Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő testületének 12/2019 (X.22.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2024. 04. 01

Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő testületének 12/2019 (X.22.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és működési szabályzatról

2024.04.01.

Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában, 32. cikk (2) bekezdésében biztosított jogalkotó hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében és 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján szervezeti és működési szabályzata megalkotására a következőket rendeli el:

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Domaszék Nagyközségi Önkormányzat

(2) Az önkormányzat működési területe: Domaszék nagyközség közigazgatási területe

(3) Az önkormányzat székhelye: 6781 Domaszék, Köztársaság tér 1.

(4) Az önkormányzat – külön rendeletben meghatározottak szerint – jelképekkel (címer, zászló, pecsét) rendelkezik, valamint kitüntetéseket és elismerő címeket adományoz.

(5) Az önkormányzat havonta megjelenő hivatalos lapja a Domaszéki Hírmondó, hivatalos honlapja a www.domaszek.hu.

(6) A település történetét és főbb adatait az 1. számú függelék tartalmazza.

A Képviselő-testület feladatai és hatásköre

2. § (1) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.

(2) Az önkormányzati feladatokat a Képviselő-testület és szervei:

- a polgármester
- a képviselő-testület bizottságai
- a jegyző
- a képviselő-testület hivatala – Domaszéki Polgármesteri Hivatal elnevezéssel -
látja el.
(3) A szociális ellátások megállapítására vonatkozó hatáskörét a Képviselő-testület a következők szerint ruházza át:
a) A polgármester hatásköre a
- települési támogatás krízis segély formájában történő,
- települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában történő megállapítása.
b) A Humán Bizottság hatásköre
- az előző pontban foglaltak kivételével a települési támogatás,
- a hulladékszállítási díjkedvezmény megállapítása.
c) A jegyző hatásköre a közgyógyellátás méltányossági alapon történő megállapítása.

A Képviselő-testület szervezete, működése

Az együttes képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályok

3. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 9 fő. A testület 8 fő képviselőből és 1 fő polgármesterből áll. A Képviselő-testület névsora a 2. számú függelékben olvasható.

(2) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 10 ülést tart.

(3) A Képviselő-testületi ülés időpontját és napirendjét - kitűzését követően haladéktalanul - közzé kell tenni a Domaszéki Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján. A közzététel még történhet:

- hivatalos lap útján
- település honlapján
- helyi televízió csatornán.

A Képviselő-testület munkaterve

4. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján működik.

(2) A munkaterv összeállításánál figyelembe kell venni a Képviselő-testület tagjainak, társadalmi szervezeteknek, önkormányzati intézmények vezetőinek, valamint a lakosság véleményét.

(3) A munkatervre vonatkozó javaslatok előterjesztésére vonatkozó felhívást a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára, a munkatervet tárgyaló Képviselő-testületi ülést legalább 15 nappal megelőzően ki kell függeszteni, valamint az ülésen tanácskozási joggal rendelkezők részére írásban is meg kell küldeni.

(4) A munkatervben kerül meghatározásra:

a) az ülés tervezett időpontja

b) az ülés napirendje

c) az ülés napirendjének előadói

d) azok a napirendek, amelyek bizottságnak előzetesen meg kell tárgyalnia.

e) egyéb szervezési feladatok (fórum, falugyűlés stb.)

A Képviselő-testület működése

5. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, gondoskodik az ülés rendjének fenntartásáról.

(2) A polgármester akadályoztatása esetén az (1) bekezdésben meghatározott feladatait az alpolgármester látja el.

(3)1 A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása, a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök veszi át az ülés összehívásával és vezetésével kapcsolatos teendőket. Ha a korelnök sincs jelen az ülésen, de az ülés egyébként határozatképes, az ülést a legidősebb jelenlevő képviselő vezeti.

(4) A Képviselő-testület ülését legkésőbb az ülést megelőző ötödik napon, írásbeli meghívóval vagy elektronikus úton megküldött meghívóval kell összehívni. A tervezett Képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés időpontját, helyét, napirendjét, a tanácskozási joggal meghívottak körét. Sürgős esetben a Képviselő-testület rendkívüli ülését ettől eltérő módon, így különösen távbeszélőn keresztül is össze lehet hívni. A meghívóhoz mellékelni kell a megfelelő időben benyújtott írásbeli előterjesztéseket. Írásbeli előterjesztést kell készíteni a következő esetekben:

a) önkormányzati rendeletalkotás

b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése

c) helyi népszavazás kiírása.

