Sáta község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019 (XI.28.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 11

Sáta község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019 (XI.28..) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzata-ról

2024.10.11.

Sáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontja szerinti eredeti jogalkotói hatáskörében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 43. § (3) bekezdés és a 35. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján szervezeti és működési szabályzatáról az alábbiakat rendeli el

Az önkormányzat

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Sáta Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 3659 Sáta, Széchenyi út 19.

(2) Az önkormányzat kormányzati funkciók szerinti besorolt alaptevékenységeit az 1. melléklet tartalmazza.

2. § (1) A Képviselő-testület hivatalos neve: Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület).

(2) A Képviselő-testület hivatalának neve:

a) Borsodbótai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban Hivatal) ,

b) a Hivatal Kirendeltsége: Borsodbótai Közös Önkormányzati Hivatal Sátai Kirendeltsége (a továbbiakban Kirendeltség) .

3. § (1) Sáta Község Önkormányzat pecsétje kör alakú, közepén a Magyar Köztársaság címere, körben az alábbi felirattal: „Sáta Község Önkormányzata” .

(2) A polgármester kör alakú bélyegzőjén a Magyar Köztársaság hivatalos címere szerepel “Sáta Község Polgármestere” felirattal.

(3) A Kirendeltség pecsétje kör alakú, középen a Magyar Köztársaság címerével, körben az alábbi felirattal: "Borsodbótai Közös Önkormányzati Hivatal Sátai Kirendeltsége".

(4) Az önkormányzat hosszú bélyegzőjén „Sáta Község Önkormányzata” felirattal szerepel.

(5) Az önkormányzat weblapjának címe: www.sata.hu.

(6) Az önkormányzat működése Sáta község közigazgatási területére terjed ki.

4. § Az Önkormányzat jelképeit és használatuk rendjét, címerét és zászlaját, kitüntetéseit külön önkormányzati rendelet szabályozza.

A Képviselő-testület működése

5. § Képviselő-testület létszáma polgármesterrel együtt 7 fő, tagjainak névsorát az 1.függelék tartalmazza.

Alakuló ülés

6. § (1) Az alakuló ülés meghívója tartalmazza a napirendi pontokat.

(2) A napirendi pontok elemei lehetnek:

a) ünnepélyes megnyitó, a választási bizottság tájékoztatója a választás eredményéről, megbízólevelek átadása,

b) az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele,

c) a polgármester illetményének megállapítása,

d) a polgármesteri program ismertetése,

e) az SZMSZ felülvizsgálata, módosítása,

f) bizottságok megválasztása,

g) alpolgármester választása, eskütétele,

h) az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása,

i) egyebek (szükség szerint napirendre tűzhetők más kérdések is).

Rendes ülés

7. § (1) A Képviselő-testület az elfogadott munkaterv alapján vagy szükség szerint ülésezik.

(2) A Képviselő-testület üléseit munkanapokon, munkaidőben tartja a Községházán.

Rendkívüli ülés

8. § (1) A határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan napirend megtárgyalására rendkívüli képviselő-testületi ülés hívható össze.

(2) A rendkívüli ülés sürgős, azonnali döntés igénylő esetben rövid úton( telefon, e-mail) is összehívható.

Zárt ülés

9. § (1) Zárt ülés megtartását a polgármester, képviselő, jegyző vagy az ügyben érintett indítványozhatja az Mötv. zárt ülésre vonatkozó rendelkezései alapján.

(2) Az érintett zárt ülésre vonatkozó nyilatkozatát írásban és szóban is megteheti

a) írásbeli nyilatkozatot az ülés jegyzőkönyvéhez mellékelni kell,

b) szóbeli nyilatkozatot az ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.

(3) Zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást a polgármester és a jegyző adhat. Esetleges tájékoztatás, érdeklődés esetén a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatni kell.

Együttes ülések

10. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete a Borsodbótai Közös Önkormányzati Hivatal fenntartására létrehozott megállapodás alapján együttes üléseket tart a fenntartó önkormányzatok képviselő-testületeivel szükség szerint, de minden az intézmény gazdálkodásával és szakmai működésével kapcsolatos témában.

