Csernely Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2018(III.29.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2018. 03. 30- 2018. 09. 24

 Csernely Községi Önkormányzat Képviselő-testületének

6/2018. (III.29.) Önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról 


Csernely Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:


  • Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


Az önkormányzat


1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Csernely Községi Önkormányzat


(2) Székhelye: 3648 Csernely, Kissor út 26.


(3) Az önkormányzat illetékességi területe Csernely község közigazgatási területére terjed ki.


2.§ (1) A képviselő-testület feladatellátásához kapcsolódó átruházott hatásköreit az 1. melléklet tartalmazza. 


(2) Az önkormányzat képviselő-testülete kötelező feladatait saját intézményhálózatán, társulások útján, illetve az ellátási kötelezettség szerződéses átadása, átvétele révén valósítja meg.


(3) Az önkormányzat által ellátott feladatok szakfeladat rend szerinti felsorolását (kormányzati funkciók) a rendelet 3. függeléke tartalmazza.


3.§ A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat - és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására közös önkormányzati hivatalt hozott létre, melynek neve:

Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal

Címe: 3646 Nekézseny, Kossuth út 1.


4.§ Az önkormányzat szervei:

            a.) Polgármester

            b.) Ügyrendi Bizottság

            c.) Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal

            d.) Jegyző

            e.) Társulás



  • Fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSÉNEK SZABÁLYAI



5.§ A képviselő-testület tagjainak száma 5 fő. A megválasztott polgármester a képviselő-testület tagja. A képviselő-testület tagjainak névsorát a rendelet 1. függeléke tartalmazza.


A képviselő-testület alakuló ülése


6.§ Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a választás eredményéről.


A képviselő-testületi ülések szabályai


7.§ (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.


(2) A képviselő-testület az éves munkatervekben meghatározott időpontokban ülésezik, de évente legalább 6 ülést tart.


(3) Az ülés helye: Csernely Községi Önkormányzat tanácskozója: 3648 Csernely, Kissor út 26.


(4) A képviselő-testület szükség szerint együttes ülést tart a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatalt alkotó Önkormányzatok Képviselő-testületeivel, melynek helye: Szociális Konyha 3646 Nekézseny, Zrínyi út 4.


8.§ (1) A rendkívüli képviselő-testületi ülések száma nincs meghatározva, össze kell hívni a sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetekben.


(2) Sürgős, halasztást nem tűrő döntéshozatalt igénylő esetek különösen: a 24 órán belül testületi döntést igénylő kérdések.


(3) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a polgármesterhez kell benyújtani.


(4) A rendkívüli ülést az összehívásra irányuló indítvány benyújtásától számított 3 napon belül össze kell hívni.


(5) Rendkívüli ülés összehívására bármilyen értesítési mód igénybe vehető.


A képviselő-testületi ülés összehívása


9.§ (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.


(2) Az ülés meghívóját a képviselők részére az ülés előtt legalább 3 nappal kell kézbesíteni. A meghívóval együtt kézbesíteni kell az ülés napirendjeinek előterjesztéseit is. A meghívó és az előterjesztések kézbesítése történhet elektronikus formában, illetve papír alapon, a képviselő kérésének megfelelően.


(3) A meghívó minden esetben tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit, valamint a tervezett napirend tárgyalásához tanácskozási joggal külön meghívottak jelölését is.


(4) A képviselő-testület ülésére – a képviselőkön és a jegyzőn, aljegyzőn kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.


(5) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt csak azokat a mellékleteket kell megküldeni, amely napirendhez meghívásuk kapcsolódik.


(6) A testületi ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 5 nappal korábban tájékoztatni kell, a meghívónak a Csernely Község Önkormányzata hivatali épületében elhelyezett hirdetőtáblára történő kifüggesztéssel.


Az ülések nyilvánossága


10.§ (1) A testületi ülések – zárt ülés kivételével – nyilvánosak, és az azokon megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.


(2) A képviselő-testület nyílt ülésén megjelenő állampolgárok, az egyes napirendi pontok tárgyalásához – képviselő-testületi hozzájárulás nélkül – nem szólhatnak hozzá, nem nyilváníthatnak véleményt, nem tehetnek fel kérdéseket. A képviselő-testület a hozzájárulásról ügyrendi kérdésként, nyílt szavazással dönt.


