Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2018 (IV.26.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

Hatályos: 2025. 11. 15

Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2018 (IV.26.) önkormányzati rendelete

a településkép védelméről

2025.11.15.

Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény12. § (2) bekezdés a)-h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1.1. pontjában és az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 29. § (3) és 57. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Kormányrendelet 43/A. §(6) bekezdés c) pontjában biztosított véleményezési jogkörében az Állami főépítész jogkörében eljáró Nógrád Megyei Kormányhivatal, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatal és a Miniszterelnökség Kulturális örökségvédelemért és kiemelt beruházásokért felelős államtitkársága, valamint a partnerségi rendelet szerinti meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja, hatálya és értelmező rendelkezések

1. § (1) E rendelet célja Bátonyterenye Város sajátos településképének társadalmi bevonás és konszenzus által történő védelme és alakítása, az építészeti örökségének és természeti, zöldfelületi környezetének védelme

a) a helyi építészeti örökség területi és egyedi védelmének (a továbbiakban: helyi védelem) meghatározásával, a védetté nyilvánítás és a védelem megszüntetésének szabályozásával;

b) településképi szempontból meghatározó területek meghatározásával;

c) településképi követelmények meghatározásával;

d) településkép-érvényesítési eszközök szabályozásával;

e) településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer alkalmazásával.

(2) A helyi védelem célja Bátonyterenye Város településképe és történelme szempontjából meghatározó építészeti örökség kiemelkedő értékű elemeinek védelme, a jellegzetes karakterének a jövő nemzedékek számára történő megóvása. A helyi védelem alatt álló építészeti örökség a nemzeti közös kulturális kincs része, ezért fenntartása, védelmével összhangban lévő használata és bemutatása közérdek.

(3) A településképi szempontból meghatározó területek meghatározásának célja Bátonyterenye Város egyedi karakterjegyeket hordozó területeinek településképi szabályozása.

(4) Jelen rendelet a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényben (a továbbiakban: Tvtv.), a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Tr.) és a reklámok, reklámhordozók elhelyezésével összefüggésben a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Rr.) foglalt követelményekkel együtt alkalmazható, azzal, hogy jelen rendelet ezen jogszabályok felhatalmazásával eltérő rendelkezéseket is tartalmaz. Jelen rendeletet a településkép-érvényesítési eszközök alkalmazása során az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Ér.) is együtt kell alkalmazni.

2. § E rendelet hatálya Bátonyterenye Város teljes közigazgatási területére terjed ki.

2/A. §1 A településkép védelméről szóló törvényben meghatározott önkormányzati településkép-érvényesítési eszközök alkalmazásáról a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben – önkormányzati hatósági hatáskörben eljárva – a Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság dönt.

2. Értelmező rendelkezésekk

3. § E rendelet alkalmazásában:

1. áttört kerítés: amely a belátást a kerítés síkjára állított merőleges vagy 45°-os szögből legfeljebb a lábazaton felüli kerítés felületének 50%-án takarja;

2. címtábla: az intézmény vagy vállalkozás nevét, esetleg egyéb adatait feltüntető tábla, névtábla;

3. egyedi tájékoztató tábla: olyan – rögzített, egyedi méretű, állandó tartalmú – reklámhordozónak nem minősülő hirdető-berendezés, mely gazdasági-, kereskedelmi-, szolgáltató-, illetve vendéglátó tevékenységet végzők megnevezéséről, tevékenységéről, telephelyéről, illetve megközelítéséről ad információt;

4. harsány, rikító szín: harsány és rikító színek mindazon színek, amelyek – nem egyértelmű esetben a településképi arculati kézikönyv alapján a főépítész által meghatározottak szerint - nem tartoznak a pasztell-, föld- és mediterrán színek csoportjába;

5. hirdetés: reklámnak nem minősülő figyelemfelhívásra alkalmas közlés, információ

6. hirdető-berendezés: reklámhordozónak nem minősülő minden – az e rendelet hatálya alá tartozó – hirdetés hordozására alkalmas egyéb berendezés (cég- és címtábla, cégér, egyéb tájékoztató tábla);

7. föld színek: a barna-vörös-narancs-sárga-sárgászöld színtartomány kevéssé telített és közepesen sötét árnyalatai. Ezek természetközeli, nyers, meleg színek, a talaj, a homok, egyes kövek, az avar, a fák kérgének és a földfestékek színei;

8. mediterrán színek: a Földközi-tenger menti országok tájaira és épített környezetére utaló színek gyűjtőneve, a meleg, mélytónusú vörös, sárga, barna, ill. az élénkzöld és kék tartoznak ide, a földszínek kevésbé intenzív változatai;

9. pasztell színek: a színek nagyon világos és kis telítettségű árnyalatai, melyeknek (a szín mellett) csak fehértartalma van, fekete nincs, a pigment minimális kötőanyaggal van keverve;

10. természetes anyag: természetes anyag, ami eredendően a föld által képzett és a földön megtalálható szerves és szervetlen alapú átalakított anyag;

11. tájba illeszkedő: az építmény, épület tömegformálásával, homlokzati kialakításaival minimálisra csökken az épített környezet és a táj- és természeti környezet konfliktusa.

II. Fejezet

A HELYI VÉDELEM

3. A helyi védelem feladata, általános szabályai

4. § (1) A helyi védelem feladata

a) az oltalmat igénylő építészeti örökség számbavétele és meghatározása, védetté nyilvánítása, dokumentálása, megőrzése, megőriztetése és a lakossággal történő megismertetése;

b) a helyi védelem alatt álló építészeti örökség károsodásának megelőzése, elhárítása, illetve a bekövetkezett károsodás csökkentésének vagy megszüntetésének elősegítése.

(2) Bátonyterenye Város helyi védelem alatt álló építészeti örökségeinek jegyzékét a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(3) A helyi védelem hatálya nem terjed ki az országos védelem alatt álló értékekre, valamint a természetvédelemről szóló jogszabályok rendelkezései alapján védelem alá helyezett értékekre.

4. Védetté nyilvánítás, védettség megszűntetése

5. § (1) A helyi védelem alá helyezés, illetve annak megszüntetése kezdeményezhető

a) hivatalból, vagy

b) természetes és jogi személy által írásban Bátonyterenye Város Önkormányzatának főépítészénél.