(2) Az ülések összehívására a megállapodás és az ülések rendjére és a döntéshozatal szabályaira a rendes ülésre vonatkozó szabályok vonatkoznak.

Az ülés összehívása

11. § (1) A polgármesteri tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a Képviselő- testület ülését az alpolgármester hívja össze és vezeti. A tisztségek egyidejű betöltetlensége,illetve tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testületi ülést a korelnök hívja össze és vezeti.

(2) A Képviselő-testület ülésére a testület tagjainak és a meghívottaknak írásbeli meghívót kell küldeni.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a javasolt napirendi pontokat,

c) a napirend előterjesztőjének nevét, valamint a napirendhez meghívott

személy nevét, beosztását, ill. tisztségét,

(4) A meghívó mellékletét képező előterjesztéseket lehetőség szerint írásban (a továbbiakban e-mailben is értendő) kell megküldeni:

a) az írásbeli előterjesztések teljes szövege,

b) határozati, rendeleti javaslatok.

(5) A képviselő-testületi tagoknak és a meghívottaknak a meghívót lehetőség szerint legalább az ülés előtt 5 nappal kell kézbesíteni.

(6) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) jegyzőt,

b) a Nemzetiségi Önkormányzat (roma ) elnökét,

c) a Hivatal napirendi témában illetékes köztisztviselőjét, ez esetben azilletékesség kérdését a jegyző dönti el,

d) azt a személyt, illetve intézmény, szervezet vezetőjét, akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges, erre az előterjesztő tegyen javaslatot,

(7) A tanácskozási joggal meghívottak részére a meghívóval együtt az írásbeli előterjesztéseket is ki kell kézbesíteni. Az (6) bekezdés b-d) pontjában meghatározott személyek részére az írásos előterjesztést csak azon napirendre vonatkozóan kell megküldeni, amelyikhez meghívása kapcsolódik.

(8) A képviselő-testületi ülés idejéről, helyéről és napirendjéről a község lakosságát 5 nappal előtte tájékoztatni kell a meghívó másolatának kifüggesztésével a Hivatal hirdetőtábláján és a községi hirdetőhelyeken.

(9) Szóbeli értesítés útján vagy távbeszélőn keresztül összehívott rendkívüli ülés esetén az összehívással egyidejűleg kell a kifüggesztést és a közzétételt megtenni.

A Képviselő-testület munkaterve

12. § (1) A Képviselő-testület munkatervét a polgármester és a jegyző készíti el, melyet a polgármester terjeszt a Képviselő-testület elé.

(2) A tervezet elkészítéséhez javaslatot kell kérni:

a) helyi képviselőktől,

b) az intézményi vezetőktől,

c) a nemzetiségi önkormányzattól.

(3) A Képviselő-testület munkatervének tartalmaznia kell:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) a képviselő-testületi ülés napirendjét és ezek előadóit.

(4) A munkaterv a testületi munka tervezésének eszköze, attól indokolt esetben el lehet térni. A munkatervet folyamatosan karban kell tartani, ezért a polgármester felelős.

(5) A munkatervet évenként kell elkészíteni és a testület decemberi ülésén előterjeszteni.

Az ülés vezetése

13. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester vezeti, akadályoztatása esetén a helyettesítés rendjére a 11. §. (1) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni. Az ülésvezető munkáját a jegyző segíti.

(2) Határozatképtelenség miatt elmaradt Képviselő-testületi ülést 8 napon belül azonos napirenddel meg kell tartani.

(3) A polgármester feladatai:

a) megnyitja az ülést, megállapítja a határozatképességet, előterjeszti a napirendi javaslatot,

b) javaslatot tesz a jegyzőkönyvvezető, és 1 fő jegyzőkönyvhitelesítő személyére

c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,

d) előbb a módosító és kiegészítő javaslatokat, majd az eredeti javaslatot teszi fel egyenkénti szavazásra,

e) biztosítja a képviselők felvilágosítás kérési jogának gyakorlását a kérdezés sorrendjében

f) a napirendi pontok megtárgyalása, és esetleges kérdések, azokra megadott válaszokat követően bezárja az ülést.

