Monorierdő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 10. 25- 2023. 02. 28Monorierdő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019. (X. 24.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Monorierdő Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében megállapított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések az Önkormányzatról
1. Az Önkormányzat elnevezése, székhelye
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Monorierdő Község Önkormányzata.
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2213 Monorierdő Szabadság utca 50/A.
2. Az Önkormányzat jelképei, helyi kitüntetései és elismerő címei
2. § (1) Monorierdő Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) hivatalos jelképe a község címere
(2) A címer álló háromszög pajzs zölddel és arannyal hasítva. A jobb oldali zöld mezőt a vágás helyén hullámos arany szalag osztja, felette tizenhat sugarú arany nap, a pajzstalpban kacsos, száras, arany szőlőlevél lebeg. A bal oldali aranymezőben stilizált, gyökeres, tizenegy leveles zöld fa (tatár juhar) lebeg. A pajzs felső éle felett, azzal egyező hosszban arannyal a MONORIERDŐ felirat olvasható.
(3) Az Önkormányzat helyi kitüntetéseit és elismerő címeit, valamint azok adományozásának eljárási rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
3. Az Önkormányzat működésének nyilvánossága
3. § (1) Az Önkormányzat jogszabályban előírt tájékoztatási kötelezettségének a Monorierdői Hírmondó című önkormányzati helyi lapban, valamint az Önkormányzat www.monorierdo.hu címen elérhető internetes honlapja útján, továbbá a Monorierdői Polgármesteri Hivatalban (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) történő kifüggesztéssel tesz eleget.
(2) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés esetén is biztosítani kell.
4. Az Önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatai
4. § (1) Az Önkormányzat hazai és külföldi önkormányzattal vagy más szervezettel – a Képviselő-testület döntése alapján – együttműködési megállapodást köthet.
(2) A hazai vagy külföldi önkormányzattal, valamint más szervezettel történő kapcsolat felvételét kezdeményezheti a Képviselő-testület bármely tagja (továbbiakban: képviselő).
A Képviselő-testület működése, ülései
5. A Képviselő-testület elnevezése, tagjai
5. § (1) Az Önkormányzat Képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Monorierdő Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(2) A Képviselő-testület 6 fő képviselőből áll. A Képviselő-testület tagja a polgármester. A Képviselő-testület létszáma 7 fő.
6. A Képviselő-testület feladat- és hatásköre
6. § (1) A Képviselő-testület ellátja a törvényekben számára meghatározott feladat- és hatásköröket, valamint minden olyan helyi közügyet, amelyet törvény nem utal más szerv feladat- és hatáskörébe.
(2) Az Önkormányzat önként vállalt feladatait e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
7. § (1) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a 2. melléklet szerint átruházza a polgármesterre.
(2) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a. 3. és 4. melléklet szerint átruházza a bizottságaira.
(3) A Képviselő-testület egyes hatásköreit a. 5. melléklet szerint átruházza a jegyzőre.
7. A Képviselő-testület munkaterve
8. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv szerint dolgozik. A munkatervet a polgármester terjeszti elő a képviselők, a bizottságok, és a jegyző javaslatainak figyelembevételével.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a közmeghallgatás időpontját,
b) a képviselő-testületi ülések időpontjait (az év, hónap, nap megnevezésével),
c) a Képviselő-testület által meghatározott feladatokat, valamint azok ütemezését,
d) a jogszabályok által kötelezően előírt és az egyéb javasolt napirendi pontokat,
e) az előterjesztések előterjesztőjének megnevezését,
f) az előterjesztések elkészítéséért felelős megnevezését,
g) az előterjesztést tárgyaló bizottságot.
(3) A munkatervhez a javaslatok leadásának határideje október 31. napja. A Képviselő-testület az év utolsó rendes képviselő-testületi ülésén dönt a következő év munkatervének elfogadásáról.
8. A Képviselő-testület üléseinek helyszíne és típusai
9. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat által biztosított helyszínen, általában az Önkormányzat tulajdonát képező Monorierdői Polgármesteri Hivatal épületének dísztermében (2213 Monorierdő Szabadság utca 50/A.) tartja üléseit. Az ülés csak olyan helyszínen tartható, ahol valamennyi képviselő részvétele biztosítható.
(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
9. A Képviselő-testület alakuló ülése
10. § Az alakuló ülés első napirendi pontjaként a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők és a polgármester-választás eredményéről.
10. A Képviselő-testület rendes ülése
11. § (1) A Képviselő-testület munkaterve alapján –a július 1. és augusztus 31. közötti időszak és december hónap kivételével - általában havonta, minden hónap utolsó csütörtöki napján 15:00 órai kezdettel tartja rendes üléseit.
(2) Amennyiben a Képviselő-testület az adott ülésen nem tudja megtárgyalni a napirendjére felvett valamennyi előterjesztést, akkor a meg nem tárgyalt napirendi pontokat az ülés folytatásaként a következő munkanapon tartandó ülésén tárgyalja meg.
11. A Képviselő-testület rendkívüli ülése
12. § (1) A polgármester – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 44. §-ában meghatározott eseteken kívül is - indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze, amennyiben a Képviselő-testületnek a hatáskörébe tartozó ügyben haladéktalanul döntenie kell, és a döntés meghozatalának elmaradása hátrányos helyzetbe hozná az Önkormányzatot.
(2) Rendkívüli ülésen a 20. § (6) bekezdésében foglaltakon túl, kizárólag a rendkívüli ülés meghívójának napirendi javaslatában szereplő előterjesztések tárgyalhatók. Napirenden kívüli felszólalásra, kérdésre nincs mód.
(3) Amennyiben az összehívott rendkívüli ülés határozatképtelen volt, úgy a soron következő rendes képviselő-testületi ülés meghívójának napirendi javaslatában szerepeltetni kell a határozatképtelenség miatt elmaradt ülés meghívójában szereplő valamennyi napirendi javaslatot, kivéve azokat, amelyeket az előterjesztő időközben visszavont.
12. A képviselő-testületi ülés összehívása
13. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a társadalmi megbízatású alpolgármester hívja össze elektronikus úton megküldött, kivételes esetben papíralapú írásbeli meghívóval. Kivételes esetnek minősül a hivatali informatikai rendszer meghibásodása.
(2) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületi ülést a Pénzügyi, Településfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság elnöke hívja össze.
(3) A meghívóhoz elektronikus úton (kivételes esetben papír alapon) mellékelni kell a napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket. A 20. § szerinti sürgősségi indítvány esetén a napirendhez tartozó előterjesztések a képviselő-testületi ülésen papír alapon a helyszínen is kioszthatók.
(4) A Képviselő-testület rendes ülésére szóló meghívóját
a) a képviselők részére a tervezett napirendi pontok előterjesztéseivel együtt a képviselők által elérhető tárhelyre történő elhelyezéssel úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők legkésőbb az ülést megelőző ötödik napon megkapják,
b) más meghívottak részére az általuk megadott elektronikus címre, amennyiben ez nem lehetséges, abban az esetben postára adással vagy kézbesítő útján, legkésőbb az ülést megelőző ötödik napon kell eljuttatni.
(5) A meghívónak tartalmaznia kell
a) az ülés jellegét, helyét, időpontját,
b) a javasolt napirendi pontokat,
c) az előterjesztő nevét,
d) annak a megjelölését, hogy a javasolt napirendi pontot melyik bizottságnak kell tárgyalnia.