(5) A Képviselő-testület ülése nyilvános. A Képviselő-testület ülésein – tevékenységi körükben - tanácskozási joggal rész vehetnek a domaszéki székhelyű önszerveződő közösségek képviselői. A Képviselő-testület nyílt ülésén bárki részt vehet és a polgármester szót adhat, ha kérését elutasítja, akkor a képviselő-testület dönt alakszerű határozat nélkül. A nyílt ülésen jelen levők a Képviselő-testület munkáját nem zavarhatják.

(6) A Képviselő-testület nyílt üléséről bárki készíthet video-, hang- vagy fényképfelvételeket. A zárt ülésről – a jegyzőkönyvi hangfelvételen kívül- semmilyen felvétel nem készíthető.

(7) A Képviselő-testület zárt ülést tart, illetve tarthat az Mötv. 46. §-ban meghatározott esetekben.

(8) Az ülés megnyitásakor a polgármester számszerűen megállapítja a határozatképességet, javaslatot tesz az ülés napirendjére, melyről a testület határoz. Az ülés határozatképtelensége esetén az ülés tervezett napirendjét a következő rendes Képviselő-testületi ülés elé kell terjeszteni.

(9) A polgármester a polgármesteri jelentés keretében tájékoztatást ad az ülést megelőző fontosabb intézkedésekről, az ülés időpontjáig végrehajtandó határozatokról, a jegyző közreműködésével tájékoztatást ad az időközben megjelent fontosabb jogszabályokról.

(10) A napirend tárgyalása kapcsán:

a) az írásbeli előterjesztést – a kérdések, vélemények, valamint a vita előtt – a napirendi pont előadója szóban kiegészítheti,

b) a napirendi ponttal, előterjesztéssel kapcsolatosan a képviselő-testület tagjai, valamint az ülésen tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel melyre az előadó válaszol, majd lefolytatják a vitát,

c) a vita lezárása után az előadó – szükség esetén – válaszol a hozzászólásokra,

d) a polgármester összefoglalja az elhangzott javaslatokat, és javaslatot tesz a határozatra.

(11) A tanácskozási joggal rendelkező résztvevők hozzászólási szándékukat a polgármesternek jelzik. A polgármester a szót jelentkezési sorrendben adja meg.

(12) A polgármester a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

- figyelmeztetheti azt hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,
- rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
- kivételesen megvonhatja a szót, ha a felszólaló az ülés méltóságához nem illő módon szólal fel, az ülés rendjét megzavarja, vagy a napirend tárgyalását szándékosan és számottevően hátráltatja.
(13) A nyílt ülésen jelen levő, tanácskozási joggal nem rendelkező választópolgár – személyes érintettségére hivatkozva – a napirenden szereplő téma tárgyalása során is jelentkezhet felszólalásra. Ilyen esetben a szó megadásáról a polgármester dönt.
(14) A polgármester a napirendi pontokban, illetve az előterjesztésekben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A szavazás sorrendjét a polgármester határozza meg úgy, hogy először az előterjesztéshez érkezett módosító indítványokat, majd a javaslat egészét – az elfogadott módosító indítványokkal együtt – kell szavazásra bocsátani.
(15) Egymást kizáró javaslatok esetén, ha a szavazási eljárás során az egyik javaslat megkapja az elfogadásához szükséges többséget, a további javaslatokat nem kell szavazásra bocsátani.
(16) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. Titkos szavazást tarthat a (7) bekezdésben meghatározott ügyekben.
(17) A Képviselő-testületi tag igenlő, tartózkodó vagy ellenszavazattal vesz részt a szavazásban.
(18) A Képviselő-testület – a polgármester vagy bármely képviselő indítványára – elrendelheti a névszerinti szavazást is. A névszerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző ABC – rendben felolvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”-nel, „tartózkodóm”-mal, vagy „nem”-mel szavazhatnak.
(19) Amennyiben az érintett képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, úgy a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt a kizárásról. Ha a döntéshozatalt követően válik ismertté a képviselő érintettsége, úgy a döntést hatálytalannak kell tekinteni.
(20) A szavazás előtt és után a jegyzőnek kérésére szót kell adni, amennyiben törvényességet érintően kíván észrevételt tenni.

