Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete 11/2019. (XII. 2.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2019. 12. 03- 2020. 03. 01

Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testületének

11/2019. (XII.02.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról


Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. Általános rendelkezések

1. §

(1)  Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balatonvilágos Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 8171 Balatonvilágos, Csók István sétány 38.

(3) Az Önkormányzat törzsszáma: 734048

(4) Az Önkormányzat statisztikai számjele: 15734044-8411-321-14

(5) Az Önkormányzat tevékenységi besorolása: 841105 Helyi Önkormányzatok, valamint Többcélú Kistérségi Társulások igazgatási tevékenysége.

(6) A település hazai és nemzetközi partnerkapcsolatai:

  1. Hazai kapcsolatok:     Balatoni Szövetség
  2. Külföldi kapcsolatok:           

ba) Telekfalva-Teleac Erdély Románia

bb) Gímes (Jelenec) Szlovákia

(7) Az önkormányzat működésével, a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Siófok Város Önkormányzatával kötött megállapodásban létrehozott közös önkormányzati hivatal elnevezése: Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 8600 Siófok Fő tér 1. A megállapodás értelmében Balatonvilágoson a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Balatonvilágosi Kirendeltsége (továbbiakban: kirendeltség) útján gondoskodik a feladatok ellátásáról.


2. Az önkormányzat jelképei


2. § (1) Balatonvilágos község címere:

Álló, csücskös aljú pajzs, bal felső részében kék alapon aranysárga napkorong sugarakkal, jobb felső részében fehér alapon stilizált zöldszínű szőlőfürt, bal alsó részében kék alapon egyenlően elosztott fehér színű vízszintes csíkozás, jobb alsó részében kék alapon sárga színű vitorlás hajó. A pajzs alsó és felső címerrészleteit – balról jobbra emelkedő – zöld színű lépcsővonal választja ketté.  
(2)       Balatonvilágos község zászlaja:

Világoskék alapú, álló téglalap formájú. Középső részén a község hiteles alakú címerével, mely három egyenlő távolságban elhelyezkedő – azonos vastagságú – ezüstszínű hullámvonalra van ráültetve.

(3)        Balatonvilágos község önkormányzat pecsétje:

Kör alakú, középen a község címerével, Balatonvilágos Község Önkormányzata körbefutó felirattal.


3. § (1) A képviselő-testület a címer és a zászló használatát külön rendeletben szabályozza, külön rendelet szabályozza a helyi kitüntetések és elismerések adományozásának rendjét.

(2) Polgármester pecsétje: Kör alakú, középen a község címerével, Balatonvilágos Község Polgármestere körbefutó felirattal.

(3) Jegyző pecsétje: Kör alakú, középen Magyarország címerével Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője körbefutó felirattal.


3. A képviselő-testület által átruházott hatáskörök


4. § (1) A képviselő-testület alábbi hatásköreinek gyakorlását átruházza a polgármesterre.

  1. Dönt a hajléktalanok átmeneti szociális segélyének megállapításáról.
  2. Intézkedik a születési támogatás megállapításáról az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi igazgatásról és ellátásokról szóló rendeletében foglaltak teljesülése esetén.
  3. Intézkedik az önkormányzati segély megállapításáról az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi igazgatásról és ellátásokról szóló rendeletében foglaltak teljesülése esetén.
  4. Intézkedik a szociális étkeztetésre való jogosultság megállapításáról az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi igazgatásról és ellátásokról szóló rendeletében foglaltak teljesülése esetén.
  5. Intézkedik a temetési segélyek megállapításáról az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi igazgatásról és ellátásokról szóló rendeletében foglaltak teljesülése esetén.
  6. Dönt a szabad pénzeszköz lekötéséről a jegyzővel és a gazdasági vezetővel való egyeztetés alapján.
  7. Dönt a közterület használatáról és rendjéről szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint a használat engedélyezéséről,

a) közterületbe nyúló üzlethomlokzat, kirakatszekrény, üzleti védőtető (előtető), ernyőszerkezet, hirdető-berendezés, fényreklám, továbbá cég és címtábla elhelyezése,

b) egyes vendéglátó, kereskedelmi, szálláshely szolgáltatást végző, valamint egyéb szolgáltató tevékenységet folytató létesítményekhez a közterületi környezetben kialakult várakozó helyek igénybe vétele,

c) hirdetési célú eszközök (pl. molino), hirdető-berendezések, táblák el-, illetve kihelyezése,

d) építési munkával kapcsolatos állvány, építőanyag, törmelék, felvonulási konténerek, egyéb anyagok elhelyezésére, tüzelőanyag 24 órát meghaladó elhelyezése,

e) alkalmi- és mozgóárusításra, javító-, szolgáltató tevékenység, vendéglátó ipari előkert, terasz, üzlet előtti közterület használata, idényjellegű árusítás, göngyöleg ideiglenes elhelyezése és rakodási célú, 2 órát meghaladó időtartamú használat,

f) kiállítás, vásár, cirkuszi és mutatványos tevékenységek folytatása,

g) nyomvonal jellegű létesítmények elhelyezése, a négy alapközmű (víz, gáz, csatorna, elektromos) felszín feletti létesítményeinek elhelyezése,

h) a köztisztasággal kapcsolatos építmények és tárgyak elhelyezése,

i) sport-célú, kulturális-, egyéb közösségi célú rendezvények céljára történő használat, sportrendezvények, versenyek (így például futó-, kerékpár versenyek), nonprofit jellegű rendezvények szervezői számára frissítőpontok, verseny útvonal, verseny-állomások (pecsételő-pontok) céljára a szervező nyilatkozata és bejelentése alapján,

j) a karitatív célok érdekében végzett tevékenységek végzéséhez kapcsolódó területhasználat tárgyában benyújtott kérelmek esetében, valamint dönt a bejelentés-köteles közterület-használati igények esetén bejelentés tudomásul vételéről vagy a használattól való eltiltásról.