(6) Amennyiben valamely előterjesztés a képviselők részére már korábban kiküldésre került, annak tényét a meghívóban jelezni kell, és az előterjesztést a meghívóhoz ismételten csatolni nem szükséges.
(7) A Képviselő-testület alakuló ülésére szóló meghívót és előterjesztéseket úgy kell a képviselők és a meghívottak részére eljuttatni, hogy azt legkésőbb az alakuló ülést megelőző második napon megkapják.
(8) A 12. § (1) bekezdésében és az Mötv. 44. §-ában foglalt esetben a Képviselő-testület rendkívüli ülésére szóló meghívót és az előterjesztéseket úgy kell a képviselők és a meghívottak részére eljuttatni, hogy azt legkésőbb az ülést megelőző második napon megkapják.
(9) Amennyiben a körülmények folytán a (8) bekezdésben meghatározott határidőnél rövidebb időn belül szükséges a Képviselő-testület rendkívüli ülésének megtartása, úgy az ülés írásbeli meghívó nélkül, szóban, telefonon vagy elektronikus levélben is összehívható a napirendi javaslat megjelölésével. Ebben az esetben az írásos előterjesztést – a rendkívüli körülmény megjelölésével - legkésőbb a rendkívüli ülés megkezdéséig kell a képviselők és a meghívottak részére eljuttatni.
(10) Kivételes esetekben a papír alapon megküldött előterjesztésekhez tartozó nagyobb terjedelmű anyagok kiküldése takarékossági megfontolások alapján, a polgármester döntése szerint mellőzhető. Ennek tényét a meghívóban vagy az előterjesztésben jelezni kell. A betekintés lehetőségét azonban ez esetben is az előterjesztések nyilvánosságára vonatkozó általános szabályok szerint, továbbá a képviselő-testületi ülés alatt az ülésteremben biztosítani kell.
(11) A jegyzőnek, valamint a jogszabály erejénél fogva tanácskozási joggal kötelezően meghívandók részére a meghívóval együtt valamennyi előterjesztést el kell juttatni, míg a könyvvizsgálónak csak az általa véleményezett vagy véleményezendő előterjesztéseket kell eljuttatni.
(12) Az esetenként tanácskozási joggal meghívottak részére csupán az őket érintő előterjesztéseket kell eljuttatni a meghívóval együtt.
(13) Az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőit az intézmény e-mail címére küldött meghívóval kell meghívni.
13. Meghívottak
14. § (1) A Képviselő-testület ülésére – a képviselőkön kívül – tanácskozási joggal azokat kell meghívni, akiknek meghívását jogszabály előírja, és akiknek meghívását a polgármester az adott napirendi pont előterjesztője véleményének kikérése mellett indokoltnak tartja.
(2) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni azoknak a községben székhellyel rendelkező vagy működő, bírósági nyilvántartásba vett, a polgármesternél hivatalosan írásban bejelentkezett önszerveződő közösségek képviselőit, amelyeknek a fő tevékenységi körét érintő jelentősebb ügyet tárgyal a Képviselő-testület.
(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a jegyzőt és az aljegyzőt,
b) az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaságoknál könyvvizsgálói feladatot végző könyvvizsgálót, a gazdasági társaság gazdálkodását érintő előterjesztés esetén,
c) az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő gazdasági társaság ügyvezetőjét,
d) az Önkormányzat irányítása alatt működő intézmény vezetőjét,
e) a Pest Megyei Kormányhivatal Monori Járási Hivatalának vezetőjét,
f) a Monorierdői Körzeti Megbízottat,
g) a Monori Tankerületi Központ igazgatóját.
15. § A képviselő-testületi ülés helyéről, időpontjáról és tervezett napirendjéről a község lakosságát a meghívónak a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján történő közzétételével rendes ülés esetén az ülés előtt legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén legkésőbb a meghívó kiküldését követő napon tájékoztatni kell.
14. Az ülések nyilvánossága
16. § (1) A Képviselő-testület ülései a - 17. §-ban megjelölt kivételekkel – nyilvánosak.
(2) A Képviselő-testület nyilvános ülésein – az erre a célra kijelölt helyen – hallgatóként bárki megjelenhet
(3) Ha a hallgatóság az ülést zavarja, figyelmeztetés után a polgármester, akadályoztatása esetén a 22. § (1) bekezdése szerinti személy a rendzavarót az ülésterem elhagyására szólítja fel.
(4) A meghívó 15. § szerinti közzétételét követően a nyilvános képviselő-testületi ülés napirendjén szereplő előterjesztések írásos anyagát az érdeklődők a www.monorierdo.hu honlapon, vagy a Polgármesteri Hivatalban ügyfélfogadási időben megtekinthetik.
15. A Képviselő-testület zárt ülése
17. § A Képviselő-testület törvényben meghatározott esetben zárt ülést tart.
Az előterjesztések
16. Az előterjesztések benyújtása és az előterjesztések tartalmi követelményei
18. § (1) Az előterjesztést fő szabályként elektronikus úton, kivételes esetekben papír alapon kell a Képviselő-testület elé terjeszteni. Az előterjesztés az előterjesztésnek a polgármesterhez történő benyújtásával történik, amennyiben nem a polgármester vagy a jegyző az előterjesztő.
(2) A rendes képviselő-testületi ülésre az előterjesztést legkésőbb az ülést megelőző tizedik napon 12.00 óráig lehet benyújtani a polgármesterhez.
(3) Az előterjesztésben szereplő döntési javaslat rendeletalkotásra vagy határozat meghozatalára irányulhat.
(4) A Képviselő-testület ülésére előterjesztést a polgármester, az alpolgármester, bármely képviselő, a Képviselő-testület bizottsága nevében annak elnöke, és a jegyző nyújthat be.
(5) Az előterjesztő jogosult előterjesztését bármikor – annak napirendi pont keretében történő tárgyalása során is – a szavazás megkezdéséig visszavonni.
(6) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket a feladata szerint hatáskörrel rendelkező bizottság véleményezi.
19. § (1) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
(1a) az előterjesztés tárgyának megjelölését,
(1b) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi döntéseket, azok végrehajtásának eredményét,
(1c) az előterjesztés tárgyának tényszerű bemutatását,
(1d) a jogszabályi hivatkozásokat,
(1e) a lefolytatott egyeztetések eredményét,
(1f) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket, valamint azok várható hatásait,
(1g) a kalkulálható költségkihatásokat,
(1h) minden olyan információt, amely a döntéshez szükséges,
(1i) a határozati javaslatot és a rendeletalkotási javaslatot,
(1j) az előterjesztés készítőjének nevét, aláírását,
(1k) határozati javaslat esetében a végrehajtásért felelős személy nevét, a végrehajtás határidejét,
(1l) az előterjesztés aláírásának dátumát,
(1m) az előterjesztő aláírását,
(1n) a jegyző törvényességi észrevételét vagy azon nyilatkozatát, hogy az előterjesztésben foglaltakkal szemben nem emel kifogást, kivéve amennyiben a jegyző az előterjesztő,
(1o) annak megjelölését, hogy a döntési javaslat elfogadásához a vonatkozó jogszabályi rendelkezés alapján milyen többség szükséges,
(1p) a nyílt vagy zárt ülésen való tárgyalásra való utalást.
(2) Rendeletalkotási javaslat esetén a döntési javaslat a rendelet megalkotására vonatkozik, a megalkotandó rendelet tervezete ez esetben az előterjesztés 1. mellékletét képezi.
(3) Az előterjesztésben javaslatot kell tenni a tárgyban korábban hozott döntések (rendeletek, határozatok) szükség szerinti hatályon kívül helyezésére, visszavonására.
