Tard Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019. (XI.27.) önkormányzati rendelete

Tard Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 11. 29

Tard Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019. (XI.27.) önkormányzati rendelete

Tard Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.11.29.

Tard Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Általános rendelkezések

1. § Az Önkormányzat

a) hivatalos megnevezése: Tard Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)

b) székhelye: 3416 Tard, Rózsa u. 1.

c) képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Tard Község Önkormányzat Képviselő- testülete (továbbiakban: képviselő-testület)

d) hivatalának megnevezése: Szomolyai Közös Önkormányzati Hivatal Tardi Kirendeltsége (a továbbiakban: Hivatal)

e) azonosító adatai:

ea) etörzsszám:725877

eb) adószám: 15725871-2-05

ec) statisztikai számjele: 15725871-8411-321-05

f) képviselő-testületének szervei:

fa) polgármester

fb) Ügyrendi Bizottság

fc) Szomolyai Közös Önkormányzati Hivatal

fd) jegyző

ff) Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás

fg)1

g) illetékességi területe: Tard község közigazgatási területe

h)2 bélyegzője: középen Magyarország címere, alul Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye, felül Tard Község Önkormányzata.

2. § Az Önkormányzat jelképei: Tard község címere, zászlaja és pecsétje. Használatuk rendjét a képviselő-testület rendeletben szabályozza.

3. § A polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a települési ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.

4. § Az Önkormányzat

a) hivatalos honlapjának címe: www.tard.hu

b) időszaki lapjának címe: „Tardi Hírek”

c) fenntartásában működő intézmény: Bükk Kincsei Napközi-otthonos Óvoda és Konyha

5. § (1)3 Az Önkormányzat testvérvárosi kapcsolatot tart fenn a franciaországi Josselin, Guillac és La Croix Hellean városokkal és a romániai Bögöz, Makfalva és Kommandó községekkel.

(2) Az Önkormányzat partnervárosi kapcsolatot tart fenn a németországi Alzey városával.

II. A képviselő-testület

1. Feladat- és hatáskör

6. § (1) Az önkormányzat feladat-és hatáskörére a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) rendelkezései az irányadóak.

(2) Az Önkormányzat tevékenységeit szakfeladatok és kormányzati funkciók szerint az 4. melléklet tartalmazza.

(3) A közfeladat önkéntes felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, amelynek során meg kell határozni a megvalósítandó célokat, a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által előírt kötelező önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását.

(4) A (3) bekezdés szerinti döntéshez minősített többség szükséges. Az önként vállalt feladat ellátásának megszüntetéséről a képviselő-testület minősített többséggel határoz.

7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát az 5. melléklet tartalmazza.

8. § A képviselő-testület által átruházott feladat és hatásköröket az 1. melléklet tartalmazza.

9. § A képviselő-testület véleményt nyilvánít és – szükség esetén – eljárást kezdeményez a feladat-és hatáskörébe nem tartozó, de a település lakosságát érintő ügyekben.

2. A képviselő-testület ülésének előkészítése

10. § (1) A képviselő-testület a munkáját éves munkaterv alapján végzi. A munkatervet a képviselő-testület legkésőbb az előző év december hónapjában fogadja el. A munkatervtől indokolt esetben el lehet térni, melynek okáról a polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) az ülések várható napirendjét,

c) napirendi pontonként az előadó és referens megnevezését, és

d) a nemzeti és települési ünnepeket, megjelölve a szervezésért felelős személyt.

(3) Az ülések időpontját, az egyes ülésekre kerülő napirendi pontokat - azok indokoltságát és időszerűségét mérlegelve - a polgármester határozza meg és ütemezi az éves munkaterv figyelembevételével.

11. § (1) Az ülésen tárgyalandó napirendi pontokra – indokának megjelölésével - a polgármesternél bármely képviselő javaslatot tehet. Javaslatot tehetnek továbbá a képviselő-testület szervei, valamint azon szervek és személyek, akiknek a tevékenysége illetékességi vagy hatásköri szempontból szorosan kapcsolódik az önkormányzat működéséhez.