(2) A védelem alá helyezésre vonatkozó (1) bekezdés b) pont szerinti kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a kezdeményező nevét, megnevezését;

b) a védendő érték megnevezését (épület, építmény, építményrész, egyéb elem);

c) a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, telekrész szükség esetén területi lehatárolás);

d) a védelemmel kapcsolatos javaslat rövid indokolását és amennyiben rendelkezésre áll, értékvizsgálatot.

(3) A védelem megszüntetésére vonatkozó (1) bekezdés b) pont szerinti kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a kezdeményező nevét, megnevezését;

b) a védett érték megnevezését (épület, építmény, építményrész, egyéb elem);

c) a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, telekrész szükség esetén területi lehatárolás);

d) a védelem megszüntetésével kapcsolatos javaslat rövid indokolását.

(4) Az (1) bekezdés szerinti kezdeményezéssel összefüggésben az Önkormányzat képviselő-testülete a főépítész előterjesztése alapján határozatban dönt jelen rendelet módosításának szándékáról. A főépítész a helyi védelem alá helyezéséről szóló döntés esetén az előterjesztéshez értékvizsgálatot mellékel.

5. Nyilvántartási szabályok

6. § (1) A helyi védett értékekről Bátonyterenye Város Önkormányzata nyilvántartást vezet. A nyilvántartás nyilvános, abba bárki betekinthet.

(2) A nyilvántartás tartalmazza a védett értékre a megnevezést, védelmi nyilvántartási számot, a védelem típusát, a területhatárát (utca, tér, közterület, vagy telek helyrajzi száma), a védelem rövid indokolását, a védelem elrendelésére vonatkozó képviselőtestületi előterjesztést és a döntés másolatát, a lehatárolást bemutató térképmásolatot, a tulajdonos, kezelő, használó nevét, címét, a védett értéket érintő beavatkozások, hatósági intézkedések jegyzékét (iktatószámát).

(3) A nyilvántartás vezetéséről a polgármester gondoskodik.

7. § A helyi egyedi védelem alá helyezés vagy a védettség megszüntetésének tényével összefüggésben az önkormányzat jegyzője az ingatlanügyi hatóságnál kezdeményezi a védelem jogi jellegként való feljegyzését vagy törlését, a Tr.-ben és az egyéb magasabb szintű jogszabályokban foglalt előírások szerint.

6. A helyi védelem alatt álló érték megjelölése

8. § (1) A helyi egyedi védelem alatt álló épületet, építményt, növényzetet – annak értékeit nem sértő módon – az e célra rendszeresített egységes táblával jelölhető meg, az alábbi szöveggel: „Bátonyterenye Város Önkormányzata által védetté nyilvánított helyi érték (épület, fasor, stb.). Évszám.”

(2) A tábla elhelyezéséről, karbantartásáról, pótlásáról – külön eljárás nélkül – a polgármester gondoskodik.

(3) A tulajdonos (használó) a tábla elhelyezését és fenntartását tűrni köteles.

(4) A védettség tényét és okát, valamint a védettséggel összefüggő egyéb információkat az Önkormányzat a környezethez igazodó táblával is megjelölheti.

7. A helyi területi védelem meghatározása, a kapcsolódó területi építészeti követelmények és egyéb településképi követelmények

9. § A helyi területi védelem Bátonyterenye Város 1.a mellékletben meghatározott területeire irányul.

10. § (1) Az 1.a. mellékletben meghatározott helyi területi védelem alatt álló (a továbbiakban: területi védelem) elemek tekintetében területi építészeti követelmény nem kerül meghatározásra.

(2) A helyi területi védelemmel érintett telken reklám, reklámhordozó nem helyezhető el.

8. A helyi egyedi védelem meghatározása és a kapcsolódó településképi követelmények

11. § (1) A helyi egyedi védelem (a továbbiakban: egyedi védelem) Bátonyterenye Város jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatát, településkarakterét meghatározó 1.b mellékletben meghatározott egyedi építészeti örökségi elemeire terjed ki.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott egyedi védelem az érintett földrészlet, telek egészére vagy részére az 1.b. mellékletben meghatározottak szerint terjed ki.

12. § (1) Az egyedi védelemmel érintett telken csak olyan építési tevékenység, állapot fennmaradás megengedett, amely nem érinti hátrányosan a védett érték településképi megjelenését, eszmei (történeti, helytörténeti) értékét, így különösen

a) a védelem alapját jelentő épületegyüttes építészeti koncepcióját vagy az építmény, építményrész esetében az épülettömeg, tetőforma, homlokzati kialakítás fennmaradását;

b) az egyedi védett elem által meghatározott utcakép látványának és a településrész szerkezetének feltárulását;

c) az egyedi védett zöldfelületi elem állományának, jellegzetességének megtartását.

(2) Védett értékek környezetében építési tevékenység csak a védett értékre figyelemmel, azzal településképi, utcaképi, településszerkezeti összhangban végezhető.

(3) Az egyedi védelemmel érintett elemen építési, illetve egyéb tevékenység során településkép érvényesítési eszközt kell alkalmazni a VI. fejezetben foglalt szabályok szerint.

13. § (1) Az egyedi védelemmel érintett épületegyüttesen, építményen, építményrészen végzett építési és egyéb tevékenység során - a 12. § - ban foglaltakkal összhangban - a fennálló eredeti állapothoz illeszkedő építészeti megoldások alkalmazhatók, illetve tevékenységek végezhetők, az alábbi követelményekkel összhangban

a) az E-1. jelű Szupataki evangélikus templom épületegyüttes jellegzetes tömegkapcsolatait, sziluettjét, homlokzatát, használati módját meg kell tartani;

b) az E-2. jelű óvoda tömegképzését, utcai és oldalhomlokzatát, nyílászárót, utcaképi megjelenését, emeleti szinten lévő teraszát meg kell őrizni.

(2) Az egyedi védett épületen, építményen, illetve védett épületrészt, elemet tartalmazó létesítményen, ezekkel érintett telken és a telekhatártól számított 25 méteren belül reklám, reklámhordozó nem helyezhető el, kivéve a közművelődési célú hirdetőoszlopot. A telekhatártól számított 25 méter távolságon kívül reklám, reklámhordozó abban az esetben helyezhető el, ha ez a védelem alatt álló érték méltó településképi megjelenését nem befolyásolja.