(3) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezi.


(4) A képviselő-testület a működése során keletkezett valamennyi közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerését, az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben meghatározottak szerint biztosítja, a tájékoztatási és közzétételi kötelezettség teljesítéséről az önkormányzat honlapján, a törvényben meghatározott módon gondoskodik.


Az ülés napirendje


11.§ (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester – elsősorban a kiküldött meghívó szerint – tesz javaslatot, amelynek alapján az ülés napirendjét a képviselő-testület állapítja meg.


(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében, vita nélkül szavaz.


Az előterjesztések rendje


12.§ (1) A képviselő-testületi előterjesztéseket a napirend tárgya szerinti előadók készítik el.


(2) A napirendi pontokhoz kapcsolódó egyéb előterjesztéseket – elsősorban az önálló képviselői indítványokat, véleményeket – a jegyzőnél kell benyújtani, a képviselő-testületi ülés összehívása előtt, rendes ülés esetében, 5 nappal. Rendkívüli ülés esetében, ha azt nem a polgármester kezdeményezi, az ülés összehívásának kezdeményezésekor. Az előterjesztéseket az ülésre szóló meghívóval kapják meg a képviselő-testület ülésére meghívottak.


(3) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.


(4) A testületi ülésre az előterjesztés főszabályként írásban kerül benyújtásra, melytől eltérni csak rendkívüli okok miatt lehet. Ilyen rendkívüli ok lehet pl.: az idő rövidsége és a tárgyalandó előterjesztés fontossága. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.


(5) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a.) a tárgyat és a tényállást,

b.) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

c.) az alternatívák indokait,

d.) a határozati javaslatot,

e.) az önkormányzati rendelet-tervezetet,

f.) szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.


(6) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


Kérdés


13.§ (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, aljegyzőhöz, a bizottság elnökéhez önkormányzati ügyekben kérdést intézhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.


(2) A válasz elfogadásáról a képviselő-testület akkor határoz vita nélkül, ha a kérdező nem fogadta el a választ.


A képviselő-testület tanácskozási rendje


14.§ (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Egyidejű akadályoztatásuk, valamint a polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége esetén, a Rendelet 9.§ (1) bekezdését kell alkalmazni.


(2) Az ülést az ülés vezetője (továbbiakban: polgármester) nyitja meg. Megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. A képviselő-testület létszámának ülés közbeni változását (érkező, távozó képviselők) a határozatképesség szempontjából folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Változás esetén a polgármesternek ismételten meg kell állapítani a határozatképességet, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.


(3) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról, melynek során

a.) figyelmezteti a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem méltó kifejezéseket használ,

b.) rendre utasíthatja azt a személyt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,

c.) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót, ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja.


(4) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, azzal vitába szállni nem lehet.


A vitavezetés szabályai


15.§ (1) A polgármester minden napirendi pont felett vitát nyit. Nem nyit vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.


(2) A testületi ülésen napirendenként, elsőként, az adott napirendi pont előadóját illeti meg a szó.


(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó és az előterjesztés készítője a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti.


(4) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal jelen lévő meghívottak is kérdéseket intézhetnek.


(5) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.


(6) Törvényességi észrevétel esetén a jegyző a vitában soron kívül felszólalhat, több alkalommal is.


(7) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.


(8) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását, a napirend elfogadása előtt. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és a polgármester javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.


(9) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.



A döntéshozatal szabályai


16.§ (1) A képviselő-testület döntéseihez a képviselő-testületnek határozatképesnek kell lennie.


(2) A képviselő-testület ülése határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább 3 fő jelen van. A határozatképtelen ülést 5 napon belül ugyanazon napirendekkel újra össze kell hívni.


(3) A határozatképesség megállapítására és bizonyítására a jelenléti ív szolgál.


(4) A nyílt és zárt ülésen résztvevőkről külön jelenléti ívet kell készíteni.