(4) Az előterjesztés részei a mellékletek is, amelyek a döntést megalapozó szükséges adatokat, tényeket tartalmazzák.
(5) A polgármester a jegyző útján szakmai segítséget nyújt a képviselőknek, a bizottságoknak az általuk beterjeszteni kívánt előterjesztés e rendeletben előírtaknak megfelelő elkészítéséhez.
17. Sürgősségi indítvány
20. § (1) A sürgősségi indítvány a sürgősségi tárgyalásra irányuló, határidőn túl benyújtott napirendi javaslat.
(2) Sürgősségi indítvány minden olyan indítvány, amely az ülés meghívóján, napirendjén nem szerepel.
(3) Sürgősségi indítvánnyal rendelettervezet csak akkor tűzhető napirendre, ha a rendeletalkotási kötelezettséget jogszabály írja elő olyan határidővel, hogy a jogszabályi előírás másképp nem teljesíthető.
(4) Sürgősségi indítvány legkésőbb az ülés napját megelőző nap 10.00 óráig - kizárólag írásban, a sürgősség tényének rövid indokolásával együtt - nyújtható be a polgármesternél.
(5) Sürgősségi indítványt nyújthat be:
a) a polgármester, alpolgármesterek,
b) a képviselő,
c) a képviselő-testület bizottsága nevében annak elnöke,
d) a jegyző,
(6) Sürgősségi indítvány tárgyalásának kezdeményezése rendes és rendkívüli ülés esetén is lehetséges.
(7) A Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül határoz a sürgősségi indítvány napirendre vételéről. Több sürgősségi indítvány esetén azok napirendre vételéről a Képviselő-testület egyenként szavaz.
(8) A sürgősségi indítványt tartalmazó előterjesztést legkésőbb az ülés kezdetéig a képviselők rendelkezésére kell bocsátani.
18. Az előterjesztések bizottsági véleményezése
21. § (1) A rendes képviselő-testületi ülésre beterjesztett előterjesztéseket benyújtásuk után feladatkörükben az illetékes bizottságok véleményezik.
(2) Bizottsági vélemény hiányában az előterjesztés – az 57. § (5) bekezdésében foglalt kivétellel – rendes képviselő-testületi ülésen nem tárgyalható. A polgármester javaslatára a Képviselő-testület ügyrendi szavazással dönt arról, hogy a megfelelően előkészített előterjesztést bizottsági vélemény nélkül is napirendjére tűzi.
(3) A rendkívüli képviselő-testületi ülésen a napirendi javaslatban szereplő előterjesztések bizottsági véleményezés nélkül is napirendre vehetőek és tárgyalhatóak.
(4) Sürgősségi indítvány bizottsági véleményezés nélkül is napirendre vehető és tárgyalható.
(5) A bizottsági vélemény lehet egyetértő vagy egyet nem értő, továbbá a bizottság az előterjesztésben foglalt határozati vagy rendeletalkotási javaslathoz módosító vagy kiegészítő indítványt tehet.
(6) A bizottság véleményéről a bizottság elnöke a napirendi pont vitája során – a 27. § rendelkezései szerint – tájékoztatja a Képviselő-testületet.
A Képviselő-testület üléseinek vezetéséről, tanácskozási rendjéről
19. A képviselő-testületi ülés megnyitása
22. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén a társadalmi megbízatású alpolgármester vezeti. A polgármesteri, alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Pénzügyi, Településfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: levezető elnök) vezeti.
(2) Az ülés levezető elnöke az ülés megkezdésekor a jelenléti ív alapján megállapítja a jelenlévő képviselők számát és ennek alapján a Képviselő-testület határozatképességét.
(3) Ha az ülés meghirdetett időpontját követő 30 percen belül a határozatképességhez szükséges létszámú képviselő nem jelenik meg, akkor az ülést el kell napolni. Az ülés levezető elnöke megállapítja a jelenlévő és az igazoltan és igazolatlanul távollévő képviselők névsorát, melynek alapján a jegyző összeállítja a bejelentés nélkül távollévők jegyzékét. Ezt követően bejelenti az ülés elnapolását, és kihirdeti az elnapolt ülés új időpontját. A képviselőket az új időpontról meghívó kiküldésével értesíteni kell. Az ülés elnapolása a napirendi javaslatot nem érinti.
20. Az ülés határozatképtelensége
23. § (1) Amennyiben a Képviselő-testület az ülés közben válik határozatképtelenné, úgy a levezető elnök a határozatképtelenség megállapítását követően 15 perc szünetet rendel el. A szünet alatt a levezető elnök meggyőződik arról, hogy a határozatképtelenség okai elháríthatóak-e. A tizenöt perc szünet elteltével az ülés levezető elnöke megállapítja a határozatképességet, vagy ismételt határozatképtelenség esetén az ülést berekeszti, és egyidejűleg intézkedik az ülés ismételt összehívásáról.
(2) Az ülés (1) bekezdés szerint történő berekesztését követően a levezető elnök a képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó általános szabályok alkalmazásával az ülést ismét összehívja, és azt annál a napirendi pontnál kell folytatni, ahol berekesztették.
21. A képviselő-testületi ülés napirendjének megállapítása és a napirendi pontok tárgyalása
24. § (1) A meghívóban szereplő előterjesztés visszavonásáról, tárgyalásának elhalasztásáról, a sürgősségi indítványról az ülés levezető elnöke a napirendi javaslatról történő szavazás előtt tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(2) A képviselő-testületi ülés napirendi pontjaira az ülés levezető elnöke tesz javaslatot.
(3) A rendes ülés napirendjére kell tűzni a helyi népszavazás kezdeményezése útján benyújtott ügyet, ha az megfelel a külön önkormányzati rendeletben foglalt feltételeknek.
(4) A napirendről a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.
(5) A napirendi pontok sorrendjét főszabályként a következők szerint kell meghatározni:
a) polgármesteri tájékoztató
b) lejárt határidőjű határozatok végrehajtásáról szóló tájékoztató
c) rendeletalkotási javaslatok,
d) határozati javaslatok,
e) beszámolók,
f) egyéb tájékoztatók,
g) kérdések, bejelentések.
(6) Amennyiben valamelyik napirendi ponthoz meghívott van, abban az esetben az (5) bekezdésben foglaltaktól eltérően a meghívottat érintő előterjesztést lehetőség szerint az ülés elején kell tárgyalni.
25. § (1) A napirendi pontokat a Képviselő-testület által elfogadott sorrendben kell tárgyalni. A tárgyalási sorrend megváltoztatására bármely képviselő javaslatot tehet, a javaslatot indokolni köteles. A javaslatról a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.
(2) A polgármester polgármesteri tájékoztató keretében ismerteti az előző képviselő-testületi ülésen, zárt ülés keretében hozott, közérdekből nyilvános adatnak számító döntéseket. Szükség szerint tájékoztatást ad az előző képviselő-testületi ülés óta történt, az Önkormányzatot érintő fontosabb eseményekről. A tájékoztató felett vita nem nyitható.
(3) A polgármester havonta a lejárt határidőjű képviselő-testületi határozatok végrehajtásáról beszámolót készít a Képviselő-testület részére. A beszámoló elfogadásáról a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.
(4) A napirendi pontok megtárgyalását követően a képviselő jogosult valamely közérdekű ügyben legfeljebb 3 percben felszólalni, kérdést feltenni, bejelentést tenni, amely felszólalás és bejelentés felett vita nem nyitható.