(3) Az egyedi védett építményen új parapet-konvektor vagy klímaberendezés kültéri egysége nem helyezhető el.

(4) Az egyedi védelem alatt álló épület homlokzatán, építményen önálló hirdető-berendezés nem helyezhető el, de az épületben működő funkcióról a homlokzati felület legfeljebb 15 %-án elhelyezett cégéren illetve hirdetőtáblán adható tájékoztatás.

(5) Az egyedi védett építményen csak a látványt nem érintő antenna, hírközlési egység helyezhető el. Amennyiben a látványt nem érintő más műszaki megoldás nincs, a védett építményen legfeljebb egy távközlési berendezés (antenna) helyezhető el takartan, közterületről nem látható módon.

9. A helyi védelemhez kapcsolódó kötelezettségek

14. § (1) A helyi egyedi védelem alatt álló

a) építészeti örökség elemeinek veszélyeztetése, megrongálása, megsemmisítése tilos;

b) építészeti örökséget a tulajdonos köteles jól karbantartani, állapotát megóvni, a használata nem veszélyeztetheti az adott építészeti örökség fennmaradását.

(2) A helyi védelem alatt álló elemet nem veszélyeztetheti, településképi vagy műszaki szempontból károsan nem befolyásolhatja az adott építészeti örökségen vagy közvetlen környezetében végzett építési tevékenység, területhasználat.

(3) A helyi védelem nem zárja ki az érintett építészeti örökség korszerűsítését, átalakítását, bővítését vagy részleges bontását, amennyiben a védett elemei – a jelen rendeletben foglalt követelményekkel összhangban - nem változnak meg.

(4) A helyi egyedi védelem alatt álló építmény, építményrész, egyéb elem - az (5) bekezdésben meghatározottak kivételével - nem bontható el.

(5) A helyi egyedi védelem alatt álló építmény részlegesen elbontható, amennyiben

a) a bontani kívánt építményrész – az értékvizsgálat alapján - építészeti értéket nem hordoz,

b) a bontás az építmény rendeltetésszerű használata érdekében történik, és a védelem alá helyezést megalapozó érték nem sérül.

(6) A helyi területi védelem alatt álló területen a helyi egyedi védelem alatt nem álló építmény elbontható.

III. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉPI SZEMPONTBÓL MEGHATÁROZÓ TERÜLETE ÉS TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

10. A településképi szempontból meghatározó terület meghatározása

15. § (1) A településképi szempontból meghatározó terület (a továbbiakban: TSZM) lehatárolását a 2. melléklet tartalmazza.

(2) Jelen rendelet az alábbi TSZM területeket határozza meg a 2. melléklettel összhangban:

a) Falusias és kertvárosias lakóterület, a továbbiakban: Általános lakó,

b) Kisvárosias és nagyvárosias lakóterület, a továbbiakban: Tömbházas lakó,

c) Ipari, gazdasági terület, a továbbiakban: Gazdasági,

d) Mezőgazdasági külterület, a továbbiakban: Külterület,

e) Fejlesztési terület ( Maconkai-víztározótó déli oldala, Szorospatak).

11. Egyes településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti követelmények

16. § (1) A „Fejlesztési” TSZM területen a településképi követelményeket a területre vonatkozó fejlesztési területi funkciónak megfelelő helyi építési szabályzat kidolgozásával párhuzamosan kell kidolgozni az (2) bekezdésben meghatározott követelmények figyelembevételével.

(2) A „Fejlesztési” TSZM területen, vagy annak részterületén területi építészeti követelmény, hogy a településképi követelményeket az arculati kézikönyvben megállapított beépítési terv és – amennyiben az önkormányzat képviselő-testülete arról dönt – közterületalakítási terv alapján kell meghatározni.

12. A településképi szempontból meghatározó területekre és részterületeikre vonatkozó építészeti követelmények

17. § (1) A TSZM területekre vonatkozó általános településképi követelményeket jelen § tartalmazza.

(2) Előre gyártott, vagy részben előre gyártott jellemzően fém anyagból készült doboz szerkezetű építményben huzamos emberi tartózkodást szolgáló lakó és üdülő rendeltetés, a TSZM területeken nem telepíthető.

(3) A Gazdasági TSZM területek kivételével új homlokzat létesítése és meglévő homlokzat átalakítása, felújítása, színezése során

a) vakolt falfelületen fehér, sárgával tört fehér, szürkével tört fehér, okker és a pasztell földszínek árnyalatai alkalmazhatók;

b) a vakolt felületen enyhe síkbeli kiemelésekkel vakolattagozat kialakítható és illeszkedő színbeli különbséggel is kiemelhető, de síkban tartott felületen eltérő színezés nem alkalmazható,

c) nem alkalmazható fekete, harsány, és rikító szín, továbbá rikító színű fémlemez- vagy műanyag burkolat.

(4) A homlokzat részleges felújítása során a meglévőtől eltérő vakolatszínezés nem alkalmazható.

(5) A magastetős – illetve részben magastetős - épületek tetőhéjalásánál hagyományos cserép, matt cserepeslemez, betoncserép, bitumenes zsindely, korcolt fémlemezfedés (horganyzott natúr, szürke, zöld, barna színekkel) és zöldtető alkalmazható.

(6) A TSZM területeken az alacsonyabb hajlásszögű tető tömegét matt (nem fényes) – szürke vagy téglaszínű – bádoglemezzel, vagy passzív zöldtetővel fedetten kell kialakítani, úgy hogy a peremszerkezeteknek vízszintesnek kell lenniük.

(7) A tetőzet színhasználata során nem alkalmazható kék, és harsány, rikító szín, továbbá egyszerre több színű tetőfedés.

(8) Homlokzati nyílászáró szín és anyaghasználatának kiegészítő harmonikus módon illeszkednie kell a homlokzat szín és anyaghasználatához. Homlokzati nyílászárón redőny a nyílászáróval megegyező színben építhető be.

(9) Tömbházakon az ismétlődő homlokzati elemek (erkély, ablak, redőny) összhangját biztosítani kell.