  1. Gondoskodik arról, hogy Balatonvilágos Község Önkormányzata javára az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogok a kölcsöntartozás kiegyenlítését követően, a határidő lejárta után törlésre kerüljenek.
  2. Gondoskodik a tulajdonosi hozzájárulások kiadásáról a nyomvonal jellegű létesítmények fejlesztési célú elhelyezése érdekében benyújtott kérelmek esetén, az útburkolat teljes helyreállításának kötelezettsége mellett, a nyári hónapok kivételével a GEVSZ ellenőrzése mellett.
  3. Gondoskodik a kultúrotthon használatának térítésmentes biztosításáról a civil szervezetek, egyesületek, valamint az oktatási és nevelési intézmények részére, rendezvényeik lebonyolítása céljából, a kultúr-felelőssel előre egyeztetett időpontokban, a GEVSZ ellenőrzése mellett.
  4. Gondoskodik a kultúrotthon használatának térítésmentes biztosításáról a helyi lakosok által családi rendezvény, esemény lebonyolítása céljából, a kultúr-felelőssel előre egyeztetett időpontokban, a GEVSZ ellenőrzése mellett, kaució megfizetés feltételével, amennyiben a kérelmezőnek nincs az önkormányzattal vagy annak szerveivel szemben fennálló tartozása, hátraléka.
  5. Gondoskodik a kultúrotthon használatának térítésmentes biztosításáról a helyi lakosok által kegyeleti célú családi rendezvény, esemény lebonyolítása céljából, a kultúr-felelőssel előre egyeztetett időpontokban, a GEVSZ ellenőrzése mellett.
  6.  Gondoskodik a közútkezelői hozzájárulások kiadásáról a nyomvonal jellegű létesítmények fejlesztési célú elhelyezése érdekében benyújtott kérelmek esetén, az útburkolat teljes helyreállításának kötelezettsége mellett, a nyári hónapok kivétel, a GEVSZ ellenőrzése mellett.
  7. Határozattal elutasítja a közterület felbontására irányuló, nem fejlesztési vagy vis major elhárítási céllal benyújtott, tulajdonosi hozzájárulás kiadására irányuló kérelmeket.
  8. Határozattal elutasítja a közterület felbontására irányuló, nem fejlesztési vagy vis major elhárítási céllal benyújtott, közútkezelői hozzájárulás kiadására irányuló kérelmeket.
  9. Dönt az államháztartáson kívüli forrás végleges átvételéről az alapítványi forrás, és kötelezettséggel terhelt forrás kivételével.
  10. Dönt az önkormányzati tulajdonú, súlykorlátozással érintett közterületekre gépjárművel történő behajtás engedélyezésének rendjéről szóló önkormányzati rendeletben foglaltak szerint a behajtási- és útvonal engedélyek kiadásáról, ideiglenes forgalomkorlátozásról, forgalmi rend-változás elrendeléséről.
  11. Dönt a települési főépítész állásfoglalása alapján az önkormányzat településképi rendeletében meghatározott hatáskörökben, településképi bejelentési-, településképi véleményezési-, településképi kötelezés ügyekben.  

(2) A képviselő-testület az alábbi hatásköreinek gyakorlását átruházza a Pénzügyi-, Gazdasági Bizottságra.

  1. Dönt az államháztartáson kívüli forrás átadásáról, a támogatások odaítéléséről.

(3) A képviselő-testület alábbi hatásköreinek gyakorlását átruházza a jegyzőre:

  1. Intézkedik a méltányossági közgyógyellátás megállapításáról az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi igazgatásról és ellátásokról szóló rendeletében foglaltak teljesülése esetén.
  2. Intézkedik a méltányossági ápolási díj megállapításáról az önkormányzat szociális és gyermekvédelmi igazgatásról és ellátásokról szóló rendeletében foglaltak teljesülése esetén.
  3. Dönt a fakivágás engedélyezése tárgyában az önkormányzat környezetvédelemről szóló rendeletében foglaltak teljesülése esetén.  

(4) Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatásköreiben hozott döntéseiről és intézkedéseiről a képviselő-testületet a soron következő ülés elején a két ülés között történt eseményekről szóló beszámolóban tájékoztatja. Az átruházott hatáskörben hozott határozat ellen benyújtott fellebbezést a képviselő-testület a soron következő ülésén megtárgyalja.

(5) Az önkormányzat a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló törvényben foglaltaknak megfelelően tanyagondnoki szolgáltatást, és étkeztetési szolgáltatást biztosít.


4. A képviselő-testület működése, az alakuló ülés


5. § (1) A képviselő-testület tagjainak választáskori összlétszáma hét fő.

(2) Az alakuló ülést a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választását követő 15 napon belül össze kell hívni. Az alakuló ülés összehívásáról és vezetéséről a megválasztott polgármester gondoskodik.

(3) Az alakuló ülés első napirendjeként a Helyi Választási Bizottság elnöke beszámol a választások eredményéről.

(4) Az alakuló ülés összehívása során a polgármester eltérhet a rendelet, a képviselő-testület összehívását szabályozó rendelkezéseitől, különösen a meghívó kiküldésre vonatkozó határidő, az ülés szokásos időpontja, valamint az előterjesztés elkészítésére és benyújtására meghatározott határidő tekintetében. A szabályozástól való eltérés nem sértheti a nyilvánosság biztosítására vonatkozó előírások betartását.

(5)       A testület szükség szerint, de általában havonta ülésezik. A helyi lapban (Világosi Hírmondó) és az önkormányzat honlapján közzé kell tenni a képviselő-testület ülésének időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát hol lehet megtekinteni az önkormányzat ügyfélszolgálatán.


5. Munkaprogram, munkaterv, a képviselő-testület programja


6. § A polgármester az alakuló üléstől számított két hónapon belül munkaprogramot terjeszt a képviselő-testület elé, amely a – testület megbízatásának időtartamára – a területfejlesztés, a helyi közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, a feladatokat tartalmazza. A munkaprogram végrehajtására éves munkatervet készít.

7. § (1) A képviselő-testület tevékenységét megbízatásának időtartamára szóló program alapján végzi.

(2) A polgármester megválasztásától számított 6 hónapon belül a településfejlesztés és a helyi közszolgáltatásokból eredő feladatokat és célokat tartalmazó program-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A képviselő-testület mandátumának lejárta előtt 3 hónappal értékeli a középtávú programban foglalt célkitűzések megvalósítását.

8. § (1) A képviselő-testület előre tervezhető feladatainak megszervezése érdekében a tárgyévet megelőző év novemberében éves munkatervet fogad el.

(2) A munkaterv tartalmazza az ülések helyét, időpontját, napirendjét, a napirendi pontok előadóit, a közmeghallgatás napirendjét, időpontját és helyét.