26. § A napirendi pont tárgyalásának rendje:
a) az előterjesztő szóban összefoglalhatja a javaslat lényegét, szóbeli kiegészítést fűzhet az abban foglaltakhoz legfeljebb 5 perc időtartamban,
b) az előterjesztés véleményezésére az illetékes bizottság elnöke vagy a bizottság elnökét helyettesítő bizottsági tag ismertetheti a bizottság vagy a bizottság módosító, kiegészítő indítványát legfeljebb 5 perc időtartamban,
c) képviselői hozzászólások, kérdések,
d) a tanácskozási joggal jelenlévők hozzászólásai.
22. A napirendhez kapcsolódó felszólalás
27. § (1) A napirendi ponthoz hozzászólásra kézfelemeléssel lehet jelentkezni az ülés levezető elnökénél.
(2) A képviselőknek a napirendhez kapcsolódó felszólalásra az ülés levezető elnöke adja meg a szót, jelentkezésük sorrendjében.
(3) A képviselő egy napirendi ponthoz legfeljebb két alkalommal, első alkalommal legfeljebb 3, második alkalommal legfeljebb 2 perc időtartamban szólhat hozzá.
(4) A (3) bekezdés szerinti alkalmakba és időtartamba nem számít bele az előterjesztő szóbeli kiegészítése, valamint a bizottsági elnöknek a bizottsági véleményt, módosító vagy kiegészítő indítványt ismertető felszólalása.
(5) A vita folyamán a képviselő a javaslathoz módosító vagy kiegészítő indítványt nyújthat be. A módosító vagy kiegészítő indítvány kizárólag írásban, az ülés levezető elnökéhez nyújtható be. Az indítványt pontosan, szabatosan kell megfogalmazni, megjelölve azt is, hogy az eredeti javaslat mely részéhez kapcsolódik. A módosító vagy kiegészítő indítványt úgy kell megfogalmazni, hogy az teljes terjedelmében a módosítani, kiegészíteni kívánt szövegrész helyébe illeszthető legyen.
(6) A módosító vagy kiegészítő indítványt a vita lezárását megelőzően az ülés levezető elnöke vagy az indítvány előterjesztője felolvassa vagy szövegszerűen ismerteti.
(7) A tanácskozási joggal meghívottaknak – szólásra jelentkezésük alapján – az ülés levezető elnöke ad szót.
(8) A jegyző törvényességi észrevétel megtétele céljából soron kívül és időkorlát nélkül felszólalhat.
(9) A vita során az előterjesztő a vita eredményessége, valamint előterjesztése pontosítása érdekében válaszra és ügyrendi felszólalásra soron kívül szót kaphat, és indítványozhatja a meghívott szakértő meghallgatását.
28. § Személyes megtámadtatás esetén a képviselő a sérelmes hozzászólást követően azonnal, az ülés levezető elnökének engedélyével, legfeljebb egy percben elháríthatja az ellene irányuló, sérelmesnek vélt megjegyzést. Amennyiben az ülés levezető elnökének álláspontja szerint a személyes megtámadtatás okán hozzászólásra jelentkező képviselőnek nincs oka e címen hozzászólnia, a Képviselő-testület döntését kezdeményezi a szó megadásáról. A Képviselő-testület ez ügyben vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. A felszólalást követően viszontválasznak, valamint a sérelmesnek vélt megjegyzésről további vitának helye nincs.
23. Az ügyrendi javaslat
29. § (1) A képviselő a napirend megállapításakor, valamint a napirendi pontok tárgyalásakor a döntéshozatalt megelőzően, soron kívül, ügyrendi javaslatot tehet az ülés vezetésével, rendjével, a felszólalások korlátozásával kapcsolatban, valamint a vita lezárására és a szavazás módjára vonatkozóan.
(2) Az ügyrendi javaslat előterjesztésére az ülés levezető elnöke ad szót legfeljebb egy perc időtartamban. Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
24. A képviselő-testületi ülés vezetése
30. § (1) Az ülés levezető elnöke minden napirendi pont felett vitát nyit. A képviselők a napirendi ponthoz a vita lezárásáig nyújthatnak be módosító vagy kiegészítő indítványt.
(2) Az ülés levezető elnöke megvonhatja a szót attól a képviselőtől, valamint más felszólalótól, aki a felszólalásra megállapított időkeretét túllépi, vagy a Képviselő-testületet vagy másokat sértő kifejezést használ vagy sértő magatartást tanúsít, megvonja továbbá attól a képviselőtől, aki ügyrendi hozzászólásra kapott szót, ám hozzászólása nem ügyrendi jellegű. Az ülés levezető elnökének e döntésével szemben vitának nincs helye.
(3) Az ülés levezető elnöke az ülés időtartama alatt folyamatosan ellenőrzi a Képviselő-testület határozatképességét.
(4) A képviselő-testületi ülésen résztvevők kötelesek a tanácskozás rendjét és méltóságát tiszteletben tartani.
(5) Az ülés levezető elnöke gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról.
(6) Az ülés levezető elnöke a tanácskozás rendjének és folyamatosságának megtartása érdekében
a) a tárgytól eltérő, önmagát ismétlő vagy a képviselőhöz és a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsító felszólalót figyelmezteti, ismételt esetben megvonja tőle a szót;
b) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testületi ülés méltóságát, sértő kifejezést használ;
c) rendzavarás esetén figyelmeztetésben részesíti, ismételt figyelmeztetést követően kiutasítja a tanácsteremből a rendbontót vagy a képviselő-testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsítót;
d) amennyiben a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja;
e) indokolt esetben kezdeményezheti a képviselő-testületi ülés elnapolását, melyről a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.
(7) A (6) bekezdés c) pontja nem alkalmazható a Képviselő-testület tagjával, a jegyzővel, , valamint a könyvvizsgálóval szemben.
(8) Amennyiben a (6) bekezdés d) pontja szerint félbeszakított ülés a rendes ülésnapon harminc perc elteltével sem folytatható, az ülés levezető elnöke a képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó általános szabályok alkalmazásával az ülést ismét összehívja, és azt annál a napirendi pontnál kell folytatni, ahol az félbeszakadt.
(9) Az ülés levezető elnöke a napirendi pont előterjesztőjének, a Képviselő-testület bizottsága elnökének javaslatára vagy saját döntése alapján a módosító vagy kiegészítő indítványokról történt szavazásokat követően, a végszavazás előtt, legfeljebb 10 perc időtartamra tárgyalási szünetet rendelhet el.
(10) Az ülés levezető elnöke szót adhat a tanácskozási joggal nem rendelkező jelenlévőnek is.
(11) Az ülés levezető elnöke tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor.
25. A napirendi pont tárgyalásának felfüggesztése vagy elnapolása, a vita lezárása
31. § (1) Az ülés levezető elnöke vagy bármelyik képviselő indítványozhatja az éppen tárgyalt napirendi pont tárgyalásának felfüggesztését vagy elnapolását. A javaslattevő indítványát legfeljebb 2 percben indokolhatja.
(2) A napirendi pont tárgyalásának felfüggesztéséről vagy elnapolásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(3) Az elnapolt napirendi pontot legkésőbb a következő rendes képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.
(4) Ha a napirendi ponthoz több hozzászólás vagy ügyrendi javaslat nincs, az ülés levezető elnöke a vitát lezárja. A vita lezárását követően érdemi hozzászólásra nincs lehetőség.