6. § (1) A Képviselő-testület napirendjére felvenni javasolt előterjesztéseket írásban legkésőbb az ülést megelőzően, az ülés kezdete előtt a polgármesterhez kell benyújtani. Az előterjesztésnek tartalmaznia kell legalább a meghozandó döntés rövid indoklását, valamint a javasolt döntés jellegét. A testületi ülésen ad-hoc módon a képviselő-testület számára előterjesztést a polgármester tudta nélkül kiosztani nem lehet.

(2) Kivételesen, sürgős esetben legkésőbb az ülés bezárásáig szóban vagy írásban is javasolható döntés meghozatala (sürgősségi indítvány). Ezen bekezdés alkalmazásában sürgős esetnek kell tekinteni, ha az azonnali döntés elmaradása

a) az önkormányzatnak vagy más személynek anyagi veszteséget okozhat,

b) jogszabállyal ellentétes állapotot eredményez, vagy

c) bárki életét, testi épségét, egészségét veszélyezteti.

(3) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülés bezárásáig terjeszthető elő. Az írásban benyújtott sürgősségi indítványnak a sokszorosításáról és a képviselők részére történő kiosztásáról a polgármester gondoskodik.

(4) Sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult:

- a polgármester,
- a jegyző,
- bármelyik bizottság,
- a képviselő.
(5) A Képviselő-testület ülésén a polgármester ismerteti az írásban benyújtott sürgősségi indítványt és szükség esetén alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid, szóbeli indoklására. Ha a polgármester vagy valamely települési képviselő ellenzi az indítvány azonnali megtárgyalását, a Képviselő-testület a napirendre tűzésről vita nélkül, szavazással dönt. A sürgősség elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint felének szavazata szükséges.
(6) Ha a Képviselő-testület a sürgősséget elismeri, az indítvány megtárgyalását a napirendre felveszi.
(7) Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, a polgármester a következő ülés elé terjeszti az indítványt.

7. § (1) A Képviselő-testület a határozatait általában egyszerű szótöbbséggel hozza. A testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévők több mint felének igen szavazata szükséges.

(2) A Képviselő-testület minősített többséggel dönt a jogszabályban meghatározott esetekben. Minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges.

(3) A Képviselő-testület különösen a következő ügyekben dönt minősített többséggel:

- szervezetének kialakítása és működésének meghatározása
- kinevezés
- megbízás
- kitüntetések, elismerő címek meghatározása, adományozása
- helyi népszavazás kiírása
- az önkormányzat gazdasági programjának elfogadása
- költségvetés elfogadása, teljesítéséről szóló beszámolók elfogadása
- költségvetést érintő pénzügyi döntések meghozatalához
- helyi adó megállapítása
- településrendezési terv jóváhagyása
- hitelfelvétel
- kötvénykibocsátás
- alapítvány létrehozása
- önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz való csatlakozás
- érdekképviseleti szervhez való csatlakozás
- megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről
- nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás
- intézmény alapítása
- közterület elnevezése
- emlékmű-állítás
- eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál
- bírósági népi ülnökök személyére javaslattétel
- véleménynyilvánítás olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő.
- hatáskör átruházás
- zárt ülés elrendelése
- települési képviselő döntéshozatalból történő kizárása személyes érintettség miatt.
(4) A képviselő-testület - magasabb szintű jogszabályban meghatározottakon túl - titkos szavazást nem tart.

8. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására Önkormányzati rendeletet alkot.

