték pontos helyét (utca, házszám, helyrajzi szám),

b) helyszínrajzot,

c) a védett érték rendeltetését és használatának módját.

(4) Területi védelem esetén (2) bekezdésben foglaltakon túl a nyilvántartásnak tartalmaznia kell a szabályozási tervvel azonosítható, a védett terület határát egyértelműen rögzítő helyszínrajzot.

A védett érték megjelölése

9. §

(1) A helyi védelem alatt álló épületet, építményt egységes táblával lehet megjelölni. A tábla szövege: Hajdúdorog Város Önkormányzatának Képviselő-testülete helyi védetté nyilvánította” „évszám”.
(2) 1
(3) A tábla elhelyezéséről – esetleges pótlásáról – a Hajdúdorogi Önkormányzati Képviselő-testület GAMESZ gondoskodik.

Testületi döntéssel összefüggő feladatok:

10. § (1) A kezdeményezés alapján induló eljárás során a döntés-előkészítés a megbízott települési főépítész feladata.

(2) A szükséges értékvizsgálat előkészítéséről és elkészíttetéséről a képviselő-testület gondoskodik.

(3) A helyi védelem alá helyezéskezdeményezése önkormányzati határozattal történik.

(4) A helyi védettség alá helyezési, illetve annak megszüntetésére irányuló eljárás megindításáról az érdekelteket értesíteni kell:

a) az egyedi értékre vonatkozó kezdeményezés esetén az értesítést az érdekeltnek írásban kézbesíteni kell. Az érdekeltek észrevételét követően dönt a Képviselő-testület a védetté nyilvánításról, vagy az észrevételezési határidő meghosszabbításáról. A védetté nyilvánítás rendelettel történik az észrevételek a védetté nyilvánítás során nem kötelező erejűek.

b) nem egyedi érték esetén az értesítés történhet kizárólag a helyben szokásos közhírré tétellel, a hivatalos hirdetőtáblán történő elhelyezéssel.

c) a használó értesítése a tulajdonos útján történik.

d) amennyiben az érdekeltek felkutatása aránytalan nehézségekbe ütközne, az értesítésüket a közhírré tétellel, azaz a hivatalos hirdetőtáblán elhelyezéssel megtörténtnek kell tekinteni.

(5) A védettséggel kapcsolatos javaslatot – az erről szóló döntést megelőzően a helyben szokásos módon 15 napra közhírré kell tenni, azaz a hivatalos hirdetőtáblán kell elhelyezni.

(6) A közhírré tétel, azaz a hivatalos hirdetőtáblán történő elhelyezés időtartama alatt a helyi védetté nyilvánítás javaslatát és a kapcsolódó értékvizsgálat megtekinthetőségét a polgármesteri hivatalban biztosítani kell.

11. § (1) Védett építmény teljes bontása csak a védelem megszüntetése után engedélyezhető.

A védelem megszüntetésének, vagy részleges bontás engedélyezésének feltételeként az egyes épületrészeknek, tartozékoknak, az új épületbe (épületeibe) történő beépítése, vagy annak megőrzése előírható.
(2) 2

12. § (1) A helyi védettség elrendelését vagy megszüntetését az ingatlan-nyilvántartásba be kell jegyeztetni.

(2) Az ingatlan-nyilvántartási bejegyzésről a jegyző gondoskodik.

(3) A bejegyzés esetleges elmaradása a védettséget nem érinti.

Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek

13. § (1) A védett értékek jó karbantartása, állapotuk megóvása, a tulajdonos kötelessége.

(2) A védett értékek megfelelő fenntartását és megőrzését – egyebek között – a rendeltetésnek megfelelő használattal kell biztosítani.

(3) Amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat a védett érték állagának romlásához vagy megsemmisüléséhez vezetne, úgy a polgármester településképi kötelezés formájában az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti a tulajdonost.

A helyi területi és egyedi védelem meghatározása

14. § (1) A helyi védettségű területeket az 2. számú melléklet tartalmazza.

(2) A helyi területi településszerkezeti, településképi védelem a kiskörutak által határolt városközpont beépítési, telepítési módját, az utcakép egységét védi.

(3) A területi védelem helyrajzi számosan is beazonosítható helyét a helyi építési szabályzatmellékletét képező szabályozási tervlap tartalmazza.

III. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETEK

ÉS TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

A településképi szempontból meghatározó és kiemelten kezelendő területek megállapítása

15. § (1) A településszerkezet, településkarakter, tájképi elem és egyéb helyi adottság alapján a településképi szempontból meghatározó területek térképi lehatárolását a belterületre vonatkozóan e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(2) Településkép szempontjából meghatározó területek

a) településközpont településrész, azt határoló külső teleksorral kibővítve a városba vezető négy főút által határolt kétoldali teleksorokkal, a Strandfürdő és a középiskola területeivel és azt övező teleksorral,

b) helyi védett érték területe,

c) régészeti érdekű terület és a régészeti lelőhely területe,

d) NATURA 2000 terület, tájvédelmi körzet területe, országos jelentőségű természetvédelmi terület, „ex lege” védett–természeti területek, az országos ökológiai hálózat magterülete és az ökológiai folyosó területe,

e) helyi jelentőségű természetvédelmi terület és a védett természeti érték,

f) a műemlék területe, a műemléki környezet területe.