(10) Épületeket, építményeket, nyomvonalas létesítményeket és berendezéseket, azok elhelyezését, méretét, formáját és funkcióját, a természeti értékek megóvása mellett tájba illeszkedő módon kell kialakítani, a településképi arculati kézikönyvben foglalt iránymutatások figyelembevételével.

18. § (1) Az általános lakó TSZM területen lakóépület 30-45 ° hajlásszögű magastetős kialakítású lehet,valamint, ettől eltérő hajlásszöggel manzard tető is kialakítható.. A tető héjalása a 17. § (5) bekezdés szerinti lehet ereszcsendesítővel együtt az égetett agyag sötétebb vagy világosabb árnyalatában.

(2) Az általános lakó TSZM területen tornác fa vagy tégla építőanyagból, vakolt homlokzattal építhető.

19. § A tömbházas lakó TSZM területen a lakóépületek jellemzően lapostetős kialakításúak lehetnek, de enyhelejtésű és magastetős átépítés is lehetséges, utóbbi tetőtér beépítéssel is.

20. § (1) A Gazdasági TSZM területen az épület homlokzatán, tetőhéjalásában fémlemez és műanyag burkolat is alkalmazható.

(2) A Gazdasági TSZM területen, amennyiben az épület legnagyobb homlokzati szélessége nem éri el a 8 métert, illetve a párkánymagasság legfeljebb 7,5 m, az épület 30-45 ° magastetős kialakítású lehet. A tető héjalásában cserép, betoncserép, vagy korcolt bádoglemez is alkalmazható.

(3) A Gazdasági TSZM területen, amennyiben 8m fesztávolság felett, illetve 7,5 m ereszmagasság fölött, lapostetős és enyhelejtésű tetőkialakítás megengedett, lemezfedés és zöldtető alkalmazható.

21. § A Külterület TSZM területen

a) az épület, építmény kizárólag tájba illő, hagyományos szerkezetűek lehet;

b) az építményeken kívülről látható burkolatként csak természetes hatású anyag alkalmazható;

c) a teleknek csak a kivett művelési ágú része keríthető le, természetes hatású anyag használatával; kivételt képez a vadvédelmi és vagyonvédelmi kerítés.

d) a telekhatár mentén tájképvédelmi céllal honos növényfajokból álló, többszintű növénysáv (fasor, alatta cserjesávval) létesítendő.

13. A kerítésekre vonatkozó településképi követelmények

22. § (1) Kerítés telepítése során elsődlegesen a szomszédos kerítésekhez, másodlagosan az építmény homlokzatához kell illeszkedni. Tömör kerítés esetében, - amennyiben a szomszédos kerítések nem tömör kerítések, - a kerítés anyaga és megjelenése (színe, vakolata, burkolata) tekintetében elsődlegesen az épület homlokzatához másodlagosan a szomszédos kerítésekhez kell illeszkedni.

(2) A 16 méternél kisebb szabályozási szélességű közterületek útkereszteződéseinél a telek sarokpontjától számított legalább 6-6 méteren belül a kerítést és a növényzetet átlátást biztosító módon kell kialakítani (belátási háromszög).

(3) A telek határvonalain létesíthető kerítés Általános lakó TSZM területen áttört, más területen áttört, illetve tömör lehet.

(4) Áttört kerítés legfeljebb 80 cm magas tömör lábazattal létesülhet.

(5) A (3)-(4) bekezdést nem kell alkalmazni a temető kerítésére és kerítéssel egybeépített urnafalára.

(6) A Tömbházas lakó TSZM területeken kerítés nem építhető, az egyes telekrészeket legfeljebb sövénnyel lehet elválasztani.

(7) Hullámlemez, trapézlemez vagy műanyaglemez anyagú, illetve a környezettel nem harmonizáló, a környezettől idegen színű vagy mintázatú kerítés nem létesíthető.

(8) Az áttört kerítés mellé a belátás elleni védelemként őshonos fajokból kialakított sövény vagy cserjesor telepíthető a 3. és 4. mellékletben felsorolt növényfajok figyelembe vételével.

(9) A kerítés színezése során

a) a természetesség hatását keltő földszínek, fehér, szürke és azok világos árnyalatai, valamint az építőanyagok természetes színei alkalmazhatók;

b) nem alkalmazhatók a harsány, rikító színek, valamint a kék, lila színek.

14. Sajátos építmények elhelyezésére, műtárgyakra, egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó követelmények

23. § (1) A közművek műtárgyainak és építményeinek elhelyezésekor figyelemmel kell lenni a településképi megjelenésre, a környezetvédelmi szempontokra (zaj, rezgés, szag), a közműhálózatokhoz való hozzáférhetőségre. Természeti tájban nyomvonalas létesítményeket, műtárgyakat és berendezéseket, azok elhelyezését, méretét, formáját és funkcióját, a természeti értékek megóvása mellett a tájba illeszkedő módon kell kialakítani.

(2) A villamosenergia-ellátást és közvilágítást földkábel alkalmazásával célszerű biztosítani.

(3) Földgázvezetéket közterületen és telken belül is csak földalatti elhelyezéssel szabad kivitelezni.

(4) Napenergiát hasznosító berendezés (napkollektor, napelem) a ferde tetősíktól maximum 15o-os kiemeléssel telepíthető, nem épületre való telepítés lehetséges és javasolt, de a településképi megjelenést nem ronthatja.

(5) Vezeték nélküli szolgáltatás létesítményei a tájba illeszkedő módon helyezhetők el a Külterületek TSZM területen.

(6) Új közvilágítási hálózat létesítésekor, meglevő közvilágítási hálózat rekonstrukciója során csak energiatakarékos lámpatestek alkalmazhatók.

(7) Térvilágítással kápráztatást, vakítást, vagy ártó fényhatást okozni, egyéb ingatlan használatát zavarni, korlátozni nem szabad. Műemléki megvilágításnál nem alkalmazható hideg fehér fényű világítás. A világítótestek ernyőzése esetén a fényeknek – díszvilágítás esetén is – lefelé kell irányulniuk.

(8) A település területén antenna és egyéb gépészeti berendezés elhelyezése az utcai homlokzaton tilos. Antenna önálló szerkezetben nem helyezhető el:

a) műemléki épületen és a hozzá tartozó telek területén,

b) műemléki környezet területén,

c) helyi védelemmel érintett telken,

d) helyi védelem alatt álló épületen, építményen.