A Képviselő-testület rendeleteinek számozása:
Domaszék Nagyközségi Önkormányzat
Képviselő-testületének
rendelet száma/év (hónap / nap) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület rendeleteit évenként 1-től kezdődően folyamatosan számozza.
(2) Az önkormányzati rendeletet a Domaszéki Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján a jegyző hirdeti ki.
(3) A rendelet alkotására vonatkozó kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A polgármester a rendelet tárgya szerint illetékes képviselő-testületi bizottságok és a polgármesteri hivatal bevonásával a javaslatot a Képviselő-testület elé terjeszti.
(4) A rendeletalkotást kezdeményezheti:
- a polgármester
- a települési képviselő
- a képviselő-testület bizottsága
- a jegyző
- a helyi civil szervezet képviselője
(5) A hatályos önkormányzati rendeleteket a választási ciklusban folyamatosan a Képviselő-testület elé kell terjeszteni felülvizsgálatuk érdekében.
(6) A hatályos önkormányzati rendeleteket a 3. számú függelék tartalmazza.
(7) A Képviselő-testület a feladat- és hatáskörébe utalt kérdésekben határozatot hoz. A Képviselő-testület határozatainak jelzése:
Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének
sorszám / év (hónap / nap) Kt. sz. határozata.
Rövid megjelölése:
sorszám / év (hónap / nap) Kt. h.
(8) A normatív határozatok közzétételére e §-nak a rendeletek közzétételére vonatkozó rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.

9. § (1) Képviselő-testület üléseiről hangfelvétel készül, mely nem selejtezhető.

(2) A Képviselő-testület üléséről, a tanácskozás lényegéről és a hozott döntésekről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvben csak a felszólaló kifejezett kérésére kell a felszólalást szó szerint rögzíteni. A képviselő kérésére az ülésen elhangzott felszólalása írásban benyújtott szövegét a jegyzőkönyvhöz kell csatolni. A jegyzőkönyv elkészítéséért a jegyző a felelős.

(3) A jegyzőkönyv egy példányához mellékelni kell a meghívót, a jelenléti ívet, a napirendi pontok anyagát, a képviselő (2) bekezdés szerinti felszólalását, valamint az előterjesztések egy-egy példányát.

(4) A jegyzőkönyv a Nemzeti Jogszabálytárban rögzítésre kerül.

(5) Zárt ülés anyagán kívül a Képviselő-testület üléseinek előterjesztéseibe, jegyzőkönyvébe bárki betekinthet. Ez a betekintés csak akkor tagadható meg, ha az előterjesztés, a jegyzőkönyv állami vagy szolgálati titkot, illetve jogszabályi rendelkezés folytán védendő személyes adatot tartalmaz. A személyes adatokba bárki betekinthet, ha az érintett személy beleegyezését adja. A jegyzőkönyvet a jegyzőnél lehet megtekinteni, a polgármesteri hivatal nyitvatartási idejében.

10. § A Képviselő-testület közmeghallgatással egybekötött falugyűlést tart évente legalább egy alkalommal, ahol a polgármester tájékoztatja a résztvevőket az önkormányzatot érintő feladatokról, a költségvetés alakulásáról. A felmerülő közérdekű kérdésekre, javaslatokra a Képviselő-testület tagjai válaszolnak, bevonják a lakosságot a döntés-előkészítő munkába.

Interpellációs jog

11. § (1) A képviselők a polgármestertől, a jegyzőtől, a bizottságok elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhetnek. A felvilágosítás kérhető interpelláció vagy kérdés formájában.

(2) Az interpellációt írásban, legkésőbb az ülés megkezdéséig lehet benyújtani.

(3) Az ülésen érdemi választ kell adni az interpellációra, ha azt az ülés előtt legalább 3 nappal írásban benyújtották. Az érdemi választ a polgármesteri hivatal nevében a jegyző adja meg.

(4) Ha a válaszadás azonnal nem lehetséges, az interpellációra 15 napon belül írásban kell válaszolni, s az írásbeli tájékoztatást a legközelebbi ülésen ismertetni kell.

(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik. Amennyiben az interpelláló képviselő a választ nem fogadja el, a Képviselő-testület határoz a válasz elfogadásáról. Ha a Képviselő-testület a választ nem fogadja el, az interpellációval érintett ügyet a hatáskörrel rendelkező bizottság megvizsgálja, s a vizsgálat eredményéről a Képviselő-testületet következő ülésén tájékoztatja.

(6) A kérdést írásban, vagy a Képviselő-testület ülésén szóban lehet előterjeszteni. A kérdezett az ülésen szóban azonnal, vagy ha ez nem lehetséges, legkésőbb 15 napon belül írásban köteles válaszolni. A Képviselő-testület ülésén elhangzott kérdésre adott írásbeli választ a következő ülésen ismertetni kell.