17.§ Ha a képviselő, a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület döntéshozatala során nem tesz eleget az Mötv. 49.§ (2) bekezdésében szabályozott, személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének, a bejelentés elmulasztásától számított 3 hónapig az őt megillető tiszteletdíj, illetve illetmény 75%-ára jogosult.

A szavazás módja


18.§ (1) Szavazni kizárólag személyesen lehet.


(2) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról, az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.


(3) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a döntést.


A nyílt szavazás


19.§ (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A polgármester a szavazatokat megszámolja. A szavazás számszerűsége helyességével kapcsolatban felmerülő kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.


(2) A szavazatok összeszámlálása után a polgármester megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, valamint a szavazástól tartózkodók számát.


A név szerinti szavazás


20.§ (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt jogszabály kötelezővé teszi.


(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa egyenként, ábécé sorrendben a képviselők nevét, akik a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – névsorral együtt – átadja a polgármesternek. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.


(3) A szavazás tényét, számszerű eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni, a szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.


A titkos szavazás


21.§ (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazon ügyekben, amelyekben zárt ülés tartása kötelező, illetve tartható.


(2) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi.


(3) A titkos szavazás szavazólappal történik.


(4) Az Ügyrendi Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét.


(5) A szavazás eredményéről az Ügyrendi Bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.


(6) A titkos szavazásról minden esetben külön jegyzőkönyv készül, mely a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének melléklete.


A képviselő-testület döntései


22.§ (1) A képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, kézfelemeléssel hozza.


(2) Minősített többséghez a megválasztott 5 települési képviselő több mint a felének, 3 főnek a szavazata szükséges.


(3) A képviselő-testület döntései:

a.) önkormányzati rendeletek és

b.) határozatok (normatív vagy egyedi).



Az önkormányzati rendeletalkotás főbb szabályai


23.§ (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a.) a polgármester

b.) a képviselő

c.) a képviselő-testület bizottsága

d.) a jegyző

e.) a településen hivatalosan működő civil szervezet vezetője, képviselője.


(2) A rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a kezdeményezésről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.


(3) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, aki ezen feladatellátása során külső segítséget is igénybe vehet.


(4) A hozott rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző köteles gondoskodni.


24.§ A képviselő-testület elfogadott rendeleteit a jegyző az önkormányzat épületében elhelyezett hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki. 


Az önkormányzati határozat


25.§ (1) A testület határozat nélkül dönt a napirend elfogadásáról, a képviselői kérdésekre adott válaszok elfogadásáról, a név szerinti szavazás elrendeléséről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóról.


(2) Az együttes ülés keretében hozott határozatokat a következő sorszámmal kell jelölni.


(3) A hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni, minden számozott határozatnak tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős nevét és a végrehajtás határidejét.


(4) A hozott határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követően a végrehajtásban érintetteknek meg kell küldeni.

(5) A képviselő-testület normatív határozatait az önkormányzat hirdetőtábláján kifüggesztéssel kell közzé tenni.


A jegyzőkönyv


26.§ A képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52.§-ában megfogalmazottakon kívül tartalmazza mellékletként a meghívót és a jelenléti ívet.


27.§ (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.


(2) A jegyzőkönyv elkészítése érdekében a képviselő-testület ülésén jegyzőkönyvvezető működik közre, valamint hangfelvétel készül.


(3) A nyílt ülésről készített jegyzőkönyveket – teljes terjedelmükben – közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.


(4) Az ülésekről készített jegyzőkönyvek hivatalban tárolt példányait mellékleteivel együtt évenként be kell köttetni.


Együttes ülés


28.§ (1) A Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a közös önkormányzati hivatal működését érintő, a közös önkormányzati hivatal létrehozására irányuló megállapodásban meghatározott kérdésekről együttes ülésükön döntenek.


(2) Az együttes ülés összehívására, vezetésére, a tanácskozás rendjére, a döntéshozatalra vonatkozóan a rendeletben megállapított szabályokat kell alkalmazni, az alábbi eltérésekkel:

  • Az együttes ülés összehívásáról a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti önkormányzat polgármestere gondoskodik. Az ülést köteles összehívni bármelyik nem székhely település polgármesterének indítványára.
  • Az ülés helye: Szociális Konyha 3646 Nekézseny, Zrínyi út 4.
  • Az ülést a székhely önkormányzat polgármestere vezeti, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén az ülést a székhely önkormányzat alpolgármestere vezeti.


