Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2019. (II. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről

Hatályos: 2019. 02. 14- 2019. 07. 05


Bokod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


Általános rendelkezések


  1. § A rendelet hatálya kiterjed Bokod Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület), annak szerveire, Bokod Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) fenntartásában működő önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervére, a Bokodi Közös Önkormányzati Hivatalra (a továbbiakban: Hivatal), és a Dr. Nemere Zoltán Óvodára (a továbbiakban: Óvoda).


2. A költségvetési bevételek és kiadások főösszege, a költségvetési egyenleg


2.§ (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda 2019. évi együttes költségvetését

  1. 237.474.759.forint költségvetési bevétellel,
  2.  477.030.258 forint költségvetési kiadással, és
  3. 239.555.499  forint költségvetési hiány tervezése mellett állapítja meg,
  4. azzal, hogy a hiány finanszírozása 244.888.876 forint előző évek maradványának igénybevételén keresztül valósul meg.

 (2) Az Önkormányzat, a Hivatal és az Óvoda 2019. évi együttes költségvetésének bevételi és kiadási főösszeg előirányzat-csoportonkénti önkormányzati főösszesítőjét, valamint a költségvetési egyenleget és annak belső és külső finanszírozásának módját a rendelet 1. melléklete tartalmazza.


3. A költségvetési bevételi és kiadási előirányzatai, és a létszám


3.§ (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Hivatal és az Óvoda 2019. évi együttes és elemi költségvetésének alaptevékenységhez kapcsolódó bevételi források szerinti részletezését előirányzat-csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti összegeit, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a rendelet 2. melléklete szerint határozza meg.

(2) Az Önkormányzat, a Hivatal és az Óvoda 2019. évi együttes és elemi költségvetésének alaptevékenységhez kapcsolódó kiadási főösszeg előirányzat-csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti részletezését, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a rendelet 3. melléklete határozza meg.

(3) Az Önkormányzat, a Hivatal és az Óvoda 2019. évi összesített létszámkerete 41 fő, amelyből közfoglalkoztatottként foglalkoztatott létszám 3 fő. A létszámkeret részletezését a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(4) A képviselő-testület az önkormányzat által sajátos közszolgálati jogviszonyban – amely a polgármester foglalkoztatási jogviszonya – foglalkoztatottak 2019. évben engedélyezett létszámát 1 főben határozza meg.

(5)A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda 2019. évi együttes és elemi 2019. évi költségvetésében 216.244.118.-Ft azaz Kettőszáztizenhat millió-kétszáznegyvennégyezer-egyszáztizennyolc forint értéken tervez bevételi és kiadási előirányzatot az európai uniós, és más forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programokra, és projektekre.

 (6) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda 2019. évi együttes és elemi 2019. évi költségvetésében nulla, azaz 0 értéken tervez olyan fejlesztési célokat, amelyek megvalósításához a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.

(7) A Képviselő-testület az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda 2019. évi együttes és elemi 2019. évi költségvetésében 3.633.583.-Ft, azaz Hárommillió-hatszázharmincháromezer-ötszáznyolcvanhárom forint értéken állapítja meg a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futam idejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig.

(8) A képviselő-testület a Bokodi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőinek illetményalapját 46.380.-Ft-ban határozza meg.


4. Az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda gazdálkodásának szabályai


4.§ (1) A képviselő-testület a költségvetési fedezetet igénylő, határozat szintű döntéseit kizárólag a forrás megjelölésével hozza meg és a forrást igénylő javaslatok kizárólag a Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság véleményével terjeszthetők a képviselő-testület elé.

5.§ A képviselő-testület a fizetési, vagy besorolási fokozatot váltó közalkalmazottak és köztisztviselők vonatkozásában a garantált illetménytábla változásából eredő bérfejlesztést egyénenként biztosítja a munkáltatói keresetkiegészítés nominál értéken történő megőrzése mellett.

6.§ A köztisztviselők, közalkalmazottak, munka törvénykönyve hatálya alá tartozók és a polgármester részére megállapított caffetéria juttatás éves összege bruttó 200.eFt. A felhasználásra vonatkozó részletes szabályokat a költségvetési szerv szabályzata tartalmazza.

7. § A K1103 céljuttatás, projektprémium rovat költségvetési kiadási előirányzat terhére a költségvetési évben a polgármester esetében 5 havi illetménye mértékéig vállalható kötelezettség.

8.§ Az Önkormányzat a rendeletben az intézményei részére jóváhagyott támogatását havi rendszerességgel folyósítja.

