Piliscsév Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019 (XII.19.) önkormányzati rendelete

Piliscsév község Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019.(XII.19.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési szabályzatáról

Hatályos: 2019. 12. 20- 2020. 07. 01







Piliscsév község Önkormányzat Képviselő-testületének


11/2019.(XII.19.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat

Szervezeti és Működési szabályzatáról






Piliscsév község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.)  53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. FEJEZET

Általános rendelkezések

1. Bevezető rendelkezések

1. §

(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

            Piliscsév község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)

(2) Az önkormányzat hivatalos megnevezése szlovákul:

            Obecná Samospráva Čív

(3) Az önkormányzat székhelye és címe:

            2519 Piliscsév, Béke utca 24.

(4) A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése és címe:

            Piliscsévi Közös Önkormányzati Hivatal

székhelyének címe: 2519 Piliscsév, Béke utca 24.


2. Az önkormányzat jelképei, hivatalos lapja, honlapja

                                                                       2. §


  1. Az önkormányzat jelképei : a címer, a zászló és a pecsét.
  2. A címer, a zászló valamint a pecsét leírását, használatának rendjét a képviselő testület rendeletben szabályozza.


3. §

(1) Az önkormányzat hivatalos lapja: CSÉVI KISBÍRÓ/ČÍVSKA BESEDA címmel negyedévente jelenik meg.

(2) Az önkormányzat hivatalos lapját a település minden lakóingatlanára egy példányban térítésmentesen eljuttatja.


(3) Az önkormányzat hivatalos lapja tartalmazza különösen:

       a) a képviselő-testület főbb döntéseinek lényeges elemeit,

       b) a közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat,

       c) fontosabb társadalmi eseményeket.


                                                                        4. §

  1. Az önkormányzat hivatalos honlapja: www. piliscsev.hu
  2. A honlap tartalmazza különösen:
  1. az információs önrendelkezési jogról és az információsszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. mellékletében meghatározott adatokat,
  2. a közigazgatási eljárás hirdetményeit,
  3. a közérdekű híreket,
  4. a településre jellemző lényeges adatokat,
  5. azon adatokat, információkat, melyeket az önkormányzati ügyekben a polgármester, hivatali ügyekben a jegyző engedélyezett.


                                                   5. §

Az önkormányzat által alapított kitüntetések és elismerő címek adományozásának szabályait a képviselő-testület rendeletben szabályozza.



II. FEJEZET

3.  Az önkormányzat által ellátott feladat és hatáskörök

6. §

  1. Az Önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.), valamint az ágazati törvények szerinti kötelezően előírt, továbbá az önként vállalt feladat- és hatásköröket.
  2. Önként vállalt önkormányzati feladat:
  1. egyesületek, non-profit szervezetek támogatása


  1. Piliscsév Község Önkormányzata:
  1. támogatja a településen élő szlovák nemzetiségi közösségeinek kulturális hagyományait, értékét,
  2. támogat minden olyan tevékenységet, mely a település ellátó, szolgáltató, infrastrukturális felzárkóztatását segíti elő, különös figyelemmel arra, amely a település műemlékvédelmi és művészeti értékeinek feltárására, megőrzésére irányul,
  3.  együttműködik a helyi szervezetekkel.



  1. §


  1. Az önkormányzat a törvények által megállapított kötelező feladatait
    1. a képviselő-testület és szervei útján,
    2. az önkormányzat költségvetési szervei útján,
    3. természetes személy, jogi személy, vagy jogi személyiség nélküli szervezet útján, a szervezet és a képviselő-testület vagy annak valamely szerve között létrejött szerződés alapján látja el.



III. FEJEZET

4. A képviselő-testület működése

8. §

(1) A képviselő-testület tagjai a polgármester és a települési képviselők. A képviselő-testület létszáma: 7 fő.

(2) A képviselő-testület ülése határozatképes, ha a települési képviselők közül az ülésen legalább 4 fő jelen van.


5. A képviselő-testület ülései, üléseinek nyilvánossága

9. §

  1. A Képviselő-Testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
  2. A képviselő testület szükség szerint, de évente legalább hat rendes ülést tart, az elfogadott munkaterv szerint.
  3. A munkaterv szerinti rendes üléseit az önkormányzati hivatal tanácstermében vagy az ülés meghívójában feltüntetett más helyszínen tartja.
  4. A polgármester indokolt esetben – a munkatervben nem szereplő – rendkívüli ülést is összehívhat.
  5. Rendkívüli ülés napirendjére kizárólag olyan napirend vehető fel, amely a rendkívüli ülés összehívását indokolja.
  6. Az Mötv. -ben foglalt feltételeknek megfelelően indítványozott képviselő-testületi ülést a polgármester az indítvány benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra hívja össze.
  7. A képviselő-testület ülése nyilvános, melyről technikai és személyi feltételek megléte esetén élő, egyenes adásban történik közvetítés. Az ülések időpontjáról, helyéről és napirendjéről a polgármester köteles a lakosságot tájékoztatni az ülést megelőző három nappal, a helyben szokásos módon. A helyben szokásos módon való tájékoztatás az önkormányzat honlapján és a település hirdetőtábláin elhelyezett plakátok útján történik.


