Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019. (I.30.) önkormányzati rendelete

a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról

Hatályos: 2019. 02. 01- 2021. 12. 01

Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2019. (I.30.) önkormányzati rendelete

a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról

Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdés a) b) és d) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörben eljáró Fejér Megyei Kormányhivatal Székesfehérvári Járási Hivatala véleményének kikérésével, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 46. § (2) bekezdés c) pontjában biztosított állásfoglalási jogkörében eljáró Fejér Megyei Önkormányzat állásfoglalásával a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat tartalma, a közszolgáltatási terület határa, fogalom meghatározások

1. § (1) Az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat Bodajk közigazgatási területén a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) 2. § (1) bekezdésének 27a. pontjában meghatározott feladat.

(2) A közszolgáltatási terület határa az Országos Hulladékgazdálkodási Tervben foglaltakkal összhangban Bodajk közigazgatási területe.

(3) E rendelet alkalmazásában,

  • a) házhoz menő hulladékgyűjtés: a közszolgáltató által megvalósított olyan elkülönített gyűjtés, melynek keretében az önkormányzati rendeletben meghatározott hulladékfajtákat a közszolgáltató az ingatlanhasználótól átvéve szállítás során is elkülönítetten kezeli.
  • b) hulladéknaptár: azon előre meghatározott ürítési napok jegyzéke, melyen a vegyes hulladéknak, valamint az elkülönítetten gyűjtött hulladéknak az ingatlanhasználótól a közszolgáltató általi szállítása megvalósul, és amely tartalmazza az ürítés útvonalát is.
  • c) szüneteltetés: olyan jogintézmény, melynek alapján az ingatlanhasználó a közszolgáltató felé tett írásbeli bejelentése alapján a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás biztosítása a Közszolgáltató által felfüggesztésre kerül.
  • d) többlethulladék: az ingatlanhasználónál keletkező, a közszolgáltatási szerződés szerinti gyűjtőedény méretét alkalmanként meghaladó háztartási hulladék.
  • e) üdülőingatlan: a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 52. § 20. pontjában meghatározott ingatlan.
  • f) életvitelszerű tartózkodás: egy magánszemély akkor tartózkodik életvitelszerűen egy ingatlanban, ha az számára ténylegesen életvitelszerű lakóhelyéül szolgál, onnan szervezi életét, ott folytatja az életviteléhez szükséges tevékenységeket, közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe annak kapcsán, valamint elsődleges elérhetőségi címeként, levelezési címeként jelenik meg a hatóságoknál, közműszolgáltatóknál.

2. A közszolgáltató tagjai

2. § (1) Bodajk Város Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdésének 19. pontjában meghatározott kötelező közfeladatot a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás (a továbbiakban: Társulás) útján látja el.

(2) A Társulás a társulási megállapodásban rögzített feladatok ellátása érdekében a Depónia-VHG Konzorciummal (a továbbiakban: Konzorcium) 2024. január 28-ig fennálló hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést kötött.

(3) A Konzorcium tagjai:

  • 1. Depónia Hulladékkezelő és Településtisztasági Nonprofit Kft.
  • 2. Velence-tavi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.

(4) A Konzorcium tagjainak a közszolgáltatás egészéhez viszonyított aránya:

  • 1. Depónia Hulladékkezelő és Településtisztasági Nonprofit Kft. 77,029 %,
  • 2. Velence-tavi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. 22,971 %.

(5) Bodajk közigazgatási területén a hulladékgazdálkodási tevékenységet a Depónia Hulladékkezelő és Településtisztasági Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Közszolgáltató) látja el.

(6) A hulladékgazdálkodási tevékenység ellátásához kijelölt hulladékgazdálkodási létesítmény a Székesfehérvár-Csala Pénzverővölgy hulladéklerakó.

3. Az önkormányzati hulladékgazdálkodási közfeladat ellátásának rendje, módja,

a közszolgáltató és az ingatlanhasználó ezzel összefüggő jogai és

kötelezettségei, hulladékgazdálkodási bírság és a gyűjtőedényzet

3. § (1) Az ingatlanhasználó a települési hulladékot a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 385/2014. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4. § (1)-(6) bekezdése (8)-(9) bekezdése, valamint 5. § (1)-(2) bekezdése, 8. § (2) bekezdése szerint, és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás körébe tartozó hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről szóló 13/2017. (VI. 12.) EMMI rendelet (a továbbiakban: EMMI rendelet) 3. §-ban és 5. §-ban foglaltak szerint gyűjti.