A települési képviselő

12. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választói érdekeit.

(2) A képviselő a Képviselő-testület munkájában köteles részt venni, a testület üléséről való távolmaradását hitelt érdemlően igazolnia kell.

(3) A képviselőt munkájáért tiszteletdíj illeti meg, melynek mértékéről külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

(4) A képviselő jogai különösen:

- megbízás alapján képviselheti a testületet,
- megválasztható az önkormányzat bármely bizottságába, tisztségébe,
- kezdeményezheti rendelet, határozat megalkotását,
- tájékoztatást kérhet a polgármesteri hivatal munkájáról a jegyzőtől,
- a képviselő-testület elé terjeszthet megvizsgálás végett közérdekű kérdést, javaslatot, a témában kezdeményezheti a hivatal intézkedését,
- a képviselő-testületi ülésen a polgármestertől, jegyzőtől, bizottsági elnöktől felvilágosítást kérhet önkormányzati ügyekben,
- tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottság ülésén. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt meg kell hívni.
(5) A képviselő – a lakossággal való közvetlen és rendszeres kapcsolat tartása végett – fogadóórát tarthat. A fogadóórához szükséges helyiséget – előre egyeztetett időpontban – a polgármester biztosítja. A Polgármesteri Hivatal munkarendjén kívüli időpontban a Polgármesteri Hivatalban nem igényelhető helyiség. Az önkormányzat más intézményében a képviselő megkeresésére az intézményvezető dönt a helyiség biztosításáról.
(6) A képviselő tevékenysége során együttműködik a lakosság önszerveződő csoportjaival.
(7) A képviselőt a polgármester, a jegyző, az intézmények vezetői kötelesek fogadni és önkormányzati ügyben a szükséges tájékoztatást megadni.
(8) Önkormányzati ügyekben keletkezett iratokba, így különösen a Képviselő-testület és a bizottságok jegyzőkönyveibe, az önkormányzat által kötött szerződésekbe a képviselők betekinthetnek, azokról térítésmentesen másolatot kérhetnek.

A Képviselő-testület bizottságai

13. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

- Ügyrendi Bizottság
- Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
- Humán Bizottság
- Településfejlesztési és -üzemeltetési Bizottság
(2) A képviselő több bizottság tagjává is megválasztható.
(3) A bizottság nem képviselő tagjává választható különösen az a közmegbecsülésnek örvendő domaszéki választópolgár, aki a bizottság feladatköre szerinti területen végzi tevékenységét, vagy ilyen szolgáltatást nyújtó, illetve tevékenységet végző jelentősebb szervezet tagja, képviselője.
(4) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére a Képviselő-testület tagjai, az érintett bizottság, valamint a Domaszéken működő társadalmi szervezetek tehetnek javaslatot. A társadalmi szervezetek javaslatukat – rövid indoklással – a bizottsági tag személyét tárgyaló Képviselő-testületi ülés megkezdéséig nyújthatják be a polgármesterhez.
(5) A Képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében eseti bizottságot hozhat létre.
(6) A bizottság előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, szervezi, ellenőrzi a döntések végrehajtását, ellátja a Képviselő-testület által átruházott hatásköröket.
(7) A bizottsági döntést sérelmező, a döntés ellen a Képviselő-testülethez fordulhat.
(8) A Képviselő-testület által tárgyalt előterjesztések közül – a sürgősségi indítvány kivételével – a polgármester döntése alapján az általa kijelölt bizottság véleményezheti.
- a rendelet-tervezeteket,
- a pénzügyi kihatású előterjesztéseket,
- az önkormányzat ingatlanvagyonát érintő előterjesztéseket,
- személyi ügyekkel kapcsolatos előterjesztéseket,
- intézmények működését érintő előterjesztéseket.

14. § (1) A bizottság működésének részletes szabályait maga állapítja meg. A bizottság saját szervezeti és működési szabályzatában határozza meg összehívásának, ülésezésének rendjét, a bizottság üléseire tanácskozási joggal meghívottak körét. Amennyiben a bizottság szervezeti és működési szabályzata eltérően nem rendelkezik, a bizottság működésére a Képviselő-testület működésének szabályait kell megfelelően alkalmazni.