                                                                       10. §

  1. Az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben, ha a zárt ülés tartása az érintett kérésétől függ, az érintettet, ha személye előre ismert, írásbeli nyilatkozattételre kell felkérni. A nyilatkozatból egyértelműen ki kell tűnnie, hogy az érintett az adott ügyben kéri-e zárt ülés tartását.
  2. Amennyiben az érintett személy előre nem ismert, de a képviselő-testületi ülésen jelen van, az írásbeli nyilatkozatot a képviselő-testület előtt tett, jegyzőkönyvbe foglalt szóbeli nyilatkozat helyettesíti.
  3. A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében meghatározott személyek vehetnek részt. Az "érintett és a szakértő" alatt kell érteni különösen az önkormányzat jogi képviseletét ellátó személyt és a belső ellenőrt is.



  1. §


  1. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény szerinti közérdekű adat és a közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén a képviselő-testület a zárt ülésen hozott határozatok nyilvánosságra hozatala útján biztosítja.
  2. A zárt ülésen hozott határozatoknak a nyilvánosságra nem hozható részeit – így különösen az esetleges személyes adatokat – a nyilvánosságra hozatalt megelőzően törölni kell.
  3. A zárt ülésen hozott határozatok nyilvános közzétételéről - a jogszabályi korlátokat figyelembe véve - a jegyző gondoskodik. A zárt ülés határozatairól megkülönböztető "Z" betűjelzéssel, de folyamatos sorszámmal és évszámmal ellátott nyilvántartást kell vezetni.



6. A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése

12.§

  1. A Képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti.
  2. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését. Mindhármuk akadályoztatása esetén az ülés összehívása és vezetése a korelnök feladata.


13. §

  1. A Képviselő –testületi ülésre meg kell hívni

a)  a Képviselő-testület tagjait,

b) a jegyzőt,

c) a napirendekhez kacsolódó érdekelteket, érintett személyeket,

d) az önkormányzat jogi képviselőjét,

e) akit a polgármester megjelöl.

  1. A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához akit a polgármester egy adott napirendhez kapcsolódóan meghívott.


  1. §


Az írásbeli meghívót és előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek az ülés időpontját megelőzően legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén 2 nappal kézhez kapják.

A meghívót és az előterjesztéseket a képviselők e-mail-en, vagy elektronikus tárhelyen keresztül kapják meg. Halasztást nem tűrő, indokolt esetben a Képviselő-testület ülése formális meghívó nélkül, telefonon vagy szóbeli úton is összehívható.

A képviselő-testület ülésének zavartalan működése érdekében a képviselő köteles e-mailjeit naponta ellenőrizni, valamint szükség esetén a részükre megküldött anyagok titkosságáról gondoskodni.

Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a meghívó – a sürgősség okának megjelölésével – a rendkívüli ülés kezdete előtt 1 nappal is kiküldhető bármely értesítési mód alkalmazásával. Ez esetben az előterjesztés helyszíni kiosztással is megtehető.



7. Az ülés vezetése


  1. §


  1. A polgármester a képviselő-testületi ülés vezetése során:
  1. megnyitja és berekeszti az ülést,
  2. megállapítja és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét. Amennyiben azt állapítja meg, hogy a képviselő-testület nem határozatképes, belátása szerint az ülést berekeszti vagy legalább félórára felfüggeszti. Ha a felfüggesztés időtartama lejárt és nincs meg a szükséges létszám az ülést berekeszti és azt új időpont kitűzésével elnapolja.
  3. beszámol a lejárt határidejű önkormányzati döntések végrehajtásának állásáról, átruházott hatáskörben tett intézkedésekről,
  4. tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta tett intézkedésekről,
  5. felkéri a képviselő-testület tagjait, nyilatkozzanak arról, hogy kívánnak-e élni a napirend előtti felszólalás, illetve a kérdés vagy interpelláció előterjesztésének a lehetőségével,
  6. ismerteti az írásban benyújtott kérdéseket, interpellációkat,
  7. előterjeszti az ülés napirendjét, az esetleges módosító javaslatokat,
  8. napirendi pontonként megnyitja, levezeti, összefoglalja és lezárja a vitát,
  9. a hosszúra nyúlt vita mielőbbi lezárása érdekében indítványozza a hozzászólások időtartamának korlátozását vagy a vita lezárását,
  10. tárgyalási szünetet rendel el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre felfüggeszti vagy berekeszti,
  11. napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot és kihirdeti a határozatot,
  12. gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról.