(2) Az ingatlanhasználó köteles a települési hulladék részét képező elkülönítetten gyűjtött hulladékokat külön gyűjteni.

(3) A papírhulladékokat olajos, zsíros, vagy egyéb élelmiszer-szennyeződéstől mentesen összehajtogatva és összekötözve kell gyűjteni.

(4) Műanyag/fém gyűjtése átlátszó zsákban történik.

(5) Az ingatlanhasználó a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásáért a Ht. 38. § (2) bekezdésében foglaltak szerint hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat fizet.

(6) A közszolgáltatási díjat az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: Koordináló szerv) által kiállított számla ellenében a Koordináló szerv részére kell megfizetni a Ht. 32/A. § (1) bekezdés i) pontja hatálybalépését követő teljesítések esetén.

(7) A Közszolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített, vegyes hulladék gyűjtésére szolgáló gyűjtőedények megvásárlásáról, pótlásáról, elhelyezéséről és javításáról az ingatlanhasználó gondoskodik.

(8) A szabvány gyűjtőedényt - igény esetén - a Közszolgáltató bérleti díj ellenében, bérleti szerződés alapján biztosítja az ingatlanhasználónak. Ezen jogviszonyra a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 6:331.- 6:341. §-ának szabályai az irányadók.

(9) A Közszolgáltató részére a gyűjtőedényt a szállítást megelőző napon 18 óra és a szállítás napján reggel 6 óra között kell a közterületre kihelyezni, kivéve a Közszolgáltatóval előre egyeztetett szállítást. A kiürített edényeket a szállítás napján a közterületről be kell vinni.

4. § (1) A Közszolgáltató a települési hulladék gyűjtése során a Korm. rendelet 6. §-a, 9-10. §-a és az EMMI rendelet 4. § (1)-(3) bekezdése és 6-7. §-a szerint köteles eljárni.

(2) A Közszolgáltató köteles hulladéknaptárt készíteni, valamint azt a honlapján közzétenni.

(3) Az Önkormányzat helyben szokásos módon közzéteszi a hulladéknaptárat.

5. § (1) A gyűjtőedényben nem megfelelően elkülönítetten gyűjtött hulladék esetén, a Közszolgáltató az elkülönített gyűjtés szabályainak megsértését dokumentálja, és az ingatlanhasználót felszólítja az elkülönített gyűjtés szabályainak jövőbeni betartására, valamint a gyűjtőedénybe elhelyezett hulladékot vegyes hulladékként hulladékkezelésre elszállítja.

(2) A Közszolgáltató - (1) bekezdésben foglaltaknak megfelelő - felszólítását követően az ingatlanhasználó egy éven belül újabb alkalommal az elkülönített gyűjtés szabályainak az (1) bekezdésben foglalt ismételt megsértése esetén az elkülönített hulladékgyűjtés szabályainak megsértését dokumentálja, a dokumentumokat megküldi az Önkormányzat jegyzője részére, és kezdeményezi a hulladékgazdálkodási bírság kiszabását.

(3) A hulladékgazdálkodási bírság kiszabására a hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001. (XII. 21.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bírságról szóló Korm. rendelet) 2. § (2)-(5) bekezdéseiben foglalt szabályokat kell alkalmazni.

6. § (1) Az Önkormányzat az elkülönített hulladékgyűjtési rendszer keretében a vegyes hulladéknak:

  • a) a papír,
  • b) a fém,
  • c) a műanyag,
  • d) az üveg és
  • e) a zöldhulladék

hulladékfajtáktól elkülönített gyűjtését szervezi meg.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hulladékfajták elkülönített gyűjtése házhoz menő gyűjtéssel valósul meg az a), b) és c) pont szerinti hulladékfajta esetén havi egy, a d) pont szerinti hulladékfajta esetén évi négy, az e) pont szerinti hulladékfajta esetén április 1. és november 30. napja között havonta egy alkalommal, a Közszolgáltató által évente elkészített hulladéknaptárban meghatározott napokon.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott esetben a Közszolgáltató a szállítást külön térítés nélkül végzi.

(4) A többlethulladék gyűjtésére a Közszolgáltató által forgalmazott hulladékgyűjtő zsákot, az évi alkalmon felül elszállítandó zöldhulladék esetén matricát kell igénybe venni.

(5) Az ingatlanhasználó naptári évente két alkalommal jogosult a Közszolgáltatónál történő bejelentés és előzetes időpont-egyeztetést követően a háztartásában keletkező lomhulladék (maximum 3 m3/alkalom) térítésmentes elszállíttatására. Térítésköteles a lomhulladék szállítása évi két alkalmat meghaladóan, vagy közszolgáltatási díj-hátralék fennállásakor.