(9) Gáznyomás-szabályozó az épületek utcai homlokzatára nem helyezhető el. A berendezés a telkek előkertjében, udvarán, vagy az épület alárendeltebb homlokzatára szerelhető.

(10) A teljes település ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére elsősorban alkalmas területek a külterület TSZM területek, helyi területi védelemmel érintett terület tekintetében külön anyaghasználati követelményt a rendelet nem tartalmaz.

15. Közterületekre, közterületi és egyéb zöldfelületekre vonatkozó követelmények

24. § Közterület alakítási terv készítendő az önkormányzat képviselő-testületének egyedi döntése alapján mindazon közterületekre, ahol az műszaki, forgalomtechnikai, egyéb közlekedési, kertépítészeti, közművesítési vagy biztonsági szempontból szükséges.

25. § (1) A településen fásítás, a közterületeken növényalkalmazás a 3. mellékletben meghatározott őshonos és telepítésre javasolt fafajokkal végezhető. Fasor nagy vagy közepes lombkoronát növelő egyedekből alakítandó ki, a telepítés tőtávolságát a telepítésre kerülő faj habitusára tekintettel szükséges meghatározni, a tőtávolság 10 méternél nem lehet nagyobb, kivéve ha műszaki ok a nagyobb távolságot indokolttá teszi. A 4. mellékletben meghatározott növényfajok telepítése tilos.

(2) A HÉSZ-ben meghatározott védőzöld sávok, beültetési kötelezettséggel meghatározott, vagy egyedi módon szabályozott kötelező zöldfelületek a 3. és 4. melléklet figyelembevételével telepíthetők, a 4. mellékletben meghatározott növényfajok telepítése tilos.

(3) Közterületen a napsütötte homlokzatok elé a földszinti ablakpárkányok szintjéhez igazodó, laza lombkoronájú, nem mélyárnyékot adó fák telepíthetők, javasoltan a homlokzattól legalább 5 méteres tőtávolságra.

(4) Az árnyékos homlokzatok előtt az útszegélyhez igazítottan, ritkás állásban szabályos, alakforma koronát nevelő fafajok (hárs, jegenyenyár) telepíthetők.

(5) Az enyhe lejtésű árkok talajtakaró növényekkel ültetendők be.

16. Hirdetésekre, hirdetőberendezésekre és egyéb berendezésekre vonatkozó követelmények

26. § (1) Hirdetés elsődlegesen hirdető-berendezésen helyezhető el. Hirdető-berendezés általában csak építményre, kerítésre, illetve egyéb tartószerkezetre szerelve (rögzítve vagy feszítve) helyezhető el.

(2) Mozgó felületet tartalmazó és mobil önálló hirdető-berendezés nem létesíthető, nem telepíthető.

(3) Épület falán, tetőfelépítményén, kerítésén, kerítés kapuján, támfalán, valamint az épület telkén álló bármely tartószerkezeten hirdető-berendezést elhelyezni, áthelyezni, átalakítani, illetve bővíteni csak az épület és az ingatlan tulajdonosának (kezelőjének) hozzájárulásával lehet.

(4) A hirdető-berendezésnek a meglévő épített és természetes környezetbe, a településképbe illőnek kell lennie. Hirdetés, hirdetőtábla, cégér úgy helyezhető el, hogy azok szervesen illeszkedjenek a meglévő és tervezett épület(ek) vízszintes és függőleges homlokzati tagolásához, a nyílászárók kiosztásához, azok ritmusához és együttesen összhangban legyenek az épület építészeti részletképzésével, kialakításával, színezésével.

(5) Közterületről két- vagy több oldalról látható hirdető-berendezés csak valamennyi – közterületről látható – oldalát hirdető-felületként kialakítva létesíthető.

(6) Hirdető-berendezésen nem alkalmazható

a) a KRESZ-ben szereplő táblaforma és színösszeállítás, valamint az azokra szabványosított tipográfia és jelrendszer,

b) villogó, káprázást okozó fény, futófény, fényvisszaverő felület és olyan világítótest, amely a közlekedés biztonságát veszélyezteti.

(7) A kihelyezett hirdető-berendezésen tartós kivitelben és olvasható méretben fel kell tüntetni a tulajdonos nevét és székhelyét vagy címét. Az adatokban bekövetkezett esetleges változásoknak megfelelően a feliratot haladéktalanul módosítani kell.

(8) Homlokzaton tájékoztató eszköz csak a homlokzati felület 15 %-án helyezhető el.

27. § (1) Építmény homlokzatán, építési telek kerítésén, kerítéskapuján és támfalán – a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel – kizárólag az ingatlan rendeltetési egységeiben folytatott kereskedelmi, szolgáltató-, illetve vendéglátó tevékenységhez közvetlenül kapcsolódó hirdető-berendezés (cég- és címtábla, cégér, egyéb tájékoztató tábla) létesíthető, illetve az építési telken csak hasonló tartalmú önálló hirdető-berendezés helyezhető el.

(2) Az (1) bekezdés szerinti korlátozás nem vonatkozik a közösségi célú intézményi épületek, építmények homlokzatán, az ilyen célú ingatlanok kerítésén, kerítéskapuján és támfalán létesített, illetve elhelyezett hirdető-berendezésekre.

(3) Közterületi telekhatáron, illetve a telek közhasználatra átadott területének határán álló épület homlokzatán, valamint építési telek kerítésén, kerítéskapuján és támfalán egyedi tájékoztató táblák, illetve cégérek helyezhetők el.

(4) Az (1)-(3) bekezdés szerint tervezett tartó szerkezeteket, felületeket úgy kell kialakítani, hogy azok méretei, arányai és alkalmazott anyagai illeszkedjenek az érintett építmény, valamint egyéb felület építészeti megoldásaihoz.

28. § A városképben zavaróan megjelenő, valamint zártsorú beépítés esetén ideiglenesen takaratlanul hagyott tűzfalakon vakhomlokzatot ábrázoló – reklámot nem tartalmazó – falfestmény létesíthető.

17. A reklámokra, reklámhordozókra vonatkozó követelmények

29. § (1) A reklám közzététele közterületen, köztulajdonban álló ingatlanon, valamint a magánterületen jelen §-ban foglalt előírások a Tvtv.-ben és az Rr.-ben foglalt előírások együttes alkalmazásával történhet.