9.§ Az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda bankszámlavezetője a Pannon Takarékbank Zrt. 2855 Bokod, Fő utca 50/A. szám alatti fióktelepe.

10.§ Az Önkormányzat által támogatott alapítványok, társadalmi és egyéb szervezetek, egyházak, háztartások számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre jutatott cél jellegű összeg rendeltetésszerű használatára vonatkozóan.

11.§ Az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda munkáltatói jogkör gyakorlója a rendelet 4. mellékletben megállapított létszám- (álláshely) keretet, és a rendeletben elemi költségvetésben megállapított személyi juttatás előirányzatot nem lépheti túl.



5. A Hivatal, és az Óvoda pénzmaradvány elszámolása


12. § (1) A Hivatal, és az Óvoda esetében a Képviselő-testület dönt a pénzmaradvány elvonandó és felhasználható részéről. A pénzmaradványt kiemelt előirányzatonként a Képviselő-testület állapítja meg a zárszámadási rendeletével.

(2) A Hivatal, és az Óvoda pénzmaradványának elszámolása során

a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,

b) a munkaadókat terhelő járulékok előirányzata az önkormányzati támogatással fedezett, illetve arányos részének maradványából azon összeg, amely nem kapcsolódik személyi juttatások előirányzatának járulékköteles maradványához, kivéve, ha e maradványrészt terhelő járulékfizetési elmaradása van,

c) a normatív támogatások jogosultságot meghaladó összege,

d) az önkormányzat költségvetéséből meghatározott célra rendelkezésre bocsátott, áthúzódó pénzügyi teljesülés nélküli összeg,

e) gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány

az Önkormányzatot illeti meg.

6. A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatáskörök


13.§ A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközök - a központi költségvetésből származó hozzájárulások és támogatások kivételével - a számlavezető pénzintézetnél a legnagyobb hozamot biztosító elhelyezésére.


7. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos szabályok


14.§ Az Önkormányzat, a Hivatal, és az Óvoda tevékenységük során kötelesek a jóváhagyott költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésére, betartására és kötelesek takarékos, gazdaságos, hatékony és eredményes gazdálkodást folytatni.

15.§ A Képviselő-testület a bevételi források gyarapítása céljából elrendeli:

a) a pályázati forrás lehetőségek folyamatos feltárását,

b) az intézményi folyó bevételek növelése érdekében a szabad kapacitások kihasználását.

16.§ A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az általános tartalék terhére rendkívüli, halaszthatatlan feladatok végrehajtására esetenként 500 000 Ft , azaz ötszázezer forint értékhatárig történő kötelezettségvállalásra, amelyről polgármester a képviselő-testületet a soron következő testületi ülésen tájékoztatni köteles.

17.§ Az önkormányzat környezetvédelmi alapjának bevétele a 2018. évi pénzmaradvány, kiadásait az „Egyéb működési célú kiadások – általános tartalék” előirányzata tartalmazza.


  1. Beszerzésekkel kapcsolatos rendelkezések


18.§ (1) Az önkormányzat költségvetésében megtervezett beszerzések esetében a nettó 1 millió forint összegű értékhatárt el nem érő beszerzéseknél ajánlatkérő az önkormányzat, nevében eljár a polgármester.

(2) A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény ( a továbbiakban: Kbt) hatálya alá nem tartozó beszerzéseknél az ajánlatkérő nevében eljáró polgármester által meghatározott tartalmú – legalább 3 ajánlattevő részére kiküldött – ajánlatkérés alapján történik a nyertes ajánlattevő kiválasztása.

(3) A (2) bek-nek a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre vonatkozó rendelkezését – a legalább 3 ajánlattevőtől való ajánlatkérés tekintetében – nem kell alkalmazni a nettó 500 eFt értékhatárt meg nem haladó beszerzések esetében.

(4) A (3) bek. alkalmazása szempontjából az önkormányzat költségvetésében megtervezett beszerzésnek minősül az is, ha a képviselő-testület határozatában a beszerzés fedezetének forrására a tárgyévet követő évi költségvetés terhére kötelezettséget vállal.

(5) E §-ban meghatározott értékhatárok alkalmazásakor a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre vonatkozóan a határozatlan időre, vagy több évre szólóan kötött szerződések esetében az egy évi értéket kell figyelembe venni.


  1. Záró rendelkezések


19.§ Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, a rendelkezéseit
2019. január 1. napjától kell alkalmazni.



                  Csonka László                                                Mánomicsné Takács Erzsébet

                    polgármester                                                                   aljegyző


A rendelet kihirdetésre került: 2019. február 13.

Mánomicsné Takács Erzsébet

            aljegyző