Kaszaper Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelete

Kaszaper Község Önkormányzata Képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 11. 25

Kaszaper Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelete

2023.11.25.

Kaszaper Község Önkormányzata Képviselő-testülete és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Kaszaper Község Képviselő Testülete - Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében biztosított eredeti jogalkotó hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv) 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, valamint Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a következőket rendeli el:
I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat

a) hivatalos megnevezése: Kaszaper Község Önkormányzata

b) székhelye: 5948 Kaszaper, Szent Gellért tér 1.

c) bélyegzője: körívben Kaszaper Község Önkormányzata, középen Magyar Köztársaság címere.

d) jelképei: a címer, a zászló

da) Az önkormányzat címere: Hegyes alapú, felül körívben végződő, arany szegélyű, zöld alapú, felső csúcsain ívben metszett pajzs, tetején aranyszínű, két végén bevágott szalagban KASZAPER felirattal. A pajzs közepén két irányban álló, kifelé forduló kasza és sarló. A kasza és sarló nyele fekete, pengéjük ezüst színű. A kasza markolatában aranyszínű, hajló búzakéve, alatta öt, csokorba fogott, aranyszínű dohánylevél. A pajzs alsó szögletében 1241 aranyszínű felirat. A pajzsfőn a szalag mögött egy fekete kontúros vörös szív növekszik, melyből egy ezüst Árpádházi kettőskereszt emelkedik ki. A szív a szeretet és testvériség jelképe, a kettőskereszt pedig a település vallási hovatartozására utal. A keresztből kiindulva vörösezüst levélformájú címertakaró koszorúzza a pajzsot, utalva a település Árpád korbeli létezésére, annak fő színeit visszatükrözve.

db) Az önkormányzat zászlaja és lobogója: téglalap alakú fehér színű, a közepén a község címere.

e) működési területe: Kaszaper Község közigazgatási területe

f) az önkormányzat hivatalának neve: Kaszaperi Közös Önkormányzati Hivatal

g) bélyegzője: körívben Kaszaperi Közös Önkormányzati Hivatal, középen a Magyar Köztársaság címere.

(2) Az önkormányzat jogi személy

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet: Kaszaper Község Önkormányzatának Képviselő-testülete

(4) A polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:

Kaszaper Község Polgármestere

Kaszaperi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője

(5) Az önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fenn:

a) Románia Arad Megye Pereg községgel,

b) Románia Kovászna Megye Csernáton Községgel,

c) Szerbia-Montenegró, Zenta Községgel, Zenta-Felsőhegy Helyi Közösséggel.

II. Fejezet

A helyi önkormányzás általános szabályai

Az önkormányzati jogok

2. § (1) Az önkormányzat vállalkozási tevékenysége keretében:

a) közvetlenül vesz részt vállalkozásokban. A vállalkozásban való részvételt megelőzően szakértői véleményt kér, illetőleg közgazdasági (költség-haszon) elemzést végeztet;

b) a helyi önkormányzati politikával, illetőleg annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (helyi adópolitikával, telek- és ingatlanértékesítéssel stb.) vállalkozás-élénkítő, munkahelyteremtő, piacgazdaság-barát környezetet teremt;

c) vállalkozási tevékenysége során figyelmet fordít a közösségi jog által meghatározott korlátokra, kötelezettségekre.

3. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben együttműködik a Dél-Békési Kistérségi Többcélú Társulással.

a) az együttműködés célja: kistérségi tervek, koncepciók és pályázatok kidolgozásában való részvétel, egyeztetése a megyei és helyi elképzelésekkel.

b) Együttműködés a közszolgáltatások feltételeinek pályázati úton való megteremtésében és a közszolgáltatás működtetésében.

c) A folyamatos és rendszeres kapcsolattartással összefüggő feladatokat a polgármester látja el, aki tevékenységéről rendszeresen tájékoztatja a képviselő-testületet.

d) A külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozásról, az erre vonatkozó megállapodás, nyilatkozat jóváhagyásáról a képviselő-testület dönt.

Feladatok és hatáskörök

4. § (1) A képviselő-testület az önként vállalt feladatokról az ahhoz szükséges költségvetési fedezet biztosításával egyidejűleg dönt.

(2) Az önkormányzat által ellátandó feladatok felsorolását az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

A képviselő testület működése

Általános szabályok

5. § (1) A képviselő-testületet a polgármester és 6 képviselő alkotja. A testület névsorát az SZMSZ 2. melléklete tartalmazza.

(2) A képviselő-testület feladat- és hatáskörét ülésén gyakorolja.

6. § (1) A képviselő-testület alakuló ülésének összehívásáról a polgármester gondoskodik.

(2) A képviselő-testületet a korelnök hívja össze a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén.

(3) Tartós akadályoztatásnak minősül az egy hónapot meghaladó betegség, vagy távollét.

7. § (1) A képviselő-testület szükség szerinti gyakorisággal, általában hétfői napokon ülésezik.

(2) A képviselő-testület ülésszakot tart, ha a napirendre vett témák száma vagy jelentősége azt indokolttá teszi.

A képviselő testület munkaterve

8. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján ülésezik.

(2) A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé a tárgyévet megelőző utolsó testületi ülésen.

(3) A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni, hogy a polgármester rendszeresen írásban vagy szóban tájékoztatást ad a két ülés között tett intézkedésekről, amelyről a képviselő testület vita nélkül szavaz.

(4) A munkaterv-tervezet összeállításakor javaslatot kell kérni:

a) a képviselő testület bizottságaitól,

b) a közös hivatal dolgozóitól,

c) a körzet országgyűlési képviselőjétől,

d) helyi közszolgáltatások ellátásában közreműködő társadalmi és civil szervezetektől.

