Zsurk Község Önkormányzati Képviselő-testületének 14/2019 (XI.18.)
Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 22Zsurk Község Önkormányzati Képviselő-testületének 14/2019 (XI.18.)
Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Zsurk Község Önkormányzati Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében és az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az Önkormányzat, a képviselő-testület hivatalos megnevezése, székhelye
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Zsurk Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat).
(2)1 Az önkormányzat szervei:
a) Zsurk Község Önkormányzat Képviselő-testülete,
b) Zsurk Község Polgármestere,
c) Összeférhetetlenséget Vizsgáló és Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottság,
d) Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője,
e) Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal,
f) Záhony és Térsége Többcélú Kistérségi Társulás,
g) Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás.
(3) Az Önkormányzat székhelye: 4627 Zsurk, Dózsa György út 1.
(4) Az Önkormányzat központi elektronikus levélcíme: hivatalzsurk@gmail.com;
(5) Az Önkormányzat hivatalos hirdetőtáblája a 4627 Zsurk, Dózsa György út 1. szám alatti Községház folyosóján található (továbbiakban: Hirdetőtábla).
(6) Az Önkormányzat bélyegzője: „Zsurk Község Képviselő-testülete” feliratú körbélyegző, középen a Magyarország címerével.
(7) A képviselő-testület működési területe: Zsurk Község közigazgatási területe.
2. § (1) Az önkormányzat képviselő-testületének 5 tagja van, a polgármester és 4 képviselő.
(2)2 A képviselő-testület és a bizottságok névsorát az 5. melléklet tartalmazza.
3. § (1) A képviselő-testület hivatalának megnevezése és székhelye: Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal), 4625 Záhony, Ady Endre út 35.
(2) A Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal bélyegzője: kör alakú „Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal” felirattal, középen Magyarország címere.
2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei
4. § (1)3 Zsurk község jelképeit és azok használatának rendjét a Zsurk község címeréről, zászlajáról és használatának rendjéről szóló önkormányzati rendelet állapítja meg.
3. Hivatalos kapcsolatok
5. § (1) Az Önkormányzat feladatellátása során együttműködik a községen tevékenykedő egyesületekkel, alapítványokkal és egyházzal, továbbá a megyei önkormányzattal és a környező települések önkormányzataival.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
4.4 A képviselő-testület önként vállalt és átruházott hatáskörei
6. §5 (1) A feladatok önkéntes vállalása előtt minden esetben előkészítő eljárást kell lefolytatni.
(2) Jelentősebb költségkihatással járó feladatellátás elvállalása előtt ideiglenes bizottság is létrehozható, valamint külső szakértők közreműködése is igénybe vehető.
(3) Az előkészítő eljárás lefolytatásáról a polgármester gondoskodik. Az önként vállalt helyi közügy elvállalását tartalmazó javaslat akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha tartalmazza a megvalósításához szükséges költségvetési forrásokat.
(4) Az önként vállalt feladatok tekintetében az éves költségvetésben, - a fedezet biztosításával egyidejűleg - kell állást foglalni.
(5) Az önkormányzat által a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatokat kormányzati funkció szám szerinti bontásban az 1. melléklet, az önként vállalt feladatokat a 2. melléklet tartalmazza.
(6) Az önkormányzati intézmények és társulások jegyzékét a 6. melléklet tartalmazza.
(7) A hatáskör átruházására, visszavonására a polgármester, önkormányzati képviselő és bizottság tehet javaslatot.
(8) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre, továbbá a részvételével alakult önkormányzati társulás(ok)ra ruházhatja. A hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Hatáskör átruházásához minden esetben minősített többségű szavazat szükséges, és önkormányzati rendeletben kerülhet rá sor. A képviselő-testület által a bizottságokra, polgármesterre és jegyzőre átruházott hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.
(9) Az átruházott hatáskör gyakorlásáról a polgármester, a bizottságok elnökei, valamint a jegyző az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről évente legalább egy alkalommal beszámolnak a képviselő-testületnek. A társulások átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a Polgármester a társulási tanácsban végzett munkájáról szóló beszámoló keretében évente legalább egy alkalommal tájékoztatja a képviselő-testületet.
(10) A törvény, vagy törvény felhatalmazása alapján kormányrendeletben biztosított közigazgatási, hatósági jogkörben eljáró polgármestert, jegyzőt, illetve a Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselőjét a képviselő-testület nem utasíthatja, döntését nem bírálhatja felül.