(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

  1. a települési képviselőktől,
  2. a képviselő-testület bizottságaitól,
  3. az önkormányzati intézményektől,
  4. az állandó napirendek előterjesztőitől.

(4) A munkaterv-tervezetet a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti elfogadásra a képviselő-testület elé.


6. A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése


9. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a képviselő-testületi tag alpolgármester hívja össze és vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök jogosult a képviselő-testület ülésének összehívására és az ülés levezetésére.

(2) Az ülést össze kell hívni 15 napon belül a települési képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bármely bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének az ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára is.

(3) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót írásban kell elkészíteni, azt a képviselők és meghívottak részére elektronikus úton, - technikai problémák felmerülése esetén papíralapon - kell megküldeni. A meghívó tartalmazza az ülés helyét, időpontját, a tervezett napirendeket és azok előterjesztőit.

(4)       Sürgős, halasztást nem tűrő esetben rendkívüli ülés hívható össze, melynek meghívója az ülés előtt 24 órával is kiküldhető. Ebben az esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől és bármilyen értesítési mód igénybe vehető, (pl. telefon, telefax, e-mail), de a sürgősség okát közölni kell.

(5) A képviselő-testület az ülését a munkaterv szerint, hétfői napokon, 1630 órától az elfogadott tárgysorozat lezárásáig, de maximum 2200 óráig tartja.

(6) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek az ülés előtt legalább 5 nappal kell megküldeni. A meghívót ki kell függeszteni az önkormányzat hirdetőtáblájára.

(7) Az írásbeli meghívó melléklete minden olyan írásbeli anyag, amely a képviselő-testület ülésén megtárgyalásra kerül. Azon előterjesztések esetében, amelyek alapos megtárgyalása érdekében a postázott anyagon túlmenően egyéb háttér-információkra is szükség van, a meghívóban meg kell jelölni, hogy azok hol tekinthetők meg, illetőleg ki ad azokról tájékoztatást.

(8) A képviselő-testület zárt ülést tart:

a) önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügyek tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabásakor, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén,

b) az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor,

c) vagyonával való rendelkezés esetén, pályázat feltételeinek meghatározásakor, pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat, vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

(9) Üzleti érdeket sért a nyilvános tárgyalás, amennyiben az a gazdasági társaság, egyéni vagy társas vállalkozás tevékenységéhez kapcsolódó tény, információ, megoldás vagy adat nyilvánosságra hozatala esetén a jogosult pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné. A zárt ülés megtartását a jogosult külön írásbeli kérelmére a képviselő-testület rendeli el.

(10) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok az irányadók.

10. § (1) A képviselő-testület a tevékenységi kört érintő napirend tárgyalásához tanácskozási joggal meghívhatja a következő közösségek képviselőjét:

  1. Aligai Fürdőegyesület,
  2. Aligai Hegyközség,
  3. Balatonaligai Horgász Egyesület,
  4. Balatonaliga Üdülőközössége Egyesület,
  5. Balatonvilágos Jövőjéért Közalapítvány,
  6. Balatonvilágosi Horgászegyesület,
  7. Balatonvilágosi Népdalkör,
  8. Balatonvilágosi Nők Egyesülete,
  9. Balatonvilágosi Nyugdíjasok Érdekvédelmi, Érdekképviseleti Egyesülete,
  10. Balatonvilágosi Polgárőrség,
  11. Dél-Balaton Kapuja Kulturális és Turisztikai Egyesület,
  12. Mozdulj Világos Sport Egyesület.

(2) A meghívó az érintett közösség vezető tisztségviselője által kapcsolattartásra előzetesen megjelölt elektronikus levélcímre kerül kiküldésre. A tanácskozási joggal meghívottak részére a betöltött funkciót, beosztást, célt, tevékenységi kört érintő napirend előterjesztését a meghívó mellékleteként elektronikus úton meg kell küldeni.


7. Előterjesztések


11. § (1) A képviselő-testület ülésére készített előterjesztéseket a polgármester hatáskörébe tartozó ügyekben a polgármester, a jegyző hatáskörébe tartozó ügyekben a jegyző terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A téma szerint érintett bizottság az előterjesztője azoknak az ügyeknek, melyekben a képviselő-testület a döntési jogkört a bizottságnak átadta. A bizottság terjeszti a képviselő-testület elé elbírálásra az önkormányzati hatósági ügyben hozott elsőfokú határozata ellen benyújtott fellebbezést.

(3) A polgármester véleményével láthatja el azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság készít és terjeszt a testület elé.

(4) A téma szerint illetékes bizottság bármely, a képviselő-testület napirendjén szereplő ügyben hozandó döntés előkészítésében, végrehajtásának ellenőrzésében részt vehet, előzetesen véleményt nyilváníthat, a testület más szerveitől és a jegyzőtől tájékoztatást kérhet.

12. § Az előterjesztésnek tartalmazni kell a jegyző azon nyilatkozatát, mely szerint az törvényességi szempontból megfelelő.

13. § (1) A képviselő-testület elé írásbeli, rendkívüli esetben szóbeli előterjesztés kerülhet. Rendeletalkotás, intézmény alapítása, átszervezése, megszűntetése, helyi népszavazás kiírása, valamint az önkormányzat vagyonával kapcsolatos szerződések, teljesítések, kötelezettségvállalások tárgyában az előterjesztések kizárólag írásban nyújthatók be.

(2) Szóbeli előterjesztésnek a testületi ülés napján kiosztott, az előzetesen megküldött napirendekhez nem kapcsolódó írásos előterjesztés minősül.