(2) A javaslatról a polgármester akkor is köteles a soron következő ülésen tájékoztatni a képviselő-testületet, ha annak napirendre való felvételét nem tartja indokoltnak vagy időszerűnek. A képviselő-testület a polgármester álláspontját megváltoztathatja, és a javaslatot - időpont megjelölésével - napirendre tűzheti.

(3) Az előterjesztés képviselő-testületi ülésen történő kiosztására csak kivételes esetben, az ülésvezető engedélye mellett kerülhet sor.

12. § (1) A képviselő-testület ülésére előterjesztést nyújthat be:

a) a képviselő-testület tagja,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a polgármester, alpolgármester

d) a jegyző, és

e) az önkormányzati intézmény vezetője az általa irányított intézményt érintően.

(2) Rendelet-tervezet előterjesztésére a jegyző és a polgármester jogosult. Valamennyi rendelet-tervezet szakmai előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(3) Az ülésre az előterjesztést írásban kell benyújtani. Szóbeli előterjesztés alapján csak a döntést nem igénylő kérdések tárgyalhatók.

(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyalandó napirend tényszerű bemutatását,

b) az előzményeket,

c) a döntés alapjául szolgáló jogszabályi előírásokat,

d) egyértelműen megfogalmazott, valamint a normavilágosság követelményeinek megfelelő döntési javaslatot, és

e) a felelős és a végrehajtás határidejének megjelölését.

(5) Tájékoztatóhoz, beszámolóhoz csak abban az esetben kell döntési javaslatot készíteni, ha az feltétlenül szükséges.

13. § (1) Az ülésre szóló meghívót és az ülés anyagát polgármester utasításai szerint a jegyző készíti el és küldi meg úgy, hogy azt a meghívottak az ülés előtt legalább 4 nappal megkapják. Rendkívüli ülés összehívása esetén – az ok megjelölésével – a meghívót legalább 24 órával az ülés előtt meg kell küldeni a meghívottaknak.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, időpontját, a tervezett napirendet, a napirendi pontok előadóit, utalást az előterjesztés szóbeli jellegére, valamint az ülés nyilvánosságának vagy a zárt ülés tartásának megjelölését.

(3) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi tagok részére az általuk megadott e-mail címre kell megküldeni. Amennyiben ez a képviselő számára nehézséget okoz, részére papíralapon kell megküldeni a meghívót és az ülés anyagát.

(4) A munkaterv szerinti nyilvános ülés tartása esetén a lakosság részére szóló meghívót az ülést megelőzően legalább 3 nappal - sürgősséggel összehívott ülés esetén legalább 24 órával a Szomolyai Közös Önkormányzati Hivatal Tardi Kirendeltségének hirdetőtábláján kell kifüggesztéssel közzétenni.

14. § (1) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselő-testület tagjait,

b) a jegyzőt,

c) az aljegyzőt,

d) a napirendi pontok előadóit,

e) akit a polgármester a napirend tárgyalásához indokoltnak tart.

(2)4 Tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület ülésén érintettsége esetén a helyi intézmény vezetője, a helyi egyház és a helyi társadalmi és civil szervezetek képviselői és a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kormányhivatal vezetője.

3. A képviselő-testület ülései

15. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart. Az alakuló ülésen a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a választás lebonyolításáról és az önkormányzati választás eredményéről.

(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat ülést tart. A rendkívüli ülések számát a képviselő-testület nem korlátozza.

16. § A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. (a továbbiakban: ülésvezető)

4. A tanácskozás rendje

17. § A képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők közül legalább 4 fő jelen van. A határozatlanképtelenség miatt elmaradt ülést 8 napon belüli időpontra változatlan napirenddel össze kell hívni. Amennyiben az ülést határozatképtelenség miatt nem lehet folytatni, a polgármester 8 napon belüli időpontra újra összehívja a képviselő-testületet az elmaradt napirendek megtárgyalására.