(4) A tanácskozás rendjéért a polgármester felel, ennek keretében

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól,

b) figyelmezteti, rendre utasítja a tanácskozáshoz nem méltó, másokat sértő magatartást tanúsítókat

Az ülés nyilvánossága

14. § (1) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el.

(2) A hallgatóság tetszését, vagy nem tetszését nem nyilváníthatja.

(3) A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester az állampolgárt rendre utasíthatja. Ismétlődő rendzavarás esetén kötelezheti a tanácskozóterem elhagyására.

(4) Zárt ülés elrendelésekor a hallgatóságnak a termet el kell hagynia.

(5) A Képviselő-testület esetenként - vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel - dönt az egyes napirendi pontok tárgyalása során arról, hogy a szólni kívánó állampolgárnak hozzászólási jogot ad.

Rendes ülés napirendje

15. § (1) A Képviselő-testület rendes ülésének napirendjére a polgármester a munka-tervnek megfelelően a meghívóban tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a Képviselő-testület állapítja meg.

(2) A Képviselő-testületi ülés elején bármely képviselő, vagy bizottság javaslatot tehet napirendi pontokra. Rendelet alkotásra, vagy módosításra javaslatot csak a következő testületi ülésre kezdeményezhet, melyhez írásban elő kell terjeszteni a rendelet szövegét.

(3) A Képviselő-testület a napirend kérdésében egyszerű többséggel dönt. Előterjesztését, határozati javaslatát az indítvány benyújtója részben, vagy egészben visszavonhatja az indítvány határozati javaslatáról való szavazás megkezdéséig.

Az előterjesztések rendje

16. § (1) Az előterjesztés történhetnek írásban vagy szóban, de lehetőség szerint törekedni kell az írásbeli előterjesztéshez.

(2) Az írásos előterjesztésnek tartalmaznia kell a témával kapcsolatos esetleges korábbi testületi döntést vagy arra való utalást, és annak az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatokat, határidő és felelős megnevezésével.

(3) Kizárólag írásban készülhet előterjesztés

a) rendeletalkotás,

b) költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolók,

c) költségvetési koncepció,

d) intézmény-alapítás, átszervezés, megszüntetés,

e) helyi népszavazás kiírása,

f) ) társulások létrehozása, csatlakozás társuláshoz, társulásból történő kilépés esetén,

g) munkaterv elfogadása,

h) közbeszerzési terv, belső ellenőrzési terv.

(4) Határozati javaslat előterjesztésére csak a jegyzővel történt egyeztetést követően van mód.

Önkormányzati rendelet

17. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a települési képviselő,

b) a polgármester ,

c) a jegyző.

(2) A Képviselő-testület általában előzetesen állást foglal az önkormányzati rendelet szükségességéről és megbízhatja a jegyzőt az előkészítésével.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése és indoklása a jegyző feladata.

(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik a helyben szokásosmódon, mely a Hivatal hirdetőtábláján 30 napra történő kifüggesztés.

(5) A kihirdetés napja, a kifüggesztés napja.

Az előterjesztések vitája

18. § (1) A Képviselő-testület ülésén elsőként az adott napirendi pont előadóját illeti meg a szó.

(2) A Képviselő-testület minden előterjesztés és azzal kapcsolatos határozati javaslat felett külön-külön vitát nyit.

(3) A vita lezárására, valamint a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet, a javaslatairól a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(4) A napirend előadója válaszol a hozzászólásokra és feltett kérdésekre, ezt követően a polgármester lezárja a vitát.

(5) A polgármester összefoglalja a vita lényegét és a javaslatokat szavazásra bocsátja.

(6) A felszólalás és hozzászólás szabályai: a Képviselő-testület ülésein a képviselők és a tanácskozási joggal részt vevő meghívottak kaphatnak szót, illetve a hallgatóság a 14. § (5) bekezdésében foglaltak szerint.