5. A képviselő-testület munkaterve
7. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv alapján ülésezik.
(2) A munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé az év végét megelőző utolsó képviselő-testületi ülésen.
(3) A munkaterv tartalmazza az ülések tervezett időpontját, napirendjeit.
(4) A munkatervben nem szereplő napirendi pontok meghívóban történő feltüntetésére a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert.
6. A képviselő-testület üléseinek összehívása
8. § (1) A polgármester a képviselő-testület ülését – a (7) bekezdés esetét kivéve – a kiküldött meghívó alapján hívja össze.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy az említett tisztségviselők tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a Összeférhetetlenséget vizsgáló és Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottság elnöke hívja össze és vezeti le. Tartós akadályoztatásnak minősül az egy hónapot meghaladó betegség vagy távollét.
(3)6 A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli üléseket és közmeghallgatást tart.
(4)7 A képviselő-testület a munkaterv szerint tartja rendes üléseit, havi ütemezésben. Július és augusztus hónapokban a rendes ülés szünetel. A képviselő-testület rendkívüli üléseire a (10) bekezdés rendelkezései irányadóak.
(5)8 A képviselő-testület ülését az Önkormányzat székhelyén - 4627 Zsurk, Dózsa György út 1. - tartja.
(6)9 A képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését az (5) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
(7)10 A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét,
b) az ülés kezdési időpontját,
c) a javasolt napirendet,
d) a napirendi pontok előadóját.
(8)11 A képviselő-testület ülésének meghívóját és az előterjesztéseket, mellékleteket - a (10) bekezdés esetét kivéve - az ülés előtt legalább 3 nappal a képviselő által megadott elektronikus postafiók címre meg kell küldeni.
(9)12 A képviselő-testület ülését soron kívül össze kell hívni, amennyiben haladéktalanul döntenie kell a hatáskörébe tartozó ügyben. A rendkívüli ülés összehívása telefonon is történhet. Ilyen sürgős, halasztást nem tűrő esetben a képviselőket az ülés megkezdése előtt 3 órával hamarabb kell értesíteni. A sürgősség okát meg kell jelölni. A rendkívüli ülésre előterjesztett javaslat tárgyalásának nem feltétele az ügyben illetékes bizottság véleményének előzetes beszerzése.
(10)13 A képviselő-testület rendkívüli ülése szóban is összehívható:
a) pályázatok ügyében,
b) vis maior támogatás igényléséhez,
c) hiánypótlások teljesítése érdekében.
9. § (1) A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a jegyzőt, aljegyzőt
b) a Hivatal osztályvezetőit,
c) az előterjesztéssel érintett intézmények, szervezetek képviselőit, ha azt a döntés meghozatala indokolja,
(2) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni részvételi joggal:
a) a település egyéni országgyűlési képviselőjét,
b)14 Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kormányhivatal Záhonyi Járási Hivatal Vezetőjét,
7. Az ülések nyilvánossága
10. § (1) Az ülés időpontjáról, helyéről, valamint a tervezett napirendről a lakosságot a Hirdetőtáblán kell értesíteni.
(2) A munkatervben rögzített közmeghallgatás időpontját, helyét legalább 8 nappal az ülés előtt a Hirdetőtáblán nyilvánosságra kell hozni.
8. Előterjesztések
11. § (1) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a tárgyat és a tényállást,
b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
c) az alternatívák indokait,
d) a határozati javaslatot, és
e) szükség szerint a felelőst és a határidő megjelölését.
(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések előterjesztői az alábbiak lehetnek:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) bizottsági elnök (bizottsági döntés alapján)
d) képviselők
e) jegyző, aljegyző,
f) mindaz, akit a képviselő-testület előterjesztés készítésére kötelez, vagy felkér.
(3) A képviselő-testület határozatai végrehajtásáért felelősként a következők lehetnek megjelölve:
a) polgármester, alpolgármester,
c) bizottsági elnök,
d) jegyző, aljegyző
e) az önkormányzat gazdasági társaságának képviselője, illetve önkormányzati intézmény vezetője,
f) mindaz, akit a képviselő-testület határozatai végrehajtására kötelez vagy felkér.