18. § (1) A polgármester munkáját a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal a jegyző, távollétében az aljegyző segíti. A jegyző jelzi, ha a képviselő-testület vagy szerve döntésénél jogszabálysértést észlel.

(2) Az ülés megnyitásakor az ülésvezető a jelenléti ív alapján megállapítja a képviselő-testület határozatképességét, amelyet az ülés teljes időtartama alatt figyelemmel kell kísérni.

(3) A tanácskozás során az ülésvezető:

a) javaslatot tesz a jegyzőkönyvet hitelesítő személyekre,

b) előterjeszti a sürgősségi indítványt,

c) javaslatot tesz napirendekre, a napirendet elfogadtatja,

d) napirend előtt tájékoztatást ad a fontosabb tárgyalások eredményéről, időszerű kérdésekről és a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok, egyéb önkormányzati döntések végrehajtásáról,

e) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát,

f) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati (döntési) javaslatot, megállapítja a szavazás eredményét,

g) biztosítja a képviselők interpellációs, kérdezési jogát,

h) berekeszti az ülést.

(4) A napirendi pontokat az alábbi sorrendben tárgyalja a képviselő-testület:

a) rendelet-tervezetek

b) határozati javaslatot tartalmazó előterjesztések

c) egyéb tudomásulvételt igénylő ügyek

d) beszámolók, tájékoztatók

e) zárt ülésen tárgyalandó napirendi pontok

(5) A (4) bekezdésben foglalt sorrendtől indokolt esetben (különösen tanácskozási joggal meghívott jelenléte esetén) el lehet térni.

(6) A meghívóban foglalt napirendi pontot a képviselő-testület az ülésvezető javaslatára egyszerű szótöbbséggel hozott döntésével az ülésen tárgyalandó napirendről leveheti, illetve tárgyalását elnapolhatja. A napirend elnapolására vonatkozó javaslatot indokolni kell, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

19. § Az előterjesztéshez a képviselő-testület bármely tagja, a jegyző és az előterjesztő a döntés meghozataláig szóban vagy írásban módosító indítványt terjeszthet elő. A módosító indítvány elfogadásáról a képviselő-testület külön szavaz.

20. § (1) Az ülésvezető, a helyi önkormányzati képviselő és a jegyző rendkívüli napirendi pont soron kívüli megvitatása érdekében sürgősségi indítványt terjeszthet elő.

(2) A sürgősségi indítványt – a sürgősség indokának megjelölésével – az ülést megelőző napon 10.00 óráig lehet benyújtani a polgármesternél.

(3) A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

5. Kérdés, interpelláció, hozzászólások

21. § A napirendi pont tárgyalását legfeljebb öt perces szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő jogosult. A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre az előterjesztő köteles válaszolni.

22. § (1) A helyi közügyeket érintő lényeges kérdésekben bármely képviselő írásban vagy szóban felvilágosítást kérhet (interpelláció). Az interpellációra a megkérdezettnek a testületi ülésen választ kell adnia. Ha a kérdésre a testületi ülésen érdemi válasz nem adható, úgy arra az érdemi választ 15 napon belül írásban kell megküldeni a képviselő részére. Az interpellációra adott válasz után az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van lehetősége, melynek időtartama legfeljebb 2 perc.

(2) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról a interpelláló képviselő nyilatkozik. Ha azt nem fogadja el, arról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a testület a választ elutasítja, elrendeli az ügy részletes kivizsgálását.

23. § (1) A napirendhez kapcsolódó képviselői felszólalás időtartama legfeljebb három perc. Ugyanazon napirend keretében felszólalás két alkalommal maximum három-három perc időtartamban történhet. A felszólalásra kapott idő leteltére az ülésvezető figyelmeztet. Az időkeret túllépése miatt az ülésvezető megvonhatja a szót a felszólalótól.