(3)

a) A településkép szempontjából meghatározó, természeti és régészeti védelemmel érintett 15. § (2) bekezdés c)-f) pontok szerinti területek településképi, településkarakteri szempontból a beépítésre szánt és nem szánt településrész részét is képezik.

b) Területi lehatárolásukat a 4. § (3) figyelembe vételével, továbbá az országos jogszabályok alapján kell megállapítani.

Teljes közigazgatási területen az építmények anyaghasználatára vonatkozó általános építészeti követelmények

16. § (1) Az utcaképben közvetlenül megjelenő épületek, építmények tetőszerkezete nem fedhetők és nem újíthatók fel hullámpala, műanyag hullámlemez és trapézlemez, valamint bitumenes hullámlemez alkalmazásával.

(2) A tetőfedő anyagok közül a rikító színek nem, helyette a földszínek alkalmazhatók.

(3) A homlokzatok színezésére a pasztell árnyalatú földszíneken túl további színek nem alkalmazhatók. Az egyes épületek közterületről látható homlokzatainál a tetőfedő anyagainál, az egész objektumra nézve egységes arculat kialakítása követelmény.

(4) Zártsorú beépítés esetén a közterületbe 50 cm-re egy lépcsőfok benyúlhat, előkertes beépítés esetén lejtő vagy emelkedő rámpa a közterületbe nem nyúlhat be.

Belterületen a beépítésre szánt területén a településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi követelmények

17. § (1) A beépítés telepítési módját a kialakult állapothoz, a környezeti adottságokhoz igazítottan a helyi építési szabályzat határozza meg. Ettől eltérő, alkalmazandó telepítési mód nem kerül meghatározásra.

(2) A jellemző szintszámot, a környezeti adottságokhoz igazítottan, -a helyi építési szabályzat keretein belül kell megállapítani.

(3) -

(4) -

a) tömör kerítés esetén lábazat, továbbá fakerítés betét beépítése szükséges a kerítés hosszának legalább a felén vagy

b) a kerítés kapu és gépkocsi bejárati kapu részben áttört vagy áttört kialakítású kivitelben kell készülnie.

(5) A szabályzat közterületi alakítási terv lehatárolására kötelező előírást nem állapít meg.

A beépítésre nem szánt, településkép szempontjából meghatározó természet - és régészeti védelemmel érintett területekbe ékelődő

állattartó-, üzemi-, mezőgazdasági üzemi, különleges, valamint tanya funkciójú épületek tájba illesztési szabályai

18. § (1) Az épületek, építmények szabadon állóan, magastetővel, tájba illeszthető módon, telepszerű beépítéssel az alkalmazott üzemelés technológia és használat szerint csoportosítva helyezendők el.

(2) Az egyes épület összeépítések csak technológiával igazolt módon és esetben lehetségesek.

(3) -

(4) A telepet lombhullató növényzettel kell körbevenni.

19. § (1) Az újonnan kialakításra kerülő termelő, tároló és állattartó épületeket hosszúkásan legalább 1:2 arányban nyújtott, tömeggel, magas tetős kialakítással kell kialakítani. Ettől eltérni csak technológiával igazolt módon és esetben lehetséges.

(2) Az ipari funkciójú épületek esetén az egyszerű ipari formák alkalmazása az elsődleges, ezen belül a nagy fesztávú ipari csarnokszerkezet, a félnyereg tetős és lapos tetős kialakítású egyedi szerkezet is építhető.

(3) Szociális és iroda épületeken a hagyományos építőanyagok - különösen: tégla agyagcserép natúr fa – kizárólagos alkalmazása nem kötelező és síkban eltolt tömegkialakítással is építhetők. A túlságosan tördelt és manzárd tető kialakítás nem lehetséges.

(4) A szélvédelem és a táji látványvédelem biztosítása érdekében intenzív fásítás szükséges.

20. § (1) Az épületek homlokzata világos, pasztellszínezésűek lehetnek.

(2) Az épületek tetőfedése, homlokzati burkoló eleme nem készülhet tükröződő felülettel. Csak matt színezés, matt fémfelület alkalmazható cserépszínben.

(3) -

A településképi szempontjából meghatározó és kiemelten kezelendő területekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények

21. § (1) Rikító színű fémlemez, cserepes lemezfedés nem alkalmazható.

(2) Az épület szélességének, hosszanti méretének, arányainak megválasztása a környezet kialakult állapotához igazodjon.

(3) Az építéssel érintett telken tervezett építési tevékenység a településképbe illesztés biztosításához illeszkedjen a környezetében lévő:

a) tetőidomokhoz, azok formáihoz, az épület főgerinc irányokhoz,

b) kialakult párkánymagasságokhoz,

c) tetőfelépítmények jellegéhez, arányaihoz,

d) homlokzati arányokhoz, tömegarányokhoz

(4) A környezethez való illeszkedés határozza meg az egyedi homlokzatkialakítás módját. Ebből következően:

a) az illeszkedés érdekében a településrészen jellemző homlokzati nyílások arányrendszere, teljes homlokzati felülethez való aránya, a homlokzati díszítő elemek és tagozatok, továbbá színezés veendő figyelembe,

b) a tetőszerkezet kialakítása, hajlásszöge, a tetőgerinc magassága, tetőfelépítménye, anyaghasználata, annak színhasználata a környezet adottságaihoz illeszkedjen, akár lépcsőzetes magasságok alkalmazásával is,

c) az épület-ornamentika (díszítőelemek), anyaghasználat, homlokzati felületi megjelenés tekintetében az épülethez legyen arányos, illetve illeszkedő a környezetéhez. Az egyes épületek homlokzati színezésénél a rendelet 16. § (3) bekezdésében leírtak az irányadók.