  • Fejezet


A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐK


A települési képviselő


29.§ (1) A képviselő köteles:

a.) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, ennek érdekében távolmaradását a testületi ülésről a polgármesternek jeleznie kell,

b.) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, illetve a hozott döntések végrehajtásában,

c.) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot bejelenteni,

d.) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, illetve választói bizalmára.

(2) Az Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, a képviselő-testület határozatával

a.) első alkalommal 3 havi időtartamra 50%-os mértékre csökkenti,

b.) második alkalommal 6 havi időtartamra 75%-os mértékre csökkenti,

c.) harmadik és további alkalmakkal 12 havi időtartamra megvonja.


A képviselő díjazása


30.§ A képviselőknek járó tiszteletdíj mértékét és a juttatás szabályait önkormányzati rendelet szabályozza.


Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség


31.§ A képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester az Ügyrendi bizottságnak adja át kivizsgálásra.


32.§ A képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatainak vizsgálatát az Ügyrendi Bizottság végzi, amely gondoskodik azok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről.


  • Fejezet


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI


Állandó bizottságok


33.§ (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó, vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.


(2) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságot működteti: Ügyrendi Bizottság 3 fővel, melyből 3 fő képviselő.


(3) Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.


(4) A bizottság tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.


(5) A bizottság ülésén állandó meghívott a polgármester és a jegyző.


Ideiglenes bizottság


34.§ (1) A képviselő-testület indokolt esetben, általa meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot is létrehozhat. A bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.


(2) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.


(3) Az ideiglenes bizottság feladata különösen:

a.) esetenként jelentkező, mérlegelést és körültekintést igénylő feladatok végrehajtásának előkészítése

b.) egyes képviselő-testületi rendeletek vagy döntések előkészítése, végrehajtásának ellenőrzése

c.) társulási megállapodások előkészítése

d.) vizsgálatok, ellenőrzések lefolytatása.

  • Fejezet


A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ


A polgármester


35.§ (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.


(2) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-16.00 óráig.


(3) A polgármester – törvényben meghatározottakon túli – feladata különösen:

a.) a község fejlődésének elősegítése,

b.) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,

c.) a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,

d.) a községgazdálkodás,

e.) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének biztosítása,

f.) a képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása, segítése

g.) a képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,

h.) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása,

i.) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése,

j.) az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése.


(4) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladata különösen a képviselők munkájának segítése.


(5) A Polgármester részére feladatokat a jogszabályokon túl, a képviselő-testület állapíthat meg.


(6) A polgármester – alpolgármester hiányában - lemondását az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át, részére juttatja el.


(7) A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármesternek, alpolgármesternek, mindezek hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át.


36.§ A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. 72.§-a állapítja meg.


Az alpolgármester


37.§ (1) A képviselő-testület saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.


(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el.


(3) Az alpolgármester fő feladata a polgármester helyettesítése, ezért külön hivatali munkarendet számára a testület nem állapít meg.


A jegyző, aljegyző


38.§ (1) A jegyző, mint a Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal vezetője, ellátja az Mötv. 81.§ (3) bekezdésében felsorolt feladatokat, valamint az önkormányzati hatósági ügyek előkészítését és végrehajtását.


(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy az Önkormányzat döntése, működése jogszabályt sért, haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.


(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a hivatalban alkalmazásban álló, legmagasabb fizetési osztályba besorolt, gazdálkodói munkakörben foglalkoztatott köztisztviselő látja el.



  • Fejezet


A Közös Önkormányzati Hivatal


39.§ (1) Nekézseny Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Csokvaomány Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Lénárddaróc Községi Önkormányzat Képviselő-testülete, Bükkmogyorósd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete és Csernely Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84.§ (1) bekezdésének felhatalmazása alapján, az Mötv. 85.§ (1)-(2) bekezdésének szabályai szerint, közös önkormányzati hivatalt hoztak létre, Nekézsenyi Közös Önkormányzati Hivatal (3646 Nekézseny, Kossuth út 1.) elnevezéssel.