(5) A munkaterv főbb tartalmi elemei

a) az ülések tervezett időpontja, napirendjei,

b) a napirendek előterjesztőjének (felelősének) a megjelölése,

c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyhez bizottsági állásfoglalást kell beterjeszteni,

d) napirendhez meghívottak felsorolása, amennyiben az más, mint az SZMSZ-ben meghatározott állandó meghívottak köre (napirend tárgya szerint illetékes más szakember, napirend szerint érintett szervezetek vezetője,)

e) azon napirendek megjelölése, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani

(6) A munkatervben nem szereplő napirendi pontok meghívóban történő feltüntetésére a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert.

9. § (1) A képviselő-testület ülését össze kell hívni, amennyiben haladéktalanul döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben. Soron kívüli ülés összehívása telefonon is történhet.

(2) A polgármester a képviselő testületet - a 9. § (1) bekezdés kivételével - írásban hívja össze. A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét,

b) ülésszak esetén annak várható időtartamát,

c) a kezdési időpontját,

d) a javasolt napirendet,

e) a napirendi pontok előterjesztőit és előkészítőjét.

(3) A képviselő testület ülésének meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek az ülés előtt - a 9. § (1) bekezdésében foglaltak kivételével - legalább 4 nappal kézbesíteni kell.

A képviselő testület ülésére meghívottak köre

10. § (1) A képviselő testület ülésére az előterjesztések csatolásával meg kell hívni:

a) a képviselőket;

b) a jegyzőt; Kizárólag a meghívó megküldésével meg kell hívni:

c) az illetékes országgyűlési képviselőt;

d) az illetékes járási hivatal vezetőjét

e) az önkormányzati intézmények vezetőit;

f) a nemzeti és etnikai kisebbség, nem képviselő-testületi tag, helyi szószólóját;

g) a közös hivatal napirendi ponttal érintett ügyintézőjét;

h) a napirendi ponttal érintett: gazdasági szervezet vezetőjét, a közszolgáltató szerv vezetőjét, a közszolgáltatót, a településen működő más önkormányzati szervek, pénzintézetek képviselőit, a közrend-közbiztonság fenntartásában közreműködő hivatásos és társadalmi szervezetek képviselőit.

(2) A képviselő-testület ülésein a képviselők szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.

(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

a) a jegyzőt;

b) az illetékes országgyűlési képviselőt;

c) a Járási Hivatal vezetőjét

d) kaszaperi székhellyel vagy tagsággal rendelkező civil szervezetek képviselőit az őket érintő ügyekben.

Az ülések nyilvánossága

11. § (1) A soros képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt legalább 7 nappal, a helyben szokásos módon, a hirdetőtáblán elhelyezett hirdetménnyel tájékoztatja. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát hol lehet megtekinteni az önkormányzat képviselő-testületének hivatalában.

(2) A munkatervben rögzített közmeghallgatás időpontját, helyét és témáját legalább 8 nappal az ülés előtt a helyben szokásos módon a hirdetőtáblán elhelyezett hirdetménnyel nyilvánosságra kell hozni.

Zárt ülés

12. § (1) A képviselő testület zárt ülést az Mötv. 46. § (2) a) és b) pontja szerinti esetekben tart, a c) pontban meghatározott esetekben pedig bármely képviselő javaslatára minősített többséggel rendelhet el zárt ülést.

(2) A zárt ülésen hozott döntés nyilvános. Zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell a közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok megismerésének lehetőségét.

Előterjesztések

13. § (1) A képviselő testület elé kerülő írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei:

a) Előterjesztői rész:

aa) a tárgy pontos meghatározása; annak áttekintése, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született; a meghozandó döntés indokainak bemutatása; a tárgykört rendező jogszabályok megjelölése; az előkészítésben résztvevők megnevezése;

ab) azoknak az új követelményeknek, összefüggéseknek, lakossági véleményeknek az elemzése, amelyek új intézkedést, testületi döntést igényelnek;

ac) mindazon körülmények, összefüggések, tények, adatok ismertetése, amelyek a döntést indokolják;

ad) az előkészítés során végzett összehangoló munka főbb tapasztalatai ismertetése a különböző szervekkel vagy személyekkel történt egyeztetés, az ennek során felmerült lényeges érdek- és véleménykülönbségek bemutatása, ha ezt a kisebbségben maradt fél kéri;

ae) a feladatok, a megvalósításhoz szükséges feltételek és a végrehajtás során elérendő eredmények konkrét megjelölése;

af) a határozati javaslat indokolása.

b) Határozati rész: Az előterjesztés második fő része az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza, amelynek fontosabb tartalmi követelményei a következők:

ba) logikusan épüljön az előterjesztés első részének megállapításaira;

bb) legyen szakszerű és végrehajtható;

bc) ahol ez lehetséges, alternatív javaslatokat kell kidolgozni;

bd) meg kell határozni a végrehajtásért felelős nevét, a végrehajtási határidőt, a végrehajtásról szóló beszámolásra vonatkozó határidőt, részhatáridőt;

be) utalni kell a tárgyban korábban hozott határozatok további sorsára (hatályon kívül helyezés, módosítás, stb.), arra törekedve, hogy adott témakörben csak egy testületi határozat legyen hatályban.