12. § (1) A napirendi előterjesztést a (2) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani.
(2) Kivételes esetben - az ügy fontosságára, sürgősségére tekintettel – szóbeli vagy írásbeli előterjesztés tehető a képviselő-testület ülésén, amelyet a napirendi javaslatról történő döntés előtt jelezni kell a polgármesternek. Szóbeli előterjesztést tehet: polgármester, alpolgármester, bizottsági elnök, képviselő, jegyző, aljegyző.
(3)15 Az előterjesztés benyújtására jogosultak az előterjesztést az ülés tervezett időpontja előtt 8 nappal kötelesek a polgármester és a jegyző részére megküldeni.
13. § A képviselő-testületi előterjesztés eredeti példányának az előterjesztő aláírását kell tartalmaznia.
14. § Az alakuló ülés napirendi pontjai:
a) A Helyi Választási Bizottság tájékoztatója a választás eredményéről
b) Az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele
c) A polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása
d) Az alpolgármester megválasztása és eskütétele
e) Az alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása
f) A Bizottság tagjainak és elnökének megválasztása
g) Tájékoztató az összeférhetetlenségi szabályokról és a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről.
9. Az ülés vezetése, a vita
15. § (1) Az ülést vezető elnök főbb feladatai az ülés vezetése során:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet, és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítő személyére és az ülés napirendjére,
c) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,
d) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
e) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a képviselő-testület,
f) bármikor szünetet rendelhet el.
(2) Az ülést vezető elnök feladata a tanácskozás rendjének fenntartása, ennek érdekében:
a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors és érdemi eldöntésére,
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától, ismételt figyelmeztetés után a szót megvonja,
c) rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
d) ismétlődő vagy tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester – ha ismételt figyelmeztetése sem jár eredménnyel – határozott időre félbeszakíthatja az ülést.
(3) Amennyiben a megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítő az ülésről végleg távozik, a képviselő-testület új hitelesítőt választ.
(4) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülést vezető elnök rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén figyelmeztetés után a terem elhagyására kötelezheti a nem képviselő jelenlévőket.
16. §16 (1) A felszólalások típusai:
a) felszólalás ügyrendi kérdésben,
b) napirendhez kapcsolódó:
ba) kérdés
bb) hozzászólás /vélemény-nyilvánítás/
bc) módosító javaslatok
c) felszólalás határozathozatal előtt.
(2) A hozzászólás a jelentkezés sorrendjében történik.
(3) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal, maximum 5-5 perc időtartamban lehet hozzászólni.
(4) A Polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:
a) a (3) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.
17. § A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor szót kérhet, és javaslatot tehet.
18. § (1) Ügyrendi javaslat a képviselő-testület ülésének vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
(2) Az ügyrendi javaslat elhangzása után a képviselő-testület a javaslat felett vita nélkül határoz. Ha az elnök megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi kérdésben történik, a képviselőtől megvonja a szót.
19. § (1) Az ülés során egy képviselő egy napirendi ponthoz kérdését, kérdéseit egyszerre teheti fel. Amennyiben a válasszal összefüggésben újabb kérdés vetődik fel, a válaszadást követően ismételten felteheti a kérdést a képviselő.
(2) A kérdésre választ adó/adók/ a képviselő összes kérdése elhangzása után adnak választ.
(3) Az előterjesztőt és az érintett előadóját megilleti a zárszó joga.
(4) A képviselőknek és a tanácskozási joggal megjelenteknek a jelentkezésük sorrendjében adja meg a szót az elnök.
20. § (1) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a napirend előterjesztője reagálhat a hozzászólásokra.
(2) Az előterjesztés napirendről történő levételét - a döntéshozatal előtt - az előterjesztő indítványozhatja, melyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni.
21. § A módosító indítványt a javaslattevőnek kell egzakt módon megfogalmaznia.
10. A szavazás rendje
22. § (1) A képviselő-testület a vita lezárása és a zárszó után rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2)17 A nyílt szavazás során a képviselők „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal szavazhatnak.
(3) Az önkormányzati rendeleteket és határozatokat külön-külön a naptári év elejétől kezdődően évszámmal, sorszámmal kell ellátni.
(4) A képviselő-testület határozatainak számozását évente újrakezdi. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.