22. § (1) Az építmények elhelyezésénél biztosítani kell a lehető legnagyobb összefüggő zöldfelület kialakítását:

a) az épület környezetében kialakult előkerttől nem eltérő telepítésével,

b) a táj és a termőhelyi adottságoknak megfelelő őshonos, nem allergén fásszárú növények telepítésével.

(2) A zöldfelület kialakítása során

a) nem ültethető: nem őshonos, allergén növényzet. A tájidegen növények listáját az1. sz. függelék tartalmazza.

b) a telekhatár mentén nem telepíthető fás szárú növényzet úgy, hogy az a szomszédos telek használatát korlátozza és ezzel szükségtelen zavarást okozzon,

c) amennyiben közcélú épület elhelyezés történik, úgy az épület – a helyi építési szabályzat keretein belül - mélyebb előkerttel is telepíthető, ha az így kialakított megnövekedett előkertet közkertként alakítják ki és azt megnyitják közhasználatra. Ettől eltérően nem lehet mélyebb az előkert.

23. § (1) Épületen, építményen, előkertbe az energiafogyasztást mérő berendezések takarás nélkül nem helyezhetők el.

(2) Épületek közterületre néző homlokzatán újonnan parapet konvektor, vagy klímaberendezés kültéri egysége nem helyezhető el.

(3) A bejárati elő lépcső, az akadálymentesítésre szolgáló építményt (rámpát és elemeit), közterületbe nyúló épületrészt és az utcai kerítést nem lehet úgy kialakítani, hogy

a) az a kapcsolódó közterület funkcionális használatát akadályozza, és ne igazodjon annak használatához. Az épülethez tartozó rámpák közterületbe nem nyúlhatnak.

b) a rámpa az utcaképben - előkert nélküli épület elhelyezés esetén - részben takarást biztosító építészeti kialakítás nélkül jelenjen meg.

(4) Magastetős épületen utcaképben megjelenő síktáblás napelem, napkollektor a ferde tetősíktól eltérő hajlásszögben nem helyezhető el. Lapostetős épületen utcaképben megjelenő síktáblás napelem, napkollektor takarás nélkül nem helyezhető el.

Nyilvántartott műemléki értékre vonatkozó

kiegészítő településképi követelmények

24. § (1) Nyilvántartott műemléki értékkel érintett ingatlanon elhelyezhető új épületek kialakítása igazodjon a védett épület, épületegyüttes eredeti struktúrájában betöltött pozíciójához. Biztosítani kell a védett épület látványának megőrzését. A szerkezeti homlokzatképzési, tömegképzési arányok, hangsúlyok nem tolódhatnak el a védett épülettől az új épület irányába.

(2) Nyilvántartott műemléki érték esetén a védett érték méltó településképi, illetve tájképi megjelenésének biztosítása érdekében a hagyományos, örökséget képviselő műszaki megoldások és építőanyagok elsődlegességét biztosítani kell.

A helyi területi védelemhez és kiemelten kezelendő területekhez kapcsolódó egyedi építészeti követelmények

25. §

.

(1) A tetőfedés anyaga égetett agyag vagy cserép lehet. A cserép színe natúr, vörös vagy barna földszínek lehetnek.
A tetőfelület 20%-án fémlemez és egyéb anyagú fedés is alkalmazható.
(2) Az épületeket 38-450-os tetőhajlásszögű tetőként kell kialakítani, lapos tetős épület a közterületről láthatóan újonnan nem építhető.
(3) Az utca vonalon legalább 50%-ban korlátozottan átlátható kerítés építhető. A tégla vagy téglaburkolatú pillérek és lábazat közti kerítésmező kovácsoltvas vagy faanyagú lehet. Színezése vörös, barna vagy szürke árnyalatú lehet. E követelményt nem kell alkalmazni a közösségi használatú épületek telkeinél, ahol nem kötelező a kerítés építése, ill. az lehet áttört kialakítású is. Zártsorú, utcavonali beépítés esetén az épületeket kapuépítménnyel kell összekötni.
(4) Homlokzatvakolat színezésére fehér, sárga, és vörös színárnyalatok alkalmazhatók. E mellett vörös és sárga árnyalatú téglaburkolat is készíthető a homlokzat egyes, vagy teljes felületén e rendelet 16. § (3) bekezdésében előírtak betartása mellett.
(5) A település jellegzetes szerkezete, telekosztása, utcavonal vezetése megőrzendő, új telek kialakítás vagy telek átalakítás során a védett településszerkezet megtartandó.
(6) Új építményeket jellegzetes településkép, valamint az épített és természetes környezet egységes megjelenítő módon kell építeni, illetve a meglévőt fenntartani, bővíteni, átalakítani.
(7) A településre jellemző növényzet megtartandó.
(8) Közterületek burkolatát, utcabútorokat a hirdető berendezéseket az utcakép jellegzetességének megtartásával kell elhelyezni.