(2) a) A képviselő testület elé kerülő előterjesztés előterjesztőjeként a következők lehetnek feltüntetve:

polgármester,
alpolgármester,
bizottság, bizottsági elnök,
képviselők,
jegyző,
mindaz, akit a képviselő testület előterjesztés készítésére kötelez, vagy felkér.
b) A képviselő testület határozatai végrehajtásáért felelősként a következők lehetnek megjelölve:
polgármester,
alpolgármester,
bizottsági elnök,
jegyző,
mindaz, akit a képviselő testület határozatai végrehajtására kötelez, vagy felkér,
(3) Egyéb követelmények:
a) A napirendi előterjesztést írásban kell benyújtani. Kivételes esetben – az ügy fontosságára, sürgősségére tekintettel – szóbeli előterjesztés tehető a képviselő testület ülésén, melyet a napirendi javaslatról történő döntés előtt jelezni kell a polgármesternek. A határozati javaslatot szóbeli előterjesztés esetén is írásban kell a képviselők rendelkezésére bocsátani legkésőbb a napirend tárgyalásának megkezdéséig. Szóbeli előterjesztést tehet: polgármester, alpolgármester, bizottság, bizottsági elnök, jegyző.
b) Csak írásban kerülhet sor:
ba) a képviselő testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek,
bb) a költségvetés módosítását érintő javaslat,
bc) az önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyek,
bd) a polgári jogi jogügyletekkel kapcsolatos ügyek előterjesztésére.
c) Az előterjesztéseket 8 nappal a testületi ülése előtt kell leadni a jegyzőnek.
d) A jegyző a törvényesség betartását előzetesen megvizsgálja.
e) Pénzügyi fedezetet igénylő képviselő-testületi előterjesztések csak valós, ténylegesen rendelkezésre álló forrás megjelölésével, a pénzügyi csoportvezető ellenjegyzésével terjeszthetők be a képviselő testület elé.
f) A költségvetéssel kapcsolatos előterjesztést aláírja:
fa) a polgármester,
fb) a jegyző.
g) A képviselő testületi előterjesztés eredeti példányának az előterjesztő aláírását tartalmaznia kell
h) Zárt üléshez szükséges nyilatkozat beszerzéséről az előterjesztés előkészítője gondoskodik.
i) Az előterjesztés jobb felső sarkában "ZÁRT ÜLÉS NAPIRENDJE" vagy "NYILVÁNOS ÜLÉS NAPIRENDJE" megjelölést kell alkalmazni.
l) A határozati javaslatot tartalmazó előterjesztésben meg kell jelölni, hogy a döntéshozatal egyszerű vagy minősített többséggel történik-e.
(4) Az előterjesztő az előterjesztését a döntéshozatalig visszavonhatja, amelyet a képviselő-testület szavazás nélkül tudomásul vesz.

Az ülés vezetése, a vita

14. § (1) A képviselő testület ülését a polgármester, mint a testület elnöke vezeti.

(2) A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester látja el az ülés elnökének teendőit.

(3) A polgármester akadályoztatásának minősül az is, ha az Mötv. 49. § (1) bekezdésében megjelölt kizárási ok merül fel személyére vonatkozóan.

15. § (1) Az elnök főbb feladatai az ülés vezetése során:

a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,

b) közli a képviselők által előzetesen írásban benyújtott kérdések tárgyát,

c) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

e) a képviselő kérésére a napirendekhez nem kapcsolódó tárgyakban napirend előtti, vagy utáni felszólalást engedélyezhet, a napirend felvételéről a képviselő testület vita nélkül dönt,

f) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,

g) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

h) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a képviselő testület,

i) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.

(2) Az elnök feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:

a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors és érdemi eldöntésére,

b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától,

c) rendreutasíthatja azt, aki a képviselő testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

d) ismétlődő rendzavarás esetén figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót és a képviselő testület vita nélkül dönt arról, hogy a továbbiakban részt vehet-e a tanácskozáson,

e) figyelmezteti a képviselőt a hozzászólásra biztosított időkeret túllépésére. Ismételt figyelmeztetés után a szót megvonja.

(3) Amennyiben az elnök a vitát nem az SZMSZ szabályainak megfelelő módon vezeti, őt bármelyik képviselő erre figyelmezteti.

16. § (1) A napirendek sorrendjéről és az esetleges sürgősségi indítványról a képviselő-testület határoz. Sürgősségi indítvánnyal előterjesztést akkor lehet tenni, ha az jogszabályban előírt, vagy a képviselő testület által megállapított határidő mulasztása, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. Sürgősségi indítvánnyal előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az előzetes bizottsági vélemény beszerzése.

(2) Sürgősségi indítvánnyal rendelet-tervezet csak akkor tűzhető napirendre, ha a rendeletalkotási kötelezettséget jogszabály írja elő, olyan határidővel, hogy a jogszabályi előírás másként nem teljesíthető.

(3) A napirend tárgyalása előtt az előterjesztő maximum 5 percben szóbeli kiegészítést tehet a napirendhez, amennyiben az új tényeket tartalmaz.

(4) Az előterjesztőhöz a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, illetve az előterjesztéshez maximum 3 percben hozzászólhatnak. Az elhangzott kérdésre a vita előtt kell választ adni. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő testület bármely tagja javaslatot tehet, a javaslatról a képviselő testület vita nélkül határoz. Az a képviselő, aki 3 perces hozzászólását kimerítette, a vitának a további részében még 2 percben reagálhat a később elhangzottakra.

(5) Az e paragrafusban meghatározott időkeretek az éves költségvetés tárgyalása során 10 perces, második megszólalás esetén 5 perces időtartamban értendők.

(6) A képviselő testület bizottságának véleményét a bizottság elnöke vagy megbízott tagja a vita megkezdése előtt ismerteti a testület ülésén, amennyiben azt az előterjesztés nem tartalmazza.

(7) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a napirend előterjesztője reagálhat a hozzászólásokra, legfeljebb 5 percben.

(8) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.

(9) Személyes érintettség esetén 1 perces viszontválaszra van lehetősége a képviselőnek

17. § (1) A módosító határozati javaslatokat szövegszerűen kell megfogalmazni.