(5) A vita lezárása után az előterjesztőnek lehetősége van a vitában elhangzottak összefoglalására és a felmerült kérdések megválaszolására. Ezt követően az ülés levezető elnöke elrendeli a szavazást.
A döntéshozatal szabályai és dokumentumai
26. A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezményei
32. § (1a) Amennyiben az Mötv. szerint a Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható képviselő a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségét elmulasztja, egy havi képviselői tiszteletdíjának megvonásával büntethető.
(2) A képviselői tiszteletdíj megvonásának alkalmazásáról a Képviselő-testület minősített többséggel dönt a kötelezettség elmulasztásáról történő tudomásszerzést követő képviselő-testületi ülésen.
33. § (1) A rendeletalkotási és a határozati javaslatot, valamint a módosító, kiegészítő indítványt egyértelműen kell megfogalmazni.
(2) Az ülés levezető elnöke határozza meg, hogy a benyújtott módosító és kiegészítő indítványokról milyen sorrendben történjék a szavazás. Az előterjesztő minden egyes szavazás előtt nyilatkozik arról, hogy a szavazásra feltett módosító vagy kiegészítő indítvány elfogadását támogatja-e.
(3) Szavazásra csak az az indítvány bocsátható, amelyet a képviselők előzetesen írásban megkaptak vagy amelyet az ülés levezető elnöke a vita lezárása előtt ismertetett.
(4) Az ülés levezető elnöke először a módosító és kiegészítő indítványokat, végül a módosított eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő indítványt az előterjesztő a vita lezárásáig befogadja, úgy az a döntési javaslat részévé válik, arról külön szavazni már nem lehet.
(5) Több azonos szövegű módosító indítványt csak egy esetben kell szavazásra bocsátani.
(6) Az eredeti határozati javaslat helyett benyújtott módosító indítvány elfogadása esetén az eredeti javaslatról nem kell szavazni.
(7) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
(8) A napirendi pontok tárgyalása során beszámolónak minősül az az előterjesztés, ahol a jogszabály vagy a Képviselő-testület döntése beszámolási kötelezettséget ír elő, amelyet a Képviselő-testület döntési jogkörében tárgyal, és elfogadásáról határozattal dönt.
(9) A napirendi pontok tárgyalása során tájékoztatónak minősül az olyan tájékoztatást nyújtó dokumentum, amelyet a Képviselő-testület tudomásulvételi jogkörben tárgyal, és határozathozatalt nem igényel.
27. A minősített többség
34. § (1a) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában, 55. § (1) bekezdésében, a 68. § (1) bekezdésében, a 88. § (2) bekezdésében és a 89. § (2) bekezdésében foglaltakon túl a következő ügyek eldöntéséhez:
(1b) gazdasági társaság alapítása, megszüntetése, a társasági szerződés, alapító okirat módosításával, továbbá a társaság vezető tisztségviselőinek megválasztásával, visszahívásával, valamint az Önkormányzat érdekeltségébe tartozó egyéb gazdasági társaságok működésével kapcsolatos tulajdonosi döntések,
(1c) - titkos szavazás elrendelése, a szavazatszámláló bizottság tagjainak, elnökének megválasztása,
(1d) - önkormányzati jelképek, kitüntetések, elismerő címek adományozása,
(1e) - személyes érintettséggel kapcsolatos bejelentési kötelezettség elmulasztása miatti képviselői tiszteletdíj megvonása,
(1f) - hitelfelvétel, hitel visszafizetésének ütemezése,
(1g) - a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyben a fegyelmi vizsgálat elrendelése és a fegyelmi határozat meghozatala,
(1h) - az átruházott hatáskör egyedi döntéssel történő visszavonása,
(1i) - kötvénykibocsátás, befektetés vagy más, az éves költségvetés által nem részletezett kiadás és kötelezettségvállalás,
(1j) - alapítvány létrehozása, alapítvány, közalapítvány megszüntetése,
(1k) - a mindenkori éves költségvetés kiadási főösszegének 1 %-át meghaladó forgalmi értékű ingatlan hasznosításához, elidegenítéséhez és a mindenkori éves költségvetés kiadási főösszegének 1 %-át meghaladó kötelezettségvállaláshoz,
(1l) - vagyontárgy forgalomképességének megváltoztatásával kapcsolatos döntés,
(1m) - polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedése, mérséklése, 1 évet meghaladó időtartamú részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezése, és ehhez kapcsolódóan a kamat, vagy költség címen fennálló követelés elengedése 500.000 Ft értékhatár felett,
(1n) - polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedése, mérséklése, 1 évet meghaladó időtartamú részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezése, és ehhez kapcsolódóan a kamat, vagy költség címen fennálló követelés elengedése 500.000 Ft értékhatár felett,
(1o) - elidegenítési címjegyzék elfogadása,
(1p) - forgalomképtelen önkormányzati tulajdon esetén a tulajdonosi jogok gyakorlása
(1q) - forgalomképes önkormányzati ingatlan és ingó vagyontárgy megterhelése, közalapítványba, közhasznú társaságba, gazdasági társaságba történő bevitele,
(1r) - önkormányzati vagyon ingyenes átadása, átruházása esetén,
(1s) - helyi népszavazás kiírására irányuló kérelem elutasítása, népszavazás kiírása,
(1t) - felterjesztési jog gyakorlásakor
(1u) - reorganizációs program és egyezségi javaslat elfogadásakor,
(1v) - saját halottá nyilvánítás esetén
(1w) - közpénzből nyújtott támogatás odaítélése vagy a pályázatból kizárás tárgyában,
(1x) - közterület elnevezése
(1y) - normatív határozat esetén
28. Nyílt szavazás
35. § (1) A képviselők csak személyesen szavazhatnak.
(2) Szavazást elrendelni - a határozatképességre figyelemmel- az ülésteremben tartózkodó képviselők számának megállapítását követően lehet.
(3) A Képviselő-testületi ülésen a szavazás kézfeltartással történik.
(4) Szavazni igennel vagy nemmel lehet, vagy tartózkodni lehet a szavazástól.
36. § (1) Kézfeltartással történő szavazás esetén a szavazatok összeszámolása során először a javaslat mellett, majd az ellene szavazók számát kell megállapítani, végül pedig a szavazástól tartózkodók számát. Az összes szavazat számát össze kell vetni a jelenlévő képviselők számával.
(2) Szavazás előtt az ülés levezető elnöke közli a Képviselő-testülettel, hogy a javaslat elfogadásához minősített vagy egyszerű többség szükséges. A szavazás számszerű eredményének megállapítását követően az ülés levezető elnöke kihirdeti a döntést.
(3) Téves szavazás esetén a tévedését jelző képviselő kérésére meg kell ismételni a szavazást legfeljebb egy alkalommal, feltéve, hogy téves szavazását még a szavazás eredményének megállapítását megelőzően jelzi az ülés levezető elnökének.
29. A név szerinti szavazás
37. § (1) Bármely képviselő indítványozhatja, hogy a Képviselő-testület adott ügyben név szerinti szavazással döntsön. A név szerinti szavazásra irányuló ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
(2) A név szerinti szavazás lebonyolításakor a jegyző a polgármester, a társadalmi megbízatású alpolgármester nevének felolvasását követően betűrendben egyenként felolvassa a képviselők nevét - egyúttal jelzi a távollévő, és jelenlévő, de nem szavazó képviselőket is -, miközben a képviselők jól érthető „igen” vagy „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(3) A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét – a névsorral együtt - átadja a levezető elnöknek, aki ismerteti a szavazás eredményét. Az eredményt tartalmazó jegyzéket – mely a képviselő-testületi jegyzőkönyv mellékletét képezi – a levezető elnök és a jegyző aláírásával hitelesíti.
