Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 11/2019. (IV.25.) önkormányzati rendelete
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 11/2019. (IV. 25.) önkormányzati rendelete Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata közlekedésszervezési feladatainak ellátásáról
Hatályos: 2019. 05. 01Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlése 11/2019. (IV.25.) önkormányzati rendelete
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 11/2019. (IV. 25.) önkormányzati rendelete Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata közlekedésszervezési feladatainak ellátásáról
2019-05-01-tól
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 18. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva,
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Közgyűlés és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013. (II. 14.) önkormányzati rendelete 2. melléklet 4.4.3. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Jogi és Ügyrendi Bizottság, valamint Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a Közgyűlés és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2013. (II. 14.) önkormányzati rendelete 2. melléklet 6.4.1. pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. Közlekedésszervező kijelölése
1. § Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 22. § (1) bekezdése szerint a helyi személyszállítási közszolgáltatásokkal kapcsolatos közlekedésszervezési feladatainak – e rendeletben meghatározott körben és módon történő – ellátására kizárólagos joggal az egyszemélyes tulajdonában lévő Kecskeméti Közlekedési Központ Korlátolt Felelősségű Társaságot, mint közlekedésszervezőt (a továbbiakban: Közlekedésszervező) jelöli ki.
2. Közlekedésszervező működésének területi határa
2. § A Közlekedésszervező működésének területi határa Kecskemét megyei jogú város közigazgatási területe.
3. A feladatátadás céljai
3. § A Közlekedésszervezőnek történő feladatátadással elérni kívánt célok:
- a Sztv. és a vasúti és közúti személyszállítási közszolgáltatásról, valamint az 1191/69/EGK és a 1107/70/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 1370/2007/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 1370/2007/EK rendelet) alkalmazását szolgáló integrált közlekedésszervezési és közszolgáltatási rendszer létrehozása, mely szakmai irányítást gyakorló Közlekedésszervezőből és a közszolgáltatás magas színvonalú ellátásához a humán és tárgyi erőforrásokat hatékonyan felhasználó – egy vagy több – üzemeltetőből álló struktúrát jelent,
- a menetrend szerinti helyi személyszállítási szolgáltatás integrált szemléletű tervezésének és szervezésének a többi közlekedési módot is figyelembe vevő megoldási lehetőségeinek szakmai megalapozása, egyeztetése, bevezetése és követése,
- a helyi közösségi közlekedésre fordítható erőforrások összességében legkedvezőbb felhasználása, a társadalmi igényekre, a városszerkezeti adottságokra, az energiahatékonyságra, fenntarthatóságra és környezetvédelemre, valamint a biztonságra is tekintettel,
- műszaki fejlesztési, szolgáltatásfejlesztési, hatékonyságjavítási és minőségirányítási célok elérése,
- a regionális szinten is együttműködő, integrált szolgáltatást nyújtó menetrend szerinti közszolgáltatási rendszer kiépítésének előmozdítása az érintett partnerekkel együttműködve,
- az autóbusszal végzett helyi menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatás (a továbbiakban: helyi közszolgáltatás) szempontjából meghatározó gazdasági szereplőkkel együttműködve a Kecskemét megyei jogú város közigazgatási határán belüli és a régióból érkező közúti közlekedési terhelés csökkentése,
- a műszaki eszközökkel, járművekkel és az infrastruktúrával kapcsolatos igények egységes szemléletű megfogalmazása, képviselete és érvényesítése a megkötésre kerülő közszolgáltatási szerződésben,
- a helyi közszolgáltatás igénybevételi és díjszabási rendszerének a társadalmi és utazási igényeknek megfelelő kidolgozása, üzemeltetése és fejlesztése a Kecskemét Kártya bevonásával,
- az egységes menet- és bérletjegy értékesítési rendszer összehangolásának kezdeményezése és szakmai megalapozása a Helyközi Közösségi Közlekedési Információs Rendszerrel,
- a helyi közszolgáltatás tervezése, szervezése és végrehajtása során szakmai prioritási sorrend érvényesítése.