A szavazás

Határozathozatal

18. § (1) Ha a képviselő testület kinevezési, megbízási, választási jogkörének gyakorlása során több jelölt közül választ, valamint, ha a határozati javaslat több változatot tartalmaz, azokról „abc” sorrendben kell szavazni. Azt a jelöltet, illetve változatot kell elfogadottnak tekinteni, amelyik a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy eléri a szükséges többséget. A képviselő testület a szükséges többséget eredményező első szavazással hozza meg a határozatát. Ezt követően a szavazás tovább nem folytatható.

(2) Érvényes szavazás után egy ülésen belül abban a kérdésben, amelyben szavazás történt, ismételt szavazást elrendelni csak akkor lehet, ha az üggyel kapcsolatosan olyan új körülmény merül fel, amely annak elbírálását lényegesen befolyásolja. A körülmény újdonságának és lényegességének kérdésében a képviselő testület dönt.

(3) Amennyiben egyik jelölt, vagy változat sem kapja meg a szükséges szavazatot, újabb szavazási forduló(ka)t kell tartani. Ebben a fordulóban a támogatást nem szerzett, illetve a legkevesebb igen szavazatot kapott jelölt, vagy javaslat nem vehet részt. Az utolsó fordulóban egyedüli jelölt, illetve egyetlen határozati javaslat az lesz, aki (amely) az előző szavazás során a legtöbb szavazatot kapta.

(4) Ha az előző bekezdésekben foglaltak alapján a jelölt, illetve a határozati javaslat nem kapja meg a szükséges szavazatot, akkor az előterjesztőnek új pályázatot kell kiírnia, illetve új határozati javaslatot kell készítenie.

(5) A képviselő testület ügyrendi kérdésben dönt minden olyan esetben, amikor a javaslat nem érdemi kérdés eldöntésére irányul. Ügyrendi kérdésben azonnal, vita nélkül szavazni kell.

(6) A határozat jelölése:

a) Teljes jelölés: Kaszaper Község Önkormányzat Képviselő testülete …../20.. (hó, nap) határozata a ……………….-ról/ről,

b) rövid megjelölés: ……/20… (hó, nap) KT határozat.

Minősített többségű szavazás

19. § (1) A képviselő testület által meghatározott, minősített többségű szavazással eldöntendő ügyek:

a) Az önkormányzat ingatlanvagyonának elidegenítése.

b) Képviselő testületi hatáskörök átruházása;

c) A választás, kinevezés, megbízás fogalmába nem tartozó egyéb személyi döntés. (Pl. delegálás, fegyelmi biztos kijelölés, stb.)

e) Méltányossági döntést igénylő ügyek;

f) Közbeszerzési eljárással, versenyeztetéssel kapcsolatos döntések;

g) Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal kapcsolatos alapítói döntések

h) Költségvetést érintő ügyek.

20. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

Titkos szavazás

21. § (1) Titkos szavazást tarthat a képviselő testület legalább 2 képviselő indítványára az Mötv-ben meghatározott ügyekben.

(2) A titkos szavazás elrendeléséről a testület esetenként egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) A titkos szavazás szavazófülke alkalmazásával, urnába való szavazással történik. Az alpolgármester választása csak szavazólapon lebonyolított szavazással történhet.

Név szerinti szavazás

22. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha

a) azt a törvény írja elő,

b) legalább 2 képviselő indítványozza,

(2) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.

(3) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a polgármester felolvassa a képviselők nevét, és a jelenlévő képviselők nevük felolvasásakor igennel vagy nemmel szavaznak.

(4) A név szerinti szavazás eredményét a testületi üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

Kérdés, felvilágosítás-kérés

23. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselő a polgármestertől (alpolgármestertől), jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre a kérdés címzettje – vagy akit a címzett erre felkér - az ülésen szóban, vagy 30 napon belül írásban ad választ a kérdést feltevő képviselő részére.

A képviselő testület ülésének jegyzőkönyve

24. § (1) Az ülésről hangfelvételt kell készíteni. A nyilvános ülés hangfelvétele közérdekű adatnak minősül.

(2) A jegyzőkönyv eredeti példányához a jegyző mellékeli a meghívót, az írásos előterjesztéseket, a jelenléti ívet, a képviselő kérésére az írásban is benyújtott képviselői hozzászólást, az ülés időtartama alatt keletkezett egyéb dokumentumokat (pl.: titkos szavazás jegyzőkönyve, név szerinti szavazás dokumentumai, stb.). A jegyző a nyilvános és a zárt ülésről készült jegyzőkönyv eredeti példányát – ülésenként külön-külön - mellékleteivel együtt évente bekötteti.

(3) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) a megjelent képviselők és meghívottak nevét;

b) a tárgyalt napirendi pontokat

c) a tanácskozás lényegét;

d) a szavazás számszerű eredményét

e) a hozzászólások rövid tartalmát;

f) az előadó és a felszólalók nevét;

g) a határozathozatal módját és a hozott döntést.

A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző köteles gondoskodni. A jegyzőkönyvet a polgármester, és a jegyző írja alá.

(4) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv:

a) eredeti példányát a jegyző kezeli, évente bekötteti és elhelyezi a közös hivatal irattárában, biztosítva a képviselők számára a hozzáférhetőséget.

b) az állampolgári hozzáférhetőség biztosítására a jegyzőkönyv elektronikus változata az önkormányzat hivatalos honlapjára feltöltésre kerül.

(5) A jegyzőkönyvet az állampolgárok a közös hivatal titkárságán - ügyfélfogadási időben - megtekinthetik a hozzátartozó dokumentumokkal együtt, az adatvédelmi szabályok megfelelő alkalmazása mellett. A zárt ülések jegyzőkönyveiből a döntések és a közérdekű adatok nyilvánosak, az ezekbe való beletekintés a jegyzői irodában lehetséges előzetes egyeztetés alapján.