(2) A képviselő-testület bármely képviselő indítványára – egyszerű többséggel hozott döntésével – a felszólalások időtartamát és a hozzászólások számát korlátozhatja.

24. § (1) A tárgyalt napirendeket érintő ügyrendi kérdésben bármely képviselő, bármikor szót kérhet és javaslatot tehet. Az ügyrendi javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(2) Ügyrendi javaslaton az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő eljárási kérdésekre vonatkozó javaslatot kell érteni.

(3) A képviselő a napirendhez kapcsolódó kérdéseken, hozzászólásokon kívül az egyebek napirendi pont keretében további ügyekben közérdekű bejelentést és javaslatot tehet.

25. § A napirendi pont vitáját az ülésvezető foglalja össze, ezt követően szavazásra felteszi a döntési javaslatot.

26. § Az ülésvezető – a napirendi pont tárgyalása közben, a határozathozatalt megelőzően – egy alkalommal tárgyalási szünetet rendelhet el. A szünet időtartama maximum 10 perc lehet.

6. Rendfenntartás

27. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért az ülésvezető a felelős. E jogkörében:

a) figyelmezteti a hozzászólót, ha a tárgyalt témától eltér,

b) rendreutasítja azt, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő módon nyilatkozik,

c) rendreutasítja azt, aki a tárgyalás rendjét zavarja vagy az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít,

d) a helyi önkormányzati képviselő kivételével a terem elhagyására kötelezheti azt, aki a tárgyalás rendjét a figyelmeztetés ellenére ismételten zavarja.

(2) Az ülésvezetőnek a rendfenntartás érdekében tett – e rendelet szerinti – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azzal vitába szállni nem lehet.

(3) Ha az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

7. A képviselő-testület döntései

28. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) Az ülésvezető az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzó javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A képviselő-testület először a módosító és a kiegészítő indítványokról, majd a teljes javaslatról dönt.

(3) Szavazni csak személyesen lehet. A javaslat elfogadásához egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen lévő önkormányzati képviselők több mint felének, minősített többséget igénylő javaslat esetén legalább 4 képviselő igen szavazata szükséges. Szavazategyenlőség esetén elutasító döntés születik.

(4) Minősített többség szükséges a 2. mellékletben foglalt ügyek eldöntéséhez.

(5) A szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, a szavazást az ülésvezető, a jegyző vagy bármely képviselő javaslatára egy alkalommal meg kell ismételni.

29. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. Az önkormányzati képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét, kizárásáról az érintett önkormányzati képviselő kezdeményezésére vagy bármely önkormányzati képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(2) Amennyiben a képviselő az (1) bekezdés szerinti bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, a polgármester a tudomására jutástól számított három munkanapon belül eljárást kezdeményez az Ügyrendi Bizottság elnökénél.

(3) Az Ügyrendi Bizottság az eljárást 8 munkanapon belül folytatja le. A vizsgálat során az érintett képviselőt meghallgatja, szükség esetén az üggyel összefüggő dokumentumot kérhet be.

(4) Az Ügyrendi Bizottság a vizsgálat eredményéről a képviselő-testület soron következő ülésén beszámol, amely alapján a képviselő-testület dönt, hogy a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozatot fenntartja, vagy az előterjesztést újra megtárgyalja.

8. Név szerinti szavazás és titkos szavazás

30. § (1) A képviselő-testület név szerint szavaz a törvényben meghatározott esetekben és minden olyan esetben, amikor a napirendi pont jelentősége miatt a képviselők egynegyede a név szerinti szavazásra indítványt tesz.

(2) A név szerinti szavazás szóban történik, amelyet az ülésről készült jegyzőkönyvben kell rögzíteni. A szavazás során a jegyző ABC sorrendben felolvassa a testület tagjainak a nevét, akik a nevük elhangzása után „igennel”, „nemmel” vagy „tartózkodással” szavaznak.