38. § A Képviselő-testület név szerinti szavazással dönt az alábbi ügyekben:
a) hitelfelvétel,
b) a mindenkori éves költségvetés kiadási főösszegének 1 %- át meghaladó forgalmi értékű ingatlan hasznosítása, elidegenítése és a mindenkori éves költségvetés kiadási főösszegének 1 %-át meghaladó kötelezettségvállalás,
c) költségvetési és zárszámadási rendelet elfogadása,
d) a Képviselő-testület megbízásának lejárta előtti feloszlásáról szóló döntés,
e) reorganizációs program, egyezségi javaslat elfogadása.
30. A titkos szavazás
39. § (1) A titkos szavazás szavazólapon történik, amelyet az Önkormányzat bélyegzőlenyomatával kell ellátni.
(2) Érvényesen szavazni csak a szavazólapon szereplő jelöltre vagy jelöltekre, vagy döntési alternatívára lehet.
(3) Érvényesen szavazni a jelölt vagy jelöltek neve, vagy döntési alternatíva melletti körbe tollal írt két, egymást metsző vonallal lehet.
(4) Érvénytelen a szavazat, ha
a) nem hivatalos – bélyegzőlenyomat nélküli – szavazólapon adták le,
b) nem tollal töltötték ki a szavazólapot,
c) nem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy a képviselő melyik jelöltre vagy melyik döntési alternatívára szavazott,
d) a szavazó képviselő a lehetségesnél több jelölt nevét vagy több döntési alternatívát jelöl meg.
40. § (1) A titkos szavazás lebonyolításához a Képviselő-testület minősített többséggel a Képviselő-testület tagjai közül háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ, a három tagból megjelölve a bizottság elnökét.
(2) A szavazatszámláló bizottság gondoskodik a szavazólapok elkészítéséről, a szavazatok leadásához szükséges urnáról, ellenőrzi a szavazólapok épségét, átadja a képviselőknek a szavazólapokat, akik az átvételt aláírásukkal igazolják. A szavazás lezárását követően a szavazatszámláló bizottság összeszámlálja a szavazatokat, és megállapítja a titkos szavazás eredményét. A szavazatszámláló bizottság a titkos szavazás eredményéről jegyzőkönyvet vesz fel, amelynek alapján a bizottság elnöke a Képviselő-testület előtt kihirdeti a szavazás eredményét.
(3) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell
a) a szavazás helyét és időpontját,
b) a szavazás tárgyát,
c) a szavazás során történt fontosabb eseményeket,
d) a szavazás eredményét (érvényes és érvénytelen szavazatok száma, az érvényes szavazatok számszerű megoszlását jelöltenként, döntési alternatívánként).
(4) A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság elnöke és tagjai aláírásukkal hitelesítik. A jegyzőkönyvet a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
31. A Képviselő-testület döntései és azok közzététele
41. § (1) A Képviselő-testület által alkotott rendeletek jelölése: Monorierdő Község Önkormányzata Képviselő-testületének ..../.... (… …) (a rendelet sorszáma/évszám, valamint a kihirdetés dátuma a hónap és a nap megjelölésével) önkormányzati rendelete a …-ról/ről (a tárgy megjelölése).
(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 3 napra történő kifüggesztéssel történik. A határidőbe a kifüggesztés és levétel napja nem számít be.
(3) A rendeleteket kihirdetésüket követően az Önkormányzat internetes honlapján is közzé kell tenni. Az Önkormányzat fontosabb – az állampolgárok széles körét érintő – rendeleteit a Képviselő-testület egyedi határozata vagy a polgármester döntése alapján a Monorierdői Hírmondó című önkormányzati helyi lapban is közzé kell tenni.
42. § (1) A határozatok jelölése: …/… (… …) (a határozat sorszáma/évszám, valamint az ülés időpontja a hónap és a nap megjelölésével) Kt. határozat.
(2) A nyilvános képviselő-testületi határozatokat tartalmazó jegyzőkönyvi kivonat egy példánya a nyilvános képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvvel együtt a Polgármesteri Hivatalban bárki számára megtekinthető.
43. § (1) Az előterjesztések rendjéről szóló szabályok értelemszerű alkalmazása mellett a Képviselő-testület a normatív határozatot hoz
(1a) az Önkormányzat gazdasági programja,
(1b) a Polgármesteri Hivatal alapító okirata,
(1c) a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzata
(1d) az önkormányzat irányítása alatt működő intézmények alapító okirata és megszüntető okirata,
(1e) a Képviselő-testület munkaterve,
(1f) esélyegyenlőségi program,
(1g) környezetvédelmi program,
(1h) pedagógiai program,
(1i) szociális szolgáltatástervezési koncepció elfogadása ügyében.
(2) A normatív határozatok jelölése: Monorierdő Község Önkormányzata Képviselő-testületének …/…(... …) (a határozat sorszáma/évszám, valamint az ülés időpontja, a hónap, nap megjelölésével) Kt. határozata a …….(tárgy)-ról/ről.
(3) A jegyző a normatív határozatot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján hirdeti ki, az Önkormányzat internetes honlapján teljes terjedelmében közzéteszi.
32. A kérdés
44. § (1) Írásbeli válaszadás esetén a választ a soron következő rendes képviselő-testületi ülés meghívójával együtt meg kell küldeni minden képviselőnek.
(2) A kérdést írásban a polgármesternél, legkésőbb a képviselő-testületi ülés megkezdéséig kell benyújtani. Az ülés levezető elnöke az ülés elején a napirend megállapításáról szóló döntést megelőzően bejelenti a beterjesztett kérdéseket.
(3) A kérdező a kérdést – a 25. § (4) bekezdésben meghatározott rend szerint – legfeljebb 3 percben felolvassa, majd – szóbeli válasz esetén – a válaszadó válaszol legfeljebb 3 percben.
(4) Ha a kérdést feltevő képviselő az ülésen nincs jelen, a kérdést elnapoltnak kell tekinteni.
(5) Amennyiben a kérdést feltevő képviselő a választ nem fogadja el, annak elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
(6) Amennyiben a választ a Képviselő-testület sem fogadja el, az ügy kivizsgálását az arra feladatköre alapján illetékes bizottságnak adja ki.
(7) A bizottság a vizsgálat befejezését követően annak eredményéről, megállapításairól a Képviselő-testületet előterjesztés benyújtásával tájékoztatja, a vizsgálat befejezését követő első rendes képviselő-testületi ülésen, amely előterjesztésben intézkedési javaslatot tesz.
33. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve
45. § (1) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel és írásos (nem szó szerinti) jegyzőkönyv készül.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében felsoroltakon kívül tartalmazza:
a) az ülés alakuló, rendes vagy rendkívüli, nyílt vagy zárt jellegét,
b) az ülés megnyitásának és bezárásának idejét,
c) az igazoltan vagy igazolatlanul távollévő képviselők névsorát,
d) a polgármesteri tájékoztató tartalmát,
e) bármely képviselő kérésére saját hozzászólásának szó szerinti szövegét,
f) a benyújtott módosító kiegészítő indítványokat,
g) a döntéshozatal módját (névszerinti szavazás, titkos szavazás)
h) az ülés levezető elnökének esetleges intézkedéseit,
i) a képviselő-testületi ülésen történt fontosabb eseményeket,
j) a kérdést, valamint az arra adott választ,
k) a napirend utáni felszólalás és bejelentés tartalmát,
l) a határozatképtelenség miatt berekesztett ülés berekesztésének időpontját és az akkor jelenlévő képviselők névsorát.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell a meghívót, a jelenléti ívet, az egyes napirendi pontokhoz készült írásos előterjesztéseket, az írásban benyújtott módosító és kiegészítő indítványokkal együtt, valamint a kérdést. Ha a szavazás név szerint vagy titkos szavazás útján történik, akkor az erről készült okiratok is a jegyzőkönyv mellékletét képezik. A jegyzőkönyv mellékletét képezik továbbá az ülésen megalkotott, és kihirdetési záradékkal ellátott rendeletek.