(6) A jegyzőkönyvet a Nemzeti Jogszabálytáron keresztül, elektronikus formában (PDF formátumban) törvényességi ellenőrzésre a Békés Megyei Kormányhivatalnak meg kell küldeni az összes melléklettel együtt.

(7) A képviselők a testületi ülés jegyzőkönyvének a meghozott határozatokat - a hatósági ügyben hozott döntések kivételével - és a rendeleteket tartalmazó kivonatát megtekinthetik a hivatal titkárságán.

IV. Fejezet

Az önkormányzati rendeletalkotás

A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai

25. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő-testület tagja;

b) az önkormányzat bizottságai;

c) a polgármester, az alpolgármester;

d) a jegyző.

(2) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki – belátása szerint – külső segítséget is igénybe vehet. A jegyző gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, nyilvántartásáról és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését.

(3) A rendelet-tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:

a) a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;

b) a rendelet-tervezetet a jegyző készíti el. A tervezet előkészítésében való közreműködéssel a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság is megbízható;

c) a tervezetet megvitatás céljából a pénzügyi feladatokkal foglalkozó bizottság elé kell terjeszteni, amely azt megvitatja. Erre az ülésre a jegyzőt, és szükség szerint, más külső szakembereket is meg kell hívni;

d) A jegyző - a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet indoklással együtt a képviselő-testület elé terjeszti;

e) a testületet tájékoztatni kell az előkészítés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira is.

(4) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző állítja össze. A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(5) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni.

26. § (1) az önkormányzati rendeleteket a közös hivatalban, a hirdetőtáblán kell kihirdetni. A jegyző gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről, nyilvántartásáról és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését

V. Fejezet

A települési képviselő

27. § (1) A képviselő köteles jelezni a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének, ha a képviselő testület vagy a bizottság ülésén való részvételben, illetve egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van.

(2) Igazoltan van távol a képviselő testület üléséről az a képviselő, aki távollétét az ülés előtt a polgármesternek bejelentette. A be nem jelentett távollét igazolatlannak minősül. Az igazolatlan távollét szankcionálása a helyi önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló önkormányzati rendelet szerint történik.

(3) A képviselő a tudomására jutott minősítéssel védhető közérdek körébe tartozó adatot, üzleti és magántitkot megőrzi. A titoktartási kötelezettség a megbízatás lejárta után is fennáll.

(4) A képviselő köteles az Mötv. 49. § (1) bekezdése szerinti személyes érintettség bejelentésére. A személyes érintettség bejelentésének elmulasztása esetén az érintett képviselő az okozott kárt köteles megtéríteni.

(5) Az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozat-tételéről: jogszabályban meghatározottak szerint kitöltött és benyújtott nyilatkozatokat a képviselő-testület bizottságának elnöke veszi át és kezeli.

VI. Fejezet

A képviselő testület bizottságai

A bizottságok típusai, feladatai és szervezete

28. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre:

a) Településfejlesztési, Pénzügyi, Vagyonnyilatkozat-kezelő, Szociális, Oktatási és Ügyrendi Bizottsága: 5 képviselő tag és 1 külsős bizottsági tag.

29. § (1) A képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.

(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.

A bizottságok működése

30. § (1) A bizottságot annak elnöke hívja össze szükség szerinti időpontokban. A jegyzőt,a polgármestert, a testület képviselő tagjait, bizottság ülése előtt legalább 3 nappal az ülés helyéről, idejéről, napirendjéről értesíteni kell.

(2) Az elnök helyettesítésére, munkájának segítésére a bizottság képviselő tagjai közül kell elnökhelyettest választani.

(3) A bizottságok működésével kapcsolatos ügyintézői és ügyviteli teendőket a közös hivatal látja el.

(4) A bizottságok az egymás feladatkörét érintő tevékenységük során együttműködnek és tájékoztatják egymást.

(5) A bizottsági ülések meghívóit a közös hivatal épületében a hirdetőtáblán és a városi honlapon közzé kell tenni.

(6) A bizottsági munkát úgy kell szervezni, hogy lehetőség szerint a képviselők minden bizottsági ülésen jelen tudjanak lenni.

(7) A bizottság képviseletében a bizottság elnöke jár el. A bizottság tagja kizárólag a bizottság döntése alapján, a döntésben meghatározott terjedelemben járhat el a bizottság képviseletében.

A bizottságok általános feladatköre

31. § (1) A bizottság:

a) önkormányzati rendeletben kapott felhatalmazás alapján dönt a hatáskörébe tartozó ügyben, ellátja az önkormányzati rendeletben részére kijelölt feladatokat,

b) közreműködik a feladatköréhez tartozó önkormányzati rendeletek előkészítésében,

c) véleményezi a más képviselő testületi bizottságok számára döntésre előkészített előterjesztéseket, amennyiben önkormányzati rendelet, vagy más képviselő testületi döntés ezt előírja,

d) szervezi és ellenőrzi a képviselő testületi döntésének végrehajtását,

e) kialakítja állásfoglalását a képviselő testületi által meghatározott előterjesztés esetében,

f) előkészíti azt az előterjesztést, amelynek képviselő testületi elé terjesztésére a testülettől megbízást kapott,

g) felkérés esetén véleményezi a képviselő testületi felterjesztési jogának gyakorlásához kapcsolódó előterjesztést,

h) véleményt nyilvánít, javaslatot tesz, dönt, eljár az önkormányzati rendeletekben részére biztosított feladatkörben, hatáskörben, hatósági hatáskörben,

i) gyakorolja a képviselő testületi által részére határozatban biztosított döntési jogosítványokat,

j) véleményezi az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet-tervezetet és a feladatkörét érintő önkormányzati rendelet-tervezeteket,

A bizottságok részletes feladatai

32. § (1) Településfejlesztési, Pénzügyi, Vagyonnyilatkozat-kezelő, Szociális, Oktatási és Ügyrendi Bizottsága:

(2) A Bizottság feladatai az önkormányzat költségvetésével kapcsolatban:

a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves és éves beszámolók tervezetét;

b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek, különösen a saját bevételek alakulását;

c) értékeli a vagyonváltozás alakulását és az azokat előidéző okokat;

d) vizsgálja a hitelfelvétel indokát és annak megalapozottságát, javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a hitelfelvételre.