23. §18
24. § A szavazás történhet:
a) kézfelemeléssel,
b) titkos szavazással, szavazólapon, szavazófülke és szavazóurna igénybevételével.
25. § Személyes érintettség esetén az Mötv. szabályai az irányadók azzal, hogy amennyiben a képviselő-testület tagja adott ügyben – a szavazás megkezdése előtt - elmulasztja a személyes érintettsége bejelentését, és a képviselő-testület megbízatásának időtartama alatt a bejelentés elmulasztása bizonyítást nyer, a képviselő - a képviselő-testület határozata alapján - alkalmanként 10.000 forint megfizetésére köteles, amelyet az Önkormányzat költségvetési számlájára kell megfizetni.
26. § A képviselő-testület – az Mötv.-ben szabályozott eseteken túlmenően – minősített többségű szavazással dönt az önkormányzati vagyon elidegenítéséhez, bérbeadásához, más módon történő hasznosításához, vállalkozásba történő beviteléhez, megterheléséhez és a hitel felvételéhez.
11. Titkos és név szerinti szavazás
27. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a polgármester, vagy legalább 2 képviselő indítványára az Mötv.-ben meghatározott ügyekben.
(2) A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület esetenként minősített szótöbbséggel dönt.
(3) A titkos szavazás szavazólapon (urnába való szavazással) történik.
(4) A titkos szavazást az Összeférhetetlenséget vizsgáló és Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottság képviselő tagjai, mint szavazatszámláló bizottság bonyolítja le.
(5) Az Összeférhetetlenséget vizsgáló és Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottság tagjaiból alakult szavazatszámláló bizottság a titkos szavazás lebonyolítása során ismerteti a szavazás módját, összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazásról jegyzőkönyvet készít, és a szavazás eredményéről jelentést tesz a képviselő-testületnek. Amennyiben az Összeférhetetlenséget vizsgáló és Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottság elnöke nincs jelen a titkos szavazáskor, a titkos szavazást lebonyolító szavazatszámláló bizottság tagjai közül elnököt választ.
28. § (1) A név szerinti szavazás tartásának jogszabályokban meghatározott kötelező esetén túlmenően a képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el, ha azt legalább két képviselő indítványozza.
(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselő-testület tagjának nevét betűrend szerint, és a jelenlévő tag neve felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal szavaz. Az ülés elnöke megállapítja a szavazás eredményét.
(3) A név szerinti szavazás eredményét a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
12. Interpelláció, kérdés
29. § (1) Az interpelláció a polgármesterhez, (alpolgármesterhez), jegyzőhöz, bizottság elnökéhez a képviselő-testület ülésén a bejelentések napirendi pont keretében terjeszthető elő, amelyre a kérdés címzettje az ülésen szóban, vagy 30 napon belül írásban ad választ az interpellációt feltevő képviselő részére.
(2) Az interpellációra adott szóbeli válasz elfogadásáról a képviselő a képviselő-testület ülésén, az írásbeli válasz elfogadásáról a válaszadást követő soros testületi ülésen nyilatkozik, amelyen az interpelláló jelen van. A képviselő az interpellációra adott válasz elfogadásáról egyszer reagálhat, valamint a következők szerint nyilatkozik: „Elfogadom a választ.” vagy „Nem fogadom el a választ.".
(3) Amennyiben az interpelláló képviselő a választ nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül dönt az elfogadásról. Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, úgy a képviselő-testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet.
(4) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásával a képviselő-testület megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert az ügyben illetékes képviselő-testületi bizottság elnökét. Az interpelláció kivizsgálásával a képviselő-testület által megválasztott ideiglenes bizottság is megbízható és a vizsgálatba a képviselő-testület által jóváhagyott külső szakértő is bevonható.
(5) Az interpellációra adott írásbeli választ, továbbá vizsgálat esetén az annak eredményét összegző anyagot minden képviselőhöz el kell juttatni és a képviselő-testület ülésére be kell terjeszteni.
13. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
30. § (1) Az ülésről hangfelvételt kell készíteni, amely nem selejtezhető.