A lakossággal való kapcsolattartás formái
34. A közmeghallgatás
46. § (1) A közmeghallgatás összehívására, levezetésére és az azon történő részvételre a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok irányadóak.
(2) A választópolgárok közérdekű kérdéseiket, javaslataikat a közmeghallgatást öt nappal megelőzően írásban is eljuttathatják a polgármesterhez. Erről az érintetteket a közmeghallgatás helyéről és idejéről szóló tájékoztatással egyidejűleg – annak keretében – értesíteni kell.
(3) A közmeghallgatás napirendje:
a) polgármesteri beszámoló a községet érintő eseményekről,
b) válaszadás az előzetesen írásban benyújtott kérdésekre,
c) a résztvevők közérdekű kérdései, javaslatai,
d) válaszadás a helyben feltett kérdésekre,
e) polgármesteri zárszó.
(4) A kérdésekre a polgármester, vagy a polgármester döntése alapján az alpolgármester vagy az illetékes bizottság elnöke ad választ.
(5) A lakosság tájékoztatása céljából a közmeghallgatás helyét, időpontját és témáit legalább 15 nappal korábban az Önkormányzat internetes honlapján, valamint a Polgármesteri Hivatalban történő kifüggesztéssel közzé kell tenni.
(6) A lakosság tájékoztatása céljából a közmeghallgatás helyét, időpontját és témáit lehetőség szerint – amennyiben a lap a közmeghallgatást megelőző 10. napig kézbesítésre kerül - a Monorierdői Hírmondó című önkormányzati helyi lapban is közzé kell tenni.
(7) A Képviselő-testület határozatképtelensége esetén lakossági fórumot lehet tartani külön döntés nélkül.
35. A lakossági fórum
47. § (1) A Képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre, a fontosabb döntések előkészítése során a véleménynyilvánításra, a közvetlen tájékoztatásra, közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.
(2) A Képviselő-testület határozatával közérdekű kérdésben a település egészére vagy jelentős részére kiható döntés előkészítéséről történő tájékoztatás, valamint az érintett polgárok véleményének megismerése céljából lakossági fórumot hívhat össze.
(3) Településrendezési eszközök megalkotásával, elfogadásával, módosításával összefüggésben a polgármester is jogosult lakossági fórumot összehívni.
(4) A lakossági fórum meghirdetésére a közmeghallgatás meghirdetésének szabályai irányadóak. A lakossági fórum tárgyát pontosan, közérthetően kell megfogalmazni.
36. A lakossági önszerveződő közösségekkel való kapcsolattartás
48. § (1) A Képviselő-testület – a költségvetésben meghatározott összeg erejéig – anyagilag is támogatja a lakossági önszerveződő közösségek tevékenységét, valamint az ilyen közösségekkel együttműködik.
(2) Az együttműködés formái:
a) a képviselő-testületi ülésre való meghívás,
b) együttműködési megállapodás alapján az önszerveződő közösségek rendezvényein való részvétel,
c) képviselői fogadóóra.
A képviselő
37. A képviselők jogállása, jogai és kötelezettségei
49. § (1) A képviselő jogállását az Alaptörvény és az Mötv. vonatkozó rendelkezései határozzák meg.
(2) A képviselő részt vehet a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében.
50. § A képviselők joga egyénileg vagy képviselőtársaival közösen képviselői fórumot szervezzen.
51. § A képviselő kötelessége különösen:
a) közéleti szerepéhez és esküjéhez méltó magatartást tanúsítani;
b) a Képviselő-testület, bizottsági tag képviselő esetén a bizottság ülésén megjelenni és a munkában érdemben részt venni,
c) akadályoztatása esetén távolmaradását a polgármesternek, bizottsági ülés esetén a bizottság elnökének előre bejelenteni a külön önkormányzati rendeletben meghatározottak szerint.
38. A képviselők juttatásai
52. § (1) A képviselők, a bizottsági elnökök és a bizottsági tagok tiszteletdíját, természetbeni juttatásait külön önkormányzati rendelet határozza meg.
(2) A képviselő-testületi ülésről vagy azon bizottsági ülésről, amelynek a képviselő tagja, igazolatlan távolmaradás az egy havi képviselői tiszteletdíj 25%-ának megvonásával jár.
(3) Két képviselő-testületi ülésről igazolatlan távolmaradás a képviselői tiszteletdíj 25%-ának megvonásával jár 12 hónapon keresztül.
(4) Nem képviselő bizottsági tag bizottsági ülésről igazolatlan távolmaradása egy havi tiszteletdíj 25%-ának megvonásával jár.
(5) Nem képviselő bizottsági tag két bizottsági ülésről igazolatlan távolmaradása a tiszteletdíj 25%-ának 12 hónapon keresztüli megvonásával jár.
(6) Igazolt távolmaradásnak minősül:
a) az utazás megkezdése előtt legalább 3 naptári nappal előbb bejelentett külföldi tartózkodás, vagy belföldi üdülés, kiküldetés, továbbképzés,
b) amennyiben az érintett telefonon jelzi megbetegedését vagy távolmaradásának egyéb okát a bizottsági vagy a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 3 órával.
(7) Az előre látható távolmaradást a polgármesternél - akadályoztatása esetén az őt helyettesítő alpolgármesternél -, bizottsági ülés esetén a bizottság elnökénél kell bejelenteni.
(8) A távolmaradó képviselők, nem képviselő bizottsági tagok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
A Képviselő-testület bizottságai
39. A bizottságok létrehozása, feladatai
53. § (1) A Képviselő-testület feladatainak hatékonyabb és eredményesebb ellátása, és munkájának segítése érdekében bizottságokat hoz létre.
(2) A Képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, ellenőrzési feladatokat ellátó egymással egyenrangú viszonyban álló, választott képviselő-testületi szervek.
(3) Az ideiglenes bizottság a létrehozásakor meghatározott idő elteltével, a feladat teljesítésével megszűnik. Az ideiglenes bizottság által elvégzett feladat a bizottsági jelentés Képviselő-testület általi elfogadásával tekintendő teljesítettnek. Az ideiglenes bizottság működésére, az állandó bizottságra vonatkozó előírásokat kell megfelelően alkalmazni. Az ideiglenes bizottság elnökének és tagjainak a bizottsági tagságért külön javadalmazást nem lehet megállapítani.
54. § (1) A képviselő egyidejűleg több bizottságnak lehet tagja.
(2) A bizottság elnöke a bizottság képviseletében külön felhatalmazás nélkül eljárhat, kivéve, ha a bizottság másként dönt.
55. § (1) A Képviselő-testület a következő bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi, Településfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság
b) Humán Bizottság
(2) Az egyes bizottságok tagjainak létszáma nem haladhatja meg a 5 (öt) főt.
(3) A bizottságok működésük részletes szabályait a jogszabályok irányadó keretei között ügyrendjükben maguk határozzák meg.