(3) A Bizottság feladatai az önkormányzat és intézményei, gazdasági társaságai gazdálkodásának ellenőrzése terén:

a) ellenőrzi az operatív gazdálkodást, különös tekintettel a pénzkezelési szabályzat megtartására, a bizonylati rend és fegyelem érvényesülésére;

b) közreműködik a vagyonkataszterben a becsült értékek megállapításában és azok rendszeres felülvizsgálatában;

c) véleményezi a belső ellenőr által végzett ellenőrzés megállapításait.

(4) A Bizottság egyéb feladatai:

a) javaslatot tesz a polgármester illetménye és költségátalánya mértékének megváltoztatására, a polgármester jutalmának megállapítására;

b) ellátja települési támogatásokról szóló rendelet tartalma szerinti hatáskörébe utalt feladatokat.

(5) A Bizottság feladatai a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatban

a) A polgármester, a települési képviselők, valamint házas és élettársuk és gyermekeik által tett vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése;

b) A nemzetiségi önkormányzati képviselők, valamint házas és élettársuk és gyermekeik által tett vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése

c) A bizottság előtt indított vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatása.

(6) A Bizottság feladatai közé tartozik a titkos szavazások lebonyolítása.

(7) A Bizottság szükség szerint véleményezi a rendelet tervezeteket.

(8) Az önkormányzati képviselő összeférhetetlensége esetén – amennyiben annak megszüntetése 30 napon belül nem lehetséges - átveszi az önkormányzati képviselő által tett és a jogviszonya megszüntetéséről szóló, az arra jogosult által írásban megerősített lemondó nyilatkozatot

VII. Fejezet

A tisztségviselők

A polgármester

33. § (1) A polgármester a megbízatását foglalkoztatási jogviszonyban látja el.

(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a megválasztását követően a képviselő-testület alakuló ülésén esküt tesz a testület tagjai előtt.

(3) A polgármesterrel kapcsolatos munkáltatói jogok közül a képviselő-testület gyakorolja a következőket:

a) a jutalmazás;

b) összeférhetetlenség kimondása;

c) a fegyelmi eljárás megindítása és a fegyelmi büntetés kiszabása;

d) az anyagi felelősség megállapítása.

e) a polgármester fizetett szabadságának a kiadása

34. § (1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:

a) Összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit;

b) képviseli az önkormányzatot;

c) segíti a képviselő-testület tagjainak a munkáját;

d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat;

e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését;

f) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat olyan halaszthatatlan vagy sürgős döntést igénylő ügyekben, amelyekben a döntéshozatal elmaradása az önkormányzat és intézményei zavartalan és biztonságos működését veszélyeztetné, vagy az önkormányzati vagyon sérelmét okozná.

g) a polgármester két ülés között dönthet minden olyan halaszthatatlan ügyben, amely nem tartozik a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe, így különösen:

ga) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében;

gb) az önkormányzat saját forrását nem igénylő, vagy az önkormányzat költségvetéséről szóló rendeletében e célra rendelkezésre álló forrás összegét nem meghaladó mértéket igénylő támogatási kérelem, pályázat benyújtásáról.

gc) a döntésről a képviselő-testületet utólag tájékoztatni kell

h) egyéb feladat és hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza

(2) A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túlmenően:

a) ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat;

b) véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben;

c) nyilatkozatot ad a hírközlő szerveknek;

d) gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról;

e) ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat.

(3) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő feladata: Indítványozza a bizottság összehívását.

(4) A közös hivatallal összefüggő polgármesteri feladatok:

a) a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében eljárva irányítja a hivatalt;

b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;

c) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek, a hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének a meghatározására;

a) szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét;

b) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat – közös hivatalt alkotó települések önkormányzatainak polgármestereivel - a jegyző és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

(5) A polgármester az önkormányzat épületében, a polgármesteri irodában, a hét minden napján, reggel 8 órától, déli 12 óráig fogadónapot tart.

Az alpolgármester

35. § (1) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait. Az alpolgármester a fogadóóráját minden hónap első hétfői napján 14 órától 16 óra 30 perc között tartja az önkormányzat tanácskozótermében.

(2) Az alpolgármester ellátja mindazon feladatokat, amivel a képviselő-testület vagy a polgármester megbízza.

(3) Az alpolgármesterrel kapcsolatos jogok közül a képviselő-testület gyakorolja a következőket:

a) megválasztás,

b) tiszteletdíj megállapítása.

A polgármester, az alpolgármester helyettesítése

36. § (1) Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve e személyek tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a képviselő-testület összehívására, az ülés vezetésére a korelnök jogosult.

(2) Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve e személyek tartósan akadályoztatva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a képviselő-testület összehívására, az ülés vezetésére a korelnök jogosult.

(3) Tartós akadályoztatásnak minősül:

a) 30 napot meghaladó betegség, külszolgálat;

b) Büntető vagy egyéb eljárás miatti tisztségből való felfüggesztés.