(2) Reklám közterületen utcabútoron, funkcionális utcabútoron vagy közművelődési hirdetőoszlopon helyezhető el.

(3) Reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.

(4) Reklámhordozó az épületek utcai homlokzatán – építési reklámháló kivételével – nem helyezhető el. Egy épületen legfeljebb egy építési reklámháló helyezhető el.

(5) Magántulajdonban álló ingatlanon elhelyezett reklámhordozó a telekhatárt nem keresztezheti és közvetlenül a telekhatáron nem helyezhető el.

(6) Reklám analóg és digitális felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető.

(7) A közérdekű molinó, az építési reklámháló és a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés kivételével molinó, ponyva vagy háló reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként nem alkalmazható.

(8) Utcabútor a településképet és a terület rendeltetésszerű használatát hátrányosan nem befolyásolja.

(9) Utcabútoron kizárólag az utcabútor felülete vehető igénybe reklámközzététel céljából. Az utcabútoron reklámhordozót tartó berendezés – az utasváró és a kioszk kivételével – nem helyezhető el.

(10) Utcabútorként létesített információs célú berendezés reklámközzétételre alkalmas felületének legfeljebb kétharmadán tehető közzé reklám. A más célú berendezés reklámcélra nem használható, kivéve a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés esetén, amelynek egész felülete hasznosítható reklámcélra.

(11) Közművelődési célú hirdetőoszlop a közművelődési intézmények számával megegyező számban létesíthető. Kizárólag belső megvilágítású közművelődésű célú hirdetőoszlop helyezhető el.

(12) Információs célú berendezés gazdasági reklámnak nem minősülő közérdekű információ közlésére létesíthető.

(13) Önálló reklámhordozó a már meglévő, engedéllyel rendelkező és szabályosan létesített reklámcélú felületektől számított 50,0 méteres távolságon belül nem helyezhető el.

(14) A vasútállomás és buszvégállomás területén reklám, reklámhordozó az épületek tetőzetén csak vonalszerűen, áttört fényreklámként alakítható ki olyan módon, hogy a nappali, illetve az éjszakai városképet ne zavarja, de védelem alatt álló épületeken fényreklám nem helyezhető el.

18. Reklám közzététele a településszerkezeti terv alapján meghatározott egyes területeken

30. § (1) Reklámot közzétenni, reklámhordozót, reklámhordozót tartó berendezést elhelyezni a mindenkor hatályos településszerkezeti tervben foglalt területfelhasználási egységek figyelembevételével az Rr.-ben meghatározott követelményekkel összhangban lehet, a (2) és (3) bekezdésekben meghatározottak szerint.

(2) Reklámot közzétenni, reklámhordozót, reklámhordozót tartó berendezést elhelyezni a mindenkor hatályos településszerkezeti terv figyelembevételével

a) utcabútor alkalmazásával

aa) nagyvárosias lakó és

ab) kisvárosias lakó

területfelhasználású közterületeken és köztulajdonban álló ingatlanokon lehet.

b) kizárólag funkcionális célokat szolgáló utcabútoron – a régészeti érdekű terület és régészeti lelőhely területét kivéve

ba) nagyvárosias lakó és

bb) kisvárosias

területfelhasználású területeken lehet.

(3) Nem tehető közzé reklám, nem helyezhető el reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés a helyi védelem alatt álló területen, építményen.

(4) A közterületen elhelyezett utcabútorok a teljes településen egységes kialakítással valósíthatók meg. Az újonnan kihelyezett utcabútornak a fennálló utcabútorok kialakításához kell illeszkednie méretben és anyaghasználatban egyaránt, vagy amennyiben a településképi arculati kézikönyv a településre új utcabútor koncepciót határoz meg, úgy utcabútor a kézikönyvben meghatározott ajánlásokkal összhangban valósítható meg.

19. Az országos szabályok alóli eltérés lehetősége az alábbi esetekben

31. § (1) Bátonyterenye Város szempontjából jelentős eseményről való tájékoztatás érdekében a polgármester évente összesen tizenkét naptári hét időszakra eltérést vehet tudomásul településképi bejelentési eljárásban a magasabb szintű jogszabályokban meghatározott tilalmak alól.

(2) A magasabb szintű jogszabályokban meghatározott tilalmak alól eltérésre van mód építési tevékenység idejére építési reklámháló kihelyezésére, az építési tevékenység időtartamára. Az építési reklámhálón a tervezett építmény építészeti kialakítása jeleníthető meg, és az építési tevékenységgel kapcsolatos egyéb információk.

IV. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉP-ÉRVÉNYESÍTÉSI ESZKÖZÖK

20. Rendelkezés a szakmai konzultációról

32. § (1)2 Az önkormányzat a településkép védelme érdekében tájékoztatást ad és a szakmai konzultációt biztosít a településképi követelményekről és a településrendezési eszközökben foglalt jogszabályi követelményekről.

(2) A szakmai konzultáció folyamata a kérelmező által a polgármesterhez benyújtott – papír alapú – kérelemre indul.

(3) A kérelemhez csatolni kell a településképet érintő tervezett tevékenységhez kapcsolódó releváns információkat tartalmazó leírást.

(4) A szakmai konzultáció – a Bátonyterenyei Önkormányzat SZMSZ-ében foglaltak szerint - a polgármesterrel, a települési főépítésszel, vagy a kijelölt munkatárssal szóban történik, az önkormányzat hivatalos helyiségében vagy ezek kérésének megfelelően a konzultációval érintett helyszínen. A konzultációról emlékeztető készül.

(5) Az építtető vagy megbízottja köteles szakmai konzultációt kérni az önkormányzattól, ha a tervezett építési vagy egyéb tevékenység az Étv. 33/A. § szerinti egyszerű bejelentési körbe tartozik, vagy az építmény bruttó alapterülete a 300 m2-t meghaladja, illetve, ha a tervezett építési tevékenység a településképi rendeletben foglalt követelményekkel való összhangja részében vagy egészében nem egyértelmű.

21. A véleményezési eljárással érintett építmények köre

33. § A jelen rendelet előírásai szerint Bátonyterenye közigazgatási területén végzett - jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött - építési tevékenységekkel kapcsolatosan településképi véleményezési eljárást nem kell lefolytatni.