(2) Csernely és Csokvaomány településeken Kirendeltség működik.


(3) A hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei a jegyző javaslatára benyújtott polgármesteri előterjesztés alapján, a hivatal létrehozására irányuló megállapodásban határozták meg a hivatal belső szervezeti tagozódását, munkarendjét, valamint az ügyfélfogadás rendjét.


(4) A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a hivatalhoz tartozó önkormányzatok képviselő-testületei hagyják jóvá.


  • Fejezet


AZ ÖNKORMÁNYZAT TÁRSULÁSAI, GAZDASÁGI ALAPJAI


Az önkormányzat társulásai


40.§ (1) A képviselő-testület, önkormányzati feladatai hatékonyabb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében, társulásokban vesz részt.


(2) A társulások jegyzékét a 4. függelék tartalmazza.



Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása


41.§ (1) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásáról önkormányzati rendelet rendelkezik.


(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről köteles tájékoztatni az állampolgárokat.


42.§ (1) A képviselő-testület éves költségvetéséről évenként önkormányzati rendeletet alkot.


(2) A polgármester - a költségvetésben nem előirányzott kiadások vonatkozásában - saját hatáskörében, 300.000.-Ft értékhatárig vállalhat kötelezettségeket és írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződésekről, kötelezettségvállalásokról a képviselő-testületet a legközelebbi rendes, vagy rendkívüli ülésen tájékoztatnia kell.


43.§ (1) A gazdasági év lezárását követően az előző év költségvetésének végrehajtásáról a képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.


(2) A zárszámadási rendelet-tervezetet a jegyző készíti el, a tervezetet a polgármester terjeszti a testület elé.


  • Fejezet


FALUGYŰLÉS, KÖZMEGHALLGATÁS


Falugyűlés


44.§ (1) A lakosság széles körét érintő döntések meghozatala előtt, illetve a lakosság közvetlen tájékoztatása érdekében a képviselő-testület falugyűlést hívhat össze.


(2) A falugyűlés időpontjáról és témájáról előzetesen a lakosságot, annak megtartása előtt legalább 8 nappal korábban, tájékoztatni kell, hirdetmény kifüggesztésével.


(3) A falugyűlést a polgármester vezeti.


(4) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.


Közmeghallgatás


45.§ (1) A képviselő-testület minden évben egyszer, előre meghirdetett időpontban, közmeghallgatást tart.


(2) A közmeghallgatásra értelemszerűen vonatkoznak a testületi ülésre vonatkozó szabályok.

                                  


IX. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


46.§ (1) A rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.  

(2) Hatályát veszti Csernely Községi Önkormányzat Képviselő-testületének a Csernely Községi Önkormányzat képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2014. (X.29.) önkormányzati rendelete.




                    Borsodi László                                                     Dr. Szűcs-Tardi Beáta

                     polgármester                                                                     jegyző





Záradék:

A rendelet 2018. március 29. napján kihirdetésre került.





    Dr. Szűcs-Tardi Beáta

                                                                                                                jegyző































  1. melléklet a 6/2018. (III.29.) önkormányzati rendelethez


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÁTRUHÁZOTT HATÁSKÖREI

  • A társulásokra átruházott hatáskörök

1.Észak-magyarországi Regionális Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás (ÉMRH)

Gondoskodik a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/A §-ában meghatározott hulladékgazdálkodási feladatok és hatáskörök ellátásáról.

2.Ózd Kistérség Többcélú Társulása

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119.§-ában meghatározott, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 70.§-a szerinti, a belső ellenőrzéshez kapcsolódó feladat- és hatáskör.

















  1. melléklet a 6/2018. (III.29.) önkormányzati rendelethez

AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI

1. Jogi és Ügyrendi feladatok

1.1. Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, a képviselői tiszteletdíjak emelésére, csökkentésére.