8. A képviselő testület munkaterve

16. §

(1) A Képviselő-testület a gazdasági programon alapuló, évenként jóváhagyott munkaterv szerint végzi munkáját, melyet az önkormányzat hivatalos lapjában és honlapján kell közzétenni. A munkaterv tartalmazza a Képviselő-testület ülésének tervezett időpontjait és napirendjét, a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét.

 A következő év munkatervét az azt megelőző év legkésőbb december 31-ig a polgármester terjeszti elő.

A munkatervre javaslatot tehetnek

  1. a települési képviselők,
  2. a bizottságok,
  3. az alpolgármester,
  4. a jegyző
  5. az intézményvezetők, valamint
  6. a település önszerveződő közösségei.


  1. A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a jogszabályokból és a képviselőtestület saját döntéseiből adódó feladatokat.

A munkatervnek tartalmaznia kell:

  1. az ülésnapok várható időpontját,
  2. a napirendek címét, az elkészítésért felelős nevét, az előterjesztők megnevezését,
  3. a közmeghallgatás időpontját és helyszínét,
  4. a napirend tárgyalásához a képviselő-testület által külön meghívottak megnevezését,
  5. az előterjesztés, jelentés elkészítési határidejét.


  1. A képviselő-testület üléseinek napirendje

17. §

  1. Az ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot az előzetesen írásban megküldött meghívó szerint.
  2. A képviselő-testület rendes ülésének végső napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
  3. Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő és bármely képviselő tehet javaslatot. A javaslatot az ülésvezető felszólítására indokolni kell. A javaslat és az indoklás elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
  4. A meghívóban nem szereplő, új napirendi pont felvételére e rendelet 19 §-a szerinti sürgősségi indítvány előterjesztésével van lehetőség.
  5. A Képviselő-testület a napirendi pontokat az általa elfogadott sorrend szerint tárgyalja.
  6. A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló polgármesteri tájékoztató elfogadásáról, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt.



10. Az előterjesztés


18. §


  1. A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái
    1. beszámoló,
    2. döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra is irányulhat és a
    3. tájékoztató anyagok, amelyek határozathozatalt igényelnek.
  2. Az (1) bekezdés b) pontja szerinti előterjesztésre jogosult
    1. a polgármester,
    2.  alpolgármester,
    3. a képviselő-testület bizottsága,
    4. bármelyik települési képviselő,
    5. a nemzetiségi önkormányzat saját, az adott előterjesztésre vonatkozó határozatának figyelembevételével
    6. társulás és
    7. jegyző

(3)       Előterjesztés a Képviselő-testület elé írásban és szóban nyújtható be.

(4)       Az előterjesztésnek tartalmaznia kell

  1. a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását,
  2. az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket, azok végrehajtásának állását,
  3. a tárgykört érintő jogszabályokat
  4. mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek a döntést indokolják
  5. több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket, a várható következményeket,
  6. a költségkihatásokat,
  7. az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
  8. a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.

(5)       Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a testületi ülést megelőző 8 napon belül kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki megvizsgálja, hogy az előterjesztés megfelel-e a jogszabályi követelményeknek.



11. Sürgősségi indítvány


19. §


(1)     A napirend sürgősségi tárgyalását indítványozhatja

a) a képviselő testület bizottsága,

b) a polgármester,

c) jegyző

d) a polgármester ellenjegyzésével a Képviselő-testület intézményének vezetője.

(2)     A sürgősségi indítványt - rövid indoklással - legkésőbb az ülést megelőző munkanap 12,00 órájáig kell írásban a polgármesternél benyújtani. A sürgősség elfogadásáról a testület vita nélkül, minősített többséggel határoz.

(3)     Amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el a sürgősségi tárgyalásra irányuló javaslatot, úgy a sürgősségi előterjesztést a benyújtó indítványára a soron következő képviselő-testületi ülés napirendi javaslatában önálló napirendi pontként kell szerepeltetni.


12. A napirendek vitája, döntéshozatal

                                                                       20. §

  1. A polgármester a napirendek sorrendjével minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.
  2. A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.
  3. A felszólalásokra (kérdésekre, véleménynyilvánításra) a jelentkezés sorrendjében kerül sor.