A helyi védelemben részesülő elemekre vonatkozó

általános építészeti követelmények

26. § (1) A helyi védett értékek körét e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(2) Amennyiben a helyi védett érték magasabb szintű jogszabály alapján országos védelemre kerül, azt az értéket jelen rendelet 2. mellékletéből törölni kell.

(3) Helyi védett érték felújítása esetén a védett érték méltó településképi, illetve tájképi megjelenésének biztosítása érdekében a hagyományos örökséget képviselő műszaki megoldások és építőanyagok elsődlegességét biztosítani kell, az épület felújítás és a külső térhasználat (udvar) esetén is.

Helyi védett épületekre vonatkozó egyedi építészeti követelmények

27. §

.

(1) A helyi egyedi védett épület felújítása, átalakítása, bővítése, korszerűsítése során meg kell őrizni az épület:
a) tömegformáját, tömegarányait,
b) tetőformáját, tetőfelépítményeit,
c) homlokzati tagozatait,
d) homlokzati díszítőelemeit,
e) nyílásrendjét, nyílásosztását és nyílásméreteit,
f) nyílászáróinak, falfelületének, lábazatának, tetőfedésének anyaghasználatát.
(2) Az eredeti állapot szerinti épülettartozékok, különösen rács, vasalat, világítótest, korlát, kerítés, helyettesíthetők.
(3) A helyi védett épület homlokzati színezésénél a környezetébe illeszkedő színezést, vagy ha fellelhető az eredeti színt kell elsősorban alkalmazni. Kerülni kell a rikító színeket és a túlzott kontrasztokat.
(4) A helyi egyedi védett épületeket bővíteni oly módon lehet, hogy a bővítésnek a védett épület eredeti állapotának formai megjelenésével, szerkezetével, anyagaival összhangban kell lennie.
(5) A helyi egyedi védett épületeket belső korszerűsítése, belső átalakítása, tetőterének beépítése a védett értékek megőrzését szolgáló szabályok betartása mellett megengedett.
(6) A helyi egyedi védett épületek közterületről látható homlokzatán épületgépészeti berendezések, azok tartozékai nem, hirdetés és reklám csak a rendeltetésével összefüggően helyezhető el.

Egyes sajátos építmények, műtárgyak elhelyezése

28. § (1) A településkép szempontjából meghatározó területen a felszíni hírközlési sajátos építmények (antennatartó átjátszó torony) nem helyezhetők el, akkor sem, ha az a település teljes ellátásának biztosítása érdekében szükséges.

(2) Külterületen elhelyezett antennatartó szerkezet (torony) és a lakóterület között legalább 150 méter távolságnak kell lennie.

(3)

a.) A felszíni energiaellátás, hírközlés új légvezetékeinek elhelyezésére a településképi szempontjából meghatározó terület, valamint a külső körutak által határolt terület (Árpád krt., Mátyás krt., Rákóczi krt., Bocskai krt.,) kivételével,a település teljes igazgatási területe alkalmas.
b.) A felszíni energiaellátás, hírközlés új légvezetékeinek elhelyezésére a településképi szempontjából meghatározó terület valamint a külső körutak által határolt terület (Árpád krt., Mátyás krt., Rákóczi krt., Bocskai krt.,) nem alkalmas
(4) Ahol vezetékes hálózat megengedett, ott új vezeték földkábelben vagy meglévő oszlopsoron vezethető, új oszlopsor nem építhető.
(5) A településkép szempontjából meghatározó területen a település ellátásához szükséges közmű műtárgyak (transzformátor, kapcsolószekrény, elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó különösen) takartan, közterületi látványában kedvező megjelenéssel helyezendő el.
(6) Természetvédelemmel érintett területeken
a) amennyiben műszakilag lehetséges, az energiaellátást földkábellel kell biztosítani.
b) reklámhordozó berendezések nem helyezhetők el.
IV. Fejezet

A REKLÁMHORDOZÓKRA VONATKOZÓ TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

Reklám közzétételére és reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésére irányadó területi besorolás szabályai

29. § (1) Reklámhordozó és reklám - jelen rendeletben foglaltak kivételével- az országos érvényű jogszabályok szerint helyezhetők el.

a) Közterületeken és köztulajdonban álló ingatlanok esetén reklám közzététele és reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése

aa.) a beépítésre szánt területen belül a vegyes és lakóterületeken kizárólag utcabútor igénybevétel esetén lehetséges,
ab.) a beépítésre nem szánt területeken nem megengedett.
b) Magánterületen reklám közzététele és reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezése
ba.) beépítésre szánt területen belül a buszpályaudvar és a vasútállomás területét kivéve nem megengedett.
bb.) beépítésre nem szánt területeken nem megengedett.
c) A területi besorolások alatt a 104/2017. (IV.28.) Korm. r. 2. § (4)-(5) bekezdéseiben foglaltakat kell érteni.