Napirend előtti felszólalás

19. § (1) Napirend előtti hozzászólásra irányuló szándékát az ülés megnyitásáig bármely képviselő jelezheti a polgármesternek.

(2) A hozzászólás témájának ismertetése után a polgármester indítványára a Képviselő- testület eldöntheti, hogy a hozzászólni szándékozót csak a napirendi pont után hallgassák meg.

Felszólalás ügyrendi kérdéshez

20. § (1) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő, jegyző, valamint a tanácskozási joggal meghívottak bármikor szót kérhetnek.

(2) A Képviselő-testület az ügyrendi javaslatok felett azonnal vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(3) Az ügyrendi kérdésben szót kérő személyeknek meg kell jelölnie a rendelet azon szabályát,amellyel ellentétes intézkedést tapasztalt, illetve amely alapján felszólalni kíván.

(4) Amennyiben az ülés vezetője megállapítja, hogy a hozzászólások nem ügyrendi kérdéshez történtek, a képviselőtől megvonja a szót.

(5) Napirendhez kapcsolódó felszólalás

a) a képviselők a napirendhez való hozzászólási szándékukat a polgármesternek jelzik,

b) a felszólalásra a polgármester adja meg a szót,

(6) ) A hozzászólások sorrendjei:

a) az előterjesztő,

b) a jelentkezés sorrendjében

Döntéshozatal szabályai

21. § (1) ) A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több, mint a felének igen szavazata (egyszerű szótöbbség) szükséges.

(2) A minősített többséget érintő kérdésekben a megválasztott képviselők többségének (4 fő) igen szavazata szükséges.

(3) A Képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely más képviselő javaslatára a Képviselő-testület dönt.

(4) A döntési kérdést szavazásra úgy kell feltenni, hogy arra igennel vagy nemmel lehessen szavazni.Ha egy kérdés több részletből áll, arra részenként kell szavazni.

Szavazás módja

22. § (1) Szavazni személyesen lehet.

(2) A szavazás kézfelnyújtással történik, a képviselők igenlő, vagy ellenszavazattal vesznek részt a szavazásban, illetve tartózkodhatnak.

(3) A szavazat számláltatásról a jegyző gondoskodik. Kétség esetén a szavazást kézfelnyújtással meg kell ismételni.

Névszerinti szavazás

23. § (1) Névszerinti szavazást kell elrendelni:

a) az önkormányzati ingatlanvagyont érintő kérdésekben,

b) hitel felvételénél, értékhatártól függetlenül,

c) közbeszerzési eljárás eredményhirdetésekor.

(2) Névszerinti szavazásnál a jegyző egyenként felolvassa a képviselők nevét, akik nevük felolvasásakor "igen"-nel, "nem"-el szavaznak, illetve tartózkodnak.

(3) A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki. Szavazási névsort a polgármester és a jegyző írja alá és a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(4) Nem lehet névszerinti szavazást tartani ügyrendi kérdésben.

Titkos szavazás

24. § (1) A titkos szavazást a polgármester, vagy bármely képviselő kezdeményezheti az Mötv. 48. § (4) bekezdésében foglaltak alapján.

(2) A titkos szavazás írásban történik, amelyhez a technikai feltételeket a jegyzőnek kell biztosítani, lebonyolítása az kijelölt szavazatszámláló bizottság feladata. A szavazás a bizottság által kijelölt külön helyiségben történik, a képviselők borítékban elhelyezett szavazólapon adják le szavazatukat. A bizottság elnöke a szavazás eredményét a tanácskozó teremben ismerteti.

Képviselő-testület döntései és azok jelölése, kihirdetése

25. § (1) A Képviselő-testület döntései:

a) önkormányzati rendeletek,

b) képviselő-testületi határozatok.

(2) A rendeleteket és a határozatokat külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(3) A rendelet szövegét a jegyző szerkeszti.