(3) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés a következő két részből áll:

a) az első részben:

  1. utalni kell azon előzményekre, amelyek az adott napirend megtárgyalását szükségessé tették,
  2. ismertetni kell, hogy az adott témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, ha igen, milyen döntés született, utalni kell a hozott határozatok végrehajtására,
  3. elemezni kell a kialakult helyzetet a korábbi időszakhoz viszonyítva,
  4. a szakmai megállapítások mellett foglalkozni kell az adott napirenddel összefüggő politikai-társadalmi hatásokkal, a kapcsolódó jogszabályok érvényesülésével,
  5. meg kell jelölni a napirenddel kapcsolatos feladatok végrehajtásához szükséges dologi eszközöket és költségkihatásokat,
  6. az adott napirend feladatainak elemzése alapján meg kell jelölni a legfontosabb célkitűzések megvalósítása érdekében teendő intézkedéseket,
  7. amennyiben az adott feladat végrehajtásában többféle megoldás lehetséges, mindegyiket ismertetni kell,
  8. meg kell nevezni az előkészítésben résztvevőket és ismertetni kell a felmerült kisebbségi véleményeket is,
  9. amennyiben az adott témakörben közmeghallgatást tartottak, ki kell térni az ott elhangzott véleményekre,
  10. bizottsági állásfoglalást igénylő előterjesztések közül a költségvetési rendelet-tervezet és a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezet (zárszámadás) esetében, továbbá, ha ezt a bizottság kéri, csatolni kell a bizottság állásfoglalását, egyéb esetekben a bizottság állásfoglalása szóban vagy írásban is ismertethető.

b) a második rész a határozati javaslat, amely:

  1. az előterjesztés első részére épül és az ott felhozott problémák megoldására tartalmaz javaslatot (külön indokolást nem tartalmazhat),
  2. megjelöli a teendő intézkedéseket, a végrehajtás határidejét és felelőseit, a határozat végrehajtásáról szóló beszámoló előterjesztésének határidejét,
  3. anyagi eszközöket igénylő előterjesztés esetén megjelöli azok fedezetének forrásait,
  4. ha az adott feladat végrehajtásában több szerv, személy, vagy bizottság érintett, a határozati javaslat ezeket külön is megjelöli azzal, hogy a végrehajtás megszervezése és összehangolása kinek a feladata,
  5. bizottsági állásfoglalást igénylő előterjesztés esetében tartalmazza a bizottság esetleges határozati javaslatot módosító, kiegészítő indítványát is.

c) Rendeletek esetében az előterjesztés tartalmára az a) pontban foglaltak az irányadóak azzal, hogy az előterjesztés rendelet-tervezetet tartalmaz, határozati javaslatot nem.

(4) Szerződéskötés esetén a szerződés tervezetet kell javaslatként a képviselő-testület elé terjeszteni, vagy a szerződés fontos tartalmi elemeinek meghatározásával kell a határozati javaslatot elkészíteni, a szerződés konkrét szövegének elkészítésével pedig a végrehajtásért felelőst megbízni.

(5) Önkormányzati hatósági ügyben az előterjesztés első része a rövid tényállást és az addig hozott döntéseket, intézkedéseket, az alkalmazandó jogszabályokat, a második részt alkotó határozati javaslat a tervezett döntés lényegét tartalmazza.

(6) Tájékoztató jelentés határozati javaslatot nem tartalmazhat. Tartalmára egyébként a (3) bekezdés a) pontjában foglaltak az irányadók.


8. A tanácskozás rendje, a tanácskozás rendjének fenntartása


14. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, távollétében az alpolgármester, a tisztség betöltetlensége, vagy akadályoztatás esetén a korelnök - együttesen: levezető elnök - vezeti.

(2) Az ülés megnyitásakor az ülés vezetője a megjelent képviselők létszáma alapján megállapítja az ülés határozat képességét és azt az ülés során folyamatosan figyelemmel kíséri.

(3)       A levezető elnök a határozatképesség megállapítását követően javaslatot tesz a tárgyalandó napirendekre és azok sorrendjére. A tárgyalandó napirendeket és azok sorrendjét a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel fogadja el.

(4) A képviselő-testület első napirendként dönt az előző ülésen benyújtott interpellációkra írásban adott válaszok elfogadásáról. A napirendek végén a képviselő-testület dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról.

(5) A levezető elnök minden előterjesztés felett külön-külön vitát nyit. A képviselő-testület úgy is határozhat, hogy több, témájánál összefüggő előterjesztés vitáját együtt folytatja le. Az írásos előterjesztést az előterjesztő a vita előtt szóban kiegészítheti. Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre a vita előtt válaszol. A vita lezárása után a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra, a polgármester szükség szerint összefoglalót tart. Önkormányzati rendelet-tervezet, illetőleg az eredetileg előterjesztett határozati javaslat részbeni megváltoztatására irányuló módosítási indítványt az indítványt előterjesztő konkrétan, szövegszerűen megfogalmazott formában terjesztheti elő. Nem konkrét, szövegszerűen megfogalmazott módosító indítvány nem bocsátható szavazásra.

(6)  A levezető elnök:

  1. tájékoztatást ad a két ülés között eltelt időszak fontosabb eseményeiről, a tett intézkedésekről, átruházott hatásköreiben hozott döntéseiről és intézkedéseiről,
  2. napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
  3. napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatokat,
  4. biztosítja a képviselők interpellációs, kérdezési jogát,
  5. tájékoztatást ad a lejárt határidejű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról,
  6. berekeszti az ülést.



15. § (1) A képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek az előadóhoz, amelyre a vita előtt kell választ adni.

(2)       A vitát a levezető elnök vezeti, aki meghatározza, hogy ki kap szót, és meghatározza a hozzászólások sorrendjét.

(3)  Levezető elnök jogosult:

  1. a hozzászólónak figyelmét felhívni, hogy 3 perc időhatárban adja elő mondandóját,
  2. az időkorlát alól felmentést adni,
  3. figyelmeztetni a hozzászólót, hogy másokat sértően fogalmazott,
  4. rendre utasítani azt, aki a képviselő-testület felé méltatlan magatartást tanúsít,
  5. rendre utasítani a nyilvános ülésen, hallgatóként részt vevő rendbontót, ismétlődő rendzavarás esetén kötelezni a terem elhagyására,
  6. az ülést határozott időre félbeszakítani.

(4) A hozzászólások időbeni korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet, illetve javasolhatja a vita lezárását. Erről a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.


16. § A napirend előadója a szavazás megkezdése előtt javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül szótöbbséggel határoz.


17. § A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat, vagy az indítvány tekintetében törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.


18. § A képviselő-testület elhatározhatja, hogy a kiemelkedően fontos ügyeket két fordulóban, előbb az elveket, majd a konkrét döntéstervezeteket tárgyalja meg.


19. § (1) Az előterjesztés megtételére jogosultak:

  1. polgármester,
  2. települési képviselő,
  3. jegyző,
  4. intézményvezető.

(2) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


20. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartása a levezető elnök feladata. Ennek során:

  1. figyelmezteti a képviselőt és azt a tanácskozási joggal résztvevő hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától,
  2. rendreutasítja a képviselőt és azt a tanácskozási joggal résztvevőt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít, illetve a tanácskozás méltóságához nem illő megfogalmazást használ.

(2) A hallgatóság a képviselő-testület ülésén csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet és tetszést vagy nem tetszést nem nyilváníthat. Ha a hallgatóság az ülést zavarja, a levezető elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

(3) A levezető elnök javaslatára a képviselő-testület az ülést határozott időre félbeszakíthatja, ha a testületi ülésen olyan rendbontás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi. Amennyiben az ülés félbeszakad, kizárólag újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.


9. Kérdés, interpelláció


21. § (1) Települési képviselő a képviselő-testület ülésén önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől és a bizottság elnökétől, illetve hozzájuk kérdést intézhet.

(2) A kérdés, felvilágosítás kérés szóban és írásban is előterjeszthető.

(3) A települési képviselő a kérdést, illetve a felvilágosítás kérést a napirendek tárgyalását követően terjesztheti elő.

(4) A kérdésre, illetve a felvilágosítás kérésre az ülésen szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(5) A kérdésre adott válasz elfogadása tárgyában az érintett képviselő/k nyilatkozata után külön testületi döntésre nincs szükség.


22. § (1) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a tanácsnokokhoz és a jegyzőhöz interpellációt intézhetnek. Az interpellációt – az ülés napját megelőző legalább 3 nappal – a polgármesterhez kell írásban benyújtani. Az írásban benyújtott interpellációnak tartalmaznia kell az interpelláló képviselő és az interpellált nevét, az interpelláció tárgyát és a feltett kérdéseket.

(2) Az interpelláció tárgyának szoros kapcsolatban kell állni az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladataival, illetőleg valamely önkormányzati szervezet (intézmény) hatáskörébe kell tartoznia. Az interpelláció csak konkrét kérdés megválaszolására irányulhat.

(3) Nincs helye interpellációnak:

  1. államigazgatási és önkormányzati hatósági ügyekkel kapcsolatosan,
  2. olyan ügyek esetében, melyben az önkormányzatnak vagy szerveinek nincs hatásköre,
  3. önkormányzati intézmény szakmai és személyi ügyeit érintő kérdésekben.

(4) A képviselő-testület tagja a képviselő-testület ülésén legfeljebb 3 ügyben terjeszthet elő interpellációt. A képviselő-testület tagja az írásban beterjesztett interpellációjának témakörét szóban megjelölheti.

(5) A képviselő-testület tagja ugyanazon ügyben – 1 éven belül – interpellációt ismételten nem terjeszthet elő.

(6) Az interpellációra 15 napon belül írásban, legkésőbb azonban a soron következő testületi ülésen kell választ adni. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról – az interpelláló képviselő véleményét is figyelembe véve – a testület dönt.

(7) A települési képviselő interpellációja kivizsgálásában részt vehet.

(8) Ha a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, az interpellációt a hatáskörrel rendelkező bizottságnak kell kiadni vizsgálat céljából. Az interpelláció tárgyalását a képviselő-testület a bizottsági jelentés alapján a következő ülésén köteles napirendre tűzni.

(9) A képviselő-testület az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Az interpelláció kapcsán hozott határozatok végrehajtásáról a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóban kell jelentést tenni.


23. § Az ülés befejezése előtt, a napirendek után a polgármester, alpolgármesterek, a jegyző, a tanácsnokok és a képviselő-testület tagjai tájékoztatást adnak olyan önkormányzati ügyekről, amelyek külön testületi döntést nem igényelnek.


24. § Az interpellációk, kérdések, bejelentések időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.


10. Döntéshozatal


25. § (1) A levezető elnök az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.

(2) Amennyiben a szavazásra bocsátott kérdés a szavazástól tartózkodók száma miatt nem kapja meg a többségi igen, vagy nem szavazatot, újraszavazás rendelhető el. Az újraszavazás során a képviselő-testület lépcsőzetes szavazással (a legkisebb igen szavazatot kapott javaslat szavazási fordulónként kiesik) dönt olyan kérdésekben, amelyekben csak az egymás utáni többszöri szavazás vezet eredményre.

(3) Nem rendelhető el újraszavazás olyan napirendek esetében, amelyekben név szerinti szavazás történt. Újraszavazás elrendelése esetén a napirend felett vitát újra nyitni nem lehet.

(4) Határozatképesség hiánya esetén a napirendet a képviselő-testület a következő ülésen újratárgyalja.

(5) Amennyiben a képviselő-testület két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat mindazon ügyben, mely az önkormányzat feltétlen érdekét szolgálja, és a döntés vagyonkiadással, tulajdonjog változással nem jár. Nem hozható döntés a képviselő-testület által át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyekben. Döntést hozhat továbbá a polgármester mindazon ügyben, mellyel az önkormányzatot károsodástól óvja meg. A polgármester döntéséről köteles a képviselő-testületet utólag, a következő ülésen tájékoztatni.

26.§ (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a)           polgármester,

b)           alpolgármester,

c)           jegyző,

d)           települési képviselő.

27. § (1) A kezdeményezést a polgármesternél kell írásban benyújtani, aki a kezdeményezést az illetékes bizottságok, és a hivatal bevonásával a képviselő-testület elé terjeszti. A rendeletalkotás szükségességéről a képviselő-testület dönt.

(2) A rendelet-tervezet szakmai előkészítéséről, megszövegezéséről és annak törvényességi vizsgálatáról, előterjesztéséről a jegyző gondoskodik.

(3) A rendelet előkészítője előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. A hatásvizsgálat során vizsgálni kell a rendelet tervezet társadalmi, gazdasági hatásait, környezeti és esetleges egészségi következményeit. A hatásvizsgálatnak ki kell terjednie a rendelet szükségességére, az alkalmazásához szükséges szervezeti, pénzügyi, tárgyi feltételeire is.

(4) A tervezethez indokolást kell csatolni, amelyben az előterjesztő bemutatja azokat a társadalmi, gazdasági, szakmai okokat, melyek a jogi szabályozást szükségessé teszik, továbbá ismerteti a várható hatásokat.


28. § (1) A rendelet-tervezetet indokolásával együtt a jegyző terjeszti a testület elé.

(2) A képviselő-testület által alkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(3) Az önkormányzati rendeletet a kihirdetést követően meg kell küldeni a kormányhivatalnak.

(4) Ha a rendelet kihirdetett szövege eltér a rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi annak helyesbítését. A rendelet a hatálybalépést megelőzően legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető.

(5) A helyesbítés megjelenéséről a jegyző a rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.

(6) Az önkormányzati rendeletet külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni.

(7) A rendeletekről nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző gondoskodik.

(8) A jegyző utasítása alapján a rendelet előkészítője a rendelet kihirdetését követően szükség szerint, de legalább 2 év elteltével utólagos hatásvizsgálatot folytat le, melynek során összeveti a rendelet megalkotása idején várt hatásokat a tényleges hatásokkal. Az utólagos hatásvizsgálat eredményéről határozati formában a képviselő-testület dönt. A hatályos önkormányzati rendeleteket szükség szerint, de ciklusonként legalább egyszer felül kell vizsgálni (hatályosulási vizsgálat).


29. § (1) A rendelettervezet előkészítésében részt vesznek a kirendeltség tárgykör szerint érintett munkatársai.

(2) A lakosság széles körét nagymértékben érintő, a közösség életét jelentős mértékben befolyásoló, kötelezettséget megállapító rendeletek tervezeteit előterjesztéssel együtt az előkészítésben való társadalmi részvétel, véleményalkotás biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülést megelőző 7 nappal az önkormányzat hirdetőtábláján, és a www.balatonvilagos.hu honlapon közzé kell tenni. A vélemények írásos megküldésére Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete részére a közzétételtől számított 3 nap áll rendelkezésre.

(3) A rendelet az ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi.


30. § (1) A rendelet kihirdetése az önkormányzat ügyfélszolgálatánál történik.

(2) A rendelet kihirdetéséről és nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(3) A rendelet közzététele az önkormányzat ügyfélszolgálatánál, és a www.balatonvilagos.hu honlapon történik.

(4) A képviselő-testület rendeletei Balatonvilágos honlapján megtekinthetők.


31. § Az önkormányzati rendelet végrehajtására kötelezettek – a polgármester indítványára – tájékoztatást adnak a rendelet hatályosulása helyzetéről és a fontosabb tapasztalatokról.


11. Szavazati arányok


32. § (1) A határozati javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges (egyszerű szótöbbség).

(2)  Minősített többség szükséges az alábbi ügyek eldöntésére:

  1.  a képviselő-testület gazdasági programjának elfogadása,
  2. költségvetési koncepció elfogadása,
  3.  féléves, háromnegyed-éves, éves pénzügyi beszámolók elfogadása,
  4. településrendezési terv elfogadása,
  5. önkormányzati vagyonnal való rendelkezés,
  6. hitelfelvétel,
  7. kitüntetés, díszpolgári cím adományozása,
  8. helyi népszavazás kiírása,

(3)  A zárt ülésen hozott határozat tartalmát nyilvános ülésen ismertetni kell.


33. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt:

  1. a polgármester, vagy
  2. a képviselő-testület jelenlévő tagjainak fele

indítványozta.

(2) Név szerinti szavazás esetén a levezető elnök felolvassa a képviselő-testületi tagok nevét, s a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor az „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” szavak érthető kimondásával szavazhatnak.

(3)  A jegyző által hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.


34. § A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy azt valamelyik települési képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételni.


35. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődve – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:

Balatonvilágos Község Önkormányzat     sorszám/év (hó, nap) számú határozata.

(2) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.


36. § A határozat-kivonatokat a testületi ülést követő három munkanapon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. A képviselők azt a következő testületi ülés meghívójával együtt –e-mailen, adathordozón- elektronikus formában kapják meg.


37. § A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.


12. A jegyzőkönyv


38. § (1) A testületi ülésről készített jegyzőkönyvből a kirendeltségen biztosítani kell egy példányt a nyilvános betekintés céljából.

(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv eredeti példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, a rendelet tervezetét, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

(3) Képviselő-testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyv, valamint a zárt ülésen hozott határozat kivonatai – kivéve a szociális ügyben hozott határozatok – Balatonvilágos honlapján megtekinthetőek, melyek öt évig a honlapról nem távolíthatóak el.

39. § (1) A jegyzőkönyv az önkormányzati törvényben szabályozott elemeken túl tartalmazza:

  1. a polgármester esetleges intézkedéseit, interpellációkat, az ülésen elhangzottak lényegét, azon hozzászólásokat és kérdéseket, melyeket a hozzászóló „jegyzőkönyvben kérem rögzíteni a következőket” felhívással kifejezetten rögzíteni kér, mint lényeges elemet,
  2. az ülés bezárásának időpontját.

(2) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.

(3) A képviselő-testület üléséről készült hangfelvételt korlátlan ideig meg kell őrizni, azok nem semmisíthetők meg. A megfelelő tárolásról a jegyző gondoskodik.


13. A települési képviselő


40.§ A képviselő főbb jogai:

  1. részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében,
  2. kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a polgármesternek, a képviselő-testület által átruházott önkormányzati ügyben hozott döntését,
  3. sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármesteri hivatal intézkedését,
  4. joga van a képviselő-testület által megállapított juttatást igénybe venni.

41. § (1) A képviselő főbb kötelezettségei:

a)   olyan magatartást tanúsít, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

b)   részt vesz a testületi ülések előkészítésében,

c)   a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titok megőrzése, az adatvédelemre vonatkozó szabályok betartása. Titoktartási kötelezettsége a megbízatása után is fennáll.

d)   kapcsolattartás a választópolgárokkal, az ingatlantulajdonosokkal, közösségekkel.

(2) Képviselői fogadóórát tartanak a települési képviselők kéthetente egy alkalommal alkalmanként egy-egy képviselő által az önkormányzat épületében előre meghirdetett egy óra időtartamban. A tárgyhónapban fogadóórát tartó képviselők neve és a fogadóórák időpontja az önkormányzat hivatalos honlapján kerül közzétételre a megelőző hónap utolsó napjáig.


42.§ (1) A települési képviselők a képviselői és bizottsági tagok tiszteletdíjáról szóló rendeletben meghatározott tiszteletdíjra jogosultak.

(2) A képviselő köteles előre a polgármesternek, vagy az alpolgármesternek bejelenteni, hogy a képviselő-testület ülésén való részvételében, illetőleg egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van.