(2) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét és a közmeghallgatásról készült jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a képviselő-testület által, egyszerű többséggel, a jelenlévő települési képviselők közül megválasztott egy hitelesítő írja alá. A képviselő-testület bizottságainak üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság által, egyszerű többséggel, a jelenlévő bizottsági tagok közül megválasztott egy hitelesítő írja alá.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányához a jegyző mellékeli a meghívót, az írásos előterjesztéseket, a jelenléti ívet, a képviselő kérésére az írásban is benyújtott képviselői hozzászólást, az ülés időtartama alatt keletkezett egyéb dokumentumokat.
(4) A zárt ülés jegyzőkönyve 1, a nyilvános ülés jegyzőkönyve 2 példányban készül.
(5) A nyilvános ülés jegyzőkönyvét az állampolgárok a Hivatal titkárságán – ügyfélfogadási időben – megtekinthetik a hozzátartozó dokumentumokkal együtt, a személyes adatok és minősített adatok védelmére vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazása mellett. A nyilvános ülés jegyzőkönyvének egy példányát át kell adni a településen működő Könyvtár részére.
14.19 A döntéshozatali eljárás
31. § (1)20 A képviselő-testület döntésével rendeletet alkot, határozatot hoz.
(2)21 A határozat - a jogszabályban meghatározottakon túl - tartalmazza
a) a képviselő-testület döntését,
b) a végrehajtására szolgáló határidőt és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3)22 Önkormányzati rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát a polgármesternél kezdeményezhetik a 11. § (2) bekezdésben meghatározott előterjesztők, aki a rendelet-tervezet előkészítéséről a jegyző útján gondoskodik.
(4)23 A kezdeményezés irányulhat a képviselő-testület rendeletalkotásra vonatkozó állásfoglalásának kérésére, vagy konkrét rendelet-tervezet megtárgyalására.
(5)24 Amennyiben a kezdeményezés a képviselő-testület állásfoglalására irányul, először a rendeletalkotás szükségességéről, főbb elveiről, az előkészítés menetéről és feltételiről hoz döntést a képviselő-testület.
(6)25 Amennyiben a rendelet-tervezetet a kezdeményező tárgyalásra alkalmas módon nyújtja be, azt a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.
(7)26 A rendelet-tervezettel kapcsolatos érdemi módosító indítványt írásban kell megfogalmazni, és az azt tárgyaló testületi ülést megelőző 3 munkanappal kell benyújtani a jegyzőhöz.
31/A. §27 (1) A rendelet-tervezetet a jegyző által kijelölt szervezeti egység készíti elő. Az előkészítéssel megbízható a képviselő-testület által jóváhagyott külső szakértő is.
(2) A rendelet-tervezetet az előterjesztések tartalmi előírásainak, valamint a vonatkozó jogszabályban meghatározott jogszabály-szerkesztési követelményeknek megfelelően kell elkészíteni.
(3) A lakosság jogait és kötelességeit alapvetően érintő rendelet-tervezeteket az érintett érdekvédelmi, tudományos és társadalmi szervezetek bevonásával kell megvitatni, amelyre az előterjesztésben és a rendelet-tervezetben utalni kell.
(4) Minősített többség szükséges a döntéshozatalhoz az önkormányzati törvényben meghatározott eseteken kívül az alábbi ügyekben:
a) a hitelfelvétel,
b) önkormányzati vagyon elidegenítése
c) gazdasági társaság alapítása, gazdasági társaság megszűnésének elhatározása,
d) az Önkormányzat szabad pénzeszközeinek befektetése, pénzintézeteknél való elhelyezése.
31/B. §28 (1) A képviselő-testület a szavazás során először a módosító javaslatokról, majd a rendelet-tervezet egészéről dönt.
(2) Ha a rendelet-tervezet ugyanazon részéhez több javaslatot is benyújtottak, akkor a szavazást az utolsó módosító indítvánnyal kell kezdeni.
(3) Rendelet-tervezet formába foglalt bármely módosító indítványról, módosító javaslatról, alternatíváról a rendeletalkotásra irányadó minősített többséggel lehet érvényesen szavazni.
(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetése és közzététele a Hirdetőtáblán való kifüggesztéssel és a Nemzeti Jogszabálytár felületére felöltéssel történik.
(5) A rendeletet a kihirdetést követő 10 napig az önkormányzat hirdetőtábláján kell tartani.
KÖZMEGHALLGATÁS
32. § (1) A közmeghallgatás tényéről a lakosságot a téma megjelölése mellett – legalább 8 nappal megelőzően – tájékoztatni kell a Hirdetőtáblán.