13. Módosító indítvány


                                                           21. §


  1. Módosító javaslatot az adott napirendi pont tárgyalásakor, a szavazási szakaszig szóban is be lehet terjeszteni. Módosító javaslatnak csak az tekinthető, amely az előterjesztésben megjelölt tárgyra és az eredetileg előterjesztett határozati javaslat módosítására irányul. 
  2. Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először - az elhangzás sorrendjében - a módosító indítványokról dönt a képviselő-testület, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.



14. A tanácskozás rendje


22. §


  1. A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik, melynek keretében

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek megfogalmazása a tanácskozáshoz nem illő vagy sérti mások méltóságát,

b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

  1. Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, mely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester a képviselő-testület ülésének félbeszakításáról dönt. A félbeszakadt ülés a tanácskozás rendjének helyreállítása után folytatódik.
  2. Azt a képviselő-testület ülésén megjelent személyt, aki a tanácskozás rendjét megsérti, megzavarja, a polgármester figyelmezteti, ennek eredménytelensége esetén a terem elhagyására kötelezi.



15. Döntéshozatali eljárás, a szavazás módja


                                                          23. §


  1. A képviselő-testület határozatának elfogadása történhet egyszerű szótöbbséggel vagy minősített szótöbbséggel.
  2. Az Mötv. 50.§-ában foglaltakon kívül a megválasztott képviselők több mint a felének (legalább 4 képviselő) igen szavazata szükséges:

a) a sürgősségi indítvány elfogadáshoz,

b) a hatáskör gyakorlás átruházása és visszavonása esetén,

c) helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetőleg arról történő lemondásához,

d) helyi népszavazás kiírásához;

e) átruházott hatáskör esetileg történő visszavonásához,

f) kitüntetés, díszpolgári cím adományozásához;

g) az önkormányzat kötelező feladatain túli közfeladat önkéntes felvállalásához, illetve erről történő lemondásához;

h) gazdasági társaságba való belépéshez, kilépéshez, alapításhoz, megszüntetéshez.



                                                         24. §


A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárására az Mötv. 49. §-a az irányadó. A képviselő legkésőbb a napirendi pont tárgyalásának megnyitásáig, ügyrendi hozzászólásban köteles bejelenteni az érintettséget és kezdeményezni a kizárást.




  1. Szavazás rendje, nyílt szavazás


25. §


  1. A Képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással, név szerinti és titkos szavazással hozza.
  2. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
  3. Először a javaslat mellett, majd az ellene szavazó képviselők, végül a döntéstől tartózkodók szavaznak.
  4. A nyílt szavazás eredményét a polgármester állapítja meg. Ha a nyílt szavazás során szavazategyenlőség áll elő, a polgármester még ugyanazon ülésnapon elrendelheti a szavazás megismétlését vagy a téma elnapolását.







17. Név szerinti szavazás


26. §


  1. A képviselő-testület név szerint szavaz, ha

a) azt jogszabály előírja vagy

b) a polgármester kezdeményezi vagy

c) legalább 2 települési képviselő kezdeményezi.

  1. A név szerinti szavazás alkalmával a polgármester a névsor alapján ABC sorrendben minden képviselőt személy szerint szólít. A képviselő nevének felolvasása után "igen", "nem" vagy "tartózkodás" kimondásával szavaz.



18. Titkos szavazás


27. §


  1. Titkos szavazásra a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A titkos szavazásról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
  2. Titkos szavazáshoz a képviselő-testület a polgármester javaslatára egy elnökből és két tagból álló szavazatszámláló bizottságot hoz létre, mely bizottság gondoskodik a titkos szavazás lebonyolításáról.
  3. A szavazásra szolgáló szavazólapon fel kell tüntetni a szavazásra feltett kérdést, valamint az "igen", "nem" és "tartózkodás" megjelöléseket.
  4. A szavazólapot lezárt borítékban kell átadni a szavazatszámláló bizottságnak.
  5. A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát és a szavazásról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza
    1. a szavazás helyét és napját;
    2. a szavazatszámláló bizottság jelenlévő tagjainak nevét és tisztségét;
    3. a szavazás során felmerült tényeket;
    4. a szavazás során tett megállapításait és a hozott határozatokat és a szavazás eredményét;
  6. A szavazásról készített jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják. A szavazás eredményéről a szavazatszámláló bizottság elnöke jelentést tesz a képviselő-testületnek. A szavazás eredményét a polgármester állapítja meg.







IV. Fejezet


A képviselő-testület döntései


19. Önkormányzati rendeletalkotás


28. §


  1. Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a települési képviselő,

c) a jegyző

d) a nemzetiségi önkormányzat elnöke.