56. § Valamennyi állandó bizottság feladata:
a) feladatkörében előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását,
b) megtárgyalja a költségvetési rendelet és a zárszámadási rendelet tervezetét, figyelemmel kíséri a költségvetés végrehajtását,
c) megtárgyalja és véleményezi a feladatkörébe tartozó képviselő-testületi előterjesztéseket,
d) előkészíti a Képviselő-testület munkatervében meghatározott, a bizottság feladatkörébe tartozó előterjesztéseket,
e) közreműködik a bizottság feladatkörébe tartozó előterjesztések előkészítésében,
f) feladatkörében ellenőrzi a Polgármesteri Hivatalnak a képviselő-testületi döntések előkészítésére, végrehajtására irányuló munkáját.
40. A bizottságok működése
57. § (1) A bizottságok rendes üléseiket havonta egy alkalommal, a Képviselő-testület rendes ülésének hetében tartják. Az ülést az elnök, az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ügyrendjében meghatározott bizottsági tag hívja össze úgy, hogy az érdekeltek a meghívót és az előterjesztéseket legkésőbb az ülést megelőző harmadik napon megkapják. A bizottságok helyi és nem helyi önkormányzati képviselő tagjai részére a meghívó kézbesítése az általuk megadott elektronikus címre történik.
(2) A bizottsági ülés időpontjáról, napirendjéről a polgármestert, az alpolgármestereket, a képviselőket, valamint a jegyzőt legalább három nappal korábban értesíteni kell. A bizottsági ülésről és napirendjéről a nem bizottsági tag képviselőket a meghívó megküldésével kell tájékoztatni.
(3) A bizottság ülését – az (1)–(2) bekezdésekben foglaltak rendelkezések megtartása mellett – haladéktalanul össze kell hívni a legkorábbi olyan időpontra, amelyen a bizottság határozatképessége biztosítható, ha a bizottság összehívását a Képviselő-testület, valamelyik másik bizottság, a polgármester vagy a bizottság legalább 2 tagja írásban indítványozza.
(4) Szükség esetén rendkívüli bizottsági ülés tartható, mely esetben az (1)–(3) bekezdésektől eltérően a bizottság legkésőbb 24 órával a bizottsági ülést megelőzően írásbeli meghívó nélkül, telefonon is összehívható a napirendi javaslat megjelölésével.
(5) Amennyiben az (1) bekezdés szerint összehívott bizottsági ülést határozatképtelenség miatt nem lehet megtartani, úgy a bizottsági ülés meghívójában megtárgyalásra javasolt képviselő-testületi előterjesztések a Képviselő-testület következő ülésén bizottsági vélemény hiányában is tárgyalhatóak.
(6) A bizottságok elnökei megállapodhatnak valamely ügy együttes ülés keretében történő megtárgyalásáról. A bizottságoknak együttes ülést kell tartani a Képviselő-testület döntése alapján vagy a polgármester felkérésére. Az együttes ülésen a bizottságok határozataikat külön-külön hozzák meg.
(7) Az együttes bizottsági ülés megkezdésekor a bizottságok külön-külön döntenek az ülést levezető elnök személyéről.
58. § (1) Bizottságok között keletkezett feladat- és hatásköri összeütközés esetén a feladat- és hatáskörrel rendelkező bizottság kijelöléséről a Képviselő-testület a legközelebbi rendes ülésén dönt.
(2) A bizottság ülését az elnök, az elnök akadályoztatása esetén a bizottság ügyrendjében meghatározott bizottsági tag vezeti. Az elnököt akadályoztatása, tartós távolléte vagy összeférhetetlenség esetén a bizottság ügyrendjében meghatározott személy helyettesíti.
59. § (1) A bizottsági ülésről készült jegyzőkönyv – a testületi ülés jegyzőkönyvével szemben támasztott követelményeken kívül - tartalmazza a bizottság ülésén megfogalmazott kisebbségi véleményt a bizottsági tag kérésére, amelyet a képviselő-testületi ülésen ismertetni kell.
(2) A bizottsági határozat jelölése: a határozat sorszáma /évszám (hónap, nap) valamint a bizottság rövidített megnevezése.
60. § A Képviselő-testület a képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok vagyonnyilatkozatainak nyilvántartására, összeférhetetlenségének és méltatlanságának vizsgálatára a Humán Bizottságot jelöli ki.
61. § A bizottságok minden év május 31. napjáig írásban beszámolnak a Képviselő-testület előtt a bizottság munkájáról, az átruházott hatáskörben hozott döntéseikről.
62. § A bizottságok nem helyi önkormányzati képviselő tagjai az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény (a továbbiakban: Vnyt.) 3. § (3) bekezdés e) pontja alapján a Vnyt. rendelkezéseinek megfelelő vagyonnyilatkozatot kötelesek tenni.
Monorierdő Község Önkormányzatának tisztségviselői
41. A polgármester
63. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A Képviselő-testület az alakuló ülés kivételével a polgármester jutalmát, valamint illetményét a Pénzügyi, Településfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság előterjesztése alapján állapítja meg.
(3) A polgármester negyedévente (az áprilisi, a szeptemberi, a novemberi és a januári képviselő-testületi üléseken) köteles beszámolni a Képviselő-testületet részére az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.
42. Az alpolgármester
64. § A Képviselő-testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
43. A jegyző, aljegyző
65. § (1) A jegyző és az aljegyző közötti munkamegosztást a jegyző határozza meg.
(2) A jegyző és az aljegyző egyidejű távolléte vagy akadályoztatása – ideértve a tisztség betöltetlenségét is – esetén a jegyzőt legfeljebb hat hónap időtartamban a polgármester döntése szerint a Polgármesteri Hivatal igazgatásszervezői vagy állam- és jogtudományi doktori képesítéssel vagy okleveles közigazgatási menedzser szakképesítéssel rendelkező köztisztviselője helyettesíti.
(3) A jegyző a jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét
a) az előterjesztésen írásban, vagy
b) a Képviselő-testület és a bizottságok ülésén szóban, vagy
c) a Képviselő-testület és a bizottságok ülését követő 5 napon belül írásban
teszi meg.
(4) A jegyző minden év május 31. napjáig a Képviselő-testület előtt beszámol a Polgármesteri Hivatal előző évi munkájáról.
44. A polgármesteri hivatal
66. § (1) A Képviselő-testület hivatalának megnevezése: Monorierdői Polgármesteri Hivatal.
(2) A Képviselő-testület hivatalának székhelye: 2213 Monorierdő, Szabadság utca 50/A.
Az Önkormányzat gazdasági alapjai
45. Az önkormányzat költségvetése, vagyona
67. § (1) Képviselő-testület külön törvény szerint, évente határozza meg költségvetését.
(2) A költségvetést az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény rendelkezései alapján kell összeállítani.
(3) A költségvetési rendelettervezetet valamennyi állandó bizottság tárgyalja.
68. § Az Önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
69. § Az Önkormányzat kormányzati funkcióit a 6. melléklet tartalmazza.
46. Ellenőrzés
70. § Az Mötv. 57. § (2) bekezdése alapján kötelezően létrehozott pénzügyi bizottság ellenőrző tevékenysége kiterjed az Önkormányzat, intézményei és gazdasági társasága teljes gazdálkodására. A feladatokat a Pénzügyi, Településfejlesztési és Közbiztonsági Bizottság látja el.
Záró rendelkezések
71. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Monorierdő Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2013. (III. 4.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról