Galambok Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2019.(I.24.) Önkormányzati rendelete
a közösségi együttélés alapvető szabályainak betartásáról, valamint ennek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 11/2014. (IX.11.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2019. 01. 24- 2019. 01. 24Galambok Község Önkormányzat Képviselő-testülete 1/2019.(I.24.) Önkormányzati rendelete
a közösségi együttélés alapvető szabályainak betartásáról, valamint ennek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 11/2014. (IX.11.) önkormányzati rendelet módosításáról
2019-01-24-tól 2019-01-25-ig
Galambok Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 8. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- §
Hatályát veszti a közösségi együttélés alapvető szabályainak betartásáról, valamint ennek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 11/2014. (IX.11.) önkormányzati rendelet 11.§,14.§15.§, 17.§.
- §
Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba, és hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
Galambok, 2019. január 21.
Bertók Ferenc Vlasicsné Dörgönye Márta
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve:
Galambok, 2019.január 24.
Vlasicsné Dörgönye Márta
jegyző
I N D O K O L Á S
A közösségi együttélés alapvető szabályairól, és ezek elmulasztásának, megszegésének jogkövetkezményeiről szóló önkormányzati rendelet módosításához.
Általános rendelkezések
Zala Megyei Kormányhivatal ZAB/030/01284-1/2018. számú szakmai segítségnyújtásában foglaltak szerint felhívta a figyelmünket a közösségi együttélés szabályainak betartására vonatkozó önkormányzati rendeletek szabályaira.
Ennek alapján az önkormányzati rendeletünk felülvizsgálata vált indokolttá.
Részletes indokolás:
Az önkormányzati rendelet 11. §. szabályozza a környezetvédelemre vonatkozó szabályozásokat, amelyet fentiekben már hivatkozott felhívásban foglaltak szerint az avarégetésre vonatkozó szabályok, jogszabályok szerint szükséges szankcionálni.
11. §
- Tilos Galambok Község Önkormányzata 8/2009.(IV.02.) számú rendelet 5.§-ban foglaltaktól eltérő időpontban égetni.
- Tilos nem komposztálható vagy komposztálásra alkalmatlan avart és kerti hulladékot égetni
- tilalmi időszakban vagy időpontban,
- szeles időben,
- nedves, füstölő hulladékkal,
- a szomszédos telken lévő épületektől 10 m, saját telken lévő épülettől 5 m távolságon belül,
- a keletkező hő és füst által a környékben levő zöld növényeket, fát, bokrot károsítva,
- az arra kijelölt helyeken kívül közterületen,
- kommunális, ipari eredetű vagy veszélyes hulladékot (műanyagot, gumit, vegyszert, festéket, illetve ezek maradékait) tartalmazó hulladékkal vegyesen.
- Tilos a tüzelőberendezésben nem az arra a berendezésre engedélyezett tüzelőanyagot, ipari hulladékot, műanyagot, gumit, vegyszert, festékmaradékot, egyéb veszélyes hulladékot, vegyileg kezelt tűzifát égetni, vagy az égetést egyébként jelentős füsthatással végezni, és ezzel szennyezni a környezetet.
Ugyanezen okból indokolt a 14.§ hatályon kívül helyezése amely az állatok tartására vonatkozóakat tartalmazta.
Az állatok tartása
14. §
- Az állattartó köteles gondoskodni az állatok tartására szolgáló helyiségek takarításáról és rendszeres fertőtlenítéséről, az állattartó épületekben és környezetükben a rovarok (legyek) és rágcsálók rendszeres irtásáról.
- Az állattartó köteles gondoskodni zárt rendszerű állattartás esetén a trágyalé zárt, szivárgásmentes gyűjtéséről. A trágyalé a kommunális csatornarendszerbe nem vezethető.
- A tulajdonos köteles gondoskodni saját költségén az elhullott állatok tetemének elszállításáról, ártalmatlanná tételéről.
- Mindenki köteles a tulajdonában lévő vagy felügyelete alatt álló eb más tulajdonában lévő magánterületre való átjutását megakadályozni.
- Közterületen ebet pórázzal lehet sétáltatni, futtatni, kivéve a kijelölt kutyafuttató területét. Közterületen ebet csak olyan személy vezethet, aki az eb irányítására, kezelésére és féken tartására képes.
- Közterületen az eb tulajdonosának biztosítania kell, hogy az eb sem más állatot, sem embert harapásával ne veszélyeztethessen. Ennek érdekében szájkosarat használni kizárólag az egyed jellemzően agresszív magatartásának ismerete esetén kell, kivéve, ha jogszabály a szájkosár használatát kötelezővé teszi.
Ugyanezen okból indokolt a 15.§ hatályon kívül helyezése, amely Közterületen történő szeszes ital fogyasztás korlátozására vonatkozott.
15. §
- Tilos közterületen szeszes italt fogyasztani a (2) bekezdésben foglalt esetek kivételével.
- A közterületen történő szeszesital fogyasztás tilalma nem terjed ki
- a hatályos közterület-használati szerződéssel rendelkező vendéglátó üzletre, annak előkertjére, kitelepülése területére, nyitvatartási időben,
- a szeszes ital kimérésre is jogosító engedéllyel (közterület-használati szerződéssel) rendelkező alkalmi rendezvény területére, a rendezvény engedélyezett ideje alatt,
- az önkormányzat, a településen működő civil szervezetek település lakosságát étintő rendezvényeire
- E tényállás alkalmazásában szeszes ital: a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2. § 23a. pontjában meghatározott ital.
Ugyanezen okból indokolt a 17.§ hatályon kívül helyezése, amely a Jogosulatlan kereskedést szabályozta.
17. §
Közterületen pénzszerzés céljából jogosulatlan kereskedelmi tevékenység nem folytatható, szolgáltatás nem nyújtható.
Előzetes hatásvizsgálat
a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján
1.1. társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet módosításának nincs közvetlen társadalmi hatásként változása, mivel magasabb szintű jogforrás szabályozza az érintett tárgykört.
1.2. A módosításnak gazdasági hatásával nem számolhatunk.
1.3. A rendelet módosításának költségvetési kihatása: nincs
2. A módosításnak környezeti és egészségügyi következményei:
A környezeti és egészségügyi következmény a rendelet köztisztaság fenntartásával kapcsolatosan rendelkezései vonatkozásában realizálható.
3. Az adminisztratív terheket befolyásoló hatása:
nincs
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés d) pontja lévő felhatalmazása alapján az önkormányzatnak rendeletalkotási lehetősége van. Mivel ez csupán lehetőség a rendelet alkotás elmaradásának a kormányhivatal részéről történő törvényességi következménye nincs. Azonban a rendelet alkotás elmaradása esetén szankcionálás nélkül maradnak a korábban az egyes önkormányzati rendeletekben meghatározott kötelezettségek, mulasztások és a közösségi együttélést sértő magatartások.
A párhuzamos szabályozás esetén törvényességi felhívás .
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A tárgyi, pénzügyi, személyi feltételek rendelkezésre állnak.
Galambok, 2018. december 28.
Vlasicsné Dörgönye Márta
jegyző