  1. A rendelet tervezetet indoklással együtt a polgármesterhez kell benyújtani.
  2. A rendelettervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik.
  3. Amennyiben a rendelet-tervezetet tárgyalásra alkalmas módon nyújtják be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.
  4. Rendeletalkotás esetében a képviselő-testület a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó polgármesteri indítványról a képviselő-testület vita nélkül határoz.
  5. Az önkormányzati rendelet kihirdetése a rendelet teljes szövegének az Önkormányzat hirdetőtábláján 15 napra történő kifüggesztésével történik. A kihirdetés napjának a kifüggesztés napját kell tekinteni.
  6. Az önkormányzati rendeletet közzé kell tenni továbbá az Önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelentetéssel.



20. Önkormányzati határozatok


                                                             29. §


  1. A Képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését, valamint a szavazás szám szerinti eredményét.
  2. Bonyolultabb indítvány előterjesztéséről, valamint a szóban tett javaslatról hozandó döntés szó szerinti megfogalmazásának idejére a polgármester az ülést felfüggesztheti.
  3. A képviselő-testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti és határidős nyilvántartást vezet.
  4. A jegyzőkönyvből készült határozat kivonatot legkésőbb a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelősöknek, továbbá a határozattal érintetteknek.          



21. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve


  1. §


  1. A Képviselő-testület üléséről kivonatos jegyzőkönyv készül 2 példányban. Az eredeti példány nyilvántartása és archiválása a Hivatalban történik. A jegyzőkönyv 1 példányát elektronikus úton meg kell küldeni a Kormányhivatal részére. A jegyzőkönyv további 1 példánya a könyvtár részére kerül megküldésre, ahol a választópolgárok nyitvatartási idő alatt betekinthetnek a képviselő-testület üléseinek jegyzőkönyveibe.
  2. A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1)-(2) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:

a)  távol maradt képviselők nevét,

b) a napirendi pontonként az előadók nevét,

c) szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,

d) pecsétet.

  1. A tanácskozásban részt vevő kérésére a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az érintett hozzászólását szó szerint tartalmazza.
  2. A képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül. A hangfelvételt a jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint kell kezelni.
  3. Az Mötv. 52.§ (1) bekezdésében foglaltakon kívül a jegyzőkönyv mellékletei:
  1. a meghívó,
  2. a rendelet tervezetek egy-egy példánya,
  3. a jelenléti ív,
  4. a képviselő kérésére az írásban benyújtott hozzászólás.
  1.  A jegyzőkönyvet a jegyző megküldi a honlap szerkesztőjének. A jegyzőkönyvek hozzáférése Piliscsév Község honlapján is biztosított. 
  2. A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet a Hivatal titkos iratként kezeli.



22. Helyi népszavazás


31. §


A helyi népszavazás szabályait a képviselő-testület rendeletben szabályozza.



23. Közmeghallgatás


32. §


  1. A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melynek időpontját és helyszínét a munkatervben meg kell határozni.
  2. A közmeghallgatás nyilvános képviselő-testületi ülésnek minősül.
  3. A munkatervben meghatározott közmeghallgatáson kívül további közmeghallgatás összehívását kezdeményezheti:

a) települési képviselők több mint a fele,

b) polgármester

c) települési nemzetiségi önkormányzat.

  1. A közmeghallgatás összehívásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a közmeghallgatás időpontját és helyét, valamint a tárgyalásra kerülő tárgyköröket a közmeghallgatás előtt legalább 10 nappal a helyben szokásos módon nyilvánosságra kell hozni.
  2. A közmeghallgatáson elhangzott hozzászólásokat, javaslatokat a képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján megvitatja és kijelöli azt a személyt, aki a felszólalások tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedést megteszi.
  3. Az elhangzott kérdésekről, a vizsgálat eredményéről és a tett intézkedésekről az intézkedésre kijelölt személy 15 napon belül írásban ad választ.



24. Lakossági fórumok rendje


33. §


  1. A lakosság, valamint a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása, valamint a fontosabb döntések előkészítésébe történő bevonása érdekében lakossági fórumokat lehet szervezni.
  2. A lakossági fórum lehet

a) lakosság egészét vagy jelentős részét érintő döntések előkészítését szolgáló település politikai fórum, továbbá

b) lakosság szerveződéseivel, a jelentősebb civil szervezetekkel lefolytatandó érdekegyeztető tanácskozás.

  1. A lakossági fórum meghirdetésére, lebonyolítására a közmeghallgatás szabályai alkalmazandóak.
  2. A polgármester a lakossági fórumokon elhangzottakról a soron következő képviselő-testületiülésen tájékoztatást ad.




V. FEJEZET


A képviselő-testület szervei


25. Polgármester


34. §


  1. A polgármester tisztségét főállásban látja el.
  2. A polgármester minden héten hétfőn 13.00 órától 16.00 óráig tart ügyfélfogadást a Hivatal épületében.
  3. A polgármester a képviselő-testület működésével összefüggésben az Mötv. 67. §-ban meghatározott feladatokon kívül:
  1. segíti a képviselő-testület tagjainak a munkáját;

b) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat;

c) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését,

d) véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben,

e) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel.



  1. A polgármester rendszeresen tájékoztatja a képviselőket, a község egész lakosságát érintő minden fontos eseményről, intézkedésről. A tájékoztatás történhet írásban, szóban, személyes felkérés útján, vagy a képviselők megbeszélésre való összehívásával.


                                                                  35. §


  1. Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt, két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester a következő ügyekben hozhat döntést:
    1.  a vagyongazdálkodásáról szóló rendeletben foglalt vagyonhasznosítási ügyben, ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését;


  1. A polgármester, a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügy keretében.



26. Alpolgármester


                                                             36. §


  1. A képviselő-testület a tagjai közül a polgármester javaslatára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ.
  2. Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el a polgármester irányításával.




27. A jegyző


37. §


  1. A jegyző a képviselő-testület jogszabálysértő döntéseinek, működésének jelzésére irányuló kötelezettségét a testületi ülésen az adott napirendi ponton belül vagy a jogszabálysértő döntés, vagy a jogszabálysértő működés jogszabálysértésének voltáról való tudomására jutását követő képviselő-testületi ülésen szóban teljesíti. A jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell.
  2. A jegyző a Közös Hivatal Székhelyén minden hétfőn 12.00 órától 16.00 óráig, Leányvári Kirendeltségén minden hét szerdai napján 12.00 órától 15.30 óráig ügyfélfogadást tart.
  3. A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a közös önkormányzati hivatal leányvári kirendeltsége szerinti igazgatási/adóügyi ügyintéző látja el.




28. A közös önkormányzati hivatal


38. §


  1.  Az Önkormányzat Leányvár Község Önkormányzatával Közös Önkormányzati Hivatalt működtet.
  2. A képviselő-testületek együttes ülésének napirendi pontjait a polgármesterek együttesen határozzák meg.
  3. Az együttes ülés előkészítéséről, a meghívók és a határozati javaslatok kiküldéséről a jegyző gondoskodik.


39. §


  1. A közös önkormányzati hivatal munkájáról a jegyző évenként köteles beszámolni.
  2.  A beszámoló keretén belül tájékoztatást ad különösen:
    1. közös önkormányzati hivatal működésének személyi, dologi feltételeiről, a közös önkormányzati hivatal ügyfélforgalmáról,
    2. a polgármester, a képviselő-testületek, helyi képviselők munkáját segítő tevékenységéről, e feladat ellátásáról,
    3.  a törvényességi követelmények betartásáról,
    4. az esetleges időközi felügyeleti ellenőrzések megállapításáról,
    5.  javaslatot tesz az esetleges problémák, hiányosságok megszüntetésére, feladatok megoldására.
  3. A polgármester tájékoztatást, beszámolót kérhet a jegyzőtől az egyes feladatok megvalósításának helyzetéről, állapotáról.



 29. A képviselő-testület bizottságai


40. §


(1) A Képviselő-testületnek két állandó bizottsága:

a) Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság , öt fővel, és

b) Szociális, Egészségügyi  és Közművelődési Bizottság öt fővel.

(2) A  bizottságokra átruházott hatásköröket az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.

(3) A polgármester és a települési képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartása és ellenőrzése, az összeférhetetlenség és méltatlanság vizsgálata, valamint a harminc napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozat átvétele a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság hatáskörébe tartozik. 

(4) A polgármester jutalmazására a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság tesz javaslatot.

(5) A Szociális, Egészségügyi és Közművelődési Bizottság havonta, munkaterv alapján, a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság munkaterv alapján ülésezik. A munkatervek a képviselő-testületi munkatervhez igazodnak.