(2) A bizottság munkájáról a Képviselő-testületnek választási ciklusonként legalább egy alkalommal beszámol. Ettől a Képviselő-testület egyedi döntése alapján el lehet térni.

(3) A bizottságok névsorát a 4. számú függelék tartalmazza.

Ügyrendi Bizottság feladatai

15. § Az Ügyrendi Bizottság:

- Véleményezi a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó kinevezéseket, amelyekben a döntési jog a Képviselő-testületnél van.
- Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.
- Lebonyolítja a Képviselő-testület titkos szavazását.
- Vizsgálja a települési képviselők megbízatásának törvényességét, összeférhetetlenségét, összeférhetetlenségének ügyeit.
- Közreműködik az SZMSZ összeállításában, vizsgálja annak hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz a módosításra, vagy új szabályzat alkotására.
- Állást foglal a Képviselő-testület ülésein felmerülő ügyrendi kérdésekben.
- Ellátja azokat a feladatokat, amivel a testület megbízza.
- Elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát, nyilvántartását és ellenőrzését. Ezen feladatok ellátását az SZMSZ 5. számú függeléke tartalmazza.
- Jogosult az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására.
- Az alapító okiratban foglaltak szerint ellátja a Domaszék Szebb Jövőjéért Közalapítvány működésének ellenőrzését.

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság feladatai

16. § A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság:

- Közreműködik az önkormányzat éves pénzügyi tervének elkészítésében, a gazdálkodási elvek kialakításában.
- Véleményezi az önkormányzat vagyonát, gazdálkodását érintő előterjesztéseket, ellenőrzi a döntések végrehajtását.
- Javaslatot tesz az önkormányzat tulajdonát képező vagyon hasznosítására, a vele való gazdálkodásra.
- Részt vesz a helyi adókról szóló rendeletek kimunkálásában.
- Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzat gazdálkodásáról szóló beszámolókat.
- Ellátja azokat a feladatokat, amivel a testület megbízza.
- Figyelemmel kíséri a település mezőgazdasággal foglalkozó lakosságának problémáját, javaslatot tesz a problémáik megoldására.
- Figyelemmel kíséri a külterületen élő lakosok gondjait, javaslatot tesz azok megoldására.
- Segíti a mezőgazdasággal foglalkozók képzését, részt vesz ismeretterjesztő előadások szervezésében, lebonyolításában, a helyi újságban tájékoztató írásokat jelentet meg a mezőgazdaságról, környezetvédelemről, pályázati lehetőségekről.

Humán Bizottság feladatai

17. § A Humán Bizottság

- Dönt a külön önkormányzati rendeletben hatáskörébe utalt szociális ellátások megállapításáról.
- Közreműködik a segélyezés elveinek kidolgozásában, véleményezi a szociális ellátásokkal kapcsolatos előterjesztéseket, valamint ellátja azokat a feladatokat, amivel a Képviselő-testület megbízza.
- Figyelemmel kíséri a nevelési oktatási intézmény foglalkozási, illetve pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai szakmai munka eredményességét a törvényben meghatározottak alapján. Észrevételeiről tájékoztatja a polgármestert, szükség esetén javaslatot tesz a szükséges intézkedésekre.
- Előzetesen véleményezi a nevelési-oktatási, kulturális és sportintézmények tevékenységéről szóló beszámolót.
- Véleményezi az óvodai neveléssel, általános iskolai neveléssel, oktatással, valamint a kulturális és sportintézmények működésével kapcsolatos előterjesztéseket.
- Véleményezi a kiskorúak veszélyeztetettségének megelőzése, illetve a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, testi-lelki egészsége, családban történő fejlődésének elősegítése tárgyában készült képviselő-testületi előterjesztéseket (ide nem értve a segélyezéssel kapcsolatos egyedi hatósági döntéseket).
- Előzetesen véleményezi az ifjúsági, nevelési, oktatási, kulturális és sport tárgyú képviselő-testületi előterjesztéseket.
- Javaslatot tesz a nevelés, oktatás, kultúra és sport területén kimagasló teljesítményt nyújtó személyek kitüntetésére, jutalmazására.
- Közreműködik a községi szintű kulturális rendezvények programjainak összeállításában, lebonyolításában.
- Véleményezi művészeti alkotás közterületen való elhelyezését, áthelyezését, lebontását.
- Elősegíti a kulturális hagyományok és értékek ápolását, a művelődre, társas életre, sportra szerveződő közösségek tevékenységét.
- Véleményezi a környezetkultúra igényesebb kialakítását érintő kérdéseket.
- Kapcsolatot tart az ifjúsági és a diákönkormányzattal, segíti működésüket.
- Figyelemmel kíséri a helyi sportpolitikai célok, a fejlesztési célkitűzések megvalósulását, a sportrendezvények szervezését, sportszervezetek, csoportok működését, javaslatot tesz támogatásukra.
- Véleményezi az ifjúság, kultúra vagy sport céljaira benyújtott támogatási kérelmeket.
- (Hatályon kívül)
- Figyelemmel kíséri a település környezetvédelmi programjában foglaltak végrehajtását.
- A képviselő-testület részére elemzést, értékelést készít a lakóhelyi környezet állapotának alakulásáról.
- Javaslatot tesz a Környezetvédelmi Alap felhasználásáról.
- Közreműködik a környezeti ismeretek terjesztésében.
- Az önkormányzat környezetvédelemmel foglalkozó rendelet hatályosulását vizsgálja és tájékoztatja az eredményről a képviselő-testületet.
- Környezetvédelmi napokat szervez a lakosság közreműködésével.
- Megvizsgálja a „Virágos Magyarország” programba kapcsolódás feltételeit.
- Kezdeményezheti „Környezetvédelemért” elismerő cím adományozását.
- Belvízvédekezésben aktív közreműködés.
- Dönt a hulladékgazdálkodási rendeletben meghatározott, és hatáskörébe utalt kérdésekben.