(3) Igazolt távollétnek kell tekinteni a távollétet, ha azt a képviselő előzetesen bejelentette, vagy annak okát utólag igazolja.

(4) A kötelezettségét megszegő képviselő (pl. igazolatlan távollét) esetében a polgármester javaslatára a képviselő-testület dönt a tiszteletdíj megvonásáról.


14. A polgármester, alpolgármester, a bizottság


43. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:

  1. segíti a képviselők munkáját,
  2. összehívja és vezeti a testület üléseit,
  3. képviseli az önkormányzatot,
  4. támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit,
  5. kapcsolatot tart a megyei közgyűléssel,
  6. kapcsolatot tart a területileg illetékes hatóságokkal.

(3) A polgármester fogadónapja: szerdai napokon, délelőtt 900 óra és 1200 óra, délután 1300 óra és 1500 óra között előzetes bejelentkezés alapján. A megjelölt napok a polgármesteri tisztségből fakadó, településen kívüli hivatali elfoglaltság miatt módosulhatnak.


44. § (1) Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete a polgármester javaslata alapján, titkos szavazással, minősített többséggel egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ tagjai közül, valamint egy nem települési képviselő alpolgármestert választhat a polgármester általános helyettesítésére, munkájának segítésére.

(2) Az alpolgármesterek közötti munkamegosztás a polgármester intézkedése alapján történik. A társadalmi megbízatású alpolgármester(ek) a polgármester irányításával látja el feladatait.


45. § (1) Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete a polgármester javaslata alapján, titkos szavazással, minősített többséggel megválasztott települési képviselő tagokból 3 fős Ügyrendi Bizottságot hoz létre a vonatkozó jogszabály által előírt kötelező bizottsági feladatok ellátására.

(2) Az Ügyrendi Bizottság tagjai díjazás nélkül látják el feladatukat.

(3) Az Ügyrendi Bizottság feladata

a) a vagyon-nyilatkozattételi eljárással kapcsolatos, jogszabályban meghatározott feladatok ellátása, és

b) a jogszabályokban meghatározott bizottsági hatáskörben ellátandó önkormányzati feladatok ellátása.

(4) Az Ügyrendi Bizottság működésére, a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályok értelemszerűen alkalmazandóak.


46. § (1) Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete a polgármester javaslata alapján titkos szavazással, minősített többséggel megválasztott 3 fő képviselő testületi tagból és 2 fő külső tagból 5 fős Pénzügyi-, Gazdasági Bizottságot hoz létre a képviselő-testület pénzügyi, gazdálkodási tárgyú feladatainak segítésére.

(2) A Pénzügyi-, Gazdasági Bizottság feladatai:

  1. Véleményezi az önkormányzat költségvetését, és a féléves, háromnegyed-éves, éves pénzügyi beszámolót, zárszámadást.
  2. Elvégzi az önkormányzat által fejlesztésre, beruházásra kiírt pályázatok bontását. Véleményezi a beérkezett pályázatokat, javaslatot tesz a képviselő-testület felé a kivitelező kiválasztására.
  3. Véleményezi a képviselő-testület által megtárgyalandó szerződéseket, javaslatot tesz a kivitelezőre.
  4. Vizsgálja a megkötött szerződések hatályosulását, elvégzi a folyamatban lévő beruházások, tevékenységek ellenőrzését.
  5. Véleményezi a vagyongazdálkodási, vagyonhasznosítási tárgyú rendeletek tervezeteit, javaslatot tesz a szabályozások tartalmára.
  6. A képviselő-testület eseti felhatalmazásai alapján pénzügyi, gazdálkodási tárgyú döntések előkészítése, véleményezés és javaslattétel.

(3) A Pénzügyi-, Gazdasági Bizottság működésére a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályok értelemszerűen alkalmazandók.


47. § (1) Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete a polgármester javaslata alapján titkos szavazással, minősített többséggel megválasztott 4 fő képviselő testületi tagból és 2 fő külső tagból 6 fős Településfejlesztési Bizottságot hoz létre a képviselő-testület pénzügyi, gazdálkodási tárgyú feladatainak segítésére.

(2) A Településfejlesztési Bizottság feladatai:

  1. javaslattevő, véleményező feladatkört lát el a település arculatának kidolgozása szempontjából lényeges témakörökben,
  2. javaslatot tesz az általános koncepció tartalmára a település-image kialakítás tárgyában,
  3. legalább négy fős tárgyaló delegáció biztosítása a polgármester mellett a település fejlődését leginkább meghatározó tárgykörökben, elsősorban a Club Aliga területét érintő témakörökben,
  4. véleményezi az a)-c) pontok szerint érintett témakörökben az önkormányzat számára előkészített döntési javaslatokat, szerződés-tervezeteket a képviselő-testület erre irányuló előzetes döntése esetén,
  5. a képviselő-testület eseti felhatalmazásai alapján településfejlesztési, település-arculati tárgyú döntések előkészítése, véleményezés és javaslattétel.

(3) A Településfejlesztési Bizottság működésére a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályok értelemszerűen alkalmazandók.

(4) A képviselő-testület bizottságai évente beszámolnak a képviselő-testületnek a feladataik ellátásáról.


15. A jegyző, a Közös Önkormányzati Hivatal, a hivatali munkarend


48. § (1) A közös önkormányzati hivatal jegyzője (továbbiakban: jegyző) vezeti a képviselő-testület hivatalát. A jegyző a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodásban foglaltak szerint a jegyzői referens útján gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

Ebben a körben:

  1. a szervezeti és működési szabályzatnak megfelelően előkészíti a képviselő-testületi ülés, és a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket,
  2. ellátja a testület, a képviselők ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
  3. törvényességi észrevételeket tehet az előterjesztés vitájában és a végszavazás előtt,
  4. rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a képviselő-testületet az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a közös önkormányzati hivatal, a kirendeltség munkájáról, az ügyintézésről.


(2) A jegyző egyéb fő feladatai:

  1. szervezi a közös önkormányzati hivatal munkáját,
  2. ellátja az államigazgatási tevékenység egyszerűsítésével összefüggő feladatokat.


49. § (1) A Balatonvilágos Község Önkormányzata és Siófok Város Önkormányzata között létrejött megállapodás alapján a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal látja el a településen keletkező közigazgatási feladatokat. A felek között létrejött megállapodás értelmében a Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Balatonvilágoson állandó kirendeltséget működtet.