(3) A jegyző a szavazatokat összeszámolja és annak eredményéről azonnal tájékoztatja a képviselő-testületet.

31. § Titkos szavazás tartása esetén a szavazatok megszámlálását – szavazólap és urna biztosításával – az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.

9. Rendeletalkotás

32. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) bármely képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző, és

e) a helyi társadalmi, civil szervezet vezetője.

(2) A beterjesztett javaslatról az ülésvezető a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet. A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület állást foglal.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(4) A rendeletalkotást kezdeményező előterjesztés előzetes hatásvizsgálatból, indokolásból és rendelet-tervezetből áll.

33. § (1) Az önkormányzati rendeletet a Szomolyai Közös Önkormányzati Hivatal Tardi Kirendeltségének hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni (a továbbiakban: helyben szokásos mód). Az elfogadott rendeletet a hatályba lépésétől számított 30 napig kell kifüggeszteni és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetett rendeletet a www.tard.hu honlapon is közzé kell tenni.

(2) A megalkotott rendeletek kihirdetéséről, közzétételéről, nyilvántartásáról, végrehajtásának ellenőrzéséről a jegyző gondoskodik.

10. Határozathozatal

34. § (1) Határozat meghozatalát kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága, és

d) a jegyző, és

e) a helyi társadalmi, civil szervezet vezetője.

(2) A határozati javaslat szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(3) A képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt a polgármesteri tájékoztató elfogadásáról, ügyrendi kérdésekről, valamint a képviselői kérdésekre adott válaszokról.

35. § (1) A határozat tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, valamint a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.

(2) A képviselő-testületi határozatokról az önkormányzat hivatal nyilvántartást vezet.

11. A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv

36. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza

a) a távolmaradt képviselők nevét,

b) napirendi pontonként az előadók nevét,

c) név szerinti szavazás esetén a szavazatokat képviselőnként.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és két – rotációs elv alapján az ülés elején kiválasztott – hitelesítő írja alá. A hitelesítők a jegyzőkönyv minden oldalát szignójukkal látják el.

(3) A jegyzőkönyv lapjait (annak mellékleteivel együtt) össze kell fűzni oly módon, hogy abból lap roncsolódás nélkül ne legyen kivehető.

(4) A képviselő-testület döntésében érdekelteket a jegyző a határozatról készített jegyzőkönyvi kivonat megküldésével értesíti.

(5) A képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyvek a Hivatalban és a www.tard.hu honlapon megtekinthetőek.

12. Közmeghallgatás, lakossági fórum

37. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatásról a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályok szerint jegyzőkönyvet kell készíteni.

(3) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 5 nappal a helyben szokásos módon, valamint plakátok kihelyezésével és a www.tard.hu honlapon történő közzététellel is tájékoztatni kell a lakosságot.

(4) A közmeghallgatáson – a tárgyalt napirend súlyának és az érdeklődők számának figyelembe vételével – a polgármester a felszólalások időtartamát a képviselő-testületi ülés szabályai szerint korlátozhatja.

38. § (1) A lakosság és a helyben működő civil szervezetek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonás érdekében a polgármester lakossági fórumot (falugyűlést) tarthat.

(2) A lakossági fórum időpontjáról és tárgyalt témájáról a helyben szokásos módon, legalább 5 nappal korábban hirdetményt kell közzétenni.

(3) Az önkormányzat hivatalának dolgozója a lakossági fórumról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza a fontosabb megállapításokat, észrevételeket, véleményeket. A polgármester a lakossági fórumon elhangzottakról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatja a testület tagjait.

III. A képviselő-testület szervei

39. § Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják. A képviselő-testület szervei: a polgármester, a bizottság, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző és a társulás.

1. A polgármester

40. § (1) A polgármester a választópolgárok által közvetlenül választott személy, tevékenységét társadalmi megbízatásban, kötetlen munkaidőben végzi.