Településkép szempontból meghatározó kiemelten kezelendő és egyéb besorolású területek

30. § (1) Megengedő rendelkezések:

a) Reklámhordozók elhelyezhetők kisvárosias lakóterületen az ingatlanok kerítésén - tulajdonos hozzájárulásával - a kerítés magasságáig, a kerítéshez rögzítve úgy, hogy a telekre való ki- és beközlekedést ne akadályozza, ill. ne takarja, elhelyezhetők továbbá közterületen, településközponti vegyes, központi vegyes területen, önálló tartószerkezettel („lábonálló”) biztonságosan rögzítve úgy, hogy az ne akadályozza a közterület más részeinek és a szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát és ne sértse a szomszédok jogait.

b) Mozgatható (a talajhoz, burkolathoz nem rögzített) hirdető berendezés a közterületen csak kereskedelmi és szolgáltató üzletek előtt, nyitvatartási idő alatt és az adott tevékenység hirdetésére és alkalmi rendezvények esetén úgy, hogy az ne akadályozza a közlekedést és a közterület tisztaságát, rendjét.

c) Épületek homlokzatán elhelyezett cégéreket és címtáblákat és cégtáblát úgy kell kialakítani, hogy azok szervesen illeszkedjenek a homlokzatok meglévő vagy tervezett tagolásához, a nyílászáró szerkezetek kiosztásához, azok ritmusához úgy, hogy együttesen összhangban legyenek az épület építészeti részletképzésével, színezésével, építészeti hangsúlyaival. Az utólagos elhelyezésnél biztosítani kell, hogy a berendezés építészeti tagozatot ne takarjon el. A hirdetőfelület ne haladja meg az adott homlokzati felület 15%-át.

Cég és címtábla üzletenként 1 db (sarki üzletnél mindkét utca felől 1-1 db) vagy cégér üzletenként 1 db (sarki üzletnél mindkét utca felől 1-1 db) helyezhető el a felsoroltak közül.
d) Közterületen reklámeszközt elhelyezni településképi bejelentési eljárás lefolytatásával lehet
Közhasználati zöldterületen a kezelő előzetes írásbeli hozzájárulása szükséges országos közút részét képező zöldterületen az illetékes közlekedési hatósággal létrejött szerződés alapján.
e) Vendéglátó egységnél egy darab megállító reklámeszköz helyezhető el.
f) Önkormányzat által támogatott rendezvényekről tájékoztatás transzparensen (molinón) is lehetséges.
g) Építési reklámháló az építés időtartamára alkalmazható. Ennek során az építési naplóban kell igazolni az építés-felújítás megkezdését.
(2) Tiltó rendelkezések:
a) Nem helyezhető el reklámeszköz:
· Az úttestre, járdára festett módon
· Emlékművön
· Közterületi parkban
· Védett épületen, természeti területen (a helyi védettséget is beleértve)
· Szökőkúton, virágágyásban
· Közterületen álló fán a növénynek sérülést okozva
· Telefonfülkén.
b) Közvilágítási berendezésen, egyéb közműberendezésen, hírközlési oszlopon reklám célú felület nem helyezhető el.
(3) Reklámhordozók méretére vonatkozó szabályok:
a) A reklámeszközök méretére vonatkozóan a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendeletben foglaltak az irányadók.
b) Üzlethelyiségenként legfeljebb két egyedi tájékoztató mobil tábla helyezhető el a közterületen, legfeljebb 75/150 cm méretű kialakítással, a gyalogosforgalmat nem akadályozó módon.
c)Üzletfelirat hossza legfeljebb 3,0 m, magassága 1,0m, vastagsága 15 cm lehet.
(4) Önkormányzati információs tábla és egyedi mobil tájékoztató tábla, oszlop tartószerkezetű tábla, továbbá egyedi tájékoztató tábla és transzparens közterületen a közlekedést nem zavaró módon helyezhető el.
(5) Totemoszlop csak üzemanyag töltő állomáson és 300 m2-nél nagyobb ipari-, kereskedelmi- és szolgáltató egységek esetén lehet elhelyezni. Reklámpylon elhelyezésére nincs korlát.
(6) A település szempontjából jelentős eseményről való tájékoztatás érdekében egy évben összesen 12 naptári hét időtartamára köztulajdonban álló ingatlanon lakó- és vegyes területen nem csak utcabútor igénybevételével lehetséges, míg a különleges- és egyéb területen utcabútor igénybevételével lehetséges.

Egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények

31. § (1) Reklámvilágítással, magán- és közterületi térvilágítással fényszennyezést, kápráztatást, vakítást, ártó fényhatást okozni, és ez által a közlekedés biztonságát, az emberi egészséget veszélyeztetni, az ingatlanbiztonságos használatát korlátozni nem szabad. Az épületek homlokzatfelületein és tetőzetén csak áttört és vonalszerű fényfelirat helyezhető el.

(2) Kültéri világító berendezések úgy alakítandók ki, hogy azok a fényt a talaj felé sugározzák. Egyéb ferde megvilágítású berendezés csak élet- és vagyonbiztonsági okból alakítható ki.

(3) Talajszintbe épített fényverő berendezés csak akkor építhető, ha annak fénye a megvilágított építményen teljes mértékben elnyelődik.

V. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI TÁJÉKOZTATÁS ÉS SZAKMAI KONZULTÁCIÓ

Rendelkezés településkép-védelmi tájékoztatásról és szakmai konzultációról

32. § (1) A településképi követelményekről a főépítész– alkalmazása hiányában a polgármester – az építéssel érintett telken tervezett építési munkák végzéséhez, írásban benyújtott kérelemre, szakmai konzultációt biztosít.