1.2. Véleményezi a képviselő-testület napirendjén szereplő megállapodások, társasági szerződések, egyéb szerződések tervezetét, a koncesszióba adás lehetőségét és feltételeit, valamint a versenytárgyalások kiírását.

1.3. Véleményt nyilvánít minden olyan jogi természetű ügyben, amelyben az önkormányzattól állásfoglalást kérnek.

1.4. Figyelemmel kíséri, hogy az önkormányzat közigazgatási feladatait az elvárható színvonalon – személyi és anyagi feltételek biztosításával – lássa el.

1.5. Véleményt nyilvánít az önkormányzat által megkötött megállapodásokkal kapcsolatban.

1.6. Ellátja a testületi titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket.


2. Jogi és Ügyrendi Hatáskörök

2.1. Kivizsgálja az önkormányzati képviselői összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést, majd a vizsgálat eredményét előterjeszti a Képviselő-testület következő ülésére.

2.2. Gondoskodik a vagyonnyilatkozat tételére kötelezettek vagyonnyilatkozatának nyilvántartásáról és a vagyonnyilatkozatok ellenőrzéséről.

2.3. Vizsgálja a hatályos rendeletek végrehajtását, és arról választási ciklusonként beszámol a testületnek. Szükség szerint javasolja a rendeletek módosítását.







1. függelék a 6/2018. (III.29.) önkormányzati rendelethez


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET NÉVSORA




Borsodi László polgármester

Csomós Bernadett alpolgármester

Bíró Hedvig képviselő

Sajóvölgyi Gyula képviselő

Vincze József képviselő










2. függelék a 6/2018. (III.29.) önkormányzati rendelethez


AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG NÉVSORA




Bíró Hedvig képviselő (elnök)

Vincze József képviselő (tag)

Sajóvölgyi Gyula képviselő (tag)



















3. függelék a 6/2018. (III.29.) Önkormányzati rendelethez

Önkormányzat által ellátandó feladatok kormányzati funkcióik szerinti besorolása

Kormányzati funkciószám                                               Megnevezés

011130                                                      Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok

                                                                  jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013210                                                      Átfogó tervezési és statisztikai szolgáltatások

013320                                                      Köztemető fenntartás és működtetés

013350                                                      Az önkormányzati vagyonnal való gazdálko-

                                                                  dással kapcsolatos feladatok

022010                                                      Polgári honvédelem ágazati feladatai, a

                                                                  lakosság felkészítése

032020                                                      Tűz-és katasztrófavédelmi tevékenységek

041231                                                      Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232                                                      Startmunka program – Téli közfoglalkoztatás

041233                                                      Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236                                                      Országos közfoglalkoztatási program

041237                                                      Közfoglalkoztatási mintaprogram

045120                                                      Út, autópálya építése

045160                                                      Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése,

                                                                  fenntartása

046020                                                      Vezetékes műsorelosztás, városi és

                                                                  kábeltelevíziós rendszerek

051040                                                      Nem veszélyes hulladék kezelése,

                                                                  ártalmatlanítása

052020                                                      Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

061020                                                      Lakóépület építése

063020                                                      Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010                                                      Közvilágítás

066010                                                      Zöldterület kezelés

066020                                                      Város-, községgazdálkodási egyéb

                                                                  szolgáltatások

072210                                                      Járóbetegek gyógyító szakellátása

072410                                                      Otthoni ( egészségügyi) szakápolás

072450                                                      Fizikoterápiás szolgáltatás

082044                                                      Könyvtári szolgáltatások    

082092                                                      Közművelődés - hagyományos közösségi                                                                       kulturális értékek gondozása

096015                                                      Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025                                                      Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104037                                                      Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107051                                                      Szociális étkeztetés

107052                                                      Házi segítségnyújtás


















4. függelék a 6/2018. (III.29.) Önkormányzati rendelethez


TÁRSULÁSOK JEGYZÉKE



1. Észak-magyarországi Regionális Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás (ÉMRH)

Társulás székhelye: 3441 Mezőkeresztes, Dózsa Gy. u. 30.


2.Ózd Kistérség Többcélú Társulása

Társulás székhelye: 3600 Ózd, Városház tér 1.