4. Az átadott feladatok köre
4. § (1) Az Önkormányzat a következő feladatok ellátását adja át a Közlekedésszervezőnek:
- [1]a legmagasabb színvonalú helyi közszolgáltatás megszervezése és biztosítása az utazási igények, valamint a rendelkezésre álló pénzügyi lehetőségek figyelembevételével,
- a helyi közszolgáltatás elővárosi és regionális menetrend szerinti járattal történő lebonyolítására megállapodás megkötése a közlekedésért felelős miniszterrel,
- a közszolgáltatási feladatok és az azokkal összefüggő követelmények meghatározása adott területre, területrészre, hálózatra, vonalcsoportra, vonalra vagy járatra a közlekedési szolgáltatóval szemben, ennek keretében az autóbusz közlekedési hálózat és a helyi közszolgáltatási menetrend kidolgozása és megrendelése,
- a közszolgáltatási feladatok ellátására a legelőnyösebb szolgáltatást kínáló, az energetikai és környezeti hatások figyelembevételével legalkalmasabb közlekedési szolgáltató kiválasztása és megbízása Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata hozzájárulásával a közszolgáltatási szerződés megkötése, a közlekedési szolgáltató tevékenységének folyamatos figyelemmel kísérése, ellenőrzése és szankcionálása,
- a regionális, elővárosi és helyi személyszállítási szolgáltatásoknak az utasok számára – a technológiai, műszaki és költségvetési lehetőségek között – összehangolt, egységes feltételek mellett hozzáférhető szolgáltatási rendszer kialakításának kezdeményezésében, szakmai megalapozásában, bevezetésében és üzemeltetésében való közreműködés,
- [2]az 1370/2007/EK rendelet 7. cikk szerinti tájékoztatási kötelezettség teljesítése és az éves összevont jelentés elkészítése és közzététele,
- egy vagy több közlekedési szolgáltatóval a helyi közszolgáltatásra vonatkozó közszolgáltatási szerződés megkötése, vagy közszolgáltatási kötelezettség elrendelése és fenntartása az Önkormányzat hozzájárulásával,[I1] [HE2]
- a személyszállítási közszolgáltatási menetrendek egységes egyeztetési eljárásáról szóló miniszteri rendelet szerinti eljárásokban való részvétel, szakmai javaslatok megfogalmazása,
- javaslattétel a helyi közszolgáltatás menet- és bérletjegy típusaira, díjaira, pót- és egyéb díjaira, a díjalkalmazási feltételeire, továbbá az ezek megsértése esetén érvényesíthető jogkövetkezményeknek a megállapítására,
- a közlekedésszervező személyszállítási üzletszabályzatának elkészítése, hatóság által történő jóváhagyásának teljeskörű bonyolítása, közzététele, az egy vagy több közlekedési szolgáltató üzletszabályzatának a hatóság részére történő benyújtás előtti véleményezése,
- [3]a helyi közszolgáltatással kapcsolatban beérkező észrevételek, panaszok teljeskörű kivizsgálása, megválaszolása, valamint a szolgáltatás minőségének javítása céljából azok rendszerezése, intézkedések megfogalmazása, végrehajtása, az egy vagy több közszolgáltatóhoz érkező panaszok kivizsgálásának nyomon követése, felügyelete,
- [4]a közlekedési szolgáltatónál szervezett sztrájk esetére a még elégséges szolgáltatásokra vonatkozó menetrend tervezet jóváhagyása,
- az utasok számára elektronikus formában egységesen megismerhető helyi közszolgáltatási menetrend és elektronikus utazásszervező működtetésének szakmai megalapozására és fejlesztésére vonatkozó koncepció készítése és javaslattétel annak ütemezett végrehajtására az[HE3] Önkormányzat részére, valamint a döntésnek megfelelően a végrehajtásról történő gondoskodás,[I4]
- [5]az előre tervezett utastájékoztatás megvalósítása és a közlekedési szolgáltató tájékoztatási feladatainak elrendelése, a rendkívüli utastájékoztatási feladatok végrehajtása és a közlekedési szolgáltató kötelezése a szükséges tájékoztatási feladatok ellátására,
- [6]a helyi közszolgáltatási menetrend megtartását kizáró esemény esetén a járatokat érintően az útvonal és forgalmi rend meghatározása, menetrendi és utastájékoztatási intézkedések megtétele, az intézkedések rendjének meghatározása, ennek keretében az előre látható ideiglenes útvonal és forgalmi változások elrendelése, valamint a rendkívüli és előre nem tervezhető esetekben a járatokat érintő útvonal és forgalmi rend meghatározása, továbbá a közlekedési szolgáltató kötelezése a rendkívüli járati útvonal, a forgalmi rend és az ideiglenes menetrend betartására,