(2) Szakmai konzultáció az építés megkezdése előtt legalább egyszer kötelező:

a) településkép szempontjából meghatározó területen

aa) új épület építése,

ab) meglévő épület átalakítása, bővítése, utólagos hőszigetelése,

ac) meglévő épület homlokzatszínezéssel járó felújítása,

ad) utcai kerítés építése,

ae) új cégér, információs és más célú berendezés elhelyezése eseteiben.

(3) A szakmai konzultáció iránti kérelmet a Város Polgármestere részére címezve kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell az építtető vagy kérelmező nevét, és címét, telefonos elérhetőségét, valamint a tervezett építési tevékenység helyét, az érintett telek helyrajzi számát, az építési tevékenység rövid leírását, az építési munka jellegétől függően indokolt esetben rajzi munkarészek csatolását.

(4) A településképi konzultáció során a főépítész – alkalmazása hiányában a polgármester – javaslatot tesz a településképi követelmények érvényesítése módjaira.

(5) Konzultációról emlékeztető készül, melyben foglaltakat az építés során be kell tartani.

Településképi véleményezési eljárás

33. § (1) Az előírások nem vonatkoznak az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló kormányrendeletben meghatározott azon engedélyezési eljárásokra, amelyek esetében:

a) Az építészeti-műszaki tervdokumentációk előzetes minősítése, a településrendezési és építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormányrendelet szerint, a központi, illetve a területi építészeti tervtanács hatáskörébe tartozik,vagy

b) Az építtető összevont telepítési eljárást,ezen belül telepítési hatásvizsgálati szakaszt kezdeményezett.

(2) A rendelet személyi hatálya kiterjed minden természetes személyre,jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki (amely), a település közigazgatási területén jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít.

(3) Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni kiemelten kezelendő területen, építési engedély kötelesesetekben

a) új építmény építéséhez mindenesetben,

b) meglévő építmény bővítéséhez, a településképet érintő, befolyásoló átalakításához készített építészeti-műszaki tervekkel kapcsolatban az építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően.

(4) Településképivéleményezésieljárástnemkelllefolytatnihomlokzativáltozássalnemjáró, kizárólag belső átalakítási munkákra vonatkozó engedélyköteles építési tevékenységek esetén.

(5) Településképi véleményezési eljáráshoz kötött építési munkákra vonatkozó építészeti- műszaki tervdokumentációkkal kapcsolatban a településképi vélemény alapját a főépítész szakmai álláspontja képezi.

(6) A településképi véleményezési eljárás az építtető, illetve az általa megbízott tervező (a továbbiakban együtt: kérelmező) által a polgármesterhez benyújtott kérelemre indul. A benyújtandó építészeti-műszaki tervdokumentációnak a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012.(XI.8. )Korm. rendeletben előírt munkarészeket kell tartalmaznia.

(7) A polgármester településképi véleményét a főépítész – alkalmazása hiányában – a polgármester készíti elő.

Településképi bejelentési eljárás

34. § (1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által a Város Polgármesteréhez benyújtott bejelentésre indul, a bejelentési kérelem nyomtatvány jelen rendelet 3. számú melléklete. A bejelentéshez papír alapú vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozót kell mellékelni. A Város Polgármestere településképi bejelentési eljárást folytat le – a nyilvántartott műemléki értéket vagy műemléket érintő, az örökségvédelmi hatósághoz történő bejelentéshez vagy örökségvédelmi engedélyhez kötött tevékenységek kivételével – a településkép fokozottabb védelme érdekében a Város közigazgatási területén levő közterületen,és köztulajdonban álló ingatlanokon, valamint közterületnek nem minősülő magánterületen közterületről látható esetekben reklám közzétételére, reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések elhelyezéséhez.

A településképi követelményeket igazoló építészeti-műszaki dokumentációnak – a bejelentés tárgyától függően – az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) meglévő állapotról fényképfelvételt
b) műszaki leírást
c) a tervezett állapot formáját, mennyiségét, méretét és technológiáját,
d) a műszaki berendezés által igénybe vett helyszínt és elhelyezésének módját,
e) elrendezési rajzot,
f) reklám elhelyezésének helyétől – amennyibe indokolt - színtervet, környezetbe illesztett látványtervet.
(2) A dokumentáció tartalmát a Város Polgármestere ellenőrzi. Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, a Város Polgármestere megszünteti a bejelentési eljárást.
(3) Amennyiben a benyújtott dokumentáció hiánytalan, a Város Polgármestere feltétellel vagy anélkül tudomásul veszi a bejelentést, illetve megtiltja a tevékenységet, ha az nem felel meg a településképi-követelményeknek vagy nem illeszkedik a településképbe.
(4) A Város Polgármestere a döntését a kérelem benyújtását követő 15 napon belül hatósági határozatban hozza meg.
(5) A cégjelzések, reklám- és hirdető-berendezések esetében az igazolás időtartama 3 év, egyéb esetekben az igazolás határozatlan időtartamra szól. A bejelentéstől számított 1 éven belül kell megkezdeni a tevékenységet, ellenkező esetben ismételten be kell jelenteni.
(6) Amennyiben a településképi bejelentési eljárás lefolytatásához kötött tevékenység közterület- használati hozzájáruláshoz is kötött, a közterület-használati hozzájárulás kiadására csak a településképi bejelentési eljárás lefolytatását követően, a megengedő határozat birtokában és az abban meghatározott kikötések figyelembe vételével kerülhet sor.