22.3 A bejelentési eljárással érintett tevékenységek

34. §4 A tárgykört szabályozó Korm. rendelet szerint településképi bejelentési eljáráshoz kötött tevékenységen túl építési tevékenység folytatását az önkormányzat bejelentési eljárás lefolytatásához nem köti.

23. A bejelentési eljárás részletes szabályai

35. §5 (1) A településképi bejelentési eljárás az építtető, illetve a bejelentési eljáráshoz kötött tevékenységgel érintett telek, építmény, építményrész tulajdonosa kérelmére (együttesen: kérelmező) indul.

(2) A kérelmet Bátonyterenye Város Önkormányzata Polgármesteréhez címezve, a vonatkozó Korm. rendeletben meghatározott formában és tartalommal a bejelentéshez kötött tevékenység megkezdése előtt legalább 15 nappal kell benyújtani.

(3) A településképi bejelentési eljárásban hozott döntés ellen Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületéhez lehet fellebbezni.

36. §6

VIII. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSI ÉS ÖSZTÖNZŐ RENDSZER

37. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó védett érték tulajdonosa részére kötelezettsége teljesítésének elősegítése érdekében az önkormányzat költségvetésében meghatározott keretösszeg erejéig évente egyszer pályázat útján támogatás biztosítható.

(2) A támogatás a rendelet hatálya alá tartozó védett építészeti értékek, azok környezete, tartozékai korhű felújításához, rekonstrukciójához vehető igénybe.

(3) A pályázat alapján vissza nem térítendő támogatás nyerhető el. A támogatás folyósítására utólag kerül sor.

(4) Az elnyert támogatás nem haladhatja meg a pályázat mellékletét képező költségvetés összegének 70 %-át. Az elnyerhető összeg felső határát a pályázati kiírás tartalmazhatja.

(5) A pályázatot évente egyszer, az éves költségvetés jóváhagyását és a pályázat tartalmára vonatkozó részletes feltételek meghatározását követően Bátonyterenye Város Önkormányzatának Képviselő-testülete írhatja ki.

(6) A beérkezett pályázatok szakmai értékelését a polgármester készíti elő, a beérkezett pályázatokról a Képviselő-testület dönthet.

38. § (1) A pályázat alapján vissza nem térítendő támogatás nyerhető el.

(2) A támogatást elnyert pályázóval a polgármester átruházott hatáskörben megállapodást köt.

(3) A megállapodás tartalmazza a megítélt pénzösszeg felhasználásának módját, határidejét, feltételeit, az ellenőrzés szabályait.

(4) A jegyző - átruházott hatáskörben eljárva – ellenőrzi a pályázat alapján elnyert pénzösszeg felhasználását, a megállapodásban meghatározottak betartását.

IX. Fejezet

ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

24. Hatálybalépés és átmeneti rendelkezés

39. § Ez a rendelet 2018. április 27-én lép hatályba.

40. § E rendeletet a hatályba lépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

1. melléklet

Bátonyterenye Város helyi védelem alatt álló építészeti örökségeinek jegyzéke
1.a. melléklet: Bátonyterenye Város helyi területi védelem alatt álló elemei

A

B

C

D

E

1.

a területi védelemmel érintett

2.

érték jele

érték megnevezése

érték meghatározása

értékkel érintett telek címe

értékkel érintett telek helyrajzi száma (hrsz)

3.

T-1.

a Maconka városrészen a rk. templom körül elhelyezkedő lakóterület

4.

T-2.

Szupatakon a evangélikus templom körüli lakóterület (Ófalu része)

1.b. melléklet: A település helyi egyedi védelem alatt álló „elemei”

A

B

C

D

E

1.

a területi védelemmel érintett

2.

érték jele

érték megnevezése

érték meghatározása

értékkel érintett telek címe

értékkel érintett telek helyrajzi száma (hrsz)

3.

E-1.

Szupataki evangélikus. templom

7074 hrsz.

4.

E-2.

Gyermekek úti óvoda épülete

2. melléklet7

Településképi szempontból meghatározó területek bemutatása és lehatárolása

1.

3. melléklet

Fásításra, növénytelepítésre javasolt őshonos növények jegyzéke
Lombos fafajok

tudományos (latin) elnevezés

magyar elnevezés

Acer campestre

mezei juhar

Acer platanoides

korai juhar

Acer pseudoplatanus

hegyi juhar, jávorfa

Acer tataricum

tatár juhar, feketegyűrű juhar

Alnus glutinosa (allergén)

enyves éger, mézgás éger, berekfa

Alnus incana

hamvas éger

Betula pendula (allergén)

közönséges nyír, bibircses nyír

Betula pubescens

szőrös nyír, pelyhes nyír

Carpinus betulus

közönséges gyertyán

Cerasus avium (Prunus avium)

vadcseresznye, madárcseresznye

Cerasus mahaleb (Prunus mahaleb)

sarjmeggy, török meggy

Fagus sylvatica

közönséges bükk

Fraxinus angustifolia ssp. pannonica

magyar kőris

Fraxinus excelsior

magas kőris

Fraxinus ornus

virágos kőris, mannakőris

Juglans regia

közönséges dió

Malus sylvestris

vadalma

Padus avium

zelnicemeggy, májusfa

Populus alba *

fehér nyár, ezüst nyár

Populus canescens *

szürke nyár

Populus nigra *

fekete nyár, topolyafa, csomoros nyár

Populus tremula

rezgő nyár

Pyrus pyraster

vadkörte, vackor

Quercus cerris

csertölgy, cserfa

Quercus petraea (Q. sessiliflora)

kocsánytalan tölgy

Quercus pubescens

molyhos tölgy

Quercus robur (Q. pedunculata)

kocsányos tölgy, mocsártölgy

Salix alba (allergén)

fehér fűz, ezüst fűz

Salix fragilis

törékeny fűz, csörege fűz

Sorbus aria

lisztes berkenye

Sorbus aucuparia

madárberkenye

Sorbus domestica

házi berkenye, fojtóska

Sorbus torminalis

barkóca berkenye, barkócafa

Tilia cordata (T. parviflora)

kislevelű hárs

Tilia platyphyllos (T. grandifolia)

nagylevelű hárs

Ulmus glabra (U. montana, U. scabra)