(4) A jegyző gondoskodik arról, hogy a rendeletekről és a fontosabb közérdekű, a lakosságot érintő határozatokról a község lakossága megfelelő módon értesüljön a helyben szokásos módon. A helyben szokásos mód: a 17. § (4) bekezdésében foglaltak szerint.

(5) Az Önkormányzat határozatát meg kell küldeni azoknak, akiket a határozat érint.

(6) A rendeletek és határozatok nyilvántartása a jegyző feladata.

A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

26. § (1) A képviselő-testületi ülésen elhangzottakat az ülésen elfogadott jegyzőkönyvvezető az ülésről kivonatos jegyzőkönyvben rögzíti.

(2) A képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat.

(3) A jegyzőkönyv mellékletét a meghívó, jelenléti ív, a határozatok rendeletek mellékletei, az előterjesztések és javaslatok anyagai képezik.

(4) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli, évenként be kell köttetni és irattárba kell helyezni a jegyzőkönyveket.

(5) A jegyzőkönyveket a polgármester, jegyző a jegyzőkönyvhitelesítő írja alá.

Jegyzőkönyvbe történő betekintés szabályai

27. § A választópolgárok - zárt ülés kivételével - betekinthetnek a képviselő-testületi ülések előterjesztéseibe és üléseinek jegyzőkönyveibe a Hivatalban, hivatali munkaidőben a jegyző vagy az általa megbízott ügyintéző jelenlétében.

Lakossági, társadalmi szervezeti kapcsolattartás

28. § (1) A képviselő-testület helyi önszerveződő közösségek képviselőit az ülés napirendi pontja tárgya szerinti függvényében külön meghívó megküldésével, a napirendi pont tárgyalására hívja meg.

(2) A lakosság és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását közmeghallgatáson és falugyűlésen biztosítja.

Közmeghallgatás

29. § (1) A közmeghallgatásról 8 nappal megelőzően hirdetmények kifüggesztésével tájékoztatni kell a lakosságot a helyben szokásos módon 17. § (4) bekezdés szerint.

(2) A közmeghallgatást addig kell folytatni, amíg a résztvevők bármelyike közérdekű kérdés, vagy javaslat megtétele érdekében kér szót.

(3) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell, amennyiben az ülésen nem válaszolható meg, 30 napon belül kell a felszólalónak írásban válaszolni.

(4) Közmeghallgatást kell tartani, ha

a) a képviselők több, mint a fele,

b) a választópolgárok 20 %-a kéri.

(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a polgármester a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.

(6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a 26. §-ban leírtak az irányadók.

Falugyűlés

30. § (1) A lakosság tájékoztatását, a fontosabb döntésekbe való bevonását a Képviselő-testület falugyűlés tartásával évente köteles biztosítani, mely a közmeghallgatással együtt is megtartható.

(2) A falugyűlés helyéről és időpontjáról a Képviselő-testület dönt.

(3) A falugyűlésről 8 nappal megelőzően hirdetmények kifüggesztésével tájékoztatni kell a lakosságot a helyben szokásos módon a 17. § (4) bekezdés.

(4) A falugyűlésről jegyzőkönyv készül, melyre a 26. §-ban leírtak az irányadók.

A Képviselő-testület tagjainak jogállása, jogai, kötelezettségei

31. § (1) A képviselőt a polgármester, a jegyző, a Hivatal dolgozói, az Önkormányzat irányítása, illetve felügyelete alá tartozó intézmények vezetői munkaidő alatt kötelesek fogadni és az általa előadott képviselői munkájához szükséges ügyekben az Mötv. 32. §-ában foglaltak szerint érdemi választ adni.

(2) A képviselő kötelezettségei:

a) a képviselő írásban, vagy egyéb módon köteles bejelenteni a polgármesternek, ha a képviselő-testületi ülésen nem tud részt venni, vagy ha egyéb megbízásának teljesítésében gátolva van.

b) köteles a Képviselő-testület felkérésére részt venni egyes képviselőtestületi ülések napirendjének előkészítésében, határozatainak ellenőrzésében.

c) köteles a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni.

d) köteles bejelenteni személyes érintettségét.