35. § (1) A településképi bejelentési kötelezettség és a bejelentett tevékenység folytatását a Közterület-felügyelő ellenőrzi.

(2) Amennyiben a bejelentés elmulasztását vagy eltérő végrehajtást tapasztal, akkor a VI. fejezet szerinti kötelezési eljárást lefolytatja.

(3) Reklám és reklámhordozó elhelyezése esetén tapasztalt eltérő végrehajtás esetén a Közterület-felügyelő tájékoztatja a Város Polgármesterét, aki értesíti az illetékes Kormányhivatalt.

VI. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS, TELEPÜLÉSKÉP-VÉDELMI BÍRSÁG

Településképi kötelezési eljárás, településképi bírság kiszabásának esetei, és mértéke

36. § (1) A településképi követelmények teljesítése érdekében a Város Polgármestere – hivatalból vagy kérelemre – településképi kötelezési eljárást folytat le.

(2) A településkép védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció betartását a főépítész – alkalmazásának hiányában a Város Polgármestere - ellenőrzi.

(3) A településképi követelményekkel szembeni mulasztásokat, amennyiben tudomására jut, kivizsgálja, és az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény alapján jár el.

37. § (1) A településképi követelmények be nem tartása esetén a Város Polgármestere településkép-védelmi bírságot szabhat ki az ingatlantulajdonosra, mely többször is kivethető, amíg a jogszerűtlen állapot fennmarad.

(2)3

(3) A Város Polgármestere a bírság kiszabása során a következő szempontokat mérlegeli:

a) jogsértés milyen mértékben sérti vagy akadályozza a településkép védelméről szóló 2016 évi LXXIV. törvény 11/A. § (1) bekezdésében meghatározott értékek megőrzését vagy kialakítását,

b) jogsértés időtartama,

c) a jogsértés ismételtsége.

A településkép-védelmi bírság kiszabásánál mérlegelendő szempontok és megfizetésének módja

38. § (1) A településképi bírság befizetésének módja:

A Polgármester a településkép-védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabálysértések szankciójának átmeneti szabályairól, valamint a közigazgatási eljárásjog reformjával összefüggésben egyes törvények módosításáról és egyes jogszabályok hatályon kívül helyezéséről szóló 2017. évi CLXXIX. törvény alapján dönt a bírság 37. § szerinti összegéről.
(2) A településképi bírság befizetésének módja:
a) a bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az önkormányzatnak a Magyar Államkincstárnál vezetett – és a határozatban is megjelölt - előirányzat-felhasználási számlájára kell átutalási megbízással teljesíteni, vagy készpénz-átutalási megbízással postai úton befizetni.
b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény végrehajtási szabályai szerint kell eljárni.
VII. Fejezet

ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

Hatálybalépés

39. § (1) A rendelet az elfogadást követő 30. napon lép hatályba. A rendelet 5. § (11), (20) és (22) pontjai, a10. § (3) és (4) bekezdés a) pontja, a 15. § címe és a (2) bekezdés a) és d) pontja, a 16. § (3), (4) bekezdése, a 21. § címe és a (3), (4) bekezdés c) pontja, 23. § (3) bekezdés a) pontja, 25. § címe és a (2), (3), (4) bekezdése, a 28. § (3) bekezdése, a 30. § címe, a 33. § és a címe, a 34. § címe és az (1) bekezdése, az 1. sz. melléklet címe és jelmagyarázata2018. augusztus 31-én lép hatályba.

(2) A rendelet előírásait hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.

(3) E rendelet az Európai Unió joganyagával ellentétes szabályozást nem tartalmaz.

(4) A rendelet 5. § (8) és (11) bekezdése, a 13. § (3) bekezdése, a 15. § (3) bekezdés a.) pontja, 25. § (7) bekezdése, 34. § (2) és (3) bekezdése, a VI. fejezet címe, a 37. § (1) és (2) bekezdése a 38. § címe, a 38. § (1) és (2) bekezdése 2019. augusztus 25-én lép hatályba.

Hatályon kívül helyező rendelkezések

40. § (1) Hatályát veszti:

a) A városkép és a város történelme szempontjából meghatározó épített és természeti környezet helyi védelméről szóló rendelet módosított megalkotásáról szóló 6/2017. (II.22) önkormányzati rendelet.

b) A Hajdúdorog Város igazgatási területén a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről és tilalmáról, valamint az ezekkel kapcsolatos településképi bejelentési eljárásról szóló 33/2017.(XII.5.) önkormányzati rendelet.

c) Hatályát veszti Hajdúdorog Város Helyi Építési Szabályzatáról szóló 29/2005.(X.25.) KT. számú rendelet

- 6. § (2), (3) bekezdés a.) b.) pontja és a (8) bekezdés
- 25. § (2) bekezdése
- 27. § (7) bekezdése
- 29. § (4). (5) bekezdései
- 32. § (6) bekezdése
- 41/A. § (1) f.) pontja és (2) bekezdés e.) pontja
- 44. §-a
- 45. §-a
pontja.
d) A Rendelet 5..§ (1), (14) és (16) bekezdése, a 17. § (3) és (4) bekezdése a 18. § (3) bekezdése, a 20. § (3) bekezdése 2019. augusztus 25-én hatályát veszti.
Hajdúdorog, 2019. július 25.