(2) A Siófoki Közös Önkormányzati Hivatal Balatonvilágosi Kirendeltségének elérhetősége:

Cím:                8171 Balatonvilágos, Csók István sétány 38.

Telefon/fax:    88/480-845

Honlap cím:    www.balatonvilagos.hu


50. § (1) A kirendeltség dolgozóinak munkaideje heti 40 óra.

(2) A munkaidő          hétfőtől csütörtökig    7.30 órától 16.00 óráig

                                   pénteken                     7.30 órától 13.30 óráig tart.


51. § A jegyző fogadó napja szerdai napokon délelőtt 900 óra és 1200 óra, délután 1300 óra és 1500 óra között előzetes egyeztetés alapján.


52. §  A jegyző az ügyfélfogadást jegyzői referense vagy megbízottja útján teljesíti.


53. § A kirendeltség ügyfélfogadási rendje:

            Hétfő              9.00-12.00      13.00-15.00

            Szerda             8.00-12.00      13.00-15.00

            Péntek             8.30-12.00


54. §  (1) Fontosabb lakossági fórumok:

a)   közmeghallgatás,

b)   falugyűlés

(2) A lakossággal való élő és szorosabb kapcsolattartást szolgálja az önkormányzat működésével összefüggő híreknek a „Világosi Hírmondó” önkormányzati lapon, valamint Balatonvilágos honlapján keresztül történő közlése.

(3) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy esetben –a költségvetési koncepció készítés időszakában- közmeghallgatást tart, az alábbi szempontok szerint:

a) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek képviselői kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.

b) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, napirendjéről a hirdetőtáblákon, a helyi újság útján, a település honlapján történő közzététellel kell tájékoztatni a lakosságot a rendezvény előtt legalább öt nappal.

c) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

d) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv vezetéséről a jegyző gondoskodik.

(4) A polgármester előre meghatározott közérdekű ügyekben, illetőleg a jelentősebb döntések előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze.

a)   A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a hirdetőtáblákon, a helyi újság útján, a település honlapján történő közzététellel kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább öt nappal.

b)   A gyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, a hivatal tárgy szerint érintett köztisztviselőit.

c)   A gyűlésről jegyzőkönyv készül, amelynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.


16. Az önkormányzat vagyona, gazdálkodása, költségvetése


55.§ (1) A képviselő-testület az önkormányzat vagyonával való rendelkezést külön rendeletben szabályozza.

(2)     Az önkormányzat tulajdonával kapcsolatos rendelkezésről, az azzal való gazdálkodásról szóló részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet határozza meg.

Ebben a rendeletben kell megállapítani:

a)    a forgalomképtelen vagyontárgyak körét,

b)    a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során,

c)    azoknak a vagyontárgyaknak, vagyoni részeknek és jogoknak a körét, amelynek elidegenítéséről, megterheléséről, vállalkozásba való beviteléről, illetőleg más célú hasznosításáról lehet dönteni.

(3)     A polgármester az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról évente, a mérleg elfogadását követően köteles tájékoztatni az állampolgárokat.


56. §  (1)         A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg. Adott évi költségvetésében szabályozza és biztosít előirányzatot a kötelező, illetve az önként vállalt feladataira.

(2)  A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik

a)   Az első forduló:

aa) A költségvetési irányelvek tartalmának egybevetése az önkormányzat alapellátási kötelezettségével, a vállalható feladatokkal,

ab) a bevételi források,

ac) a lehetőségek és a célok egybevetése,

ad) megvalósulási sorrend meghatározása,

ae) hatásvizsgálat,

af) a helyi közösség véleményének, igényeinek felmérése.

b)   A második forduló:

 A költségvetési rendelet tervezet megvitatása és jóváhagyása.


57. §  (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat hatályos rendeletei szerint járjon el a koncepcióban megfogalmazott, költségvetésben meghatározott fejlesztési célok megvalósítása érdekében, a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett.

(2) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények:

a) Balatonvilágos Község Önkormányzat Gazdasági Ellátó és Vagyongazdálkodó Szervezete 8171 Balatonvilágos, Csók István sétány 38.

Tevékenység jellege: Az intézmény önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, mely ellátja a saját és a Balatonvilágosi Szivárvány Óvoda önállóan gazdálkodó intézményének a költségvetés tervezéssel, pénzforgalommal, költségvetési gazdálkodással, a tulajdonába és az önkormányzat által használatba adott vagyon kezelésével, a kötelező információszolgáltatással kapcsolatos feladatait, együttműködési megállapodás alapján kezeli az önállóan működő intézmény pénzeszközeit.

Az intézmény alapító okiratát Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete 537/2012.(XII.19.) számú határozatával jóváhagyta.          

b) Balatonvilágosi Szivárvány Óvoda, rövidített név: Szivárvány Óvoda 8171 Balatonvilágos, Iskola utca 2.

Tevékenység jellege: Két és fél éves kortól az iskolába lépésig gyermekek óvodai nevelése, gondozása, iskolai életmódra való felkészítése.

A szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján ellátja a sajátos nevelési igényű (a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos rendellenessége, megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének súlyos rendellenessége, beszédfogyatékos, a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott) gyermekek integrált nevelését.

Az intézmény alapító okiratát Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testülete a 237/2015.(VIII.05.) számú határozatával jóváhagyta.


17. A belső ellenőrzési kötelezettség, a belső ellenőrzést végző személy/szervezet jogállásának, feladatának meghatározása


58. § (1) Az államháztartásról szóló jogszabályokban meghatározott belső ellenőrzési feladatait megállapodás útján látja el az önkormányzat.

(2) Az önkormányzati intézmények pénzügyi, belső ellenőrzéséről a képviselő-testület gondoskodik.

(3) Az Önkormányzat ellenőrzési nyomvonalát a 1 melléklet tartalmazza.


59. § (1) Az Önkormányzat szervezeti felépítését a 2 melléklet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat Kormányzati funkcióit a 3 melléklet tartalmazza.


18. Záró rendelkezések


60. § (1) E rendelet 2019. december 3. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Balatonvilágos Község Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2014.(XII.01.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról.




                              Takács Károly                                        Dr. Sárközy László

                                polgármester                                                   jegyző


(A rendelet kihirdetésének napja: 2019. december 2.)