(2) A polgármester a törvényben meghatározott feladatain túlmenően

a) kapcsolatot tart a helyi társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel, valamint a térség önkormányzataival,

b) együttműködik más önkormányzati és az államigazgatási szervekkel,

c) ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait, fogadja az önkormányzattal kapcsolatban álló külföldi partnerek, testvértelepülések képviselőit,

d) véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben, és

e) nyilatkozik a sajtónak, a hírközlő szerveknek.

(3) A polgármester tiszteletdíját és költségtérítését a képviselő-testület a jogszabály keretei között az alakuló ülésen határozza meg.

41. § Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek, az önkormányzati ingatlan vagyon és az 300 000.-Ft-ot meghaladó értékű ingó vagyon tulajdonjogának átruházása kivételével – valamennyi ügyben döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

2. Az alpolgármester

42. § (1) A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester tiszteletdíját és költségtérítését a képviselő-testület az alakuló ülésen határozza meg.

(2) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja.

3. A jegyző

43. § (1) A közös önkormányzati hivatalt a jegyző vezeti. A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. A jegyzőt aljegyző helyettesíti. Az aljegyző ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat. A Szomolyai Közös Önkormányzati Hivatal Tardi Kirendeltségén a jegyző távollétében és megbízásából az aljegyző jár el.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a jegyzőre, aljegyzőre vonatkozó képesítési előírásoknak megfelelő személy látja el a polgármester megbízása alapján.

4. A Hivatal

44. § (1) Tard Község Önkormányzata Szomolya Község Önkormányzatával, Szomolyai Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt tart fenn az önkormányzat működésével, az önkormányzati igazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos, valamint a jogszabályban meghatározott államigazgatási feladatok ellátására.

(2) A Hivatal a képviselő-testület által elfogadott szervezeti és működési szabályzat szerint működik, amely tartalmazza a Hivatal feladatait, a munka- és az ügyfélfogadás rendjét és idejét, a polgármester és a jegyző fogadóóráit.

5. A bizottságok

45. § (1) A képviselő-testület Ügyrendi Bizottság (a továbbiakban: bizottság) elnevezéssel egy állandó bizottságot hoz létre, egyes önkormányzati feladatok ellátásának időtartamára pedig ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) A bizottság tagjainak száma 3 fő.

(3) A képviselő-testület a 3. mellékletben állapítja meg

a) a bizottság általános feladat- és hatáskörét,

b) azon előterjesztések körét, amelyeket a bizottság nyújt be, és

c) amely előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek.

(4) A bizottság a munkájába szakértőt is bevonhat.

46. § (1) A bizottság szükség szerint tart ülést. A bizottság ülésére – a bizottság tagjain és az aljegyzőn túl – meg kell hívni mindazokat, akiknek a részvételét a bizottság elnöke szükségesnek tart.

(2) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze úgy, hogy az érintettek a meghívót és az előterjesztéseket legalább az ülést megelőző napon megkapják. Az elnök akadályoztatása esetén az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat az elnök által megbízott bizottsági tag látja el.

47. § A képviselő-testület egyes önkormányzati feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság tagjainak száma 3 fő. Szakkérdést igénylő ügyek eldöntéséhez a képviselő-testület legalább 1 tagot külső, az adott szakterületen jártas szakemberek közül választ. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetve a feladat elvégzéséről készült jelentés képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

6. A tiszteletdíj mérséklése, megvonása

48. § (1) Nem jogosult a képviselő az önkormányzat rendeletében meghatározott tiszteletdíjra, amennyiben a képviselő-testület üléséről igazolatlanul távol marad.