(6) A szociális, Egészségügyi és Közművelődési Bizottság, rövid megjelölése SZEKB,  feladat-és hatáskörébe tartoznak:

a) szociális pénzbeni és természetbeni ellátások megállapítása,

b) gyámügyekkel, fiatal és időskorúak védelmével összefüggő feladatok,

c) egészségvédelem, egészségmegőrzés, megelőzés,

d) település környezet egészségügyi helyzetének figyelemmel kísérése,

e) háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogászati ellátás figyelemmel kísérése,

f) sportos életmódra nevelés,

g) a település kulturális és közösségi életével kapcsolatos koncepciók megalkotása, javaslattétel,

h) az önkormányzat kötelező és közművelődési feladatellátásával kapcsolatos feladatok, rendezvények, ügyek,

j) települési hagyományápoló kezdeményezések és azok pártolása.

(7) A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság rövid megjelölése: PTB, feladatkörében közreműködik a Képviselő-testület kötelező, illetve fakultatív feladat és hatáskörét érintő koncepciók kialakításában.


(8) A PTB tevékenységi körében véleményezéssel, javaslattal látja el a hatáskörébe tartozó Képviselő-testület elé kerülő pénzügyi, gazdasági, településfejlesztési feladatokkal összefüggő előterjesztéseket.


(9) A PTB pénzügyi, gazdálkodási feladatai különösen:


  1. Rendelet tervezeteket előkészíti
  2. Véleményezi a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szerződéseket.
  3. Az Önkormányzatnál és intézményeinél véleményezi az éves költségvetési javaslatot és költségvetési rendelet tervezetét.
  4. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, - különös tekintettel a saját bevételekre,- a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt, előidéző okokat.
  5. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati fegyelem érvényesülését.
  6. Kezdeményezi az előirányzat módosításokat
  7. Megvitatja, és véleményezi a pénzügyi vonatkozású témákat, amelyek a Képviselő-testület hatáskörébe tartoznak.
  8. Önkormányzat által üzemeltetett intézmények működtetésével, fejlesztésével kapcsolatos feladatokat ellátja,
  9. Önkormányzati beruházásokkal összefüggő előzetes véleményezést, valamint a beruházás megvalósulását követően gazdaságossági elemzést végezhet.

(10)  A PTB településfejlesztéssel kapcsolatos feladatai:

a) a településfejlesztés és rendezés véleményezése,

b) közlekedés kérdéseiben javaslat tétel,

c)  a természeti és épített környezet védelme, javaslattétel a helyi védettség alá kerülő értékekre

d) véleményezi az építésügyi igazgatás körébe tartozó rendelettervezeteket, a település rendezési tervét, Helyi Építési Szabályzatát érintő valamennyi anyagot,

e) javaslatot tesz a környezet és természetvédelmi tárgyú helyi szabályok kialakítására.

f) az önkormányzat és intézményei felújításával, karbantartásával, valamint a beruházásokkal kapcsolatos feladatok véleményezését,

g) a „Faluszépítő programmal” kapcsolatos akciók szervezését és értékelését

h) a Dicséretes Csévi Porta, Dicséretes Csévi Porta,  Dicséretes Csévi Konyhakert, Dicséretes Csévi Utca díjak meghirdetését, értékelését, és javaslat tételét az adományozottak névsorára,

i) az emlékművekkel, emlékhelyekkel és emléktáblákkal kapcsolatos véleményezését.



                                                            41. §


  1. Az átruházott hatáskör gyakorlója intézkedéseiről, azok eredményeiről a soron következő - rendes - ülésen beszámol.





VI. FEJEZET


30. Az önkormányzat társulásai és együttműködése


42. §


Piliscsév Község Önkormányzata a 2. mellékletben felsorolt társulások tagja.



                                                          43. §


  1. Piliscsév Község Önkormányzatának Képviselő-testülete biztosítja a Piliscsévi Szlovák Önkormányzat részére a működéséhez szükséges feltételeket, az alábbiak szerint:
  1. Az Önkormányzat ingyenesen biztosítja a Piliscsévi Szlovák Önkormányzat üléseinek, ügyfélfogadásainak lebonyolításához szükséges helyiséget, Piliscsév, Béke utca 24. szám alatti önkormányzati hivatal épületében.
  2. A Piliscsévi Szlovák Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a jegyző a Hivatalon keresztül biztosítja.
  3. A Piliscsévi Szlovák Önkormányzat üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek előkészítése, sokszorosítás, jegyzőkönyv közzététele) az elnök a Hivatalon keresztül biztosítja.





VII. FEJEZET


Az önkormányzat gazdasági programja


  1. Gazdasági program


44. §



  1. A Képviselő-testület az alakuló ülést követően 6 hónapon belül megválasztásának időtartamára, a polgármester előterjesztése alapján gazdasági programot fogad el.
  2. A gazdasági program tervezetének előkészítéséről a polgármester gondoskodik.
  3. A gazdasági program tartalmazza a:
    1. kötelezően ellátandó feladatok teljesítésének módját, fejlesztésének elképzeléseit,
    2. A település lakosságának ellátása érdekében a közszolgáltatások szervezésének módját.
    3. Az önkormányzat gazdasági alapját, vagyonának gyarapítását, hasznosításának módját, bevételeinek növelését célzó intézkedéseket.
    4. A területfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat, továbbá a más önkormányzatokkal, szervezetekkel való együttműködés fő irányait, kapcsolatainak fejlesztését.