(2) A közmeghallgatáson a képviselő-testület tagjai részt vesznek.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ
33. § (1) A képviselő-testület tagja a képviselő-testületi, a bizottsági tag a bizottsági ülésről történő távolmaradást legkésőbb az ülést megelőző napon, rendkívüli bizottsági ülés esetén az ülést megelőző 2 órával korábban telefonon vagy személyesen köteles bejelenteni a polgármesternél, a bizottság elnökénél.
(2) A távolléttel kapcsolatos jogkövetkezményeket az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és költségtérítéséről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.
(3) A képviselő a képviselő-testület felkérése alapján részt vesz a testületi ülés előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.
(4) A képviselők a választópolgárokkal való kapcsolattartás módját, gyakoriságát egyénileg határozzák meg.
(5)29 A települési képviselő, a bizottság elnöke, a bizottság tagjai részére tiszteletdíjat, költségtérítést, természetbeni juttatást a képviselő-testület önkormányzati rendeletben állapít meg.
33/A. §30 (1) Köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre és a választók bizalmára.
(2) Képviselő-testületi ülésen az ülést vezető személy intézkedését köteles tiszteletben tartani, ezzel megőrizve az ülés méltóságát.
(3) Titoktartási kötelezettség terheli, megbízatásának lejárata után is.
(4) Jogszabályban meghatározott módon gyakorolja jogait és teljesíti kötelességeit.
(5) A képviselő-testület tagja a Mötv. szerinti személyes érintettségét a polgármesternek a napirend tárgyalása előtt bejelenti. A bejelentés elmulasztása esetén a képviselő tárgyhavi tiszteletdíja megvonható vagy csökkenthető. A személyes érintettség bejelentését elmulasztó képviselőt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal figyelmeztetésben részesíti.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
15. Bizottságok létrehozása
34. § (1) A képviselő-testülete a következő állandó bizottságot hozza létre: Összeférhetetlenséget vizsgáló és Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottság
(2) A képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre meghatározott feladat ellátására, illetve vizsgálat lefolytatására. Az ideiglenes bizottság megbízatása a képviselő-testület által meghatározott határideig tart.
(3) Az ideiglenes bizottság különösen önkormányzati rendeletek előkészítésére, felülvizsgálatára, munkatervben meghatározott napirend előkészítésére, megállapodások előkészítésére, valamely ügy kivizsgálására, meghatározott ellenőrzési feladatok elvégzésére vizsgálatok lefolytatására hozható létre.
(4) Az ideiglenes bizottság elnökét és tagjait a képviselő-testület választja saját tagjai közül minősített többséggel.
16. A bizottságok működésével kapcsolatos szabályok
35. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az általa megbízott bizottsági tag hívja össze, és vezeti a szükség szerinti időpontokban
(2) A bizottságok működésével kapcsolatos ügyintézői és ügyviteli teendőket a Hivatal látja el.
36. § (1) A bizottság ülésének meghívóját és az előterjesztéseket a bizottsági tagoknak az ülés előtt legalább 2 nappal meg kell kapniuk.
(2) Helyszíni írásos és szóbeli előterjesztés tárgyalására csak indokolt esetben, a bizottság többségi szavazatával kerülhet sor.
(3) A bizottság határozattal dönt. A határozatokat évente folyamatos sorszámmal kell ellátni.
17. A bizottsági feladat- és hatáskörök
37. § (1) A bizottságok által ellátandó feladatok- és hatáskörök részletes jegyzékét az 3. melléklet tartalmazza.
A POLGÁRMESTER, AZ ALPOLGÁRMESTER, A JEGYZŐ, AZ ALJEGYZŐ
18. A polgármester
38. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester munkarendje a Hivatal köztisztviselőinek munkarendjével megegyezik.
(3) A polgármester minden héten hétfőn fogadónapot tart, ahol előzetes bejelentkezés alapján az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.
38/A. §31 (1) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt, két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester:
a) pályázat benyújtása,
b) a vagyongazdálkodásáról szóló rendeletben foglalt vagyonhasznosítási ügyben, ide nem értve a vagyon értékesítését, megterhelését, ügyben hozhat döntést.
(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan:
a) 500 000 Ft értékhatárig szerződés vagy megállapodás kötése,
b) értékhatártól függetlenül pályázat benyújtása, ügyben hozhat döntést.