Településfejlesztési és -üzemeltetési Bizottság feladatai

18. § · Véleményezi a pályázati előterjesztéseket, elképzeléseket, javaslatokat tesz azok esetleges módosítására.

· Véleményezi a közbeszerzési dokumentációkat.
· Meghatározott időközönként felülvizsgálja a településfejlesztési koncepciót.
· Véleményezi és szükség esetén módosítja az önkormányzat Gazdasági Programját.
· Felügyeli a Domatisz Nonprofit Kft. szakmai munkavégzését.
· Felügyeli a Domadrón Szociális Szövetkezet szakmai munkavégzését.
· Gondoskodik a településfejlesztési- és területrendezési tervek folyamatos aktualizálásáról.
· Előkészíti az önkormányzat számára ingó és ingatlan beszerzéseket.
· Felügyeli az önkormányzat által megrendelt tervdokumentációk elkészítését.
· Vizsgálja az önkormányzathoz településüzemeltetési témakörben beérkezett lakossági panaszokat.

Polgármester, alpolgármester, jegyző

19. § (1) A polgármester:

- biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát
- feladata a településfejlesztés, a közszolgáltatások szervezése,
- segíti a települési képviselők, bizottságok munkáját
- együttműködik a társadalmi szervekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel
(2) A polgármester a megbízatását főállású munkaviszonyban látja el.

20. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére egy alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait. Az alpolgármester a polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat csak a polgármester tartós akadályoztatása esetén, helyettesítési jogkörében gyakorolhatja.

(3)2 Az alpolgármester feladatát társadalmi megbízatásban látja el.

(4) A (2) bekezdésben foglaltak mellett az alpolgármester által ellátott feladatokat a 6. számú függelék tartalmazza.

21. § (1) A jegyző feladat és hatáskörét külön jogszabályok állapítják meg.

(2) A jegyző segíti a bizottságok munkáját, a bizottsági üléseken tanácskozási joggal részt vehet.

(3) A képviselő-testület és bizottságai ülésén az ülést vezetőnek jelzi az esetleges jogszabálysértő működést vagy a döntés jogsértő voltát, tájékoztatja annak lehetséges jogkövetkezményeiről.

(4) A jegyző vezeti a polgármesteri hivatalt, megszervezi a hivatal munkáját, gyakorolja a munkáltatói jogot a köztisztviselők felett.