(3)1 A képviselők fogadóórát tarthatnak a Kirendeltség épületében, melynek időpontjáról 10 nappal korábban a helyben szokásos módon a 17. § (4) bekezdés alapján a lakosságot tájékoztatni kell.

32. § Az összeférhetetlenségi, méltatlansági eljárásra az Mötv. 37-38. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

Képviselő-testület bizottságai

33. § (1) A Képviselő-testület 3 tagú Ügyrendi és Pénzügyi Bizottságot hoz létre a megválasztott képviselők közül. A bizottság tagjainak névsorát a 2. függelék tartalmazza.

(2)2 A Képviselő-testület 3 tagú Településfelügyeleti Bizottságot hoz létre a megválasztott képviselők közül

(3)3

A bizottság vezetése és szervezete

34. § (1) A bizottságok elnökből és képviselő testületi tagokból állnak. A bizottság tagjaira bármely képviselő javaslatot tehet.

(2) A bizottság elnökét távollétében a bizottság korelnöke teljes jogkörrel helyettesíti.

(3) A bizottság elnöke:

a) a összehívja és vezeti a bizottság ülését,

b) szervezi és összehangolja a bizottság munkáját,

c) képviseli a bizottságot.

(4) A bizottságok üléseinek vezetésére a képviselő-testületi ülések vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

A bizottságok feladatköre

35. § (1)4 Az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság gondoskodik a képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartásáról, kezeléséről és őrzéséről, képviselői összeférhetetlenségi, méltatlansági eljárások, előkészítéséről, titkos szavazás lebonyolításáról, eredmény megállapításáról. Ellátja az Mötv. 120. §-ában meghatározott feladatokat.

(2)5 A Településfelügyeleti Bizottság figyelemmel kíséri a településen az állattartással, állatvédelemmel kapcsolatos előírások bertartását, a közösségi együttélés szabályainak betartását. Jelzéssel, véleményezéssel él a hatáskörrel rendelkező szerv felé, segíti a hatósági feladatellátást.

(3) Az ideiglenes, adhoc módon létrehozott bizottságok feladatkörét a létrehozáskor a Képviselő-testület állapítja meg.

(4) Az ideiglenes bizottság a meghatározott feladat elvégzéséről szóló beszámoló elfogadásával, vagy a meghatározott idő elteltével szűnik meg.

A bizottságok működése

36. § (1) A bizottság üléseire meg kell hívni

(2) a bizottság tagjait,

a) a jegyzőt,

b) a polgármestert,

c) a Hivatal napirendi témában illetékes köztisztviselőjét, ez esetben az illetékesség kérdését a jegyző dönti el,

e ) azt a személyt, illetve intézmény, szervezet vezetőjét, akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges, erre az előterjesztő tegyen javaslatot,

(3) A bizottsági ülések munkaidőben, lehetőség szerint a délelőtti órákban tartandók.

(4) A bizottsági ülések napirendi anyagát - amennyiben indokolt - írásban kell elkészíteni és azt a meghívóval együtt az ülést megelőzően legalább 3 nappal el kell juttatni a meghívottaknak.

(5) A bizottság határozatait szótöbbséggel hozza.

(6) A bizottságok üléséről kivonatos jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(7) A bizottsági jegyzőkönyveket az elnök, és a hitelesítő írja alá.

A polgármester

37. § (1) A polgármester az Önkormányzat választott vezetője.

(2) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(3) A polgármestert az alpolgármester helyettesíti.

(4) A polgármester feladatai az Mötv.-ben meghatározottakon túl:

a) széleskörű nyilvánosság biztosításával gondoskodik az Önkormányzat demokratikus működéséről, mely során kiemelt feladata a településfejlesztés és a közszolgáltatások szervezése, továbbá együttműködés a társadalmi szervekkel és a lakosság önszerveződő közösségeivel, valamint a Hivatalt fenntartó önkormányzatok polgármesterével, képviselő- testületével,

b) biztosítja a vezetés egységét, összehangolja a Képviselő-testület és a jegyző munkáját,

c) ellátja a Képviselő-testület által reá átruházott feladat- és hatáskört, melyet a 2.melléklete tartalmaz.

d) A polgármester ügyfélfogadást tart minden hét szerdáján 9.00-12.00 óráig.