(3) A polgármester 500 000 Ft értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről, a döntést követő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
20. Az alpolgármester
39. § (1) A képviselő-testület 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére a képviselő tagok közül.
(2) Az alpolgármester minden héten csütörtökön fogadóórát tart 15 órától 16 óráig, ahol előzetes bejelentkezés alapján az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.
21. A jegyző
40. §32 (1) A Hivatal vezetőjeként gondoskodik a képviselő-testületi és bizottsági előterjesztések előkészítéséről.
(2) Ellátja a képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.
(3) Törvényességi észrevételt tesz a szavazás előtt az előterjesztés vitájában.
(4) Gondoskodik a szervezeti és működési szabályzat függelékeinek folyamatos aktualizálásáról.
(5) Eleget tesz a döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó jelzési kötelezettségének a döntés meghozata előtt, vagy ha az később jut a tudomására, haladéktalanul.
22. Az aljegyző
41. § (1) A polgármester által a jegyző javaslatára kinevezett aljegyző a jegyző akadályoztatása esetén teljes jogkörben gyakorolja a jegyző hatásköreit.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint egyidejű tartós akadályoztatásuk esetén a jegyző helyettesítését a polgármester által kijelölt, képesítési követelményeknek megfelelő végzettséggel rendelkező osztályvezető látja el.
A HIVATAL
42. § (1) A Hivatal jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv. Az önkormányzati költségvetés határozza meg a Hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési, fenntartási költségeket.
(2) A polgármester és a jegyző saját hatáskörében hozott döntése szerint a Hivatal szervezeti egységeinek vezetői, illetve az ügyintézők kiadmányozási jogot kapnak.
(3) A Hivatal szervezeti egységei:
a) Hatósági és Szociális Osztály
b) Pénzügyi és Városgazdálkodási Osztály
(4) A Hivatal működésének részletes szabályait a Záhonyi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
43. § (1)33 Az önkormányzat a vagyonával való rendelkezés szabályairól önkormányzati rendeletet alkot (a továbbiakban: vagyonrendelet).
(2) A vagyonrendeletben kell megjelölni
a) a törzsvagyon körébe tartozó vagyonelemeket, ezen belül a forgalomképtelen (kizárólagos önkormányzati tulajdonba tartozó vagy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű) és a korlátozottan forgalomképes vagyonelemek körét;
b) az üzleti vagyon körébe tartozó vagyonelemeket.
44. § (1) A képviselő-testület éves költségvetésről szóló rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
45. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2011.(X.03.) önkormányzati rendelete.
3. melléklet36
Az 1. § (2) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 2. § (2) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (1) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 4. alcím címe a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 6. § a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (4) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (5) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (6) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (7) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (8) bekezdését a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdése iktatta be.
A 8. § (9) bekezdését a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdése iktatta be.
A 8. § (10) bekezdését a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 6. § (2) bekezdése iktatta be.
A 9. § (2) bekezdés b) pontja a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (3) bekezdését a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 7. §-a iktatta be.
A 16. § a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 22. § (2) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A 23. §-t a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 19. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 14. alcím címe a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.
A 31. § (1) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 31. § (2) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 31. § (3) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 31. § (4) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 31. § (5) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 31. § (6) bekezdését a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (2) bekezdése iktatta be.
A 31. § (7) bekezdését a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 11. § (2) bekezdése iktatta be.
A 31/A. §-t a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 12. §-a iktatta be.
A 31/B. §-t a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 12. §-a iktatta be.
A 33. § (5) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 13. §-ával megállapított szöveg.
A 33/A. §-t a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 14. §-a iktatta be.
A 38/A. §-t a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 15. §-a iktatta be.
A 40. § a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 16. §-ával megállapított szöveg.
A 43. § (1) bekezdése a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 17. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 8/2022.(V.30.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Az 1. melléklet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (IX. 1.) önkormányzati rendelete 1. § - 1. mellékletével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (VI. 21.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 18. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 3. mellékletet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 19. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 4. melléklet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 18. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. mellékletet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 18. § (3) bekezdése iktatta be.
A 6. mellékletet a Zsurk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (XI. 21.) önkormányzati rendelete 18. § (4) bekezdése iktatta be.