hegyi szil

Ulmus laevis

vénic szil, lobogós szil, vénicfa

Ulmus minor (Ulmus campestris)

mezei szil, simalevelű mezei szil

Tűlevelű fajok (fenyők)

tudományos (latin) név

magyar elnevezés

Juniperus communis

közönséges boróka, gyalogfenyő

Lombos cserjék

tudományos (latin) név

magyar elnevezés

Colutea arborescens

pukkanó dudafürt

Cornus mas

húsos som

Cornus sanguinea

veresgyűrű som

Crataegus laevigata (C. oxyacantha)

kétbibés galagonya

Crataegus monogyna

egybibés galagonya

Euonymus europaeus

csíkos kecskerágó

Euonymus verrucosus

bibircses kecskerágó

Frangula alnus (Rhamnus frangula)

kutyabenge

Hippophae rhamnoides

homoktövis

Lonicera xylosteum

ükörke lonc, ükörke

Prunus spinosa

kökény

Rhamnus catharticus

varjútövis (benge)

Ribes uva-crispa

-

Rosa canina

gyepűrózsa

Salix caprea

kecskefűz

Salix cinerea

rekettyefűz, hamvas fűz

Salix purpurea

csigolyafűz

Salix viminalis

kosárkötő fűz

Sambucus nigra

fekete bodza

Sambucus racemosa**

fürtös bodza

Spirea salicifolia

fűzlevelű gyöngyvessző

Staphylea pinnata

mogyorós hólyagfa

Viburnum lantana

ostorménfa

Viburnum opulus

kányabangita

* nem „szöszös”, hím egyedek telepítése javasolt csak
** 500 m felett javasolható a telepítése
Allergén növényfajok telepítése kizárólag külterületen, belterülettől és beépítésre szánt területtől nagy távolságra javasolható.

4. melléklet

1143/2014. EU rendelet
az idegenhonos inváziós fajok betelepítésének vagy behurcolásának
és terjedésének megelőzéséről és kezeléséről
A rendelet alapján a tagországok képviselőiből álló inváziós fajok elleni védelemért felelős bizottság elfogadta azt a növény- és állatfajlistát, mely az Unió számára veszélyt jelentő inváziós idegenhonos fajok jegyzékét alkotja. A listán szereplő fajok egyedeire vonatkozó szigorú szabályok szerint tilos az egész EU területén forgalomba hozni és a természetbe kibocsátani akár egyetlen példányt is, de a behozatalra, tartásra, tenyésztésre, szaporításra, szállításra, kereskedelemre és felhasználásra is hasonlóan szigorú szabályok vonatkoznak.
A listában szereplő növényfajok:

Magyar név

Tudományos név

Borfa, tengerparti seprűcserje

Baccharis halimifolia

Kaliforniai tündérhínár

Cabomba caroliniana

Vízijácint

Eichhornia crassipes

Perzsa medvetalp

Heracleum persicum

Sosnowsky-medvetalp

Heracleum sosnowskyi

Hévízi gázló

Hydrocotyle ranunculoides

Fodros átokhínár

Lagarosiphon major

Nagyvirágú tóalma

Ludwigia grandiflora

Sárgavirágú tóalma

Ludwigia peploides

Sárga lápbuzogány

Lysichiton americanus

Közönséges süllőhínár

Myriophyllum aquaticum

Keserű hamisüröm

Parthenium hysterophorus

Ördögfarok keserűfű

Persicaria perfoliata

Kudzu nyílgyökér

Pueraria montana var. lobata

Várhatóan az alábbi fajokkal fog bővülni a lista:

Magyar név

Tudományos név

Közönséges selyemkóró

Asclepias syriaca

Vékonylevelű átokhínár

Elodea nuttallii

Bíbor nebáncsvirág

Impatiens glandulifera

Felemáslevelű süllőhínár

Myriophyllum heterophyllum

Kaukázusi medvetalp

Heracleum mantegazzianum

Óriásrebarbara

Gunnera tinctoria

Tollborzfű

Pennisetum setaceum

Alternanthera philoxeroides

Microstegium vimineum

a NATURA 2000 gyepterületek fenntartásának földhasználati szabályairól
A kormányrendelet melléklete meghatározza azoknak a fajoknak a listáját, melyek inváziós és termőhely-idegen növényfajoknak tekinthetők, így az 5. § (2) bekezdés értelmében a Natura 2000 gyepterületeken ezek megtelepedését és terjedését meg kell akadályozni, állományuk visszaszorításáról gondoskodni kell mechanikus védekezéssel vagy speciális növényvédőszer-kijuttatással.
Az érintett növényfajok:

1. Fásszárú inváziós és termőhely-idegen növényfajok:

Magyar név

Tudományos név

akác

Robinia pseudo-acacia

amerikai kőris

Fraxinus americana

bálványfa

Ailanthus altissima

keskenylevelű ezüstfa

Elaeagnus angustifolia

fekete fenyő

Pinus nigra

erdei fenyő

Pinus silvestris

gyalogakác

Amorpha fruticosa

kései meggy

Prunus serotina

zöld juhar

Acer negundo

2. Lágyszárú inváziós növényfajok:

Magyar név

Tudományos név

alkörmös

Phytolacca americana

japánkeserűfű fajok

Fallopia spp.

kanadai aranyvessző

Solidago canadensis

magas aranyvessző

Solidago gigantea

parlagfű

Ambrosia artemisifolia

selyemkóró

Asclepias syriaca

süntök

Echinocystis lobata

a növényvédelmi tevékenységről
A rendelet 2. § (1) bekezdése értelmében a földhasználó és a termelő köteles védekezni az alábbi növények ellen: parlagfű (Ambrosia artemisiifolia), keserű csucsor (Solanum dulcamara), selyemkóró (Asclepias syriaca), aranka fajok (Cuscuta spp.).
1

A 2/A. §-t a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be. A 2/A. § a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XI. 14.) önkormányzati rendelete 5. §-a szerint módosított szöveg.

2

A 32. § (1) bekezdése a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

3

A 22. alcím címe a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

4

A 34. § a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

5

A 35. § a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

6

A 36. §-t a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (XI. 26.) önkormányzati rendelete 7. §-a hatályon kívül helyezte.

7

A 2. melléklet a Bátonyterenye Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2022. (XII. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.