Az alpolgármester

38. § (1) A képviselő-testület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármester választ.

(2) Amennyiben a megválasztásnál nincs meg a szükséges többség, a következő ülésen ismételten szavazást kell tartani.

(3) Az alpolgármester köteles feladatait a polgármester irányításával, utólagos beszámolási kötelezettséggel ellátni.

(4) A Képviselő-testület által elfogadott polgármesteri szabadságot engedélyezi és nyilvántartja.

A jegyző

39. § (1) A jegyző Önkormányzat munkájával összefüggő feladatai

a) rendszeres tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek, , a polgármesternek az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,

b) a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,

c) tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézésről,

d) gondoskodik arról, hogy az előterjesztések törvényesek legyenek és az érdekeltek azokat időben kézhez kapják,

e) biztosítja a testületi ülésekről készült jegyzőkönyvek elkészítését, határidőn belüli felterjesztését a törvényességi felületen,

f) gondoskodik arról, hogy a testületi döntésekről az érdekeltek értesüljenek,

g) gondoskodik a képviselők munkájának segítéséről, valamint a polgármester megbízása alapján az általuk beterjesztett javaslatok, bejelentések, kérelmek elintézéséről.

h) jogszabálysértő döntés esetén jelzést tesz a képviselő-testület részére.

(2) A jegyző helyettesítésének ellátása a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának rendelkezései alapján történik.

A Képviselő-testület hivatala

40. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati döntések működésével, a polgármester és a jegyző feladat- hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására a Borsodbótai Közös Önkormányzati Hivatalt működteti Borsodbóta, Sáta, Uppony Községek Képviselő-testületeivel közösen.

(2) A Hivatalban dolgozó köztisztviselők száma : jegyző +10 fő.

(3) A köztisztviselők feladataikat összevont munkakörben látják el.

(4) A településen kirendeltség működik a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározottak szerint.

(5) A Hivatal fenntartásával kapcsolatos költségek viselését a Hivatal fenntartására vonatkozó megállapodás rögzíti.

(6) A Hivatal köztiszviselői számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je munkaszüneti nap.

Vagyon, gazdálkodás

41. § (1) A Képviselő-testület a helyi lakosság szükségleteinek kielégítését és a jogszabályokban előírt gazdálkodási feladatait - intézményei tekintetében is - a Hivatal költségvetési szerve útján látja el.

(2) Az Önkormányzat gazdasági programját, költségvetését és zárszámadását - az államháztartásról szóló törvény a gazdasági évre hatályos költségvetési törvény és végrehajtási rendeletek keretei között - határozatban, illetőleg helyi rendeletekben foglalt képviselő-testületi döntések rögzítik. A gazdasági programot a polgármester az alakuló ülést követő 6 hónapon belül nyújtja be a képviselő-testületnek.

(3) A polgármester gazdálkodási jogkörét a tárgyévi költségvetési rendeletben meghatározott esetekben csak a Képviselő-testület előzetes hozzájárulásával gyakorolhatja mind a kötelezettségek vállalása, mind a kifizetések teljesítése tekintetében.

(4) Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól külön rendeletet alkot.

(5) Az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról a polgármester évente egyszer – a közmeghallgatáson – tájékoztatja a lakosságot.

(6) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzéséről a Képviselő-testület a belső ellenőrzési munkaterv keretein belül megbízott szerv útján gondoskodik.

(7) Az Önkormányzat által fenntartott intézmény a Sátai Napköziotthonos Óvoda.

Nemzetiségi önkormányzat

42. § A településen működő roma nemzetiségi önkormányzatokkal együttműködési megállapodást köt.