(6) A vegyes hulladékot a Közszolgáltató a lakóházas övezetben heti egy, a tömbházas övezetben heti két alkalommal szállítja el, a hulladéknaptárban megjelölt napokon.

7. § (1) A vegyes hulladék gyűjtésére szolgáló, választható gyűjtőedények mérete:

  • a) 60 literes gyűjtőedény,
  • b) 80 literes gyűjtőedény,
  • c) 110 literes gyűjtőedény,
  • d) 120 literes gyűjtőedény,
  • e) 240 literes gyűjtőedény,
  • f) 1100 literes gyűjtőedény.

(2) A Közszolgáltató a Korm. rendelet 7. §-a szerinti formában köteles az ingatlanhasználó számára a gyűjtőedények közti választási lehetőséget biztosítani.

(3) Az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott gyűjtőedény használata a lakóingatlant egyedül és életvitelszerűen használó természetes személy ingatlanhasználót illeti meg. A jogosultságot az Önkormányzat igazolja. A jogosultnak rendelkeznie kell az (1) (a) pontban szereplő edényzettel.

4. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés

8. § (1) A Közszolgáltató kezdeményezi az ingatlanhasználóval a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés megkötését.

(2) Az ingatlanhasználókkal megkötendő közszolgáltatás igénybevételéről szóló szerződés az alábbiakat tartalmazza:

  • 1. a Közszolgáltató azonosító adatait, valamint az ingatlanhasználónak a Ht. 38. § (3) bekezdése szerinti adatait,
  • 2. a közszolgáltatási igénybevételének kezdő napját,
  • 3. a teljesítés helyét,
  • 4. az ingatlanhasználó által használt gyűjtőedényt űrtartalom és darabszám szerint,
  • 5. a gyűjtőedények használatának jogcímét és módját,
  • 6. a közszolgáltatási díj megfizetésének módját,
  • 7. a szerződés módosításának feltételeit,
  • 8. a szerződéskötés helyét, idejét,
  • 9. a szerződő felek aláírását.

(3) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátására vonatkozó, az ingatlanhasználó és a Közszolgáltató közötti jogviszony az (1) bekezdésben foglalt szerződés megkötésével, valamint a szolgáltatás igénybevételével jön létre, mely szerint a Közszolgáltató az ingatlanhasználó számára a szolgáltatást felajánlja úgy, hogy rendelkezésre áll a közszolgáltatás teljesítésére azáltal, hogy a megjelölt ürítési napokon megkísérli a hulladék átvételét és elszállítását.

5. Kedvezmények

9. § Az Önkormányzat a 65 év feletti, egyedül élő természetes személy ingatlanhasználó részére 50 %-os díjfizetési kedvezményt biztosít oly módon, hogy az első és második negyedéves díjat ingatlanhasználó köteles megfizetni, a harmadik és negyedik negyedéves díjat az Önkormányzat fizeti meg a Koordináló szerv részére.

10. § (1) A kedvezmény érvényesítéséhez szükséges adatokat az Önkormányzat adja meg a Koordináló szerv részére.

(2) Az Önkormányzat a hulladékgazdálkodással összefüggő közszolgáltatási díj beszedésével kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettség, valamint az ügyfélszolgálati feladatok ellátásához szükséges személyes adatok kezelésére vonatkozó, Ht.-ben szabályozott rendelkezéseken felül további szabályokat nem állapít meg.

6. Az ingatlanhasználó részéről történő szüneteltetés, az üdülőingatlanokra vonatkozó sajátos szabályok

11. § (1) A szüneteltetés alkalmanként legfeljebb hat hónap időtartamra kérhető. A kérelem korlátlan alkalommal megismételhető.

(2) A szüneteltetés feltételei:

  • 1. a szüneteltetéssel érintett ingatlan vonatkozásában érvényes közszolgáltatási szerződés álljon fenn, és
  • 2. a szüneteltetéssel érintett ingatlan lakatlan, vagy beépítetlen ingatlan, üdülőingatlan, vagy üdülőként használt, de nem akként bejegyzett ingatlan.

(3) Az ingatlan lakatlan, beépítetlen tényét, üdülő, valamint üdülőként használt jellegét a kérelmező ingatlanhasználónak kell igazolnia, az Önkormányzat jegyzője által kiállított erre vonatkozó igazolás alapján.