(2) Igazolt távollétnek kell tekinteni, ha a képviselő a testület ülésén:

a) közfeladat ellátása,

b) betegség, vagy

c) egyéb elháríthatatlan ok

miatt nem jelenik meg. Igazolt távollét esetén a képviselőt a teljes összegű tiszteletdíj illeti meg. Igazolatlan távollét esetén a havi tiszteletdíjat a megtartott ülések számát alapul véve arányosan csökkenteni kell. A tiszteletdíj megvonást a polgármester kezdeményezi a jegyzőnél.

(3) A távolmaradás tényét az ülés megkezdéséig szóban vagy írásban kell bejelenteni a polgármesternek vagy a jegyzőnek.

(4) Az a képviselő, aki a kormányhivatal által az eskütételt követő három hónapon belül szervezett kötelező képzésen igazolatlanul nem vesz részt, az adott évet követő év első két hónapjában nem jogosult tiszteletdíjra.

IV. Az önkormányzat gazdasági alapjai

49. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás rendjét a képviselő-testület rendeletben állapítja meg.

50. § A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot. A költségvetési rendeletben elfogadott előirányzatok csak a rendelet módosításával változtathatók meg.

51. § A belső ellenőrzési feladatok ellátásáról (az önkormányzatnál és intézményénél) a Hivatal belső ellenőr megbízása útján gondoskodik.

V. Záró rendelkezések

52. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Tard Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2018. (V.30.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet a 11/2019. (XI.27.) önkormányzati rendelethez

1. Tard Község Önkormányzat Képviselő-testülete által a polgármesterre átruházott feladat- és hatáskörök:

1.1. Dönt a szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelet szerint hatáskörébe utalt ellátásokról:

1.1.1. települési támogatások,

1.1.2. szociális étkeztetés

1.2. Méltányosságból csökkentheti, elengedheti a hatáskörébe utalt és jogosulatlanul igénybe vett szociális ellátások visszatérítését és a kamat összegét, vagy részletfizetést engedélyezhet.

1.3. Dönt a vagyongazdálkodásról szóló rendeletben hatáskörébe utalt vagyonhasznosítási ügyekben.

1.4. A közterületek használatáról szóló önkormányzati rendelet alapján

1.4.1. engedélyezi a közterület rendeltetéstől eltérő, határozott idejű használatát,

1.4.2. a rendeletben meghatározott feltételek teljesülése esetén mentességet adhat a közterület-használati díj megfizetése alól.

1.5. Dönt az átmenetileg szabad pénzeszközök egy évnél rövidebb lejáratú lekötéséről.

1.6. Tulajdonosi nyilatkozatot tesz az önkormányzati vagyon elidegenítésével, megterhelésével nem járó ügyekben.

1.7. Engedélyezi a község jelképeinek (zászló, címer) használatát.

1.8. Dönt az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatában meghatározott kérdésekben.

1.9. Településkép-érvényesítési eszközök alkalmazása (tájékoztatás, szakmai konzultáció, településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, településképi kötelezés).

2. Tard Község Önkormányzat Képviselő-testülete által az Ügyrendi Bizottságra átruházott feladat- és hatáskörök: szociális célú tűzifa támogatás iránti kérelmek elbírálása

3. Tard Község Önkormányzat Képviselő-testülete által a jegyzőre átruházott feladat- és hatáskörök:

a) az avar és kerti hulladék égetéséről szóló rendelet előírásai betartásának ellenőrzése, megsértése esetén bírság kiszabása,

b) a közösségi együttélés alapvető szabályairól és megsértésük jogkövetkezményeiről szóló 7/2020. (VII.1.) önkormányzati rendeletben foglalt hatósági feladatkörök ellátása.