Társulás

43. § (1) Az Önkormányzat szükség szerint vesz részt hatósági igazgatási társulásokban, közösen tart fenn más önkormányzatokkal létesítményeket, intézményeket.

(2) Az igazgatási társulások, közös fenntartású intézmények működését a Képviselő-testület külön megállapodásban rögzíti.

(3) Az Önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:

a) Ózdi Kistérség Többcélú Társulása

b)

c) Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás.

(4) A Képviselő-testület által a társulásokra átruházott hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.

Záró rendelkezések

44. § (1) Jelen rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A hatálybalépéssel egyidejűleg Sáta Község Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2018. (IV.12.) számú önkormányzati rendelete hatályát veszti.

2. melléklet7

Polgármesterre átruházott hatáskörök
A Képviselő-testület által a Polgármesterre átruházott hatáskörök utólagos beszámolási kötelezettség mellett:

1. Megállapodást köt az Ózdi Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályával a közfoglalkoztatási programokra.

1. Települési támogatásokat állapít meg a hatályos szociális ellátásokról szóló rendelet alapján.

3. Egyes jogi személyek számára engedélyezheti az Önkormányzat címerének használatát.

4. A közterület használatára vonatkozó engedély kiadásával kapcsolatos feladat- és hatáskörök ellátása a hatályos önkormányzati rendelet alapján.

5. A Képviselő-testület hatáskörébe vonatkozó támogatások elbírálása során eljárási cselekményeket végez (hiánypótlás, idézés stb.) melyekkel kapcsolatosan végzéseket ad ki.

3. melléklet8

A Képviselő-testületnek a társulásokra átruházott hatáskörök jegyzéke Ózd Kistérség Többcélú Társulása

1. Szociális szolgáltatások és ellátások:

a) Házi segítségnyújtás biztosítása ( 63. §)

b) Családsegítés biztosítása (Szt. 64. §)

c) Szenvedélybetegek közösségi ellátásának biztosítása (Szt.65/A. §)

d) Támogató szolgálat működtetése (Szt. 65/C. §)

e) Nappali ellátás biztosítása (Szt. 65/F. §)

f) Ápolást, gondozást nyújtása idősek otthonában (Szt. 68. § (1)-(2))

g) Átmeneti elhelyezés nyújtása éjjeli menedékhely hajléktalan személyek részére és átmenti szállás nyújtása hajléktalan személyek részére (Szt. 84. § (1)-

2. Gyermekjóléti alapellátás:

a) Gyermekjóléti szolgáltatás biztosítása (A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 38. §. 39. § 40. §. § (1)-(2) 40/A §)

b) Bölcsődei ellátás biztosítása (Gyvt. 42. §)

Csokvaományi Háziorvosi Ügyeleti Önkormányzati Társulás

1. Egészségügyi alapellátáson belül a háziorvosi rendelési időn kívüli orvosi ügyeleti tevékenység ellátása

III:Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzat Társulás

1. A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 33-37/A. §-ában meghatározott hulladékgazdálkodási feladat- és hatáskörök ellátása

1. függelék

Képviselő-testületi névsor
A Képviselő-testület tagjainak felsorolása

1. Szalmás Zsoltné polgármester

2. Orbán Lászlóné alpolgármester

3. Bakos Péter képviselő

4. Bakos Péterné képviselő

5. Balláné Kovács Erika képviselő

6. Sike Richárd képviselő

7. Tuza Gáborné képviselő

2. függelék

Az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság tagjai:

1. Bakos Péterné elnök

2. Balláné Kovács Erika tag

3. Bakos Péter tag

1

A 31. § (3) bekezdését a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

2

A 33. § (2) bekezdése a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 4. §-a szerint módosított szöveg.

3

A 33. § (3) bekezdését a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdése hatályon kívül helyezte.

4

A 35. § (1) bekezdése a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

A 35. § (2) bekezdése a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

Az 1. melléklet a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2022. (V. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 2. melléklet a Sáta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 3. melléklet a Sáta Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (VII. 19.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 3. melléklet 2. függeléket a Sáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (X. 10.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdése iktatta be.