1. melléklet

1. sz. melléklet

Hajdúdorog Város településképi szempontból meghatározó és kiemelten kezelendő területei

Jelmagyarázat: 1. a városközpont teljes területe, 2. Böszörményi út és az út mindkét teleksora,

3. Nánási út és az út mindkét teleksora, 4. Tokaji út és az út mindkét teleksora, 5.. Fehértói út és az út mindkét teleksora, 6. Strandfürdő és a területét övező teleksor, 7. Középiskola és a területét övező teleksor.

3. melléklet

BEJELENTÉSI KÉRELEM
Településképi bejelentési eljáráshoz
A bejelentő neve:………………………………………………………………………………………………..
A bejelentő lakcíme:…………………………………………………………………………………………….
telefonszáma:………………………………………………………………………………………………...
e-mail címe:…………………………………………………………………………………………………..
Szervezet székhelye:……………………………………………………………………………………..........
A folytatni kívánt építési tevékenység, reklám, illetve reklámhordozó elhelyezésének megnevezése:
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
Helye:…………………………………………………………………………………Hrsz.:…………………..
a reklámozás tervezett időtartama:…………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
Benyújtott mellékletek megnevezése, példányszáma:
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………
dátum:…………………………….
…………………………………….
aláírás

1. sz. függelék

A tájidegen, agresszívengyomosító, invazív, így nem telepíthető növényfajok listája a következő:
- fehér akác (Robiniapseudoacacia)
- mirigyes bálványfa (Ailanthus a/tissima)
- keskenylevelű ezüstfa (Eleagnusangustifolia)
- zöld juhar (Acernegundo)
- amerikai kőris (Fraxinuspennsylvanica)
- kései meggy (Prunusserotina)
- kanadai nyár (Populus x canadensis)
- nyugati ostorfa (Ce/tisoccidentalis)
- cserjés gyalogakác (Amorphafruticosa)
- kisvirágú nebáncsvirág (lmpatíensparviflora)
- bíbornebáncsvirág(lmpatiensgrandiflora)
- japánkeserűfű-fajok(Fallopiaspp.)
- magas aranyvessző (So/idagógigantea)
- kanadaiaranyvessző(So/idagocanadensis)
- közönséges selyemkóró (Asclepiassyriaca)
- ürömlevelű parlagfű (Ambrosiaartemisiiflora)
- arany ribiszke (Ribesaureum)
- adventivszőlőfajok(Vitis-hibridek)
- vadszőlőfajok (Parthenocissusspp.)
- süntöl(:(Echinocystislobata)
- észak-amerikaiőszirózsák (Asterspp.)
- magas kúpvirág (Rudbeckia /aciniata)
- vadcsicsóka (Helianthustuberosus s./.)
- olasz szerbtövis (Xanthiumstrumaiumsubsp.italicum)
- amerikai karmazsinbogyó/amerikai alkörmös (Phytho/accaamericana)
- kínai karmazsinbogyó/kínai alkörmös (Phytholaccaesculenta)
- japán komló (Humulusjaponicus)
- átoktüske (Cenchrusincertus)
- nem hazai tündérrózsafajok
- kanadai átokhínár (Elodeacanadensis)
- aprólevelű átokhínár/vékonylevelű átokhínár (Elodeanuttallii)
- moszatpáfrányfajok(Azollamexicana, Azol/afilícu/oídes)
- borfa/tengerpartiseprűcserje(Baccharíshalímifo/ia)
- karolinai tündérhínár (Cabombacaroliníana)
- közönséges vízijácint(Eíchhorníacrassípes)
- perzsa medvetalp (Herac/eumpersicum)
- kaukázusi medvetalp (Herac/eummantegazzianum)
- Szosznovszkij-medvetalp(Heracleumsosnowskyi)
- hévízi gázló (Hydrocotyleranuncu/oídes)
- nagy fodros-átokhínár (Lagarosíphonmajor
- nagyvirágú tóaln;ia(Ludwígiagrandiflora)
- sárgavirágú tóalma (Ludwígiapeploídes)
- sárgalápbuzogány(Lysichitonamericanus)
- közönséges süllőhínár (Myriophyllumaquatícum)
- felemáslevelű süllőhínár (Myríophyl/umheterophyl/um)
- keserű hamisüröm (Partheniumhysterophorus)
- ördögfarokkeserűfű(Persicariaperfoliata)
- kudzu nyílgyökér (Puerariamontana)
- aligátorfű(Alternantheraphiloxeroides)
- óriásrebarbara (GunneraUnctoria)
- tollborzfű(PennisetumsE?taceum)
- Alternantheraphiloxeroides
- Microstegiumvimineum
1

A (2) bekezdést a Hajdúdorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

2

A 11. § (2) bekezdését a Hajdúdorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VII. 29.) önkormányzati rendelete 2. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

3

A 37. § (2) bekezdését a Hajdúdorog Város Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2021. (V. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.

4

A 2. melléklet a Hajdúdorog Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2024. (VII. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.