A jegyző

37. § A Közös Hivatalt létrehozó önkormányzatok polgármesterei – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt neveznek ki. A jegyző kinevezése határozatlan időre szól.

38. § (1) A jegyző vezeti a Kaszaperi Közös Önkormányzati Hivatalt, ezen jogkörében munkáltatói jogokat gyakorol a közös hivatal köztisztviselői felett, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ebben a feladatkörében:

a) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében, de a kinevezéshez, felmentéshez, jutalmazáshoz – a polgármester által meghatározott körben – a polgármester egyetértése szükséges;

c) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;

d) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át;

e) tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén;

f) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben;

g) köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel, megteszi a szükséges lépéseket a törvényesség helyreállítása érdekében

h) előkészíti a képviselő-testületi ülés és a bizottsági ülésekre az előterjesztéseket;

i) gondoskodik az ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről, azokat a polgármesterrel aláírja.

(2) A jegyző egyéb feladatai:

a) ellátja a jogszabályban előírt államigazgatási feladatokat és hatósági hatásköröket;

b) szervezi a közös hivatal jogi felvilágosító munkáját;

c) ellátja a közös hivatal tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat;

d) ellátja a képviselő-testület által hozott rendeleteket érintő deregulációs tevékenységet, figyelemmel a jogharmonizációs követelményekre is;

e) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester és a bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben;

f) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára;

g) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek naprakész állapotban tartásáról.

h) A jegyző köteles gondoskodni a részletes feladatait és hatásköreit tartalmazó jegyzék elkészítéséről és folyamatos aktualizálásáról.

i) A jegyző a közös hivatalban a hét minden napján 8 órától, 12 óráig tart ügyfélfogadást.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Közös Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a Közös Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat Közös Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét bízza meg.

(4) A jegyzőt a Végegyházi kirendeltség vezető, akadályoztatás esetén a Nagybánhegyesi Kirendeltség vezetője helyettesíti. A jegyzői és kirendeltség-vezetői tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására Kaszaper Község Polgármestere megfelelő végzettségű köztisztviselőt bíz meg.

Közös önkormányzati hivatal

39. § (1) Kaszaper Község lakosságszáma a 2019. évi önkormányzati választások évében – 2019. január 1-jei állapot – nem éri el 2000 fő lélekszámot, így közös önkormányzati hivatal létrehozására kötelezett.

(2) A közös önkormányzati hivatal a következő önkormányzati választásokig kerül létrehozásra.

(3) A közös önkormányzati hivatalra vonatkozóan külön megállapodás, alapító okirat és szervezeti és működési szabályzat rendelkezései az irányadók. Az alapdokumentumokat a létrehozó önkormányzatok képviselő-testületei külön-külön minősített többségű szavazattal elfogadott határozattal hagyják jóvá, együttes ülés keretében.

VIII. Fejezet

Önkormányzati társulás

40. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében a Dél-Békési Kistérség Többcélú Társulásban vesz részt.

(2) A társulás célja és rendeltetése:

a) a lakossági szükségletek kielégítését szolgáló feladatok összehangolt ellátása

(3) A koordináció főbb módszerei:

a) polgármesterek, alpolgármesterek, jegyzők szakmai tanácskozásai;

X. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés, közmeghallgatás

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

41. § (1) A képviselő-testület a törvényekben foglaltakon túlmenően a következő ügyekben ír ki helyi népszavazást:

a) a törzsvagyon körébe tartozó – korlátozottan forgalomképes – 500 millió forint értékhatáron felüli vagyontárgy, elidegenítése, megterhelése, gazdasági társaságba való bevitele, illetőleg más célú hasznosítása tárgyában.

(2) Népi kezdeményezés útján a képviselő-testület elé terjeszthető minden olyan ügy, amelynek eldöntése a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.

(3) A képviselő-testület a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés részletes eljárási rendjét külön önkormányzati rendeletben határozza meg.

Lakossági Fórumok

42. § (1) A jelentősebb testületi döntések, helyzetértékelések előtt a képviselő-testület és bizottságai lakossági fórumot szervezhetnek. A lakossági fórumok a lakosság, a civil szervezetek, egyéb érdekeltek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják.

(2) A képviselő-testület a következő lakossági fórumokat rendszeresíti:

a) közmeghallgatás,

b) a település egészét érintő tanácskozás,

c) településrészi tanácskozás.

(3) A közmeghallgatás időpontjának meghirdetéséről a polgármester gondoskodik.

XI. Fejezet

Az Önkormányzat vagyona

43. § A képviselő-testület az önkormányzat vagyongazdálkodásával kapcsolatos részletes szabályokat (vagyontárgyak köre, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására vonatkozó előírások) külön önkormányzati rendeletben határozza meg. E rendeletben kell megállapítani:

a) a forgalomképtelen vagyontárgyak körét;

b) a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során;

c) azoknak a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyaknak a körét, amelyek elidegenítéséről, megterheléséről, gazdasági társaságba való beviteléről, illetőleg más célú hasznosításáról csak az e rendelet szerinti helyi népszavazással lehet dönteni.