(4) A szüneteltetésre vonatkozó kérelmet a rendelet 1. mellékletét képező nyomtatványon kell a Közszolgáltatónál benyújtani. A szüneteltetés együttes feltételeinek igazolása esetén a szüneteltetés joghatásai a kérelem benyújtásának napjával állnak be. A nyomtatványhoz mellékelni kell azt az igazolást, amely a szüneteltetés feltételeinek fennállását igazolja.

(5) A szüneteltetés fennállása alatt bekövetkező, a szüneteltetést érintő bármely változást a kérelmező ingatlanhasználó köteles a változás bekövetkeztétől számított öt munkanapon belül a Közszolgáltatónál változás bejelentési eljárás keretében bejelenteni.

(6) Ezen címben nem szabályozott kérdésekben a lakóingatlanra vonatkozó általános szabályokat kell alkalmazni.

(7) Az üdülőingatlan ingatlanhasználója április 1. és szeptember 30. közötti időszakban köteles a közszolgáltatást igénybe venni, a díjfizetési kötelezettsége is ezen időszakra vonatkozóan áll fenn, a Koordináló szerv számlázási ütemezése szerint.

7. Változás bejelentési eljárás és ellenőrzés

12. § (1) Amennyiben a közszolgáltatási szerződéssel kapcsolatos jogviszonyban - különösen a nyújtott kedvezménnyel, vagy igényelt szüneteltetéssel kapcsolatban - változás áll be, akkor az érintett ingatlan ingatlanhasználója köteles azt, a változás bekövetkeztétől számított 5 munkanapon belül a Közszolgáltatónak bejelenteni.

(2) A változás bejelentése írásban, a rendelet 2. mellékletében meghatározott nyomtatványon történik.

(3) Az ingatlanhasználó változása esetén a közszolgáltatás díját a Közszolgáltatóhoz bejelentése hónapjának utolsó napjáig a korábbi, azt követően pedig az új ingatlanhasználó köteles megfizetni.

(4) A változás bejelentésének az elmulasztása esetén az ingatlanhasználót a települési önkormányzat jegyzője a Bírságról szóló Korm. rendelet 2. § (2)-(5) bekezdése szerinti bírsággal sújtja.

13. § A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás fennállása során az annak alapjául szolgáló tényeket a települési önkormányzat jegyzője ellenőrizheti, ennek érdekében az életvitelszerű lakhatás igazolása során figyelembe veszi a lakcímnyilvántartás adatait.

8. Záró rendelkezések

14. § (1) Ez a rendelet 2019. február 1. napján lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról szóló 9/2016. (VI. 29.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

Kérelem

hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szüneteltetésére

Kérelmező ingatlanhasználó családi és utóneve: ……………………………………………….

Kérelmező ingatlanhasználó lakóhelye: ………………………………………………………..

Kérelemmel érintett ingatlan címe: ……………………………………………………………..

Szüneteltetés kezdő időpontja: ………………………………………………………………….

Szüneteltetés várható záró időpontja*: ………………………………………………………..

Tudomásul veszem, hogy amennyiben a fent közölt adatokban a szüneteltetés joghatálya alatt változás áll be, annak tényét a Közszolgáltatónak a változás beállásától számított öt munkanapon belül köteles vagyok változás bejelentési eljárás keretében bejelenteni.

Kérelemhez csatolandó igazolás: Az ingatlan lakatlan, beépítetlen tényét, üdülő, valamint üdülőként használt jellegét igazoló, települési önkormányzat jegyzője által kiállított igazolás

Kelt:……………………………

………………………………….

aláírás

* Nem lehet hosszabb a kezdő időponttól számított 6 hónapnál. Amennyiben a szüneteltetés ideje hosszabb 6 hónapnál, úgy a lejáratot megelőzően ismételt bejelentést kell tenni. Ha ez nem történik meg, a szolgáltatás szüneteltetése befejeződik és a számlázás automatikusan újraindul.

2. melléklet

Változás bejelentési nyomtatvány

Kérelmező ingatlanhasználó családi- és utóneve: ……………………………………………

Kérelmező ingatlanhasználó lakóhelye: ………………………………………………………

Kérelemmel érintett ingatlan címe: ……………………………………………………………

Változás oka: …………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………….

Változás kezdő időpontja: ……………………………………………………………………..

Nyilatkozom, hogy az általam közölt bejelentés a valóságnak megfelel.

Kelt: ……………………………….

……………………………………

aláírás

Kérelemhez csatolandó 60 literes edényzettel kapcsolatos bejelentés esetén:

- önkormányzati igazolás a használatra való jogosultságról,