VIII. FEJEZET

 Záró rendelkezések

32. Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezések

45. §

(1) E rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti

1. Piliscsév község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014.(XI.26) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.




        Kosztkáné Rokolya Bernadett sk.                                      Baumstark Tiborné sk.

          polgármester                                                                 jegyző





A rendelet kihirdetve: 2019. december 19.





                                                                                                  Baumstark Tiborné sk.

                                                                                                             jegyző





1. melléklet a 11/2019.(XII.19.) önkormányzati rendelethez



1. A Szociális, Egészségügyi és Közművelődési Bizottságra átruházott hatáskörök:


1.1.      75 év feletti piliscsévi lakóhellyel rendelkező személyek évi egyszeri támogatásának megállapítása

1.2.      Beiskolázási települési támogatás megállapítása

1.3.      Középiskolai tanulói jogviszonnyal rendelkező diákok részére utazási települési támogatás megállapítása

1.5.      Ösztöndíjpályázatok (helyi ösztöndíj és Bursa Hungarica) elbírálása, támogatás megítélése        




  1. melléklet a 11/2019.(XII.19.) önkormányzati rendelethez



Társulási tagságok



  1. Piliscsévi Közös Önkormányzati Hivatal
  2. Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás
  3. Pilis-Gerecse Vizi Társulat
  4. Duna-Pilis-Gerecse Vidékfejlesztési Egyesület
  5. Magyar Önkormányzatok Szövetsége
  6. Ister Granum Eurórégió
  7. Turisztikai Desztinációs Menedzsment
  8. Pilisi Natúrpark
  9. Polgármesterek a Falukért Egyesület



3. melléklet a 11/2019.(XII.19.) önkormányzati rendelethez


1. Polgármesterre átruházott hatáskörök:


  1.   A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 3/2018.(IV.25.) önkormányzati rendelet alapján a települési támogatások megállapítása: - rendkívüli települési támogatás, - lakhatási települési támogatás, - ápolási települési támogatás, - temetési költségekhez való hozzájárulás támogatás, - kórházi ápolás címen nyújtott települési támogatás, - gyógyszerköltségek enyhítésére nyújtott települési támogatás, - természetbeni támogatás, szociális tűzifa támogatás. Köztemetés költségének megtérítése alóli mentesítés, részletfizetés. Újszülött gyermek, valamint harmadik, vagy további gyermek születése esetén nyújtandó támogatás.


  1. A közterületek filmforgatási célú használatáról szóló 16/2013 (XII.18.) önkormányzati rendelete alapján, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvény szerinti filmalkotás forgatása céljából történő közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyása.


  1. A közterületek használatáról szóló 8/2017.(XI.8.) önkormányzati rendelet alapján a közterület-használati engedély megadása.


  1. Piliscsév község Önkormányzata vagyonáról, a vagyonnal való rendelkezés szabályairól szóló 17/2012.(XII.12.) önkormányzati rendelet alapján a vagyongazdálkodással kapcsolatos hatáskörök.







4. melléklet a 11/2019.(XII.19.) önkormányzati rendelethez


1. Dorogi Többcélú Kistérségi Társulásra (továbbiakban Társulás) átruházott hatáskörök:

1.1. A társulás a kistérség minden településén szakfeladatként ellátja az egészségügyi alapellátáshoz csatlakozó központi ügyelet feladatait. Az ügyeleti szolgálat során biztosítja a társult önkormányzatok lakossága számára a munkaidőn kívüli sürgős orvosi ellátást.

1.2.   A Társulás közösen biztosítja az alábbi szociális alapszolgáltatásokat:

- családsegítés,

- szociális étkeztetés

- házi segítségnyújtás

- nappali ellátás

1.3.  A Társulás által alapított Dorog és Térsége Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosítja a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 39-40 §-ai szerinti gyermekjóléti feladatok ellátását.

1.4. A Társulás a hulladékgazdálkodási célok elérése érdekében hulladékkezelési közszolgáltatást szervez a települési szilárd hulladék rendszeres gyűjtésére, elszállítására, ártalmatlanítására és kezelésére és ezen tevékenységek ellátásáról kötelező helyi közszolgáltatás útján gondoskodik.