Az önkormányzat költségvetése

44. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik:

a) Az első fordulóban történik a költségvetési koncepció elkészítése. Ennek során történik meg a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek tartalmának, az önkormányzat gazdálkodására gyakorolt hatásainak, valamint az önkormányzat alapellátási kötelezettségeivel és az önként vállalt feladatokkal kapcsolatos pénzügyi információk szakmai elemzése. A költségvetési koncepció kidolgozásával kapcsolatos kiemelt feladatok:

aa) fel kell tárni a bevételi forrásokat és azok bővítési lehetőségeit,

ab) a kiadási szükségletek meghatározása, azok gazdaságos, célszerű megoldásainak feltérképezése,

ac) az igények és a célkitűzések egyeztetése,

ad) meg kell határozni a feladatvállalás sorrendjét.

b) A második fordulóban történik a költségvetési-rendelet tervezetének kidolgozása, amely alternatív javaslatokat is tartalmazhat. A rendelettervezet javaslat formájában kerül a képviselő-testület elé és a jogszabályi előírásoknak megfelelően tartalmazza:

ba) a bevételi forrásokat,

bb) önálló költségvetési szervként a működési, fenntartási előirányzatokat,

bc) a felújítási előirányzatokat célonkénti bontásban,

bd) a fejlesztési kiadásokat feladatonként, külön tételben,

be) az általános és céltartalék pénzeszközeit

(3) A költségvetési rendelet tervezetét szakmailag a jegyző készíti elő, a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az előterjesztést a képviselő-testület bizottsága köteles megtárgyalni.

(4) A jegyző féléves költségvetési információt szolgáltat a képviselő-testületnek, melyről a testület határozatot hoz.

(5) A zárszámadásról szóló rendelet előkészítése és elterjesztése a (3) bekezdésben foglaltak szerint történik.

Az önkormányzati gazdálkodás szabályai

47. § (1) Az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a jogszabályi előírások alapján a közös hivatal látja el. E körbe tartozó feladatai, különösen:

a) a költségvetési beszámoló, az adóbeszámoló, a költségvetési tájékoztató és a havi pénzforgalmi információ elkészítése a pénzügyminiszter által előírt módon és határidőre;

b) a kötelező és önként vállalt feladatok ellátása;

c) biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését.

48. § (1) Az önkormányzat által létesített és fenntartott önállóan működő, de nem önállóan gazdálkodó intézmények pénzügyi feladatait a közös hivatal látja el.

(2) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmény ellenőrzését a polgármester a közös hivatal és a belső ellenőr útján látja el, illetve biztosítja.

49. § (1) Az önkormányzat kiadása teljesítésének, bevétele beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(2) Az utalványok ellenjegyzésére a pénzügyi ellenjegyző vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(3) Az (1)–(2) bekezdésen alapuló felhatalmazás részletes szabályait a Gazdálkodási Szabályzat tartalmazza

XII. Fejezet

Záró rendelkezések

51. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Kaszaper Község Képviselő-testületének a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 14/2014. (XI.20.) önkormányzati rendelete.

1. melléklet a 11/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez a 11/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez

Ssz.

A

B

Kormányzati funkció

száma

megnevezése

1.

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2.

013210

Átfogó tervezési és statisztikai adatszolgáltatások

3.

013320

Köztemető-fenntartás és- működtetés

4.

013350

Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5.

022010

Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

6.

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

7.

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

8.

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

9.

041236

Országos közfoglalkoztatási program

10.

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

11.

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

12.

045120

Út, autópálya építése

13.

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

14.

047120

Piac üzemeltetése

15.

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

16.

063080

Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

17.

064010

Közvilágítás

18.

066010

Zöldterület kezelés

19.

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

20.

072111

Háziorvosi alapellátás

21.

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

22.

072311

Fogorvosi alapellátás

23.

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

24.

074032

Ifjúság- egészségügyi gondozás

25.

082010

Kultúra igazgatása

26.

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése, fejlesztése

27.

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

28.

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

29.

082044

Könyvtári szolgáltatások

30.

082061

Múzeumi gyűjteményi tevékenység

31.

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

32.

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

33.

082093

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

34.

086020

Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

35.

086090

Egyéb szabadidős szolgáltatás

36.

095020

Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés

37.

104042

Család és gyermekjóléti szolgáltatások

38.

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

39.

107051

Szociális étkeztetés

40.

107052

Házi segítségnyújtás

41.

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

42.

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

2. melléklet a 11/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez1

1. Képviselő-testület névsora

1.1. Polgármester: Kun László

1.2. Alpolgármester: Bobor István

1.3. Acsai Imre

1.4. Csürhés István

1.5. Ládáné Séley Anikó

1.6. Vincze Zsolt

1.7. Zámboly Péter

2. Településfejlesztési, Pénzügyi, Vagyonnyilatkozat-kezelő, Szociális, Oktatási és Ügyrendi Bizottság tagjainak névsora:

2.1. Elnök: Vincze Zsolt képviselő-testületi tag,

2.2. Acsai Imre képviselő-testületi tag,

2.3. Csürhés István képviselő-testületi tag,

2.4. Ládáné Séley Anikó képviselő-testületi tag,

2.5. Zámboly Péter képviselő-testületi tag,

2.6. Kurilla-Simon Annamária nem képviselő tag.

3. melléklet a 11/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez a 11/2019. (XI. 14.) önkormányzati rendelethez

Feladat/hatáskör

Jogszabályhely

Hatáskört
gyakorló

A

B

C

Települési támogatás - rendkívüli és rendszeres - megállapítása

1993. évi III. törvény és 2/2015. (II. 27.) Ör.

Polgármester

Települési támogatás temetés céljából

Polgármester

Köztemetés

Polgármester

Újszülött támogatás

Polgármester

Krízis alapból nyújtott támogatás

Kaszaperi Humán Szolgáltató és Gondozási Központ vezetője

Szociális célú tűzifa-juttatás

A tárgyban hatályos önkormányzati rendelet

polgármester

Költségvetési többlet pénzintézeti lekötés útján történő hasznosítása

Az önkormányzat
költségvetéséről szóló rendelete szerint

Polgármester

Gondoskodik a helyi közutak kezelésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

1988. évi I. törvény 46. § (1)

Polgármester

1

A 2. melléklet a Kaszaper Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2023. (XI. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.