4. Tard Község Önkormányzat Képviselő-testülete által társulásaira átruházott feladat- és hatáskörök:

a)5 gyermekjóléti, és családsegítő szolgálat feladatai, házi segítségnyújtás: Mezőkövesdi Többcélú Kistérségi Társulás

b)6

2. melléklet a 11/2019. (XI.27.) önkormányzati rendelethez

Minősített többséget igénylő ügyek

a) helyi népszavazás elrendelése,

b) önkormányzati jelképek meghatározása; kitüntetések, elismerő címek alapítása és adományozása,

c) titkos szavazás elrendelése,

d) hitelfelvétel, kölcsönfelvétel, más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás,

e) a gazdasági program elfogadása,

f) közfeladat önkéntes felvállalása,

g) az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás rendjéről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott, az önkormányzati vagyon elidegenítésére, hasznosítására, az önkormányzati vagyonnal történő gazdálkodásra vonatkozó döntések, és

h) a képviselő-testület hatáskörének átruházása.

3. melléklet a 11/2019. (XI.27.) önkormányzati rendelethez

1. Az Ügyrendi Bizottság általános feladat- és hatásköre:

a) Átveszi, nyilvántartja, ellenőrzi és őrzi a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatait. Lefolytatja a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást, melynek eredményéről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

b) Kivizsgálja a képviselők összeférhetetlenségi, méltatlansági ügyeit, eredményéről a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

c) Kivizsgálja a képviselő személyes érintettsége esetén a bejelentési kötelezettség elmulasztását.

d) Ellátja a titkos szavazással kapcsolatos szavazatszámláló bizottsági teendőket.

e) Javaslatot tehet önkormányzati rendelet alkotására, felülvizsgálatára és hatályon kívül helyezésére.

f) Dönt az önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt ügyekben.

2. Előterjesztések, amelyeket az Ügyrendi Bizottság nyújt be:

évente (tárgyév december 31-ig) javaslatot tehet a polgármester jutalmazására.

3. Előterjesztések, amelyek az Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be:

a) az önkormányzat gazdasági programja,

b) az átmeneti gazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet,

c) az önkormányzat éves költségvetési rendelete,

d) a költségvetés végrehajtásáról készült beszámoló,

e) a helyi adók tárgyában készült előterjesztések,

f) a szociális ellátások, szociális szolgáltatások tárgyában készült előterjesztések.

4. melléklet a 11/2019. (XI.27.) önkormányzati rendelethez7

Az önkormányzat tevékenységei kormányzati funkciók szerint

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220

Adó,- vám- és jövedéki igazgatás

013210

Átfogó tervezés és statisztikai szolgáltatások

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

031030

Közterület rendjének fenntartása

0411408

Területfejlesztés igazgatása

041232

Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045120

Út, autópálya építése

045150

Egyéb szárazföldi személyszállítás

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045170

Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

051040

Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

061020

Lakóépület építése

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081041

Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása

081061

Szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás

081071

Üdülői szálláshely-szolgáltatás ás étkeztetés

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082063

Múzeumi kiállítási tevékenység

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

083030

Egyéb kiadói tevékenység

084070

A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

086020

Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

091220

Köznevelési intézmény 1-4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

102050

Időskorúak társadalmi integrációját célzó programok

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107013

Hajléktalanok átmeneti ellátása

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

5. melléklet a 11/2019. (XI.27.) önkormányzati rendelethez9

A képviselő-testület tagja

Kleszó Tibor

polgármester

Tard, Dózsa György u. 9/A.

Szász Róbert István

alpolgármester

Tard, Béke út 351.

Ádám László

képviselő

Tard, Béke út 98.

Gál Máté

képviselő

Tard, Kossuth u. 59.

Juhász Lászlóné

képviselő

Tard, Rákóczi u. 37.

Lénárt Gergő

képviselő

Tard, Rákóczi u. 10.

Némethné Kákóczki Zsuzsanna

képviselő

Tard, József Attila u. 6.

1

Az 1. § f) pont fg) alpontját a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

2

Az 1. § h) pontja a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

3

Az 5. § (1) bekezdése a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 14. § (2) bekezdése a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.

5

Az 1. melléklet a) pontja a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

6

Az 1. melléklet b) pontját a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 4. melléklet a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 4. mellékletben foglalt táblázat 041140. sorát a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

9

Az 5. melléklet a Tard Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.