(5)34 A jegyző helyettesítését, teljes jogkörben – a jegyzői tisztség betöltetlensége, valamint a jegyző tartós akadályoztatása esetén – a Domaszéki Polgármesteri Hivatal Igazgatási csoport vezetője látja el. Az Igazgatási csoport vezetőjének tartós akadályoztatása, vagy a csoportvezetői munkakör betöltetlensége esetén a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a jegyzői feladatokat ellátó, a Domaszéki Polgármesteri Hivatal állományába tartozó, felsőfokú képesítéssel rendelkező köztisztviselő kijelölésére.

Polgármesteri Hivatal

22. § (1) A Képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre Domaszéki Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) elnevezéssel, az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

(2) A polgármester a testület döntései szerint a saját önkormányzati jogkörében irányítja a Polgármesteri Hivatalt.

(3)5

(1)6

(2)7

(1)8

(2)9

(4)10 A csoportok önkormányzati és államigazgatási feladatait a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

(5)11 A Polgármesteri Hivatalban a polgármester és a jegyző kiadmányozási joggal megbízhatja a csoportvezetőket, ügyintézőket. A kiadmányozási joggal való megbízást a polgármester, illetve a jegyző határozatban közli az érdekeltekkel, vagy kiadmányozásról szóló szabályzatban rögzíti a kiadmányozás rendjét.

23. § (1)12

(2)13

(3) A Polgármesteri Hivatal az ügyfélfogadást a teljes hivatali apparátus közreműködésével látja el.

(4) A polgármester és az alpolgármester fogadóórája:

- Szerda: 8 órától 14 óráig.
(5) A jegyző fogadóórája
- Hétfő: 8 órától 16 óráig.

Társulások

24. § (1) A Képviselő-testület feladatai hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhat.

(2) A társulások adatait a 2. számú melléklet, azok jogkörét, feladatait külön társulási megállapodások tartalmazzák.

Az Önkormányzat vagyona, költségvetése

25. § (1) A helyi Önkormányzat vagyona a tulajdonból és vagyoni értékű jogokból áll. A vagyon az önkormányzati célok, megvalósítását szolgálja. A tulajdonost megillető jogokat a képviselő-testület gyakorolja.

(2) Az Önkormányzat vagyonát önkormányzati rendelet állapítja meg.

(3) A helyi Önkormányzat meghatározott vagyonát vagy vagyonrész elidegenítését, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetőleg más célú hasznosítását önkormányzati rendeletben helyi népszavazáshoz kötheti.

(4) A polgármester falugyűlés, közmeghallgatás keretében évente egyszer tájékoztatja a lakosságot az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról.

26. § (1) A Képviselő-testület költségvetését rendeletben állapítja meg.

A költségvetés a bevételeit források, a kiadásait célok szerint tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület alternatív javaslatok közül is választhat.
(3) Költségvetési tartalékot kell képezni az esetleges forráskiesés, többletfeladat, áremelés, belvíz-védekezési munkák, stb. fedezésére.
(4) A Képviselő-testület zárszámadási rendeletet fogad el.
(5) A Képviselő-testület a helyi önkormányzati ügyek eredményesebb megvalósítása érdekében alapítványokat hozhat létre és közérdekű kötelezettségvállalásokat tehet.
(6) 14 Az Önkormányzat és intézményei (Polgármesteri Hivatal, Kincskereső Óvoda) alaptevékenységének kormányzati funkció szerinti besorolását az 1. melléklet tartalmazza.

Záró rendelkezések

27. § (1) Ezen rendelet 2019. október 22. napján 13 óra 30 perckor lép hatályba.

(2) Az SZMSZ függelékek naprakész tartásáról a jegyző gondoskodik.

(3) E rendelet hatálybalépésével hatályát veszti Domaszék Község Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 12/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelete.

1

Az 5. § (3) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2023. (X. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A rendelet szövegét a 12/2020 (XII. 1.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2021. január 1-jétől

3

A 21. § (5) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

Módosította a 15/2019. (XI.21.) önkormányzati rendelete. (Hatálybalépés: 2019. november 22.)

5

A 22. § (3) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

6

A 22. § (1) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

7

A 22. § (2) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

8

A 22. § (1) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

9

A 22. § (2) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

10

A 22. § (4) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

11

A 22. § (5) bekezdése a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

12

A 23. § (1) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

13

A 23. § (2) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

14

A 26. § (6) bekezdését a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2024. (III. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

15

Az 1. melléklet a Domaszék Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2024. (III. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.