- [7]saját és bizományosi hálózaton keresztül történő menet- és bérletjegy, valamint egyéb igazolványok és díjtermékek értékesítése, a bevételek beszedése,
- [8]a menet- és bérletjegy ellenőrzés, valamint az ehhez kapcsolódó folyamatok és eljárások teljeskörű lebonyolítása,
- [9]a helyi közszolgáltatás ellenőrzése, intézkedések megfogalmazása, valamint azok végrehajtása,
- [10]a szociálpolitikai menetdíj támogatás igénylése,
- [11]sztrájk és rendkívüli akadályoztatás esetére a jegyek és bérletek kölcsönös elfogadását érintő együttműködés általános kereteit meghatározó megállapodás megkötése az Önkormányzat előzetes jóváhagyásával az elővárosi és regionális menetrend szerinti szolgáltatást végző közszolgáltatókkal,
- [12]helyi közszolgáltatást igénybevevő utasoktól származó bevételek beszedése,
- [13]a helyi közszolgáltatással összefüggő bevételek és kiadások nyilvántartása[I5] [HE6] ,
- a menetrend szerinti helyi, elővárosi és regionális személyszállítási közszolgáltatás igénybevételére jogosító egységes jegy- és bérletrendszer kialakításának kezdeményezése, szakmai megalapozása az érintett ellátási felelősökkel együttműködve, majd a kialakítást követően a rendszer bevezetésében, működtetésében való részvétel,
- olyan elektronikus alapú jegy és bérlet értékesítési és ellenőrzési rendszer kialakításának kezdeményezése, szakmai megalapozása és üzemeltetése, amely lehetővé teszi az ellenőrzött jegyek és bérletek számának járat és vonali kimutatását,
- javaslattétel Kecskemét várostervezési és a közlekedést érintő fejlesztési és egyéb stratégiai koncepcióira a mindenkori költségvetési és támogatási lehetőségek figyelembevételével, a műszaki szükségszerűségekre, a környezeti, közlekedéspolitikai célokra tekintettel a megvalósítandó fejlesztések, beruházások prioritására, az elfogadott koncepciók, tervek végrehajtásának ütemezésére,
- az Önkormányzat tulajdonát képező, a helyi közszolgáltatás ellátását biztosító vagyonelemek használata, valamint a közlekedési szolgáltató és a (2) bekezdés szerinti közreműködő részére történő használatba adása,
- [14]az autóbusszal végzett különcélú menetrend szerinti személyszállítási járati engedélyekben foglaltak betartásának ellenőrzése.
(2) Az (1) bekezdés szerinti feladatok esetében a Közlekedésszervező a feladatellátási szerződésben (a továbbiakban: Szerződés) meghatározott módon, legfeljebb 49 % mértékben közreműködőt vonhat be.
5. A Közlekedésszervező önként ellátható feladatai
5. § A Közlekedésszervező a 4. §-ban foglalt feladatain túl további önként vállalt feladatokat is elláthat, megállapodásokat köthet, amennyiben azok Kecskemét megyei jogú város közigazgatási területén a közlekedési rendszer fejlesztését, a szolgáltatási színvonal javulását, a költséghatékonyság növelését, egységes feladatellátást, az Önkormányzat környezeti és közlekedési célkitűzéseinek teljesülését szolgálják.
6. A Közlekedésszervező önálló döntési jogkörei
6. § (1) A Közlekedésszervező a 4. §-ban felsorolt feladatok ellátásával felmerülő kérdésekben a 7. §-ban meghatározottak kivételével önállóan dönt.
(2) A Közlekedésszervező az (1) bekezdés szerinti jogköreit, a költséghatékonyságot, a forgalombiztonságot és a közlekedéspolitikai célkitűzéseket szem előtt tartva gyakorolja.
(3) Amennyiben a helyi közszolgáltatási menetrendben
a) új helyi számozott vonal bevezetése, vagy bármely számozott helyi vonalon olyan járat bővítést tervezett, melyre a Közlekedésszervező az üzleti terve alapján fedezettel nem rendelkezik, vagy
b) helyi számozott vonal megszüntetése, vagy az adott naptípus szerinti vonali hasznos kilométer teljesítmény 10 %-át meghaladó - szakmailag megalapozott – csökkentése tervezett a Közlekedésszervező részéről, akkor annak bevezetésére csak a városüzemeltetési ügyekben feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottság véleménye kikérésével (a továbbiakban: Bizottság), valamint az a) pontban megfogalmazottak esetén Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata költségvetési rendeletének módosításával biztosított többlet kompenzáció rendelkezésre állása esetén kerülhet sor.
(4) A Bizottság véleményét legalább 30 nappal a bevezetés napját megelőzően hozza meg és álláspontját a Közlekedésszervező részére a döntést követő 3 munkanapon belül megküldi. A helyi közszolgáltatási menetrend változásáról szóló értesítés hivatalos közzététele a Közlekedésszervező honlapján történik meg legalább 15 nappal az abban foglaltak bevezetése előtt.
(5) A (3) bekezdésben foglaltak kivételével a helyi közszolgáltatási menetrend egyéb módosításairól a Közlekedésszervező a módosítások tervezett bevezetését megelőző 30 nappal írásbeli tájékoztatást küld a Bizottság részére.[HE7]
(6) A Szerződésben meghatározott, azonnali intézkedést igénylő esetekben a Közlekedésszervező soron kívül, önállóan dönt és döntéséről utólag tájékoztatja a Bizottságot.
7. Az Önkormányzat és a Közlekedésszervező megosztott döntési jogkörei
7. § (1) A közszolgáltatási szerződést az Önkormányzat előzetes hozzájárulásával követően a közlekedésszervező a saját nevében köti meg.
(2) A közlekedési szolgáltatóval hatályban lévő közszolgáltatási szerződés megszüntetését megelőzően a Közlekedésszervezőnek az Önkormányzat előzetes hozzájárulását ki kell kérnie. [I8] [HE9]
(3) A Közlekedésszervező által alkalmazott helyi közszolgáltatások díjait, pótdíjait, egyéb díjait és a díjalkalmazási feltételeket, továbbá ezek megsértése esetén érvényesíthető jogkövetkezményeket a Szerződés melléklete tartalmazza. A megállapított díjak, feltételek és jogkövetkezmények legkorábban a Szerződés módosításának aláírását követő 30. naptól alkalmazhatóak és legkésőbb a bevezetést megelőző 15. napon a Közlekedésszervező a honlapján köteles közzétenni.
(4) A Közlekedésszervező évente, üzleti tervének benyújtásakor értékeli az alkalmazott tarifarendszert és javaslatot tesz annak esetlegesen szükséges módosítására az Önkormányzatnak.
8. A közlekedésszervező részére átadott feladatok finanszírozása
8. § (1) A Közlekedésszervező által megrendelt közszolgáltatások ellentételezéséhez és a Közlekedésszervező részére átadott feladatok ellátásához szükséges, a menet- és bérletjegy értékesítésből, a pótdíj bevételből, valamint a szociálpolitikai menetdíj támogatásból és egyéb bevételekből nem biztosított forrásokat az Önkormányzat mint ellátásért felelős a közlekedésszervezői feladatok ellátásának finanszírozási szerződésében (a továbbiakban: finanszírozási szerződés) biztosítja a Közlekedésszervező részére.
(2) A Közlekedésszervezőnek az Önkormányzat által jóváhagyott éves üzleti terve határozza meg az adott naptári évre vonatkozóan a 11. § (2) bekezdés a) pontja szerinti teljes személyszállítási hasznos kilométer teljesítményt és a b) pont szerinti további minőségi és mennyiségi mutató által meghatározott szolgáltatási szintet, valamint az ezek teljesítéséhez szükséges forrásátadás mértékét.
(3) A Közlekedésszervező számára a források átadása az évente megkötésre kerülő finanszírozási szerződés alapján, havonta, előfinanszírozással történik. Az átvett forrásokkal a Közlekedésszervező ágazati, valamint kiadás és bevétel szerinti megosztásban, félévente elszámol.
(4) A Közlekedésszervező a közszolgáltatási szerződések nem megfelelő teljesítése miatt érvényesített követeléseit, az így elért megtakarításokat a 11. § (2) bekezdés szerinti minőségi mutatók javítására, vagy azok teljesülését ösztönző beruházásokra fordítja. Az így keletkezett többletforrásokról és azok felhasználásáról a Közlekedésszervező az Önkormányzat számára évente beszámol.
9. A Közlekedésszervező szakmai felügyelete[ME10]
9. § (1) Az Önkormányzat a szakmai felügyelet körében az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 19/2013. (VI. 27.) önkormányzati rendelet 20. § (2) bekezdésében meghatározott időpontokat legalább 30 nappal megelőzően benyújtott szakmai beszámolók alapján értékeli a Közlekedésszervező tevékenységét és a következő időszakra tervezett stratégiai intézkedéseit.
(2) Az Önkormányzat a szakmai felügyelet körében jogosult a Közlekedésszervező által az egyes feladatokhoz kapcsolódóan érvényesíteni kívánt költségek indokoltságát, megalapozottságát megvizsgálni, észrevételt tenni, külső szakértő vagy könyvvizsgáló bevonásával vizsgálatot folytatni.
10. Az együttműködés keretei a területileg illetékes ellátásért felelőssel[ME11] [Hc12]
10. § (1) A Közlekedésszervező a feladatok ellátása során köteles együttműködni az Önkormányzattal, az elővárosi és regionális menetrend szerinti szolgáltatást végző közszolgáltatókkal, a közlekedésért felelős miniszterrel[Hc13] .
(2) A Közlekedésszervező köteles az autóbusszal végzett elővárosi és regionális menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző közszolgáltatónak a közszolgáltatási menetrend módosítására vonatkozóan megküldött tervezeteit véleményezni, nyilatkozatot kiadni.
11. A feladatellátás további feltételei
11. § (1) Az Önkormányzat a Szerződésben rögzített tervezési időszakokra vonatkozóan meghatározza a Közlekedésszervező által biztosítandó helyi közszolgáltatással szemben támasztott fő mennyiségi és minőségi követelményeket.
(2) Az (1) bekezdés szerinti mennyiségi és minőségi követelmények:
a) a teljes személyszállítási hasznos kilométer teljesítmény,
b) a közszolgáltatási menetrendben megrendelt járatok teljesítésének aránya.
(3) A Közlekedésszervező jogosult és köteles a belső szolgáltató által érvényesíteni kívánt költségek indokoltságát, megalapozottságát megvizsgálni, szükség esetén külső szakértő vagy könyvvizsgáló bevonásával vizsgálatot folytatni.
(4) A Közlekedésszervező köteles az általa megrendelt szolgáltatások mennyiségét és minőségi színvonalát rendszeresen ellenőrizni. A Közlekedésszervező jogosult a szolgáltatók tevékenységét nyílt és rejtett úton, vagy próbahasználat útján is ellenőrizni.
(5) A Közlekedésszervező köteles a források rendelkezésre állása esetén a folyamatos és fenntartható működés feltételeit a közszolgáltatási szerződésekben megfelelő gazdálkodási paraméterek útján biztosítani.
(6) A Közlekedésszervezőnek a tevékenység ellátása során rendelkeznie kell:
a) az átvett feladatok ellátásához szükséges ügyfélszolgálati és forgalomirányítási feladatokat ellátó személyzettel,
b) az átvett feladatok ellátásához szükséges nyilvántartási rendszerrel,
c) a feladatok ellátásához szükséges képzettséggel rendelkező, megfelelő létszámú szakember állománnyal.
12.§ (1) Ez a rendelet a (2) bekezdésben foglaltak kivételével 2019. május 1-én lép hatályba.
(2) A 4.§ (1) bekezdésének 1., 6., 11-12., 14-15., 16-22. és 27. pontjai 2020. január 1. napján lépnek hatályba.
Kecskemét, 2019. április 25.
Szemereyné Pataki Klaudia sk. Dr. Határ Mária sk.
polgármester jegyző
ZÁRADÉK:
A rendelet kihirdetése a mai napon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel megtörtént.
Kecskemét, 2019. április 25.
Dr. Határ Mária sk.
jegyző
Hatályba lép: 2020. január 1.
Hatályba lép: 2020. január 1.
[3] Hatályba lép: 2020. január 1.
[4] Hatályba lép: 2020. január 1.
[5] Hatályba lép: 2020. január 1.
[6] Hatályba lép: 2020. január 1.
[7] Hatályba lép: 2020. január 1.
[8] Hatályba lép: 2020. január 1.
[9] Hatályba lép: 2020. január 1.
Hatályba lép: 2020. január 1.
Hatályba lép: 2020. január 1.
Hatályba lép: 2020. január 1.
Hatályba lép: 2020. január 1.
Hatályba lép: 2020. január 1.